همسایه های افغانستان طالبان را خوب می دانند یا بد؟
همسایگان افغانستان احساس می کنند که با سیاست مبتنی بر نیرنگ خود فریب خورده اند و آمریکا بر سر شان کلاه کلانی گذاشته که راه برداشتنش را گم کرده اند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۰    ۱۴۰۳/۲/۱۰ کد خبر: 175254 منبع: پرینت

مشکل "انکار و اقرار" بر سر بود و نبود داعش و گروه های مشابه در افغانستان میان طالبان و همسایگان و منطقه در چیست؟
در حالی که همسایگان افغانستان به خصوص جمهوری اسلامی ایران و پاکستان و روسیه به عنوان کشور بزرگ منطقه ای و در همسایگی آسیای میانه که حوزۀ آسیای میانه را منطقۀ نفوذ و حیاط خلوت خودش نیز میداند و با طالبان در کابل روابط بسیار نزدیک سیاسی، تجارتی و حتی امنیتی دارند، چرا همیشه و در هر فرصتی به وجود داعش و گروه های مشابه در افغانستانِ تحت سلطۀ کامل طالبان تاکید می ورزند، ابراز نگرانی می کنند و از مبارزۀ مشترک با این گروه ها سخن می گویند؟

وقتی این کشور ها سفارت خانه های افغانستان را به طالبان تحویل دادند، سفیر و نمایندگان دیپلوماتیک آنها را در پایتخت ها و شهرهای خود پذیرفتند، سفارت خانه ها و کنسلگری های خود را در کابل و شهر های افغانستان باز نگهداشتند و هیات های مختلف شان به کابل و از کابل به پایتخت های آنها رفت و آمد می کنند، روابط نزدیک تجارتی و اقتصادی برقرار کرده اند، از روابط نزدیک امنیتی و استخباراتی نیز میان آنها سخن می رود، و در چنین روابط و تعامل نزدیک که طالبان همیشه تاکید می کنند و اطمینان میدهند که داعش و هیچ گروه تروریستی دیگر در افغانستان وجود ندارد، چرا آنها به این تاکید و اطمینان، اعتماد نمی کنند و آنرا نمی پذیرند؟

نکتۀ بسیار مهم و قابل توجه و تامل این است که کشورهای همسایه و منطقه و به خصوص همین های که با طالبان یا امارت اسلامی روابط و تعامل بسیار نزدیک سیاسی، تجارتی و اقتصادی رو به گسترش دارند، از اسلام آباد تا تهران و مسکو، همه میدانند که تمام جغرافیای افغانستان در تسلط و کنترل کامل طالبان است و طالبان هم برای شان اطمنیان میدهند که اینجا نه داعشی وجود دارد و نه گروه های دیگر، اما چرا این سریال انکار و اقرار میان آنها پایانی ندارد و پایان نمی یابد؟

در بیانیۀ رسمی سفر ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به پاکستان، گفته شد: «با اشاره به اینکه وجود سازمان های تروریستی در افغانستان تهدیدی جدی برای امنیت منطقه و جهان است، دو طرف بر تمایل خود برای تقویت همکاری ها در زمینه مبارزه با تروریسم و امنیت و ایجاد جبهه متحد علیه تروریسم تاکید کردند.»
جنرال سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز همزمان با انتشار بیانیۀ رسمی و مشترک ایران و پاکستان روز جمعه 26 اپریل در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان گفت: «تهدید اصلی در آسیای مرکزی از گروه های تروریستی رادیکال مستقر در افغانستان ناشی می شود.»
حالا پرسش اصلی این است که ادعای کدام طرف درست است و ادعای کدام طرف غلط؟

وقتی پاکستان و ایران در بیانیۀ رسمی خود و در سفر رسمی رییس جمهور ایران از وجود گروه های تروریستی در افغانستانی که کاملاً در اداره و حاکمیت طالبان قرار دارد، ابراز نگرانی می کنند و به مبارزۀ مشترک علیه این تروریزم در افغانستان توافق و تعهد خود را اعلان می کنند، در واقع مخاطب این بیانیۀ آنها طالبان و امارت اسلامی است. یعنی آنها با این اذعان و تائید از وجود داعش و گروه های مشابه در افغانستانِ تحت سلطه و حاکمیت کامل طالبان میخواهند بگویند که داعش و گروه های تروریست زیر سایۀ این حاکمیت و در پناه و حمایت آن هستند. این در واقع یک سیاست دو گانه و منافقانه است که همسایگان به خصوص ایران و پاکستان و کشور روسیه در مورد افغانستان در پیش گرفته اند.

واقعیت این است که هر دو همسایۀ پاکستان و ایران به خصوص پاکستان در شکل گیری اوضاع فعلی افغانستان نقش مهم و اصلی داشتند. آنچه را که آنها تروریزم و گروه های ترویستی می خوانند و از آن ابراز نگرانی می کنند نتیجۀ سیاست غلط و مجرمانۀ این همسایگان است. حالا نیز سیاست آنها، سیاستی مبتنی بر منافقت و نیرنگ است که هم با طالبان روابط بسیار نزدیک و تنگاتنگ برقرار می کنند و هم از حضور و فعالیت گروه های تروریستی در قلمرو حاکمیت مطلق آنها نگرانی و شکایت سر میدهند. جالب این است که امیرخان متقی وزیر خارجه امارت طالبان در واکنش به سیاست دوگانۀ آنها گفت که همسایگان، داعش را در افغانستان حمایت می کنند.

حالا این همسایگان یعنی پاکستان و ایران و روسیه بر سر افغانستان در وضعیتی قرار گرفته اند که نمیتوانند نقش و تاثیری در سمت و سوی تحولات آن داشته باشند و منافع خود را به آسانی و بی درد سر در این کشور تامین کنند. آنها احساس می کنند که بر سر شان کلاه کلانی گذاشته شد و یا شاید امریکا بر سر آنها این کلاه را گذاشت که حالا راه برداشتنش را گم کرده اند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همسایه افغانستان
پاکستان ایران روسیه
نظرات بینندگان:

>>>   پالیسی پاکستان درقبال برادران خود درافغانستان را کلگی می دانیم اما درباره رابطه ایران با طالبان صدفیصد این واقعیت صدق می کند که حکومت ایران به دنبال منافع خود است و به همین منظور اولین کشوری بود که کلید سفارتخانه افغانستان در تهران را به امارت اسلامی تحویل داد و اولین کشوری بود که تجارت با طالبان را شروع کرد واولین کشوری بود که بابلوکه کردن وتحریم طالبان توسط آمریکا مخالفت علنی کرد. بی شک منافع مالی برای حاکمان ایران نقش اول را دارد ونمی توانند از رابطه پرمنفعت ویکسویه اقتصادی با طالبان دست بردارند حتا اگر به ضرر مردمان بی گناه دو کشور باشد از آنجا که حاکمان جدید کشورمان نسبت به علم اقتصاد وتجارت جهانی آگاهی ندارند حکومت ایران با سوء استفاده از این موضوع بخش عظیمی از مشکلات اقتصادیش که بر اثر تحریمات بوجودآمده را با فریب طالبان در معاملات تجاری از جلوی خود برداشته وبه گفته خودشان افغانستان بزرگترین شریک تجاری ایران در منطقه است. کاری که بعدها چین وروسیه هم یاد گرفته و با همین روش درمعاملات کلان با طالبان بی خبر از علم اقتصاد سود بالایی می برند.
دومین دلیل رابطه دوستانه ومدارای بیش از حد حاکمان ایران با حکومت جدید افغانستان ترس و وحشت آنان از قدرت طالبان است.آنها بقدری از طالبان وحشت دارند که حاضرشده اند برخلاف ادعاهای آزادیخواهانه خود نفرات مخالف طالبان ومبارزان جبهه مقاومت در ایران را دستگیر کرده و در مرز تحویل طالبان بدهند. درطول این سالها تنها کشوری که در مرزها حمله کرد وپاسگاههای ایرانی را گرفت طالبان افغانستان بود که ایران درمقابل این هجوم نه تنها واکنش نشان نداد که آن را تکذیب کرد.حتا سیاستمداران ایرانی هم در ایران مراقب استند تا در سخنرانیهای خود سخنی بر علیه امارت اسلامی نگویند.
روزنامه های ایران وهنرمندان هم از نوشتن برعلیه طالبان منع شده اند و ازآنان خواسته شده حکومت طالبان را تحسین کنند. حکومت ایران که خود را قدرت یگانه منطقه می داند تابحال یک مورد هم به طرف طالبان فیر نکرده و با اینکه بخش اصلی داعش خراسان در خاک افغانستان است جرات پرتاب یک راکت هم به سوی انان نداشته در حالیکه به راحتی به خاک پاکستان حمله موشکی داشته ودر جریان عملیات تروریستی در شهر کرمان هم با انکه تمامی شواهد رد پای طالبان و داعش پیدا بود تمامی تقصیرها را به گردن اتباع تاجیک انداختند.اما حکومت ایران با این جانبداری دوستانه از طالبان هم مردم خود را به خطر خواهد انداخت وهم برای همیشه چهره ای زشت و منافقانه در اذهان مردم ما به جا خواهدگذاشت.

>>>   زیبا نوشتید جناب اندیشمند گرامی.
اگر فارم گژدم بنا نهید روزی خود شما را میگزد چون گژدم را طینت این است هرچند شما پرورش دهنده اش هستید.
ایران و پاکستان ، هشدار که نیش این گژدم بر گرده های شما توجیه شده ، از ما گفتن بود شما خود دانید.

>>>   ⚽️🐦 در اخبار تابناک، دو نکته موضوع را که ایرانیان در مورد افغانپشتونطالبان انتقاد کرده بودند خواندم،

🦆۱- ایرانیان گفته بودند که پشتونطالبان هیچ قاعده قانون مرزی ندارند و همسایگی را مراعات نمیکنند و...، چرا ؟
پاسخ اینه که (مردم افغانپشتونی در واقع ناقلینسرحدی و کوچی خانه بدوشی) هستند که در فطرت و سرشت مثل رمه حیوانات به هر سو و هر طرف میروند و می چرند بر میگردند و...
پس اینای نااهل-نازی و حیله گر در قانون و قاعده مرزی و انسانی چیزی آشنایی دارند ؟ معلومه که سرکش اند و...

🦆۲- موردی دیگر که ایران با افغانپشتونطالبان کوچیمنش در سر آب هیرمند جنجال و ناسازگاری دارند، چرا ؟
پاسخ اینطوره، که چنین قومیت سرکش را انگلیس و آمریکا بخاطر جنگ نیابتی حمایت نموده و اینها را مزدور میگیرند، مردم افغانپشتون خوب مزدور-مزدبگیر هستن که در ذات ناقلینسرحدی و کوچیگرد و در نهاد درونی با فطرت پرترس و با سرشت حسادت، تعصب، تضاد، جعلکار، ضدگر، شیطان-ننگ، بخل، بدنیت، بدکردار، شرورغریزه، ماکر پر فتنه حیله گر، منافق، قاضی یکبام چندین هوا، نازیمنش، با بغض کینه پر کدورت، ... و همیشه چشم تشنه و گداخوی هستند،
و توکل بر توهمپشتونی خود دارند نه بر احکام خداوند و احادیث و اسلام واقعی...، خلاصه خودشانرا مثل رمه متصور میکنند که نشود ما بدون آب شده و تشنه تلف نشویم که اینا همین گونه پیر می شوند و با حلق خشک و نفس شیطانی تشنه می میرند، اگر چه دنیا پر آب باشد و همه جا را سیل ببرد، که در حق و ناحق برترطلبی-زیاده خواهی میکنند و《 میم زرما تول زما 》میگویند.
که این مثل-پشتونی جزء از ارکان قومیتی اسلامپشتونی است که در سینه شان نهادینه شده است که توسط ملا افغانپشتونی در مسجد در شروع درس دینی در دوران کودکی این مثل را با فرضیت فرا میگیرند !؟؟

حالا به ایرانیان ربط میگیرد که با همسایه همیشه-تشنه-گدا، دردسرساز و مضر مزاحم افغانپشتون-ناقلینسرحدی چه رویکردی را پیش میگیرند
در حقیقت، ایرانیان از عملکرد شان، در (ضرب المثل افغانپشتونی) ذیل کثیف و آلوده شده اند
یعنی {(خه مکه = بد نیشته) یعنی بما نیکی نکنید که از ما به شما ضرر نرسد، یا خوبی نکو که در نتیجه بدی نرسد }، مثل را درست غور و تفسیر کنید، که چرا افغانپشتونها این مثل فرهنگی شانرا در بین شان زمزمه و بکار می برند ؟؟؟

ای ایرانیان،
بی پیر مرو در ضرر-آباد اگر چه خوشباور جهانی
از ما ترکتباران یا پارسیگویان پند، نظر، مشوره و کمک بشری بگیرید، که آب خت را نادیده، غرق نشوید.
غلزی از آلمان

>>>   👨‍🎓 نظر دهنده، غلزی از آلمان، واقعیت های تلخ را ّبازگو کرده است خداوند افغانپشتونها را در اسلام ناپشتونی و ناتوهمی هدایت کند، آمین.

>>>   پاکستان محور شرارت، پاکستانی‌ها جنایتکار اولادهای ناخلف آمریکا انگلیس شیاطین است.

>>>   دشمن درجه یک افغانستان پاکستانی های .....هستند. این کشور ....صفت هزار چهره است که چندین حکومت در افغانستان را توسط شیطانهای آمریکای غربی سقوط داده است.

>>>   ((واقعیت این است که هر دو همسایۀ پاکستان و ایران به خصوص پاکستان در شکل گیری اوضاع فعلی افغانستان نقش مهم و اصلی داشتند))
شکل گیری اوضاع فعلی افغانستان به نقش و حرکت مردم افغانستان برمیگردد که فعلا مردم افغانستان راضی از حکومت طالبان و ایران هم به خواست ردم افغانستان احترام ایران خاطره اشرف غنی مهره امریکا در نظر دارد و راضی به همان طالبان پاپتی و لچکی است
اطلس

>>>   همه چیز همه اتفاقات یک حکمت هست دولت قبل واقعا فاسد بود توسط طالبان نابود وقت ارتش افغانستان با تروریست مجنگید کشور های همسایه ققهقه مخندید با ترریست هر روزه جلسه مگزاشت ولی تازه کم کم فهمیده حر فقط گجاست....

>>>   🦋🦋🦋👈 سازمان شانگهای و....، همچنان کشور های همسایه ترکمنستان، پاکستان، ایران، تاجکستان... به شمول چین، روسیه و بخصوص مردمان فرهنگی پارسیگویان یا ترکتباران که مالک و تاریخدار این سرزمین ناافغانستان بوده و هستند و هستیم،
👈👈👈 مایان، همین نظام مرکزی، استعمارگری، استثمارگری پشتونمحور-ناقلینسرحدی، مافیایی و مزدور-مزدبگیر جنگنیابتی را مردود میدانیم و این رژیم نازیمحورپشتونی حمایتشده امریکا را مجددا غیر قانونی و ضد بشری اعلان میکنیم و میکند.
👈👈👈 همانگونه که رژیم های استبدادی و حیله گر افغانپشتونی حمایتشده آمریکا و انگلیس، گروهی [(از مردم پشتون-پشتوزبان کوچی سرکش شانرا یک گروه قومی جدا از مردم افغانپشتونی، بنام قوم پشتونکوچی در جامعه پیش و معرفی کرده اند)]،
👈👈👈 با ابتکار، بیدار شدن و بالمقابل، ما مردمان پارسیگویان یا ترکتباران باید از گروه مردمی و قومی خودمان {(یک گروه قومی مانرا بنام پارسترکان/ترکپارسی هر چه زودتر منسجم و مجهز و ایجاد کنیم که با یک نیروی بزرگ داخلی و منطقه ای معروف شده در جهان در نظر گرفته شوند)} تا نفوذ جعلکاری، اشغالگرایی، حیله و برنامه های مزدورنیابتی آمریکا و افغانپشتونی-کوچی را در داخل کشور، و در منطقه خفک و خنثی کنیم.

>>>   همسایگان ما با یک موقعیت مواجه شدن با کار از پیش انجام شده قرار گرفته اند خوب و بد برایشان معنی ندارد خوب یا بد طالب سوار کشور کرده شد به کمک امریکا و کسی کاری انجام داده نمیتواند

>>>   وقتی امریکا و غنی و طالب تصمیم به تغییر ساختار قدرت گرفتند همسایگان هم تاثیری در اتفاقات داشتند؟
در توافق دوحه کدام همسایه حاضر بود؟ جنایتی از امریکا و خیانتی از غنی و جهالتی از طالب در جریان بود تا همسایگان در برابر کار انجام شده باشند.
بیشتر اظهارات مغرضانه تلاش دارند بگویند ایران با طالبان متحد شد و کمک گرد تا طالب به قدرت برسد و پس از ان ایران فهمید کلاه سرش رفته است.
در ظرف تحلیل شما متغیرهایی مثل امریکا، توافق دوحه، پاکستان و خیانت غنی وزن و جایگاهی دارد؟
ما که ندیده ایم و به همان اندازه تحلیل را از حقایق دور میکند و فرضیات اشتباه پنهانی را به خواننده منتقل میکند‌ تا بر طبل دشمنی و کینه از ایران بکوبند. آمچه خواست غنی بود و امریکا.

>>>   به نظر دهنده 3 هم ایران وهم پاکستان هم امریکا هم اروپا هم آسیا هم سازمان ملل افغان پشتون را می شناسد هم سند کشور افغانستان به اسم افغان پشتون صفت شده است پس تو کجای این ماجرا هستی نکنه تو مثل .... این مزرعه سبز را با نیش زهر آلود خود به هم بزنی نی این مزرعه سبز صاحب دارد اینجا کله های .... خیلی ها آمدن همه اش نیش دندان ش کردن ش شکستن با خاری و ذلیلی بیرون ش کردن باز ایران ترکیه پاکستان همه شما را میشناسن شما که در جمهوریت آمریکای هم قدرت داشتین هم توان داشتین شما برای حامین کشورهای همسایه‌ها کدام کار مسبت یا کدام حسن هم جواری انجام دادی نی هیچ چیز انجام ندادی چون شما ترامپ و اوباما و ناتو چهل هشت کشور متحدین داشتی میدانی بقای شما در چی است خود فروشی جاسوسی منافقت ترویج فحشا شما از همه چیز تان استفاده کردین چون چیز زایاد و تاریخ زیاد نداری در این سرزمین از جهاد شوری شما سو استفاده کردین 1 در سال 2001 که امریکا به بهانه یازده دسامبر به افغانستان حمله کردن احمدشاه مسعود تان وفهیم تان وربانی تان وووو به مجاهدینی دروغی تان دستور نظامی داد که امریکا از هوا حمله میکند شما پیاده نظام نظامی آمریکا استی هردستور ی امریکا را به دون چون چرا انجام میتی اگر قبول نداری درکوگیل در اینترنت بزن که فیلمش به چشم سر خود ببینی که باورت بشه که شما خود فروش استی اما افغان پشتون بیست سال با آمریکا و ناتو با چهل هشت کشور متحد امریکا جنگیدن به فضل الهی همه را خوار ذلیل از جمله شما پیاده نظام امریکا از اشرف غنی گرفته تا سیاف تا احمد مسعود تا امرالله ناصالح تا دوستم تاگل آغا شیرزی تا اسماعیل خان همه را به گیل شبانه فراری تان نکردیم افغانستان مال تمام اقوام افغانستان استن هستن به جور شما مفت خورا جمهوریت دوزد اختیتافچی ترویج فحشا کر بی بندبار لندغر .... های با این دلغک بازی وخود فروشی این کشورها را فریب بتی نی تو خیلی کوچک استی چون غلام استی حال که کشورهای همسایه ها یکی یکی حتا کل دنیا فهمیدن که اینها واریثان این وطن و این کشور هستن این که جمهوریت نیست که امریکا ریس جمهور تان جنرال تان والی تان ولسوال تان برایتان مشخص میکرد حال در امارت اسلامی احترام متقابل حسن هم جواری غیر از این قبول نمیشه حال فهمیدی که چرا کشورها با افغانستان دست دوستی دراز میکنه اول که هر کشور برای منافع خود تسمیم میگیره وووو خیلی چیزهای استن که نشد باز با تو خود فروش... حامین قدر بی است اگر گذشتن که نظر بشه چون این شبکه فقط وفقط برای....جور شده است

>>>   نظردهنده اول
شما از علم سیاست و پیچیدگی های آن و جزئیات و مسائل پنهان و غریب آن بیشتر از وزارت امور خارجه ایران سواد و اطلاع دارید؟!؟ اگر ایران بخواهد با موشک از همین خلیج فارس و از روی دریا مراکز طالبان را در کابل و ولایات آن با خاک یکسان می کند.. با پهباد طوری بر سر آن ها خواهد آمد که آمریکا نکرده و با انواع موشک بالستیک و کروز همه طالبان را یک‌شبه هلاک می‌کند و با فاطمیون آنها را به کوه ها خداهد راند.. این از توان ایران به راحتی ساخته است.. پس ترسی از طالبان نیست و سیاست این دولت چنین است و خوب و بدش هم مربوط به خود ایران اس

>>>   Muhammad Younis Mehrin
اظهارات نابخردانه پاکستان و ایران در اعلام بیانیه خصمانه این دو کشور چنین می رساند که زعمای این دو کشور نه تنها در شرایط کنونی،بلکه در سالهای دور از امروز هیچگونه نظر نیک و شایسته وباییسته نسبت به افغانستان نداشته اند، الی اینکه منافع شان در میان بوده باشد

>>>   Meer Baraky
هر گرو ، نظام بخاطر منافع خود بازی های چند گانه را باید اجرا نماید چنانچه کسور های همسایه بازی چند کانه داستند و دارند امروز طالب همان بازی را با کسور ها انجام میدهد تمام گروه های بلوچ مسلح در مرز های افغانستان با ایران عملن فعال هستند و در فراه و نیمرزو بصورت آشکار پایگاه دارند همانطور در مرز های جنوب تمام پایگاه های طالب پاکستانی وجود دارد
و صد ها جنگجوی ازبیک تاجیک در افغانستان بصورت آشکار زندگی دارند

>>>   Obaidullah Obaid
کشورهای همسایه بااذهان اینکه گروه های تروریستی خطری است برای منطقه، اینها کورخودبینای دیگران هستند امروز عملا هم ایران، هم پاکستان وحتی تاجیکستان اعتراف میکنند که گروه های افراطی اوبنیادگرا درخاک شان حضور بالفعل دارند چندی قبل شاهدی راکت باران هردوهمسایه علیه همدیگر نبودیم؟مگر این گروه ها اززمان حاکمیت طالبان برافغانستان قدعلم کرده اند ویاسالهاست که این گروه ها علیه حاکمیت های موجود می رزمند این یک نوع بازی منافقت گونه است که همسایه گان بااستفاده از این چنین ترفند های سیاسی مانع رسیدن افغانستان به صلح، رفاه اجتماعی واقتصادی میشوند اینها هیچگاه به صلح و امنيت وارامش درافغانستان راضی نیستند.

Shirzaman Zahidi
توقع داریید سیاست مدار منافق نباشد !؟

>>>   Mohammad Ashraf Sharif
تحلیل و تجزیه بسیار عالی اظهارات را که صدراعظم پاکستان و ریس جمهور ایران در مورد افغانستان و خطر تروریزم از کشور ما بیان داشتند بجز یک تجاهل عارفانه چیزی دیگری نیست امدیم سر حرف و بیان وزیر دفاع روسیه این دفعه دوم است که وزیر دفاع روسیه افغانستان را نشانه قرار میدهد و میگوید خطر تروریزم از افغانستان است وزیر دفاع ملامت نیست بخاطریکه روابط افغانستان با کشور های اسیای میانه , روسیه , چین و ایران بیشتر جنبه تجارتی اقتصادی و سیاسی دارد که درسطح سفرا با امارت اسلامی بر قرار میباشد و اما در سطح نظامی و استخباراتی کدام قرار دادی بین این کشور ها و امارت به امضاء نرسیده است که نظامیان رفت و امد نمایند و با هم تبادل افکار نمایند و از وضعیت امنیتی هر دو کشور اگاه شوند .

>>>   حبیب الرحمان فاروق
من می‌ترسم کدام روزی، ما افغانستانی ها مشکل باد شکم خود را هم بدوش همسایه نیندازیم.
طوری قلم میزنی که گویا حکومت های افغانستان فرشته های الهی بودند/هستند و این همسایه ها هستند که شر اندازی را در این کشور انداخته اند.
۹۹درصد مشکل افغانستان داخلی است و یک درصد آن خارجی.

>>>   Nemat Rahimi
با تایید تحلیل زیباي تان اضافه کنم؛
ممکن است سفر تازه دیپلمات کارکشته آمریکا در منطقه یعني پاکستان و قطر دراین بازی «انکار و اقرار» که شما عنوان کردید بی‌ربط نباشد.
با این وضع، احتمالا ایران و روسیه از کلاه که سرشان گذاشته باشد آزرده خاطر باشد. البته من در مورد پاکستان شك دارم.

>>>   Gharib Mohammad Dadras
انکار و اقرار هردو پدیده وجود دارد،حقیقت اینست که کار استخباراتی پیچیده ومرموز در جریان است بزودی سرنخها از کلاوه سردرگم برملا میگردد.

>>>   Shams Mahmoudi
با حرمت جناب اندیشمند عزیز ..
هر دو همسایه ای افغانستان در سیاست های خود در قبال حکومت و مردم افغانستان درست عمل نمی‌کنند ، بطور مثال کشور همسایه ما ایران اگر چه شما واضح بیان نمودید در مورد تعامل و رابط شأن با امارت تالبان در چه حدی می‌باشد با آنهم ایران از دید مذهبی و رفتار نادرست امارت در قبال ایران آنکشور مطمئن در رفتار تالبان نبوده ، تا حدی امکان میرود که کمک های در قسمت نام امن سازی منطقه دست داشته باشد ، در قسمت پاکستان ، پاکستان در تاریخ رسم و روش حکومت داری آن برای همگان معلوم و هویداست که هر گز یک حکومت مستقل آزاد و مبتنی بر اراده ای ملت و مردم افغانستان نخواسته و نمی خواهد ، پاکستان در صدد اینست که گروه های تروریستی از میان خود امارت را جلب و بر ضد منافع تالبان آنان را تقویت کند چنانچه نیروهای تالبان درین روز ها بصورت کتلوی بسمت تی تی پی و به همکاری آنان وارد عمل میشوند از افغانستان به کمک آنان در حال انتقال هستند ، بدین ملحوظ پاکستان تخم را که در افغانستان زرعه نموده دامن گیر خودش شده ، در حال جذب و نا امن سازی منطقه می‌باشد ...

>>>   Hamid Junoon
خلاصه همان سه سطر پایانی مقاله درست است و جان کلام، اندیشمند صاحب؛ امریکا بر سرشان چنان کلاه گذاشت که الآن دست و پاچه و کلافه‌اند. حتی این کلافه‌گی تا قلب پکن و مسکو ریشه دوانده‌گی‌است.
امریکا هنوز هم قدرت دارد، هم اقتصاد و هم سیاست... این‌ها با تمام لاف و پتاق، گشنه و چارتنگه قرض‌دار اند.

>>>   محمد راهب محمودی
دامها های پخش شده تاز دارد به پای شان کم کم گیر میکند دیده شود چه میشود

>>>   Habibullah Eqbalzada
خوب ماجرا را شرح دادید اما دوباره متهم کردن آنها که نشد تحلیل، جز چند سطر اخیر که آنهم از احساس همسایه‌ها نوشتید، مسئله بازهم به‌شکل کامل باز نشد.

>>>   Muhammad Zia Shamal
واقیعت ها نشان می دهد که این کشورها دارای پروبلم هایی درداخل کشورهای خود که ناشی ازناراضی بودن مردم شان منشه میکیرد مواجه هستند تشویش وحراس شان ازجانب مردم شان است افغانستان درمو ضوع داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده ونمیکند وتوان مداخله با این اقتصاد ضعیف ندارد

>>>   قرارگاه کوجان پنجشیر
خلاصه هرقدر دور طالبان چرخ می‌زنند، راه در آمد را نمیابند. سایه‌ای آمریکا و بسته‌های ملیون دالری هفته وار شرایط را پیچیده ساخته، چرت شان‌ را خراب کرده، از ناچاری وگپ ناشنوی ط مجبور به انگشت‌افگار دست می‌زنند.

>>>   M Maruf Zahed
محترم اندیشمند صیب: سوال را مطرح کردید اما خودتان پاسخ صریح، روشن و مبتنی بر واقعیت را ندادید .
جز اینکه از نفاق آنها صحبت کردید.
نفاق شان روشن است بر اینکه از یکسو با نظام حاکم روابط همه جانبه داشته باشند و از سوی دیگر از وجود گروه تروریستی بنالند اما واقعیت چیست؟ پاسخ داده نشد تا نفاق شان روشن شود.
وجود گروه های تروریستی و یا عدم وجود آن .
گرچه وزارت خارجه مکرراً وجود چنین گروه ها را رد کرده است اما شما چه نظر دارید؟
و نیز با رویکرد منافقانه این همسایگان چه اهداف را دنبال میکنند ؟

>>>   نویسنده
Mohammad Ekram Andishmand
M Maruf Zahed
من که توضیح دادم همسایگان در برزخ بیم و امید قرار گرفته اند. نمیدانند چه کاری انجام دهند. اعتماد کنند یا بی اعتماد و بدبین باشند.
توضیح طالبان برای آنها قانع کننده نیست. پاکستان نمی پذیرد که امارت طالبان از تی تی پی حمایت نمی کند، در حالی که طالبان قول همسویی بر سر مقابله با تی تی پی را به پاکستان نمیدهد، برخلاف می گوید این مشکل داخلی پاکستان است. این حرف بی اعتمادی پاکستان را تشدید می کند و اعصاب شان را خراب می سازد.

>>>   M Maruf Zahed
Mohammad Ekram Andishmand
من فکر میکنم در رابطه با تی تی پی تا جایی پاکستان برحق است چون احتمالا امارت بخش اخلاقی و اسلامی خود را انجام میدهد و پاکستان کیفر آدم فروشی و ترور خود را خواهد چشید.

>>>   Zaboor Ahmed Dashti
·
آمریکا و ناتو در حقیقت دام گذاشته اند این دام در قدم نخست برای پاکستان در افغانستان گذاشته شده است چون آمریکا نمی‌خواهد پاکستان سلاح هسته‌ای داشته باشد و دوم ایران را هم چنان که همه‌ی میدانیم و سپس رقیب بزرگش روسیه __

>>>   نصرالله جباری
هرچال که باشد،فرصت خوب برای انتقام جویی ازکسانیکه به مادراین سالیان دراز خیانت کرده اند است خداکندکه ماوحدت کنیم وحدت داشته باشیم وقوم گرایی راکناربگذاریم وسلام

>>>   نورالرحمن فرامهر
چال انگلیسی - آمریکایی چالی نیست که این کشورها به زودی آن را مهار کنند.
شاید چنان سر گیچ شوند که در پایان در تله بی افتند و دست تسلیمی بلند کنند.

>>>   Nasir Farzam
امريكا كشورهاى روسيه، ايران و پاكستان را به چال خودشان گرفته است.

>>>   Obaidullah Zaheer
روند بازی در منطقه در حالت تغییر است

>>>   Wadood Kmld
امریکا اگر‌ خودش هوشیار میبود در بتلاق افغانستان گیر نمیگرد و‌فرار نمیکرد

>>>   M Zekrya Mohammadi
اندیش مند عزیز همو یک معطل عامیانه دارم برف بام خوده بالای دیگران می اندازیم بخدا قسم بازوی راست چپ داعی کابل است آیا سفارت کرملین مقیم کابل بدستور کی زده شد ارسال هفته وار چهل میلیون دالر چه علت است بیان مولوی مجیب تاجیک انتحاری علیه مولوی هم کارداعیش بود این بسته کمکی نه عالم می شناسد نه سفارت جاه گزاشتن تجهیزات هفت ملیارد دالری هیج وقت ایران مسکو دوست شده نمیتواند به همانگونه که بیست سال ما فریب چیخ های کرزی غنی ره خوردیم حالا نوبت حاکمان استیم
>>>   این یک اصل مسلم است که در افغانستان در کنار طالبان داعش وجود دارند و از وجود داعش استفاده می کند و منافع کشور های همسایه ها راهر چند گاه تهدید کرد ه ومی کند بنا به ایما واشاره امارت و طالبان و در عین حال خودی داعش هم گاگاه ای خودش را به همسا یه ها نشان می دهندو اظهار وجود می کند و طالبان هم از این اظهار وجود داعش خوشیشان می اید و به طوری ضمنی حمایت می کند از باب مثال جنایت داعش را در شیراز به عنوان یک جنایت تروریستی محکوم نکرد و حال انکه یک جنایت ترویستی بود و بزرکترین جنایت ....
خلاصه دا عش در افغانستان می باشد انهم در کنار با طلان و این خطری بالقوه بلکه باالفعل برای همسا یهها می باشند چه همسایه ها بی خواهند ویا نه
اواره (مها جر )اتباع (مسلمان)اف (انسان)

>>>   برای آن ایرانی که اندیشمند علم سیاست در جهان است جواب می دهم که چرا اینقدر شعار می دهید؟ نوشتی اگر ایران بخواهد باموشک از خلیج فارس مراکز طالبان را نابود می کند؟ تو مارا ترساندی! واقعا؟ پس چرا این همه خوار وذلیل شده است .... پس چرا اینقدر طالبان به سران کشورت زور می گوید وحاکمان شما خموش استند؟ نه بچیم چه بخواهی وچی نخواهی جمهوری اسلامی ایران از حکومت طالبان ترس و وحشت دارد/ این را هم بدان که لشکر فاطمیون قبل از اینکه گوش بفرمان ایرانی باشد به موطن خود می اندیشد وفدایی افغانستان است نه دولتی که در ازای مجوز اقامت ...
کی قراراست این واقعیت را قبول کنید که هیچ کشوری به پشتوانه موشک وسلاح خود قدرتمند نشده است. وقتی شما توان اداره اقتصاد کشورخود را ندارید ودر ده سال اخیر دالر آمریکا از 1000 تومان به هفتاد هزارتومان رسیده نشان می دهد که حاکمان شما نه تنها قدرتمند نیستند که ضعیف ترین اقتصاد منطقه را دارند. همین طالبان از حکومت شما بیشتر یاد دارند که از زمانی که آمده اند دلار آمریکا ارزانتر شده که گرانتر نشده است لاف وپتاق را کم کنید .... شما نتوانستید حق آبه ایران را که حق قانونی بود از طالبان بگیرید پس چگونه این همه ادعای ....دارید؟....

>>>   به نظر دهنده اخری :
صبر و ملاحضات ایران را بر ضعف و خواری و ذلیلی خود نگذارید .همین اشتباه و نگرش امریکا و اسراییل کرد اما با موشک پاسخ گرفتند حال برای چند پاپتی افغانی پشتو یا هر القاب دیگر کاری ندارد برای ایران ترانزیت افغان و واردات ارزان ان از راه ایران است اگر قصد و اقدامی صورت دهد افغانستان فلج خواهد شد .اما لشکر فاطمیون تابع ایدولوژی هستند و اتفاقا از ظلم و ستم و کشتار(مکاتب حسینیه ها و مساجد ) و تبعیدی که در افغانستان توسط پشتوها و طالب درحق انها شده استیفا کند
لازمه قدرتمند امنیت و امنیت با سلاح و موشک بدست می اید .الان ین ژاپن وون کره از افغانی ارزانتر است ایا این کشورها ضعیفترین اقتصاد دارند نسبت به افغانی ؟؟؟؟؟تنفس مصنوعی و تصنعی چند میلیون دلاری امریکا در هر هفته باعث ثبات موقت شده و گرنه الان افغانی ریگ بیابان داشت اکثر پول ملی کشورهای عربی و مستعمره امریکا و انگلیس از دلار و پوند بیشتر است
مجتبی

>>>   به این آخری که طالبان را قدرت اول کهکشان میداند.
شما اول به تاریخ نگاه کن. آنجا خاک ما بود و هست. در این سیصد سال بجز او که سردار سپاه نادر بود، مابقی حاکمان پشتون شما به خاطر جنگاوری به قدرت رسیدند یا مزدور انگلیس و امریکا شدند؟ عبدالرحمن حمایت انگلیس را نداشت؟ لیبرال ترین شما که غنی بود مزدور امریکا بود و با حمایت امریکا به قدرت رسید. مقدسترین شما پشتونها هم که در توافق دوحه با اراده امریکا به قدرت رسید و هفتگی دلار مزدوری میگیرد‌.

شما در کدام جنگ سربلندی داشتید که توهم قدرت دارید؟ میدانی از پنج هزارسال متوهمانه که میگویید چند سالش آن خاک مال ما بود؟
پناه بر خدا از قوم جاهل. در آذربایجان مترسکی بنام علیف را قدرت دادند و بخاطر چهار پهپاد ترکی چنان مست شده که هر روز سودای تجزیه ایران را جار میزند. ایران حتی به پ ک ک هم پدافند ارزان داد که هشت تا هشت تا مدرنترین پهپاد ترکیه را سرنگون کند‌. کل ادربایجان با ۳۲ موشک به ۳۲ مرکز حساس اقتصادی نظامی به عصر حجر بازمیگردد. چون ایران بخاطر اهداف دیگری در برابر واق واق علیف چیزی نمیگوید پس یعنی از علیف میترسد؟ یا علیف و اذری ها بهترین نیروی رزم جهانند؟

این توهمات را پشتونها هم دارند! پسرک نادان شما یکبار امدید تا مرز، اول رسانه های خودتان گفتند ۳۶ کشته دادیم و بقیه هم فیلمهایی بود که پای پتی به سمت نیمروز فرا کردند. بعد گفتند بگوییم یک نفر کشته دادیم و ایرانی ها سه میلیون.
این کبابی که برای توهمات تو گرم میکنند گوشت خر است. نخور و مست نشو. هر گاه خواستی مشت قدرت شوی یک سوال از خود بپرس. کدام سران پشتون در تاریخ عزت و شرف خود را برای پشتیبانی انگلیس و امریکا و روسیه نفروخته و مزدور نبوده است؟ تنها یکی را بجز احمد ابدالی که به زور شمشیر خود قدرتی گرفت را نام ببر. از مقدسترین خلیفه تا لیبرالترین سران پشتون همگی مزدور بوده و هستند. همگی دلار خور و جیره خور غرب بود.

طبعا وقتی جهان چندقطبی تثبیت میشود و دست استعمار ۳۰۰ ساله غرب در شرق بریده شود ، ساختارهای استعماری در شرق هم خواهد لرزید. اینها چه ساختارهایی هستند؟ ساختار ارتش محور پاکستان، سلطه پشتونی در خراسان، قدرت حاکمان عرب، قدرت کشور اسقاطیل، همه اینها پسماند و مدفوع غرب در زمین شرق هستند. همگی نابود میشوند چون اصالت وجودی ندارند‌. همیشه با پشتیبانی و حمایت غرب حفظ شده اند. وجودشان قائم به قدرت خود یا قائم به مردم نیست.

همانطور که روسیه و چین هم از سمت افغانستان و بازی امریکا نگرانند ولی تمرکزشان فعلا روی جبهه دیگری است تا سر افعی که امریکاست را بزنند تا توان بازیگری کمتری در شرق داشته باشد، ایران هم مستیقما در شش جبهه با امریکا درگیری مستقیم و غیرمستقیم دارد و فعلا ان را اولویت میداند.
اگر سکوت سیاسی چین و روسیه در برابر افغانستان را میتوان ترس از جنگاوران همیشه مزدور پشتون در نظر گرفت سکوت سیاسی ایران هم همان معنا را دارد.
ولی حقیقت این است همانطور که علیف و اردوغان بخاطر یک جمله ایران "که مرزهای تاریخی ایران ارمنستان نباید هیچ تغییری کند" هفت سال است هیچ غلطی نکرده اند، به وقتش پشتونها هم توسط همان مردم اصیل غیرکوچی بدون نیاز به موشک و پهپاد( برخلاف اطهارات ان نویسنده) در چند روز بار دیگر پا به فرار گذاشته و مثل زمان حمله امریکا در ۱۴ روز همگی در سوراخ موش در پاکستان پنهان میشوند.

اگر هم به ۳۰۰ سال جدا کردن فرزند از مادر دلخوشی و فکر میکنی ابدی است بدان که این خاکی که بر روی ان راه میروی حکومتهای ۶۰۰ ساله ساسانیان را هم بخود دیده و نابودی ان را هم دیده. در ان زمان اجداد تو در کوههای سلیمان دنبال یک بز میدویدند.
۳۰۰ سال زمانی نیست که سلطه غاصبان بر خاک خراسان جان را برای همیشه تثبیت کند. همانطور که همه امپراطوری غرب نتوانست خاک فلسطین را به غاصبان نجس یهودی بدهد، خراسان و ارمان ان نیز زنده است و از اشغال مزدوران استعمار آزاد خواهد شد. همانطور که با بروز جهان چندقطبی و کاهش قدرت غرب در شرق مردم پاکستان هم از سلطه ارتش ازاد خواهند شد. همانطور که اعراب هم از حاکمان انگلیس نشانده رها خواهند شد.

پدر شما ( استعمار امریکا و انگلیس) رو به مرگ است. ان خاک یک نبرد بین مردم بومی و اشغالگران کوچی به تاریخ بدهکار است. آن روز اراده مردم خراسان تکلیف رهبران همیشه مزدور تاریخ را روشن خواهد کرد.ما که فیلم فرار شما با پای پتی به روستاهای نیمروز را دیدیم، تا کوههای سلیمان اینبار با پای پتی فرار خواهید کرد. همانطور که از ترس نادر محمود شما تا هند فرار کرد و نادر باز هم او را گرفته و به درک فرستاد، دیگر بار هم فرزندان خراسانی نادر چنین میکنند.

هر گاه خواستی روضه و افسانه از قدرت ثوگ همیشه مزدور تاریخ رجز بخوانی مراقب باش یک ایرانی صدای تو را نشنود چون صدها بار در تاریخ به پوزه امثال تو افسار زده اند و صدها بار دیگر هم خواهند زد. چون آنجا خاک خراسان است ایرانشهر است. استعمار انگلیس د امریکا روزکی چند اشغال کزده و حکومت را به مزدوران خودش سپرده است. برو برای یک اروپایی از وحشی گری و لنگی ترسناگ و دبه زرد رجز بخوان. برای یک ایرانی رجز نخوان. همین که هیچ سران قومت هیچ افتخاری بجز مزدوری برای قدرتهای غربی نداشته اند باید تو را به اندیشه فرو ببرد و راه انسانی را طی کنی نه با جفنگیات و جعلیات برای خود افتخار افسانه سرایی کنید. مثل ترکهای ترکیه. چند شبکه خبری دارند اگر اردوغان کوچکترین حرفی بزند عنوان خبر این اسن "اظهارات اردوغان جهان را به لرزه درآورد". ولی دز واقعیت خارج از ترکیه هیچ کشوری اردوغان را به عنوان سیاستمدار با ثبات یا با قدرت نمیشناسد. تا بخواهد بازیگری کند امریکا کمی سرمایه خارج میکند سرجایش مینشیند. در منطقه هم به سر و صدا ور سوریه و عراق وارد شد با شکست و سکوت حضورش را کم کرد یا حذف کرد.

ولی متوهمینی درون ترکیه هستند فکر میکنند جهان و اسمان و خورشید نشسته و به اردوغان نگاه میکند تا خود را با او تنظیم کنند. چنین توهمی در پشتونها هم بسیار زیاد است.

>>>   اگر ایران بخواهد از خلیج فارس طالبان را میزند
اگر ایران بخواهد می تواند در عرض یک روز خاک افغانستان را به توبره بکشد
اگر ایران بخواهد اسراییل را از روی زمین محو می کند
اگر ایران بخواهد قدرت اول منطقه می شود
اینها که کلگی شد اگر؟

نه بچیم" تو خودت دچار توهم شدی
چهارتا موشک به بیابانهای اعراب نگون بخت زدید ویه دخترک عرب را ناقص کردید وهیاهو کردید که اسراییل را نابود کردیم. بچیم زمانه زمانه نشر اطلاعات وخبر است وهیچ واقعیتی پوشیده نمی ماند. اسراییل در روز روشن امد سفارت شما در سوریه را زد وچند فرمانده پاسدار را کشت. شما هم با چند روز هیاهو به پول مردم فلاکت زده ایران صدها پهباد وموشک های گران قیمت که معامله خون کودکان ایرانی است به طرف اسراییل فرستادید. البته یک روز قبل از عملیات به دنیا واسراییل اعلان کردید که ما قرار است کی حمله کنیم. به گفته وگواه خبرگزای ها وعکس های هوایی معلوم دار شد که بیشتر موشکها وپهبادها در هوا منفجرشده است وچندموشک به نزدیکی سرزمین فلسطین اصابت کرده است. اسراییل بارها تا اصفهان آمده بدون هیاهو وهربار هم ماموریتش را تمام وکمال انجام داده است حتا این بار هم به حمله پادگان در اصفهان پدافند روسی را از کار انداخت. عکس های ماهواره ای را دیدم که پدافند کلگی ویران شده بود اما در عرض چند ساعت ماموران سیستم نو را جایگزین کردند که اعلام کنند اتفاقی نیفتاده است.... بعد از این حمله آخری اسراییل به اصفهان حساب کار دستتان آمد ودانستید که دیروقتی است در خواب خرگوشی استید.دیگر نمی بینم لاف وپتاق بزنید وبرطبل جنگ بکوبید. این رزوها سازمان حماس را هم مجبور کردید که به میز مذاکره برگردد

بچیم عصرما عصرانفجار اطلاعات است وشما مدعیان لافوک هنوز نفهمیده اید که ما در جهان شیشه ای زندگی می کنیم
.یادت می اورم شلیک راکت به سمت هواپیمای اوکراین که تا سه روز اعلام کردید آمریکا شلیک کرده اما غافل از اینکه آن بالا ماهواره ها مثل عقاب حوادث را شکار می کنند. شما با این همه ادعا ندانستید که با این دروغ کوس رسوایی تان را در کوی وبرزن خواهندزد.شما اینقدر با علم ودانش بیگانه استید که نمی دانستید بالای سرتان سیستم های پیشرفته ای است که دروغتان را افشا می کند واز همان زمان خود من که زمانی به حکومت ایران ایمان داشتم دانستم که در طول این سالها ما سرابی زیبا را شاهد بودیم
به تازگی شما ایرانی ها چقدر لافوک شده اید پیش از این فقط دروغ بود وفریب اما از زمانی که طالبان آمده است حساب کار دستتان آمده است. بیخی از طالب وطالبان بیزار استم اما خدا می داند همین که با شجاعتش مدعی قدرت اول منطقه را به وادی حقارت کشانده که در میان کشورای همسایه نقش کارچاق کن را برای طالبان دارد واخطار داده است که نفری حق ندارد برعلیه طالبان بنویسد ویا فیلم بسازد شادمان می شوم.در کلامت حرمت نگه نداشتی وقبل از اینکه نام مردم ما وکشورما را بیاوری نرفتی دهانت را با آّ بشویی وتوهم ورویاهایت را صفحه پاره تاریخ کردی.تو چه بخواهی وچی نخواهی کشور افغانستان تاریخ شکوهمند 5هزارساله دارد کشور ما بزرگترین متفکر وشاعر را به جهان تقدیم کرد مولوی بلخی. همان که کشورتو وتورکها بر سرش جدال دارید.مردان کشور من به شجاعت وغیرت مندی معروف استند ومی دانم که بقیه هموطنانت ازنوشته های تو میشرمند.ما هر چی که فقیر وبی مال ومنال باشیم اما فریبکار ودغل باز ولافوک نیستیم
جوری از مزدوری حاکمان ما می گویی که گویی .....

>>>   ... کشورهای همسایه مجبور به تعامل با کسی هستند چون نرز و مسایل نشترک دارند
در مورد پاکستان نمی دونم اما ایران تمام سعیش را برای افعانستان کرد ولی هیچ کس فعال ما یشا نیست..همه محدودیتها و مسایل خودشون و در شرایط خودشون را دارند پس ..

>>>   در اوایل با وقوع انقلاب ایران به رهبری امام خمینی شجاع وراستگو ستمدیدگان جهان احساس کردند که با حکومتی طرف هستند که قرار است از تمامی مظلومان ومحرومان جهان علی الخصوص مسلمانان حمایت کند اما ..... مردم مهاجر افغانستان در این 40سال کم به ایران خدمت نکردند. در جنگ هشت ساله ودر سوریه بر علیه داعش شرکت کردند.چه جوانانی که در خاک غریب سوریه جان سپردند و وقت مجوز اقامت به خانواده آنان تغلق نگرفت. مزد مردم نجیب ما تحقیر بیشتر از سوی جمهوری اسلامی ایران وهمراهی با طالبان ....برای سقوط جمهوریت بود. همین الان هم به رسانه ها بروید تا هزاران فلم وکلیپ از ستم به مهاجرین شاهد باشید.ایرانی ها نژادپرستی آمریکا را مسخره می کنند وخودشان از هر قومی نژاد پرستتر هستند

>>>   به اینی که تازه با جهان انفجار اطلاعات اشنا شده ولی هنوز زود است معنی پروپاگاندا و امپراطوری رسانه و جریان اصلی را بفهمد.
درمورد حمله ایران به اسقاطیل گفتی. اگر اسناد و اطلاعات موثق برای تو جایگاهی دارد پس به استناد اسناد میگویم چه شد.
فیلمهایی در اینترنت هست که به سه فیلم تنها اشاره میکنم و چند خبر از رسانه های اصلی.
در یکی از فیلمها سه دسته پهپاد بر فراز شهر نجف و مرقد علی ابن ابیطالب در حال حرکت هستند. در فیلم دیگری پهپادهایی بر فراز مسجد الاقصی اشکار هستند.
بین این دو فیلم چه اتفاقی افتاد؟ قبل از توضیح بگویم که روز بعد از حمله وزیر خارجه انگلیس گفت ما شش جنگنده از قبرس به اسمان اردن اوردیم. و روزنامه های محلی بسیار اشفته شدند که چرا چیزی که منافع ما را بخطر میاندازد را فاش میکنی.

حال امریکا در عراق و سوریه و اردن ۳۲ پایگاه هوایی دارد. در انها دست کم ۲۰۰ جنگنده هست. طبیعی است که تعدادی از این جنگنده ها را برای دفاع و حمله احتمالی به ایران در پایگاه نگه داشته باشند و حدود نیمی را برای سرکوب پهپادها بلند کرده باشند. هر چه باشد تعداد جنگنده کافی نبود کع مجبور شدند از قبرس هم بیاورند.
ایرانی ها هیچ چیز درباره جزییات حمله نگفتند ولی یک مقام گفت در غرب اردن ۱۰۸ جنگنده برای سرکوب پهپادها بلند شدند و بیشترین درگیری در غرب اردن بود. این عدد معقول است چون تعداد پایگاههای امریکا در منطقه زیاد است و انگلیس هم در اردن پایگاه دارد و انگلیس و امریکا و المان و فرانسه به وضوح حضور خود را در عملیات اظهار کردند.

خود غربی ها میگویند ۱۵۰ پهپاد در حالی که فیلمی که بر فراز اسمان نجف سه دسته پهپاد نشان میدهد تعداد کمتر است. اگر شما با پروپاگاندای غرب اشنا نیستی و نمیدانی وقتی میگویند ۱۵۰ تا حتما ۱۰۰ تا دروغ میگوند اشکال ندارد، ما هم همان ۱۵۰ پهپاد میگیریم.
پس تعداد جنگنده ها هم حتما و منطقا بیش از ۱۰۰ بود که همان صدتا میگیریم. پس همه قدرتهای غربی شامل امریکا و انگلیس و فرانسه و المان ( طالبان قدرت اول در کهکشان است و ببخشید به شمار نیاوردم) جمع شدند صد جنگنده بلند گردند تا ۱۵۰ پهپاد را بزنند ولی فیلمهایی هست که نشان میدهد تعدادی از انها به بالای مسجد الاقصی رسیدند.

این پهپادها با سرعت دویست کیلومتر بر ساعت پرواز میکند و با جنگنده میتواند ساقط شود ولی اینکه صد جنگنده با چه هزینه و سرمایه ای برای ۱۵۰ پهپاد ارزان بلند شود و تازه آخر بازی بفهمند ان پهپادها طعمه بود و اصل حدود ۱۵ موشک بالستیک بود این برای غرب هنر است که در رسانه ها بگوید همه پهپادها را سرنگون کردیم.ولی برای کسی که از نظر نظامی مساله را بررسی کند حتی اگر یکی از این پهپادها از دست صد جنگنده فرار کرده باشد یک شکست بزرگ برای جنگنده هاست چرا؟
چون در جنگ واقعی پهپادها بسادگی میتوانند بار دیگر طعمه شوند و جنگنده ای که برای سرنگونی پهپاد تجمع کند خود صید پدافند هوایی شود. بجز از هزینه نطامی پرواز جنگنده ها و موشکهایی که شلیک مبشدند

بخش دوم. فیلم پهپادها ساعت یک و بیست دقیقه بامداد بر فراز مسجد الاقصی بیرون امد ولی تا ساعت ۵ بامداد عملیات ادامه داشت.‌ و پدافند اسقاطیل و جنگنده های خودش در حال سرنگونی پهپاد بود. این اعداد و زمانها در همان رسانه های ایران و عربی و غربی رل میتوانی هنوز ببینی.
ارتفاع پهپادها از سطح زمین در ان فیلم حدود ۵۰۰ متر است. اگر پهپادی میخواست شیرجه بزند و وارد فاز انتحاری شود با سرعت ۲۰۰ گیلومتر بر ساعت و شتاب جاذبه حدود دو ثانیه بعد در جایی روی شهرهای نزدیک مسجد الاقصی فرود میامد. ولی چرا پس از رسیدن به مسجد الاقصی به مدت سه ساعت و چهل وقیقه در آسمان دور دور میکند تا زمانی که زده شود؟ ولی دو ثانیه وارد فاز شیرجه نشد؟

انسانی که افکار خود را از رسانه میگیرد منتظر است تا رسانه ها حقیقت را بسازند و به او بدهند و طوطی وار تکرار کند. ولی انسانی که اندیشه از خود دارد میتواند پرسشگری کند و بپرسد چرا پهپادها بنا نبود اصلا وارد فاز شیرجه شوند؟ نظامیان و اندیشکده هاب غربی کم کم بطور فزاینده دارند اعتراف میکنند پهپادها تنها یک طعمه بود تا نه تنها جنگنده و پدافند را درگیر کند بلکه وحشت افرینی برای صگیونیستها کند تا مهاجرت معکوس بیشتر رخ دهد.

چیزی که اندیشکده ها مانند فارین پالیسی، فارن افرز، نشنال اینترست، و... میگویند برای سیاست سازی و کمک به چینش سیاست غرب است. انها مجبورند به بخشی از حقایق اعتراف کنند. چیزی که رسانه مثل بی بی سی، سی ان ان ، ان بی سی و... میگویند برای مهنوسی افکار عمومی است. شمایی که از انفجار اطلاعات دانشمند شده ای لااقل یکبار بررسی کن و ببین چه تفاوت و تناقض وحشتناکی بین انچه رسانه برای توده نادان میسازد و انچه اندیشکده برای سیاستمدار مینویسد وجود دارد.

بخش سوم. در یک صحنه از فیلمی مشهور از درگیری پدافند با موشکها را میبینیم. بیشتر مردم تفاوت موشک بارشی یا بمب خوشه ای با بمب معمولی را نمیدانند. در آن صحنه حدود ۳۰ موشک است که ۱۵ تای ان بوضوح نور روشن و درخشان بزرگی میدهد و سپس به بمبهای کوچکتر تبدیل میشود تا بتواند مجموعه شامل جنگنده های f35 را درمساحت بزرگتری بمباران کند. اینها موشک رضوان بودند که در ایران شناخته شده است و رسانه های نزدیک به سپاه هم تایید کردتد که از موشک خوشه ای رضوان در عملیات استفاده شد.

خب بیشتر مردم هرگز از خود نمیپرسند چرا ان موشگها پس از درخشش شدید به تکه های کوچک تبدیل شده و باز هم همان مسیر را میرفتند. از طرفی هیچ موشگ پدافندی گنبد اهنین در انجا نیست. ولی مردم ساده دل فکر میکنند این درخشش شدید یعنی موشگ پدافندی گنبد اهنین ان موشگهای بالستیک را نابود کرده است. در حدود ده ثانیه بعدتر از این صحنه شما تازه ۱۰ موشک پدافندی میبنید که در مسیر وارون این موشگهای ایرانی در حال حرکتند و این مسیر برعکس و همچنین انفجار پس از مدتی پرواز ثابت میکند که موشکهای پدافندی بودند. این ده موشک تنها یکی از موشکهای بالستگ را زدند. بیشتر انها در کنار موشگ ها رد میشوند.
پس در صحنه ای که جهانیان میتوانند ببینند حدود ۳۰ پرتابه ایرانی در حال برخورد به هدف است ده موشک پدافندی گنبد اهنین میاید و فقط یکی از پرتابه های ایرانی بوضوح سرنگون میشود.

این چیزی است نه فیلم گرفته شد و جهانیان دیدند. در بخشی از عملیات که همه دیدند شکست مفتضحانه پدافندی ثابت میشود ولی در بخشهایی که جهانیان ندیدند میگوییم ۹۹ درصد را ساقط کردیم. مردم هم باور میکنند. در همان بخش از ۳۰ پرتابه تنها یکی ساقط میشود.
کسی که عقل خود را ببندد و مطیع اخبار رسانه شود طبیعی لست که هرگز نپرسد و نفهمد و منتظر باشد تا باورها و اندیشه های خود را از ارباب دریافت کند.

البته ما فراموش نکرده ایم که فرانسه و امریکا طالبان را ساختند و باوری که به انها دادند اسلامی است که به سود منافع امریکا با دشمن امریکا یعنی شوروی .
بجنگد و این باور ارتباطی به اسلام حنفی و شافعی ندارد. برای شما طالب کم اگاه، که باور خود به خدا را از استعمار غرب برای منافع امریکا گرفته ای و یک کافر به اسلام هستی طبیعی است که فکر و اندیشه را هم از رسانه امریکا بگیری. همانطور که نان شب و دلار هفتگی را از امریکا میگیری. همانطور که خلافت و امیرالمومنینی را از دست امریکا در توافق دوحه با توافق با ارباب از امریکا گرفتی. همانطور که صد میلیارد دلار اسلحه را از امریگا گرفتی.

خب تو از خودت چه داری که وقتی میگویم حاکم مزدور شاکی میشوی؟ دین و باور به خدا که نداری از اسلام خارج شدی و اسلام امریکایی برای منافع امریکا ضد منافع شوروی گرفتی. این از ب بسم الله ساختن و تولد تو بود. پس دین تو از امریکا بوده است. مقام خلافت را از فقه حنفی گرفتی یا در توافق دوحه از دستان مبارک جبرییل پمپئو وزیر خارجه ترامپ‌گرفتی؟ مقام خلافت را طی توافق با امریکا گرفتی. بدون جنگیدن مردم شمالی که بی شرف غنی حتی سلاح هم به مردم نداد و گفت باید در اردوی ملی ثبت نام کنید و به پاسگاهها دستور تسلیمی میداد، جنگی هم نداشتی بجز کشتن چند پیرزن و پیرمزد و بی سلاح یا تسلیم شدگان. در پنجشیر یک جنگ واقعی داشتید که ان هم عاجز شدید و پهپاد پاکستان به امر امریکا امد و مدافعین را سرکوب کرد.
پس پیروزی خود را هم از خیانت یک رهبر مزدور پشتون دیگر و حمایت تمام قد امریکا گرفتی. جایی هم که قبلا جنگ داشتید که دوستم در دشت برچی میخواست سه هزار نفر از شما را در کانتینر بسوزاند که باز هم ارباب امریکایی نگذاشت و جان شما را خرید.

ما والله هنوز جنگی از طالب ندیده ایم که در آن افتخاری کسب کرده باشد. به مرز ایران امدید فرار کردید تا نیمروز. بعد به دروغ تعداد کشته ها را یکی دو تا گفتید تا افسانه بسرایید. در پنجشیر که جنگ واقعی بود که ارباب امریکایی با پهپاد پاکستان و خودش شما را نجات داد. در دشت برچی که مپدوستم میخواست شما را گله ای بسوزاند. زمان حمله امریکا که ۱۴ روز دوام نیاوردید و همگی از مقدسترین شما تا دون پایه ترین به پاگستان گریختید.
مردم عراق را ببین. ده میلیون تن بمب امریکا بر روی سر انها طی یک هفته ریخت و سپس زمینی ورود کرد ولی تا ده سال جنگ شهری با امریکا داشتند تا مجبور شد از عراق برود ولی شر خود را کم نکرد و همانند شما طالیان که ساخت و باور داد، اینبار داعش را ساخت و باور و خدا و پول و سلاح به انها داد
گریختن در میدان جنگ از شما ابرقهرمان نمیسازد. مردم عرق جنگیدند و اشغالگر را بیرون کردند. شما هم بعد از ۲۰ سال تا چه اندازه وابسته به استعمار شدید؟ اول که گریختید و به مرور مزدوری خود را تمدید کردید. از او قدرت را با توافق، عنوان خلیفه الله را با توافق و از دست امریکا، پول نان شب و مواجب ماهانه را از دلار هفتگی از امریکا، سلاح و تجهیزات را که صد میلیارد دلار برایتان گذاشت

به شما نیروی جهادی نمیگویند. مردم فلسطین را ببین. از ده کشور جنگنده اورده اند و مردم را میکشند ولی باز ابستاده اند. یک فرق میان شما که همیشه در جنگ فرار میکنید و مردم فلسطین هست؟ با مردم عراق هست؟ با مردم یمن هست؟ با سوری ها هست؟
انچه در فلسطین و عراق و یمن و سوریه بود جنگ واقعی بود و انچه مردم و نظامیان کردند جهاد فی سبیل الله بود. انچه شما میکنید مزدوری فی سبیل الاستعمار است. شما کافرترین به اسلام و محمد و قران هستید چون همه هست و چیست خود را از امریکا دشمن اول مسلمانان گرفته اید.

ولی برای شما پشتونها دین چه ارزشی داشته است؟ کدام ....است که نداند انتحاری در بازار و سرک ک کشتن زن و گودک بی گناه عین جنایت است؟ مگر پیغمبر نگفت هر کس بیگناهی را بکشد مانند ان است که کل مردم را کشته است؟ شما در این ۲۰ سال چند هزار زن و کودک و مرد بقول خودتان مسلکی را با انفجار و انتحار کشتید؟ اصلا شما کافران نباید خود را به اسلام و مسلمانی بچسبانید. شما مزدوران استعمار در این منطقه هستید و نابود خواهید شد.
بقول کاربر عرب مصری، همان ایرانی که ونژوئلا را از دست تحریم امریکا نجات داد، روسیه را در برابر حجم تسلیحات هفتاد کشور با یک پهپاد شاهد دست بالا نشاند، سوریه را از چنگ داعش امریکایی اسقاطیلی رهاند، یمن را از دست حاکمان عرب انگلیس نشانده رهاند، اردوغان بی همه چیز را از دست کودتا نجات داد، فلسطین را هم آزاد خواهد کرد.
من یک جمله به ان اضافه میکنم که خراسان را هم از دست مزدوران کوچی استعمار انگلیس و امریکا نیز‌ رهایی خواهد داد.

به آن برادر ایرانی که گفته ایران چنین و چنان میکند هم میگویم در جای دیگری اینگونه از ایران دفاع نکن. این چه حرفی است که از خلیج فارس .... قدرت نرم ایران در خراسان بس است تا تنها ده هزار نفر از اقوام شمالی را بسیج کرده و همین ده هزار نفر برای جارو کردن هفتاد هزار طالب بس است. در یمن مگر چند پاپتی نبودند که امروز خاری در چشم امریکا و انگلیس شدند و هیچ راهی برای شسکت انها نیست. ایران در این مدل جنگ چریکی میراثی از اشکانیان تا امروز دارد. خیلی با این مزدورانی گه تازه میخواهند برای خود دین و زبان و افسانه قهرمانی و کشور اختراع کنند فرق دارد. اینها ۲۵۰ سال است از کوه پایین امده و تازه با جهان بزرگتر اشنا شده اند ایران هفت هزار سال سابقه جدال دارد و پابرجا مانده. از این صداهای دست ساز عرب و اسقاطیل و انگلیس د امریکا هم زیاد شنیده است.

>>>   نه بچیم" تو خودت دچار توهم شدی
هی بابا پول تو جیبی باباتون ظاهر شاه رو محمدرضا شاه میداد پول بلقیس دخترش هم خخخخ
از کدوم مردانگی سخن میگی دوست اوغان؟ حتما حادثه دشت پرچی! یا انتحار کردن با لباس زنانه خخخخ مطمئنا ما خودمان خوشمان از حکومت «آخوندی» نمیاد یکی از دلایلش هم مدارا و معامله با متحجرین پاپتی که حتی نظافت فردی را رعایت نمی‌کنند هست و قربانی کردن دیگر اقوام افغانستان از جمله همزبانان ترک و فارس ما در بخشی از خراسان که اکنون نام بدونه پشتوانه تاریخی افغانستان روی آن گذاشته شده است.
بله قلمرو کنونی که افغانستان نام دارد خیلی کهن است ولی مطمئنا کسانی که بابایشان ظاهرشاه آنها را به یهود وصل میکرد در آن دخیل نبودند چون بنی اسرائیل در کنعان و فلسطین بودن نه در خراسان خخخ

>>>   در ایران ما با یک دلار می توانیم بیست لیتر بنزین، ببیست غدد نان بربری، هزینه یکماه برق، یکماه گاز در زمستان، یکماه آب تصفیه شده، و کلی هزینه های دیگر را بدهیم.. شما با یک دلار در کشور خودتان چکار می توانید بکنید؟ این مهم هست...

>>>   به همه خواهر برادران افغانستانی خودم
اول ما همه یک خانواده هستیم همه ما چه پشتون تاجیک هزاره ...تا زمانیکه همین یک جمله را نفهمیم روزگار ما همین است که همین است واقعا از اینکه پشتون را پاکستانی بخوانیم یا فارسها را ایرانی یا تاجیکستانی یا هزاره را مغول چه کسی سود می برد؟صرفا افرادی که به دنبال منافع خود در وطن ما می گردند تاریخ کشور را بخوانیم بودند مردمانی که به اسم این طایفه و ان طایفه به مردم ظلم کردند و این نه در تاریخ ما در تمام کشورهای دنیا سابقه دارد و چیز عجیبی نیست آدم عاقل ان است که خودش در مسیر درست تاریخ قرار بگیرد
از مهاجر فارسی زبان به خانواده خودم خواهران و برادران پشتو زبان تا دنیا دنیا باشد ما و شما یک خانواده ایم و باید این را به جهان بفهمانیم ممکن است اختلافات عقیده ای سیاسی اجتماعی مذهبی داشته باشیم لیکن هرگز نباید یک غریبه را به هموطن خود ترجیح دهیم خواهر و برادر پشتو زبان من مشکل امروز ما با طالبان بر سر زبان یا قومیت نیست مشکل بر سر تندرو ها متعصب طالبان است صرف نظر از اینکه این جماعت ازچه قومی هستند یقین کنید ماندگار نیستند این را نه بنده بلکه تاریخ فریاد می زند از ظلم دفاع نکنید حتی اگر عزیزترین شما هستند طالبان هم مطلق بد نیستند لیکن نه دولت است و نه حکومت نه ان دلاورانی که بعضاً در فضای مجازی فریاد می زنند تاریخ بخوانید اینها در اصل مزدوران آمریکا بوده و هستند درگیر جنگ زرگری اینها نشوید در حال حاضر چه کسی خرج طالبان را می دهد؟ چه کسی پنجشیر را فتح کرد برای طالبان غیر از پاکستان کسی بود و پاکستان خودش جز جیره خور انگلیس ماهیت و موجودیتی دارد ؟شعارهای عوام فریب و احساساتی کننده ما آمریکا را شکست دادیم ما قهرمان شدیم ناتو را بیرون کردیم فریبمان ندهد افغانستان در دوحه فروخته شد به پاکستان جنگی در کار نبود آمریکا دیگر نفعی در افغانستان نداشت ان را به بدترین و بی دین تمرین مردم فروخت چرا بی دین ؟چون هیچ آدم دینداری وطن فروشی در بدل قدرت و هژمونی قومیتی نمیکند هیچ آدم دینداری مردم را تا این حد آزار نمی دهد دختران را از حق طبیعی‌شان محروم نمی کند فرقی نمیکند از کدام قوم باشد ظالم ،ظالم است مسعود ربانی طالبان خلیلزاد محقق اسماعیل خان تمامشان جنایت کردند و نماینده هیچ قومی نیستند همه شان به دنبال منافع فردی بودند ما ملت یک خانواده ایم و اینها هیچ نسبت و جایگاهی در بین ما ندارند والسلام

>>>   این پشتون هایی که به زبان فارسی مسلط هستند چه خوب با دشمنی و صحبت علیه ایران به خیال خود حس وطن دوستی را به نمایندگی از همه مردمان سرزمین آریانا تلقین می کنند.. نه جانم.. اگر تو فارسی بلدی دلیل نمی‌شود از طرف همه مردمان آن سرزمین علیه ایران قلم فرسایی کنی و به خیال خود غرور وطن پرستی را بر دشمنی علیه ایران بسازی.. برو این دام بر ابلهان نه!

>>>   اون که قیمت دلار در ایران را نشانه بدبختیک ما مردم ایران دانست و قدرت موشکی ایران را به سخره گرفت... اولا : قدرت خرید مایحتاج و میران استقلال و توانایی در اقتصاد مهم هست.. من ایرانی شاید به دلار 500 دلار درآمد داشته باشم اما با این پانصد دلار میتوانم بنزین 10 هزار لیتر بنزین بخرم!شما در افغانستان می توانید 400 لیتر بخرید!!! اگر آنجا بتوانید 500 دلار داند داشته باشید! ما اینجا با 500 دلار 10 هزار نان تازه و گرم و خوب می خریم!! شما چند مان می توانید بخرید؟! و بسیاری مقایسه که با اروپا هم می توان کرد.. غرض این قیمت دلار حتی صادرات ایران را افزایش داده به طوری که صادرات ایران 400 برابر ترازش نصبت به واردات از کشور شما بیشتر است، بماند بقیه چیزها در مورد پتانسیل و چشم انداز اقتصاد آینده ایران..سخنی ما می گذرد و ما بعد از حل یک سری مشکلات خود خیلی از بسیاری از کشورهای اروپایی به گفته آمار بهتر خواهیم بود... ولی شما چه؟ آیا برای خود امید و چشم انداز و ظرفیتی می بینید؟! اگر می دیدید قطعا 90 درصد به فکر مهاجرت نبودید آن هم به کشوری درگیر مشکلات تحریم مانند ایران! در مورد قدرت نظامی ایران بهتر هست ببیتید دیگران چه می گویند و بدانید در این دنیای بی قانون و صاحب اگر کشوری توان نظامی نداشته باشد می شود طعمه جنگ مانند افغانستان و عراق و سوریه و لیبی و... و ما اینجا کمترین نگرانی را بابت جنگ داریم همین کافی است برای ما


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است