همایش مشترک تجاری افغانستان و ایران در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۲    ۱۳۹۴/۶/۹ کد خبر: 101702 منبع: پرینت

همایش مشترک فرصت های تجاری و سرمایه گذاری افغانستان و ایران با حضور علی عدالت معاون سفیر ایران مقیم کابل، محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره حمایه سرمایه گذاری افغانستان آیسا، عبدالقدیر بهمن معاون پالیسی و تکنیکی هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان، محمد محسن پروانی معاون بورد عالی متشبثین، نجیب الله صاحب زاده معاون اتاق تجارت و صنایع ننگرهار، محمد رضا کریم زاده نماینده تجارتی ایران مقیم کابل، هیات تجاری و سرمایه گذاری ایران و شماری از تاجران و صنعتکاران افغانستان برگزار شد.

در مراسمی که به همین منظور در هوتل کابل استار برگزار شده بود، علی عدالت معاون سفیر ایران مقیم کابل، روند مراودات تجاری میان ایران و افغانستان را ستود. او با اشاره به موجودیت امنیت در افغانستان و برداشته شدن حلقه تحریم های بین المللی از ایران گفت: سران دو کشور بر محوریت اقتصاد تاکید دارند و تاجران و صنعتکاران افغانستان و ایران باید از آن استفاده کنند.

در ادامه مراسم، محمد قربان حقجو رییس عمومی اداره آیسا چگونگی وضعیت سرمایه گذاری، فرصت ها و تسهیلات سرمایه گذاری در افغانستان را به هیات تجاری و سرمایه گذاری ایران توضیح داد. رییس عمومی اداره آیسا گفت: افغانستان در حال گذار از یک برهه حساس تاریخی است و با مشکلات زیادی نیز روبرو می باشد اما نسبت به ده سال پسین پیشرفت چشمگیری داشته است.

آقای حقجو تاکید کرد که حکومت متعهد به فراهم آوری فضای مصون برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که بر اساس آن فضای سرمایه گذاری بی خطر، کم هزینه و پرمفاد ایجاد شود. به گفته‌ وی، پالیسی های اقتصادی افغانستان برای سرمایه گذاری مناسب است و هیچ تبعیضی به سرمایه گذاران خارجی به استثنای خرید زمین قایل نشده است.

رییس عمومی اداره آیسا گفت: افغانستان به دلیل داشتن بازار داخلی، مواد خام در بخش های گوناگون به ویژه مواد خوراکی، موجودیت نیروی انسانی وافر و ارزان، معافیت تعرفه های گمرکی در صادرات به هند، چین، آمریکا و اتحادیه اروپا و موجودیت انرژی برق بهترین گزینه برای سرمایه گذاری روی صنایع تولیدی است.

به گفته رییس اداره آیسا کسر بالانس تجارت افغانستان بیانگر آن است که در افغانستان فرصت های بی شماری سرمایه گذاری در بخش های مختلف وجود دارد. از بخش ساختمان گرفته تا زراعت و تولیدات زراعتی نیاز به سرمایه گذاری دارد که مفاد هنگفتی نصیب سرمایه گذاران خواهد شد.

آقای حقجو با اشاره به کشور های اروپایی گفت: یگانه عامل که سبب جلوگیری از جنگ جهانی سوم شد، توسعه سرمایه گذاری و تجارت میان کشورهای اروپایی بود، از این رو افغانستان و ایران برای توسعه و رفاه اقتصادی دو کشور می توانند الگو برداری خوبی از کشور های اروپایی نمایند. در ادامه مراسم، عبدالقدیر بهمن معاون پالیسی و تکنیکی اتاق تجارت و صنایع افغانستان به موقعیت مهم اقتصادی افغانستان در قاره آسیا اشاره کرد و گفت که افغانستان می تواند ایران را با آسیایی میانه وصل کند و از حکومت آن کشور خواست تا روی زیربناهای ترانزیتی افغانستان سرمایه گذاری کند.

در ادامه نیز، محمد رضا کریم زاده نماینده تجارتی سفارت ایران مقیم کابل گفت که، هیات 17 نفره تاجران و سرمایه گذاران ایران در دو روز آینده با همقطاران افغانستانی خود گفتگوهای رو در خواهند داشت و درصدد افزایش همکاری های تجاری و سرمایه گذاری خواهند بود.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده وپایــــــــــدارباد دوستی افـــــــــغـــــــــان ایران!
پاکستانی ها در زمان تصرف مزار دیپلمات های ایران را کشتند به هدف جنگ بین ایران وطالبان تا بین دو ملت دشمنی ایجاد گردد بعدا درنزدیک خانه سرگروپ طالبان انفجار بزرگ را صورت دادند که دو.برادر ویک همسر ملا عمر کشته شدند پاکستانی ها اسنادی را جعلی ساختند که گویا این کار ایرانی هابوده ...
( ر )

>>>   محصولات پاکستانی وایرانی باید تحریم شوندخصوصامحصولات غذایی آنها. مامیلیاردهادالرازآنهامحصول می خریم ودرمقابل آنهاازطفل افغان ماشهریه تحصیلی می گیرندوایرانیهامعاف وبسیاری ازاین اطفال ازبی پولی اخراج می شوندبرخلاف انسانیت وهمچنین کنوانسیون جهانی حقوق کودکان.
شیواکاندیداحتمالی بلخ

>>>   شیوا این قدر عقده مندی خود را جار نزن...

>>>   رابطه باایران هیچ سودی برای افغانستان نداردوقتی گفتگو برای روابط تجاری می شود افغانستان صرفاواردکننده کالاهای ایرانی می شود این واردات بیرویه باعث ازبین رفتن تولید داخلی اندک افغانستان می شود وسود سرشاری عاید ایران می شود وهزاران کارگرایرانی ازقبال افغانستان صاحب شغل می شوند افغانستان باید به فکر درست کردن شغل برای اتباع خود باشدنه اینکه برای اتباع کشورایران شغل ایجاد کندافغانستان به فکرایجاد کارخانه وتولید ملی باشد تااز کالاهای ایرانی بی نیازشودایران بادید منفعت جویانه به کشور افغانستان نگاه می کند تاکالاهای خودرابه افغانستان بفروشدوایران بیشترین صادرات کالارابه افغانستان دارد چون افغانستان ناامن است فاقد تولیدات داخلی است وایران این راخوب می داند وازاین فرصت طلایی بهترین استفاده رامی برد کشورافغانستان به جای رونق بخشیدن تولید داخلی به واردات بیرویه کالاهای خارجی روآورده است تااین سیاست مقامات افغانستان باشد افغانستان هیچ وقت استقلال واقعی رابه دست نمی آورد
latif


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است