وزیر خارجه،پاسخ دقیقی برای سوالها ندارد!
جناب وزیر! نمایندگان مردم با تکرار عنوان کرده اند برای ما روشن نیست که افغانهایی که در ایران محکوم به مجازات هستند،حق دارند که وکیل مدافع داشته باشند یا خیر؟عملا آنها وکلای مدافع استخدام کرده اند یا خیر؟ 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۸۹/۲/۱۹ کد خبر: 10182 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، مجلس نمایندگان افغانستان وزیر خارجه کشور را برای توضیح گزارشهایی مبنی بر اعدام چند تن از مهاجران افغان در ایران، فراخواند.

نمایندگان مجلس از زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان انتقاد کردند که از زمان انتشار گزارش ها در باره اعدام شماری از مهاجران افغان در ایران زمان کافی در اختیار داشته است تا شمار دقیق اعدام شدگان را مشخص کند.

محمد یونس قانونی، رئیس مجلس نمایندگان خطاب به آقای رسول گفت چند تن از افغانان در ایران محکوم به مجازات هستند؟ مجازات می تواند حبس باشد، کوتاه مدت، طویل المدت و حتی اعدام، این ارقام باید به دست بیاید. اگر ما این ارقام را به دست نیاوریم، از کسیکه حقوق طبیعیش را مطرح کردیم، نمی توانستیم دفاع کنیم.

وی افزود این موضوع باید پیگیری شود، تنها طرحش کفایت نمی کند. مکانیسم عملی ایجاد شود تا افغانها بتوانند به حقوق طبیعی خود دسترسی پیدا کنند.

رئیس مجلس همچنین گفت جناب وزیر! نمایندگان مردم هر کدام با تکرار عنوان کرده اند که برای ما روشن نیست که افغانهای ما که در ایران محکوم به مجازات هستند، آیا حق دارند که وکیل مدافع داشته باشند یا خیر؟ اگر حق دارند، آیا عملا آنها وکلای مدافع استخدام کرده اند یا خیر؟ این مهم است که کسانیکه محکوم به مجازات هستند، برای دفاع از خودشان وکیل مدافع داشته باشند.

براساس گزارش بی بی سی، آقای قانونی در عین حال این موضوع را هم یادآور شد که خانه ملت از باندهای حرفه ای قاچاق مواد مخدر حمایت نمی کند.

بیشتر افغانهایی که در ایران محکوم به مجازات شده اند، متهم به دست داشتن در قاچاق مواد مخدر هستند.

سید حسین عالمی، یکی از نمایندگان گفت اگر بعد از یک ماه هم نتوانیم حتی اسامی معدومین را از طریق سفارت و کنسولگری خود بدست بیاوریم،سفارت چه فلسفه وجودی می تواند داشته باشد جز ارائه خدمت به کشور محل فعالیت خود؟

با این حال، زلمی رسول، وزیر خارجه برای پرسش های متعدد نمایندگان مجلس پاسخ روشنی نداشت، به گفته وی، هنوز حتی آمار دقیقی در باره زندانیان و به ویژه اعدام شدگان افغان در ایران ندارد.

وی اعدام پناهجویان افغان را در ایران پذیرفتنی نمی داند و آمار داده شده زندانیان افغان از سوی ایران را سه هزار تن می گوید و می افزاید که پنجصد تن از این زندانیان به اتهامات سنگین متهم هستند و دوصد و هشتاد و چهار تن دیگر محکوم به مرگ شده اند.

وی همچنین بیان داشت که دولت ایران اعدام چهل و پنج تن از پناهجویان افغان را در ایران رد می کند.

برخی از نمایندگان می گویند که وزارت امور خارجه درباره پناهجویان افغان برخلاف منافع ملی تفاهم نامه هایی را امضا کرده است و همچنین آنان آمار داده شده از سوی وزیر امور خارجه را نمی پذیرند.

آقای رسول به مجلس گفت منابع ایرانی به او گفته اند که نه تن از مهاجران افغان در ایران اعدام شده اند اما تاحال اسامی و دیگر مشخصات آنها را به وزارت خارجه افغانستان ارائه نکرده اند.

وی همچنین افزود تلاش می کند آمار دقیقی را درباره افراد محکوم به مجازات در ایران به دست آورد.

درحالیکه وزیر خارجه افغانستان برای پاسخ گویی به مجلس فرا خوانده شده بود، شماری از دانشجویان دانشگاه کابل سعی کردند سومین تظاهرات اعتراضی علیه ایران را در کابل به راه اندازند.

اما شمار دیگری از دانشجویان با راه اندازی چنین تظاهراتی مخالفت کردند و در نهایت پولیس مانع تظاهرات دانشجویان معترض شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اینکه آقای قانونی به وزیر خارجه می گوید تا آمار دقیق زندانیان و کلا مهاجرین را بیاورد منطقی نیست در صورتیکه ما یک وزارت بیکاره به نام وزارت عودت و مهاجرین نیز داریم. یا باید وزارت مهاجرین به این مسائل پاسخ دهد یا اینکه تحت عنوان یک ریاست در وزارت خازجه فعالیتش محدود شو د و از این به بعد خود وزارت جارجه اقدام به چنین فعالیتهای کند
شاملو

>>>   با حرفهای احمد خسرو کاملا موافق هستم.
پنجشیری

>>>   وزارت امور خارجه باید از دیپلمات های شان در ایران خجالت بکشد ، ویا اقلا آنهارا بخاطر این سهل انگاری وظیفوی توبیخ نماید ، واقعا دهها کارمند با معاشات دالری وامتیازات آنچنانی
که بعد از ماها نتوانسته تعداد واسامی این محکومین را پیدا کند ، باید بحال این ملت خون گریه کرد .
نیکان

>>>   ؛ پارلمان باییست از آقای وزیر خارجه اعراض و تکالیف قلبی را میپرسید ، مطابق مسلکش. یک ضربالمثل انگلیسی است که میگویند:
-سلام آقای جو ! چه را می فهمی؟
- من تازه از نمایش " والی ولی شو" آمدم
یعنی اینکه آقای جو، بی خبر از هرچیز است
این هم حال وطن
گلا جان

>>>   من بعنوان یک افغان فتوا میدهم که از جمهوری اسلامی ایران بخاطر قبضه کردن این مشت از..... که تحت نام افغان درآنجا نگهداشته میشوند باید تشکر نمود ورنه کاری که درابتدای ورود مجاهدین درکابل شد تکرار میشود حتما همه میپرسید چی؟ وقتی مجاهدی بیسواد و گدود ما به کابل آمدن دروازه های زندان پل چرخی روی یک برنامه ، یا تصادفی همه باز شد که درآن جمله بلاک جنایی که همه دزدان حرفه یی ،..... ،و....... و 420 ها را نیز رها کردند که بعد ها هرکدام شان درهمو گدودی ها کابل به سرگروپ ها وقوماندان قوی تبدیل شد زیرا هر قوماندان ورهبر درآنوقت به ...... جنگی ضرورت داشت ) درهیمن رابطه نیز باید گفت که اکثر زندانیان افغانی درایران همین حالا زندانی هستند بدون کدام مبالغه ازهمان جمله میباشند، فلهذا بخود رحم کنید واز آن جانیا ن نتنها دفاع نکنیم بلکه یک تشکر بسیار کلا ن از ایران باید نماییم البته بااین مسله که باید درمورد تحقیق نیز باید صورت گیرد ، امدیم که وزیران ما چرا اینقدر بی خبراند ؟ این را باید از کرزی خان پرسید .
حامد ازکابل

>>>   حامد جان! موضوع سر دفاع از قاچاقیان و مجرمین نیست. حکومت ایران حق محکمه مجرمین را دارد. اما حکومت افغانستان بر اساس توافقنامه های امضا شده بین دو کشور باید از اجرای این محاکمه ها و از قانونمندی و عادلانه بودن آن در مقابل اتباع اش پیگیری کند و از طرف حکومت ایران در جریان گذاشته شود. همه زندانیان افغان در ایران مجرم نیستند. شما از هزاره هایی که در ایران بوده اند بپرسید موضوع برایتان روشن میشود.

>>>   گردانندۀ محترم سايت "شبکۀ اطلاع رسانی افغانستان"،
اما اين را بدانيد که درد همه افغانها مشترک است. از سالها بدينسو کشور ما بی در و بی سر است. هموطنان ما جبراً برای کاريابی راه غربت و ديار بيگانه گان را اختيار ميکنند. و اما درانجا قربانی هوسهای شوم اين و آن ميشوند.
گروه های مافيايی در داخل افغانستان و در خارج ازان ( در پاکستان و ايران و ساير کشور ها) همه از يک قماش اند. بگذاريد سايت شما انعکاس دهندۀ درد دل مردم غريب و دربدر افغان باشد، نه حفاظت کنندۀ سياستهای معصيت آلود دولتها.
با احترام
احمد خسرو از شهر کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است