نگرانی ها از اعدام پناهجویان افغان در ایران
سازمان جهانی عفو بین الملل از اعدام پناهجویان افغان در ایران ابراز نگرانی می کند و می گوید که مقامات کشور ایران باید درباره شمار دقیق اعدام شدگان معلومات دهند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۹    ۱۳۸۹/۲/۲۰ کد خبر: 10224 منبع: پرینت

سازمان جهانی عفو بین الملل از اعدام پناهجویان افغان در ایران ابراز نگرانی می کنند و می گویند که مقامات کشور ایران باید روند محرمانه اعدام پناهجویان افغان را پایان دهند.

این سازمان تأکید کرد که ایران باید درباره شمار دقیق اعدام شدگان معلومات دهد.بر بنیاد گزارشات در حدود 3000 تن در ایران در انتظار اعدام هستند.

درهمین حال به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) و به نقل از دفتر مطبوعاتی پارلمان،در جلسه ای که به ریاست محمد یونس قانونی رئیس پارلمان کشور و با حضور داکتر زلمی رسول، وزیر امور خارجه برگزار گردید ، پیرامون وضیعت مهاجرین افغان مقیم کشورهای همسایه، بویژه محبوسین افغان در زندانهای ایران و قضایای محکوم به اعدام در آن کشور بحث شد.

در این جلسه، وزیر امور خارجه در رابطه با سیاست خارجی کشور، وضیعت مهاجرین افغان در خارج از کشور بخصوص در کشورهای ایران و پاکستان، فعالیت ها و دستاورد های این وزارت جهت پیگیری قضایای محکومین به اعدام در ایران و تلاش های مستمر آن وزارت از طریق اعزام هیأت، ملاقات ها و یادداشت های دیپلوماتیک به آن کشور صحبت نمود و گفت که وزارت امور خارجه در دفاع از اتباع افغان در خارج از کشور جداً سعی و تلاش می نماید.

طبق معلومات وزیر امور خارجه، از جمله سه میلیون مهاجر مقیم در کشور ایران ، 900 هزار آنان دارای مدرک شناسیایی ثبت شده در دفاتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان بوده ، در حالی که حدود یک و نیم میلیون مهاجر افغان در ایران فاقد چنین مدرک می باشند.

به گفتۀ وزیر امور خارجه در ایران 3000 افغان به اتهام ارتکاب جرایم مختلف در زندانها به سر می برند که از جمله 500 تن آنان به جرایم سنگین و 284 تن آنان به اعدام محکوم می باشند.

در جلسه همچنین نمانیدگان سوالاتی را پیرامون وضیعت نامطلوب مهاجرین افغان مقیم در کشور های پاکستان و ایران به ویژه محبوسین افغان در زندانهای ایران، برخورد غیرقانونی پولیس با مهاجرین افغان در کشورهای یاد شده ، قضایای محکوم به اعدام کتلوی متهمین افغان در ایران، جستجوی راه حل های بنیادی و ایجاد طرح استراتژیک غرض حل این معضلات، مطرح نمودند که از سوی وزیر خارجه پاسخ داده شد.

به همین ترتیب از وزارت خارجه خواسته شد تا رقم دقیق محبوسین افغان در ایران، تعداد اعدام شدگان افغان ومحکومین به اعدام از سوی آن کشور را به پارلمان ارائه نماید.

در همین راستا همچنان از وزارت امور خارجه خواسته شد تا مکانیزم عملی را از طریق مجاری دیپلوماتیک با کشورهای خارجی ایجاد نماید تا طبق آن قبل از تنفیذ حکم در مورد قضایای مربوط به اتباع افغانی در خارج از کشور، دولت افغانستان اطلاع گردیده و از عادلانه بودن محکمه اطمینان داده شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بازی اعدام افغانی در ایران(افغانی ها بخوانند)
کمی انصاف خوب است اگریک ایرانی کوچکترین جرمی ،حتی نداشتن ویزای عبور وارد افغانستان شود با او چکار میکنند تاچه رسد به قتل ،قاچاق مواد مخدر،فسادو.. خوب است قوه قضائیه ایران نام افغانی ها مرتکب جرم شده ونوع جرم را اعلام کند تا پرده از این بازی خطرناک برداشته شود آنهایی که ازروابط حسنه دوملت مسلمان ایران وافغانستان ناراحت و اتش بیار این معرکه اند، شناخته شوند .آمریکا وغرب وبازی خوردگان داخلی افغانستان از نخستین این دشمنان روابط خوب دوکشور برادر هستند .از طرفی چرا دولت افغانستان حاضر نیست این مجرمین راتحویل گرفته وبر اساس قوانین خود مجازات کند.مطلب دیگر آمارهای واقعا غیر واقعی بهتر ماهیت این بازی خطر ناک را روشن می سازد

>>>   هر که دردی رسد ناچار گوید وای وای

>>>   سلام .به نظر بنده هرکس از هر گوشه دنیا هست اگر واقعأ مرتکب جرم میشود باید مجا زات شود انهایکه با جان هزاران انسان توسط قا چاق مواد مخدر بازی میکنند ولو برادرمن هم باشد قابل مجازات است انعده کسانیکه طرفدار مجرمین هستند فکر میکنم به نهوی شریک جرم محسوب میگردند در افغا نستان متئسفانه ادم کشتن نیز چندان جرم بزرگ قابل اعدام نیست به همین لهاظ بعضی سرو صدا راه میا ندازند که چرا افغانها در ایران اعدام میشوند من کسی را میشناسم که یک شب با قاچاق چیان دریک منزل بود وقتی یک تعداد نیرو امد همه را بردند بجز ان شخص که هیچ جرمی نداشت وبه انها شریک نبود ودر همان شب مقدار پنج کیلو مواد را از همان خانه کشیدند پس نباید نا عادلانه قضاوت کرد

>>>   غرب= دشمن؛ ملت مسلمان=دوست وبرادر؛ مفاهیم دروغ و پندار بیش نیست. منفعت ملی= معیارسیاست خارجی این را هم ایرانیها میگوید هم افغانها. در موضوع جرم و جرایم ارتکابی بین مجرمین اتباع دو کشور افغانستان و ایران باید گفت که براساس قراردادی سال 1353 در زمان داوودخان، باید مجرمین ایرانی و افغانی در کشور خود شان مسترد و محاکمه گردند. در مورد افغانیهای محکوم به اعدام کشور ایران، جرم حقوقی وخلاف قرارداد فوق عمل کرده نه تنها افغانها را به کشور خودش تحویل نداده که بدون اطلاع دولت افغانستان و بدون داشتن وکیل آنها را در تاریکی شب به سبک ایرانی سلاخی و اعدام کرده اند.

>>>   به نظر من هرکه به خانه و ناموس یک مسلمان نظر بد کنه جزایش چنین هست چی ایرانی باشد چی چرکستانی و یاافغانی هم اسلام تائید میکنه و قران حکم پس به چلچل سگ آب دریا مردار نمیشه نوکران اسرائیل و وهابی های انگلیس و امریکا هرچی میگن بنام حقوق بشر اروپایی ساخت خودشان بگذار بگویند دولت ایران کاری کرده اسلامی و قرآنی آغای نجیب وهابی وکیل مرغ دوزد های خیر خانه اگر یک ایرانی و یا چرکستانی خواهر یا مادر یا اقوام خودت را بی عفت میکرد وسر ش بریده در بوجی می انداخت باز برایش وکیل میگرفتی که حالا از ایران تقاضا و به دستور بادارانت اغتشاش میکنی
مولوی عبدالوکیل مقری

>>>   خب باید انها جرمشان را به دولت افغانستان اعلام کنند بعد هم از نضر قانون باید وکیل داشته باشند نه اینکه کیلو کیلو انسان مضلوم رااز بین ببرند بعد هم باید روان شناسی شوند که انها در چه شرایطی دست به این جنایا ت زدند جان ان مسلمانان انقدر هم بی ارزش نیست که این هزینه ها را نکنند
صنوبر از قندهار

>>>   مجرم، مجرم است و هیچ کسی از او حمایت نمی کند. قاچاق مواد مخدر، همان اندازه که به ایران صدمه می رساند، باعث تباهی افغان ها نیز شده است. تشریک مساعی در مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کاری است که ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان باید در آن سهم داشته باشد. اما اعتراض افغان ها نه به این دلیل است که ایران با مجرمان برخورد می کند، بلکه به این دلیل است که ایران بدون درنظرگیری معیارهای بین المللی و ارزش های حقوق بشری، دست به راه اندازی اعدام ها می زند. در محاکمه زندانیان افغان در ایران، نه نماینده دولت افغانستان حضور داشته، نه وکیل مدافعی برای آن ها وجود داشته و نه به دولت افغانستان از قبل اطلاع داده شده است.
farhad Holland

>>>   مگر افغانیها با مجوز آمدند ..اینجا ایران است .
مثل اینکه افغانهای عزیز کم کم دارند با حقوق خود آشنا میشند اما دوستاتون بد براتون دیکته کردند....شما سالهاست بدون محاکمه و بیگناه کشته میشید ..

>>>   چرا کسانی که در این مورد به ظاهر سنگ کشته شدن افرادی را ان هم با جرم و جنایت به سینه می زنند در مقابل کشته شدن هر روزیه افغانها توسط اشغالگران کشورشان کارموثمر ثمری نمی کنند .....
یک مهاجر ......

>>>   به نظر من هم همه ما انسان هستيم و همه به صورت مساوي از اين حقوق بايد برخوردار باشيم . حالا چه ان كسي كه جرم كرده و چه كسي كه ازادانه و با افتخار زندگي مي كند كه البته در هر دوي اين موارد كشور مثلا مسلمان ايران درحق ما اجحاف كرده . حرف و بحث اين تظاهر كنندگان رعايت نكردن حقوق بين المللي و انساني در مورد اين اعدام شدگان مي باشد. در ضمن ان جنابي كه مي فرمايند طبق ايين اسلام وقران با انها رفتار شده بفرمايند كجاي قران حرف از بي عدالتي حتي در مورد مجرمين مي باشد. يا كجاي اسلام بدون محاكمه كسي را پاي چوبه دار برده اند. كه نمونه واضح ان رفتار امام علي با قاتل خودشان بوده است. لطفا با اين طرز فكر دين عزيز ما را خشن و بي ملاحظه نشان ندهيد و افكار خود را به اسلام ربط ندهيد

>>>   نه امریکا نه کشوری دیگر در این قضیه دست ندارد موضوع اینه که ایرانی ها افقانها را بی سرو ساحب دیدن اگه کار گرهای افقانی را بجای قاچاقچیان ایرانی ادام میکنند امریکا دوست ماست و ما هم از او همایت میکنیم این ..... های ایران هم هیچ ارزشی ندارد زنده باد افقانستان زنده باده امریکا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است