عید قربان فرصتی برای رفع کینه و کدورت است
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۱    ۱۳۹۴/۷/۱ کد خبر: 102970 منبع: پرینت

ما دست اندرکاران شبکه اطلاع رسانی افغانستان( afghanpaper )، فرا رسیدن عید سعید قربان، عید ایثار، طاعت و بندگی خداوند بی همتا را که از بزرگترین اعیاد اسلامی به شمار می رود، به تمامی مسلمانان جهان به خصوص هموطنان عزیز افغانستانی تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

امید که این روز دعای حاجیان مخلص در سرزمین وحی شامل حال همه ما شود و انشالله مملکت افغانستان با تشکیل دولت جدید به ریاست داکتر احمدزی و داکتر عبدالله با جنگ و خونریزی فاصله گیرد، تا دوباره ملت ما روی خوشی و آرامش را به خود ببینند همانگونه که گذشتگان این مرز و بوم با صلح و صمیمیت در کنار هم می زیستند.

همانطور که مستحضر هستید، عید سعید قربان در میان مردم مسلمان افغانستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که مردم چندین روز قبل از فرا رسیدن عید قربان، خودشان را برای استقبال و برگزاری هر چه باشکوه تر این عید سعید، آماده می کنند.

یکی از جلوه های به یاد ماندنی این روز، برگزاری نماز عید قربان است که نشان همبستگی و اتحاد ملت می باشد و مردم افغانستان نیز همانند سایر مسلمانان با حضور در مساجد و اماکن مذهبی نماز عید قربان را با تشکیل صف های به هم فشرده، برگزاری می کنند.

از آنجایی که عید فرصتی برای تجدید دوستی ها و رفع کدورتها است، مردم عزیز افغانستان بعد از به جا آوردن نماز عید، ابتدا به خانه افرادی می‌روند که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و برای صاحبان عزا آرزوی صبر می‌کنند.

سپس برای دید و بازدید به همراه خانواده خود به خانه‏ خویشان و دوستان البته ابتدا بزرگان قوم می‌روند و سنیت زیبای صله رحم را به نیکوترین وجه به انجام می رسانند. سپس به مزار اموات خود سری می‌زنند و برای آمرزش آنها دعا می‏کنند.

یکی از بهترین رسوم ما در اعیاد اسلامی استفاده از فرصتها برای رفع ناراحتی های به وجود آمده بین اعضای قوم می باشد که معمولا روزهای عید با کمک بزرگان خانواده سعی می شود به مسایل محل اختلاف رسیدگی شود و کسانی که با هم قهر می باشند، آشتی نمایند.

از قدیم رسم بر این بوده که افراد متمکن و حتی افرادی که از نظر مالی بی بضاعت هستند سعی می کنند که سنت موکد قربانی را به جا آورند. هرچند به نظر می‏ رسد در سال‌های اخیر گرانی و فقر در کشور باعث شده تا مردم توجه کمتری به انجام قربانی داشته باشند.

مردم افغانستان در روز عید قربان بهترين و زيباترين لباس‌ها را بر تن كرده، منازل خود را تزيين و بهترين شيريني و ميوه فصل را تهيه و در انتظار مهمان هستند. بزرگ خانواده در اين روز به تمامي كودكان عيدي مي‌دهد و جواناني كه قبل از عيد ازدواج كرده‌ اند، براي همسر خود لباس و يا هديه ی مناسب تهيه و در صورت توانمندي در منزل همسر گوسفند قرباني مي‌كنندد

دختر و پسرهایی که نامزد هستند، چند روز قبل از عید، فامیل پسر برای دختر عیدی می برند که به نام "طبق عید " نامیده می شود . در این طبق برای دختر لباس های زیبا ، خشکبار و شیرینی عید برای دختر هدیه داده می شود. روز عید نیز فامیل دختر برای پسر عیدی می دهند و فامیل پسر هم در صورت توانمندی، گوسفند در خانه ی دختر قربانی می کنند .

از آنجایی که دولت همزمان با عید سه روز را تعطیل رسمی اعلان می کند، در مناطق شهري و روستايي علاوه بر بازديدهاي معمول، انواع بازي های محلي مانند بزكشي، توپ بازي ،بادبادک بازي و غيره معمول مي‌باشد.

به هر حال اینها سنت های خوب و خوشی بوده که از سالیان دور در کشور رواج داشته است و از آنجایی که امروز عید است و می خواهیم حتی برای یک روز هم که شده از سیاست و جنگ و دولتداری سخن نگوییم، به همین کلام بسنده می نماییم و آرزوی عیدی سرشار از سلامت و سعادت برای همه هموطنانمان در سراسر جهان داریم.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است