طالبان نیمی از قندوز را تصرف کردند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۶    ۱۳۹۴/۷/۶ کد خبر: 103186 منبع: پرینت

معاون والی قندوز تایید کرده که حدود نصف شهر قندوز مرکز این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است و نبرد کوچه به کوچه بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد.

حمدالله دانشی، معاون والی قندوز به بی‌بی‌سی گفت که او با شماری از مقام‌های محلی در نزدیک فرودگاه مستقر شده و نیروهای امنیتی در حال نبرد با شورشیان هستند.

در قندوز، اکنون بخش اعظم شهر در کنترل طالبان است و نیروهای امنیتی به بالاحصار این شهر عقب نشینی کرده اند و جنگ شدید میان آنها و طالبان در جریان است.

معاون والی قندوز اضافه کرد که نیروهای کمکی اکنون از کابل به فرودگاه قندوز رسیده اند و نیروهای بیشتری هم از تخار و بلخ در حال رسیدن به قندوز هستند.

او ابراز امیدواری کرد که با رسیدن نیروهای کمکی به شهر قندوز، طالبان از این شهر بیرون رانده خواهند شد.

آقای دانشی افزود که پیش از ظهر طالبان عقب زده شدند و نزدیک به ۶۰ نفر تلفات دادند، اما در حمله‌ای که بعد از ظهر کردند، توانستند وارد شهر شوند.

به گفته او، شش نفر از نیروهای امنیتی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند.

گروه طالبان مدعی شده اند که مرکز شهر و مراکز دولتی این شهر را به صورت کامل به تصرف خود در آورده اند و برخی رسانه‌های محلی هم گزارش کرده‌اند.

برخی از ساکنان شهر قندوز هم در صحبت تلفنی حضور طالبان در برخی خیابانهای این شهر را تایید کرده‌اند و عکس‌هایی از طالبان در برخی خیابانها و بیمارستان‌های این شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

شاهدان عینی به بی‌بی‌سی گفته اند که طالبان پس از ورود به قندوز دفتر نمایندگی سازمان ملل (یوناما) و یک بخش از دادگاه این شهر را آتش زدند.

همچنین گزارش شده که طالبان حدود ۷۰۰ زندانی را که بیشتر آنها اعضای این گروه بودند، از زندان مرکزی شهر قندوز آزاد کرده اند.

گزارشگر بی‌بی‌سی در قندوز می‌گوید که جنگ از دیشب آغاز شده بود و طالبان حوالی ساعت ۳ بامداد حملات خود را از طریق روستاها در اطراف شهر قندوز از جانب شمال، شرق، شمال شرق و از سمت چاردره در غرب آغاز کردند.

اما به گفته او شدت حملات در اوایل صبح و بعد از ظهر امروز افزایش یافت و بیشترین فشار از سوی غرب قندوز، سمتی‌که ولسوالی چاردره واقع است، وارد شد.

او همچنین می‌گوید که جنگ در مسیر راه کابل-قندوز در منطقه چهارشنبه‌تیپه ولایت بغلان نیز جریان دارد و گزارش‌های هم از حمله طالبان به ولسوالی اشکمش ولایت تخار وجود دارد.

اما وزارت داخله/کشور و وزارت دفاع در کابل پیشروی چشمگیر گروه طالبان در قندوز را تکذیب کرده و گفته اند که این گروه پیشروی محدودی در حومه این شهر داشته که در مواردی عقب زده شده و در برخی محلات دیگر جلو آنها گرفته شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله در یک نشست خبری گفت که طالبان نتوانسته اند به اهداف خود برسند و با پاسخ نیروهای امنیتی مواجه شده اند.

وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته که ۳۵ عضو گروه طالبان کشته شده و ضربه سختی به نیروهای این گروه وارد شده است.

در ماه آوریل امسال نیز طالبان عملیات گسترده‌ای را در قندوز به راه انداختند، ولسوالی‌های ارچی و چاردره را تصرف کردند و در آستانه تصرف مرکز قندوز بودند اما پس از آن که نیروهای کمکی از کابل و دیگر مناطق افغانستان به این شهر رسیدند، طالبان مجبور به ترک شهر شدند.

نیروهای دولتی در آن زمان مدعی شدند که پایگاه‌های طالبان در این ولایت را نابود کرده اند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   غنی بی اوژدان افغانستان عزیزرا نابود مردم باید ضدطالبان بسیچ شوند چون دولت نداره

>>>   خداراشکر روزفتح نزدیک است درشرایط فعلی افغانستان نیازبه یک انقلاب اسلام دارندتامردم ازشرامریکایی های کافرکه وطن مارا عیاشی خانه جورکرده خلاص کنندبعداز امدن نیروهای خارجی مردم افغانستان به همه نوع عیاشیها دست یافتند که فقط یک حکومت تندرو اسلامی میتواندجلو انرابگیرد ان شاالله طالبان حکومت خواهند ساخت اسلامی به تمام معنا
م.م امام صاحب

>>>   گــــردن رئیس امنیت ووالــــی قنـــدز باید زده شـــــــــود

>>>   با عرض سلام: با عرض تاسف از طریق رسانه های شنیداری و تصویری و هم چنان از طریق فیسبوک و سایت های اطلاع رسانی با خبر شدم که طالبان ولایت نسبتآ مهم و استراتژیک قندوز را به تصرف خود در آورده است. این باعث شرم برای مسئولین دولتی است که حالا طالبان آنقدر قوی شده که می تواند حتی یک ولایت را تصرف نماید. نمی دانم قومندانان و جنرال های افغانی کجا است که نمی تواند از ولایت و از خاک وطن خود دفاع نماید. این قومندان ها در جنگ های داخلی هر کدام شان خود را سلطان بالای مردم می دانستند.

>>>   کرزی چهارده سال مردم افغانستان را به سخریه و استهزا گرفت، تنها هدفش احیا دوباره طالبان و سلطه ...در افغانستان بود. بزرگترین خیانت تاریخ افغانستان را ایشان انجام داده است. چون این چهار ده سال که بهترین شرایط برای برون رفت افغانستان ازعقب افتادگی ... در این کشور بوجود آورده بود، را قربانی پشتون پرستی خود گردانید. امروز کار ملت افغانستان به جای رسیده است که همگی به ظاهر از دست طالبان ...دست به فرار و ترک افغانستان می باشند.
مهاجر

>>>   آقایون اشرف غنی احمدزی ، حنیف اتمر ، معصوم ستانکزی ، صافی والی تحمیلی ولایت کندز ، پوپل ، گلاب منگل ، رحمت الله نبیل و دیگر م... سازمانهای استخباراتی اسرائیل ،امریکا ، انگلیس وپاکستان به ملت شریف افغانستان پاسخ بدهند که تاچه وقت توسط طالب وحشی ، داعش جنایتکار ، گلب الدین غلام حلقه به گوش آی اس آی ودیگر اجنبی پرستان شان به قتل انسانهای بیگناه ومظلوم این وطن زجرکشیده ورنج دیده میپردازند؟ مخصوصاُ ملیت های مظلوم تاجک ، ازبک ،هزاره وترکمن را نسل کشی میکنند؟ چرا به جنرال دوستم اجازه ندادید که دامنهٔ پاکسازی شمال را از وجود این ... بی فرهنگ وآدمکشان حرفوی تا بدخشان ادامه بدهد؟ چرابه استاد عطامحمدنور اجازه نمیدهید که این تروریستان و وحشیان را تا پاکستان بدواند ومثل گلب الدین راکتیارمهمان همیشگی آی اس آی شوند؟ همه ملت سوال می کنند که دوست ودشمن را تعریف نموده وبا دوست ، دوستی وبا دشمن باید دشمنی نمود ...فرق دراین هست که شما طالبان نکتائی پوش وساکن ارگ وآنها مجری دستورات شما وآی اس آی ! شما وقتی درد ورنج ملت را درک خواهی کرد که اولادتان توسط برادران ناراضی ومخالفان سیاسی تان به قتل برسد و خون اولادتان غیرت تان را به جوش خواهد آورد ، درغیر آن درسایهٔ بی ننگی استخبارات خارجی مشاهده کنندهٔ خون ناحق وسرخ جوانان ، پیران ، زنان واطفال معصوم این خطهٔ باستان خواهی بود
رونا کندزی

>>>   ...که نه شرم دارید و نه خجالت میکشید که گروه های تربیه شده اشرفغنی و همدستان شان شهر کندز را تصرف کردن و بتعداد 700 زندانی را در مقابل دوربینهای فلمبرادری رها کردن ادارات را به آتش کشیدن شما بیغیرتها هنوز هم میگوئید که طالبان بهدف خود نرسیدن نمیدانم که شما منتظر بودید که چند ولایت دیگر و ارگ جمهوری را هم تصرف میکردن بعد اعتراف میکردید که طالبان بهدف رسیدن ارگ جمهوری را به هیچ وجه اشغال نمیکنند و هدف شان هم نیست چون حمایه کننده و پشتیبان شان اشرفغنی با همدستان خائن خویش در آنجا قرار دارد که معاهده ننگین و خائنانه { ډځی مکوي } دندغوری ولایت بغلان را با برادر های خود امضاء کرد.

>>>   نیمی دیگر شان را برای داعش گذاشته که داعش تصرف کند
نبی جاغوری

>>>   الله اکبر زنده باد مجاهدین به نصرت الله به فتوحات ما ادامه میدهیم
کما الدین احمدی

>>>   همه دروغ ميگویند این یک سیاست است جنگ استخاراتی موضوع فقط افغان کشی است.ببنید دولت بدون وزیردفاه ازطرف خارجیها رهبری می شود وطالبان بدون رهبر ازطرف استخبارت پاکستانی هارهبری می شود دروسط چهارافغان کم عقل کشته می شود. خدا خانه غنی وعبدالله فیشنی را خراب کند.
وطن دوست

>>>   دستاورد حکومت «یک زین و دو ...» چیزی دیگری جز این نمیتواند باشد!!!!!!

>>>   سیاف ! کجاستی که صدایت نمی براید. یا قندز خاک افغانستان نیست .؟ شورای دفاع افغانستان را بخاطر دفاع از پغمان ساخته ای؟ گب بزن. شور بخو. بجنمب .که وطن در خطر است...
م.ا.کابل

>>>   طالبان نشان میدهند که هروقت بخواهندمیتوانندافغانستان رافتح کنند وقتش که برسد همه ولایت های افعانستان یکجافتح خواهدشد
فتح ومن الله ومن قریب...

>>>   مردم ولایت قندوز از امدن طالبان خیلی خوشحالند و عکس باشون میگیرن

>>>   شکرخدا کندز بدست امارات اسلامی افعانستان افتاده وطن فروشان فرارکرده ومسلمانها بایدخوشحال باشند زوندی دی وی طالبان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است