وحدت ملی چیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۱    ۱۳۹۴/۷/۱۳ کد خبر: 103599 منبع: پرینت

منظور ما از وحدت ملی یعنی همه مردم هماهنگ فکر کنند.

به عبارت دیگر همه مردم یک قسم سلیقه سیاسی داشته باشند. وحدت مردم یعنی نبود تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش, حتی در جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند, می توانند اتحاد داشت باشند، می توانند کنار هم باشند، می توانند دعوا نکنند.

ملت افغانستان متشکل از اقوام پشتون، تاجیک، هزاره، ازبک، ترکمن، بلوچ، پشه یی، نورستانی، آیماق، عرب، قرقیز، قزلباش، گوجار، براهوی وسایر اقوام می‌باشد. چون انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در دور دوره بی نتیجه انجامید. طرویکه در قانون اساسی ما ذکر به عمل آمده است که ملت افغانسان متشکل از ا قوام مختلف می باشد، بنابراین سیاسیون کشور ما کوشش کردن که افغانستان بطرف بحرا ب سوق نگردد و یکی از اولویت های ارشد برای او تشکیل حکومت وحدت ملی است اما رییس جمهور با دیکته هم تباران پاکستانی خود تمام دستگاه امنیتی را به یک تبار اختصاص داده است.

حتی برای حفظ استانکزی برای سرپرستی وزارت دفاع ملی از قدرت قانون سرپرستی را تغییر داده است. مشارکت عادلانه در رهبری نهادهای امنیتی از اقوام مختلف به وضعیت مثبت در کشور کمک می کند. با این همه ما باید از حادثه درد آور قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی درس های زیادی را به همراه داشت امیداست که هردو داکتر از این درس ها عبرت گرفته باشند.

یکی از دلیلی عدم شایسته سالاری سران حکومت و حدت ملی معاون اول ریس جمهور تنها بنام شخص محض بی سواد است و در تصمیم گیری عاجز است. نقص بزرگ دیگر اعضای حکومت وحدت ملی در شایستگی احمد ضیاء نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب فراغت تحصیل دانشگاهی ندارد. ریس جمهور اکتفا تنها به برادر بودن او با قهرمان ملی احمدشاه مسعود کرده است. حکومتداری خوب؛ از تحقق عینی تا شعارهای خالی به همین سبب حکومت وحدت ملی در حکومت داری خوب شل یعنی ضعیف و ناتوان است. زیر کشور های کمک دهنده با جامعه جهانی وقتی کمک های خود را به افغانستان می کنند یکی از خواسته های " حکومت داری خوب " است که مهم ترین شاخصه آن مبارزه با فساد است و اکنون در چنین فضایی که همه مردم کشور ما از وضعیت فساد انتقاد می کنند.

داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   راست گوفتی داکتر یارمحمد در حقیت دولت وحدت ملی از طرف دو شخص شل و ناتوان ادره می شود یعنی شبان غنی باده بان دوستم اداره دولت از توان این دوشخص ده کیلول متر گذشته است و غنی شبان و دوستم باده بان در غم ملت رنجیده افغانستان بخصوص قندوز آسیب دید نیستند یکی از ارگ بیرون بر امده از خاطر پای لنگ برورن شده نمی تواند ودیگر ی عیاش دوستم برای عیاشی در این زوهای سخت دشوار کشور به ترکیه رفته است.

>>>   در افغانستان وحدت ملی یعنی ان که یک قوم خاص هر کار که خواست انجام دهد و دیگر اقوام به بهانه ی حفظ وحدت ملی حق هیچ گونه اعتراض و بلند کردن صدا ندارد.وحدت ملی در افغانستان معنا ندارد چون مقدمه وحدت پذیرش یکدیگر است ولی در کشوری که هیچ کدام از رهبران کشور غیر از یک قوم خاص نبوده و به دیگر اقوام اجازه اداره کشور را نمیدهند خود نشانه عدم پذیرش دیگر اقوام توسط انهاست.

>>>   با یک پیام کوچک برای اتحاد و اتفاق میتوان بیشتر از آنچه تصورش میرود، حاصل کرد. دشمنان افغانستان مخصوصآ پاکستان و ... در قدم اول کوشش میکنند نفاق و قومپرستی را بنام های مختلف در بین مردم افغانستان ایجاد کنند و سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن را پیش گرفته اند و بنام قوم، زبان، مذهب و منطقه مردم افغانستان را پارچه پارچه ساخته اند. یکی از دلایل عمده سقوط کندز و در مجموع جنگ و هرج و مرج در افغانستان، در پهلوی سهل انگاری مقامات دولتی، نفاق و عدم همکاری ما است. ما مردم عادی چنان عادت داریم که همیشه ملامتی را به گردن حکومت و حکومتداران میاندازیم اما سهم بزرگ خود را منحیث یک فرد اجتماع، یک مسلمان و یک هموطن برای اصلاح جامعه خود فراموش میکنیم.
خوشبختانه در افغانستان ما امروز آزادی بیان نسبی داریم اما متأسفانه این آزادی بیان برای دشمنان افغانستان زمینه ای برای نفاق و قومگرایی و چند دستگی با شایعه پراگنی و دروغگویی شده است و ما هم فریب آنها را خورده بنام دفاع از قوم، زبان و سمت خود، آگاهانه و یا ناآگاهانه دامنه این نوع شایعه پرانی ها و دروغگویی ها را زیاده تر میسازیم و به آنها بیشتر پرداز میدهیم، مردم خود را از حکومت و حکومتداران خود بی اعتماد تر میسازیم و برای دفاع خود گویا طرف مقابل را ملامت میکنیم که چرا آنها این کار را میکنند و ما گویا به جواب آنها چنین و چنان میکنیم. انتقاد سالم و برحق از هر کس که باشد از داکتر غنی و داکتر عبداله شروع تا کوچکترین پیاده دفتر کاملآ درست است اما عناد، عقده گرایی و قومگرایی و ایجاد نفاق و توهین و تحقیر دیگران بخصوص شخصیتها و بزرگان ما چه در سطح حکومت و چه در سطح اجتماع و جامعه کاملآ اشتباه است. ما باید از دنیای مطبوعات و رسانه های اجتماعی، خصوصآ انترنت، برای اتحاد و اتفاق و اصلاح جامعه خود کوشش کنیم و کوچکترین فرصتی را برای دشمن خود ندهیم و این وظیفه و مسوولیت هر کدام ما است!!!!!!

>>>   از این مقاله زیبا شما در مورد وحدت ملی داکتر صاحب یک جهان تشکر . واقعاُ روشنفکران کشور ما در مورد وحدت ملی دیدگاه مثبت دارند. تباهیی این کشور از مصلحت گرایی قومی تیکداران قومی است باید تخصص از هر قوم وحدت گرا که باشد سپردن کار به اهل کار خوب است .

>>>   من از انتخاب دوستم و احمد ضیا در این مقام های مهم دولت ناراضی هستم است کار به اهل کار به افراد دانا و دارا ی مسلک دانشگاهی داده شود بهتر است .

>>>   تمجید و تقدیر از جناب داکتر صاحب یار محمد حدر زاده در شرایط امروز که دامن گیر افغانستان شده مقاله زیبا آن مهم در امور و حدت ملی نبود تفرقه و نفاق و درگیری و کشمکش حتی در جماعتی که از لحاظ اعتقاد دینی مثل هم نیستند, می توانند اتحاد داشت باشند، می توانند کنار هم باشند، می توانند دعوا نکنند.

>>>   وحدت ملی یعنی انسان واقعی وعادل بودن وبس!

>>>   خیر ببنی داکتر مضون شما بسیار عالی است و هم مناسب همین شرایط برای خواننده گان بدرد خورداست.

>>>   تشکر داکتر صاحب
حکو مت وحدت ملی نیست اما حکومت وحشت ملی است دولت بسیار ضعیف نا توان از عدم شایسته سلاری دربرنام سازی معیشت مردم و هم نداشتن شایستگیدر قدرت حمومت داری است.

>>>   رییس‌جمهور غنی در روزی که کندز در آتش وحشت طالبان می‌سوخت، از متصدی امور وزارت دفاع ستایش کرد. آقای محمد اشرف‌غنی گفت، از کار محمدمعصوم ستانکزی راضی است. رییس‌جمهور آن‌قدر شیفته مدیریت معصوم ستانکزی است که به‌خاطر گل روی او، قانون سرپرستی را در تعطیلی‌های پارلمان، تعدیل کرده است. رییس‌جمهور غنی حتا حاضر شده، قانون را زیر پا کند و متن فرمان تقنینی‌ای را که به اساس آن قانون سرپرستی تعدیل شده است، به پارلمان نفرستد. واقعا روشن نیست که شخص آقای معصوم ستانکزی چه توانایی‌هایی دارد

>>>   وحـــدت مـلـی یعنی اینکه از هر عمل ناجایزما چشم بپوشید اگر مخالفت یا افشا کردید وحدت مـلی رفت پشت کارش وخراب وتباه شد !

>>>   ریس جمهور باید از تقرر افراد بی سواد کم سواد بنام برادر فلان کس از تقرر شان پرهز شود. سبب ضعف حکومت درحکومت داری خوب ...کار باید به اهل کار به افراد دانا و دارا ی مسلک دانشگاهی داده شود بهتر است...

>>>   به حرمت خانواده ها ما او روشنفکران قلم بدستان در مور وحدت ملی یک پارچگی ملت افغانستان هرچه عاجل پیش به سوی خدا به سرنوشت یکپارچگی و آینده ملت توجه جدید کنید. شخص یک ریس جهمور از فامیل شبان کوچی ...د شخص مریض و شل و ناتوان هستند یعنی شبان غنی کوچی زاده... اداره کشور 30 ملیون نفوس با اقوام مختلف از توان این.. شخص مریض حفاظت ثبات آن غیر ممکن شده است و غنی شبان فردی خودکامه است ...حرف مفت می زند هر دو در غم ملت فقیر رنجیده افغانستان نیستند در قندوز نسل کشی شده و خانواده ها بی عزت وزمین زبیا حاصلخیز آن از سبب فرد بی برکت بی ایمان آسیب دیده است و از طرف مسئولان شورای امنیت به اساس عدم حفاظت از میهن غفلت وظیفه ای شده است ومسولین آن مرتکب خیانت ملی شده اند. شبان کوچی نوکر امریکا در ارگ نشته از خاطر پای لنگ برورن شده نمی تواند ...غنی کوچی خودکامه و به دستور هم دستان اش و نژاد پرست به حرف مفت جنجال اش قندوز گدام خانه مردم ما را تبدیل به وحشت کرده اند و خسارات برجا منده از این حادثه ویرانی جوی ها و باغ ها و تجارت و داد وستد مردم ولایت قندو را شدیدا صدمه رساندند. در حالیکه ولایت قندوز گدام خانه غلات افغانستان است و از حیث اقتصادی و امنیتی یکی از نقاط بسیار استراتیژیکی کشور ما است که دولت برای حفظ محیط سالم و منابع طبیعی اقتصادی آن باید تمرکز خاص ای داشته باشد.خلاصه ادامه راه حکومت داری در افغانستان از سبب تیکه داران قومی دشوار است اما با ایمان قوی به خداوند شجاعت و حمت سربازان ما و حدت ملت ما می توانم

>>>   دکتر صاحب در اینده با کاندی یا نامزاد شورا کنید

>>>   اسناد دانشگاهی ساختهگی جعلی را بسیار کسان با خود دارند در حالیکه واقعیت ندارد مانند گلاب منگل که ادعای تحصیل دانشگاهی را دارد ودر برابر سوال ژورنالست جوان در تلویزیون طلوع که به ارتباط امضای سند دندغوری به سوالات طرف مقابل نه تنها که در اثبات اسناد دانشگاهی ناکام شد در موضوع دادن دند غوری هم جواب قناعت بخش داده نتوانست اسناد بی دانش چه بدرد می خورد کار فهم وکار دان صادق وخدمتگار واقعی باشد نه که سند بی مدرک همچنان مشاور شورای امنیت حنیف اتمر کدام سند دانشگاهی واقعی را دارد که مشاور امنیت تعین شده وذره ی در تامین امنیت کار نکرده وچوکی را محکم گرفته سبب کندی کار قوای امنیتی شده وکاری خوبی را انجام داده نتوانسته چرا داکتر یارمحمد خان ازین ها حرف نزده وداکتر صاحب یارمحمد علت مرخصی خودرا از ...بیان کند تا مردم خوبتر انرا بشناسند .

>>>   از رییس جمهور رفتار خود کامه ، خود سرانه یا دلجواهی اش توزیع قدرت عادلانه را با دیکته هم تباران پاکستانی خود تمام دستگاه امنیتی حکو مت وحدت ملی را به یک تبار اختصاص داده است. پیامد آن حادثه درد آور قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی درس های زیادی را به همراه داشت امیداست که هردو داکتر محمد اشرف غنی ریس جمهور کشور و داکتر عبدالله ریس اجرائیه حکومت از این رویداد خونین قندوز درس ها عبرت گرفته باشند.

>>>   وهشته ملی است

>>>   اما با تائسف حادثه درد آور کشتار دست جمعی شهروندان بیگناه و بی دفاع قندوز و بزرگترین گناه نابخشیدنی مسئولان دولت از اثر غفلت و ظیفوی که مرتکب خیانت شده اند ، مقصر اصلی فاجعه درد آور عدم مدریت کشور از سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور و مشاور امنیت وزیر داخله و سرپرست وزارت دفاع ریس امنیت ملی کشور هستند. سر قوماندان عالی قوای مسلح ریس جمهور محمد اشرف غنی و مسئوولان ، مذرت خشک و بستن چشم شان بر حقایق با تصور اینکه مردم نا آگا ه و نا بینا مانند احمد ضیا اند، است.

>>>   علت مرخصی داکتر یارمحمد حیدر زاده فرزند اصیل مغزیز بانام ناشان پنچشیر مرحوم سراج الدین خان اینست که داکتر یارمحمد انسان با انگیزه وطن دوست وحدت خوا و بانشاط و سختکوش و فدا کار کشور که هر روز ده ها مقله علمی زکات او علم دانشمند محبو ب کشور در مورد بهبود محیط زست و رهنمایی های سیستم مدرن آبیاری و مکانیزه زراعتی در همین سیت افغان پیر به نشر می رسد است ، داکتر یارمحمد داکتر علوم حفاظت محیط زیست و انسان مسئولیت پذیر و مسئولیت شناس و عاشق کار و خدمت و عبادت است. طوریکه جد بزرگ او سپسالار غلام حیدر خان مصدر خدماتی به در آزادی وطن گرده و نام نشاان او در جلد سوم سراج التواریخ در صفحه 384 درج است و از خدمت گزاری او ذکر به عمل آمده است. پدر داکتر صاحب یارمحمد مرحوم سراج الدین خان در زمان امالله خان بحیث حاکم ایفای وظیه نموده است در حلقه حکومتی خدمت تا سال کوتا هفت ثور به معارف پنچشیر در ایجاد مکاتب پنچشیر خدمت بزرگ نموده است.

>>>   به جوب برادریکه مقاله مفید و ارزش مند موضوع وحدت ملی داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده را به تنقید گرفته است. گلاب صاحب منگل و زیر سرحدات و مشاور شورای امنیت حنیف صاحب اتمر و احمد ضیاء صاحب از افراد کلیدی تیم داکتر اشرف غنی هستند. احمد ضیاء و حنیف اتمر به امضای داکترصاحب محمد اشرف غنی در این پوست های مهم گماشته شده اند. ولی گلاب صاحب منگل به رای اکثریت خانه ملت وزیر سرحدات شده است. علت مرخصی داکتر صاحب یارمحمد حیدرزاده به خارج در سال 1990 برای تحصیل دوره ای داکترا ب است و در قدم دوم مانند 50 میلیون شروند دیگر افغانستان از جنگ های خانه مان سوز شهر کابل مرخص شده اند.
احمیدالله

>>>   به جواب فردیکی در مرد مگل صاحب و اتمر صاحب و علت مر خصی داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده دانشمند محبوب کشور ما بلی برادر عزیز کار فهم و کار دان کسب کارگری است . حکومت داری خوب یک رشته تخصص مسلکی در حوزه علوم اجتماعی برای پنچ سال دوره لسانس است . هدف آن کفیت و نحوه انجام و ظیفه مسئولان ادارات ، شفافیت ، پاسخگوی از مصرف بودیجه سال است.
من از قوم بک هستم

>>>   بجواب برادریکه از داکتر صاحب یارمحمد حیدر زاده دانشمد محبوب و حدت خوا کشور ما را انتقاد کرد .حکومت داری خوب دریک برداشت کلی به کفیت و نحوه انجام و ظیفه مسئولان ادارات تاکید می کند. حکومت داری خوب عبارت از انجام وظایف حکومت به شیوه ای عاری از فساد ، تبعیض و در چار چوب قوانین موجود دریک کشور حکومت داری خوب عبارت است از رعایت شفافیت ، پاسخگویی و برابری در فرایند برآورده کردن نیاز های مردم.در این تعریف ، حکومت داری خوب به عنوان انجام وظایف حکومت به شیواه ای منصفانه مورد توجه قرار گرفته است. حکومت داری خوب یک رشته تخصص مسلکی در حوزه علوم اجتماعی برای پنچ سال دوره لسانس است . هدف امور اصلاحات و حکومتداری خوب کفیت و نحوه انجام و ظیفه مسئولان ادارات ، شفافیت ، پاسخگوی از مصرف بودیجه سال است. طبق دیدگاه برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد مختصات حکمت داری خوب، مشارکت ريال قانون مداری ، شفافیت ، پاسخگویی ، توجه به به خرد جمعی ، اثر بخشی و کارآیی مسئولیت مالی ، برابری ، دیگاه استر اتژیک واصلاح مدیریت دولتی مجموعه ویژگیهای حکومت داری خوب را تشکیل می دهد.
انجینر حمید از کنر

>>>   اگر اشرف غنی به وعده های شایسته سالاری خود پای بند است داکتر یامحمد حیدر زاده بهتر گذینه برای کرسی اداره امور اصلاحات و حکومتداری خوب است. اگر هدف حکومت وحدت تقسم براساس اقوام است داکتر یارمحمد حیدر زاده از پنچشیر است و هشت سال در شورای وزیران در بخش اصلاحات و حکومت داری خوب در حکومت گذشته کارکرده و 8 سال تجربه کافی در امور اصلاحات و حکوت داری خوب دارد.
انجینر نجیب

>>>   کم کاری بی برنامه ای ناتوانی سران حکومت و بخصوص معاون اول و نماینده فوق العاده ریس رجمهور سبب شده وضیعت از کنترول ریس جمهور بر اید من از انتخاب دوستم و احمد ضیا در این مقام های مهم دولت ناراضی هستم است کار به اهل کار به افراد دانا و دارا ی مسلک دانشگاهی داده شود بهتر است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است