ویزای کار برای پناهجویان افغان در ایران
اگر از یک سو این ویزای کار می تواند خبر خوشی برای پناهجویان در ایران تلقی شود از سوی دیگر، پیش شرطهایی که ایران برای اجرای این برنامه مطرح کرده، می تواند تا حدودی مشکل ساز باشد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۵۹    ۱۳۸۹/۲/۲۶ کد خبر: 10412 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان خبر داد که دولت ایران می خواهد برای نخستین بار به حدود نود هزار کارگر افغان در این کشور ویزای کار بدهد.

به گفته مقامات افغان، انتظار می رود هیاتی از ایران به افغانستان آمده و این مسئله را مورد ارزیابی بیشتر قرار دهد.

واصل نور مهمند، معاون وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفت ویزای کار برای کارگرانی داده خواهد شد که خانواده های خود را از ایران به افغانستان بازگردانند.

گزارشهای بی بی سی حاکی است که هنوز حدود دو میلیون پناهجوی افغان در ایران زندگی می کنند که از این میان، تنها نهصد هزار تن از آن اسناد قانونی اقامت در این کشور دارند.

سازمان ملل متحد تلاش دارد این افغانها را به بازگشت داوطلبانه به کشورشان تشویق کند اما کمبود زمینه های کاری و نداشتن سرپناه در افغانستان، دلیل اصلی ادامه اقامت این خانواده ها در ایران خوانده می شود.

پیشنهاد فراهم کردن زمینه ها برای کار قانونی حدود هزار کارگر افغان در ایران، از سوی یک شرکت خصوصی ایرانی مطرح شده است.

اما اگر از یک سو این تلاشها می تواند خبر خوشی برای پناهجویان افغان در ایران تلقی شود از سوی دیگر، پیش شرطهایی که ایران برای اجرای این برنامه مطرح کرده، می تواند تا حدودی مشکل ساز باشد.

به گفته وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، یکی از این شرطها این است که کارگرانی می توانند ویزای کار در ایران دریافت کنند که خانواده های خود را از ایران به افغانستان باز گردانند.

این مسئله برای پناهجویان افغان که در داخل افغانستان سرپناه ندارند و نیز از مشکلات امنیتی در این کشور نگران هستند، می تواند مشکل آفرین باشد.

اما به هر حال، این اقدام مورد استقبال وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان قرار گرفته است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی کار خوب است انشاءالله که عملی گردد.
برای کارگر های افغانی هم خوب است و برای ایرانی ها هم بهتر خواهد بود.
دیده از مزار شریف

>>>   همسایه ملا نصر الدین نزد ملا نصرالدین رفت و برایش گفت ملاصاحب من یک بیل برای چند دقیقه کار دارم اگر شما لطف کرده بیل تانرا برایم بدهید. ملا گفت بسیار ببخشید که در بیلم ماست مایه کرده ام . همسایه اش گفت . ملا صاحب در بیل چطور ماست مایه میشود. ملا با غضب گفت برادر اگر بهانه است .خو ب همین است. حال ایران قصه ای ملانصرالدین را شروع کرده.

>>>   مظاهرات مردم افغانستان اینقدر فایده کرد که یکتعداد مهاجرین افغان در ایران ویزه کار دریافت کنند.

>>>   ای کسانیکه از بیکاری میخواهید به ایران بروید :
ای افغان های ما که برای کار میروند آنها فقط کار کنند و بیایند
ولی اینرا بدانید که ایرانی ها انها را تریا کی کرده دو باره به کشور ما روانشان میکند امروز ما شاهد تعدادی زیادی از افغان ها هستیم که بعد از باز گشت از ایران یگانه چیزیکه برای وطن خود سو غاتی می آورند عمل تریاک شان است
چقدر خوب میشد که انعده از برادران ما که خواهش رفتن کار را به کشور ایران دارند قبل از رفتن به کشور بیگانه با آنها در س ها ی خود شناسی - اضرارمواد مخدره _ سرایت مرض ایدس از یک شخص به شخص دیگر گذرانده شود
تا اینکه بچه های ما که قبل از اینکه از وطن خارج شوند در مورد بعضی از مو ضوعات معلومات کافی داشته باشند
که چنین سیمینار ها با جوانان خالی از مفاد نبوده سطح آگاهی هر جوان را بلند میسازد
با احترام
سلیمه از ایران

>>>   بسيار خوب يك سوال ويزا براي كسانكه در ايران كارت اقامتي دارد صادر ميشود ؟يابراي كسانكه غير قانوني هستند؟
داوداز ايران

>>>   چون دولت ایران در قبال پناهندگان افغان با سازمان ملل طرف است , تلاش می کند تا به هر طریق که شده از تعداد افغانها در ایران بکاهد.
یک افغان از تهران

>>>   سلیمه خانم تریاک از کجا میاید که ما ایرانی ها بخواهیم شما را تریاکی بکنیم خجالت هم خوب چیزی است شش هزار تن تریاک به عمل میاورید تازه طلب کار هم هستید

>>>   با سلام....از دوستان عزيز خواهشمندم كه نظرات غير كارشناسي ندهند...منظورم با شماهست خانم سليمه...اگر ترياك در كشور افغانستان كه امروزه اولين و بزرگترين توليد كننده در سطح جهان هست< توليد نشود < آيا ديگر فرد معتاد و مواد مخدر وجود خواهد داشت؟ پس فتنه را از پايه خاموش كنيد.
با تشكر -علي از تهران

>>>   عجب...

>>>   ای کلانهای مملکت افغانستان ! به جای اینکه شکم های خود را کلان کنید، به فکر تامین زندگی خوب برای هم وطنانتان که در ایران و جاهای دیگر با تحقیر زندگی می کنند باشید

>>>   سلام من خیلی خوش هستم که این کار راکشوری دوست ما اعلام کرده است ولی باید این ویزایی کار را فقط به برادران که غیری مجاز هستن بدهد زلمی شهابی ازافغانستان ولایت لوګر

>>>   آیا کسی هم هست که به فکر دانشجویان سختکوش باشد که شبانه روز تلاش وکار می کنند وهم درس می خوانند ودرآخر نمی داننددرکشور خود به سمتی درست وحسابی خواهند رسید؟

>>>   من بسیار تشکر می کنم از سلیمه خانم که این واقعیت را بیان کرد. درست است که بیشترین مواد مخدر از افغانستان به سایر کشورهای جهان صادر(قاچاق)می شود ولی خود افغانها هیچگاه از این مواد استفاده نمی کردند.من خدمت علی آقای گل تهرانی عرض کنم که از وقتی که رفت و آمد مهاجرین به ایران زیاد شده است آمار معتادین به تریاک شاید صد برابر شده. من این حرف را از روی خیال نمی گویم بلکه بنده هم در ایران حضور داشتم و هم افغانستان را و جوانان افغانی را خوب می شناسم.آمار اعتیاد به مواد مخدر در ایران بسیار زیاد است.خوب است دو کشور دوست دست در دست هم دهند تا اولا ریشه این مواد از افغانستان بر چیده شود و ثانیا با راهکارهایی که دو دولت دوست اتخاذ می کنند در آینده ما شاهد هیچ فرد معتادی نباشیم.
س ر مزارشریف

>>>   با سلام من فكر مي كنم سليمه خانم درست فكر مي كندو تنها اعتياد نيست كه دامن گير جوانان افغانستاني حاضر در ايران مي شود بلكه آسيب هاي اجتماعي فراوانيست كه جوان افغان در ايران با آن سروكار دارد.از جمله نبود امكانات آموزشي مناسب ممانعت از تحصيل و مساعد نبودن زمينه هاي پيشرفت و....آنها را به سوي اعتياد ،بزه كاري و هزاران آسيب اجتماعي ديگر هدايت مي كند.آسيبهاي اجتماعي كه مردم و دولت ايران نيز با آن دست و پنجه نرم مي كنند و خود آنها بدان مبتلا هستند
علي جان تهراني

>>>   به عنوان يك ايراني براي خانم سليمه بسيار متاسفم
شما افغان ها با كشت بي مهاباي ترياك و قاچاق آن جوانان ما را نابود كرده ايد
شماها كه دم از اسلام بنيادين مي زنيد هرگز درك نكرديد كه چگونه بنيان هاي خانواده ها را در سراسر جهان با ترياك ويران كرده ايد كه اين خود گناه بسيار بزرگي است!!
آن وقت طلب كار هم مي شويد كه قاچاق چي ها رااعدام نكنيد و در ادامه از ايراني ها مي خواهيد كه به شما ويزاي كار بدهند!!
با همه ي اين مشكلات در ايران با افغان ها بسيار انساني برخورد مي شود.البته استثنا هم هست.ممكن است يك افغاني به خانمي تجاوز كند كه در اين صورت وجهه ي افغاني ها خراب مي شود وبرخورد ممكن است تا حدي بد شود.و در انتها
صادقانه مي گويم،اگر شما جاي ما ايراني ها بوديد با افغان ها بسيار بد برخورد مي كرديد.

>>>   سلام!
آیا باید حتما دو خانه کنار هم باشد تا بگویند که ما همسایه ایم؟
حال که می گوییم همسایه ایم بیایید به وظیفه ای که اسلام در مورد همسایه بودن داده است عمل کنیم!
این حرف ها چیست که علیه یکدیگر می زنیم؟
آیا حرف پیامبر و بزرگان دین غیر از این بود که :
به هم کمک کنید!
با هم صادق باشین!
و ....
می دانم که از این نوع سخنان بیشتراز من بلدید و پیراهن بیشتری نسبت به شاید پاره کرده اید.
پس در کمک کردن به هم غرور و تکبر بی خودی را کنار بگذارید.مگر نه اینکه می گویید در امر خیر احتیاج به استخاره نیست
البته منظورم دو طرفه است
و صد البته که اول من خودم باید عمل کنم که می کنم
چندین دوست ایرانی دارم که واقعا آدم های با معرفت،با وجدان،صمیمی و... هستند.
پس همه ما می توانیم خوب باشیم چون خوب بودن در ذات هر انسانی هست.
کلا از بدیهای صحبت می کنید در حالی که بر عکس باید از خوبیها بگویید. به ما امید دهید،کشور ما تازه از جنگ داخلی خلاصی یافته. من از دوستان خواهش می کنم بی دلیل و احساسی حرف نزنن و مطالب را با دقت و حوصله و تا آخر بخوانند تا بدبینی پیش نیاید.
این نظر ها ممکن است آینده ما را تغییر دهند آیا این طور نیست؟
اگرخیلی حرف زدم امید است که دو طرف بنده رو ببخشید.
پس دور اندیش باشید!
وسلام!
غلام مهدی حسینی
29/2/1389

>>>   نژادپرستي راكنار بگذاريد ودرباره اين مطالب منطقي نظر بدهيد.
ب. وليزاده از مشهد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است