تظاهرات علیه کشور دوست، نادرست است
قانون اساسی افغانستان حق تظاهرات را به مردم داده است... اما کسانیکه از ناحیه وضعیت پناهجویان افغان در ایران تشویش دارند، بگذارند تا دو دولت این مسئله را بین خود حل کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۴    ۱۳۸۹/۲/۲۹ کد خبر: 10490 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان به اعتراضهای اخیر در کشورش نسبت به بدرفتاری ایران با پناهجویان افغان واکنش نشان داده و آن را کار نادرستی خوانده است.

آقای کرزی گفت به نظر من، تظاهرات علیه یک کشور دوست و برادر کار درستی نیست.

آقای کرزی افزود قانون اساسی افغانستان حق تظاهرات را به مردم داده است... اما کسانی که از این ناحیه یعنی وضعیت پناهجویان افغان در ایران تشویش دارند، بگذارند تا دو دولت این مسئله را بین خود حل کنند.

اخیرا براساس گزارش بی بی سی، در پی انتشار گزارشهایی در مورد اعدام شماری از پناهجویان افغان در ایران، تظاهرات گسترده ای در کابل، جلال آباد و هرات راه اندازی شد.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه ایران سر داده و خواستار رسیدگی دولت افغانستان به گزارشهایی اعدام پناهجویان افغان در ایران شدند.

حکومت افغانستان می گوید دو کشور افغانستان و ایران، توافقنامه ای را امضا کرده اند که براساس آن، باید یک دیگر را در جریان پرونده های جرمی علیه اتباع دو کشور قرار بدهند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز در کنفرانس خبری تازه خود از ایران خواست تا این اطلاعات را در اختیار مقامات افغان قرار دهد.

آقای کرزی گفت کسانیکه جرم مرتکب می شوند و طبق قانون ایران زندانی می شوند و جزا می بینند، دولت افغانستان در این مورد اعتراضی ندارد.

اما به گفته وی، کسانیکه جرم ندارند و به اعدام محکوم می شوند، آرزوی ما این است که پرونده شان را با افغانستان و مقامات کنسولی ما در ایران به اشتراک بگذارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بیائید وبه خرید این بیانیه ای رئس جمهور افغانستان را ؟؟؟؟!!!
ای..... باد در ایران سه هزار وطن دار واتباع ترا اعدام میکنند وتو تا حال از تعداد ونوع جرم وحتی دوسیه ای ایشان اطلاع نداری وخودت آنهارا متهم میسازی ؟
نمایندگی های سیاسی افغانستان تا حال با یک نفر زندانی ملاقات نکرده اند وحتی یکنفر از ایشان حق وکیل مدافع را ندارند .
وحتی لست زندانی هارا نتوانستند بدست بیاورند؟؟؟؟!!
بلی آقای کرزی درسرخ رود بادارانت اتباع کشور افغان را به خاک و.خون کشیدند توکی دفاع کردی ؟
درشیدند - فراه - هلمند - قندهار - پکتیا وسر تاسر افغانستان بادارانت به کشتار ادامه میدهند اما تو نظاره میکنی.
توغیرت دفاع از وطن دارانت را نداری. ای کاش شاه شجاع وببرک از خاک بر می خواستند وادعای شرافت می کر دند.

>>>   کشور افغان؟!!
لطفاً ببرک عزیز را با این مداری مقایسه نکن.

>>>   کرزی جان اگر چی بسیار دوستت دارم، اما بعضی اوقات,.... میشی.
بابه گک
کابل

>>>   زنده باد افغاذنستان، زنده باد مردم این سرزمین آزاده، ... بر منافقین،.. بر کسانی که آرامش این کشور را دیده نمیتوانند، وپاک و منزه باد ارواح کسانیکه مظلومانه و بدون کدام دلیلی به دار آویخته شدند...........................................................

>>>   سلام !
دراین قضیه دو مورد مورد بررسی باید قرار گیرد :
1 - سیل آواره و مهاجر افغان بدون مدرک و مجوز وارد ایران میشوند با وجود آنکه شرایط خود ایران برای زنده گی عادی اتباع کشورش پر مخاطره و چالش های گوناگون میباشد ، کم کاری و بیکاری مردم ایران در حد انفجار رسیده است ولی ما افغانها مهمان های ناخواسته به ایران ناگزیر سفر کرده برای امرار معیشیت تن به هر گونه خفت ، خواری ، تحقیر ، توهین و هتک حرمت داده و از دم شمشیر بران ایرانیان یک لقمه نان در میاوریم که با پائین ترین مزد تن به هرگونه مشقت و خواری را میدهیم و ناچار و ناعلاج هم میباشیم . ولی اگر ما بجای ایرانی ها میبودیم چگونه بر خورد و عمل کرد در مقابل سیل مهاجرین ایرانی به کشور خود ، میداشتیم ؟
چنانکه ده ها مرتبه مردم غریب و بیچاره ما صدای خودرا در مقابل کارگران پاکستانی که در کشور ما مصروف کار میباشند بلند نموده اند بدون سنجش اینکه همین اکنون بیشتر از دوملیون افغان در پاکستان مهاجر میباشند و اقلاً یک ملیون آن کار گر و فروشنده دوره گرد هستند . نباید مردم ایران را به این لحن و به این شکل ملامت نمایم . ایشان نخواهند گفت که آغایون افغانی که اینقدر همت ، غیرت ، شهامت و مردانگی دارید لطفاً به کشور خود مصروف باشید ماکه شما را دعوت نکرده ایم !
2 - دولت ما کدام مشکل را حل کرده است که جناب کرزی صاحب ادعا مینماید که مشکل را باید در بین دو دولت دوست ، همسایه و برادر حل نمایند . از بدوی تاسیس دولت کرزی تا به امروز هر موضوع ، مسئله ، ترور ، اختطاف ، سوء قصد ، سرقت های مسلحانه که میشود باز سخنگویان وزارت داخله ، امنیت ملی و دیگرا ن میگویند که یک کمیسیون بررسی تعین گردیده است تا جریان را بررسی نموده به اختیار رسانه ها قرار بدهند . ولی تا به امروز من هیچ یک ازین نتایج را نشنیده ام . دولت ما صرف موضوعات را از سر خود رد مینمایند و دل مردم را هم جمع مینمایند که کار به کمیسیون گذاشته شده است وبس .
در نتیجه باید غم این ملت را از بیخ و ریشه خورد تا دیگر مردم ما آواره ، در بدر به دنبال یک لقمه نان راهی کشور های دیگر نشوند .
زمینه کار را فراهم نمایند ، بند ها و انهار را طرح دیزاین و تنظیم نمایند تا تمام زمین های بکر وبایر کشور سیراب و مردم ما مصروف زراعت و مالداری شده ابداً دست به مهاجرت و تحمل این همه دو و شنام ایرای ها و زور گوئی های پولیس پاکستان نشوند .
با احترام .
خاوری از مزارشریف

>>>   اقای کرزی!
آن نادرست است و این هم نادرست است . پس به عقیده شما کدام بدیده و یاچیزی درست خواهد بود؟ بدین منوال بیش از هشت سال از حکومت شما گذشت . هیچ چیزی را ندیدیم که گفته باشید درست است.
گرز رستم

>>>   قسم بخدااگر جای کرزی کسی دیگه بود امروز>ما مردوم افعانستان دارای اینقدر بدبخطی نبودیمو------
ارین ازاسلو ناروی

>>>   ما اگر نخواسته باشیم که شما غم مارا بخورید با ید به چه کسی متوسل شویم.ده نفر جمع شدیم و یک کار گاه کفش جور کردیم و از درآمد این کارگاه ده خانواده در کابل و ایران نان میخورند. حال یک عده ملعون از خدا بی خبر پیدا میشوند و معلوم نیست به تحریک چه کسی و با گرفتن چند هزار دالر جلو سفارت ایران قطار می شوند و شعار های نا مربوط میدهند و کار های بی شرمانه می کنند. و ناجوان مردانه ادعای نمایندگی ما را میکنند. کی شما اوباش را نماینده ی ما کرده .خدا می داند که در آینده این کار یک عده مزدور چه بلاها یی می تواند به سر ما بیاورد. شما فکر میکنید که گیر آوردن کار برای جوانان ایرانی کار آسانی است. یک جمعیت جوان تحصیل کرده و یک جهان دشمن که برای بلعیدن ایران دندان تیز میکنند و تحریم اقتصادی و هزار رقم مشکل دیگر. اینها مشکلات ایران است.و بعد سه ملیون مهاجر فقط افغانی که کم ازکم 70 فی صد آن غیر قانونی وارد ایران شده اند. اگر ما افغانها یک چنین جمعیتی را به خانه مان را ه می دادیم و بعد از سی سال که از نان و آب کشورمان (با همه ی مشکلاتی که برای دو طرف صد فی صد وجود داشته) با آنها قسمت کردیم(به هر مقدار .کم یا زیاد) عده ای جلو سفارت کشور جمع شوند و علیه عالی ترین مقام سیاسی وومذهبی ما شعار دهند چه حالی به ما دست میداد.از کارهای خود بشرمید و در بدل چند صد دالر نان سه ملیون مهاجر و خانوتده های آنان را آجر نکنید.

>>>   افغانی ها از کشور ما بیرون روید.ما ایرانی ها خوش نمی داریم که شما مهاجران غیرقانونی بکشور ما بیایید.زیرا باعث بیکاری در کشور ما شده اید.لطفا از کشور ما بیرون روید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است