آغاز پروژه کاشت سمارق در سمنگان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۴/۸/۱۰ کد خبر: 105201 منبع: پرینت

نورمحمد، آمر امور زراعتی اداره زراعت آبیاری مالداری سمنگان می گوید: در ولایت سمنگان یک پروژه سمارق به هزینه بیش از پنجاه و یک هزار یورو که از سوی کشور آلمان پرداخت می گردد، به منظور ترویج کشت و استفاده غذایی از آن درده قریه ایبک مرکز سمنگان آغاز شده است که پروژه متذکره در هر قریه پانزده خانواده را تحت پوشش قرار می دهد.

به نقل از روزنامه اقتصادی، وی گفت: این پروژه مخصوص برای زنان بوده که این زنان درسه مرحله شامل چگونگی کشت و آماده ساختن جای سمارق، نگهداری و بهره برداری برداشت حاصل و در مرحله سومی بازاریابی و پخت غذای سمارق را از طریق تطبیق کننده این پروژه برای یکصد و پنجاه تن زنان آموزش داده است.

خواجه عبدالغنی غفاری مسوول پروژه مصرفی وتولید پایدار سمارق در ولایت سمنگان گفت: بعد از آموزش آنان برای هر خانواده پنج کیلوگرم تخم سمارق صدفی هژده قلم مواد مصرفی و چهارقلم لوازم دایمی سمارق پروری را توزیع نموده اند و خانواده های متذکره مطابق آموزش قبلی جای کشت سمارق که در یک اتاق رطوبت دار می باشد آماده شده بود.

وی افزود: به منظور فروش محصولات سمارق این خانواده ها دو غرفه گوشت فروشی را درشهر ایبک برای آنان معرفی کرده اند و آنان همه روزه محصولات برداشت شده خود را هر کیلو گرم مبلغ 200 افغانی به این غرفه ها می فروشند.

خدیجه حسنی، رییس امورزنان ولایت سمنگان گفت: این پروژه ها می تواند از یک طرف اقتصاد خانواده ها را بلند ببرد و از طرف دیگر کارکردهای زنان را در میان خانواده بلند برده، خشونت علیه زنان را کم سازد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است