اتهام رسمی ایران به رمضان بشردوست
سفارت ایران در کابل، در نامه ای به دادستان کل افغانستان، خواستار تعقیب قضایی نماینده مجلس کشور بدلیل توهین وی به مقامات ایران شده است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۳۲    ۱۳۸۹/۳/۶ کد خبر: 10765 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان(afghanpaper)، سفارت ایران در کابل، در نامه ای به دادستان کل افغانستان، خواستار تعقیب قضایی یک نماینده مجلس کشور شده است.

مسئولان سفارت ایران در کابل، در نامه ای گفته اند رمضان بشر دوست، نماینده کابل در مجلس نمایندگان در یک گفتگوی تلویزیونی، به مقامات جمهوری ایران توهین کرده است.

در نامه سفارت ایران آمده است رمضان بشردوست در واکنش به اعدام شماری از افغانها در ایران، در گفتگو با تلویزیون خصوصی افغان، دیپلمات های ایرانی در افغانستان را تهدید به مرگ کرده است.

براساس گزارش بی بی سی، آقای بشردوست در طرح انتقادهای صریح و تند علیه مقامات دولتی افغانستان نیز شهرت دارد.

در نامه سفارت ایران در کابل آمده است آقای بشر دوست در گفتگو با تلویزیون افغان، از عمل طالبان مبنی بر قتل دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف یاد کرده و آن را تائید کرده و گفته است که طالبان کار درستی کردند.

محمد هاشم صافی، سخنگوی دادستانی کل افغانستان، شکایت سفارت ایران از مضان بشر دوست را تائید کرده و اما گفته است این شکایت هنوز به آنها نرسیده است.

آقای صافی به بی بی سی گفت شکایت نامه سفارت ایران از آقای بشر دوست ده روز قبل تهیه شده و این شکایت نامه به وزارت خارجه افغانستان فرستاده شده تا از طریق وزارت خارجه به دادستانی برسد.

دولت افغانستان بعد از یک هفته اعدام شش افغان در ایران را تائید کرد اما گفت دولت افغانستان در جریان اجرای حکم و دادگاه این افراد نبوده و پیگیری خواهد کرد که آیا دادگاه این افراد عادلانه بوده است یا خیر.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان نیز از مردم خواست تظاهرات علیه ایران را متوقف کنند اما در یک مورد بعد از دستور آقای کرزی نیز تظاهراتی در هرات برگزار شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بشر دوست خط سرخ ملت ماست وهيچ كسي وكشوري حق عبور از خط را ندارد
و او بي شك يكي از سياست مداران برجسته قرن ٢١ ماست
خليل از لندن

>>>   سلام آقایان
آقای بشر دوست شاید مرد حقیقت باشد و دولت اففانستان یک دولت .... و آله دست دیگران است به همین خاطر باید آقای بشردوست حقیقت را آشکارا بکند بخاطر گپ های عادی مردمان افغان بار ها اعدام شدند در ایران این مطلب را هم در نظر باید گرفت اگر آقای کرزی فکر دالر های ایران را نکند و فکر مردم افغان را بکند این خوب خواهد بود>
صبوری

>>>   اقای بشر دوست باید مقداری بر خود مسلط باشد برای طرفداری از ادعای که دارد به ناحق روی نیاورد
محمد محسن

>>>   هموطن گرامی من ! به عقیده بنده موضعگیری آقای بشر دوست در ارتباط تائید و حمایت از قتل دیپلومات های ایرانی توسط طالبان در شهر مزار شریف حرکت ناسالم و شایسته یک شخصی که داد از زعامت و رهبری یک کشور میزند درست و بجا نیست . و همچنان ارسال مستقیم نامه سفارت کبرای ایران مقیم کابل به لوی سارنوال افغانستان نیز خلاف پروتوکول های دیپلوماتیک میباشد . همان طوریکه افغانستان خواهان همکاری و دوام حسن همجواری با افغانستان است مقامات ایرانی نیز خواهان مقابله بالمثل میباشند .
با احترام استناقل میمنگی از لندن

>>>   درتمامى افغانستان يك قهرمان يك مرد ويك افغان واقعى وشجاع و غيرتي و با احساس وجود دارد كى او بشر دوست است وما بة او مى نازيم

>>>   اقاي بشر دوست ميتواند با اين حقخواهي وجرءت خدا داد خود كه شايسته اي هر افغان شريف و سر بلند است زبان ونماينده واقعي ملت باشد من با اينكه اظهارات اقاي بشر دوست را كاملا' تاءيد ميكنم براي تمام ازادکان كشور كه حلقه اي غلامي كسي را در كردن ندارند ميگويم يك دست ويك صدا شده و در برابر هر ظالمي با اقاي بشردوست مردانه باستند و باز خواست خون هاي مردم بي دفاع و بي وكيل را بنمايند

>>>   تظاهراتی که در هرات شده اصلاً هیچ ربطی به هراتی ها نداشت و همه مردم دیدند که این تظاهرات کنندگان همه شهروندان ولایت فراه و اعضای سازمان جاسوسی راوا (همسبتگی) بودند، آنها خانم ها، دختر ها و پسر های خود را از فراه توسط اتوبوس ها به هرات آورده بودند تا به نام هراتی ها علیه ایران تظاهرات کنند.
ما هیچ وقت از جنایت کار و دشمنان بشریت حمایت نمی کنیم، قاچاقبر باید در همه جا اعدام شود، از هر کشوری که میباشد.
در رابطه به بشر دوست باید بگویم که این مردم دیوانه و روانی است.
این مردم خیلی بازاری و کوچه ای حرف میزند، فحش گفتن و حرف رکیک گفتن از جمله اندوخته ها و دانش این مرد به حساب می آید، این هم همیشه مثل ملالی جویا حرف زشت و فحش می گوید ولی هیچ وقت راهکاری برای نجات این کشور از بحران کنونی ندارد.
مردم ما باید اگاه باشند که دسایس زیادی در افغانستان جریان دارد، فریت همچون اشخاصی را نخورند، نجیب کابلی را که همه مردم می شناسند که برای کی کار می کند، بیشر دوست هم همینطور.
موفق باشید.
فرزند هرات.....

>>>   عجب سیاست مدار...
وای بر حال افغانستان با این سیاست دانها
بشر دوست ابرو را برد.
روف ا....جاغوری

>>>   بشر د وست مدعي دفاع ازمظلوم چرا درباره حادثه بهسود سكوت كرده است ؟مگر مردم بهسود انسان نيست ؟درمرور زمان چهره اي او براي مردم افغانستان روشن خواهد شد

>>>   بشردوست یک سیاستمدارمدبرومحبوب همه ملت افغان است.هیچ قوم وملیتی درافغانستان نیست که به وجودبشردوست افتخارنکند.زیرا اویک مرد اندیشمندوحقیقت گراست وخوب میداند که از حقوق ملتش چگونه دفاع کند.دفاع از اندیشه ی آزادیخواهانه بشردوست .دفاع از آرمان ملت افغان است.کسیکه ادعای محاکمه بشردوست را بنماید.چه ایرانی باشد یا افغانی یا ازهر کجای دیگر.او از جمله انسانهای ........ به ملت افغان است.نماینده ایران درافغانستان که محاکمه بشردوست را تقاضا کرده جز ........ بیش نکرده است.هیچ قدرتی درافغانستان وجود ندارد که این مرد آزاده را محاکمه نماید.
اختیاری از ا.ص

>>>   چرا بشر دوست در برابر جنایات کوچیهادر هزاره جات خاموش است؟
Farhad

>>>   مگر ما نباشیم که شخصه محبوبه مارا به دادگاه دیکتاتورها ببرند!!!!!!!!

>>>   اقای بشر دوس . در بعض جاها حرفهای خوب و اموزنده میزند و در بعض جاها حرف های شان دچار نقض فنی میباشد .
بجاست که این روز ها ایشان از تخت وتاز طالبان کو چی بالای مردم بیدفاع بهسود هم حرف بگوید .
نه در قالب قوم بلکه فرا تر ازان .
وا قعا اگر درک و احساس بشر دوستی دارد .
naser

>>>   بشر دوست ديوانه ملت ما افغانستان است آزاد است هرچه مي خواهد بگويد.

>>>   چنین اظهارات اقای بشر دوست غیر مسئولانه، دور از فرهنگ سیاسی و دیپلوماسی است. که سیاسی بودن آقای بشر دوست را منتفی میکند. این نوع اظهارات چنان مینمایاند که محترم بشر دوست از سیاست بسیار بسیار به دور است.
بااحترام
گلا جان

>>>   واقعا آيا شجاعت در,.... و حمايت از قاچاقچيان است؟
آيا بجاست كه عده اي هم كور كورانه اورا تاييد كنند؟
انسان نبايد چيزي راكه نميداند بگويد(لم تقولون مالايعلمون)؟
خداوند انشاالله ريشه هاي ناداني را از بشر بخشكاند.

>>>   برادران مسلمان افغانستان الاسلام علیکم و رحمت الله و برکاته! یگانه راه حل تمام مشکلات مسلمانان در سر تا سر جهان اسلام بشمول افغانستان کار و فعالیت برای ایجاد و تأسیس نظام اسلامی به طریقه پیامبر (ص) در جهان اسلام میباشد، که این نظام عبارت از خلافت اسلامی میباشد. و بعد از تاسیس، خلافت اسلام توسط سیاست خارجی اش (جهاد و دعوت) میتواند مانند خلافت های سه گانه گذشته جهان و بشریت را از این ظلم، بد بختی، و غیره نجات و عدل اسلامی را اعاده نماید که این یگانه راه حل اساسی، کامل، اسلامی و...... میباشد.
شعیب، کابل، افغانستان.

>>>   بشردوست قهرمان افغانستان است.

>>>   بشر دوست درافغانستان یک خیمه داری بیش از آن اهلش نیستی که پولی داشته باشی البته ازراه مشروع هم میشود پولدار شد که از آن پولت بدهی برای مردم دربدر که ایران نرود. خب درست ایران بد، چرابه زورو وقاچاق و هزار عذر الحاح مردم افغانستان ایران میرونداین مردم که همه دیوانه نیستند که در ایران که بقول بشردوست که بد است آنجا برود بعد هم هرچه فشار بیاورند خارج نشود اینها یک خوبی لااقل در ایرن دیده که خارج نمیشود بیا تو بشر دوست لافوک برای ده هزارفامیل کارو خانه تهیه کن انوقت ما میگیم آفرینت در حالیکه درایران چهار ملیون مهاجر بیش از چهل سال است که زندگی میکند آنهم کشوریکه از جانب تمام دوستان ما تحریم اند.مثلا در باره هزارجات، مظلومین که شش ماه در هوای منفی بیست سی درجه زندگی میکنندودر ششماه دیگر باز نمرودیان به جانشان کوچی را میفرستند بیاکه تو این همه عربده میکشی به کوچی بگو که هزاره جاته نخورید

>>>   در تظاهرات که در جلال آباد صد ایران صورت گرفت 85 درصد از چند ده نفر که اشتراک کرده بودند خانم ها بودند. و این از طرف سازمان راوا تحت نام حزب همبستگی افغانستان را اندازی شده بود. چندین تن زن از پشاور و اسلام آباد آمده بودند که لباس های پنجابی مدل پشاور و فیشن اسلام آباد در وجود 5 یا 6 زن که در راس تظاهرات قرار داشتند و عکس های رهبران ایران را سوختاندنت و ضد {جمهوره اسلامی } نه ضد ایران . شعار می دادند دیده می شد.
این چشم دید من است.
بهیر از جلال آباد

>>>   سلام و عرض ادب! بگریش که نه گیرید...... ای مردم فقیر و مظلوم که در هر کوشه وکنار به نام این و آن به ناحق ستم و محاکمه که بلاخره به سزا مرگ مواجع میشود، دولت همیشه دوست افغانستان مردم ما را بدون در جریان گذاشتن دولت کابل افغانها را اعدام میکند که این خود خلاف نورمهای قانون بین الملی است همچنان از نگاه دیپلوماتی و دوستی دو کشور به دولت و شورای ملی ما هیچ اهمیت قایل نشودند حتی در این موضوع هیچ جواب را ندادند، چطور به خود این سلایت را میدهد که یکی از مواکلین ما را به محاکمه بکشاند ، اگر وزارت امور خارجه بخواهد که توازن را نگاه کند پس باید این شکایت نامه را در جبهای میز نگاه داشته به سارنوالی ارسال نه نماید.افسوس به این دیپلوماتی که ما داریم، همیش غلام مردم هستیم.............

>>>   اقای بشر دوست و دوستان حامی ایشان یعنی پاکستان و عربستان و امریکا از حمایت ایران از فارسی زبان ها ناراحت است و میداند تنها کشوری که در مقابل طرح های نژاد پرستانه انها در کشتار ونسل کشی فارسها در افغانستان خواهد ایستاد ایران است و دیپلماتهای ایران در مزار هم به همین دلیل به شهادت رسیدند زنده باد ایران - زنده باد افغانستان دیار اریا مرگ بر قوم ظالمین و حامیان انها
امین

>>>   اقاي بشردوست حد اقل شئونات ملي مردم افغانستان را در اظهارنظرها ي خود مراعات كند. ازگفتار هاي خارج از نزاكت او چنين استنباط ميشود كه او اگر به قدرت برسد ......... را نيز نال خواهد كرد.

>>>   زنده و جاویدن باد مرد آهنین افغانی ما بشردوست او یک شخص آگاه و روشن است که همواره در پی بی عدالتی و جنایت مبارزه مینماید.
شریف چخانسوری

>>>   آقاي شعيب چي ميگويي از خودت مي سازي يا کسي کمکت ميکند
حکومت اسلامي ما را به اينجا کشانده باز شما ميگي حکومت اسلامي با سياست خارجي جهاد و دعوت بسيار عاليسته
باز خدا نکنه کدام فردي با اين انديشه هاي 1400 سال پيش به جايي بريسه
تشکر محسن

>>>   سکوت در برابر ظلم عین ظلم است چه بشر دوست باشد و چه نباشد در رابطه با کوچی ها

>>>   زنده باد بشر دوست و دیگر دلسوزان افغانستان عزیز
الله جبار و قهار دوشمنان افقانستان و دشمنان مردم
مظلوم ما در غضب خود گرفتار نماید
با احترام محمود افغانستانی

>>>   مرگ بر خلیلی و محقق.
زنده باد بشردوست عزیز مرد قهرمان تاریخ افغانستان.

>>>   شما دقیق متوجه شوید که چندین نفر بیگناه از طرف مقامات ایرانی اعدام میشوند هیچ کدام گپی نیست ولی زمانیکه یک نماینده مردم در پارلمان افغانستان جزئترین شکایت لفظی از مقامات ایرانی میکند بدون طی مراحل تشریفات سفارت ایران در کابل مستقیما نامه به دادستان کل کشور میدهد؟
امید است که مقامات افغانی هم احساسات نیک نماینده ملت را درک کرده و در قصه این چنین نامه نباشند.
غریب نواز

>>>   رفتار بشر دوست شباهت بسیاری به رفتارهای غیرمنطقی جناب قذافی در لیبی دارد. شاید بشردوست هم سودای ریاست به شیوه وی را دارد!

>>>   این عمل ایران خلاف موازین دیپلومتیک است، انها باید از طریق وزارت امور خارجه شکایت میکردند::
بابه گک
کابل

>>>   ای کاش سخنان ات را کسی میشنوید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
از ترکستان

>>>   اقاي بشر دوست خوب انتقاد بجا كرده است
اكربارلمان ما مثل او جند نفرديكر ميداشت كه سياست ر اخوب ميداستين
وشايد امروز 3000هزار افغان ما در ايران محكوم به اعدام نمي شيند

>>>   ای کاش اقاي بشر دوست گپی هم در مورد پاکستان میزد

>>>   باید به ان دانشگاه که پای مدرک دکترای حقوق بشر دوست راامضا کرده به به وچهچه گفت که چه خوب حقوقدانی تربیت کرده

>>>   اقای بشر دوست یک افغان واقعی است و ما شاهید همین حرف های دلسوزانه ای همین شخصیت بودیم فقط.
من کسی مثلی بشردوست را در تمام افغانستان ندیده ام که از افغانها همیت کنند. زنده باد نشردوست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ادرس.

>>>   اقای بشر دوست ممثل وحدت ملی در افغانستان شناخته شده و به هیچ دولت و هیچکسی این حق را نمیدهم جنین ابراز نظر نماید
حمید از کابل

>>>   بنده به عنوان كسي كه عمر خود را در ايران سپري كرده بايد عرض نمايم كه دولت ايران به هيچ نحو تا جرم كسي اثبات نشه مجازات نمكنه و بهتر است دوستان زود قضاوت نكنن

>>>   در ابتدا وقتی که از کار های عجیب و غریب بشر دوست اطلاع یافتیم ، فکر نمی کردیم که وی این قدر بی فکر و بی نزاکت باشد. بشر دوست را امید خود می دانستیم اما او یک آدم بی فکری بیش نیست. بهتر است کسی که در مقام نماینده مجلس است. مواظب حرف زدن و موضعگیریهای خود باشد.

>>>   من نیز به این افغان (بشر دوست) افتخار می کنم و ان شاء الله که تا آخر صاف و صادق در خدمت مردم و ملت افغانستان تلاش کند
نجیب از ایران

>>>   بابا چقدر ساده هستید همشون مثل همن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است