حدیث روز: در باره توسل از منابع اهل سنت
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۰۰    ۱۳۹۴/۹/۲۴ کد خبر: 108091 منبع: پرینت

حدیث عثمان بن حنیف:
مرد نابینایى حضور پیامبر آمد، و گفت از خداوند بخواه به من عافیت بخشد، پیامبر فرمود: اگر مایل هستى دعا كنم، و اگر مایل هستى صبر كن كه این بهتر است، مرد نابینا گفت، دعا بفرمائید. پیامبر به او دستور داد وضو بگیرد و در وضوى خود دقت كند و دو ركعت نماز بگزارد و این چنین دعا كند: پروردگارا من از تو درخواست مى‌‏كنم و به وسیله پیامبرت محمد، پیامبر رحمت به تو متوجه مى‌‏شوم، اى محمد من درباره حاجتم به وسیله تو به خدایم متوجه مى‌‏شوم تا حاجتم را برآورده بفرمائى، پروردگارا شفاعت او را درباره من بپذیر ...
سنن ابن ماجه» جلد ۱، صفحه ۴۴۱، از انتشارات دار احیاء الكتب العربیه عیسى

کد (5)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار ببخشید؛
در اهل سنت به اجماع توسل به دعا و یا برکت شخص زنده جائز است، این مثال و مثال دیگر اینکه: وقتی عم بزرگوار پیامبر ص حضرت عباس زنده بودند خشکسالی متواری شد، مردم در دشتی جمع شدند و حضرت عباس را که بسیار پیر و زئیر بود در صحنه آوردند و از او تبرک جستند و دعا کردند، خداوند باران نازل فرمود
اهل سنت از این واقعه دلیل میگیرند که: تبرک و توسل به آدم زنده جائز است و به کسی که وفات نموده است، اصلا جائز نیست.
چون از توسل به شخص متوفی جائز میبود، حضرت پیامبرص برتر بود که برای قبرش توسل جسته شود، ولی مردم عمویش حضرت عباس را متوسل ساختند، نه قبر پیامبر ص را
در حدیث صحیح و در وقت وفات پیامبر گرامی ص در بخاری از حضرت عائشه رض روایت است که: وقتی جناب شان در بستر بیماری آخر خود بودند، یکتن از ازواج مطهرات امهات المؤمنین از قبرهای مزین مردم عیسوی در حبشه یاد نمود و آنرا ستود.
پیامبر ص وقتی این سخن را شنید، چنین فرمود: لاتتخذوا قبری مسجدا، فانه هلک من کان قبلکم لأنهم إتخذوا قبور انبیاءهم مساجداً> یعنی؛ بعد از مرگ من قبر من را مسجد مگردانید، چون کسانی که قبل از شما بودند، یعنی یهود و نصاری هلاک شدند، چون قبرهای پیامبران شان را سجده گاه گردانیدند.
در مجموع از آیات صریح قرآن کریم، احادیث حتی متواتر نبوی و اعمال اصحاب و یاران پیامبر ص حتی نوادگان و خانوادهء مبارک شان چنین دانسته میشود که؛ مزین ساختن قبور، عبادتگاه گردنیدن قبور، طواف نمودن بر قبر، زیارت رفتن به قبر (به استثنای قبر پیامبر ص، قبر پدر و مادر و یا هم به نیت دعا کردن به اموات در قبرستان) جائز نیست.
دین اسلام و توحید باری تعالی ایجاب میکند که؛ توسل فوق العاده، یعنی از قبر و زیارتها چیزی خواستن و یا توسل نمودن به کسی که خودش مرده است و شاید در سوال جواب خود نزد خدا باشد، اصلا جائز نیست.
در اهل سنت، زیارت گردانیدن قبور، سجده کردن، طواف کردن و تبرک جستن از قبر و از مرده اصلا جائز نیست و شبیه شرک است

>>>   در زمان های قدیم ،یعنی ده ها و صد ها هزار سال پیش، زمانی که مردم حوادث غیر مرتبه طبیعی، مانند امراض اپیدیمی و خشک سالی و سیل و باران های شدید و یخبندان و زلزله و آتشفشان و آفتاب گرفتگی و مهتاب گرفتگی و افتادن شهاب سنگ ها به زمین و انواع و اقسام حوادث دیگر را میدیدند،آنها را ارتباط میدادند به قدرت های ماورای طبیعت و خدایان و با قربانی کردن و بخشیدن هدایا به خدایان شان، میخواستند تا از گزند چنین حوادث به دور باشند.
آهسته، آهسته همین عقاید و باور های قدیم،به مرور زمان با انکشاف و آوردن تغیرات در آن،نظر به مقتضی شرایط و زمان و مکان، به دین و باور های دینی تبدیل شد. بناً اساس تمام ادیان باور ها و عقاید انسان های دوران گذشته بوده است و هیچ نوع اساس ماورای طبیعت ندارد و ساخته و پرداخته خود انسان ها است.
بناً ازین که ما در قرن بیست و یکم زندگی میکنیم و قرن انکشافات تخنیک و تکنالوژی و وسایل ارتباطات جمعی و حتی روبوت ها که عبارت از یک نوع هوش مصنوعی است، در حیات روزمره ما داخل میشوند، جایی برای موجودیت دروغ و خرافات وجود ندارد و نسل های فعلی ،خصوصاً اشخاصی که سر و کار شان با علم و تخنیک و تکنالوژی است، به این خرافات باور ندارند و راه خویش را به خاطر آموختن بیشتر و خدمت بیشتر به جامعه و در نتیجه ترقی و تعالی کشورشان، خودشان انتخاب میکنند.
امید وارم نشر شود.

>>>   سلام برادران حرف شما درست ولى آيه قران هست كه ميفرمايد گمان مبريد كساني كه در راه خدا كشته شده اند مرده اند بلكه أنان زنده هستند ودر نزد خدايشان روزى ميخورند ائمه ما هم همگي بجز امام زمان (عج)شهيد شدند واستعانت از انها هيچ ايرادي ندارد

>>>   درجواب نظر دهنده اخر خداونددر قران مي فرمايد ولا تدعو من دون الله مندون الله شامل تمام انبياء وائمه ميشود وشما فرموده ايدكه انها زنده هستند ونزدخداوند روزي مي خورند درست است امازنده انها نه اينكه زنده مانده ما است چونكه ميفرمايد درنزد الله روزي مي خورند كه كيفت زنده بودن انها فقط الله ميداند ريك مثال دنيائ برايت ميزنم اميدوارم كه متوجه بشويد اگركسي راديده باشيد سكته مغذي شده است ودر حال بي هوشي است اوزنده است كه دكترها هم به زنده بودن اوشهادت ميدهند اما اوهيچگونه اختياري در دنيا ندارد

>>>   ای نظردهنده آخر واقعا متاسیف هستم برای نظر شما که شهدای پاک اسلام را با مرگ مغزی مقاییسه نموده اید در حالیکه در قرآن شریف فرموده نه تنها آنها را مرده نخوانید و زنده اند بلکه آنها نزد پروردگارشان روزی میخورند و به مومنینی که به آنها ملحق نشده بشارت میدهند این افکار که همه را مشرک میخوانند فتنه وهابیت خبیث است توسل از آیات قرآن مستفاد و اثبات میشود ضمنا پیامبر و اهل بیت دون الله نیستند بلکه الی الله هستند (ابتغوا إلیه الوسیلة)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است