شورای حکام پرونده هسته ای ایران را بست
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۳    ۱۳۹۴/۹/۲۴ کد خبر: 108092 منبع: پرینت

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیانیه مقدماتی از سوی ربیس کل آژانس انرژی اتمی، یوکیو آمانو، آغاز شد.
بیانیه مقدماتی در آغاز نشست شورای حکام آژانس قرائت شد:
"آقای رئیس، به درخواست بنده نشست شورای حکام تشکیل شد تا گزارش آژانس در خصوص ارزیابی نهایی مسایل گذشته و حال در مورد برنامه هسته ای ایران بررسی شود".

"همان گونه که مستحضر هستید، من 12 ناحیه نگران کننده در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران را در جزئیات ضمیمه گزارش خود مورخه نوامبر سال 2011 میلادی (آبان و آذر 1390 خورشیدی) ارائه دادم. بنده عنوان کردم که اطلاعات در دسترس آژانس نشان می دهد که ایران فعالیت های مرتبط با توسعه سلاح های هسته ای را دنبال کرده بود. این اطلاعات به طور کلی معتبر ارزیابی شده بود".

"در پاسخ به گزارش اینجانب، هیئت قطعنامه ای را برای تشدید گفتگوهای میان ایران و آژانس تصویب کرد تا در خصوص برخی مسایل شفاف سازی صورت گیرد. پس از مذاکرات طولانی با ایران، ما در نهایت بر روی "نقشه راه" موافقت کردیم. این گزارش نتیجه بهترین تلاش های آژانس مطابق با شیوه های تأیید شده است تا ابعاد احتمالی نظامی فعالیت های هسته ای ایران روشن شود".

"در حالی که بازسازی تمام جزئیات فعالیت های ایران در گذشته غیرممکن است، تیم آژانس موفق به شفاف سازی عناصر کافی برای ارزیابی کلی شد".

"آقای رییس، ارزیابی نهایی بنده پاسخ های روشن به دو سوال اساسی می دهد: آیا ایران فعالیت های مربوط به توسعه سلاح های هسته ای داشته است؟ اگر این طور بوده، آیا کماکان این فعالیت ها را ادامه می دهد؟"

عناصر اصلی گزارش به شرح زیر است:
"ارزیابی آژانس این است که مجموعه ای از فعالیتهایی مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پیش از پایان سال دوهزار و سه به شکل اقدامی هماهنگ شده، و برخی از فعالیتها پس از سال دوهزار و سه انجام شده است".

"آژانس همچنین ارزیابی می کند این فعالیتها از مطالعات علمی و بررسی عملی بودن آن ، و رسیدن به برخی خبرگی ها و توانمندیهای مرتبط فنی فراتر نرفته است".

"آژانس هیچ نشان و شواهد معتبری از فعالیتهای مرتبط با ساخت وسیله انفجاری هسته ای در ایران پس از دوهزار و نه ندارد. همچنین آژانس هیچ نشان و شواهد معتبری از انحراف مواد هسته ای در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته ای ایران ندارد. مثل همه گزارشهایم، این ارزیابی نیز مبتنی بر واقعیات، به لحاظ فنی دقیق و مستدل و متوازن است. روش شناسی و اطلاعاتی که ارزیابیهای من بر اساس آنهاست، مشخص شده است".

"امیدوارم گزارش من آژانس را قادر سازد تا درباره اقدامات آتی تصمیم گیری کند".

"آقای رییس، دو مساله مهم باید در آینده نزدیک مورد رسیدگی قرار گیرد. اول اینکه ایران لازم است گامهای مقدماتی ضروری را برای شروع اجرای تعهدات خود در رابطه با مسئله هسته ای طبق برجام که با گروه پنج به علاوه یک توافق شده است، تکمیل کند. روز اجرای برجام زمانی خواهد بود که آژانس راستی آزمایی کند که ایران تدابیر مشخص شده در توافقنامه را اجرا کرده است. وقتی آژانس تایید کرد که گامهای مقدماتی تکمیل شده است، من فورا به شورای حکام اطلاع خواهم داد".

"دوم ، این مسئله که هزینه فعالیتهای اضافی آژانس در ایران بر اساس برجام چگونه تامین خواهد شد؟ اجرای پروتکل الحاقی و راستی آزمایی و نظارت بر تعهدات ایران مرتبط با مسئله هسته ای طبق برجام شامل فعالیتهایی می شود که نیاز است بودجه آن پیش بینی و تامین شود".

"در راستای دستورالعملهای مدون بودجه ای، من برآوردهای مربوط به هزینه های اضافی را برای سال دوهزار و هفده به عنوان بخشی از پیش نویس اطلاعات روز آمد شده بودجه در ژانویه دوهزار و شانزده فراهم خواهم کرد. در سالهای اخیر ، این برآوردهای اولیه شامل افزایشها، به جز تغییرات قیمت، در دومین سال از دوره دو سالانه نبوده است. اما در این مورد ، من لازم می بینم درخواست بودجه اضافی را برای اجرای مسوولیت های مان طبق برجام مطرح کنم".

"به منظور تهیه برآوردهای اولیه برای سال دوهزار و هفده، و تصمیم گیری درباره اینکه آیا پیشنهاد کنیم همه هزینه ها در بودجه عادی در یک سال ادغام شود یا اینکه به صورت مرحله ای در طول چندین سال مشخص شود، من مثل سالهای گذشته ، به دقت ظرفیت کشورهای عضو را برای کمک به این قضیه در نظر دارم".

"آقای رییس، پیشرفت قابل توجهی درباره مساله هسته ای ایران حاصل شده است، اما اکنون زمان استراحت نیست. این مساله، تاریخی طولانی و پیچیده دارد و باید بر میراث بی اعتمادی میان ایران و جامعه بین المللی غلبه شود. هنوز کارهای زیادی پیش رویمان قرار دارد. همه طرفها باید به تعهداتشان بر اساس برجام به طور کامل عمل کنند. تلاش قابل توجهی به منظور رسیدن به این توافقنامه نیاز بود. همان میزان تلاش منسجم و پیوسته برای اجرای برجام نیاز است".

"آژانس همچنان به مسایل هسته ای ایران با همان حرفه ای گری که در گذشته نشان داده بود، رسیدگی می کند. من همچنان به شورای حکام گزارش خواهم داد. من از همکاران بسیارم در آژانس، در گذشته و حال، به ویژه در اداره پادمانها که بیش از یک دهه زحمت زیادی در این خصوص کشیدند تشکر می کنم".

"من همچنین از حمایت مستدام شورای حکام قدردانی می کنم. با تشکر از آقای رییس".

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است