فقر به زبان دريشی پانزده هزار دالری (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۴    ۱۳۹۴/۱۰/۱۲ کد خبر: 109196 منبع: پرینت

يكی از سفيرهای غربی، داستان عجيبی را بيان كرد.

او گفت: در يكی از مراسم ها در كابل شركت كرده بودم كه محور بحث فقر و بيكاري مردم افغانستان بود. طبق برنامه مجلس، قرار بود آقای عبدالله به عنوان رييس اجرايی حكومت افغانستان سخنرانی كند و شايد هم راه حل هاي بهتری نيز ارايه كند.

مجلس پر بود از معلولان و فقرا و بي خانمان های افغانستانی كه هيچی در بساط نداشتند.

بالاخره پس از هياهوی زياد گفتند جناب داكتر صاحب وارد می شود. ما هم به ادای احترام ايستاده شديم و جناب داكتر وارد مجلس شد.

عبدالله همچنان شيک و منظم لباس پوشيده بود. به دريشی اش كه ديدم به ياد يكی از فروشگاه های پاريس افتادم كه قيمت هر جوره دريشی اش تا پانزده هزار دالر هست و دقيق تر كه شدم، ديدم به راستی آقای عبدالله با دريشی پانزده هزار دالری در مجلس حضور يافته است كه قرار است به عنوان يكی از مسوولان درجه اول حكومت، پيرامون فقر و بدبختی مردم اش صحبت كند اما بر عكس او نه تنها راه حل نداشت كه به نظر من با لباس پانزده هزار دالری اش، به وضعيت بد مردم اش خنديد و مردمان اش را تحقير كرد.

او نه تنها در خصوص فقر و بيكاری حرف برای گفتن نداشت، بلكه همه را ميراث داران جهاد خواند و به صبر و تحمل دعوت كرد اما يكی نبود بپرسد كه آقای عبدالله رابطه صبر و بردباری مردم، با دريشی پانزده هزار دالری چيست؟

میثم احسانی

http://files.afghanpaper.com/newsfiles/201601/201601020829324415.jpg


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نادان خوش لباس ،نادان خوش لباس بهترین لقب برای این آقای مودل است ،احساس ودرد وطن از مغز این آقا واشرف غنی احمدزی شستشو گردیده، هردوی اینها ملت بیچاره را گروگان گرفته اند وبه نفع مردم نیت کار کردن را ندارند، هردوی اینها در زد وبند های پر کردن کیسه ها از خون ملت اند ،در اختلاس ،رشوت، قاچاق ،قتل های زنجیره ای،آوردن داعش،تقویه طالب ،دست دارند ، این ها نقطه ضعف ملت را که خواب بردگی است خوب میدانند واز آن بهره میبرند چور میکنند وچپاول می نمایند، هموطنان بیدار شوید بهوش بیایید ودست این دشمنان را که بطور غیر قانونونی بر شما حکم میرانند کوتاه کنید ،اگر دیر بجنبید دین ودنیا از دست میرود ودرگودالی که برای ما حفر نموده اند فرو خواهد رفتیم.
پاچاگل ازکابل

>>>   اینک این لکه ننگ و شرم را کجا ببریم ؟
با ز هم عده ای اصرار کنند که برنده انتخا با ت دو سا ل قبل این اقا لارد و شا رلات بوده .
بد بختا نه عبد الله و مجیب رحیمی (.... ) بر سر خود هم نمی اورند ان شا ٰء الله ...
خو شحا ل لغما نی

>>>   بابا شما به لباس مردم چه کار دارید و از قیمت آن چه اطلاع دارید ، شاید این لباس ها از لیلامی خریره شده باشد . زود به مردم گپ نسازید .
بنده لیلامی میخرم و شیک میپوشم و چسم حسودان کور باد .

>>>   نـــه اوراه حل مشکلات را بلد است ونه هم کسی انتظار آنرا از او دارد او فقط مکانند یک بت خودرا نمایش دهد وبرود بس

>>>   چند قرن پیش، یکی از شاهان مستبد در حالیکه پس از نوشیدن شراب، تا حدی مست شده بود به یکی از شعرای دربار که به صراحت بیان شهرت داشت گفت: فلانی ! اگر قرار بآشد مرا بخری، به جند خواهی خرید؟ شاعر رک گوی فورا" جواب داد: پنجاه دینار !
شاه دیکتاتور با قهر فریاد زد : چرند نگو ! تنها کمربندی که در کمر دارم پنجاه دینار قیمت دارد!
شاعر باخونسردی جواب داد: اعلیحضرتا ! من هم قیمت کمربندت را میپردازم وگرنه خودت نزد من به پشیزی نمی ارزی !

>>>   این داستان همیشگی مردم ما است ماشینهای رهبران از خیابان ها خاکی که رد میشود قیمتش چند است کم کم 100 هزار دلار ی ببالا ولی مردم فقط خاکش را میخورند ریس جمهور ما بالای 100 م دلار سرمایه دارد اون از فقر چه میداند کشور افغانستان به عبدالله وغنی آباد نمی شود چون اینها درد فقر را نمی دانند اینها در د یک مادر وپدر را که در خانه نان نیست روغن نیست نمی دانند ویا دوا نیست نمی دانند اینها در آمریکا ویا فرانسه ریس جمهرور شوند بهتر است اینها فقط ارگ را دوست داشتند که رسیدند فعلا اینها دیگر ارزو ندارند
بهتر است هر دویشان استفا بدهند تا یک کسی از جنس مردم بیاید تا با این ملت همدرد باشند و
کت وشلوار 15 هزار دلاری و مجلس های شاهانه برای مهمانان شان وهزاران خیانت دیگر
بینام از وردک

>>>   وای بجان مردم کشورمان وای وای.
ع

>>>   نظافت جز ایمان است وپوشیدن کالای خوب گناه نیست بلکه سلیقه یک انسان اگاه از دین را نشان میدهد شرم اور این است که مانند طالبان ترورست مندیل چرکین بسر وپیراهن وتنبان سفید رنگ از بسکه چرک شده تغیر رنگ گردیده ونصوار لب ودهن مانند پوپنک سبز انرا بوی ناک کرده باشد که با نزدیک شدن از بوی بد ان به ادم دل بدی پیش میشود این نوع لباس و عدم توجه به نظافت شخص قابل نقدو انتقعاد است نه پوشیدن لباس شیک وپاک ونظیف که از بوی خوش ان انسان دل اش تازه شود وقوت گیرد .

>>>   داکتر عبدالله از پیراهن تنبان در هنگام جوانی نیز خوشش نمی آمد.
او در هنگامی که در پوهنتون بود نیز همیشه دریشی میکرد. یک روز پرسیدمش که چرا پیراهن تنبان نمی پوشی؟ او در جوابم گفت که تمام کسانی که پیراهن تنبان میپوشند( چوکه یی) هستند.
گفتم چطور؟
گفت من خودم به صد ها مرتبه دیدم که در موتر های سرویس که مسافران را مثل تخته میچینن، اکثر پیراهن تنبان والاها چوکه یی میرن.

>>>   داماد است لباس عروسی پوشیده ، اگر کسی شخصیت داشته باشد چی ضرورت به جلد طاوس؟؟؟ رنگ وروغن وسرخه وسپیده؟؟؟

>>>   مردم پس از این باید هوشیار شوند و دنبال این طورافراد نروند تامردم خوش بارو وجود داشته باشد اینطور افراد سرقدرد استند.

>>>   مهم ترین اشتباهی عبدالله همین دریشیهای قمتی و رنگارنگ اش است، بخصوص سفید آن که بسیار سٌکه و بی ربط بنظر میرسد. برو بابا تو نه کدام شیخ، ملا، و یا کدام روحانی دیگر هستی.

>>>   چيكند يك عمر جهاد نه بلكه پندك برادارى اغاى مسعود صاحب را كرد حالا كه نكند چيكند كار از دستش پوره نيست نمايش دريشى هاى كه بى عرق پيدا شود ومود روز باشد من هم دوست دارم بپوشم اگر سويه دريشى را داشته باشم در صورتكه سويه نباشد لياقت نباشد غم مردم در دل توفانى نباشد غمخورى ومسوليت نباشد ريش را جور كن ودريشى بپوش چى دردرا دوا ميكند (قصه از نويسنده بيادم امد ميگويد بايك هم كارم در يكى از مملكت هاى اورپاى كار ميكردم ومن را از هوتل هرروز درموتر خوددفتر ميبرد هوا سرد وهرروز برف هم ميباريد وموتر را دور از هوتل پارك ميكرد هرروز زياد پياده ميرفتيم من يك روز براىش گفتم نزديك هوتل هم پارك است چرا آنجا پارك نميكند او در جوابم گفت انرابراى كسانى بگزار كه مشكل دارند ناوقت تر بكار ميروند من درفكر انها هستم نه فكرخود ،هميشه انسان درفكر ديگران باشد تا بخودش مشكل پيداشود ،مادر كجا وأنها دركجا ش ما شب وروز دالر خواب مبينيم پشت حلال وحرام نيستيم ٠
مسافرجبرى

>>>   این نوکران شرق وغرب سر خود عاشق استند

>>>   مسکین. نو دیده. مادرش چقدر خوش باشد

>>>   اقای عبدالا می دانند که در کشور که لباس محلی ان از سال 350 سال بیش است و بهتر ین لباس را می پوشد چونکه در قرن 21 به سر می برد و در فکر این نیست که دیگران در مورد لباس چه حرفی برای گفتن دارند به گفته ما ها (هو کـــــــــــــیز ) یعنی به من چــــی ، که لباس ان ها چیه ، اگر افغانستان لباس شان چینچ می کردند این فلاکت در جامعه نبود مانند ایران خیلی وقته که از لباس قرن عجر بیرون شده اند کشور شان تمیز مردم با سواد و...

>>>   برایش قصه والی شام را بکننید

>>>   آقای عبدالله همیشه همینطور منظم و شیک باشین.

>>>   هموطن ارجمند ! شما در مورد یک موجودی بنام رئئئئییییس اجررائیهٔ امروز ( خدا ا کرده ! سدر اعظم فردای ملت گدای ما تبصره نکنید - زیرا موجودی که وجدانش مرده غارت میلیونی عواید دولت ایمانش باشد و دزدی ناموسها ی همکاران وزارتی در دفتر رسمی کردارش باشد - و نوکری اغیار و سواری زره داار شعارش باشد - او برای این خاک خاکدان شده و این مرد م گشنه و بی درمان چه کرده که بر او تبصره شود - حیف وقت تان .
حقگوی

>>>   پولهایی دزدی و فروش مواد قیمتی دره پنچشیراست ، و اندوخته‌ها پولهایی که از بابت رسیدن به قدرت اخذ کرده اند،مراجعه شود به کتابی که یک امریکایی در باره آقای مارشال فهیم ودارودسته اش نوشته که موتری مملو از دالر ها اخذ نموده بودند که عقب موتر از وزن زیاد پول به پایین نشته بود .
از کجا کرده این همه سیم زرش - یا خودش دزد بوده ویا پدرش
عبدالله ریحان

>>>   من كه در پاريس زندگي ميكنم در هيچ مغازه وبوتينك دريشي پانزده هزار دالري ديده نشده ونميشود دروغ ومبالغه هم يك انداز ه دارد
خوش ترين لباس مردانه از چارصد اورو كم وبيش نيست من نه عبدالله را ميشناسم ووهيچ وقت هم نديده ام

>>>   دروغگو دروغ میگوید عاقل قیاس میکند!!!
لباس و نوع لباس یک موضوع شخصی هر کس است مهم آنست که آیا واقعآ برای مردم خدمت میکند یا نه؟ مهم آنست که از وظیفه اش سوء استفاده نکند و کار غیر قانونی نکند. در آنصورت باید مراجع قانونی فورآ اقدام کنند و مردم هم انتقاد کنند.
سورگل از جلال آباد

>>>   شما فکر نکنید ... فقط کالا و دریشی به بیسه حساب میکنید .... نه
اما عقل مهم جدا أو چه رقم سیاسی میداند ... اما بی عقل اشرف غنی
وطن دار پشتون کابل

>>>   یاتو در پاریس زنده گی نمیکنی، یا تازه به آنجا رفته یی یا آن فروشگاه هایی را که عبدالله جانکبلد است ندیده یی!
چندی قبل، قیمت غذا و اجارهء یک شبهء اتاق در بعضی از هوتل ها را در لندن، فرانسه و ایتالیا، از طریق انترنت خواندم باور کنید آدم ، شاخ میکشد. از 2500 دالر شروع تا 57500 دالر کرایهء یک اتاق در یک شب !
حالا میگویی در پاریس ، دریشی های 15000 دالری به چشم نمیخورد! 400 و 500 یورویی که تو میگویی ، قیمت نکتایی و جراب عبدالله جان را پوره نمیکند!

>>>   اگر رهبران افغانستان از معاش ده هزار افغانیگی مصارف روزمره داشته باشند درانصورت برای بیرون رفت از فقر وبیکاری راه را می یابند فعلآ اینها فقر را درکتابها اگر خوانده باشد انهم اگر بخواهند درغیران اینها باور ندارد که درین کشور فقر حاکم است برای یک جنرال بچه که عضویت یک حزب کارگری را داشت گفت برای چه درین حزب امدی چواب برای حفظ دارایی وشان وشوکت پدر اینها همه برای حفظ بلند منزلها دررا ئس قدرت چسپیده اند هیچکس از اینها ارزوی حل مشکلات را ندارند .

>>>   عجیب مردمانی هستیم ما مردم افغانستان به امید رهنمایی خوب از طرف پروردگار ما اگر نه این مردم هر چیزی در ذهنشان. بسازند فکر میکنند کاملا درست و واقعیت است، در زمان حکومت مجاهدین و طالب ها ميگفتن این ها از فرهنگ و ارزش های انسانی خیلی دو اند این ها آبرو مردم افغانستان را پیش جهانیان بردند حالا بعد از این قدر سال یکنفر شیک پوش در بین30_40میلیون جعميت قد علم کرده آن طوریکه صحبت می کنند آقای عبدالله از خورد سالی همین رقم شیک پوش بوده و حالا هم است این که برایجنابعالی حرف و حدیث جور میکنیم این نمایندگی از عقب ماندگی ما مردم است حالا هر کشوری به اندازه خودش مردم سیر و گرسنه پولدار وبدون پول خودش را دارد این اتفاقات تروریستی انتحار ی کشته و زخمی شدن درهمه جای دنیا وجود دارد هر روز که نمیشود ماتم گر فت
(آصف سارباغي جزیره کیش )

>>>   خیر چرک باشد و چرک بپوشد

>>>   چون دیگر منفی بافی و تخریبکاری در مورد جناب داکتر عبدالله ریس اجرایی نیافتند با تعصب وتنگ نظری همیشگی شان اکنون در ارتباط لباس پوشیدن ان یاوه سرایی را درپیش گرفته اند در حالیکه پوشیدن لباس مربوط به ذوق وسلیقه شخص است هیچکس حق ندارد که در این رابطه ابراز نظر کند دخالت دراین مورد وارایه نظر به ان نهایت حماقت ونافهمی شخص را نشان میدهد هیچکس حق ندارد که به پوشیدن کالای یک رهبر نظر دهد ونقد کند بلکه در عملکرد کاری ان میتواند با درنطرداشت عفت وادب کلام نظر مثبت ومنفی خود را ارایه دهد .

>>>   آقای عبدالله عبدالله اګر لباس ارزان تر به تن کند ، قدر اش نزد مردم زیاد میشود ، کاندي یک لنګ به تن داشت اما تمام هندوستان را متحد ساخت و آزادی هند را به دست آورد امروز تمام مردم هندوستان به کاندی میبالند . امید که داکتر صاحب به مردم بیچاره خود دیده همانطور لباس های عادی را به نماید.
با احترام
عبدالله جان
کارمند سابق ووزارت امور خارجه

>>>   اشرف غنی اسمش ریس جمهوراست .به نظرمن اشرف غنی بدون اجازه امریکا نمیتواند.کوچک ترین تصمیم درمورد افغانستان داشته باشد.
این یعنی اشرف غنی یک ربات ساخت امریکا واسراییل است.
واقعا متاسفم برای دولت مردان افغانستان

>>>   اگر کسی معترض است که آقای عبدالله چرا لباس شیک می پوشد ، اینکه اعتراض معقولی نیست شیک پوشی در جای خوب یک فضیلت است و اما اگر کسی به گران قیمت بودن لباس این آقا معترض است لطفا یک دلیل درست و یک مدرک قابل قبول برای قیمت این لباس ها بیان کند ، همینطور بر اساس گفته یک سفیر غربی که ما نمی دانیم که هست ؟ اهل کدام کشور است ، راستگو و با صداقت است یا نه ، کسی که از قول او نقل قول کرده است با صداقت هست یا نه ؟ وقتی که حرف های او را می شنیده است درست متوجه حرف های این سفیر مجهول الهویه شده است یا نه ؟ زبان او را بلد بوده است یا نه ؟ همه اینها هست برادران من . قضاوت کردن چندان کار ساده ای نیست . من ضمن احترامی که برای این مقام ارجمند افغانستان قائل هستم ولی قصد جانبداری از او را هم ندارم من در کل ساده پوشی را در حاکمان مسلمان بیشتر دوست دارم . ولی خوب قضاوت کردن هم کار چندان ساده ای نیست و باید از تهمت و افترا پرهیز کرد . موفق باشید
شهروند - ایران

>>>   معرکه گیری در پیری از حماقت افراد محسوب می شود!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است