چگونه از زمین محافظت کنیم؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۵۵    ۱۳۹۴/۱۱/۱۱ کد خبر: 111077 منبع: پرینت

زمین، آن بخش از کره خاکی که از آب بیرون و خشک است٫ گفته می شود.

طبیعت یا محیط اطراف ما برای زندگی ما انسان ها آفریده شده است و پیوندی ناگسستنی میان انسان٫ حیوان٫ گیاهان و طبیعت وجود دارد. کوه ها٫ دریاها٫ دشت های مستعد جنگل ها و علفچرهای دشتی و مراتع طبیعی جملگی در زمره محیط طبیعی به حساب می آیند.

مفهوم محیط زیست٫ چه از نظر لغوی و چه از لحاظ واقعیت آن٫ در برگیرنده کل فضای حیاتی کره خاکی می باشد. ما انسان ها این طبیعت زیبای خود را در بسیاری از جهات تحت تاثیر قرار می دهیم هنگامی که کشت زمین های ما٫ ایام آبیاری های بی رویه غرق آبی٫ تولید چیزهایی که نیاز داریم٫ خرید و فروش همه چیزه٫ و هنگامی که ما آنها را حمل و نقل می کنیم.

احتیاط از استعمال غیر مناسب ماشین آلات ثقیله زراعتی در کشت و در اثر فعالیت های زشت و نامناسب زراعتی تخریب خاک صورت می گیرد. در صورت استفاده افراطی از خاک در مناطق خشک و نیمه خشک مرطوب تغییر اقلیم به میان می آید. در زراعت و باغ از بکار بردن آب زیاد از حد خوداری باید نمود مگر اینکه این امر برای شستشوی نمک لازم باشد٫ آبیاری کم ولی متناوب روش مفیدی است زیرا غلظت نمک در خاک را در حد نسبتا پایینی حفظ می کند.

ما باید تصمیم بگیریم هر روز برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای ٫حجم تردد وسایله نقلیه سنگین یا ازدحام موترهای خود رو ترافیک و استفاده از مواد فسیلی در گرم خانه ها و داش های خشت پزی از جمله مسالی است که در کشورها به خصوص در شهرهای کلان بر محیط زیست اثر منفی می گذارد و پیامدهای زیان باری در زندگی انسان، حیوان و گیاه دارد.

پرهیز از انهدام درختان و بوشش گیاهی بخاطر زیست پوشش گیاهی مقابله با پدیده گرد و غبار شن های روان، بادهای موسمی و ایجاد اکوسیستم طبیعی می کنند. به طوری که پوشش های گیاهی قادرند در گرم ترین روزهای تابستان درجه حرارت محیط پیرامون خود را تا چهار درجه سانتی گراد کاهش دهند و در عین حال 40 تا 50 درصد بر روطوبت هوا اضافه کنند. از دیگر تاثیرات عمده درختان و پوشش سبزگیاهان جذب گرد و غبار است٬ بطوری که یک هکتار سرسبزی از نوع درختان و پوشش بوتهای قادر است در هر نوبت بارندگی 75 تا 80 تن گرد وغبار را جذب می کند.

ایجاد پروژه های کمربند سبز در مرز بیابان ها می توانند در فرو کش کردن گرد و غبار منطقه موثر می باشد و تاحد ورود از گرد غبار به مزارعه و شهر ها و جلوگیری وسعت بیابان ها می کند. اقدام برای کاهش تولید زباله ها ی پس مانده از تغییر شکل به چیز های دیگر در یک دسته بندی کلی شامل زباله های تر و خشک هستند از زباله ها پسمانده های تر گیاهی و حیوانی برای ساخت کود و کمپوست استفاده می شوند. زباله های خشک فساد ناپذیر مانند فلزات٫ پلاستیک ٫پارچه٫ شیشه و چوب کاغذ بازیافت آنها از لحاظ اقتصاد بسیار صرفه هستند و اکثریت این زباله خشک قابل تجزیه هستند از زباله های پایدار و آلوده محیط زیست محسوب می شوند.

دفتر اداره حمایت محیط زیست سازمان برای تعمیر محیط زیست و حفاظت از بخش منابع طبیعی در کشور آسیب پذیر برنامه های دارد. براساس این برنامه مسایل محیط زیست خطراتی که از اثر تاثیرات نا گوار تغییر اقلیم متوجه کشورها است با ارایه طرح معقول آنها پروژهای تحفظی خاک بازسازی و احیا محیط زیست در مناطق آسیب پذیر و آسیب دیده در هماهنگی دولت ها و انجمن حفاظ محیط زیست عملی می شود.

افغانستان از اثر بی توجهی در قاعده چرای مراتع و حفظ جنگل ها اخلال قطعی در سیستم ایکولوژی جغرافیای آن صورت گرفته است. از بین رفتن جنگلات خصوصا پسته زارها و علفچرهای و این باعث آمدن برف کوچ ، لغزش سنگ٫ ریزش توده های گل وسیلاب های مدحش که صدمه آن به زراعت و باغات و همچنان وقع خشکسالی های شدید و متواتر که نتیجه آن همانا مبدل شدن زمین های زراعتی به صحراها می باشد.

در نتیجه گرم شدن اقلیم در فصل بهار و تابستان خصوصا در مناطق ولایلات مرکزی کشور ما بیشتر متبارز می باشد. به دلیل از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه خود باعث بلند رفتن درجه حرارت و اثر آن باعث زوب شدن سریع یخچال های طبیعی که خود باعث تغییرات رژیم دریاها گردیده و اثرات منفی آن بالای بخش های رشد اقتصاد ملی کشور ببا آورده است. از طریق اداره ملی حمایت محیط زیست سازمان ملل متحد این برنامه های ذیل را می توان در مقابل تغییر اقلیم راه اندازی گردد. نهال شانی در دامنه ها٫ بهبود مدیریت آبرسانی برای باغ ها٫ مدیریت درست آبیاری جهت بهبود کشت زمین های زراعتی٬ نگهداری جنگلات و شیوه های گترش تکثیر آن و آموزش دیدبان ها برای حرفه های مسلکی حفاظت محیط زیست.


داکتر یارمحمد حیدر زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از شما داكتر صاحب حیدراده سپاس گزاریم كه به اساس وجدان وداوطلابانه براي آبادی كشور افغانستان دلسوز مينماييد

>>>   موضع مهم وجالبی را داکتر صاحب مطرح نموده اید

>>>   برهنه شدن کوه ها از بوته و گیا دقیقا باعث سرازیر شدن برف کوچ و سیلاب می گردد .
ممنون شما

>>>   داکتر صاحب عالیست درود ها

>>>   مضمون نهایت مفید و ماندگاری حیدر زاده صاحب محترم صحتمند و سلامت باشید

>>>   همیش با این مضمون زیبا تان کامیاب باشی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است