ناگفته هایی از جنرال عبدالرشید دوستم به بهانه جرگه مشورتی صلح
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۶    ۱۳۸۹/۳/۱۸ کد خبر: 11116 منبع: پرینت

به مردم افغانستان

بعد از کودتای 26 سرطان سال 1352 خورشیدی به رهبری مرحوم سردار محمد داود خان و سقوط رژیم شاهی، کشور عزیزما افغانستان وارد مرحله دیگری از بحران ها، صلح ها، جنگ ها، ثبات و بی ثباتی ها، امید ها و نا امیدی ها، ترس ها و اضطراب ها توازن ها و عدم توازن ها در عرصه مناسبات منطقه ای و بین المللی شد. برخی از رخداد ها و حادثه ها آن هایی نبودند که مردم افغانستان می خواستند و آرزو داشتند. اما تقدیر تاریخی این ملت سرفراز و شجاع انگار چنین بود. جمهوری داود خان در ماه ثور سال 1357 بوسیله کودتای سرنگون گردید. و ما وارد مرحله پیچیده تر گردیدیم. افغانستان در محراق توجه جهان قرار گرفت و یکی از میدان های بزرگ نبرد در آسیا مبدل گردید. کشور های مختلف به رقابت پرداختند. و جنگ سرد به اوج خود رسید. و جهاد اسلامی برای بیرون راندن نیروهای اشغالگر شوروی شکل گرفت. و در نهایت به پیروزی انجامید.

اینجانب وابستگی به احزاب سیاسی نداشتم. گفتند و شنیدم رژیم جدید تحت حاکمیت حزب خلق به مردم زمین میدهند. به کارگران کار میدهند و برای مردم فقیر، بینوا و تهیدست افغانستان خوارک، پوشاک و مسکن و تحصیل، صحت و بهداشت فراهم میکنند.

من به عنوان کسی که رنج و محنت را با گوشت و پوست خود آزموده بودم داخل موج شدم. با اعتقاد به فقرزدائی و کمک برای مردمان تهیدست کشورم، نه چیزی بیشتر از آن به حیث یک فرزند رنج دیده و مسلمان افغانستان یک آرمان داشتم دستیابی به حقوق ملت و مردمم.

ما مظلوم بودیم. شما همه میدانید، به زبان مادری ام گپ زدن نمی توانستیم. من به عنوان فردی متعلق به ملت تورک تحقیر می شدم. مردمم نیز تحقیر می شدند. من این آگاهی را از نصیحت و رهنمائی استادان سیاست یاد نگرفته بودم. استادی هم نداشتم. معلم من، استاد من، آموزگار من رنج ها، بدبختی ها و مصیبت های مردمم و قومم بود. من این درس ها را از مصیبت ها و تیره روزی های مردمم می آموختم. آموزگارمن رنج ها و بدبختی های مردم من بود. مردم تحقیر شده، بینوا و دور از سیاست و حضور در قدرت، دولت داری. من مبارزات حق طلبانه ام را با درس ها و آموزش ها از مکتب مردمم آغاز کردم.

زنده گی ام را بر سر این راه گذاشتم. موهای سرم را درین راه و در مسیر این رنج و سرگردانی و مبارزات و مجاهدت های حق طلبانه سفید کردم. طالبان بر کشور مسلط شدند. دولت مجاهدین سقوط کرد. یا حداقل این است که قلمرو های وسیع حاکمیت خودرا از دست داد. من وارد جنبش مقاومت علیه طالبان شدم. و با مردمم جبهه ها و سنگرهای مقاومت ملی را ایجاد کردم. من چه نقشی داشته ام، مردم افغانستان، جهان و نیرو های بین المللی و دوستان آمریکائی ما به خوبی میدانند و مطلع هستند. دوستم چی نقشی در جنبش مقاومت، چی نقشی در انتقال حکومت به مجاهدین و چه نقشی در تآمین صلح و ثبات داشت؟

بر هیچ انسان منصفی پوشیده نیست. بگذاریم!

من بسیار خوشحال شدم، جهان و دوستان بین المللی به کمک ما شتافتند. در همه عرصه های مادی، معنوی، سیاسی و نظامی دوستان آمریکائی وقتی که من در سنگر مقاومت بودم به من مراجعه کردند. من مراجعه نکرده بودم. مشغول رهبری مقاومت در پایگاه ها و سنگرهای میهن و وطن خود بودم. هر روز شهیدی یا شهدائی را با اشک و خون به خاک می سپردم. به این امید که صلح، ثبات، رفاه ملی و عدالت به وجود می آید.

به این فکر که همه ما عضو یک خانواده و یک ملت یک سرزمین و یک جغرافیا هستیم. من خواهان عدالت، حقوق شهروندی و تساوی میان اقوام بودم. نه تبعیض طلبی، زیاده روی و زیاده خواهی، با اعتقاد به اصل احترام به حق و حقوق همۀ اقوام افغانستان. احترام به حقوق بشر، عدالت ملی و عدالت اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و مدنی.

نیروی 150 هزار نفری من، لشکر فرقه ها، قدرت و اقتدار من و حزب من، حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در جهت تحقق این آرزو های مبارزه و جهاد می کردند.

در مناطق تحت کنترول من اقوام مختلف افغانستان زنده گی می کردند. بقیه جوانان، زنان، علما، شخصیت های فرهنگی، هنری، ر و شنفکری، مادران و خواهران من از کابل و ولایات دیگر به قلمرو جنبش ملی اسلامی افغانستان می آمدند. با آزادی و امنیت زنده کنند. به روال ضرب المثل مشهور یک کشمش و چهل قلندر... یک لقمه نانی اکثر فراهم بود ان را با مردم، مهاجران داخلی و هموطنانم قسمت می کردم. از کمک های که در توان داشتم دریغ نمی کردم. بعد از 11 سپتامبر در صف اول مقاومت قرار داشتم، با یاران همپیمانان و دوستانم و برادرانم. من در صف اول می جنگیدم و نیروهای بین المللی در خط دوم قرار داشتند. لا اقل در منطقه ای تحت نفوذ من گمان نمیکنم نظامیان بین المللی و به خصوص دوستان آمریکائی به این واقعیت معترف نباشند و یا اعتراضی داشته باشند. دشمنان می خواستند آب را گل آلود کنند و ماهی بگیرند. اگر من اینقدر بی فکر میبودم تا امروز باقی نمی ماندم و میلیون ها نفر از اقشار مختلف از من حمایت نمی کردند. دشمن اولین توطئه ها را در فاریاب علیه من سازمان دهی کرد. شاگردان خودم را علیه خودم مورد استفاده قرار دادند.

من، اما، با حوصله مندی تمام همه چیز را، سختی ها را و مصیبت ها را با امید مجدد به آینده تحمل کردم. میدانستم دسیسه ها چگونه تنظیم میگردند. با امید و صداقت از دورۀ موقت و انتقالی حمایت کردم. من و حزبم فعالانه برای صلح، ثبات و بازسازی افغانستان در همۀ رخداد های قابل قبول ملی و بین المللی سهم گرفتیم. چرا که من به مشارکت عادلانه، دموکراتیک و منطقی سیاسی باور داشتم و باور دارم. اولین کسی بودم که به پروسۀ "دی دی آر" پیوستم.

فرقه هایم را منحل کردم، اسلحه ام را تحویل دادم. من چنان توانائی تسلیحاتی داشتم که تا حال نتوانسته اند همۀ دیپوهای نظامی منرا انتقال دهند. در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری جان بر کف وارد افغانستان شدم. تا به صدای صلح، خواست جامعه جهانی و دوستان بین المللی پاسخ مثبت بگویم. از ملت و مردم خود خواستم به آقای کرزی رآی بدهند. همه میدانند که رآی من مشروع ترین رآی بود. تقلب در آن وجود نداشت. آن رآی در مشروعیت بخشیدن به دولت موجود به آقای کرزی، نقش و تآثیرات انکار ناپذیر داشت. اما نتیجۀ آن همه مساعدت ها همکاری ها، حمایت ها که به خاطر مصلحت عام مملکت، جلوگیری از بحران، جنگ و نفاق قومی بود، چه شد؟

به جای تحقق پیمان ها، عهد ها و تعهد ها با وعده خلافی، اعتماد زدائی و پیمان شکنی و بند وبازی های سیاسی روبه رو شدم. این بازی های سیاسی و پیمان شکنی دیگر نفس گیر و حوصله فرسا شده اند. من متن این بازی ها را میدانم اما همیشه بخاطر مصلحت مردم گذشت کرده ام. حتا اگر به زیان خودم، حزبم و مردمم هم بوده است، باز حوصله کرده ام. و شکیبائی بیشتر نمودم ام. به این امید که شاید دیر یا زود به حق و عدالت احترام گذاشته می شود.
من با مردم افغانستان هستم با مردمم هستم، خیر این ملت را میخواهم، صلح و ثبات، دموکراسی و عدالت و برادری می خواهم. اما واقعآ یک چنین سیستم سیاسی ای با چنین روش هایی می تواند صلح ایجاد کند و به آرزو های مردم افغانستان جامۀ عمل بپوشاند؟

مردم سی سال تمام وعده، وعید و دروغ شنیده اند. چگونه می توانند اعتماد کنند. دیگر بس است. میدانم سخنان من سخت و تلخ است. پیشاپیش می خواهم به مردم افغانستان و مردمم بگویم، هر بار که نخواهم صدای حق طلبانه ام را بلند کنم موجی از تبلیغات، شایعه پراگنی و دروغ بافی علیه من آغاز می شود.

اما بگذارید به صراحت و روشنی بگویم خون که خداوند (ج) در رگ های من جاری ساخته خون و میراث اجداد و نیاکان من است. به جز خداوند (ج) فشار دیگری نمی تواند شانه ها و قامت استوار مرا خم کند.

چیزی که من در برابر آن حرمت خواهم گذاشت صداقت، درست پیمانی، راستی و راستگوئی و وفا به عهد است. انسان ها می آیند و می روند، همه ما بازگشت کننده به سوی خداوند متعال هستیم. اما این خاطرات عدالت خواهی ها و حق طلبی ها است که در آرشیف های تاریخ باقی می ماند. حق طلبی های من و جنبش دادخواهانۀ من، باشم یا نباشم، ثبت تاریخ وطنم و تاریخ جهان خواهد شد.

جهان که با فضای رسانه ای جدید به دهکده ای تبدیل شده است.

به هر انجام، در شروع قیام با استاد شهید عبدالعلی مزاری رهبر بی بدیل مردم هزاره و از رهبران ملی افغانستان، عهدی و پیمانی بسته بودم. من به شما مردم، و به ویژه مردم قهرمان هزاره جات می گویم به آن پیمان صادق هستم. من در سالهای مقاومت از نزدیک در مناطق شما با درد ها و رنج های شما آشنا شدم. اطمینان داشته باشید، مثل استاد شهید عبدالعلی مزاری با اتکا و احترام به آن پیمان و پیمان های مشترک در دفاع از شما و در کنار شما قرار خواهم داشت. استاد محقق نزدیک ترین دوست من بود و هست ، وقتی که دشمنان استاد شهید ما را مسله میکردند، در قلعه جنگی محمود مستری آمده بود، در آن جلسه چه گفتیم؟ چه گذشت مجال بحث و روایت آن وجود ندارد. یا فعلآ مقدور نیست. خود یک داستان است، من هم حالا تحمل ندارم دوباره آن جریان را روایت کنیم شاید تحمل شنیدنش برای شما عزیزان هم دشوار باشد. به فرزندان خود که در ترکیه تحصیل می کنند هدایت داده ام جوانان هزاره، اوزبیک و دیگر اقوام هر سال سالگرد شهادت آن قهرمان را تجلیل کنند. پس اجازه ندهید این دوستی بزرگ خدشه دار شود.

به هر تقدیر، می خواهم مواضعم را در بارۀ جرگه مشورتی "صلح" میگویم. متوجه باشید جرگه چه معنی دارد؟

مردم بهسود خون گریه میکنند، چهره های اصلی ملت در این جرگه دیده نمی شوند. مسعود قهرمان ملی ما است، باید اعتراف کرد. احمد ضیا مسعود برادر قهرمان ملی در این جرگه حضور ندارد. استاد محقق و تعدادی از رهبران برجسته قوم هزاره که از شاگردان و پیروان استاد شهید عبدالعلی مزاری حضور ندارند. پس این جرگه چگونه نتیجه میدهد؟ می خواهم گپ روشن با دوستان بین المللی داشته باشم. من برای نجات مردم از چنگال تروریزم دوشا دوش و پیشا پیش نیروهای بین المللی ائتلاف علیه تروریزم در این راه شهدای بسیاری دادم. به خانواده های آن عزیزان تسلیت میگویم. در عین حال بخاطر کمک های بی دریغ بین المللی به افغانستان از دوستان بین المللی تشکری میکنم. اما نقطۀ که میخواستم بگویم اینست که کمک های بین المللی نباید هدر شوند. زعیم باید انتخاب شود که این کمک ها برباد نشوند. افغانستان را این دوستان باید با دقت و اگاهی مطالعه کنند. افغانستان در هم شکننده و باطلاق امپراتوری هاست. دوستان بریتانیایی و همسایه های سابق اتحاد جماهیر شوروی این حقیقت و ویژه گی را خوب میشناسند. پس باید در استراتیژی ها و پلان ها دقت شود. این کشور کشوریست که اگر آدم و قدرتی گرفتار آن شد، بخواهد دستش را بکشد، پایش در گل میماند. اگر خواهد پایش را بکشد، دستش. من جنرالی هستم که از قریه و از عمق این ملت و این سرزمین برخواستم. قدم به قدم پیش آمد و درس و تعلیم را از متن تجربه های خودم با این مردم آموختم. من تحصیل کرده اکادمی های نظری نیستم، تحصیل کردۀ مکتب مردم هستم. نیروهای بین المللی دوستان بسیار خوب دارند. هیچگاه بخاطر خودم نمیگویم. خوبترین کماندوها و سربازان را داریم. از آنها باید استفاده خوب شود. وطن وطن افغانهاست، وطن شانرا باید خود از شر تروریزم و القاعده نجات دهند. باید خودشان در صف اول نبرد باشند. از این قوت ها باید استفاده شود، متاسفانه از این قوت های ملی و داخلی به درستی استفاده نمی شود. به صراحت میگویم و جهان میداند در مبارزه با تروریزم و القاعده در راه تآمین صلح و ثبات چه نقشی داشته ام و می توانم امروز و در آینده داشته باشم.

با من تعهداتی صورت گرفت که نقض شدند و به آن عمل نشد. من برای تحقق آن پیمان و تآمین عدالت پا فشاری خواهم کرد. دوستم مدافع صلح، آزادی، دموکراسی، حقوق بشر و عدالت است، بر کسی پوشیده نیست. به همه حال من در منزلم نشسته ام، به کسی آزار من نمی رسد. اما آزار و اذیت از جانب هیچ کسی، قدرتی و نهادی را تحمل نمیکنم. حق دفاع از خود مطابق قانون حق مشروع است. دوستان بین المللی ما هم حتمآ به این مسئله توجه مینمایند. جنرال دوستم همیشه مدافع آزادی، صلح، دموکراسی و عدالت بوده است. من کجا و قانون شکنی کجا؟

اما فراموش نباید کرد که موجودیت جنرال دوستم مانع بزرگ برای تروریزم، القاعده و شئونیزم است. به همین دلیل علیه جنرال دوستم دسیسه و توطئه میشود. همه میدانند که جنرال دوستم دیوار و سد بزرگ در برابر تهاجم طالبان و القاعده در شمال و شمال شرق افغانستان و منطقه است. طرفداران طالبان و القاعده هر بار که صدای جنرال دوستم بلند میشود، حق و عدالت میخواهد دست به دوسیه سازی، حصار کشی و تهاجمات مختلف میزنند. اما اطمینان دارم حق و حقیقت پیروز شدنیست و تاریخ کشور، منطقه و جهان آن حق طلبی ها و مبارزات و مجاهدات دادخواهانه را فراموش نخواهند کرد. من در مقاطع مهم و سرنوشت ساز به لطف پرورگار و پشتیبانی مردمم توانسته اما برای رسیدن به عدالت تصامیم سرنوشت ساز بگیرم. بار دیگر به صراحت میگویم تحمل حق تلفی را ندارم. و اگر به حق و عدالت بی احترامی شود و ظلم دیگری بخواهند روا بدارند به یاری پروردگار و حمایت مردم، مردم را به صحنه های دادخواهی فرا خواهم خواند.

ما در قرن بیست و یک زندگی میکنیم، آن زور گوئی ها از هر نوع که باشد دیگر قابل قبول نیست. به قول شاعر "آن قدح بشکست و آن ساقی نماند."

در آخر میخواهم با روشنی به مردم قهرمان افغانستان بگویم توطئه های گوناگون علیه من صورت گرفته است، من به صراحت میگویم که من و حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان مستقلانه تصمیم میگیریم. و اگر وابسته گی است، آن وابستگی مردم افغانستان است. من به سر بلندی مردم افغانستان می اندیشم، سربلندی ملتم و سر زمینم.

الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم

رهبر، موسس و بنیانگذار حزب ج.م.ا.ا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   زنده باد قهرمان شمال؛ که بادرد ملت ومردم خود آشنا است پیام روشن ، قاطع، صریح و عدالت خواهانه بود که واقعیت های سیاسی موجود در کشور انعکاس داده شده بود. بی تردید روابط اقوام ترک تبار هزاره و ازبک همواره محکم و ناگسستنی بوده و هست ما به جنرال قهرمان افغانستان افتخار می کنیم و با تمام وجود از مواضع جوانمردانه ایشان حمایت می کنیم.
زنده باد قهرمان شمال و درود بر روان پاک رهبر شهید عبدالعلی مزاری!
جواد محقق

>>>   خوبی بکن، دردریا بیانداز.
شه مکوه بد نشته!

>>>   زنده باد جنرال عبدالرشید دوستم مرگ بر فریبکاران مرگ دو رویه ها

>>>   زنده باد الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم
من در زمان که حزب جنبش ملی و اسلامی افغانستان رویکار آمد بسیار کوچک بودم و خوب بیاد دارم مهاجرین که در قلمرو این حزب بود بیدون کدام ترس و حراص به زندگی روزمره خود ادامه میدادند زمینه کار برایشان فراهم بود دختران و پسران شان به مکاتب میرفتند و زنان تعلیم یافته آنان در مکاتب مشغول تدریس اطفال این خطه بودند. حقوق زنان مانند رژیم داکتر نجیب در حالت خود باقی مانده بود کسی به زنان این خطه دشنام داده نمیتوانیستند و بطور آزاد مصروف اشتغال مشروع شان بودند. معلمین با روحیه عالی مصروف تدریس در مکاتب بودند و تجاران، کسبه کاران و دیگران مشغول پیشه شان بودند. جالب اینکه در تمام بخش های افغانستان شما مریض های خود را بطور درست نمیتوانیستید که تداوی نمایند و از دور ترین ولایات کشور میامدند، مکاتب، شفاخانه ها، دانشگاه ها، کتابخانه ها، بانک ها و ... به آتش کشیده میشد اما در ولایات تحت کنترول جنبش بطور چشمگیر انکشاف میافت. بطور مثال ایجاد دانشگاه ناصر خسرو در ولایت بغلان، اعمار و ساختمان مکاتب در ولایات بلخ، جوزجان، فاریاب، سمنگان، بغلان و ... ایجاد بزرگترین کتابخانه در بغلان انکشاف شفاخانه ها در تمام ولایات تحت کنترول و غیره از دست آورد های جنبش در زمان اقتدارش بشمار میرود.
باز هم زنده باد جنبش و هم پیمانانش
از جرمنی

>>>   سلام هموطن . من حیث یک هموطن تمام دیدگاه جنرال دوستم را مرور نمودم . براستی که از حق که نام خدا است نام برده است . حق یعنی زندگی تو ام با حقوق شهر وندی و جنرال صاحب هم ازین بیشتر نگفته است .
پس طالب و انهایی که به طور غیر علنی با مکرو حیله از طالبان عقب گرا حمایه میکند به این ندای حق تسلیم است . هر گز تسلیم نیست . بر میگردیم به ایه از کلام الله مجید . الله لعنت الله علی القوم الظالمین .naser

>>>   سلام بر خوانند گان محترم

من به عنوان یک فرد این آب وخاک فرمایشات جنرال واقعی مردم افغانستان را تایید می نمایم ، دوستم یک مرد مبارز وفداکار در برابر اهریمنان بوده وامروز در حق وی توهین شده از درایت وتجارب با ارزش این شخصیت وطن ما باید استفاده شود ، دوستم هم مرد جنگ ونبر د است وهم مرد سازش وصلح
ولی همکاران بینالمللی افغانستان اورا نادیده گرفتند واورا خانه نشین کردند ، وتهمتهای ناروای را بر وی زدند ، دوستم فرزند رنجها وسختیهای روزهای مقاومت این خاک است ، با شخصیت او برخورد غیر منصفانه صورت گرفته زیرا او پشتون نیست ، زیرا او برای مردم نجیب ازبیک عدالت وحق می خواهد ، زیرا او دوشمن
پاکستان وطالبان تهاجمی آن بوده وهست ،
کرزی وسردمداران خارجی آن باید بداند که دیگر تحمل به سر رسیده ، زیرا شما به تجربه نشان دادید که صلح وبرادری را نمی خواهید ، ودوستم هم طاقت برگشت به دوره های سیاه را دیگر ندارد ، پس کمی درنگ کنید ! کمی بخود آیید ! والا مردم ما رهبران چون دوستم شمارا بخود خواهد آورد .
سناریوی طالب وبازیهای جنوبی تان را بس کنید ، به بهانه صلح اینهمه ویرانی را بر ما تحمیل نکنید .
عبدالخاق هزاره

>>>   آقای دوستم شما که خود را اینقدر ملی معرفی کردید اصلا قابل قبول ما نیست چون همه میدانند که شما با حکمتیار جنایتکار متحد شدید با مزاری همچنان با مسعود همچنان فقط خواستید که مطرع باشید و بس در حالی که قوم بزرگ ترک ما بهترین دانشمدان را دارد که شما .... نیستید فقط از شما خواهش میشود که سیاست را ترک کرده و در ترکیه بمانید این بعترین راه است برای شما.
با احترام جنرال یوسف

>>>   جنرال صاحب انشاالله که صد سال زنده باشی وبمردم قهرمانت خدمت کنی من صداقت شمارا همیشه تحسن کرده وخواهم نمود واقعا شما در مکتب درد غم ما ملت بپخته گی واین لیاقت قابیل تقدیر رسیده خدا وند نگهدار وتو فق دهنده شما باشد ...
هر چه اَفات وبلایات ازوجودت دور باد
ازشراب معرفت پیمانه ات مستور باد
مهاجر

>>>   منم دوستم قهرمان---نديدم كسي مثل خود بهلوان
جو شمشير بران بدستم رسد--شكافم بدان سينه طالبان
اكر شك نمايي بنزدم بيا--بيبيني همت مردم جوزجان
منم رفيق مسعود شهيد--به من احترام كند ازبك و تاجكان
اكر خواهيد كه طالب شكست را خورد--بدانيد كه دوستم هست ارمغان
من اخر كلبدين را ميكشم--بياد داشته باشيد وعده قهرمان
با احترام اين شعر توسط ملا عبد القدوس شبرغاني سروده شد

>>>   سلام برهمه شما:
آ قای دوستم میخواهم یک موضوع را به شما همقتاران شما چون پیروان اقای مزاری، اقای محقق ، اقای کرزی ، اقایان مولا عمر ، ربانی ،برادران مسعود، سیاف ، خلیلی ، مجددی ، پیرگیلانی ، حکمتیار، شعله ها و بلاخره چپی وراستی ها عرض کنم که شما نه ازمردم ونه از ملت های رنج کشیده افغانستان هستید. لطفا شما .......) دست ازسر این ملت فقیربردارید. اگراین دست برداری را کردید. انگاه از مردم هستید. به ارزو چنین روزی.
صوفی زاده از جرمنی

>>>   زنده باد قهرمان وسردار قوم ترک تباران افغانستان
تما م کلمات شما درست است .
هزاره

>>>   دوستم عزيز سلام برشما وهزاران درود به وفاداري ها واستقامتها وعدالت خواهيها وقلب پاكت ، تو زاده سرميني هستي كه اب وخاكش به تو وامثال تو ادم هاي دلير وشجاع قهرمان وحق دوست وحق پرور نياز دارد و تو صداي مظلوم ترين قشر اين كشوري وقامت رسايت مشت گره خورده و محكم اين قشر است.
وبايد يگ چيز برايت ياد اور شوم كه دشمنان مظلومين كشور ما تاهنوز تغير فكري نداده وفكر......وتك قومي را در سر ميپرورانند.
اسد هزاره. انگلستان 

>>>   آقای دوستم به قایق بادبانی می ماند که که هدف خاص و مشترک ندارد و نا خود آگاه و بی هدف در دریا سرگردان است. نخست در خدمت جنایتکاران خلق و پرچم در آمد و بعد با جمیعتی ها یکجا شد و این ایتلاف دیر دوام نیاورد و با دشمن سابقه خود, باند اسلامی گلبدین همپیمان و همکاسه شد.
در ناروایی ها و مصایبی که به مردم ما وارد شد, آقای دوستم دوشادوش احزاب جهادی در این فجایع سهم داشت.
وسلام حمید از کابل

>>>   ای جنرال یوسف بی عقل اگر همین دوستم نمیبود قوم ازبک را کسی نمیشناخت کوشش کن که دیگر از این حرفهای بیعقلی نزنی همان دانشمندان قوم ازبک از اول تا اخیر به این قوم جفا کردند مثالش عبدالرحیم کریمی وزیر عدلیه کشور غیر به خود به قوم ازبک چیزی نکر این است دانشمندان ما قوم ازبک بی عقل جنرال با احترام قومندان چریک شبرغاب

>>>   سخنان دوستم نشان از یک واقعیت دارد و آن اینکه صلح وثبات نسبی امروز کشور بسیار پوشالی است با اندک تغییر درتصامیم رهبران ازبین خواهد رفت.کدام اقوام از این حکومت حمایت می کند؟ همه منتظرند چه می شود.به نظر بنده این ثبات به زودی پایان می پذیرد تجزیه کشور قابل پیش بینی است.
مهدی

>>>   دوستم قهرمان سلام بر مادرت و پدرت و قوم شریف ازبیگ
ما می دانیم که هر روز مادر این وطن شهید میبرد به قبرستان از دست قوم ملا عمر و هر روز مکتب من را به آتش میزند و هزاران جنایت دیگر ................... کسی باز خواست نمی کند چون از قوم جنایت کار است می خواهد پاداش دهد. هر دفعه که صدای شما بلند می شود من به شما عشق میورزم ان روز تکرار نخواهد شد که ما طلب داشته باشیم و ان روز سیاه تاریک تکرار شود و زنده باد دوستم و یارانش
زنده باد حق و عدالت

>>>   زنده باد جنرال قهرمان:
واقعاً واقعیت ها را فرمودید که جریان دارد ما مردم هزاره از شما حمایت کامل خود را اعلان میکنیم و حتا بخواهید جان خود را در راه شما فدا میکنیم و شخصاً خودم آماده هستم که جان خود را در راه شما و در راه مردم هزاره فدا نمایم .
مهدی از بامیان

>>>   آقای دوستم حود به اثبات رسانیدید که........ هستید و ائتلاف
شما با کرزی بیانگر این مدعاست- مردم و ملت شما را شناخته
است ضرورت به این نوع ادعا های بی مورد نیست .
دوراندیش از مزار

>>>   ژنرال دوستم مرد تنومند مقاومت افغانستان!
این همه مظلوم نمایی نکنید. شما کسی هستید که تمام این مصیبتهایی که به سرتان آمده است فقط و فقط تقصیر خودتان است اگر کمی درایت سیاسی به خرج می دادید و نمی گذاشتید قدرتتان در صفحات شمال از دستتان خارج شود حال به این روز نمی افتادید. اگر شما به شکل مشروط به دولت و عرصه قدرت وارد می شدید کی جرات می کرد به زور شما را وادار سازد. هنوز شما پتانسیل های زیادی برای فعالیت های سیاسی دارید و می توانید در نقش یک فرد کار ی در نظام سیاسی جلوه کنید فقط شما نیاز به مشاوران سیاسی بسیار قوی دارید که باشما همکاری کنند وگرنه شما توان مدیریتی بسیار قوی دارید. از بسیاری از کسانی که حالا در بدنه قدرت قرار دارند مثلا شما خیلی بهتر از عطا محمد نور خودخواه .........توان اداره شمال را دارید . تنها کاری که باید کنید این است که باید با تمام نیرویی که دارید باید او را از سر راه بردارید تا ریشه ی تمام توطئه ها با وی از بین برود . عطا محمد نور در حال حاضر تنها عاملی است که با محو کردن وی از صحنه قدرت می توانید دوباره به خود و مردمتان کمک کنید.
اسحاق

>>>   بلا خره زمان زوال انهای رسیده که دزدی کردند,کشتند,چور و چپاول کردند,ذر و زیور اندوختند,مردم را به مسخره کرفتند و کشور مانرا میفروختند,سواد نداشتند,از هرج و مرج استفاده کردند و بالای مردم حاکم شدند.امروز دیروز نیست و فردا امروز نخواهد بود باور دارم و تو هم باور داشته باش که... آخر به دستی و بدون جزا نه تو و نه فرذندانت و نه همدستانت باقی نخواهی مند.این روز رسیدنی است امروز ,فردا و یا پس فردا...

>>>   دیگر باذار تو دوستم ,مزاری,کشتمند,خلیلی,محقق,قانونی,حکمتیار,عمر,ربا نی,صیاف و غیره وغیره کذشته شما باید انتزار سرنوشت را که نصیب همفکران تان شد داشته بشید و روز شماری کنید. این روز آمدنی است حتما,بخاطر منافع شخصی باکی نبود که اءتلاف و سازش نکردید,هم ملت و هم وطن را بار بار فروختید,هم به پاکستان و هم به روس و هم به ... دیگر شما انتزار بکشید که جی وقت حلقه به گردن تان می افتد.
جعفر از بلخ

>>>   زنده باد دوستم پادشاه قهرمان افغانستان، که واقعا درد ملت افغانستان را درک نموده است.
اما اقای جنرال یوسف،درد شما به نظرم از انجاست که اقای دوستم مانع فساد وجنایت شما شده است وگرنه اتهاد دوستم با حکمتیار ،اقای مزاری شهیدواقای مسعود شهید بخاطرصلح و وحدت ملی بوده است،خوب به هر حال اقای جنرال یوسف شما چه بخواهید یا نخواهید، اقا ی دوستم بر خواسته از بطن مردم ستم دیده افغانستان است،پس هیچ قدرتی استبدادی توان رویارویی با خواستهای مردم را ندارد دوستم را مردم افغانستان میخواهد.
فرید از المان

>>>   درود و سلام بر ابر مردم و قهرمان تاریخ در افغانستان و درود و سلام بر جنرال واقعی و جنرال همیشه در سنگر های حق علیه باطل.
سخنان آقایی دوستم کاملاً حق است و هر انسان بیدار و آگاه میداند که در طول تاریخ در افغانستان حق تلفی و نا عدالتی ها صورت گرفته است
و چرا دراین شرایط که همه قوانین افغانستان و جامعه بین المللی و حقوق بشر برای پیاده کردن حق و عدالت در افغانستان دست به دست هم داده است باز هم حق تلفی قانون شکنی بی عدالتی ظلم و ستم در حق ملت های محروم در افغانستان یعنی اقلیت ها میشود.واضح است که هنوز افغانستان در دست همان جابر های تاریخ و همان کسانی قرار دارد که از ظلم و ستم و حق تلفی های لذت میبرند
یعنی از رهروان و شاگردان عبدالرحمن سیاه رو ،ظالم و جابر.
حسین محمدی

>>>   جناب کرزی صاحب جنرال صاحب دوستم را چانس بدهید که به حیث وزیر داخله در کشور کار کند و تروریسم را از بین ببرد لیاقت وزارت داخله را دارد
شخص با تجربه است

>>>   یوسف مانند شما جنرالان در افغانستان هزارها دانه است که سواد مکمل هم ندارند . بهتر خواهد بود که دیگر تبصره ننماید . جنرال دوستم یک قهرمان است . و شما به خاک پای قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود رسیده نمی توانید و صد بار دهن کسیف خویش را بشوید باز نام قهرمان ملی را بگیرید .مرگ به معامله گران .
بااحترام . اندرابی

>>>   سلام به جنرال بیسواد (یوسف)
تو یک شخصیت ملی این کشور را توهین میکنی که او دانشمند نیست.
شخصیکه مطرح را مطرع و بهترین را بعترین نویشته کند ما از او گله و شکوه نداریم و خواهش میکنم که در کورس های سواد آموزی رفته کمی اشتباهات خودرا اصلاح نما.
زنده باد قهرمان افغانستان زنده باد حزب جنبش ملی و اسلامی افغانستان و زنده باد ره روان این مکتب

>>>   زنده باد ا که دوستم برار بابه مزاری مه به رهبر بودن افتخار دارم
مسلم از بلخ

>>>   زنده باد ا که دوستم برار بابه مزاری مه به رهبر بودن افتخار دارم
مسلم از بلخ

>>>   من از تلاش های قبلی آقای دوستم ،آقای مجدی که در باره انتخاب جناب کرزی خواب دیده بود که باید رییس جمهور شود ،و محقق ، گیله دارم .چنانچه تصامیم ایشان بود که مردم غریب اوغانستان را به کام افعی بدامنی ها وبدبختی ها سپردند.
بعد از ... چار زانو زدن چی فایده دار؟
امید وارم منبعد در تصامیم شان دقت لازمه را بفرمایند!

>>>   با عرض سلام برای تمامی خوانندگان عریز
آقای محترم دوستم شما کسانی را که ههیشه از شما و مردم شما حمایت کردند رها و با دشمنان خویش پیوستید یعنی کرزی ایا شما فراموش کردید که بیش از 500 هزار طالب از دست شما کشته شدند و اینها همه کرزی بودند و کسی که همه اقوام را از چنگ طلبان نجات داد مسعود بود ولی شما به افرادی بی وفا وی وفا نکردید.
عبدالمتین پشتانه

>>>   زنده باد جنرال دوستم مرگ به فریبکاران افغانستان
جاوید از اندخوی

>>>   جنرال دوستم، بسیار به صراحت از عهد شکنی دولت کرزی سخن میگوید. وواضح میسازد که او از متن بازی ها هم آگاه است. امادر اینجا ذکر این نکته را لازمی میدانیم که زمان به ثبوت رسانید که اقوام محروم در دفاع از کرزی وکمپاین بسیار گسترده برای انتخاب وی تا چه حدی خوشباورانه برخورد کردند. تعهدات که کرزی قبل از انتخابات با آقای دوستم وآقای محقق داشت ، اکنون به سر آبی بیش نمی ماند. کرزی توسط رای مردم هزاره ، ازبک وترکمن به ریاست جمهوری رسید ولی در روزهای جرگه مشورتی صلح، معاون سخنگوی وی با اشاره به دوستم ومحقق به صراحت گفت که : ما کدام تعهدی با اینهانداشتیم که ملزم به اجرای آن باشیم.
غفار یولداش - کلدار

>>>   جنرال صاحب یوسف! خودت از کدام مکتب فارغ شدی که به رتبه جنرالی رسیدی چون در املا مشکلات زیاد داری. بنده منتظر جواب تان است.
از کابل

>>>   زنده باد جنرال دوستم موسس جنبش ملی

>>>   بروید خاک بر سر شما طرفداران دوستمی ومسعودی ومزاری !
زور تان در کمر تان .
به خدا قسم اگر خارجی ها از افغانستان برایند باز میبینیم که کجا خواهید بود .ایزک به بلاگی بچه کاکای خود مینازد.شما هم به زور خارجی ها مینازید.
زنده باد طالبان این مردان استقلال ومردانگی
پاینده باد امارت اسلامی افغانستان
ما به اقوام افغانستان احترام داریم برادران ما اند از همین وطن اند اما تنظیم ها ورهبران شان را به جرم خیانت به ناموس مردم ووطن ،جنایات جنگی ،جنایت علیه بشریت به محاکمه میکشانیم.
آیا فراموش کرده اید که همین دوستم،مزاری ومسعود چه بلایی بالای مردم افغانستان نیاوردند؟ حالا بار دیگر میخواهند که این بلا را بیاورند .
مگر فکر نکنید این بار طالبان کرام در هر ولسوالی وقریه وولایت تشکیلات اداری ونظامی دارد وهیچ خلایی قدرتی به وجود نخواهد آمد وسر ومال مردم شریف افغانستان در هر نقطه از آن به یاری خداوند از مصیبت در امان خواهد بود وهیچ جنایتکار دوستمی ،محققی،فهیمی را اجازه نخواهند داد که بالای ناموس مردم بازی کنند .
زنده باد فرزندان اصیل این وطن
زنده باد آنانکه استقلال را به افغانستان باز میاورند
زنده باد طالبان کرام این وارثین انبیا
با احترام
مومن از شهر نو کابل

>>>   سلام به ملت غیور وبا شهامت افغانستان عزیز. تاریخ هرگز فرندان صدیق افغانستان را فراموش نخواهد کرد بنده اگاهی کامل دارم که شما واقعأ از خود گذری های زیادی برای مردم مظلوم این وطن انجام داده اید مردم این را میدانند اما افسوس که یک عده ..... همیشه در تلاش هستند تا خدمات شمارا وارونه جلوه دهند دیر یا زود همه چاپلوسان و جواسیس به سزای اعمال خود خواهند رسید امید وارم راه خویشرا ادامه داده تا شر این .... از سر ملت ستمدیده افغانستان خلاص شود به امید پیروزی حق بر باطل . با احترام

>>>   سلام به هموطنان عزیز کشور !
هموطنان عزیز من به دوستم صاحب این را میگویم که شما به یاد دارید که مزاری در کابل سینه های زنان را چی میکرد اگر شما به مزاری هرمقامی را بدهید تاریخ به یاد دارد که از بریدن سینه های زنان فقیر لذت میبرد پس شما به یاد دارید زمانی که طالب سقوط کرد شما با طالبان دشمنی داشیتید یا به پشتو زبانان من به هموطنان عزیز خود میگویم در ولایت بلخ مخصوص در ولسوالی های بلخ .چهاربولک همین دوستم به قومنده خود ازبک های کوه ها و هزاره های بامیان که همه به مثلی یک ..... با انسان ها برخورد میکرد مخصوص با پشتون ها باور کنید که اگر هرکس خانه یک پشتون زبان را به این افراد..... نشان میداد در آن زمان بیست لک پول سابق به طور اعنام میداد واگر خانه پشتون هم قومندان میبود پس هفتاد لک آن وقت اعنام داشت پس امروز فرق بین گلبدین حکمتیار مزاری چی است بخاطر کریدت گرفتم از قوم هزاره در مطلب خود به عبدالعلی مزاری اشاره کرده بود اگر کسی قبول کند یا نه کند پس همین کارها اشخاص نام برده کرده است و امروز اگر کسی این موضوع را نادیده بگیرد به دیده بگیرد یک اشپش را به قیمت پنج صد لک پول آن زمان میفرختن به خاطر شناسای قوم پشتون از قورت استفاده میکرد پرسان میکرد که قورت بگو پس پشتون برایشان معلوم میشد و او را به حالت میکشت که انسان او کار را اصلآ نمیکند
تشکر صدیق

>>>   در زمان سلطه ی دوستم ظلم که بالای مردم شمال بخصوص بالای ناموس مردم شریف ترک تبار ما میشد از همه بیشتر خود مردم آن دیار آگاهی بیشتر داشته و دارد. اما آنهاییکه از دوستم چنان سر سختانه دفاع میکنند . عاجزانه میپرسم شما کی ها هستید و از جمله ارزش های انسانی و اسلامی به کدام آن باور دارید؟ و بالاخره همه چیز را زیر پا گذاشته بیشرمانه از دوستم... دفاع میکنید.

>>>   با تشکر فراوان از احساس همدردی رهبره محترم ملت شریف ازبک و ترکمن جنرال دوستم،ملیتهای ازبک ،ترکمن و هزاره در مرحله ای از زمان قرار دارند که که برای حفظ منافع ملی و مردمی خود مجبور هستند دوشا دوش هم
مانند گذشته که در سنگرمقاومت در برابر سلطه طالبان از خود جان فشانی کردند امروز هم برای نگاه داشتن دست آوردهای دوران جهاد که حاصل خون هزارن شهیددر سنگرهای مختلف مقاومت میباشد ،عمل کنند.
اما در قبال بر گذاری مراسم سالگرد استاد مزاری در کشور ترکیه ،که از طرف اتحادیه محصلین هزاره مقیم ترکیه بدونه کدام جنبه سیاسی فقط به منظور مشارکت و همبستگی ملی با شرکت همه اقوام و ارگانهای افغانستانی و ترکی با همکاری تعدادی از موسسات فرهنگی ترکیه با منظور شناختاندان اهداف والای رهبره شهید و مردم هزاره انجام میشود،که در این فعالیت فرهنگی هیچ یک از ارگانها و احزاب سیاسی داخل و خارج دخیل نیست بلکه این فعالیت یک
فالیت فرهنگی و خود جوش میباشد که از طرف اتحادیه محصلین هزاره مقیم ترکیه همراه بعضی موسسات فرهنگی ترکیه انجام شده و انشالله انجام خواهد شد.
abdulhamid rezai

>>>   دوستان عزیز سلام.
بعد از سلام خدمت شما عرض کنم که آیا دوستم اینرا فراموش کرده که یک سرباز حزبی در مزار شریف بود که در آن زمان از بس که مجاهدین را به قتل میرساند دولت آن وقت مقام قهرمانی را برایش سپرد و بعداً فرقه قومی را تشکیل داد؟ آیا بیاد دارد که دختران پاکدامن افغان بخصوص دختران مکتب کابل توسط افرادش قرارداده میشد و بعداً همرایشان تجاوز جنسی صورت میگیرفت؟ آیا بیاد دارد که همراهی گلبدین حکمتیار که هم پیمان گردید شهر کابل را به چه حالت رساند و به چی تعداد از ساکنین شهر کابل را به شهادت رساند؟ دختر که خود را از بلاک های مکروریان به پاین انداخت و جان به حق سپرد آن جنایت کی بود و چرا شد؟ از مزاری به افتخار یاد میکند که جهاد علیه مردم بیچاره شهر کابل کرد و میخ بر سر مردم بیطرف و غیر نظامی کابل کوبید و خواست که حالت ولادت زن را در پیش چشمانش بیبیند و ده ها جنایت دیگر پس بگوید که مرد بر این اسناد های ............ صفت که انسانیت و اسلامیت از ایشان فرار نموده است. افسسسو سسس صد افسوس....................
بااحــــــــــــــــــــــــــــــــترام اثیر از شهر کابل

>>>   سلام به شما عزیزان:
میدانید که چرا کرزی نمیخواهد جنرال دوستم در مقام دولتی قرار بگیرد؟؟؟؟؟؟؟
بنظر من دلیل آن این است که اگر جنرال دوستم در مقام وزارت داخله ویا امنیت ملی قرار بگیرد تروریزم و طالبان را از وطن عزیز ما ریشه کن میسازد، و فصل جدیدی در تاریخ افغانستان بروی مردم افغانستان و جهانیان باز میشود و اینهمه به ضرر آمریکا،پاکستان ، اتحادیه اروپا و رقیبان اقتصادی و سیاسی شان است. و آقای کرزی نیز از همکاران و کارمندان آی اس آی پاکستان و شریک تجارتی آمریکاست او هم نمخواهد که اینقدر منافع بزرگ را از دست بدهد.
لیلما(سحر)از آمریکا

>>>   من به صفت یک ازاین مردم این وطن میگویم گفته های جنرال صاحب بجا است وجنرال صاحب ادم خوبی است کشور به وجودش نیاز دارد درمقابل به نیروی ترورستی طالب اشد ضرورت به وجود جنرال صاحب است اگر ازدیدگاه بی طرفی قضاوت شود
ضیا

>>>   شايد تو شايد محبوبيت كامل داشته باشي . اما جنرال دوستم نزد مردم وطن بسيار محبوبيت دارد . در موقع زمان شايد كرزي هم به او خواهد مراجع نمود .

>>>   سلام به همه !
توجه دوستم به أهل تشيع افغانستان سبب سقوط اين جنرال ميشود . با أحترام دوست دوستم أز بدخشان

>>>   بیام خوبی نوشته اید لاکن باید از گذشته ها درس گرفته و کوشش کنید که به تنهایی تصمیم بگیرد هدف من اینست که با محقق یکجا نشوید زیراتا جاییکه من این مردم را میشناسم بسیار منافق و خطرناک اند. جناب کرزی نمیتواند که همه کارها را به تنهایی انجام دهد بالای وی امریکاییها و در اطراف وی........ خدای ناترس که همه همدردی بسیار زیاد با طالبان دارند قرار دارند. ازینرو انها هرگز به کرزی مداری و چالباز اجازه نخواهند داد که به شما به گفته تان حق تان را بدهند.
و ازجانب دیگر انها به شمااجازه نابودی طالبان را هم نخواهند داد زیرا شما کسی هستید که میتوانید طالبان بی دین را از افغانستان بزودی محو و یا حداقل به باکستان فرار بدهید.
من شاهد ان هستم که جناب اشرف غنی احمدزی زمانیکه در دانشگاه کابل ریس مقرر گردید بعضی ها فکر میکردند که وی مخالف طالبهاو نوکر امریکا است لاکن به مجردی که کسی کدام سخن زشت علیه گذشته طالبها میزد درچهره وی ناراحتی واضح نمایان میشد لاکن از شرم چیزی نمیگفت.
بنا همه اینها بشمول افغان ملیتی های ظالم و خداناترس خلقیها و غیره در یک نظر اند و ان غضب قدرت دولتی و چوروچیاول دارایی های عامه وبس.
بنا به نظر من کوشش کنید که دراینده اینگونه اشتباهات را تکرار نکنید کوشش کن با کسی یکجا شوی که برای خودت و مردمت احترام قایل باشند.
شاید در اینده کرزی یک تعداد چوکی ها را برایتان بدهد لاکن شما را بیاب کرده و بعدا یک چیز ناچیز را برایتان خواهد داد
بااحترام
احمد

>>>   آفرین بر جنرال قهرمان و درست پیمان الحاج عبدالرشید دوستم که هنوز پایبند به آن پیمان تاریخی خویش با بنیانگذار جنبش عدالتخواهی افغانستان استاد شهید عبدالعلی مزاری(ره) هست.
سلام و درود ما به روان پاک همه شهدا به خصوص رهبر شهید بابه مزاری(ره)
علی اکبر شریفی(رهگذ)

>>>   سلام اندرابی
تو کی هستی ؟ از خود کلان گپ میزنی بسیار بی احترام انسان بودی اما احمدشاه مسعود هم یک انسان و جنرال دوستم هم یک انسان است افسوس به آن کسیکه تو را پرورش داده اما من گفته میتوانم که تو یک شخص بی فرهنگ بودی افسوس به حالت اما تربیه خانوادهگی تو این را اجازه میداد اما بس.
صبوری از مسکو

>>>   زنده باد حس عالت خواهي در كشور عزيز مان افغانستان
افتخار به فرزند قهرمان كشور جنرال دوستم عزيز اين مرد عمل و اصيل كشور
مراد از مشهد

>>>   زنده باد الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم

>>>   خدا شاهد که من عضویت هیچ حزب سیاسی را ندارم و حتی شامل حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان هم نیستم چون معتقد به مبارزات ایدیولوزیک هستم نه کیش شخصیت نه پشتیبانی کورکورانه از این یا ان دولت خارجی و نه کسب چند قران درامد از راه فساد یا حرام از اینکه ایدیولوزی های موجود کشور در بعضی از نکات نظر شان مورد قناعت من نبوده منحیث فرد واحد در نظر خود باقی ماندم .
به دلایل ذیل حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان نیز مورد انتقاد من است :
1- به خصوص این حزب بعداز تحول اخیر که میدان سیاست بازی ها و شستشوی مغزی در اوج خود جریان دارد از ذخایر روشنفکری چون افراد تحصیلات متوسط تا تحصیلات عالی که میتوانست در ساحه سیاست به درد شان بخورد استفاده نکردند اکنون هم به صد ها و هزار ها چنین افراد مناسب مصروف کارهای شخصی ، غریب کاری یا در مهاجرت بدون تمرکز در مفکوره واحد به دور از امور سیاسی باقی مانده اند . به یقین که افراد میتواند وطنفروش باشد نه عموم مردم و ملت ها .
2- از اول ایجاد این حزب تا تحول اخیر مبارزات شان در حد تساوی حقوق ملت هابوده و از ان تجاوز نمیکرد اما بعداز تحول اخیر حتی از خود هم دفاع نکرده متواری و تبعیدی را متقبل شدند ولی به داد مردم بی دفاع نرسیدند . درحالیکه مردم تحت تحدید تفرقه گرایی قومی ، سرکوب گری های قدرت حاکمه تکقومی وهمچنان پلان های دولتی به عوض ایجاد زمینه های عواید مردم یکسره در جهت ایجاد راههای مصارف عواید ملی و فروش تولیدات دولتهای خارجی در این کشور استوار بوده نظر خاصی ارایه نکردند و خاطرخواهی بیش از حد از دولت امریکا وسایرین این مردم رااز این حزب مایوس ساخت هنوز هم یگانه الترناتیف وطنپرست قابل اعتماد مردم افغانستان اند .
3- دولت کرزی صاحب در نخستین روز پیدایش خود تاکنون به حزب جنبش ملی هیچگونه اعتنایی نداشته حتی این حزب را غیر قانونی اعلان کرد و رهبر انرا متواری ساخت ، تظاهرات برحق مردم شبرغان را بی رحمانه اغشته به خون ساخت چه ضرورتی بود که دوباره دیده و دانسته در انتخابات ریاست جمهوری اخیر رای اعتماد مردم را نثار کرزی صاحب نمایند ، بهتر نبود که در این فرصت مناسب با همفکران خود در اپوزیسیون قرار گرفته کرزی صاحب را به تاریخ بسپارند تا قهرمانی های قبلی شان دوباره در خاطره ها زنده شود .
4- حزب با اندیشه سالم خود زنده است اتش را هم پکه نکنی مبدل به خاکستر است در حالیکه طی این مدت طولانی هیچگونه تبلیغ انعکاس دهنده یی نظرات خاص حزب جنبش اصلا وجود نداشته با این خاموشی به ملت فقیر خود مسبب جفا شدند . باوجود دفاع صادقانه ملیونی مردم کدام قدرت دیگر موجب تحدید حزب شده میتوانست چرا حزب جمیعت با ایجاد اپوزیسیون ابروی از دست رفته خود را نسبتا احیا کرد ولی جنبش ملی به کدام امید سکوت داشت دولت فعلی با سیاست تکقومی که سران اقوم صاحب ابتکار شان در بین جامعه خود هیچگونه پشتیبان مردمی هم ندارد یک دولت کاملا جدا از مردم با کدام قدرت این حزب مقتدر ملی را مسکوت میساخت در حالیکه کوچکترین اسیب به رهبر ملی صفحات شمال وارد شود کدام قدرت اعتماد این ملت را جلب میتوانست یا مخالفت و یا مقاومت شان را سرکوب میکرد و با کدام دلیل و کدام بهانه این ملت را سرکوب و یا ملت برادرخود را از خود ناراضی میساخت . اگر قدرت خارجی این کار را میکرد در بین سایر دولت های جهان مورد سوال میشد ویا اگر قدرت داخلی هم میکرد دفاع از خود کدام جرم نبود .
حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان از اینکه یگانه حزب مورد پسند اکثریت قاطع مردم صفحات شمال و تعدادی از سایر ملت ها از اغاذ فعالیت تا کنون منحیث قدرت عظیم دموکراتیک فعالیت کرده هیچ روشنفکری در حوزه شان به سبب روشنفکر بودنش محکوم به مرگ نبوده فقط فقط در تجاوزات به حقوق این مردم به دفاع برخاسته است . از اینکه بعضی دولت های خارجی این حزب را مورد پسند قرار نداده بعضا اعتراضاتی داشته نشانه یی از وطنپرستی و جانبداری این حزب از مردم افغانستان دانسته میشود . مردم ما به خوبی میداند که این حزب از اغاذ فعالیت تا کنون از منابع داخلی ، چه ازذخایر دولت قبلی ، چه از کمک های مردمی و چه از غنایم سایر احزاب در تجاوز به این منطقه بجا گذاشته موجب قدرت این حزب شده و بعداز تحول اخیر از روی احتیاط از قدرت بزرگ اجتماعی و سیاسی شان هم از صحنه به دور گذاشته شد و هم منابع موجود از دست شان گرفته شد و هم تفرقه اندازی بین حزب شان بامصارف گزاف به راه انداخته شد تا این یگانه قدرت متکی به خود از مردم افغانستا ن دفاع نکند و سایرین در اینجا از را ه سیاست تفرقه اندازی حاکمیت خود را برقرار نمایند.
از ایجاد دولت تکقومی شاید امید جنگ بین ملت های پشتون و غیر پشتون داشته باشند چه تضمینی وجود دارد که خدای نخواسته د رصورت موفقیت شان این ملت ها به کدام دولت های جهان اعتماد خواهد کرد و کدام دولت جهان از این حالت نفع بیشتری خواهند برد کدام دروازه به روی کدام دولت بسته است . مردمان این ملت ها سالها نتایج تفرقه را دیده ایا به این راه غلط خواهند رفت یا به دفاع از عدالت نظر مشترک ایجاد خواهند کرد . اگر رهبران ملتهای ازبک ، ترکمن ، تاجیک ، هزاره و روشنفکران عدالت پسند سایر ملت ها در چنین محرومیت سیاسی و دولتی با مفکوره وطنفروشی گوش به فرمان امریکا و انگلیس باقی بمانند ولی ملتها خود را در حال سرکوب دیده شکار کدام دولت دیگرجهانی قرار گیرد انگاه از این رهبران سست عنصر چه نتیجه خواهند گرفت .
سیاست تفرقه انداز و حکومت کن در عصر خود موجهه بوده در عصر کنونی منافع و چشمه های عایداتی را که انگلیس و امریکا تشخیص میکند چشم های دیگر دنیا نیز قابلیت رویت انرا دارند . بنابرین ایجاد حکومت مشارکت ملی یعنی حکومت متشکل از سران اقوام فارغ از سیاست برای فعالیت سیاسی امریکا و انگلیس دست باز میگذارد اما این دست باز را با سایر دولت های دنیا هم باز میگذارد چونکه در این کشور بی دروازه همه گی داخل فعالیت اند و در این مسابقه نه فقط مردم افغانستان به هلاکت میرسد ولی این دولت های برسر اقتدار افغانستان نیز گوساله را به دایره حلال رسانیده نمیتوانند چون بعضی از سران اقوام پول های وطنفروشی را نه از یک دولت بلکه از تمام دولت ها میگیرد بر همه گی وعده همکاری خواهد داد در نتیجه هیچ کاری را به نفع شان با ان ذهن ناقابل خود انجام داده نمیتوانند صد سال هم که بگذرد این اش و این کاسه ادامه خواهد داشت .
کاش این دولت های وارد معرکه اگر هدف شوم اشغالگری هم میداشتند باید حزب مقتدر ایدیولوزیک خود را ایجاد میکردند میتوانست در عاقبت یک حکومت دست نشانده صاحب نظر و قابلیت سیاسی ایجاد و امید موفقیت شان امکان پذیر بود .
در حال حاضر دولت های داخل معرکه سیاسی افغانستان به امید کرزی صاحب از حمایت قاطبه ملت ها افغانستان محروم اند در این لجام گسیستگی سیاسی یگانه راه نجات از گرفتاری دراز مدت ولی بی نتیجه همانا شرایط ان رسیده تا یک قدم تاکتیکی به عقب گذاشته قدرت را به اپوزیسیون فعلی شامل عموم ملت های افغانستان انتقال داده کار امید واری اینده را از سر اغاذ نمایند .
یقین کامل است که با حمایت حزب جمعیت اسلامی ،حزب جنبش ملی اسلامی ، حزب وحدت اسلامی و چندین احزاب دیگر میانه رو ملتها دولت فراگیر مورد قبول مردم ایجاد خواهد شد که هم دموکراسی زنده و هم اهداف استراتیزیک دولتهای متحابه امیدوار کننده باقی بماند .
حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان با کمترین ارایش اید یو لوزیک دوباره مورد حمایت اکثریت مردم صفحات شمال و مردم افغانستان منحیث یگانه قدرت غیر ملوث قرار خواهد گرفت و این نیروی عظیم مردمی دولتهای درگیرو مردم افغانستان را از بحران فعلی نجات خواهد داد .
امیدوارم کارکنان شبکه محترم پیپر نظر بنده حقیر و فقیر را به نشر بسپارند تا به ملاحظه نظرات بزرگان نقایص خودرا اموخته بیشتر مفید جامعه خویش قرار گیرم.
بااحترام : تینگداش فاریابی

>>>   سلام دوستان
بزرگان گفته اند که ازموده را ازمون حطاست . اگر قرار بود که این همه درست های بصورت مفصل در فوق تذکر داده ای را بیاد داشته باشی و زحماتی را نیز در این را گشیده بودی . اخر چرا برای چندین بار فریب کرزی را خوردی . ایا کفایت نمی کرد که همین اجداد کرزی بود که از شما و قوم شما تنفر داشت . و در حصه کارهای شاقه از شما و قومی های شما کار میگرفتن . اگر دقیقا شما بخاطر مردم و قوم ملت خویش مبازره کرده اید . این را شعار خود میدانید که زور گوی های قرن 19 را تحمل ندارید پس چرا بدون کدام زور و کدام فشار با کرزی پیوستید . و یا اینکه زور دالر بوده که رویش گران است . ایا تاسف بار نیست که همین تو و همین جانشین مزاری اقای محقق یکبار با سیاف و چندین بار با کرزی و امثالهم بدون مشوره با قوم و با مردم خویش معامله کرده اید . ما شنیده ایم که راه مردان فقط یک را ه است . و تاریخ کواهی خواهد که این معامله گران گلبدین . سیاف و کرزی بکدام منظور معامله کرده اند . و در اخیر یک پیشنهاد دارم که فراموش نکنید که خدای دی راوله هر کله راشی . مونز پشتانه درته ولار یو
حال دیکه کرزی در اخرین دوره ریاست دولت خود قرار دارد . و به بار دیکر نمی تواند که خود را کاند ید کند . بنا هیچ ضرورت به قهرو خوشی کسی ندارد هر کار که از دل خود دانسته باشد میکند .
شما انتظار بکشید که در انتخابات دیگر کی میتواند که خواسته های شما را براورده کند . و با ایشا ن توافق کنید .
و افسوف میکنم اینکه . اقای داکتر عبدالله را تنها گذاشتید . با ان هم ایشان به ملت افغان نشان دادن که بدون معامله گران هم میتواند که انتخابات را به دوری دوهم بکشاند .
احدی اقل وجدان خویش هم سمتی و هم یاری خویش را نشان میدانید . که در ارتباط فکاهی یادم امد . که قصه هما هندو بود که برایش پیشنهاد دعوت به اسلام شد بعد از بسیار جارو جنجال ایشان اسلام را قبول کردن که بعدا از خطنه شدنش در این دین گفته شد که ایشان قبول و بعد از حطنه ایشان دوچار مشکلات طورم در و خونریزی شد و میگفت که هم دینم رفت و هم سامانم
امید وارم که در اینده چنین نشود ملت شمال از شما خواهان این است . که همیشه از کسانانی حمایت کنید . که حد اقل وجهی مشترک قومی سمتی و تاریخی با ایشان داشته باشید ولی که از هم ضیعف تر هم باشد . به دست کم گرفته نشود .
وسلام

>>>   با عرض سلام وادب حضور خواننده گان محترم.
يك ضرب المثل است كه ميگويندچيزيكه عيان است چه حاجت به بيان است. همه مردم جهان امروز ميدانند كه دوستم كيست؟ وچگونه شخصي است؟ دوستم يك شخص بادرايت، باايمان، مسلمان، ضدرشوت خوري، ضدنقض قانون،فساد........................ وغيره است. ازهمين خاطر است كه دوستم را نمي مانند تا داخل حكومت شده، اشخاص فاسد را ازقالب حكومت بكشد ويا مزاهم كار شان شود. اگر براي دوستم يك موقع در حكومت فعلي كه خود باعث بوجونش بود داده شود ديگر بر خارجي ها در افغانستان به مثل نوك يك سوزن هم جاي نيست. بيچاره كرزي هم مجبور است چونكه او از خود بادار دارد هر مزدور بايد با اجازه بادار خود كار بكند چون وقتيكه او درامريكا بود تمام قاعده وقانون بادارانش را پذيرفته بود ازهمين خاطر است كه او ازخطيكه درپيشرويش كشيده شده است يك قدم هم پيش رفته نميتواند. بنا ميگويند هر كاسه كه لبريز شد يك روز ني يك روز چپه ميشود اگر چپه نميشد كاسه روسيه و بريتانيا وقتيكه بالاي افغانستان حمله كرده بود چپه نميشد. همه ماوشما ميدانيم درآنوقت افغانستان چه داشت تا كه درمقابل دشمن ظالم استفاده بكند اما دشمن هر چيز داشت چيزيكه مردم مسلمان وباشهامت افغانستان داشتندتنهااو ايمان وعزم راسخ شان بود تا توانستند دشمن را نابود بسازند بناً يك روز ني روز حق به جاي خود قرار ميگرد وحق به حق دار ميرسد.
آقاي جنرال يوسف يا كسي كه بنام جنرال يوسف دربالا به ارتباط مضمون پيچيده ايد شما هيچ وجدان نداشتيد اگر وجدان ميدشتيد حتماً گپ هاييكه آقاي دستم گفتند همه گي اش را باجان ودل قبول ميكرديد چونكه يك ضرب المثل است كه ميگن ( وجدان محكمه ييست كه حاجت به قاضي ندارد. راستي از شما هم گله نيست يا شما ضد جنبش استين وياهم در قالب حكومت وظيفه داريد چونكه وظيفه شما هم آب را گل كرده ماهي گرفتن است. پس شما وهم پيمانان تان تا وقتيكه حق به حق دار ميرسد منتظر باشيد.
بااحترم
ص ك

>>>   ظاهــرشــاه: مــن از قبیــلۀ
بنیــامین یهــودی هســتم
افغان یا اوغان یا پشتون این سه تا نام یک است ما می توانیم افغانستانی باشیم نه افغان حالا به همه روشن گردیده که اوغان یعنی تروریست، اوغان یعنی تولید کننده ای تریاک ،اوغان یعنی طالب فرزندا ن نا مشروع آی اس آی پا کستانی بی فرهنگ واعراب وحشی که در سوف های توره بوره تولید وبه
وزارت خارجۀ اسرائیل تائید نموده است که دولت اسرائیل تحقیقات گستردۀ را جهت شناسائی قبایل پشتونهای افغانستان و پاکستان که اصلیت یهودی دارند آغاز نموده است.
سخنگوی وزارت خارجۀ اسرائیل به روز جمعه 15 جنوری 2010 به روزنامۀ لوفیگاروی فرانسه گفته است: دولت اسرائیل تحقیقات گستردۀ را جهت شناسائی قبایل پتان در افغانستان و پاکستان که یکی از ده قبیلۀ گمشدۀ یهودی اند از طریق تمویل مرکز تحقیقات ملی ممبی در هند رسماً آغاز نموده است.
وی می افزاید از اینکه در شرائط کنونی گشایش چنین مرکز تحقیقاتی در افغانستان و پاکستان امکان نداشت، ما تصمیم گرفتیم که این تحقیقات را در هندوستان که اکثراً میزبان پشتونها می باشد راه اندازی نماییم. قرار است که این تحقیقات از سه ماه الی یک سال کامل را در بر بگیرد... تحقیقات ما قبلا در بخشهای (ریشه یابی تاریخی، رسوم و عنعنات و تقارب در زبان) تکمیل گردیده است. بناً این مرکز این بار نتائج تحقیقات خویش را از آزمایشات خون (دی ان ای) به دست خواهد آورد. تا کنون هزاران سی سی خون از قبایل پشتون افغانستان در منطقۀ مالهباد ولایت اتوراپردیش در شمال هند جهت آزمایشات جمع آوری شده است...
بنا بر اظهارات سخنگوی وزارت خارجۀ اسرائیل، از لحاظ بیولوژی کارشناسان بیولوژیک اسرائیل تمام تلاش خودشان را به کار بسته اند تا ارتباط ژنتیکی میان پشتونها و یهودیان را به اثبات برسانند تا اینکه به این طریق مؤرخان اسرائیلی را یاری کنند که گویا پشتونها در اصل از ریشۀ یهودیان واسرائیلی ها اند. در این باره کارشناسان بیولوژی اسرائیلی در مرکز تحقیقات ملی ممبی از لحاظ ژنتیکی میان اسرائیلی ها و افرادی از قبایل پشتون آزمایشاتی را انجام خواهند داد و با توجه به نتایج این آزمایشات که گویا پشتونها از لحاظ ژنتیکی نزدیکترین ملت به یهودیهای سفاردیم (یهودیهای شرقی) می باشند و به این طریق می خواهند ثابت کنند که پشتون و یهودیان از یک نژاد هستند.
روزنامۀ لوفیگارو در ادامۀ گزارش خود می افزاید: از مدتها قبل واضح بود که قبایل پشتون که در جنوب و جنوب شرقی افغانستان و در غرب و شمال غربی پاکستان زندگی میکنند همه از یک نسل اند و مربوط به قبایل گمشدۀ یهودی میباشند. این روزنامه می افزاید: همنوای کامل در رسوم و عنعنات، نحوۀ پوشیدن لباس، عادتهای خوانوادگی و امورات فرهنگی وجود دارد که این همه بیانگر این است که پشتونها این همه را از اجداد یهودی شان به ارث برده اند.
این اولین بار است که وزارت خارجۀ اسرائیل رسماً تائید میکند که تحقیقاتی گستردۀ را در راستائی شناسائی اصلیت یهودی پشتونها آغاز نموده است که با این کار خود بر عمل کرد سازمانهای غیر دولتی یهودی که از سالیان درازی در جستجوی قبایل گمشدۀ یهود در قرن هشتم قبل از میلادی فعالیت داشتند مهر صحه گذاشت.
مؤرخین اسرائیلی میگویند: موسی علیه السلام حین خروج از مصر با دوازده قبیله از قبیلۀ بنی اسرائیل خارج شده و در فلسطین مسکن گزین شدند که این دوازده قبیلۀ بنی اسرائیل به نامهای (بنیامین، روبین، لاوی، یهودا، جاد، اشیر، زبولون، ساعر، یوسف، نفتالی، دان و شمعون) یاد می گردیدند و از این جمله دو قبیلۀ آنها (بنیامین و یهودا) در جنوب فلسطین جا بجا شده که یهودیان امروزی از نسل آنها می باشند ولی متباقی ده قبیلۀ دیگر در شمال فلسطین جا بجا گردیدند که بعداً از آنجا به مناطق دیگر مهاجر شدند که سپس به نام قبایل گمشدۀ یهودی مسمی گردیدند.
روزنامۀ لوفیگارو در تحلیل خود راجع به این مسئله میگوید پشتونهای افغانستان اکثریت در میان سایر قومیت های مطرح در افغانستان می باشند، همچنان نظریۀ اصلیت یهودی آنها در منطقه و در میان مردم به سطح قابل ملاحظۀ منتشر شده است، ولی تا هنوز کدام مطالعۀ علمی دقیق که ثابت کند که پشتونها در اصل یهود اند صورت نگرفته است اما اکثریت پشتونها ایمان دارند که آنها اصلیت یهودی دارند. حتی اخرین پادشاه افغانستان، ظاهر شاه، در جواب خبرنگار ایتالیائی در بارۀ نسبش گفته بود که من از قبیلۀ بنیامین یهودی هستم.
سایت انترنیتی شبکۀ خبری العربیه نیز به بررسی این مسئله پرداخته و گزارش داده است که اسرائیل تلاش دارد حوالی 15 ملیون پشتون افغانستان را دوباره به دین آبائی شان – یهودیت – برگرداند که متاسفانه تا هنوز تعداد از قبایل پتان را یهودی ساخته و آنها را به اسرائیل مهاجرت داده است.
همچنان این شبکۀ معتبر عربی زبان گزارش میدهد که در دهۀ هفتاد و هشتاد قرن بیستم سازمانهای یهودی فعالیتهای چشمگیری را در جهت کشانیدن قبایل پشتون افغانستان به آئین یهودیت از طریق استخدام و تربیۀ جوانان پشتون در بیروت، پایتخت لبنان و برخی کشور های غربی راه اندازی نموده بود. این شبکۀ خبری به نقل قول از برخی رسانه های اسرائیلی گزارش میدهد که سازمانهای یهودی توانسته اند برخی دانشجویان افغان در آن زمان (مانند زلمی خلیل زاد، اشرف غنی احمد زی و انوارالحق احدی) در بیروت را به دین یهودیت برگردانند. البته این دانشجویان کسانی بودن که بعدها پستهای مهمی را در حکومت کرزی به دست آوردند و زلمی خلیلزاد نیز شناخته ترین دپلومات امریکائی افغانی الاصل در افغانستان، عراق و سازمان ملل متحد ایفای وظیفه نموده است که خانم یهودی دارد.
این سه تن از نخبه گان تحصیل کردۀ پشتون وظیفه گرفتند تا حس نشنلیستی پشتون ها را تقویه نموده و بعد برای پشتونها توضیح دهند که اصلیت آنها یهود اند و باید به اصل خویش برگردند. این جوانان در ابتدای گرایش خود به دین یهودیت بیشتر احساساتی بوده و تلاش داشتند که به طور آشکار دست به فعالیت زنند ولی بنا بر تجارب سازمانهای یهودی و مطالعۀ آنها از اوضاع منطقه به آنها تعلیمات داده شد که باید از مهارت خود کار گرفته و مطابق برنامه های که برای شان داده میشود رفتار کنند. آنها باید اوضاع منطقه را دقیق ارزیابی کنند. آنها باید بدانند که درموقعیت بسیار حساس قرار دارند، آنها در میان دشمنان سرسخت یهودیت (ایران، پاکستان و عربستان سعودی) قرار دارند. اگر آنها با همکاری اسرائیل و برخی سازمانهای غیر دولتی یهودی دست به فعالیت آشکار زنند به زودی از طریق دشمنان اسرائیل و یهودیت در ایران، پاکستان، عربستان سعودی و حتی اقلیت های قومی غیر پشتون درافغانستان سرکوب میشوند. همین بود که آنها رسماً گرایش خود به دین یهودیت را اعلان ننموده ولی فعالیت های عمدۀ را در این بخش مخصوصاً در قسمت تقویۀ حس نشنلیستی پشتونها و داعیۀ برتری آنها از سایر اقلیت های قومی در افغانستان انجام داده اند.
همچنان چندی قبل سایت عربی زبان القدس العربی، چاپ لندن، در مصاحبۀ با داکتر جعفر هادی حسن، نویسندۀ برجستۀ جهان عرب و پژوهش گر مسایل یهود و یهودیت (دارندۀ درجۀ دکترا از دانشگاه مانچستر بریتانیا در یهود شناسی و نویسندۀ کتابهای فرقة الدونمة بین الیهودیة و الاسلام، فرقة القرائین الیهود، الیهود الحسیدیم و پیدایش، تاریخ، عقاید، فرهنگ و عنعنات یهود) به مسلمانان و عربها هشدار داده بود که متوجه باشند که اسرائیل به زودی افغانستان را توسط قبیلۀّ پتان تحت اشغال خود در خواهد آورد.
وی در مصاحبۀ خود می گوید: پروسۀ یهودی سازی قبیلۀ پشتون در افغانستان از چندین دهه بدینسو جریان دارد و ما شاهد روزی خواهیم بود که رسانه های خبری گزارش گرویدن ملیونها تن از پشتونهای افغانستان به آئین یهودیت را در اثر تلاشهای همه روزۀ اسرائیل به نشر خواهند رساند. تعداد زیادی از سازمانهای غیر حکومتی در اسرائیل همین اکنون مصروف جستجوی قبایل گمشدۀ خود اند. آنها میگویند که قبایل گمشدۀ یهود در قرن هشتم قبل از میلاد توسط آشوریها اسیر گردیده و بعد در سراسر جهان پراگنده شدند ولی هنوز آنها عادتهای یهودی خود را حفظ نموده اند. از جمله عادتهای یهودی: تندروی، تعصب، نژاد پرستی (پشتونوالی) عدم احترام به حقوق زن، به فروش رسانیدن زنها، خشونت قبیلوی، به نکاح در آوردن خانم برادر بعد از مرگ وی، علاقمندی به قتل و کشتار، حفظ آداب و سنت های گذشتۀ خود از قبیل لباس، کلاه جالی، رقص عنعنوی مردان در مراسم خوشی (اتــن) و برتری طلبی قومی می باشد که درمیان قبایل پشتونهای افغانستان هنوز حفظ گردیده است.
این پژوهشگر عرب می افزاید: سازمانهای یهودی از گذشته های دور سرگرم جستجوی قبایل گمشده اند، آنها قبایل گمشدۀ خود را در افغانستان، ایران، چین، هند و امریکائی جنوبی جستجو میکنند. تا کنون طبق آمار آنها قبایل پشتون در افغانستان و پاکستان شناسائی شده اند که اصلیت آنها یهود اند و بحث بالای کشورهای دیگر جریان دارد. اسرائیل با بهانۀ دریافت قبایل گمشدۀ خود میخواهد اسرائیل کبرا را از رود نیل در مصر الی دریای فرات در عراق که پلان ستراتیژِیک آن کشور است تشکیل دهد. یکی از حاخامهای (رجال دین) یهود بنام آبیحل در کتاب خویش تحت عنوان قبایل گمشده میگوید که تعداد آنها به 100 ملیون نفر خواهد رسید.
داکتر جعفر هادی حسن در ادامه می افزاید: اسرائیل نهایت تلاش دارد تا قبیلۀ پشتون در افغانستان را که نفوس آنها تقریبا 15 ملیون تن می باشد به دعوای اینکه اصل آنها یهود اند به آئین یهودیت برگرداند. تا کنون ده ها نهاد وسازمانهای یهودی تماسهای متعددی با سران قبایل و رهبران پشتون که در دو طرف مرز افغانستان و پاکستان قرار دارند انجام داده اند وهمچنان ده ها جلد کتاب یهودی را به زبان پشتو ترجمه گردیده و در آنها از اصالت یهودیت پشتونها و خصوصیت یهودی آنها توضیح داده شده است. همچنین در این کتابها توضیح داده شده است که پتانها نسب شان بر میگردد به (افغان بن شاوول) که در تورات از شاوول منحیث اولین پادشاه یهودی در سرزمین فلسطین نامبرده شده است. باید یاد آور شد که سازمانهای یهودی (مانند سازمان عامی شاب – بازگشت ملت) توانسته اند عدۀ از افراد قبیلۀ پشتون را به دین یهودیت برگردانده و آنها را به اسرائیل مهاجرت نمایند که این افراد به مرور زمان اقارب و خویشاوندان خویش را نیز به یهودیت دعوت نموده و آنها را به اسرائیل مهاجرت خواهند داد. و همچنان عدۀ دیگر از تکنوکراتهای پشتون که مخفیانه به یهودیت گرویده اند هنوز در افغانستان فعالیت دارند

>>>   آقای دوستم سلام!
من به کارنامهء شما کاری ندارم چون دران خوبیها و بدیهای فراوانی وجود دارد. متیقین باشید که حتی به قول خود تان خدمت هایتان اگر چندی زیاد هم باشند ولی جنایتهایی را که از نام شما و به قوماندهء شما صورت گرفته است سفید نمیکنند. ازین که بگذریم همه میدانند بشمول طرفداران پروپاقرص شما هم که شما هرگز اسقرار فکری و سیاسی نداشته اید. هرچه تا حال انجام داده اید یا غریزه وی بوده، یا احساساتی و یا به تحریک دیگران. مثلا شما با داکتر نچیب بودید . به دشمن او تبدیل شدید، بعدش دوست وفادار مسعود شدید و باز به دشمن خونی او مبدل شدید، باز رفتید در دامن حکمتیار خود را انداختید و بعدا دشمن او نیز شدید و باز رفتید و خود را دلقک کرزی ساختید و حالا نیز از متن پیام تان دانسته میشود که به او نیز سردشمنی دارید. میترسم که اینبار به تحریک طالبان دل نبسته باشید؟
چگونه میشود به شما اعتبار کرد؟
در پیام اخیر تان اگرچه میدانم که از شما نیست و چکیده ذهن بیمار جند ..... پان ترکیست است انجنانیکه ...... تحت نام نژاد موهوم آريایی مِکنند، شما خود را نماینده ترک تباران افغانستان نامیده اید. این ترک تبار خواندن اقوام افغانستان که زبان شان ریشهء ترکی التایی دارد همانقدر نابخردانه است که همه گویندگان زبان های هند و اروپایی را آریایی بدانیم. میدانی که زیان جیزی و تبار و بعدش نژاد کاملا چیز دیگری است. آیا شما منحیث يک ازبک خود را ازبک شبرغانی ميدانید يا ترک استانبولی؟ اگر حتی شما بنابر هردلیلی خود را ترک بنامید ولی چهرهء شما برای تان مِگويد که شما ترک نه بلکه ازبک و دارای نژاد مغولی هستید. شما که در ترکیه زندگی میکنید يک بار از دوستان ترکی خود اقلا بپرسید که آنها خود را مغول میپندارند يا از نژاد قفقازی سفيد که تقريبا همه اروپایی ها از همان نژاد اند.
فکر میکنم بی مهری کرزی باعث واکنش شما شده باشد و میترسم گه اگر فردا کدام نام و منصب موقتی و کذایی دیگری را باز برایتان بدهد دوباره به حمد و ثنای او خواهید پرداخت. شما از نام ازبکهای افغانستان تا حال استفاده ابزاری کرده اید. مشوره من برایتان این است که منافع مردم تان را در نظر داشته باشید نه منافع گذری شخصی خود و یامنافع ترکان استانبولی را. و اقلا برای بکبار استقرار فکری پیدا کنید و از یک موضع معین حمایت کنید در غیر ان هیچ کسی نه به دوستی شما اعتبار میکند و نه به دشمنی تان ويا انکه از سیاست بازیها دست بکشید و بگذارید که ازبکهای افغانستان رهبران خود را از میان روشنفکران ان قوم انتخاب کنند نه از ردبف پهلوانان ومعامله گران. امید وارم که حرفهایم که از روی تعصب،کینه و یا خدا نخواسته بد بینی نسبت بشما نیست ازرده نشوید. با احترام
افراسیاب فاریابی

>>>   درود به روان پاک شهدای ایثارگر و آزادمنش،
سلام برای کسانیکه واقعا برای این ملت درد و زنج دیده می اندیشد.
ملت عزیز من دو قرن و نیم و یا بیشتر از آن میشود که راه گم کرده و هر بار فروخته میشوی و به نام های مختلف استفاده ی ابزاری از تو میشود. وای بر ما! وای!!!!
کسانی حتا از نگاه معنوی خیلی ها پست تر اند می بینیم چگونه می تواند از ما استفاده ی سیاسی ببرد، شما مگر هنوز هم رویای می اندیشید و فکر می کنید که رهبر نما های مثل دوستم و دیگر می خواهند واقعا برای شما کار کند، حیف است بر ما که چگونه از احساسات ما سود برده میشود.
دوستم، محقق و کسانی دیگر خوب ثابت کرده اند که چقدر به فکر مردم و ملت مظلوم ما هستند و به نمایندگی از قوم به نفع خود چقدر سود شخصی برده اند.
رهبر نما های مثل دوستم آنگه به شما مراجعه می کنند که خود پا در گل بمانند و چاره ی جز مراجعه به شما نداشته باشند تا دست گیر اش بشوید، بدون شک که با دوستم جفا گردیده، جفا کرد که جفا دید! پیوستن با کرزی وطن فروش حاصل اش همین بود کرزی به این ملت وفا نکرد به سوگند قرانی وفا نکرد به این خاک بی دفاع وفا نکرد به شخصی مانند دوستم و امثالهم چگونه میتواند وفا بکند.
مگر به خون آشامان این ملت، زنده باد آزادی و خرد!

>>>   جناب دوستم خان...!
جنایت شما را اول مردم لوگر دوم پغمان سوم کابل فراموش نکرده اند که دختری باکره به خاطر عزت خود خودرا از منزل 5 مکروریان به زمین انداخت که نیروهای خون اشام خود ات قصد بی ابرو ساختن انرا داشتند وهزارن جنایات دیگر که هر کوجه وقصبه کابل جنایات نابخشودنی شما را به خاطر دارد.واز اینها همه که بگذریم جنایات را که شما وافراد جاهل به مانند خودات که نی از اسلا خبری دارید ونی از قانون بشردوستی که حتی هجوم چنگیز به این سرزمین تاریخ کثیف انرا جنایات شما زیر سایه خود قرارداده است 5000 جوان این کشور را که بنام طالب برای شما تسلیم شدند انهارا دردست لیل تیرباران نمودید واین تیرباران شما ناشی از دشمنی با طالب نبود بلکه انگیزه اصلی اش همان عقده های درونی ات که حس نشنلستی ات هر وخت شمارا تحریک میکرد دست به این اعمال فجیع زدیددر هیچ قانون در هیچ مذهب دین قرقه حق کشتن اسیر را ندارد مگرفرمان شما که نی خدارا درنظر گرفتید ونی حقوق بشر هموطن را همه را یکسره قتل عام نمودید مگر شما منحیث یک افغان درست که قوم شما ترک است چطور این فرنان را صادر نمودید مگرشما اینده کشور ومردم ات را در نظر نبود وتخم دشمنی تعصبات قومی را پاشیدید .بیایید یک واقعیت را بیپذیریم که تا ابد نیروهای امریکا دراین سرزمین باقی نمی ماند که شما را محافظه نماید ودیگر اینکه شما از انتقام که خداوند میگیرید هم دراین دنیا وهم دراخرت کجا فرار مینمایید .
وموضوع دیگری که شایان توجه است که چناب بنابر حس نژادی ونشلستی مبارزه را شروع نموده است وبه خاطر بدست اوردن حقوق خود دست به این چنین جنایت زده است مگر اوردن حقوق صرف ازراه نیزه وشمشیر تانک وسایر چیزهااست .شما کارهای را انجام داده اید ملت مسلمان وبا غیرت ترک ازبک را به دشمنی با هر قوم ترغیب نمودید که نتیجه این پالیسی نادرست شما این قوم را به شمنی ابدی پرداخت واز خداوند متمنی ام که به قدرت خود سلسله این دشمنی ها را پایان دهد باز هم از خداوند امیدوارم که مردم مارا ملت ما را از شر این فتنه ها نجات دهد.
باابرازحرمت
از کابل

>>>   زنده باد جنرول صاحب دوستم خدمت در مردم ميكند زنده باشد جنرول صاحب دوستم

>>>   زنده باد پهلوان دوستم حرف حق گفتی
اکی ازقندوس

>>>   از جنرال دوستم به خطر حق مداری که دارد وبا بیان صریح که برای جرگه صلح پیام داده ممنونم . ایشان یک رهبر ملی به حساب می آید ایشان را دست کم نگیرید . عطا گل از خوست پشتون ملی گرا

>>>   ژنرال صاحب دوستم زنده که باشی ولی حیف که این رییس جمهور بی ....از تجربیات مثل تو استفاده نمی کند .
ملابی ازخوست

>>>   هموطنان عزیز!
برای همه معلوم است که مردم مظلوم ما در چه حالتی قرار دارند و باید فکر کرد که چه معاملاتی پشت پرده صورت میگیرد، امروز قرن 21 است اما مردم ما در مناطق غرب و جنوب افغانستان اکثراً در قرن 13 زندگی میکنند و مجموعاً مردم افغانستان در قرن 14 زندگی میکنند. هموطن عزیز از برای خدا همین مسایل قوم گرایی ما را تباع کرده و از ین قوم گرایی و زبان گرایی چه فایده حاصل کردیم؟ امروز افغانستان را ما و شما میسازیم. بیایید که همین مسایل قوم گرایی، زبان گرایی را از بین ببریم و مسایل وطن پرستی و علم دوستی را در پیش گیریم.
امیدالله(اندخویی) از مسکو

>>>   سلام به همه هموطنان ترک تبار:دوستم ومشاورینش دیگر نقص ندارند فقط گذشته خود را بیاد نمی آورد وبه فکرمردم خود هم نیست و تنها یک تعداد محدود اشخاص گرد و برخودش است که بخا طر بدست آوردن قدرت و منافع خود میکوشند ای مردم برادر ترک اگر دوستم و همقطارانش در فکر شما میبود حادثه شبرغان که به قومانده مستقیم کرزی و باند او بود از یاد او نمیرفت حالا آن خانواده های که بخاطر تو دوستم به خاک و خون غلطیدند در چه حالت به سر میبرند ازآنها که دلجویی میکند شما در قصر هایتان درخارج زندگی کنید اما کسانی که به خاطر دروغ های شما و سیاست های بی معنی شما قربانی میشود به فکرش نباشید و همواره مردم خویش را به بهانه های مختلف بازی بدهید یکروز آنها را بکشید و روز دیگر با قاتلان آنها هم پیمان شوید نفرین بر شما دلالان مردم بیگناه قوم ترک تبار.
نجیب الله ازبک

>>>   دوستم من تعارف ندارم واز قوم ونژاد ت هم نیستم آن چیزیکه ما را به پشتیبانی شما از دل وجان وا میدارد .آن غیرت ، همت و شجاعتت است که سالها مانند یک انسان متعهد ، باوقار وناموس پرست افغان که همیشه خود را جز از کوچکترین افرادی جامعه شمردی واز خاکت در مقابل چپاول گران ایستادی، دفاع کردی و حمایت نمودی این شجاعتت تا هر افغان که انسان است وغیرت دارد در ذهن همیشه کوبیده شده وپریشان هر افغان خواهد باقی ماند و تو به یک اسطوره واقعی وحقیقی این نام ونشانت خواهی باقی ماند نه مانند مزدوران وطن فروش و ناموس فروشان که خود را قوم پشتون می نامند که همیشه خاطرات بی ناموسی وبی غیرتی آنها همیشه وحالا وخواهد درآینده در ذهن هر افغان خراسانی باقی خواهد ماند.
زنده باد دوستم وهمسنگران و هم اندیشان شان که در مقابل دشمن همیشه استادگی وجان نساری مینماید .
اگر دوستم واقعا میخواهی این خاک از تو راضی باشه هیچگاه فریب این بودنه باز ،مکار و وطن فروش را نخور واز مردم وهم میهنانت حمایت ، پشتیبانی نما وفراموش نکن این خاک"مادر" است.
تنیده یاد تو در تاروپودم میهن ای میهن........................
م.ج.از .ا

>>>   ز جنرال دوستم به خطر حق مداری که دارد وبا بیان صریح که برای جرگه صلح پیام داده ممنونم .

>>>   با اظهار سپاس از خوانندگان و نویسند گان و کارکنان عزیز شبکه پیپر که بیدریغ نظرات مختلف را در اختیار خوانند گان قرار داده اند قابل یاد اوری میدانم که مبارزات سیاسی هر حزب چه در افغانستان چه در کل جهان شامل تاکتیک و استراتیزی ان است . اینکه حزب جنبش چندین بار تجدید ایتلاف و حالا مورد انتقاد است پس کدام حزب میخکوب بدون هیچ ایتلاف در جای خود باقیست . هر حزب در جهت اهداف استراتیزیک خود از هر تاکتیک مناسب کار میگیرد احزابی که حالا در کشور ما به خدمت 46 کشور جهان قرار دارد چه معنی را درک میکنید در حالیکه هر یک از اقایا ن نوشته های فوق شامل یک جهت معین هستند ایا بین این احزاب اشخاص وطنپرست وجود نخواهد داشت که به اشاره خارجی کار میکند ، نمیشود که طبق نظر اقای صوفی زاده از جرمنی همه را جارو کرده وطن را به کدام کشور خارجی بسپاریم ،هر چه است از نیروی موجود خود استفاده میکنیم .
هیچ سیاستمدار یا رهبردولت های جهان در عین زمان هم داکتر هم انجنیر هم نویسنده هم فیلسوف و غیره وغیره نابغه و علامه زمان نبوده هرکسی که توده مردمی را با خود برده توانست رهبر است . کار بعدی اداره امور به دوش متخصص ساحه مربوطه میباشد .
رهبر تبلور نظرات همکاران و همفکران در سرجمع خواست جامعه خود است .
در جنگ حلوا بخش نمیشود کدام حزب افغانستان در جنگ حریف خود را به قتل نرسانید ه کدام دولت بر خلاف مخالف خود اقدام نکرده ،فقط این یک جنبش ملی نیست اتهامات جنگ بر ان وارد است اما میتواند در عدم موجودیت امکانات چند نفری به نسبت قید هوای کانتینر ضعف یا به هلاکت برسد مگر جیب خرچی طالبان را با لباس های جدید تا محل شان رسانیدند نیز فراموش نکنید ایا بمبارد های با فیلوت و بی فیلوت زمان حاضر را نشانه هدفگیری دقیق میدانید و جنگ ها بعداز دوران دوستم تلفات نداشته است . اینکه دوستم در وقت داکتر نجیب کار کرد ولی متهم میدانند اما کسانیکه در وزارت های فعلی کارمیکنند از حزب داکتر نجیب در بین شان وجود ندارد که اقتدا کرده اند .
اگر چه من ازبک هستم اما ملت پشتون ، تاجیک ، هزاره ، ترکمن و ازبک و سایر ملت های خورد و بزرگ این کشور را براد رپدری خود میدانم ، مردمان جهان از هزار ها کیلو متر فاصله به خاک ما میایند تا همسنگر دیگری در صف خود بیافزایند این چه حماقت است که چون اقایی بدون ذکر نام ملت پشتون را یهود دانسته مصلحت دارد که یک برادر خودرا از خود برانیم برعکس ما تمام برادران خودرا در اغوش میگیریم فقط تفرقه انداز ها دشمن فروخته شده تمام ملتهای افغانستان است .اینکه وطنفروش ما تحت نام کوچی بالای برادر هزاره ما حمله ور میشود یا حکومت تکقومی را ایجاد کرده اند انتظار ایجاد خصومت های ملی دارند خواست ملت پشتون نیست تماما کار دشمنان این خاک است وهیچ ملتی بر ملت دیگر ستم روا دار نیست بدون استثنا همگی بین خود رابطه خویشاوندی ، رفاقت ، روابط تجارتی و اعتماد و اعتبار به همدیگر دارند این رهبران فروخته شده اند که از نام ملت برعلیه ملت استفاد ه میکنند چنانچه اقای اسحاق به جنرال دوستم حمله براستاد عطا را مصلحت داده توقع دارد که به نفع کرزی صاحب یک حریف دیگر را در تضاد بیاندازد ارزوی این چنین اشخاص بربادی این ملت ها ست .
همچنان جناب مومن از شهر کابل حمایت قاطع خود را از طالبان اعلان داشته اند ما دوره حکومت طالبان را قبلا هم دیدیم که مکتب به مدرسه تبدیل شده اموزش علم وتخنیک به فراموشی سپرده شد،زنان که نصف نفوس جامعه را تشکیل میدهد از کارمنع کرده تغذیه ان جبرا بالای مردان تحمیل شد و تلویزیون ممنوع گردید تا مردم به گوسفندان بی خبر زمان مبدل شود و باداران شا ن در فرصت لازم این مردم را به اسانی به اسارت خود گیرد . این اقایان مصارف نظامی خود را از کجا میکنندو قاچاق هیرویین را با حمایه کدام کشور های خارجی بدینمنوال رهبران قبلی طالبان که در پاکستان بندی است پس رهبران فعلی شان چه کسی است و به بلاگی کدام دولت مینازند .
از جنرال دوستم قهرمان و زعیم ملی مردم صفحات شمال که در هر دوره هم مرد جنگ و هم مرد صلح بوده صمیمانه توقع داریم در این شرایط که صفحات شمال خاصتا در سطح کشور حالت کاملا بحرانی در حال لغزش به طرف یک جنگ خانمانسوز دیگری قرار دارد مردم صفحات شمال منجمله مردم افغانستان را در بین این گرداب مهیب تنها نگذاشته اگر واقعا دوست مردم افغانستان باشند بخاطر نجات ملت خود و مردم افغانستان هرچه عاجل مجلس اضطراری عمومی حزب جنبش ملی را جهت ارایش مجدد و ایجاد هسته مرکزی فراگیر حزبی دعوت فرموده بایک فداکاری مردانه رهبر سیاسی حزب از طریق اعضای ان انتخاب و شخص شان منحیث رهبر بزرگ نظامی و اجتماعی توده مردم را جهت اتحاد همگانی سوق و اداره فرمایند در غیر ان افتخارات قبلی شان به فراموشی تاریخ سپرده خواهد شد .
بااحترام : دکاندار فاریابی

>>>   زنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده باد بابه مزاری و جنرال صاحب دوســــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــتم
از جنرال صاحب دوستم میخواهیم که روابط خودرا با محقق محکم تر و بشتر کنید!

>>>   او برادران بسيار جنرال دوستم را تعريف نكنيد كه امر الدين فهيم نام خود را جنرال دوستم خوهد ماند

>>>   سلام وعرض ادب!!!
اولا مامردم غیور افغان افتخار بکنیم که همچون جنرال دوستم یک رهبر ملی داریم واقعا مرداست که حق مردم افغانستان رااز چنگال بیگانه ها و خاینین میگیرد, مامردم مجاهد نباید رهبر عزیز خودرا تنها بگذاریم زیرا جنرال دوستم تنهاوابسته به ملت ترک نیست, جنرال دوستم ازهمه ما افغانهاست...زنده باد رستم ملت افغان.
نصیر غفوری _بغلان

>>>   شخص که بیجا خود را و خوا ننده گا ن را تکلیف داده و از شرم در پا یا ن نا ن و نشا ن و آدرس خود را ننو شته و پشتو نها را به یهو د نسبت داده مطلبش چه است ؟
او ..... شف شف نی شفتا لو بسیار خوب است که پشتو نها اولا د ه یک پا د شا ه اند نه او لاد ه .......
بیجا و بیمو رد به این نو ع مسا یل دامن نزنید آمریکا بعد از ده الی پا نزده سا ل تجا وز شر منا ک بر ویتنا م با مرگ 60000 و معیو ب شد ن 300000 عسکر در سا ل 1973 خرو ج کرد از صو ما ل نیز خا رج شد بعد از چند سا ل از افغا نستا ن نیز خا رج میشود دیر یا بزود لیکن متا سفا نه قهر ما نا ن شما باز در دوشنبه و تهرا ن وترکیه به عیش و عشرت خوا هند پرداخت و تخم دشمنی و کینه وعدا وت را برای شما کا شته اند حا لا هم وقت است بهو ش آید بجا ی این الفا ظ بیهوده برای ایجا د و تحکیم و حدت ملی بیدا ر نمودن حس تیمز دو ست و دشمن مشترک میهن را در میا ن افغا نها ترویج کنید .
به لحا ظ خدا ! این چی مزخرفا ت بیجا و بیمورد است که در باره یک قوم اکثر یت مطلق ولی محرو م از حقوق مسلم اش تحریر میشود ؟
وطنیا ر

>>>   جنرال قهرمان اقاي دوستم- افتخار به شما وافتخار به نيروي تحت امرشما در طي سال هاي 1365 الي 1372.
قهرماني ها - سوق واداره سالم-مقاومت وپيشروي هاي قطعات شما قابل قدربوده است. درعمليات هاي سالنگ- درجنگ جلال اباد (سال 1367)درعمليات تنگي واغجان لوگر-درعمليات ستح كندو گرديز ودر وظايف وعمليات هاي پغمان قطات فرقه 53 خوب درخشيد وهميشه وقت فعاليت هاي شما در سدراخباربود.وفعاليت ها وپيشروي هاي قطعات تحت امرشما كه از سوق واداره سالم شما برخورداربود درتمام مجالس ومحافل سرزبان ها بود.
اي كاشكي-مانع تطبيق طرح ملل متحد و پروگرام صلح بنن سيوان نماينده فوق العاده ان نميشديد. وفريب محمود بريالي را نميخورديد وهمدست كودتاچيا ن همچو وكيل وزير ماليه وقت -جنرال مومن- جنرال يارمحمد(قاتل جنرال يعقوبي)وجنرال بابه جان (قاتل جنرال باقي ريس اداره پنج) وباقي افراد جناح كارمل كه متهم به اوردن شوروي ها ومتهم به كودتا عليه داكترنجيب ومتهم به طرح ناكام شدن پلان ملل متحد هستند نميشديد. شما واقعيت يك جنرال نظامي ملي بوديد كه هميشه قطعات شما درامر دفاع ازوطن درمقابل تعرضات بيگانگان مقاومت ميكردند. بهتر بود كه به پلان بنن سيوان ميپيوستيد وواقعيت وطنپرستي خودرا درمقابل وطن- مردم ستمديده ومظلوم افغانستان كه سال ها رنج جنگ را ميان گروه ها كشيده بودند اداميكرديد. بنآ به وعده هاي داده شده ازقطعات تحت امرشمااستفاده سو به نفع خودكردند تاباشد خصومت هاي ديرينه خودرا ثابت كنند وقصد بگيرند. ازقطعات شما استفاده شد و مانع خروج داكتر نجيب اله شدند كه بالاخره ان ممانعت باعث قطل ان مرحوم كه واقعيت سرمايه ملي بود شد. اين بايد ما وشما وهمه مردم افغانستان بايد قبول كنند فقط شهدآ مانند سردارداودخان- احمدشاه مسعود وداكترنجيب اله خار چشم به ISI ونظام استخفاراتي پاكستان بودند. كه هنوز هم ان چوچه خار وجوددارد كه پاكستان به جديدآ به فكر قطع ان ميباشد(امراله صالح) بهر صورت اشتباهات سياسي بود كه گذشت . به اميد طول عمر بيشتر شما وباقي نظاميان وسياست مداران ملي ووطندوست افغان.
اميد است كه خداوند ‍ ج عمر بدهد تاباشد يكبارديگر شمارا در مقابل قطعات شما در مقابل مردم سربلند افغانستان ببينم . واميد است كه شرايط اماده باشد كه شما وتمام افغانهاي واقعي اين كشور به مهاجرت ها پايان داده وهمديگررا در فضآ صلح درميدان هاي بزكشي افغانستان كه پيام اور صلح است ملاقات كنيم.
جاويد ازهرات

>>>   سلام به همه خواننده گان عزیز این سایت:
من همه این مطالب را خواندم و تشکری میکنم از آنهاییکه حقیقت را آشکارا کردند واقعا الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم یک قهرمان ملی در جهان شناخته شده بخاطریکه دوستم را میگوییند این خون ملت را ریخناند و به گفته {از کابل } او نوشته کرده که در کابل بخاطر آبرو خود دختری از منزل 5 خود را انداخت و تمام این سخنان دروخ است بنام خنرال دوستم خداوند میفهمد که انجام داد و تقریبا از 20 سال بدین سو دوستم را در چشم بد میبینند و میخواهند از بین ببرند اما دوستم دوستم است به از الله ج پاک جان داده و خودش به امر خود میگیرد اما افرادیکه میخواهند این رهبر بزرگ مردم ترک را از بین ببرند خداوند تعالی خودشان را به بلای خود گرفتار بکند آمین.و اما ما همه ما در افغانستان زنده گی میکنیم کدام قوم در افغانستان این رقم و رهبر عالی و طرفدار دارد؟ اشاره به فاشیست های امروزی----
به جنرال صاحب و به همه فامیل محترم شان عمر دراز خدای پاک اعطا کند.
صبوری از فدراسیون روسیه

>>>   جنرا ل صا حب دو ستم از علی خا ن مزاری نا م میبرید کسی که افرا د مسلحش زنا ن حا مله همین مرز و بوم را به نا م پشتو ن و تا جیک دستگیر کرده با ز برهنه مینمو دند تا سیستم ولادت را که انسا ن چگو نه به د نیا می اید به چشم سر ببینند و در سر ها ی مردم وطن خویش میخ ها ی شش انچ را میکو بیدند و بر ای تفریح از رقص بنا م رقص مرده لذت میبر دند این د ر س را عبدالعلی مزاری برای جنگجو یا ن خود اگر نداده بود پس کی داده بود ؟ و بر ای چنین شخص شما ... ؟
بفکرم طا لبا ن یگانه کا ر خو بی که کردند از .... که با عث ارا مش روحی و جسمی مردم صلحدو ست افغا نستا ن شد.
مسلم د و ست از کا بل

>>>   زنده باد ازبک هزاره ترکمن و ه زنده اتحادیه ترک تباران افغانستان زنده دوستم یگانه یار رهبر شهید عبدالعلی مزاری .
غرجی نا ر و ی

>>>   >>> با عرض سلام به همه برادران و خواهران.....
يكى از دوستانم برايم گفت وقتيكه دوستم پادشاه ميخواست بعد از فرمان كرزيك به وطن عزيزش بزكشستان بيآيد مشاورينش برايش گفتن وقتيكه به فرودگاه (قاچاقستان) در كابل پايان ميشوى اين ترانه ى احمد ظاهر مرحوم را زمزمه كن و بعدا به آواز بلند بخوان ( باز آمدم باز آمدم
اينست صداى افكار و كامپاين من
اى هم وطن گرم گرم گرم تق تق تق تك تك تك...
اكبر باى گشا گشا گشم.....
هجووووووووووووو م
اينست اولين فرمان من
باز آمدم باز آمدم.
بااحترام همدرد از عربستان

>>>   >>> سلام به همه خواننده گان عزیز این سایت:
من همه این مطالب را خواندم و تشکری میکنم از آنهاییکه حقیقت را آشکارا کردند واقعا الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم یک قهرمان ملی در جهان شناخته شده بخاطریکه دوستم را میگوییند این خون ملت را ریخنتاند و به گفته {از کابل } او نوشته کرده که در کابل بخاطر آبرو خود دختری از منزل 5 خود را انداخت و تمام این سخنان دروغ است بنام جنرال دوستم کردند دشمنان دوستم.و تقریبا از 20 سال بدین سو دوستم را در چشم بد میبینند و میخواهند از بین ببرند اما دوستم-دوستم است به او الله (ج) جان داده و غیر از الله (ج)دیگران هیچ کاری انجام داده نمیتوانند این خیال است اما افرادیکه میخواهند این رهبر بزرگ مردم ترک را از بین ببرند خداوند تعالی خودشان را به بلای خود گرفتار بکند آمین.و اما ما همه ما در افغانستان زنده گی میکنیم کدام قوم در افغانستان این رقم رهبر عالی و طرفدار دارد؟ اشاره به فاشیست های امروزی----
به جنرال صاحب و به همه فامیل محترم شان عمر دراز خدای پاک اعطا کند.
صبوری از فدراسیون روسیه

>>>   سلام جاوید جان از هرات اما گپ اول این است که نقل وطنی است میگویند{ نه پیاز خوردیم و نه بویش میآید } قربانت شوم همه خقیقت را بیان کردی ای کاش که همه کور های افغانستان هم مانند تو بینا . با قناعت و حقیقت گوی باشند.
یکبار دیگر از تو تشکر
صبوری از مسکو

>>>   سلام آقای وطنیار صاحب
شما پشتون هستید یا زیر کاسه خور پشتون؟
حالا در افغانستان از وزارت گرفته تا مدیریت پشتون زیاد است.
صبوری

>>>   دوستم جان دوستت دارم ....
برایت آروزی سلامتی دارم....
آنهای که راجه به شما فکر های........ دارد . قول میدهم که هیچ غلطی نخواهد توانست در برابر شما.
روده کش هزاره از جاغوری. لندن

>>>   سلام مسلم جان نغز فرمودی جانم این همه حقیقت دارند که عبدالعلی مزاری بسیار علاقه خاصی داشت.
نفرت از رقص مرده از لندن
2010

>>>   دوستم قهرمان،مطمئن باش که هزاره ها همیشه با تو و در کنار تو خواهد بود.
صداقت تو نسبت به استاد شهید برای همگان هویداست و هوشیار باش که دشمن مشترک ما همیشه در کمین است.

>>>   مسلم دوست فکرمی کنم که تورا همان وقت زایده مادرت که بیادت مانده کسی دیگر که ندیده ونه شنیده
اما اگراین کاردروست باشد پس بیاد خود شما مانده وپس شما نابغه هستید بروید ذهن خودرا بکاربیاندازید تما م مردم این سرزمین را ا دهشت نجات بدهید.
رفیق مسلم دوست.

>>>   سلام به تمام طرفداران صلح آزادی عدالت ودموکراسی
از اینکه نظریات الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم را خواندم واقعا تکان خودم چون به حق طرفداران وخودایشان چقدر جفا شده و ایشان آن دردها را به تنهایئ تحمل کرده است.
و از موضی گیری آقای دستم پشتبانی میکنم.
و یک مشوره به آقای جنرال یوسف دارم شما باید دوباره شامل مکتب ابتدائیه شوید چون که شما واقعا یک شخص,........وبی سواد هستید.

>>>   محترم جنرال بی سواد شما و رهبران که نام شان را گرفتی باید همگی تان در مقابل مردم افغانستان اعدام شوند
اگر واقعینا مردمی هستی باید بدون محافظ در بین مردم خود باشد خود ت همراه فامیل خویش در ترکیه زندهگی میکنید باز میگوید که من رهبر مردمی هستم
خودت همراه داکتر نجیب الله چی کردی که همراه کرزی بکنی
امید است که وطن را درک کند

>>>   سد رهی ما هرخس و خاشاک نتوان شد
طوفنده چو سیلاب خروشنده روانیم
اگر کرزی هم مثل نجیب باشد منتظر اعمالش خواهد بود. بیسواد باش اما وطن فروش نه.
ارسلان کمال از مزارشریف

>>>   جناب محترم صوفی زاده اگرشما توانایی دیدن حقایق وواقعیت های عینی رادارید پس یکبار ازتلویزیون آینه سفرها وبازدیدهای جنرال دوستم را ازولایت های شمال وشمال شرق کشورتماشاکنید وببینیدکه این مردقهرمان چقدربین مردم خود نفوس ومحبوبیت خاصی دارداین هلهله وغوغای ملیونی مردم راتماشاکنیدکه چگونه ازوی حمایت میکندشما بااین گفته هایتان نه تنهاجنرال دوستم راتحقیرمیکنید بلکه قلب میلیون ها طرفداروهواخواهان جنرال دوستم راآزرده میسازیدپس لطفاً درقسمت گفته های خود تجدیدنظرنمایید
.قدیر ازمزارشریف

>>>   یگانه و یگانه شخصیکه ضد جنرال صاحب کار میکند اعطا محمد نور است.

>>>   ای بیچاره کی سواد دارد که این حرف ها را بگوید، او جنایتکار جنگی است که 3000 نفر بیگناه را کشت.
بابه گک
کابل

>>>   جناب محترم ازکابل بجواب فرموده های شما باید عرض کنم که عامل قربانیان دشت لیلی ملک خاین میباشد که درزمان حکمروایی آن صورت گرفته درآنزمان جنرال دوستم درترکیه بود بعدازسقوط طالبان بدست نیروهای جنرال دوستم وقوای ائتلاف اولین شخص دوستم بودکه ازحال واحوال زندانیان طالب درمحبس شبرغان جویا شد وبرای آنها گاوها واشترهارا ذبح کردند وبادادان لباس های گرم گوپیچه وکرمچ ها روانه خانه های شان به کندهاروهلمندنمودند چرا ازبعضی واقعیت ها چشم پوشی میکنید وهم باید بگویم که جنرال دوستم به گفته شما نشنلست نیست وهرگزنبوده شما ببنید جسد مصطفی قهرمان که یک شخص پشتون بود چه مجبوریت داشت که بعدازچندین سال بعدازپیداشدن جسد آن بشکل محترمانه آنرابخاک سپرد وحالافوتوی آنرامنحیث یک زعیم کشوربه دیوارمنزل خود نصب نموده است درحالیکه مصطفی یک پشتون بود.هیچ انسان خالی ازاشتباه نیست نباید یکطرفه قضاوت کرد شما صرف جهت های منفی جنرال صاحب را برملاساختید درحالیکه هزاران شاهکاری های دارد یک نمونه مثال برایتان عرض بدارم زمانیکه طالبان درنود پنج فیصدخاک کشورحاکم بودند درآنزمان جنرال دوستم صرف بخاطرنجات دادن مردم وکشورخود ازکشورترکیه به کوه های مرکزی افغانستان باکمترین امکانات به خاک خود پیاده شد چه مجبوریت داشت جای گرم خودرا گذاشته جان خودرابه خطرمواجه بسازد این خودیکنوع وطندوستی ونجات دادن مردم ووطن خویش ازدست القاعده وطالبان بود باید ازواقعیت های انجام یافته نباید چشم پوشی کنیم.
بااحترام بکتاش ازمزارشریف

>>>   جناب بابه گک صاحب !
همین بیسواد امروز تمام دنیا رابه تکان آورده است وهرلحظه درپی آنست که چگونه ازبین ببرد اما این ابرمردتاریخ دعا ملیون ها طرفدارخودراباخود دارد شما تاامروزشنیده اید یک انتحاری دریک متری آن خودرا انفجاربدهد وجنرال دوستم راهیچ نوع آسیبی برسد پس متیقین باشیدکه دوستم شخص وفاداربه مردم وکشورخوداست لطفاً اینقدرتعصب نداشته باشید
بااحترام ق ازشبرغان

>>>   برادران بزرگوارم اقایان مومن و صدیق سلام : شما دوستان اگر واقعا مصلحت کشور ومردم خودار میخواهید چرا فقط یک قوم وقبیله را محکوم میکنید؟ به نظرشما اقای مزاری جنایتکار تر است یا مولاعمر؟ برهمه واضح است که ملا عمر ابروی انسانیت را در قرن بیست ویک به باد فناداد .گروه طالبان وابسنه به سرویسهای استخبارات کشورهای غربی است انها نام اسلام را بد میکنند وشاید م در ضمن ان خدمتی ناچیزی به برادران پشتون انجام بدهند.بنابرین حمایت ازچنین گروهی مایه ننگ برای همه ما وشما وبخصوص برای شما برادران پشتون هست. ایا میدانید که شما برادران گرامی را درسراسر دنیا باچه مشخصاتی می شناسند ؟ بگذار بگو یم : متعصب ؛ مرتجع ، عقب مانده، نفهم ؛ بی سواد ، غیرمتمدن ، غیر قابل پیشرفت وخلاصه هرانچه که صفات زشت وناپسند هست به شما نسبت می دهند. دلیلش هم این است که شما کورکورانه در طول تاریخ فقط از قوم پشتون حمایت کرده اید ونه از عدالت ، ازادی ؛ حقوق بشر، ترقی و.... ایا زمانی ان نرسیده است که کمی به خود ایید ودست ازین همه احساسات غیر انسانی وغیر اسلامی بردارید؟ کمی به کشور های دنیانگاه نکنید ولذت زندگی ارام ، پیشرفت وترقی را ببینید . تمام مشکلات مردم افغانستان این است که 35 در صد ساکنان این کشور پشتون هست واین 35 درصد مایه عقب ماندگی ها ی افغانستان ، چنگها وبد بختیهای افغانستان گردیده است. قومی که اصولا با صلح ، پیشرفت ، تمدن وزندگی شهر نشینی عادت نمی کنند . اینها اگر صد سال در امریکا واروپا هم ساکن باشد وقتی به افغانستان میاید بازم همان پشتونی که بود هست.
سر انجام انیکه به برادران پشتون وطالب باید بگویم ؛ دیگردوران عبدالرحمان تکرار شدنی نیست . دیگر حکومت ...... در افغانستان امکان ندارد. شاید برای مدتی بتانید ولی در دراز مدت به هیچ وجه امکان ندارد که شما بتوانید حکومتهای 400 سال قبل را بنیانگذاری کنید. من به عنوان یک فرد ازملت افغانستان در دودوره انتخابات به اقای کرزی رای دادم ولی الان که می بینم کرزی هم طالب هست ودرواقع هر پشتونی یک طالب هست. ودرنتیجه افغانستان امروز 35 درصدش طالب وبقیه انسانهای هستند که میخوادرین کشور صلح واشتی برقرار شود وارامش بیاید.
باردیگر از برادران طالب تقاضا میشود که ازین فرصت بدست امده استفاده کنند وبرای ابادانی کشور تلاش کنند .اگر این فرصت ازدست رفت دیگر ابادانی در کشور ما نخواهد .انوقت معلوم هم نیست که 35 جعمیت طالب پیروزمی شود یا 65 درصد مردم افغانستان که متشکل از تمام اقوام وساکنان این کشور است ؟؟؟
وخدانکنه که باردیگر طالب بیاید درافغانستان حاکم شود انوقت مجاهدین پنجشیر وشما لی ، شمال وفاریاب وبادغیس وبامیان وهزاره جا ت حساب طالب را خواهد رسید.
نکته مهم اینکه ماهمه ساکنان افغانستان هسیتم بیایید درکنار هم ارام زندگی کینم . تلاش کینیم کشور مان را اباد کنیم وتمامی بیگانه هارا ازکشور مان خارج سازیم .اما خودمان را متهم نکنیم .مزاری شهید مظلوم کشور ماست .احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور ماست همچنان که حاج قدیر نیز از شهدا وافتخارات مردم افغانستان هست. اما ازجنایتکار ان طالب به دلیل که اینکه پشتون هست وازملا عمر خایین به دلیل که در قتل عام مردم بیگناه بامیان ویکاولنگ وکشتار وسوختان سرزمین شمالی دست داشته وساکنان این مناطق پشتون نیستند ، حمایت نکینم .چون ابروی کشور ما میرود وحیثیت کشور ما خدشه دار میشود.
در خاتمه از خداوند متعال استدعادارم که تمامی مردمان سرزمینم وجدان پاک وعاطفه انسانی عطا فرماید.
والسلام
رامین محمدی ازمشهد

>>>   جناب آقای دوستم ! اینکه شما در مبارزه با جنایات کاران بزرک بنام جهادی ها موفق بودید قابل قدر است و اینکه شما با جنایتکاران وقاتلین مردم افغانستان متحد شدید و بالای غازی و شهید دوکتور نجیب الله در 26 حمل 1371 کودتا انجام دادید از جمله بزرگتری جرم و جنایت شما است که هیچ قابل بخشودنی نیست .اینکه شما داد از همکاری با جنایتکاران مطلق میزند مردم افغانستان شمارا نه می بخشد.جای شرم است که شما از همکاری با ادم کشان وقاتلین مردم مظلوم افغانستان صحبت می کنید. شما در اشرار کشی پیشتاز بودید قابل قدر بود .حالا شما فقط یک جنایتکار بزرگ محسوب میشوید.
همسنگر شما

>>>   جناب دوستم صاحب !
میشه بفرمایید این مطالب را چه کسی برایتان نوشته کرده ؟ چونکه شما ...... از این خاطر این سوال را پرسیدم. امیدوارم مرا ببخشید.
دوست شما از سرپل

>>>   در زمان جنرال دوستم ، شهر مزار شریف به مركز سیاسی مبدل شده و قونسلگری كشور های پاكستان ٫ ایران ٫ اوزبیكستان ٫تركمنستان ٫تركیه ٫روسیه و غیره گشایش یافت
ده ها نمایندگی های ملل متحد در شمال كشور مصروف بازسازی و كمك به موسسات صحی و تعلیمی گردیند ٫ در طی این مدت جنبش و جنرال دوستم مهماندار ده ها هیت سازمان های معتبر بین المللی ٫ كشور ها و شخصیت های جهان گردید
همینگونه جنبش منحیث حلقه اتصال میان همه احزاب و تنظیم های موجود در كشور پیوسته از موضع واقعیبینانه بر خورد نموده و هیچ یك از احزاب و تنظیم های كشور را از اشتراك در تعیین سرنوشت نفی ننمود . واقعیبینی جنبش و بر خورد های مسوولانه آن در قبال حوادث و رویداد ها در كشور پرستیژ ٫حیثیت و اعتبار جنبش و جنرال دوستم را قویا در سطح ملی و بین المللی برجسته نمود
متواری شدن جنبش بعداز اشغال كشور توسط طالبان و دسیسه های درونی جنبش ٫جنرال دوستم و جنبش را به یك حالت بحرانی خطر ناكی قرار داد . جنرال دوستم این قهرمان ملی كشور هیچگاهی مردم خود را تنها نگذاشته با حمایت مردم افغانستان دو باره به داخل كشور آمدند و به مبارزه شان علیه رژیم جهنمی طالبان و حلقات تروریستی القاعده ادامه داده و به حیث اولین نیرو شهر باستانی مزار شریف را از اسارت طالبان و القاعده نجات دادند محترم جنرال دوستم اولین رهبری بودند كه به خاطر استقرار صلح و تامین دمكراسی و عدالت اجتماعی تمام پرسونل های نظامی شان را دی دی آر نمودند و كاملا خلع سلاح گردیند . همانطوریكه این مرد تاریخ آفرین در میدان نبرد علیه تجاوزات دشمن سر فراز بودند در میدان سیاست نیز درایت و توانایی شان را به مردم كشور و جهان ثابت ساختند كه جنبش با همه قوانین بین المللی احترام داشته و به وعده های خود وفادار میباشد
احراز این موقف در شرایط فوق العاده دشوار و نا مشخص كشور ما ٫ كار ساده و امر تصادفی نبود ٫این دست آورد ها نتیجه و محصول منطقی سیاست خردمندانه و اقدامات عملی ج.م.ا.ا و در راس آن الحاج ستر جنرال عبدالرشید دوستم بود.
موسی دروازه بلخ

>>>   جنرال دوستم بسیار وطن دوست است .
زمانیکه کابل جنگ بود صفحات شمال كشور میزبان و منبع مطمن كمك رسانی برای بیش از یكصد هزار هموطن آواره كابلی و همچنان مهماندار مهاجرین جنگ زده تاجكستانی كه به اثر عوامل جنگ و نا امنی مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده بودند گردید
نفوس شهر مزار شریف از یك صدو هفتاد هزار به دو ملیون بالا رفته و خوش بختانه همه در فضای مطمن صلح و برادری زندگی مینمودند
در شمال كشور تمام فابریكات فعال نگهداشته شده و یگانه فابریكه پتروشیمی )كودبرق( با بیش از سه هزار كارگر و كارمند مصروف تولید بود ٫ فابریكات تولیدی نساجی ٫سمنت ٫سیلو و سایر فابریكات خورد بزرگ دیگر در طی همین مدت وسیعا انكشاف یافت ٫كار تجارت با وسعت كامل در شمال كشور رونق حاصل كردبندر تجارتی حیرتان با همه امكانیت های اداری و تخنیكی آن فعال شده و بندر تجارتی آقنه در ولسوالی اندخوی نیز بروی تجار ملی و مسافران كشور گشوده شد
از لحاظ ساختمانی اكثریت شهر های شمال چهره عوض نمود و صد ها ساختمان جدید و بلند منزل به خصوص اعمار كارته های جدید مسكونی با نقشه های مدرن و عصری شهر مزار شریف را در جمله شهر های معمور درجه اول كشور قرار داد.
میرویس کود برق مزار شریف

>>>   ژنرال عبدالرشید دوستم بخاطر هویت سیاسی ٫ حفظ استقلال ملی وتمامیت ارضی و اعاده دمكراسی در كشور عده یی از روشنفكران ٫نظامیان ٫ متنفذین و شخصیت های ملی ٫ متناسب به حقانیت روند تكامل و نسج پروسه های بین المللی بتاریخ ۱۱ جدی ۱۳۷۱ هجری شمسی به ایجاد جنش ملی اسلامی افغانستان مبادرت ورزیدند تا با هم آهنگ ساختن اقدامات و تدابیر نظامی سیاسی در كشور راه حل معقول و قابل قبول برای همه ملت افغانستان را به خاطر تامین صلح سراسری ٫ تساوی حقوق همه ملیت ها ٫ استقرار نظام معتدل اسلامی كه در آن زمینه های رشد متوازن جامعه افغانی باز تاب داشته و از تبدیلی افغانستان به مركز بنیاد گرایی جلو گیری نماید تدابیر لازم اتخاذ شد ٫ در كمترین زمان بعداز ایجاد جنبش ملی اسلامی افغانستان برای دستیابی به اهداف فوق ٫ سالم اندیش ترین نیرو های جهادی و اقشار مختلف اجتماعی با هم متحد گردیدند كه نتیجه آن سقوط رژیم نجیب الله و پیروزی انقلاب اسلامی در افغانستان گردید.
ولی با كمال تاسف به اثر بر خورد های غیر مسوولانه تنظیمی به خاطر احراز قدرت همه آرزو ها و امیال ملت ما قربانی خود خواهی ها و انحصار طلبی ها ی عده رهبران تنظیم های بنیاد گرا شده نتنها در كشور ما صلح تامین نگردید بلكه جنگ با دامنه وسیعتر با عناوین قومی ٫ مذهبی ٫ملی ٫محیطی و تنظیمی تداوم یافت و به رنج ها و آلام ملت ابعاد گسترده تر بخشیده عملا كشور ما را از وجود حاكمیت مركزی محروم گردانیده بیك مركز تولید و صدور مواد مخدر ٫ترور ٫اختناق ٫عدم احترام به حقوق بشر و به خصوص پایمال شدن حقوق زنان مركز تربیه تروریست های بین المللی و بسی جنایات دیگر تبدیل نمود ٫ كه تداوم این وضع میتواند خطر جدی به صلح و امنیت منطقه و جهان باشد
اما متاسفانه جنگ و عوامل آن نتنها از میان نرفت بلكه شخصیت ها و لایه های جدید اجتماعی كه جنگ برای آنان به منبع هستی ٫معامله ٫تجارت و بهره برداری مبدل گردیده است به شكل خطر ناكتر آن در جامعه متبارز شده و زمینه فرار نخبه ترین كدر های علمی و مسلكی ٫بحران اقتصادی ٫صعود سرسام آور قیم ٫كمبود مواد مورد نیاز مردم ٫پایین آمدن عواید ملی ٫سقوط تولیدات زراعتی و صنعتی ٫ رشد بی حد انفلاسیون ٫افزایش بی حد جرم و جنایات و سرازیر شدن هزاران تروریست های حرفوی منطقه و عرب از نقاط مختلف جهان را باعث شد ٫ هزاران كیلو متر خطوط مواصلاتی ویران گردید و سیستم ارتباطات ٫تاسیاسات ساختمانی ٫ تحصیلی ٫ نهاد های فرهنگی و آموزشی ٫ مكاتب ٫فابریكات تولیدی ٫ بنا های ارزشمند تاریخی كه ممثل كلتور و فرهنگ پر غنای كشور ما بود بكلی تخریب و از بین برده شد
جنبش تحت رهبری جنرال عبدالرشید دوستم متكی بر اصول خویش پیوسته از منافع صلح و آرامش و ثبات در كشور دفاع نموده و از تلاش های صلح جویانه محافل و مجامع بین المللی صادقانه حمایت بعمل آورده و صمیمانه آرزومند ایجاد یك حكومت با ثبات مركزی در بر دارنده همه اقشار و ملیت های كشور صرف نظر از تعلقات ایتنیكی و عقیدتی شان میباشد.
حمزه تالقانی

>>>   اغای دوستم ازینکه باز امدی ودرین سایت ...... بسیار اشتباه کردی.چرا؟ بخاطری که در زمانیکه تو قوماندان فرقه 54 بودی وافتخار دفاع از وطن راد اشتی قابل افتخار وعزت بودی ولی زمانیکه تو ومزاری هردوی تان فریب احمد شاه را خوردید وبا او همدست شدی وبا عث سقوط نظام خودت شدی دیگر گپ از وطن وملت ومردم وغیره نزنید. در ویرانی این وطن جرم شما از دیگر ویران گران کم نیست.اگر بیطرفانه قضاوت نماییم حالا کدام فرق بین تو/مجاهدین وطالب دیده نمیشود.تو نه تنها از سیاست چیزینمیدانی بلکه دروغها ودغلبازی های مجاهدین را تا هنوز نه فهمیده ی. زمانیکه مسعود داخل کابل شد در همان اغازین تو ومزاری را جواب داده بود ولی تو ندانیستی.

>>>   واقعا ازمطالعه نمودن این همه تحلیلات درماحول تبارز وووو اخفاق شخصیت آغای دوستم تقریبا خنک شدم ، درحقیقت این همه تحلیلات قابل تقدیراست اما مشکل عدم درک حقیقت به طرفین است یعنی مثبت گرا ومنفی گرا .
قضیه ریشه کن نمودن تروریزم نه به دخیل بودن دوستم درحکومت تعلق دارد ونه به عدم آن ؛ این یک بازی است که هرکس درچهارچوب دولت قرارداشت مضطراست که بازی را تا آخردنبال کند.

>>>   دوستم برخاسته ازمیان مردم است وهمیشه بامردم خواهدبود، امید که تمام خواننده گان این حقیقت نباید کتمان بزنند ، دوستم حامی مردم بودکه امروز مردم بادوستم است ، اگر نی چنین رهبر شکر ما درافغانستان زیاد داریم ، مگر محبوبیت که دوستم دارند نسبت به دیگران خیلی محسوس است .
اینهمه منفی بافی های که علیه ژنرال عبدالرشید دوستم صورت مگیرد ، همه وهمه دست اندازی یکتعداد اشخاص وافرادکه دوستان غربی وارد نموده واهداف مشخصی راهم دنبال میکنند، بازهم بااراده و عزم راسخ مردم افغانستان جنرال دوستم توانست امروز یکی از مردمی ترین شخصیت ملی افغانستان تبدیل شد.

>>>   شبرغانی کجای گپ های من تعصب است، ایا او بیسواد نیست؟ ایا او 3000 نفر را در کانتینر ها نکشت و ایا های دیگر در جریان اشغال کابل ایا این همه دروغ است، شما هرگاه خواسته باشید از مسولیت بگریزید کلیمه تعصب را پیش می اندازید.
بابه گک
کابل

>>>   پاسخ بابه گک باسواد!
نخست خودت عوض (کلیمه ) کلمه نوشته کن تاکه ظرفیت باسواد بودن تو واضح گردد.
دوم اینکه هیچگاه جنرال دوستم ادعای پروفیسوری نکرده ، تجربیات گذشته جنرال دوستم اینرا ثابت کردکه ، او مدافع افغانستان است . اینرا همه مردم بخوبی درک میکنند ، هستند کسانیکه شبیه خودت ازتعصبات قومی ونژادی استفاده سوء میکنند، امید که بعدازین خودت هم قضاوت عادله نموده علیه جنرال دوستم اتهام بسته نکنید.
ایمل سروش کود برق مزارشریف

>>>   جناب بابه گک صاحب جنرال دوستم به گفته شما باسواد که حرف کلمه را کلیمه نوشته کردید بی سوادکامل نیست بلکه اوتعلمات ثانوی رابه پایان رسانیده است اما شخصیت واهلیت انسان وابسته به باسوادبودن وبی سوادبودن آن نیست درقسمت کشته شدن طالبان را درکانتینرها واقعیت است اماچون شرایط جنگ بود درشرایط جنگ بسیاراشتباهات صورت میگیرد درپهلوی اشتباهات که جنرال دوستم داشته بعضی شاهکاری های دیگرهم داردکه یکی آن نجات دادن افغانستان ازدست طالبان والقاعده با قوای ائتلاف بود و اولین شخص جنرال دوستم بودکه نیروهای طالبان را درشمال به شکست مواجه ساخت .اگرشما تعصب نداشته باشید پس چرا ازکارکردهای مثبت آن یادآوری نمی کنید درحالیکه ازکارکردهای منفی که اوهم درشرایط جنگ صورت گرفته یاد آوری میکنیدآیا گفته های بالاکه من به آن اشاره کردم دروغ است.وهم چنان نظریات بکتاش ازمزارشریف رانیزدقیقاً مطالعه نمائید.

>>>   جناب محترم ایمل سروش!
نمیداینم به چه زبانی از شما تشکری کنم چرا که شما یک جواب دندان شکن برای جناب بابه گک ارایه کردید مطلب را مطالعه نمودم بسیار خوشحال شدم ای کاش همه مثل شما واقعیت ها را درک نماید به امید موفقیت های مزید تان.
نثاراحمد
زادگاه جنرال دوستم

>>>   سلام به همه ومسول سایت افغان , جنرال صاحب دوستم فکرکر ده که این حکومت , مانند کمپنی فلم ساز ی میباشد ,به دو رو ظاهر شوند. که هرچه درفکر شان گردش کر د انجام میدهند , اما متوجه نمیشود دراین افغانستان دیگرها هم هستند.
حشمت..........: ازکابل

>>>   جناب حشمت جان ازکابل لطفاً هدفت رامشخص بساز که این کمپنی چی معنی دارد آیا جنرال دوستم تبعه افغانستان نیست وحق اشتراک دردولت راندارد درشرایط سخت ناگوار جنگ جنرال دوستم حامی وضرورت کشوربود حالا اوحق ندارد که درحکومت کنونی جایی داشته باشد.؟بااحترام ق ازشبرغان

>>>   جنر ا ل صا حب د و ستم
تو که به تحر یک بیگا نگا ن و د ر تنا قض به اند یشه ها ی لا ییک که ا سا س مبا ر ز ه ا ت ر ا تشکیل مید ا د و جو هر آ ن د و ستی ا نسا ن بو د، شا نس ها ی غنیمتی ا ز جمله همکا ر ی با ر و شنفکر ا ن و طند و ست پشتو ن چو ن د کتو ر نجییب اله ر ا ا ز د ست د ا د ی و با ا ینکه به ا خو ا نیا ن بی فر هنگی چو ن صبغت اله، ا حمد شا ه مسعو د و ملا ر با نی تا ج بخشی کر د ی
ا ز ا ن نه نه تو و نه به قو مت که د عو ا ی ر هبر ی ا نر ا د ا ر ی، بجز کشتا ر و بر با د ی آ ن گو سپند ا ن خد ا کد ا م فا ید ه ا ی نر سید تا که خو د و ا ین قو م مظلو مت ر ا د ر خد مت ا خو ا نی آ د مکش د یگر یعنی گلبد ین قر ا ر د اد ی.
بهر حا ل ا مید و ا ر م قو م بر ا د ر ا ز بک قبل ا ز ا نکه قر با نی کد ا م معا مله ا ی جنا یتکا ر ا نه د یگر تو شو ند به هو ش آ مد ه و ما نند بر ا د ر ا ن عز یز هز ا ر ه که ر هبر خو د ر ا د ر و جو د
شخصیتی چو ن ر مضا ن بشر د و ست با ز یا فته اند ، د ر پی ا نتخا ب ر هبر شا یسته بر ا ی خو د شو ند.
فر ا مو ش نکن هر ر ژ یمی که بعد ا ز ختم ا شغا ل اجنبی ها د ر ا فغا نستا ن بقد ر ت بر سد ا ز جمله، محا سبه ا ی قتل عام ا سر ا ی جنگی همو طنا نت د ر کا نتینر ها ی د شت لیلی ر ا
با تو و یا با جسد ت خو ا هد کر د.
پو هنمل د ا کتر هما یو ن کا مر ا ن

>>>   برادران وهمتباران گرامی
به بنظربنده جناب دوستم درتمام حیات سیاسی ونظامی خود صرف دوکارمثبت ومفید به حال ترکتباران ودیگر ملیت های شریف ساکن افغانستان نموده است. البته ضمن اجرای این درعمل دو اشتباه تاریخی وجبران ناپذیر رانیز مرتکب شده است. کار ثواب اول ایشان اعدام طالبان جنایتکاردر قلعه جنگی ودشت لیلی بود که اگر جناب ایشان این عمل را به خونخواهی قتل عام های مزارشریف, بامیان, یکاولنگ, خواجه غار وغیره نقاط افغانستان انجام داده باشند. وامااشتباه تاریخی شان رها کردن وفراری دادن رهبران این جنایتکاران مانند ملادادالله وغیره بود که جناب دوستم آنهارا در بدل پول رها کرده و به جاهای امن انتقال دادند.
کارثواب دوم شان اشتراک نکردن درجرگه طالب پسندی و انتشار این اعلامیه است که ضمن آن به حقایق بیشماری اشاره کرده اند وازدسایس دشمنان عدالت و وحدت ملی کشورپرده برداشته اند. اشتباه تاریخی شان در اینجا به حراج گذاشتن خواست و رأی مردم شمال بخصوص ترک تباران در انتخابات ریاست جمهوری بود که خودشان نیزبه اینکه فریب خورده اند وکار ناثوابی رامرتکب شده انداعتراف میکنند.
اما این باربرای بدست آوردن اعتمادمردم شمال وترک تباران خیلی دیر شده است, زیرا همه شاهد بودند که به رغم توصیه ها وتبلیغات دوستم یک فیصدی درشت مردم شمال مخصوصأ ترکتباران به کرزی رأی ندادند. وتمامی شخصیت های آگاه وروشن ترکتباران درصف مخالفین سیاسی کرزی قرارداشتند.
در اخیریک توصیه مفت ومجانی برای آقای کرزی میکنم که اگرمیخواهید جناب دوستم یکباردیگربه چاکرفرمانبردارتان تبدیل شودوداروندارقوم مظلوم خودرابه پایتان بریزد, این بار برایش کدام کرسی وزارت ویا شهرداری را پیشنهادنکنید ,ایشان این بارفقط به بدست آوردن یگان کرسی آمریت حوزه پولیس ویا ریاست ناحیه شهرداری به خود ویا شرکایشان اکتفاء خواهندکردویکبار دیگر به دوست وبرادر وفادار شما تبدیل خواهندشد. البته به همان اندازهء که به نجیب, ربانی وحکمتیار وفادار بودند... شاید زیادتر و یاکمتر... الغیب عندالله.
جمیل پولادی
امریکا

>>>   با عرض سلام به تمامی خواننده گان افغان پیپر!
من میخواهم دررابطه به نظر دو دوست ما ن کمی کمی بحث کنم ، 1 :صوفی زاده صاحب به نظر من تو حالا یک فرد افغان نیستی ،زیرا در اروپا در بهترین آپارتمانها زندگی میکنی و نوکر کافر ها هستی .تو چی از احوال ملت آواره و بیچاره افغانستان خبر داری ؟ نبایددربرابر یک رهبر واقعی و خدمت گار وطن اینچنین سخن های تحقیر آمیز را بگویئ. 2 در رابطه به دوست ما که گفتند :جنرال دوستم ،دربرابر اقوام ترکان خیانت کرده است ، باید چنین جواب داد. برادر محترم !بفرما یکبار به تاریخ دو قرن اخیر ترکان افغانستا ن نظر بیانداز! نزدیک بود فرهنگ،عنعنه حتی زبان مادری ترکان ازلیست افغانستا ن برداشته شود. اما در نتیجه با مجادله های شبانه روزی رهبر محبوب (جنرال دوستم) و با پشتبانی ملت غیور افغانستان امروز دوباره ترکان در افغانستان موفعیت خودرا پیدا کرده است. ما، نباید فداکاری و وطن دوستی چنین اشخاص را نادیده بگیریم.
ع ف از کشور ترکیه

>>>   سلام داگتر همایون کامران:
تو از کدام گانتینر ها سخن میگویی آیا مردم اوزبیک در جنگ های طالبان چقدر کشته شد و این ها همان طالبان ( پشتون های امروزی ) کشتند اما این جای تاسف است تو هیچ علمیتی نداشتی و لقب پوهنمل را به دالر هایی که از مردم نا رضا گرفتی و خریدی.
از تو یک سوال است تو پشتون یا زیر کاسه خور پشتون هستی؟
محمد از مسکو

>>>   پاسخ همایون کامران !
زمانی که جنرال دوستم مزار شریف را فتح میکرد ، درکانتیر چه کسانی اسیر گرفته شده بودند؟
آیا آنان پاکستانی بودند ویا افغان ؟
عین واقعییت را درک نکرده چیزی در رابط به جنرال دوستم پیوند ندهید!!!!
اگر خون پاکستانی وعرب ها همان قدر که تو میفرمائی ارزش داشته باشد پس چرا درمورد بم باردما طیاره های بی 52 را یاد آور نمیشی ، طیاره های B52 بود که مکتب سلطان راضیه را بم باردمان نموده تمامی طالب نما هایی که در آنجا بودند ، به خاک خون یکسان شدند!!!
من شخصاً خودم شاهد این مدعا استم ، جنرال دوستم یک فرد نیست بلکه توده میلیونی است ، تو نباید ازنام نیک داکتر سؤ استفاده نموده علیه چنین گره غیور میهن دوست خودرا بدنام بسازی.
صادق فردوس باشنده شهر مزارشریف

>>>   همایون کامران خان من از تو هیچ احوالی ندارم دین مذهبت را فروخته به کجا هیش نوش میکنی هیچ احوال مرا نگرفتی از پشتت دخ شدم به دیگر همکارایتان سلام مه برسانید خداحافظ به دیدار نامه بعدی؟
افغانستان
کابلستان
تخارستان

>>>   تشکر ازنظر های خوب شما دوستان سپاس فراوان .

>>>   صادیق ترین سیاست مدار افغانستان الحاج سترال جنرال عبدالرشید دوستم رهبر و بنیان گذار حذب جنبش ملی اسلامی افغانستان زنده باد من به راه پیمایی هایی شما افتخار میکنم.
بهروز
هالند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است