نورالحق علومی سرانجام تسلیم ارگ شد
تا زد و بندها و استبداد و تک روی های رییس جمهور و رییس اجرایی در امور وزارتخانه ها بدین منوال باقی باشد؛ هیچ فردی در وزارت داخله یا دیگر وزارتها تغییر چندانی در امور جاری مملکت ایجاد نمی تواند بکند 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۰    ۱۳۹۴/۱۱/۱۸ کد خبر: 111481 منبع: پرینت

درحالی که وزیر داخله در سمت خود به صورت تشریفاتی و فرمالیته حضور داشت و نه توان مقابله یک تنه با مداخلات بیرونی را دارا بود و نه اجازه ی ابتکار عمل و بدست گیری عملیات خودسرانه را به خود می دید؛ بر آن شد تا از چوکی وزارت فاصله بگیرد.

نورالحق علومی که تاکنون بارها استجواب و استیضاح شده و مدعی بود که یک نظامی به علت احترام به لباسش و نیز خدمت به مردم ملکی نمی تواند استعفا دهد و تا لحظه ی صلاحدید ارگ نشینان برای اخراج، در چوکی وزارت داخله باقی می ماند سرانجام تسلیم شد!

جار و جنجال هایی که پس از حمله بر موتر کارمندان طلوع و حوادث اجتماعی امنیتی پیرامون آن شکل گرفت؛ قوماندان امنیه کابل و نیز وزارت داخله را بیش از همه تحت الشعاع قرار داد تا آنجا که تظاهر کنندگان خواهان برکناری عبدالرحمان رحمان فرمانده ی قول اردوی پایتخت شدند.

به دنبال این سروصداها، وزیر داخله هم بیکار ننشست و خواهان جابجایی معاونان خود و تغییر افراد در پست ها شامل حضور عبدالرحمان رحمان در سمت معاونت امنیت خود شد که مخالفت شدید عبدالله را در پی داشت و ناکام ماند.

نورالحق علومی پس از این جریانات، متن استعفانامه ی رسمی خود را تقدیم رییس جمهور کرد تا به دست بسته بودن و عدم توانایی جابجایی های جزیی در وزارت تحت تسلط خود اعتراض نماید.

پیش از این نیز درخصوص عدم اراده و آزادی وزرا در وزارتخانه ها و فرمالیته بودن چوکی هایشان قلم فرسایی کرده بودیم تا اینک بتوانیم به جرات بگوییم که بودن یا نبودن نورالحق علومی مساله نیست بلکه دست های پشت پرده در ناآرامی ولایات دور و نزدیک مساله ساز است.

هنوز اشرف غنی با استعفای وزیر داخله موافقت نکرده است که زمزمه های جانشینی تاج محمد جهاد فرمانده لشکر 207 ظفر ولایت هرات به گوش می رسد. اما باید اذعان کرد که تا زد و بندها و استبداد و تک روی های رییس جمهور و رییس اجرایی در امور وزارتخانه ها بدین منوال باقی باشد؛ هیچ فردی در وزارت داخله یا دیگر وزارتها تغییر چندانی در امور جاری مملکت ایجاد نمی تواند بکند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   نورالحق علومی جنرال آگاه در امور نظامی و امنیتی و انسان پاک و با وجدان است و از ابتدا معلوم بود که به تنهائی هیچ کس کاری را پیش برده نمیتواند هر مسئول باید تیم کاری خودش را داشته باشد تا به مسئولیت های خود جوابگو باشد در حالیکه معاونین آن خود را بالا تر از وی میدانستند چگونه میتواند مؤفق باشد وزیری که صلاحیت مقرری و بر طرفی و مکافات و مجازات اداره خود را نداشته باشد وزیر نیست این حکومت حکومت نیست و حیف است جنرال علومی درین دستگاه فاسد خود را شریک ساخت ولی باید پند دیگران باشد ...

>>>   اقای نورالحق علومی شخص معامله گر پله بین استفاده جو است وی که از زمان حکومت ظاهر خان تا امروز در رزیم ها وحکومات مختلف با معامله گری وپشت کردن به کذشته اش در پست های کلیدی جا گرفته اما از یکی ان بدرستی بدر شده نتوانسته است اکنون که در کار وزارت داخله ناکام مانده وپف وپتاق ان بجای نرسیده به پرده پوشی از ان ویا کدام دیگری چنین حرف ها را میزند چون از سقوط حکومت ظاهر خان وداوود خان وحکومت داکتر نجیب وحتی حکومت مجاهدین اقای نورالحق علومی دست داشت بهتر خواهد بود که این شخص تنبل معامله گر از پست وزارت داخله دور ساخته شود وبجای ان یکتن دیگری فعال صادق به ملت ودولت که در امور نظامی دارای تجربه کافی باشد ودور از تعصبات قومی وزبانی هم باشد جاگزین ان گردد .

>>>   کلان شاخ ترین دزد از زمان کرزی تا حال دروزارت داخله چوکی بفروش میرساند کرایه میدهد دزدی میکند هزاران لیتر تیل را اینطرف وآنطرف میکند هنوز معاون ارشد است علومی نه که هرکس باشد هیچ کاری کرده نمیتواند تیم ع همه مفسدین اختلاس گران وقانون شکنان اند اینها بودند که حکومت کرزی را هم بد نام ساختند وحالا اشرف غنی راهم بکار نمیگذارند وقتی یک مفسدرا از ریاست چندم امنیت ناملی یا کمپنی خصوصی پنجشیر وردک برطرف میکند ع مخالفت میکند وقتی یک چوکی فروشدیگر را وزیرداخله می خواهد تبدیل کند بازهم ع مخالفت میکند به نظر ع تیم او هرچه می خواهند باید هیچکس مخالفت نکند به هر ناروای که دست میزنند مختار اند ع ازانها دفاع میکند تاروزیکه یک نفر ازینها درحکومت باشد مردم نه روی امنیت را می بینند نه عدالت را از سال 71 تا حال مردم را گروگان گرفته اند گاهی بنام قوم گاهی بنام تنظیم تجارت میکنند فساد میکنند ظلم میکنند اختلاس میکنند سرسوزن حیا درچشم های حریص اینها نیست روز یکبار حزب میسازند تنظیم میسازند شورا میسازند بخاطرچوکی اخطار میدهند تا قیامت از سر مردم دست بردار نیستند فقط اینها باشند وگروپ شان چوکی ها سایرمردم نه حرف بزنند نه حق دارند نه مستحق چیزی هستند خداوند روی شمارا دردوجهان سیاه سازد زندگی سی ملیون مردم از دست های ناپاک شما تباه است
گیلگمش

>>>   چند روز پیش از طریق.... نیوز یک صاحب نظر می گفت : معین ارشد امنیتی به قوماندان سابق ولایت غور گفته است یک صد هزار دالربده ترا در این ولایت ها میتوانم قوماندان تعیین کنم بعد نام چند ولایت درجه سه را برایش گفته است. او در جواب گفته است پول ندارم کمه بدهم چندین مراتبه درجاهای مختلف اینگونه حرف هارا از زبان ایوب سالنگی مردم قصه کرده اند
ر

>>>   بعضی دوستان از تاریکی کابل بعد از خراب کردن پایه های برق توسط برادران منگل و کرزی و عبدالله شکایت دارند بیخبر از آنکه تاریک دلان تقریباً ۲۷۰ سال است که این سرزمین را تاریک کرده اند!

>>>   جالب است که اقای علومی عبدالرحمان رحمان را که وظیفه اش خبرنگاری شده است، چطور معاون اول خود میسازد. این قوماندان در هر جا که انتحاری شود، نیم ساعت بعد پیدا شده و گزارش میدهد که چند نفر شهید شده اند و انتحار کنند ه در کدام قسم موتر امده بود. این قوماندان بی کیفیت هیچی کاری در کابل نکرد. قبل از او قوماندان ظاهر خیلی جنایت کاران را دستگیر کرد. چطور یک قوماندان نالایق و بی کفایت معاون اول وزارت داخله میشود. من بدون طرفداری از هیچ جانبی منطق مقرر کردن همچون قوماندان بی کفایت را بحیث معاون اول وزیر داخله قبول ندارم. چرا قوماندان رزاق قندهاری را بحیث معاون اول مقرر نمیکند. مقرری قوماندان رحمان البته به اشاره اشرف غنی است که او را به جای جنرال ظاهر مقرر کرد و بعدا قوماندان گارنیزیون کابل هم ساخت.
بااحترام
کندزی

>>>   نور الحق علومی یک وزیر ناکام بود. فرمانده پولیس کابل هم باید بر کنار شود چرا که مردم کابل تحمل 4 انتحاری در هفته را ندارد.

>>>   )) در تعین و تغیر وزیر داخله ما ظاهر را میبینیم، ولی اصل مقام با صلاحیت ناټو در افغانستان است.

>>>   سلام دوستان
قراريكه من معلومات دارم هنوز جنرال علومي با اصرار مكرر مقامات إجرائه عبدالله هنوز استعفا نه نموده است .
عبدالله در اين أواخر با اين انتخاب خود كه حق مسلم تاجكان را براي يك پشتون داد مورد اعتراض شديد تاجكان قرار داشت و از طرف ديگر مداخلات بيجاه ريس إجرائي در امور داخلي وزارت داخله و عدم توان دفاع از شخصيت اقاي علومي در مقابل اشرف غني باعث شد تا عبدالله از انتخاب خود پشيمان شود .
ديده شود كه اقاي علومي چه خواهد نمود ؟ أيا به ريس إجرائيه تسليم مي شود وَيَا اينكه به كار خود ادامه ميدهد زيرا عزل وَيَا بودن ايشان رسما مربوط به اقاي غني است .
زازي

>>>   این حکومت را نباید حکومت گفت این حکومت یک پوسته امنیتی امریکا درین منطقه است وبس درچنین حکومت ها عناصر پاک وکارکن ودل سوز ملت جای ندارد.م.ا.کابل

>>>   البت عبدالله جان ، معاونت را به کسی دیگه وعده کده بود که مخالفت کده؟!
هر رهبر(!) ، در تعیینات برای خودش "معیار" هایی داره که به همو اساس، افراده ده پست های دولتی ، مقرر میکنه.

>>>   در مورد پاکی و باوجدانی نورالحق علومی نمیخواهم چیزی بگویم ولی در مورد آگاهی بخصوص آگاهی سیاسی او شک دارم زیرا آگاهان سیاسی بهر حال آنقدر عاشق چوکی نیستند که خود را بهر صورت در بین مافیا بزنند و تمام گذشته خوب خود را خط بطلان بکشند. کار با این دزدان واقعا مشکل بزرگی است.

>>>   بازهم اعتراض طالب هاي داخل نظام عليه عمليات بر ضد طالبان!
طالبانِ داخل نظام كم نيستند و حتا قابل شمار نيستند. حامد كرزي يكي از باني و سردسته ها و حاميان درجه يك طالبان- شاگردان زيادي را در ١٣ سالِ زمام داري اش در جهت تقويت طالبان پرورش داد. كرزي در زمان قدرتش هم عليه عمليات شبانه اعتراض مي كرد هم عليه عمليات روزانه. او بهانه هاي زيادي براي سركوب «برادرانش» يدك مي كشيد. "عمليات باعث كشته شدنِ افرادِ غير نظامي ها مي شود". اين رويكرد كرزي، روحيه ي مبارزه و پيكار عليه تروريستان را تضعيف و ضربه ي شديدي به نيروهاي امنيتي كشور وارد نمود و روي هم رفته تروريستان را تا سر شانه هاي مردم راه دادند. در روندِِ كارخانه ي طالب سازي، حامد كرزي تنها نيست. كرزي از هم كيش و هم تبارانش سربازهاي بي شماري را در بدل رشوه هاي سياسي، سِمت هاي زيادي را به مبلغين طالبان هديه داد. در حالي كه «دند غوري» بغلان در يك توافق خاينانه و منافقانه توسط ‫#‏ستون_پنجمي‬ ها به طالبان واگذار گرديد، اما امروز مي بينيم كه همين طالبان داخل نظام با تمام وقاحت و بي شرمي از حضور طالبان در بغلان حمايت مي كنند. در هر عملياتي كه عليه طالبان نيروهاي كشور بسيج مي شوند، سر و كله ي طالبان نظام بلند مي شود و هي داد مي زنند كه اين جنگ نسل كشي قومي است و يا غير نظامي ها تلف مي شوند. باري شخصي معلوم الحالي به نام ضيا الحق امرخيل ژنرال دوستم، معاون اول را به نسل كشي پشتون ها در فارياب متهم كرد و حالا هم ستار سعادت، معلوم الحال ديگري- مبارزه با تروريستان در «دند غوري » بغلان را، نسل كُشي پشتون ها مي پندارد.
جانِ گپ:
اين بايد روشن شود، اگر «طالب» و «پشتون» از هم جدا اند، بنا در مبارزه عليه تروريستان اعتراض صورت نگيرد و بگذارند نيروهاي كشور «تروريستان» را نابود كنند و يا اگر طالب و پشتون يكي است، نتيجتا اعتراض آقايان امرخيل و ستار سعادت موجه و بر حق اند.

>>>   نورالحق علومی یک شخص اکادیمیک ونظامی است نه مانند پ...ا که جنرالی را صرف به نام... ازان خود نموده اند و ما اورا حمایت میکنیم .
رستم

>>>   جناب علومی واقعا یکی از جنرا لان اگاه و صادق این مملکت است نباید درین دستگاه فاسد اجرای وظیفه میکردند بگذارید جناب اشرف غنی و عبدالله جان همه کاره باشند بنابر این هرچه زود تر خودرا ازین دستگاه فاسدخلاص کنید.

>>>   تاسف بحال این دولت که همچو علومی واری اشخاص پاک و با وجدان را نمیتواند خوب و در پهلوی خویش نگه کند

>>>   ای کاش چند تا علومی دیگر هم داشتیم که در وزارت ها مقرر می شد
لایق با شهامت وجنرال ورزیده است زنده باشد نگذارید همچو اشخاص بیکار بماند

>>>   هموطنان عزیز دراین نظام مافیایی هیچ فردبرترازوزیرداخله فعلی تابه حال در رس وزارت داخله مقررنه گردیده بود هم مسلکی هم پاک وهم صادق است یگانه گناه این جنرال ما این بود که درسکوت نظام داکترصاحب نجیب درکنار جمعیت ایستاد وبس که لکه ماند برپیشانیش به تاریخ این وطن باوجودکه همین جمعیتیهابرادرش رابه شهادت رسانیدن یک واقعیت راباید اعتراف کردکه هیچ کس نمیتواند درحالت فعلی معجزه کند وزیرداخله فعلی یکی ازپاکترین کدرهای است که به این سمت مقرر گردیده ولی اگرحالی داکترصاحب عبدالله میخواهد کسی دیگری را جانشین وی سازد شاید که فشارگروه جمعیت باشد تابتوانند زمیته چور وچپاول رابرای چند دزد دیگرخود محیابسازد زیرا وطن مردم وآینده برای آنهاه کدام معنای ندارد .
مردم شریف ونجیب افغانستان شما خود قضاوت نمایید درطول این یک نیم دهه که قدرت به دست این گروه رسیده چندین وزیرداخله وزرای دفاع تبدیل گردیده غیرازچور وتاراج بیت المال کدام کاری رانموده اند

>>>   نورالحق خان از همان اول اشتباه اش این بود که با زاغان پیوست کوک همان {کبک} نمی تواند رفتار زاغان را زود یاد گیرد .هر کس از خیل و راه و روش اش جدا شود مثل علو.می میشود . وی اشتباه اش را وقتی کرد که بانجیب خیانت کرد کسی که با دسترخوان خود خیانت کند روزش چنین میشود .
علومی باید از خود گله کند نه ازین زاغان .

>>>   جنرال نورالحق علومی شخص منضبط با دسپلین وآګاه نظامی وسیاسی کشور شخص پاک نفس واز فساد مبرا میباشد.قادری

>>>   از بدو شکل گیری این نظام، همه میدانستیم که اساس این حکومت به تقلب و جعل بنا یافته است، بناءً برایند حکومت همه تقلبی و نمایشی خواهد بود، ناامنی، فرار جوانان، فقر، بدبختی، بیکاری همه اش محصول حکومت ع وغ میباشد، علومی اگرچه یک شخص نظامی بود اما نباید فراموش نماییم که با حضور علومی در وزارت داخله نا امنی ها در سراسر کشور افزایش یافت، حتا طالبان جنایتکار توانستند که برای مدتی یک شهر استراتژیک مانند کندز را در زمامداری علومی سقوط دهند، ضعف مدیریتی، عدم هماهنگی درسطوح بالای ارگان های امنیتی، جابجایی افراد بنا به سلیقه های حزبی و شخصی علومی شدکه امروز با این سرنوش دچار شود، من طرفدار اصلاحات استم.

>>>   ارگ نيشنان همه... ووابسطه بخارجى ها است انكه خاين نباشد در ارگ مقام گرفته نميتواند هيچ أدمى پاك بااين ... ها وخود فروخته ها كار كرده نميتواند هركس كه بگفت شان نكند او را مجبور به استعفا ويا فرار ازوطن ميكنند ... باد ... ووطنفروش شان تامرگ اينها افغانستان درجنجال است
مسافرجبرى

>>>   درین نظام تارورزیکه شروفسادباشد نه امنیت میشود نه عدالت هرکس مفسد نباشد درین حکومتبرایش جای نیست علومی در حکومت نجیب چرا مشکل نداشت آنزمان یک منصبدار کاردان بود که فعلا هم است اما مشکل در حکومت است که اشخاص فاسد را ضرورت دارد

>>>   گفتگویی ویژه با محترم غلام محمد محمدی نویسنده و تاریخ نویس :
در باره ترسبم نقشه راه صلح افغانستان :
در افغانستان 36 ملیت زندگی میکند در طول 15 سال مذاکره کنند از یک قوم است .
امریکا در افغانستان هزار ها میلیون دالر مصرف کرده با این پول ميتوانست دتیا را فتح کند .
اما طالبان اکنون پشت دروازه های ما است .
کشت تریاک 50% افزایش یافته .
در حقیقت سر طالب در ارگ است .
مرز دیورند مرز بین المللی است 11 بار سند امضاء شده است .
وزارت ی به نام اقوام و قبایل باید از بیخ برداشته شود .

>>>   ما امروز به کسی نیاز داریم تا شر وحشی ها و تروریست ها را از بین ببرد.
شاید نور الحق علومی فرد آلوده به فساد نباشد اما نتوانست ماموریت خود را انجام دهد. نمیشود هم مسؤل تامین امنیت مردم باشد و هم تروریستان و طالبان وحشی را امانت و سلامت به دلایل قومی و رضایت کرزی و غنی حفظ نماید.
مردم به وزیر داخله، دفاع و منیتی ای نیاز دارند که دشمنان شان که طالب وحشی و تروریست و دیگر آدم کُشان میباشند قلع و قمع کنند.
ورنه نیازی به این امنیتی ها نیست. هرکس در صدد دفاع از خود و مردم خود خواهد بود.
ذکی از کابل

>>>   شاید هم آقای علومی درمخالفت با روند تسلیمی شمال به برادران حنیف اتمر بوده باشد.

>>>   نورالحق یک جنرال کثیف وفروحته شده یک یرچمی متعصب در برابر دیگر چیی ها یک شخص خودخواه وجا طلب است بخاطر چوکی از چیزی خود میگذرد در مقابل نجیب با کدتاچیان چون وکیل کثیف وزیر خارجه فرید مزدک وغیره با حزب اخوان یعنی جمعیت غیر اسلامی دست به کودتاه زدن ای وزیر داخله از همو اشخ0اص کثیف است و غیره غیره غیرهغیره غیره وغیره میباشد

>>>   يك طالب ...كار والي كندز شد، ... روي اي ....
جنازه کندز را قضایی بخوانید و بر پیکر
آسایش در شمال ...و بخندید!
وقتی ساختار معیوب یک گروه مافیایی به سرنوشت مردم حاکم می گردد، تنها انسانیت است که مسخره می شود.... باوری و ... پروری روی کرد تازه ی در فر و هنگ توده های اوغانی نیست. توده های که به زنده گی ذلت بار زیر سم غول های پلید عادت کرده اند. در جامعه ای که عقلانیت و خردگرایی به شدت تکفیر می شود و تنها خرافات و جهالت اصالت دیرینه ی مردم است، انسان بودن جرم سنگینی ست که تنها به مرگ خلاصه نمی شود. وقتی گرگ های وحشی نگه بانان مهربان رمه می شوند، برای قتل عام گوسفندان نیاز به هیچ فاجعه ای نیست. و امروز که خون هزاران ضعیف و بی گناه در کوچه و پس کوچه های کندز جاری می شود، از ..باوری خود کندزی هاست که یک روز آفتابی به خود و سرنوشت روشن خود نیاندیشیده اند.
وحشت نوشت: زنده گی در چنبره ای لاش ها، خیانت بزرگی ست به مقام سالم انسانیت!

>>>   بــه قادری صاحب !
با این صفات درین حکومت ضرورت نیست اپ
اگر سابقه دزدی دوسیه در سارنوالی اختلاس داشته باشد میتواند صاحب مقام باشد جای علومی درخانه نشستن واخبار گوش کردن است

>>>   بازی چیزی دیگریست شخصیت های توانمند هم درین وضیعت کاری کرده نمیتوانند، آب از بالا خیط است.

>>>   زازی صاحب!
مقامات دولتی نه «حق مسلم» !!! پدر و پدرکلان پشتون نه «حق مسلم» پدر و پدرکلان فارسی زبان و نه «حق مسلم» پدر کلان هیچ کس نیست که گلمرجان انرا به دیگری داده باشد!!!!!!!!!!!

>>>   تاج محمد جاهد است، نام خانوادگی اش جاهد است نه جهاد.
شهروند.

>>>   کندزی جان: یک شهکار چنرال ظاهر را نگفتی!!! خیلی مهم است او توطیه انفخابات را آغاز کرد به تحریک گلمرجان..

>>>   هر کس که خدمت کند بالاخره مجبور به استعفا میشود.
وطنفروش

>>>   در حقیقت بدترین نامیکه به عبد الله ازطرف ملت داده شد وپامال حیثیت عبد الله گردید انتخواب اوبعلومی بود که بیک خطای عبدالله میلیونها افغانستانی سیصدو شصت درجه تحول نموده وحتی دشمن عبد الله گردیدند علومی کمونست قاتل بیشمارمردم بیگناه ودشمن خدا ومنکرخدا وقران وپیغمبران درکزسی وزارت داخله قرارگرفت وبه ورثه شهدا معلولین ومجروحین بالای زخم های شان عبد الله نمک پاشید که اوخود را مجاهد مینامد وازغیرت پف میکنددختران جوان وزن جوان خود را درهند بدون سر پرست گزاشته است ...
علومی درمباحثه تلویزیونی خود گفت کمونسترا نگزاشتن تا بهدف خود برسد یعنی از قتل بیش ازدوملیون بیگناه ویک ونیم بیدست وپا ویکمیلیون معتاد مخدر به اوکافی نبود که اساس خط مش کمونست باید همه کشته شوند ویک میلیون انسان به کمونست کافی بود یعنی هنوز که هنوزاست ازکمونیست خود نادم نیست ودوباره حزب کمونست را اساس گزاشت علنی ودررزیم بنام مسلمان بزرگترین عیب وشرم است تا قاتل ملت وزیر دا خله شود همیجاست که ملت چاره جز انقلاب ندارد
یحی کوهستانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است