سریال شیوع، توهین به هموطنان ما در ایران است
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۸    ۱۳۹۴/۱۲/۳ کد خبر: 112294 منبع: پرینت

پخش سریالی جدید با نام شیوع در کانال یک تلویزیون ایران واکنش های اجتماعی زیادی را بین هموطنان در پی داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سریال شیوع، به کارگردانی محمود معظمی، از شبکه ملی ایران پخش می شود. این سریال 12 قسمتی با موضوع امنیتی، جاسوسی از حمله بیولوژیکی طراحی شده توسط آمریکا از مسیر یکی از کشورها، ایران را تهدید می‌کند.

در این فیلم ورود یک شهروند افغانستانی مشکوک به یک نوع بیماری خاص، موضوع اصلی این واکنش ها است که نقطه عطفی در داستان فیلم ایجاد کرده است که گویا آمریکایی ها یک نوع بیماری را از طریق یک افغانستانی به ایران منتقل می کنند.

پخش این فیلم می تواند واکنش های اجتماعی جامعه ایران را نسبت به مهاجران هموطن و بالعکس در فضای فرهنگی رسانه ای جاری ایران تحت تاثیر قرار دهد.

کد (14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی تبعیض بالای محاجر در ایران است الان تقریبا 6 ماهی میشه در آلمان هستم وقبلا ایران بودم برخورد آلمان ها با مهاجرین زمین تا آسمان با ایرانیها فرق داره

>>>   لعنت بر طالبان و اشرف غنی که ملت افغانستان در همه جای دنیا خوار و ذلیل کردند
به خدا قسم هر روز هر شب لعنت میفرستیم بر طالبان و اشرف غنی که ما را آواره ملک بیگانگان کردند
احمد از تهران

>>>   کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ :
نام کتاب سفرنامه ای به فارسی از زین‌العابدین مراغه‌ای است که در حدود سال1321 هجری قمری در استانبول منتشر شد. این کتاب تاثیر زیادی در آگاهی اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در آستانه جنبش مشروطه ایران داشته است.
کتاب با گزارش مسافرتی آغاز می‌شود اندک اندک در انتها تمثیلی می‌گردد. ابراهیم‌بیگ یک تاجر زاده ایرانی است که در مصر بزرگ شده و ثروتی اندوخته است. بین او و دختری از خانه زادانش به نام محبوبه تعلق خاطری هست. اما عشق بزرگ تر و محبوبه واقعی اش ایران یا به قول یکی از آدم‌های قصه «ایران خانم» است. عشقی که نویسنده شرایط رشد و پرورش آن را در محیط خانواده قهرمانانش نشان داده است. در عالم خیال وطن را بی نقص‌ترین و منزه‌ترین جاهای دنیا می‌داند، تا حدی که حاضر نیست هیچ خبر ناگواری راجع به ایران بپذیرد یا حتی بشنود. در برابر هر سخن واهی اما امید بخشی درباره ایران را با دادن پاداش به گوینده اش استقبال می‌کند.
سرانجام ابراهیم‌بیگ برای زیارت مرقد امام هشتم و نخستین دیدار از وطن معبود از راه عثمانی رهسپار ایران می‌شود. سر راهش، در استانبول، نویسنده داستان (یعنی زین‌العابدین مراغه‌ای) را ملاقات می‌کند و در خانه او نسخه‌ای از کتاب احمد را می‌بیند و می‌خواند. ابراهیم‌بیگ انتقادات این کتاب از وضع ایران را جدی نمی‌گیرد و با خود فریبی از آن می‌گذرد. سفر ادامه می‌یابد و ابراهیم‌بیگ به به قفقاز می‌رسد و نخستین بار، حال و روز غم انگیز ایرانیان مهاجر را از نزدیک می‌بیند، پس به خود دلداری می‌دهد که این جا غربت است و در سرزمین اصلی ایران امن و آسایش حکمفرماست..
از نوشته‌های ناظم‌الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان درمی یابیم که محفل‌ها و انجمن‌های آزادیخواه، پیش از مشروطه، هیچ کتاب آموزش تئوری برای تقویت و تربیت دانش سیاسی خود نداشته‌اند جز کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ. ناظم الاسلام یادآوری می‌کند که این کتاب را روحانیٍ مردم گرا سید محمد طباطبایی به او داده بود و در انجمن مخفی که از فرزانگان و فضلای ناراضی تشکیل شده بود آن را می‌خوانده اند و «... اهالی انجمن و فداییان بعضی به حالت تباکی (گریه کردن) و بعضی ازکثرت حزن و غم از خود رفته و حالت بهت به آنها دست داده تا چندی حالت یک کلمه سخن گفتی باقی نبود. هم و غم غریبی عارض هر یک گردیده به اوضاع غریبه مملکت و گرفتاری عجیبه این ملت سر به گریبان تعجب و حیرت و سرافکندگی و فکرت فرو برده....»
ر

>>>   من یک مهاجرمقیم ایران هستم و قسمتی از این سریال رادیده ام واقعا از دیدن آن خجالت کشیدم که چطور شبکه ملی ایران چنین توهین را بر ملت مهاجر افغانستان یا هر افغانی دیگر روا میدارد.

>>>   خاک بر سر اینها با این فیلمشون که دیواری کوتاهتر از افغانی ها پیدا نکردن

>>>   ایران تکلیفش با خودش هم مشخص نیست، از یک سو برنامه می سازد برای فرهنگ سازی و رفتار انسان دوستانه با هموطنان افغانستانی و از سویی اینگونه آبرو می ریزد.
سکوت هر هموطن در برابر این توهین خیانت است به ملیتش

>>>   بسیار فیلم نژاد پرستانه آنهم سازمان یافته است. مگر میلیونها افغان در ایران چقدر ایرانی را کشته یا چرا همسایگانی مانند عراق در این جریانات لاله پاک کرده هستند.
شیوا،بلخ

>>>   جمهوری اسلامی ایران ب جای اینکه بر طبق وظیفه شرعی و دینی میان ملت های اسلامی الفت ایجاد کرده وتنفرهای غیر مشزوع وغیر معقول را ازبین انهابردارد با پخش این سریال درست بالعکس عمل میکند. خداوند درایه شریف ه ب شدت از تحقیر وتمسخر قومی وملیتی نهی فرموده سازندگان این سریال چگونه کارخودشان را توجیه میکنند.

>>>   چرا برای اعراب سریال نمیسازد که در طول تاریخ دشمن جان ومال ایرانی بوده اند در موضوع بحرین صد ها ایرانی را زنده به زیرخاک وریگ گور کردند درحالیکه افغان ها در هر مصیبت ومشکلات زمانه درکنار ایرانی هابوده چرا برای انگریزها سریال نمیسازد که سال ها در پی خسارت ایرانی ها بوده مانند کودتا ها وغارت سرمایه های ملی ایران .چرا برای روسها سریال نمیسازد که خاک ایران را اشغال وبعدا تجزیه کرد ؟؟

>>>   روزی روزگاری ما هم بپای خود ایستاده خواهیم شد واین موضوعات را برخ نسل های شما خواهیم کشاند

>>>   سلام وزارت خارجه باید جلو گیری از پخش این فیلم کند

>>>   بسیار تحلیل و برداشت مسخره ای بود متاسفم برای سایتی که این تحلیل رو داره واقعا عجیبه ملت افغانستان هنوز نمیدونن چقدر راحت مورد سو استفاده امریکایی ها که حامی اصلی صهیونیسمه قرار میگیرن واسه هیچ کسی پوشیده نیست که حامیان اسرائیل برای از بین بردن نسل مسلمونا شروع به ساخت ویروس هایی در محیط آزمایشگاهی کردن که مسلما بهترین نقطه برای شیوع اولیه اش کشورهایی هستن که زیر سیطره خودشونن بعد انتقال به بقیه کشورها ولی نمیدونم توهین به شما تو این سریال کجاش بود در واقع مضمون این قسمت از سریال مظلومیت مردم افغانستانه که این ویروس بهشون منتقل شده و خباثت امریکا اما برداشت شما جالبه که اکثریت مردم ایران رو درازگوش فرض کردین که بعد این سریال رو به مهاجرستیزی بیارن درسته در ایران عده ی قلیلی برای مهاجرین مزاحمت ایجاد میکنن و کارشون قابل نکوهشه ولی مطمئنا اگر اکثریت ایرانی ها مهاجرستیز بودن الان هیچ مهاجری تو ایران نبود مطمئن باشید این سریال هیچ تغییری در نگرش اکثریت و اون اقلیتی که گفتم به وجود نمیاره و اگه مزاحمتی برای مهاجرین پیش بیاد باز هم کار همون اقلیته بهتره افغان پیپر به جای این تحلیل های مسخره دنبال آگاهی دادن به کاربران باشه برای مراقبت از سلامتیشون تا دوباره مثل سال 2009 ویروس آنفولانزای اسرائیلی (خوکی) رو نندازن به جونشون
اینم بگم که ایرانی ها نابغه نیستن ولی از او چیزی که شما فکر میکنین خیلی خیلی خیلی باهوش ترن و اگه میخواستن تحت تاثیر رسانه قرار بگیرن مطمئنا براشون از سریال که یه داستان معمولا تخیلی هست استفاده نمیکردن (توجه کنین به موضوع اصلی سریال که خباثت امریکاست نه مردم افغانستان پس اگه قراره تاثیر منفی داشته باشه بر علیه امریکاست)
البته این نوشته هام برای تعداد کمی از شیعیان افغانستان بود که ایران رو دوست دارن ولی اینو میدونم خیلی ها توی افغانستان برای نابودی ایران از هیچ کاری فروگذار نمیکنن و مطئنم این نوشته هامم هیچ تغییری در نگرش شما به وجود نمیاره
بیرجندی ایرانی افغان الاصل

>>>   متاسفم
خیلی متاسفم

>>>   سلام ،من از همینجا از کلیه هموطنان افغان چه در ایران چه افغانستان‌ عذر خواهی میکنم ولی مث اینکه درست این سریالو تجزیه تحلیل نکردید در این سریال اتفاقا نشان داده شده که ملت افغانستان مورد ازار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و شخصی که ناقل بیماری هست به زور این بیماری را وارد بدنش شده و شخص از شدت خطرناک بودن این بیماری اصلا خبر نداشته و‌ وارد ایران شده عزیزانه من در این فیلم کسی قصد توهین به هیچ نژاد و ملتی نداره فقط قصد بر اینه نشان داده شه که صهیونیست چه کارهای کثیفی برای از پا در اوردن ملت ها میکنه من از همینجا از همه ملت محترم افغانستان اگر این فیلم‌باعث شده ناراحتی بوجود بیاد عذر خواهی میکنم

>>>   برادران افغانستانی عزیزم - چرا اینقدر زود فریب برخی از دشمنان دو ملت را می خورید . شما را به خدا صبور باشید . خواهر شازیه راست می فرمایند . اجازه دهید سریال تمام شود و اگر نتیجه گیری آن جسارت به ملت غیور افعانستان بود حتما باید تلویزیون ایران عذرخواهی کند و اگر نبود حتما در پیشگاه خداوند متعال استغفار نمائید . مگر می شود که ایرانی برادر افغانستانی اش را آنهم در مقابل دشمنان مشترک تحقیر کند . ما یک ملت هستیم و بقول مقام معظم رهبری "ما بیش از همسایگی قوم و خویش هستیم ". برای کسانی که نمک ایران را خورده اند و سال ها در کشور ما میهمان بوده اند می گویم ؛ در هر کجا که انسان ها دور هم باشند اختلاف هم هست مگر در خانواده هایتان اختلاف و حتی قهر را بین پدر و پسر و یا برادران و خواهران ندیده اید ؟ این مقدار کم صبوری در مقابل ملت مقاوم افغانستان تعجب برانگیز است . مطمئن باشید که در نهایت ما یکی خواهیم شد حتی اگر آمریکا و اسرائیل از حسادت کور شوند .
انشاءالله .
برادرتان حسن از تهران

>>>   امیدوارم سریال را کامل ببینید.
ان افعانستانی در سریال است برای دیدن بچه های خود به ایران می اید و آمریکایی ها چون می دانند او به ایران می آید عمدا این کار را می کنند.
دقیقا متوجه توهین به افغانستانی ها در سریال نمی شوم. منظور از توهین چیست؟
ما ایرانی ها همیشه پذیرای افغانستانی ها بوده ایم.
کافی است فقط رفتار ما را با رفتار اروپایی ها علیه مهاجرین مقایسه کنید. البته رفتار برخی ها که بسیار کم هم هستند نباید به پای مردم ایران بگذارید.

>>>   بلى امريکا از هر کشور و ملت به سوى ملت و کشور ديگر استفاده سوء استفاده کرده است. مگر يک وزير امريکا در پايتخت افغانستان بر ايران حمله لفظى نکرد, مگر امريکا پهباد (هواپيماى بدون سرنشين) حريم هواى وزمينى ايران را نقض نکرد?
مگر امريکا نبود که سرکرده تروريست بلوچى جند اله را از هواى افغانستان نجات مى داد که ايران آن هوا پيما را در خاک خود پايين کرد. با اين کار تروريسم در بلوچستان و سيستان نابود شد.
مگر افغان جاسوس نمى شود.
مگر کرزى و غنى را که به اريکه قدرت آورد. مگر ملا عمر که يک چشمه به کورها پادچا بود جاسوس پاکستان نبود? مگر شاه شجاع و عبدالرحمان خان کى ها بودند.
وبلاخره آزادى هنرى !
همين زمانى که ما پيرامون اين مطلب مى نويسيم به صد ها بار داستان درباره افغانها در فليم ها و سریال هاى کشورهاى امريکا و غرب با توهين ضريفانه وزريکانه وآشکار در جريان است.
بلى افغان من نيستم, چون اول از اين نام منحوس خوشم نمى آيد.
"سريال سازى مستند امريکا"
القاعده و طالبان
1- افغانستان
مگر همين امريکا سرزمين و مردم سرزمين من را (نامگذار خاک وطنم يک انگليسى بود به اسم مونت استوارت الفنستون ) بمباران نکرد . بمهاى اش با کلاهگک هاى هسته اى زهرآگين بود و انسانها و حيوانات معيوب مى زايند.
2- اعراق
داعش سازى
3- لبيي
4- سوريه
قبيله افغان انگشت پيغار خود را در قدم نخست به رخ خود کن!
اگر نه سه انگشت ات به سوى خودات است.
اى بى خبر از شر وخير!
خوب است که در ايران پناه هنده هستى!
در شرق آلمان در خانه سوزى مى سوختى!
در سواحل ترکيه و يونان در دريا غرق مى شدى!
توهين در آلمان?
بخاطر که افغان بدون سواد زبان ياد ندارى و ظرافت و ساختار عمق زبانى را ياد ندارى.
بلى تو افغان هستى تو نمک حرام هستى
ازهمين خاطر هميشه در ناله و افغان هستى
در پشتونخاک و گرد جهان نالان هستى
در پيش خدا و قران سرگردان هستى
دور از فرهنگ و آهنگ در جهان هستى

>>>   نمی دانم، این سریال را وزارت فرهنگ و ارشاد ملاحظه کرده است یا نه؟ این نوع سریال، هیچ گاه با مبانی اسلام و اهداف جمهوری اسلامی که ایجاد وحدت و یکرنگی میان جوامع اسلامی است، سازگار نمی باشد. مثلا، در زمان انقلاب اسلامی مردم افغانستان علیه شوری سابق، اتحاد شوروی به امام خمینی «ره» پیشنها کرد که اگر از حمایت مجاهدین افغانستان دست بردارد، ایران در جنگ با صدام، حمایت نظامی و سیاسی می کند، ولی امام «ره» این پیشنهاد را قبول نکرد.
امروز، ساختن چنین سریالی، که به توهین یک ملت بزرگ و قهرمان مثل افغانستان منجر میشود، ثمره اش بر خلاف اصول زندگی مسالمت آمیز مسلمانان در کنار هم و اهداف جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.
ما از وزارت ارشاد اسلامی ایران تقاضامندیم که جلو پخش چنین سریالی را بگیرد.
این نه به نفع کشور ایران است و نه به نفع کشور افغانستان. دو ملتی که از حیث دین (اسلام) و زبان و فرهنگ با هم مشترکند....
ضیایی

>>>   برادران و خواهران افغانستانی بدانید مردم ایران هم از این صداسیمای جمهوری اسلامی با این وضعیت رضایت ندارند و مخصوصا در مورد این سریال منم به عنوان یه ایرانی از این سریال زشت اعلام تنفر میکنم.

>>>   من یک ایرانی هستم و بشخصه از سمت خودم از تمام مردم افغان عذرخواهی میکنم.
متاسفانه کشور ما یک خودبین متکبر هست و البته این اشتباه از مردمانش نیست. حداقل همه مردم این چنین نیستند.
این ها تقصیر آن مسئولیست که اجازه پخش میدهد ...

>>>   شیوع بزرگترین اهانت به مردم افغانستان است انسان نمی تواند خودرا قانع نماید که وقتی خون مهاجر افغانی برای دفاع مقدس، آبادانی ایران، دفاع از منافع ملی ایران در سوریه و.... لازم است همه خاموشند ولی وقت که فراغت یافتند انسان افغانستانی سوژه تمام رذالت ها می شوند. آخر چرا تا این حد دشمنی و لجاجت! نمی دانم!

>>>   ایران میگه افغانستانی آنفولانزا آورده آخه یکی نیست بگه ایرانیها ک ندارن چرا خهر روز با گرفتن آنفولانزا میمیرن ولی افغانستانیها ک دارن و تو افغانستان این ویروس هست چرا مرگی توسط این ویروس از افغانستان گزارش نمیشه .عجیب والا

>>>   واقعاکه مهاجر نیستید بفهمید توهین یعنی چی اونایی که میگین اشتباه برداشت کردین متاسفم

>>>   باسلام خدمت برادران وخواهران عزیز افغان سریال قصد توهین به هیچ شخص یا ملتی را ندارد متاسفانه یکی از واقعیتهای تلخ این دوران حملات اینچنینی است که قصد هرملتی را می کند افغانی و ایرانی هم نداره ما باید با افزایش توان علمی ونظامی از ملتهایمان دفاع کنیم ولی با نگرش منفی نباید به موضوع نگاه کرد راه انتقال اینچنین حملاتی هر قوم ونژادی می تواند باشد که دشمنان ما وشما به هرکاری وبه هر روشی دست می زنند به نظر من بهتر با صبر حوصله سریال را دنبال کنید و از خطرات پیرامون آگاه شویم

>>>   ع غ کجاست چراچزی نمیگه این مردم هرجا خوبی کنه بدمیبینه ایرانی جماعت رامحکم بکوبی ....خوشش میایدمثل عربها از ما بدش میایدچون خدمت میکنیم

>>>   هزاران ایرانی توسط اتباع افغانستان نه با بیماری که با چاقو سربریده شدند. انهم در خاک ایران. ایران یک دوره ای زمان اقای خمینی اشتباهی کرد در مملکت را به روی شما باز کرد به شرط انکه بعد از جنگتان برگردید قرار نیست مملکت را به نام شما بزنیم.

>>>   ایران هم به اندازه صهونیست و امریکا در حق اتباع خارجی ظلم کرد ،همین پارسال مگه تو اسید پاشی اصفهان یک دختر افغانی هم مورد حمله اسید قرار نگرفته ،همین افغانی ها تو هشت سال دفاع مقدس برا این اب و خاک خون دادند، فقط بخاطر اسلام ،همین الانش هم خیای از اتباع افغانی مدافع حرم ،چرا دولت ایران در این باره فیلم نمیسازه؟

>>>   فعال فرهنگی افغانستانی در اعتراض به پخش سریال «شیوع» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گلایه‌هایش را تحت عنوان «گلایه‌های همزبانی» ‌در قالب یک شعر به رشته تحریر درآورد.
«محمد حسین فیاض» فعال فرهنگی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به بهانه پخش سریال «شیوع» گلایه‌هایش را تحت عنوان «گلایه‌های همزبانی» به رشته تحریر در آورده که در زیر آمده است:
«««««چه با من می‌کند این بار سیما»»»»»»»
همه اهل بخارائیم و شیراز
و یا از غزنه و بلخِ غزل ساز
و با آیات قرآن، شعر حافظ
بهار خویش را کردیم آغاز
چه با من می‌کند این بار، سیما؟
پی هم می‌کند رگبار، سیما
زبانم فارسی، همسایه اش، من
ولی کرده مرا انکار، سیما
برای خلق یک مضمون مرا بُرد
به سوی وادی مجنون مرا بُرد
نشست و ساخت فیلم «چارخونه»
به سوی درد بی درمون مرا بُرد
کجا «سیما» نشست از همدلی گفت؟
کجا از دشنه‌های زابلی گفت؟
به ما که می‌رسد، مثل همیشه
ز ویروس و «جواد کابلی» گفت
نمی‌دانم چگونه جست، سیما
گلایه می‌کنم از دست سیما
فضای همدلی‌ها را خجل کرد
تمام هجو من دربست سیما

>>>   هدف این سریال شاید توطعه آمریکا بوده اما حقارت وتوهین به مردم افغانستان به طور مشخص در اون دیده میشه باید متاسف بود برای کسانی که خود را روشنفکر وتحصیل کرده میدانند ودر تهیه این چنین برنامه هایی دخیل هستن. باید متاسف بود برای ملتی که خود را مدافع حقوق بشر ومظلومان وستم دیدگان جهان اسلام معرفی میکند اما درواقع بوی از انسانیت نبرده است واین چنین با عزت مردم ما بازی میکند.هم وطنان عزیزم همه باهم برای سر بلندی کشورمان تلاش خواهیم کرد واجازه نخواهیم داد کسی به آن نگاه چپ کند وجواب اینگونه رفتار ها راخواهیم داد به امید آن روز...
(یک دانشجوی افغان.تهران)

>>>   من این سریال را ندیده ام ولی از نظرهای که داده شده معلوم می شود که خالی از توهین نیست. باید یاد اور شد که از خصلت های بد ایرانیها بد اخلاقی ان هم در سطح رسانه ای است.
یک هموطن از پاریس

>>>   ما نباید فریب کشورهای دشمن و حوزه خلیج عرب را بخوریم
دوستدار افغانها و ایرانیها

>>>   لطفا زودقضاوت نکنید چون خداوند تنها قاضی است.
تشکر میکنم بخاطر انتخاب بازیگران و انتخاب بازیگر خردسال این سریال مسیحا علیمحمدی که بازیگر جذاب و توانمندی است.
امیدوارم باز این بازیگر را ببینم.
ممنون ممنون ممنون بازهم ممنون

>>>   سلام من يك ايراني ام اين فيلم نشان دهنده مظلوميت كشورهاي شيعه نشين است چرا انقدر زود قضاوت ميكنيد ما ايراني ها فيلم مزار شريف كه نشاندهنده مظلوميت افغاني ها بود را نيز در كارنامه خود داريم

>>>   ما ایرانی ها خودمان برنامه های این صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نگاه نمی کنیم، بس که به درد نخور و بی محتوا و بی ارزش هستند.
شما افغانستانی های عزیز هم نگاه نکنید این برنامه های بی ارزش را.

>>>   برای کشورم متاسفم.
فقط ادعا

>>>   کجا توهین به افغانستانه این که سریال ضد امریکاییه الان نزدیک سه میلیون افغانی تو ایران هست دارن کار میکنند و در امنیت زندگی میکنند کجای دنیا سه میلیون مهاجر اونم تازه مسلمونشه قبول میکنند همین اروپا برای یک میلیون مهاجر یک سره جلسات سری میزاره چرند نگین اصلا هم توهین نیست

>>>   بازم بحث نژادی من نه این فیلم و دیدم ن میبینم ولی مطمئنم موضوع اونجوری ک شما میگین نیس چون کشورمو میشناسم ایدئولوژی کشور من این نیس ک به نژادی توهین کنه یا ... ان شاالله افغانستانم هم به زودی اوضاعش آروم میشه و برادرای افغانستانیمون مجبور به مهاجرت نمیشن بحث نژادی تو ایدئولوژی اصلی کشورم یعنی ایدئولوژی شیعه اصلا مطرح نیس برخی با رفتار غلط این بدبینی رو ایجاد کردن

>>>   واقعا جای تاسف دارد موضوع واسه فیلم ساختن کم داشتین که گیر دادین محاجرین افغانستان
مگه کی افغانستان و ملت افغانستان در سیاست های خارجی ایران دخالت داشته که چنین رفتاری اهانت آمیز
و نژادپرستانه روبرو بشه و مسئولین سکوت کنند

>>>   با سلام
تا چه وقت این سیاست مزخرف شما ادامه داره من نمیدونم ما چه هیزم تری به دولت ایران فروختیم که اجازه پخش چنین سریال هایی رو میده چارخونه و چن تا فیلم دیگه بس نبود برای سرکوب ما مهاجرین مظلوم حالا یه فیلم دیگه رو کردین خواهشا دیگه دم از حقوق بشر و انسانیت و از این چیزا نزنید که میخام بالا بیام

>>>   جلوی پخش این سریال مضحک رو بگیرییییییییییییییییییید

>>>   ایرانی ها حاضرند برای رسیدن به اهداف سیاسی شون پا روی هرچیزی بذارند ولو آن چیز عقل شان باشد. داستان فیلم غیر واقعی و مضحک هست ههههههه

>>>   سلام من یک شیعه افغانی ومتولد ایران هستم که در زمان شاه ازدست ظلم فرارکرده وبه ایران پناه آورده ایم یک ایرانی هيچوقت نمیتواند مارادرک کند که بخواهد در این زمینه نظر بدهد ما مردمی هستیم که هر روز صبح باخواندن ایت الکرسی از خانه خارج میشویم تا مبادا آزاری از کسی ببینیم سریال شیوع بدترین تاثیر را برروی زندگی مامهاجرین خواهد گذاشت یک افغانی که در نظر خیلی از ایرانیها به عنوان قاتل دزد قاچاقچی و. ..است حالا ویروس خیلی خطرناک که امنیت ملی را تهدید می کند هم به آن اضافه شده است عوامل سریال باید درمقابل خداوند پاسخگو باشند
علی مشهد

>>>   پخش این سریال توهین بزرگی به مردم افغانستان است...
ملت ایران که اینقدر دم از فرهنگ میزند چرا به این سریال اجازه پخش داده است؟
متاسفم برای ایران و مردمش...
متاسفم برای کارگردان و نویسنده و بازیگران و کلیه کسانی که در ساخت این فیلم دست داشتند.

>>>   باسلام
از انجا که در ایران همواره نژادپرستی محکوم میشه ولی برعکس ان انجام میشه و همیشه و درهمه حال این نژادپرستی بر اقوام افغان اعلام میشه. حتی جاهایی که به قانون مراجعه میکنی تا حامی تو باشن ولی متاسفتنه همان قانون پادچبر روی گذاشته و تورا با لهنی ذلت اور تورا اجنبی خطاب کرده و و دستور به طرد مرز شدنت میدهد و همیشه از سوی دولت و‌ملت در خفقان هستن وهمیشه جانب داری خاصی از خود میکنن حتی اکر مشخص و محرض باشه که مقصر خودشان هستن ولی نتاسفانه تورا محکوم میکنن.
مسلم از مهاجرین افغانی که متاسفانه در ایران هستم.

>>>   ساده ترین پیام این سریال, فاصله گرفتن انسان ایرانی از مهاجر افغانی در همه جا و همه احوال است؛ زیرا پس از این, انسان مهاجر افغانستانی در صفوف مختلف کارگری, نانوایی, اتوبوس, مدرسه, داخل قطار و هواپیما و...مرادف و ملازم با یک «ویروس» شناخته شود.
رها از تهران

>>>   در عجبم چرا همه از جنبه ای منفی سریال نگریسته ند؟ در حالیکه میشه اینطوری گفت: سریال «شیوع» لایه های دروغین و ننگین مدعیان تمدن چن هزارساله را برای جهان و افغانستان آشکار تر می کند،
(علی سینا مهاجر- از ایران)

>>>   کدوم دشمن دو ملت؟؟؟واقعن نمیبینین یا خودتون رو زدین به کوری؟؟توهین و تمسخر به این بزرگی، منحی این ها خیلی از ماها مدتهاست که ایران زندکی میکنیم و میبینم واقعن ایرانی ها چه رفتاری با ما دارن اسمشونو گزاشتن جمهوری اسلامی ایران..کدوم دین کدوم اسلام برای رضای خدا کمتر اسم دین اسلام رو توی دنیا بد کنید، ایران مثل یه پیرزن میمونه که هر چند وقت یکبار به فکر خاله زنک بازی میفته.
متاسفم براشون

>>>   دوستان باید در نظر بگیریم که این فیلمه و کشور افغانستان هم مساله ..ما فکر میکردیم دوستان افغانستانی با جنبه تر از اینها هستند...

>>>   شیوع!!!!!!!هه ایران هنوز خسته نشده ؟؟اون تا دیروز که بخاطر دعوت افغانستانی ها ،در برنامه خنداوانه رامبد جوان هزار و یک فحش و تمسخر فرستاده بودن برای رامبد اینم از این...تا میتوتی زور بزن ایران خسته نباشی ...ماهمون مردیمی هستیم که اینهمه زجر رو تحمل کردیم و به خودمون افتخار میکنیم بیدی نیستیم که با این بادا بلرزیم این فیلما و نمیدونم چرندیات فقط خودتونو کوچیک میکنه..این یعنی ما ها اون قدر مهم هستیم که شما ها برای خراب کردن ما هزار و یک ترفند میچینید به به همچنان مشغول باش ایران
(نرگس16)

>>>   از مسئولین افغانستان خواهشمندم به این مسئله رسیدگی کنند و ساکت نشینند.این فیلم با هر هدفیرکه ساخته شده چه تخریب امریکا چه هر چیز دیگه اما مهم اینه که به افغانستان هم توهین شده. مردم افغانستان تازه توهین و تحقیرهایی رو که در سریال چهارخونه شده بود رو از یاد بردن ولی با شروع این سریال زخمشون مجدد تازه شد.تمامی مسئولین و بزرگان افغانستان باید اعتراض خودشون رو به گوش دولت ایران برسونن و اون ها رو وادار به عذرخواهی کنند.
بسه سکوووووووت....
تا کی میخواین اجازه بدین به این ملت توهین بشه؟؟؟
تا کی دنبال منافع شخصی خودتون میخواین برید؟؟؟
نجیبه از تهران

>>>   از امروز به بعد هر روز دو جامعه ازهم دورتر میشن
دلم به حال اون سه, چهار هزارتا شهید که برای دفاع از ایران دادیم میسوزه واسه کیا جونن دادن
محسن سویدن

>>>   سلام، متأسفم واقعا برای جامعه ای که دم از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله میزنند وبعد خود ب مسخره و تحقیرکردن کردن دیگران ميپردازه،اصلا چرا باید چنین فیلمی ساخته بشه که درآن توهین باشه،چرا ما افغاستاني ها همیش ه وسيله ای برای رسیدن ب خواسته های شما باشیم، ،این فیلم باید متوقف بشه
شما که ما را ناقل بیماری و ویروس میدانید چرا هنگام عبور از مرزبراي خارج شدن، نميزاريد ما ازکشورتان بريم،آری شما همیشه با تحقیر و توهین ما درکشورتان و هنگام خروج با گلوله و کشتن ما. از ما پذیرای میکنید،
شهره از سمنان

>>>   با سلام: من سريال را نديدم و هيچ علاقه به سريالهاى ايرانى ندارم ..در ايران مهاجرين هميشه با زخم زبانهاى مردم ايران مواجه بوده و هست، چون دولت مركزى افغانستان به فكر مردم كشورش نيست.حالا اين سريال ب شكل رسمى توهين به مردم افغانستان مى باشد ..و چرا نماينده هاى مردم افغانستان در پارلمان سكوت اختيار كردن در مقابل اين توهين!! جرا دولت اشرف غنى و عبدالله هيح واكنشى از خود نشان ندادن و نمى دهند؟؟ حال اينكه ايران خود را دوست و برادر افغانستان اعلام ميكند..و اگر ايران خود را دوست و برادر افغانستان خود را ميداند..پس نتيجه همچين سريال را جز دشمنى و انزجار دو ملت چه متواند باشد..سكوت نماينده هاى پارلمان افغانستان خيانت به مردم افغانستان مخصوصا مهاجرين مى باشد ..

>>>   من مطمعن هستم ساختن این فیلم بدون هدف و دستهای پشت پرده نبوده،،،، نه نشون دادن چهره منفی امریکا، بلکه خراب کردن وجهه مهاجران افغانی در ایران بوده،،،
حالا چر ا یک فرد افغانی باید برای این کار انتخاب میشد،،،،،
اقای که میگه ایران چند میلیون افغانی رو جا داده. تو اصلا خبر داری به اندازه نفس کشیدنمون از مون پول میگیرن،،،،
شاید فعلا زورمون به شما نمیرسه ولی امیدوارم خدا یه روزی شما رو جای ما بذاره تا یک مهاجرافغانو درک کنی،

>>>   باسلام
دوستان عزیز اهل ایران ک اکثریت انها قابل احترام، بافرهنگ و بصیر هستند برای مهاجران افغان محترم هستند اما در این دنیایی ک هرکسی از ی گوشه صداشو برای توهین ب مسلمونا (اعم از شیعه و سنی - بخصوص برا شیعه) بلند میکنه و پول خرج مصرف میکنه تا اونارو ازبین ببرن و اونارو ادمایی بی فرهنگ، بی فکر، وحشی، حیوان صفت و... معرفی کنن چرا خود مسلمونا زمینه برداشت ناصحیحو دراین فضا نسبت ب یکدیگه ایجاد کنن. بالاخره افرادی هستند ک در این جامعه زمینه مزاحمت برای افغانستانیهای عزیزو ایجاد میکنن و امادگی فکری برای برداشت صحیح از این نوع برنامه هارو ندارن هرچند فرض کنیم سازندگان محترم اینگونه مجموعه ها نیت بدی نداشته باشند.

>>>   باسلام
دوستان عزیز اهل ایران ک اکثریت انها قابل احترام، بافرهنگ و بصیر هستند برای مهاجران افغان محترم هستند اما در این دنیایی ک هرکسی از ی گوشه صداشو برای توهین ب مسلمونا (اعم از شیعه و سنی - بخصوص برا شیعه) بلند میکنه و پول خرج مصرف میکنه تا اونارو ازبین ببرن و اونارو ادمایی بی فرهنگ، بی فکر، وحشی، حیوان صفت و... معرفی کنن چرا خود مسلمونا زمینه برداشت ناصحیحو دراین فضا نسبت ب یکدیگه ایجاد کنن. بالاخره افرادی هستند ک در این جامعه زمینه مزاحمت برای افغانستانیهای عزیزو ایجاد میکنن و امادگی فکری برای برداشت صحیح از این نوع برنامه هارو ندارن هرچند فرض کنیم سازندگان محترم اینگونه مجموعه ها نیت بدی نداشته باشند.
ایا شما دوستان اهل ایران اسلامی این کشور شیعه دوازده امامی رو که عاشق اهل بیت پیامبر بزرگ اسلام (ص) و در راس ان ولایت مطلقه فقیه و انسانی دین محور و بزرگ هستو با کشورهای غیراسلامی و خاین که اکثرا قوانینشون براساس دید غیر اهلهی و غیرمعنوی پایه ریزی شده رو باهم مقایسه میکنید...!!! اصلا قابل مقایسه هستند...!!!؟؟؟
افغانستایهای عزیز هم براساس این دید و باور به این کشور بزرگ و مردمانی بزرگتر اعتماد کرده اند و هرگونه تضاد در این باورها باعث ایجاد زمینه بدبینی (حتی ناخاسته) میشود
این ملت باعظمت هم سعی داشته درشرایط مختلف در کنار ایران اسلامی بماند (همانطور که اکنون نیز چنین سعیی دارد)
باید یک مهاجر باشید درکنار اعتمادی که به مردمان سرزمین دوست داریدتا درک شود چرا اینگونه برداشت ها بوجود میان
باتشکر - رضا از مشهد مقدس

>>>   اون کسی که گفته مگه مملکت بایدبه اسم شمابزنیم مانمیگیم به اسممون بزنین حداقل احتراممونو نگهدارید اینوکه میتونید

>>>   هموطن عزیز و شریف افغانستان
فرصت زندگی کم است.
بزرگوارتر از آن باش که برنجی.
نجیب تر از آن باش که برنجانی.

>>>   با سلام
در پاسخ به حرف های رضا از مشهد مقدس میخواستم بگم این همه مبالغه در مورد کشورتون نکنین من سالهای زیادی در ایران زندگی کردم حاضرم قسم بخورم شاید کمتر از تعداد انگشت های دستم مسلمون دیدم. هر کدام از رفتارهاتونو با پیامبر و اهل بیت مقایسه کردم دقیقا عکسش عمل کردین. و بهم ثابت شده که اونجا فقط داره از اسم اسلام سو استفاده میشه.

>>>   با سلام
دیروز رفتم بیرون تو اتوبوس همه داشتن در مورد سریال شیوع صحبت میکردن البته به طرز مسخره آمیز. و من فهمیدم منظورشون مسخره کردن من بود . وا قعا چقدر رسانه ها رو ملت ایران اثر میذارن. هیچی دیگه فقط تو دلم از خدا خواستم امام زمانمون را برسونه و انتقام این رفتارها رو ازشون بگیره.

>>>   واقعا که تحقیرآمیز بود ایران باید ازین رفتار زشتش خجالت بکشه فکر کرده کشورخودش عوامل بیماری نیست واقعا متأسفم برای ایرانیا که خودشونو به درو دیوار میزنن تا مردم و کشورمارو تحقیر کنن و کوچیک نشون بدن ماهم خدارو داریم
محمد از قم

>>>   ادمهای زیادی میتونستن به جای مرد افغان باشن چرا یک ایرانی رو انتخاب نکرد؛ ربودن یک انسان برای چند لحظه والوده کردنش به یه ویروس اونقدر سخته هر روز این همه ادم ربوده میشن قبول کنید که انتخاب مرد افغان اشتباه بوده حتی اگر ذهنیت یک نفر به خاطر این فیلم خراب بشه این فیلم پشیزی نمی ارزه انتخاب لقب فرد جانی فیلم وچی میگین ,میخواین امریکا رو خواروخفیف کنید چرا ازمردم خودتون مایه نمی ذارید

>>>   سلام واقعا برای عوامل این سریال متاسفم چرا هرچیزبدی رو به افغانی هاربط میدهید مگرنه اینکه اینهامسلمان وبرادرن وبقول امام خمینی رحمه الله علیه اسلام مرز ندارد ولی ما هرروزه شاهد هرنوع اهانت ورفتار بد ازطرف ایرانیها بودیم وهستیم
هانی از تهران

>>>   سلام
اول تشکر کنم از ایرانی هایی که عذر خواهی کردن . ولی به نظر خودشون با عذر خواهی دو نفر یا بیشتر موضوع حل میشه مگه نشنیدید که میگن کوه ناهموار را هموار ساختن سخت نیست حرف ناهموار را هموار ساختن مشکل است
شمایی که میگی چند میلیون افغانی تو کشور ماست میدونی کلا 3میلیون افغانستانی تو ایران زندگی میکرد که نصف بیشتر این جمعیت سه ملیونی از تابستون 94 شروع به مهاجرت به سمت اروپا کردند میدونی الان که دارم اینا رو میگم کمتر از 1.5 ملیون مهاجر افغانستانی در کشور شما داره زندگی میکنه تا حالا فکر کردی که چرا به یکباره این همه افغانستانی به سمت کشور های کفر مهاجرت کردن چی از اونا شنیدن که به اونجا رفتن چرا تو ایرانی که مردمش ادعای مهمون نوازی دارن نموندن میخوام بدونم تا حالا فکر کردی برادر هم دین ؟؟؟؟؟

>>>   چارخونه. ماجرای دانش آموزان ورامین. کلیپ های سر مرز. ماجرای قزوین.داجرای میدی یزد و الانم این فیلم تا بوده همین بود
ده

>>>   واقعا که یعنی ابروی هرچی مسلمان که نه ابروی هرچی آدم روبردین این فیلمه یعنی مثل مردگان محرک ویاویروس بودفیلم که هیچ فیلم نامه اینو هرکی نوشته نه ازفیلم هاکه نصفش کپی خارجه حالا فیلم ویروس روکپی کرده بامضمون مردم شریف افغانستان انشاالله خدایه جایی جوابتونوبده شاید هم این همه بدبختی ایران به خاطرهمیناست نه ازگلشیفته .... شدن دختراوبی غیرت شدن پسرا بازم حساب ماباشه اون دنیا

>>>   باز هم توهین باز هم تحقیر ملت ایران کی تمام میکند این همه تخریب را
خصومت شخصیه ایران با دیگر ملت ها ربطی به افغانستانی ها ندارد کی می خواهند بفهمند
من هم چون ساره گل میگویم اگر بار گران بودیم و رفتیم اگر نا مهربان بودیم و رفتیم
فروردین 95 با خانواده ام سفر میکنم به آلمان گذشتن از دریا یه سیاه در نظرم راحت تر می آید تا شنیدن این همه توهین واذیتو آزار
سمیه از مشهد

>>>   سلام
دوستان ایرانی
دوستان هم زبان
دوستان هم دینی که این سریال را ساختید بهتر ازین نمیتوانستید توهین وتحقیر کنید برادران و خواهران افغانستانیه تان را

>>>   ... های شدید سریال شیوع در قسمت های اولیه .
سریال شیوع که حرف وحدیث های زیادی را به همراه داشته است وموجب خشم وناراحتی ملت افغانستان ومهاجرین شده همچنان به هنرنمایی ادامه میدهد وهنوز چندقسمت از ان نگذشته است که ... های فراراونی را شاهد بوده ایم
اولین...گپ این مجموعه بحث برانگیز این بوده است که بیماری بسیارخطرناکی که از آن در این سریال شاهد هستیم به سرعت قابل منتقل می باشد وافراد قرنطینه شده در فیلم در یک محیط کاملا باز وغیر ایزوله نگه داشته می شوند در صورتی که جریان باد یکی از عوامل مهم در انتقال بیماری های مسری می باشد.این اشتباه بچه گانه نشان از ان دارد که این فیلم بدون برنامه وبررسی ساخته شده گاف دوم ،عامل ناقل بیماری یک افغانی می باشد که از افغانستان وارد ایران شده وتمام مسافرین اتوبوسی که از مرز آمده ایرانی هستند به جز یک نفر ؟... سوم:محیطی که افراد قرنطینه شده نگه داری شده است با نوار های رنگی که قبلا برای خیابان ها استفاده می شد با محیط بیرون جداسازی شده.البته شاید ویروس های امروزی سواد خواندن ونوشتن دارن ومی دانند که نباید از این خطوط عبور کنند!!
این مسائل پیش وپا افتاده نشان از ان دارد که هدف از این سریال فقط انحراف دید جامعه نسبت به جامعه افغانستان می باشد به قدری که تولیدکنندگان این سریال سرعت را فدای دقت کرده اند.البته از دیدگاه علمی هم اگر به قضیه نگاه کنیم ،قانون سوم نیوتن صدق کننده این مسئله خواهد بود که هر عملی عکس العملی خواهد داشت شایدسریال شیوع عکس العملی بر خنده های خندوانه ای ها باشد که دید 360درجه نسبت به مردم افغانستان داشتنه اند.....؟؟؟

>>>   بنظرم ایرانیها دلشون از آمریکا پره بعدش میاد سرافغانیها خالی میکنن بعدشم میگن توهین نکردیم خب چرا از کشور عراق استفاده نکردن

>>>   باسلام بله ايران هموار تلاش دارد تا افغانها را به هر نوع شده در روابط اجتماعى و سياسي حقير و توهين كند..واين تحقير و توهين ها بخاطر وابستگى و خود فروختگى سران و رهبران افغانستان مى باشد ..يادم مياد چند سال پيش فلم مدرسه ساخت افغانستان در رابطه به زندگى مهاجرين افغانها در ايران مى باشد و داستان اصلى فلم راجع به زندگى يك دختر مهاجر بود. كه ارزوى درس خواندن در ايران را داشت..... اما سفارت ايران در داخل خاك افغانستان اعتراض كرد،كه فلم نبايد به نمايش عمومى گذاشته شود. و جالب اين جاست كه موفقم شد.. و فلم در سينما هاى كابل نمايش داده نشد!!!!حالا سوال اينجاست كه جرا اين فلم ساخت افغانستان در داخل كشور به نمايش عمومى گذاشته نشد؟؟دولت افغانستان متاسفانه سياست خيلى ضعيف دارد در منطقه..و در مقابل شهروندان افغانستان در خارج هيچ مسوليت پذيرى ندارد...

>>>   واقعا از دیدن این سریال زیبا و حقایقی که در ان بیان میشود لذت میبرم.با هر هموطنی هم که صحبت میکنم هیمن را می گوید.میلیونها اواره افغانی در ایران 40 سال است جمع شده اند و فکر کرده اند دست و دلبازی ملت ایران قرار است تا ابد ادامه یابد.افغانی ناراحتی شرتان را از سرزمین ما کم کن.در اروپا در اردوگاه و قرنطینه نگهت میدارند نه انکه بیارنت توی شهرشان امنیت و بهداشت ملت را به خطر بیاندازی.

>>>   ..... خلاص شد و رفت .4 ترم تا لیسانس دارم. از مرز هوایی که رد شدیم و پام به خاکم رسید فقط دعا کن.... تو هواپیما نباشه.دم در هوا پیما ....

>>>   در جواب به..باسلام بله ايران هموار تلاش دارد تا افغانها را به هر نوع شده در روابط اجتماعى و سياسي حقير و توهين كند..واين تحقير و تو........
میدانی چرا فیلم نمایش داده نشد؟؟چون دولت ایران رسما به حکومتتان اخطار کرد اول 3 میلیون اواره مزاحمتان را از ایران جمع کنید بعد در مورد ایران و ایرانی یاوه سرایی و سیاه نمایی کنید.در غیر انصورت انقدر فشار مردم ایران برای اخراج اوارگانتان زیاد است که اگر قرار باشد این فیلم دروغین هم بخش شود ما قادر به تحمل فشار بیش از اندازه مردم ایران برای اخراجتان نیستیم و مردم خود تکلیف اوارگانتان را یکسره خواهند کرد.این بود که حکومت افغانستان که خوشحال است شر میلیون تبعه اش را کم کرده و به گردن ایرانیان انداخته از ترس اخراج اینها مجبور شد حد و حدود خود را بشناسد و پایش ار اندازه گلیمش دراز کند.

>>>   سلام به هموطنان عزیزم
وسلام و تاسف به ایرانی ها بله درسته که ما چندین ساله که در کشور شما زندگی میکنیم اما هرکاری که میکنیم بابتش بهاش رو دادیم و شما نون مارو نمیدی خودمون زحمت میکشیم و خرجمون رو در میاریم
اره اروپا هم میریم باز از اینجا بهتره
شمام برو ایرانی هایی که توی همون قرنطینه و کمپ ها هستن و خودشون رو جای عرب و افغانستانی جا میزنن رو جمع کن شما ک هم امنیت دارین و هم اسایش و رفاه پس دیگه چی میخواین

>>>   سلام به هموطنان عزیزم
وسلام و تاسف به ایرانیها
بله درسته که ما چندین ساله که در کشور شما زندگی میکنیم اما هر کاری که میکنیم بابتش بهاش رو دادیم و شما هم نون مارو نمیدی خودمون زحمت میکشیم و خرجمون رو در میاریم
ما اگه در کشورمون امنیت بود حتی یک لحظه هم حاضر نبودیم که آواره باشیم شاد و خوشحال و بدون منت توی کشورخودمون زندگی میکردیم
در ضمن شمام برو ایرانیهایی که توی همون قرنطینه و کمپ ها هستن و خودشونو جای عرب و افغانستانی جا میزنن رو جمع کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است