شیوع مهاجر ستیزی از تلویزیون ملی ایران!
پس از به کار گماشتن افغانستانی ها در مشاغل دون و پست با شرایط سخت و وضع قوانین دست و پاگیر، جریمه و زندانی و اخراج شدن به بهانه های مختلف، به تیر بستن در مرزهای ارومیه و آذربایجان برای ممانعت از سفر به اروپا، تحمیل هزینه های سنگین اقامتی و معیشتی، مورد تمسخر قرار دادن در برنامه های طنز تلویزیونی و افترا درخصوص بزهکاری های اجتماعی، اینک نوبت به عینک بدبینی ناقل بودن افغانستانی های مهاجر به بیماری های مسری است! 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۶    ۱۳۹۴/۱۲/۳ کد خبر: 112325 منبع: پرینت

درحالی که تغییر رویه محسوس و ملموس برخی سران اجرایی و کشوری ایران در ماه های اخیر نسبت به مهاجران افغانستانی و حسن ظن نسبت به روابط دوکشور، نوید روزهای خوش و فصل جدیدی در مناسبات دیپلماتیک تهران کابل می داد اما...

اما انگار قرار نیست شعار "جان ایران جان افغانستان" که از خبرگزاری تسنیم شروع شد و به سرعت در میان تکیه کلام ها و رویکرد مسوولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران رواج پیدا کرد؛ واقعا از حد شعار فراتر برود و در روزمره ی مهاجران افغانستانی مقیم ایران انعکاس پیدا کند.

مردم ایران از آنجا که تحت تاثیر مستقیم رسانه های ارتباط جمعی خود هستند و به سرعت و سهولت، در زنجیره ی برنامه ها و طرح های صدا و سیما و روزنامه ها قرار می گیرند؛ کمترین اشارات و آثار برنامه ها و نوشته های رسانه ها را تا بیشترین زمان و وسیعترین حافظه ی خود ثبت و ضبط می کنند و بلافاصله در رفتارشان مشهود می گردد.

برای کلیت این قضیه شواهد بسیاری موجود است که در حوصله ی این متن نمی گنجد اما بحث اصلی ما بر سر شیوع افغان هراسی و مهاجرستیزی در صدا و سیمای رسمی و عمومی و دولتی ایران است که چگونه سیاست یک بام و دو هوا را در پیش می گیرد.

تاکنون بارها و بارها جرایم مختلف، بیماری های واگیردار، بزهکاری، بیکاری و بسیاری بلایای طبیعی و غیر مترقبه ایران به افغانستان نسبت داده و هتک حرمت شده است، افغانستانی که توان دادخواهی و اعاده ی حیثیت از خود و اتباع مقیم کشورهای دوست و همسایه و برادر را ندارد.

پس از به کار گماشتن افغانستانی ها در مشاغل دون و پست با شرایط سخت و وضع قوانین دست و پاگیر، جریمه و زندانی و اخراج شدن به بهانه های مختلف، به تیر بستن در مرزهای ارومیه و آذربایجان برای ممانعت از سفر به اروپا، تحمیل هزینه های سنگین اقامتی و معیشتی، مورد تمسخر قرار دادن در برنامه های طنز تلویزیونی و افترا درخصوص بزهکاری های اجتماعی، اینک نوبت به عینک بدبینی ناقل بودن افغانستانی های مهاجر به بیماری های مسری است!

سریال جدیدی که از کانال یک تلویزیون رسمی و ملی ایران پخش می شود، حاکی از داستان توهم بار و مضحک ورود یک سم مهلک امریکایی توسط مهاجران افغانستانی از مرز ایران و افغانستان است که جای بسی درنگ و تامل و تاسف برای نظام همسایه دارد.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید داکتر حسن روحانی و تغییر رویه ی داکتر محمد جواد ظریف در سیاست خارجی، روزنه های امید به فردایی بهتر در دل مسوولان افغانستانی و مهاجران هموطن جوانه زد که با پخش این سریال اهانت بار ریشه های آن خشکید و خشکانده شد؛ چرا که یک سریال به ظاهر 12 قسمتی پخش می شود و می رود اما آثار آن تا مدت ها بر نگاه بدبینانه و مغرضانه مردم ایران به مهاجران افغانستانی و در دل رنجدیده ی هموطنان می ماند.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام
ایرانیها بدانند یا می دانند که عربها با این ها چه کرده است و چه می کند کشتار حاجیان ایرانی در عربستان ، کشتار جوانان ایرانی در جنگ عراق، گرد و غبار وحشتناک و بیماری زا که سرطان زا است از عربستان و کویت و عراق وارد ایران شده. چطور جرأت ندارند به عربها حرفی بزنند. چون...........
تاسف تاسف تاسف.

>>>   متاسفانه بعضی وقت ها کسانی در ایران دست بکار هایی می زنند که تمامی خدمات شان به مهاجران و کشور افغانستان را تحت الشعاع قرار می دهد
شیما از کابل

>>>   من واقعا متاسف و شرمنده ام. هر چه عده ای سعی می کنند همدلی بیشتری بین دو ملت به وجود آورند یک عده نفهم دیگر تمام زحمات این گروه را به باد می دهند.
اشکان

>>>   خوب اگه واقعا آمریکا ویروسی رو از طریق افاغنه بخواد وارد ایران بکنه دست دولت کاملا باید باز باشه و هر کاری که میتونه باید انجام بده
ما از آمریکا کم ضربه نخوردیم. شما چه میدونین اومدیمو از بین این هزاران نفری که هی وارد ایران میشن خائن به ایران هم پیدا بشه.
اونوقت ما می مونیمو حوضمون که...

>>>   ما خیلی خوشبین هستیم والا ایران همان ایران زمان خفاش شب است ما زود یادی مان می رود .

>>>   مجلس ایران باید اقدام کند
از تلویزیون ملی ایران سوال شود که چرا با آبرو و حیثیت یک ملت نجیب که از همه کشورها بشما نزدیکتر هستند بازی می شود
پریسا از هرات

>>>   مگه غیر از اینه شما افغانستانی ها بدلیل شیوه زندگی سنتی براحتی برای انتقال بیماری آمادگی دارید حقیقت تلخ است!!!
باخبر از ایران

>>>   بنظر می رسد که برخی از عناصر افغان پیپر حقوق خود را از برادران پاکستانی خود دریافت نموده و هر از چند گاهی مطالبی را به سفارش اربابان پاکستانی خود نشر می نمایند که ظلم های جاری بر پاکستان را پوشانده و جبهه جدیدی را که اغلب کذب کامل بوده و یا بصورت غلو آمیز نشر نموده و ما را نسبت به خدمات جمهوری اسلامی ایران که الحق رسم برادری را درحق افغانستان انجام می دهند خدشه دار نمایند. حداقل ای کاش صبر می نمودید تا پس از نشر کامل سریال نتیجه گیری می کردید .
شازیه از تهران

>>>   این دنیا که هیچ آخرت را چه جواب دارید که به یک ملت توهین می کنید
خوب است ما هم از حضور معتادان ایرانی در هرات و کابل حرفی بزنیم
خوب است ما هم از حضور دختران ایرانی که از مسیر هرات به دبی می روند حرفی بزنیم
خوب است ما هم از حضور مشکلاتی که همسایگی با ایران برای ما بوجود آورده حرفی بزنیم
؟؟؟
خبرنگار فعال در کابل

>>>   برادران افغانستانی چرا گناه خود را بر دیگران انداخته اید مگر نه اینست که کشور شما پس از جنگ های داخلی به این روزگار دچار شده است؟!! ریشه تمام این مشکلات کی هست؟ همین الان در اینترنت کلمه ((افغانستان)) را به هر زبانی که میدانید جستجو کنید ببینید چه می آورد: جنگ، تروریسم، مواد مخدر، حتما اینها هم تقصیر ایران است!!!!
محمد از ورامین

>>>   از یک رسانه ملی که بیانگر سیاست های ملی یک کشور است بعید بود
یک ایرانی در کابل

>>>   برادران عزیز افغانستانی یک مطلبی میگویم قضاوت با خودتان : آیا جنگ و کشتار آمریکا و پاکستان در کشورتان و حضور داعش از سریالی که صرفا جنبه پیشگیری از بیماری دارد مهمتر است حالا معلوم میشود که چرا کشور شما اینقدر عقب افتاده است
کارشناس علوم سیاسی دانشگاه قزوین

>>>   بنده مقیم شیراز هستم بعضی وقت ها میگم ای کاش شبها طولانی تربود درینصورت شایدکم تر تحقیر و زخم زبان می شنیدیم.
آقایان ع و غ رئیس های قبلی نام نیک ازخودشان بجای نگزاشت بیائید شما از غیرت و مردانه گیتان استفاده کنید. دیگر به فکر جیب تان نباشید این همه قوم پرستی و زبان پرستی نکنید به فکر ناموس غورور وغیرت ملت باشید این سه تاهر روز بیشتر از دیروز پایمال همسایگان میشود لاعقل یکبار خود تانرا بجای آن افغانهای بگذاریدکه زن و دختر شان به علت آوارگی به زور بورده میشود چه درد میکشد این ملت وای برشمارئیس هاکه هنوزهم ببب...

>>>   این هم کشور مسلمان ناب محمدی ، از غرب چه میتوان توقع داشت. خدا پدر غرب را بیامرزد که اندک کمک برای مهاجران پول ته جیبی مقدار خوراک درست ،و سر پناه را برای یک انسان آماده و ان را به خاطر حرمت انسانی به آغوش ملت خویش قبول نموده حتی نگفته که اینها همه از کشور های مسلمان آمده این را می گوید صله رحم انسانیت ! اما از کشور همجوار با دین با هم زبان و... چه می توان توقع داشت

>>>   فکر کنم خیلی تند رفته اید اول صبر کنید سریال تمام شود بعد برای خودتان تفسیر کنید.
علی از تهران

>>>   شما افغانها چرا از کارهایی که دولت ایران برای مهاجران می کند چیزی نمی نویسید واگر هم بنوبسید اشاره ای گذرا می کنید ولی فقط کافیست یک سوژه علیه ایران ستیزی پیدا کنید تا هفته ها مانور می دهید ما ایرانیها بعد از گذشت حدود چهل سال دیگر شما افغانها را شناخته ایم ما چه در حق شما خوبی کنیم چه بدی در نهایت همه کشورها خوبند وایران بد استما ایرانیها باید بپذیریم از زمانی که افغانها از ایران جدا شدنداز روی دشمنی دوستی وحود ندارد وبیشتر مهاجران افغان هم با تجاوزها وقتلهایشان این را ثابت کرده اند می ماند تعداد معدود وکمی افغان شریف ودرستکار که انها هم به پای مهاجران بد می سوزند به اصطلاح تر و خشک با هم می سوزند
سیاست دولت افغانستان هم در قبال ایران بدتر است وموج ایران ستیزی در رسانهای وتلوزیون افغانستان موج می زند پس کاری که عوض داره گله نداره
با تشکر

>>>   چرا شما افغانها در تلوزیون ورسانهایتان دایما از ایران بدی می گویید وفیلمهای همچون مدرسه وهمسایه را می سازید ماایرانیها نباید دم بزنیم ولی ایران نباید فیلمی بسازد که تازه انهم موضوعش دشمنی امریکا است !!!!
بردران وخواهران افغان کمی به خودتان ودولتتان وهنرمندان وسینماگران ورسانهایتان نظر کنید بعد بیایید از ایران انتقاد کنید
ایران واقعا واقعا همسایه خوبی برای افغانستانی است که از پشت بارها خنحر زده است

>>>   برادران ایرانی که با غرور کاذب اظهار نظر نمودید و خود را ملت برتر قلمداد مینماید هیچ اگاهی از انسان بودن ندارید چون خلاف گفتارهای نبی بزرگ اسلام رفتار مینماید. چون گفتار نبی بزرگ اسلام هیچ انسانی بر انسانی بر تری ندارد مگر انکه متقی تر است. دوما اگر امروز ما مشکلاتی در کشور مان داریم بنا بر مداخله همسایه ها است

>>>   مهاجران افغان در ایران هر گاه خواستید از ایران بنالید واه ناله کنید نگاهی به مهاجران در اروپا بیندازید که چگونه اروپا وقتی تعداد مهجران به هزار رسید روی وخصلت واقعی خود را نشان داد واز حقوق بشر دیگر خبری نیست ثروت مهاجران را می گیرد فرزندانشان را می دزدد واقعا شما افغانها کر و کورید ایا نمی بینید چه بلایی سر مهاجران می اورند اروپاییها فقط ثروتمندان ونخبها را دستچین می کنند نه مثل ایران میلیونی افغانهای بیسوادی که هیچ کاری بلد نبودند رااجازه ورود داد نمی دانست مار در استینش می پروراند. افغان پیپر نشان بده

>>>   فیلم مدرسه وهمسایه یادتان هست دیگر اراجیف ضد ایرانی رسانهایتان بماند شما گوی دشمنی را ربوده اید ولی شما افغانها یک چیز را خوب بلدید هوار کشیدن واز کاه کوه ساختن وبه قول ما ایرانیها نه نه من غریبم بازی!!!!
بسسسسسسس کنییییییید

>>>   شیوعی دیگر و سکوتی دیگر...!!!
این روزها در صفحات اجتماعی دوستان در فیسبوک اظهار نظرهای مختلفی و انتقادات متفاوتی نسبت به پخش مجموعه تلوزیونی شیوع از سیما جمهوری اسلامی ایران شاهد بودیم.
اما یک نکته قابل درنگ وجود دارد آن هم از این قرار است که سیاست حکومت ایران در قبال اتباع افغان از گذشته تا به امروز کاملا عیان است.
حکومت و دولتمردان و رسانه های ایران در هر مقطعی در بن بستی گرفتار شدن و یا با کمبود سوژه مواجه شدن دیواری کوتاه تر از ما افغان ها پیدا نکردن... چرا که نه...!؟ افغان ها تنها مردمی هستن که حاکمان حکومتش هیچگاه اراده ای برای دفاع از حیثیت اتباعشان و حقوق مدنی و اجتماعی شان ندارند و هر روز درگیر معامله ای جدید هستند.
اما جدا از حکومت ما در بین مهاجرین سازمان ها،نهادها و شوراهای فرهنگی و اجتماعی متعددی داریم که عمده فعالیت هایشان شده توجیح سیاست های حکومت ایران در قبال مهاجرین و برگزاری مناسبت های تقویم ایران((دهه فجر،رحلت امام و غ...)) و بزرگداشت شخصیت هایی که نمیدانیم افغانی هستن یا ایرانی به قول دوستی:خیلی از این شورا ها و افراد دخیل در آن از خیلی ایرانی ها ایرانی ترند...!!!
و اما ای کاش در این روزها که حکومت افغانستان اتباعش را از یاد برده این سازمان ها،نهادها و شوراها در قبال این مجموعه و در کل این نوع فعالیت های ضدانسانی و نژادپرستانه حاکمیت و رسانه های ایران عکس عملی نشان دهند و کمی قید به خطر افتادن منافع شان را بزنند...ای کاش.
((سیدعلیرضاحسینی هروی))

>>>   صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این زمینه خاص سابقه خوبی ندارد و در خود ایران هم گاه گاهی باعث رنجش اقوام مختلف شده است که یک نمونه آن توهین به طایفه بختیاری بود که این موضوع حساسیت نمایندگان لر مجلس را در پی داشت و در نهایت از پخش آن سریال جلوگیری شد. خود من هر وقت فیلم یا سریالی در منطقه ما ساخته و پخش می شود حس بد تحقیر شدگی را در خود احساس می کنم . در فیلم های ایرانی بلوچ ها همیشه قاچاقچی ، کرد ها مزدور دشمن ، جنوبی ها عقب افتاده ، و شمالی ها ساده اند . این رویه کپی برداری از دیدگاه های حاکم بر فیلم سازان هالییود است که برای نشان دادن هر نقطه از جهان از نمادهای کلیشه ای استفاده می کنند . به عنوان مثال برای فیلم ساز هالیوودی شتر و لباس عربی یکی از کلیشه های رایج برای نشان دادن محیط عمومی خاورمیانه است بنابراین اگر بخواهند در فیلمی تهران را نشان بدهند از نماد شتر و لباس عربی استفاده می کنند چون تهران در خاورمیانه است . فیلم ساز ایرانی هم بر همین منوال وقتی دوربین خود را در جنوب کشور می برد و می خواهد فیلمی به طور مثال در بندر عباس یا کیش بسازد شما در هر یکی دو سکانس یکبار مردانی را می بینید که با لباس عربی در رفت و آمدند در صورتیکه در محیط واقعی ممکن است شما یک سال در شهرهای مدرن بندرعباس یا کیش زندگی کنید اما حتی یک بار هم مرد عربی پوش نبینید . برخورد رسانه ملی در ایران با لهجه ها و گویش ها هم هر چند وقت یک بار مسئله ساز می شود و باعث رنجش اقوام می شود که گاهی این موضوع تا حد به هم ریختن امنیت ملی هم پیش رفته و عذر خواهی بالاترین مقام این سازمان را در پی داشته است که نمونه آخر آن اعتراض آذری زبان ها بود که داشت کار دست همه می داد .
در مورد این سریال ، شیوع ، من فعلاٌ اظهار نظر نمی کنم ، باید صبر کنیم ببینیم آخر ماجرا به کجا می انجامد .
من از دوستان مهاجر خود اگر احساس تحقیر شدن عذر خواهی می کنم .
شهروند - ایران

>>>   امریکائی ها برای ایران فلم کمیته 300 میسازد وایران برای ما ! حاصل از دیدن این سریال چی است برای مردم ایران؟
اعراب ترورست که ازخون ایرانی ها آسیابرا به گردش آوردند دربحرین صد ها ایرانی را زنده زیر رگ ها کردند اموال وزمین های شانرا به زور گرفتند ترک ها جنگ های خونین مذهیبی با ایرانی ها داشته اند. درمقابل افغان ها در هرمصیبت درکنار مردم ایران بوده یکجا با آنها درمقابل دشمن شان جنگیده با مزد کم هزارها آبادی درانجا ایجاد کردند اما از اعراب وترکها نه سریالی ساخته میشود نه فلمی !

>>>   دربین 70 ملیون نفوس ایران سازنده این سریال فقط چند نفری محدود هستند نه عام شاید اکثریت افکارعامه ایران این را نپذیرند

>>>   تا حال کدام مریضی از افغانستان به ایران سرایت کرده ا؟؟

>>>   امریکا هم فلم های کشتی گیر - کمیته 300 - اسکندر - بدون دخترم هرگز _برای تحقیر ایرانی ها ساخته است . فلم سازان وسریال سازان ایرانی باید جواب آنهارا بدهند

>>>   پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) می فرمایند : از خداوند درخواست کردم که در روز حساب حساب رسی امت را به خودم واگذار کند که بندگان اگر لغزشی داشتند آبروی من پیش پیامبران پیشین نرود . خداوند پاسخ داد حساب آنها را خودم به عهده می گیرم که اگر لغزشی داشتند آبرویشان پیش تو نرود .
با توجه به اینکه خداوند حفظ آبرو را به این اندازه مهم داشته که حتی نزد پیامبر خود نمی خواهد که آبروی بنده داش ریخته شود ، پس چکونه انسانها به خود اجازه می دهند که با آبروی یگذیگر بازی کنند .
توجه به اصل کرامت انسان
"لِلهِ عَزَّ و جَلَّ فی بِلَادِهِ خَمسٌ حُرَم ؛ حُرمَةٌ رَسولِ اللهِ و حُرمَةُ آلِ الرَّسولِ و حُرمَةُ کِتابِ اللهِ عَزَّ و جَلَّ و حُرمَةُ کَعبَةِ اللهِ و حُرمَةُ المُؤمِنِ "
مملکت خداوند بزرگ را پنج حریم است : حریم پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حریم آل پیامبر و حریم کتاب خدای بزرگ و حریم کعبه الهی و حریم مؤمن "
از منظر قرآن کریم ، انسان نسبت به سایر مخلوقات از کرامت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و این کرامت در پرتو ایمان و تقوای الهی ایجاد می شود .
خداوند متعال در قرآن می فرمایند : " إنَّ أکرَمَکُم عِندَالله أتقَاکُم " به درستی که ارجمندترین شما نزد خدا ، پرهیزگارترین شماست .
بنابرین مؤمنان در نزد خداوند دارای کرامت و مرتبه ای بلند هستند و آنچه که سبب پایمال شدن این کرامت شود از نظر دین مذموم است
اهانت و تحقیر
از بزرگ‌ترین گناهان در اسلام اهانت کردن به دیگران است و شخص اهانت کننده خود ذلیل و خوار است و در حدیث آمده است:هیچ مومن فقیری را تحقیر نکنید به درستی که هر کس مومن تهیدستی را تحقیر نموده و کوچکش کند خدا او را تحقیر می‌کند و همواره مورد خشم و غضب قرار خواهد داد تا از تحقیر کردن بیرون رود یا توبه کند (بحارالانوار 75/146)
یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَکُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ یَکُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَکُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَاولئِکَ هُمُ الظّالِمُونَ. اى کسانى که ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء کنند، شاید آنها که مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره کنندگان باشند. و همچنین زنان یکدیگر را مسخره نکنند، زیرا ممکن است زنان مسخره شده از آنها که مسخره مى‏کنند بهتر باشند. و مبادا از یکدیگر عیب جویى کنید و زنهار از اینکه یکدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد کنید که پس از ایمان آوردن، نامى که نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر کس که از این رفتار توبه نکند ستمگر و ظالم است.

>>>   مهاجرین افغانستانی باید هرچه سریعتر ایران را ترک کنند و به کشور خود برگردند وتمام حقوق شهروندی و کار وامنیت و رفاه وبهداشت ویارانه و گواهینامه وتحصیل و.... را از کشور خود و حکومت خود طلب کنند . کشور شما افغانستان است. ایران کشور شما نیست این موضوع را درک کنید.

>>>   سلام . یکی نیست از خود افغانی ها بپرسد شما خود تان با همدیگر چکار میکنید و چی کار ها که به حق هم دیگر روانداشتید پشتون به حق هزاره هزاره به حق پشتون و.....
پس از دیگران و بیگانگان چی انتظاری دارید .
طاهر از ایران

>>>   قال رسول الله - صلی الله علیه و آله - : مَنْ اِسْتَذَلَّ مُؤمِناً أَوْ مُؤمِنَةً أَوْ حَقَّرَهُ لِفَقْرِهِ أَوْ قِلَّةِ ذَاتِ یَدِهِ، شَهَّرَهُ اللهُ تَعَالی یَوْمَ القِیَامَةِ ثُمَّ یُفْضِحُهُ.
پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هر كس مرد یا زن مؤمنی را خوار و ذلیل شمارد و یا به سبب تهیدستی یا كم بضاعتی حقیر شمارد، خدای تعالی در روز رستاخیز او را انگشت‏نما و سپس رسوا و مفتضحش كند.

>>>   سلام
مگه در همین سریال نبود که کمک راننده به آن مرد افغانی کمک کرد؟ مگر همین پزشک ایرانی نبود که تا اخر مرگ کنارش بود؟ شماها ببینید که انتهای فیلم چه می شود بعد بیاید تفسیر کنید.
احمد از ایران

>>>   مگر افغانها فیلم جعلی اردوگاه سنگ سفید را نساختند ؟

>>>   ميگم ایرانی ها ک این بلدن ب ما توهین کنن ما چرا یه سریال نسازیم و اونم توهين ب ایرانی ها باشه ماهم خیلی چیزارو داریم ک میتونیم ب ایرانی ها توهين کنیم تا از زنان محتاد ایرانی ک زیر پول های کابل خوابیده و دخترانی فراری با مردان افغانی ب افغانستان هزار ها دختر فراری ایرانی تو افغانستان بخوایم ماهم میتونیم یه فیلم و ....

>>>   جناب کارشناس علوم سیاسی در قزوین: توهین سونامی خاموش است که به مراتب مرگ بهتر از آن هست،
آمریکا اگر بخواهد ملت ایران را با ارسال ویروس آلوده کند در افغانستان روزآنه صدها اتباع ایرانی از طریق هوا و زمین به عناوین مختلف در رفت آمد هستند اقدام میکند وباهم در نشست مستقیم با نماینده های سیاسی تان
البته اول خنده کردم بعد نوشتم
علی سینا هراتی

>>>   سلام بینی برادرانی ایرانی وافقانی که دوستی درازمدتی دارند نباید حمچون هرفای باشد شما ایرنیان همین که ما افقانها را برادر میخانید وتو کشوری تون بدونی مدرک میتونیم درس بخونیم برای ما افتخار دادید و از شما برادرانی ایرانی این هرفا بعیده برای هم شهریانم متعصفم
غلام نبی ولایت بادغیس

>>>   این فیلم وفیلمها،فارغ ازداستان کلی وقسمتهای آینده آن ،نمی تواند بعنوان دست آویز برای ضدوحدت باشد...
کمی صبر وتحلیل عمیقترنیازاست...
فیلم دشمنی دشمن وراه های نفوذرامیزند...
ترروریسم نرم وخاموش موضوع فیلم است نه...

>>>   خداوند در قدم اول به رهبران بی غیرت ما افغانستانیها یک جو غیرت بدهد تا با اختلافات خود بیش از این باعث تفرقه و اختلاف در بین اقوام وملیتهای ساکن در کشور نباشند، و بتوانند به کشور سر و سامانی یدهند وملت در بدر و بیچاره را از آوارگی نجات بدهند . به نظر بنده دیگر زمان آن فرا رسیده است که دست از اختلاف بر دارند ، دیگر بیش از این به نامهای پشتون وتاجیک وهزاره و ازبک و ... فرزندان وطن را به کشتن ندهند، طالب و داعش و اردوی ملی و مجاهدین و هر کسی دیگری حتی یهودیها ونصاراهای که نسبتی به این آب وخاک دارند دور هم جمع شوند ، دست از کشتار همدیگر بر دارند، و خارجی ها را از کشور اخراج و وطن را آباد نمایند و به هیج کشوری ، حتی همسایه ها اجازه دخالت ندهند. رهبران ما هم باید کمی غیرت ملی داشته باشند، از همین کشورهای همسایه یاد بگیرند که چطور یهودیها ، مسیحی ها ، زردشتی ها مسلمانها و... چون از آب و خاکشان هستند از احترام بر خوردارند واز حق وحقوقی بر خوردارند، اما کسانی که خارج از جغرافیایشان است ( اگرچه برای خود کسی هم باشد وعنوان ... داشته باشد ) به نام بیگانه یاد می شوند و دفاتر که خدامتی به خارجیان ارائه می دهند ،سر در آنها را مزیّن به تابلوی « دفتر اتباع بیگانه » می کنند و حتی بیگانگان را « که البته بعضی از بیگانگان را » مورد تمسخر قرار می دهند که نمونه اش همین موضع است که شما هم ذکر کرده اید. والبته که این تحقیر ها کاملا امر طبیعی ومعمول است ، چون ملتی که پشتوانه ندارد ومردم آن چون گله بی صاحب است ، این گونه تحقیر ها در حق آنها امر بعید و دور از انتظارنیست، برای مثال : سر بازان انگلیسی وسر بازان آمریکایی وقت وارد قلمرو ایران واز سوی سربازان ایران دستگیر شدند ، چون پشوانه داشتند بعدا با چه احترامی آزاد گردیدند، با فرض اینکه : « فرض محال محال نیست » روزی چند سرباز بد بخت کشور ما هم مثل سربازان انگلسی و یا آمریکائی به اصطلاح راه گم کنند و وارد قلمرو ایران شوند،آیا اینها هم همراه با هدایا به افغانستان بر خواهند گشت ، یا با تابوت ؟ چنانکه عدة از افغانها وقت می خواستند ایران را ترک کنند از مرز ارومیه باتابوت به وطن برگشتند؟!!!
در قدم دوم خداوند به مهاجرین ما غیرت و همتی بدهد که این کشور را ترک نموده و به کشور فلاکت زده خود و یا کشور دیگری بروند ،تا هم از ایران رفع زحمت نموده باشند ، و هم مهاجرت در سایر کشور ها را نیز تجربه نموده و از نزدیک طعم آن رابچشند که آیا در همه جا یک طعم دارد یا متفاوت است ؟!!!
در قدم سوم خداوند به مرز بانان ارومیه هم کمی انصاف بدهد تا دیگر افغانیهای که ایران را ترک میکنند، به گلوله نبندند ، راهشان را نبندند، بگذارند بروند ،وقت امیدی به کشور خودشان ندارند ،وقت ایران از بودن آنها رنج می برد و آنهارا قبول ندارد ، حال که کشور های کافر اروپا مرزهایشان را باز گذاشته اند چرا مانع می شوند ؟
« مهاجر ، از ایران »

>>>   ما افغان ها مرد تَر از ان هستيم كه عيوب ديگران را ده رويش بياوريم ايراني هاي كه در افغانستان هستيد كم نيست و ما اگا ه هستيم از كإرهاي شان

>>>   سلام عزیزان.
ایرانی هستم و از ایران.
خداییش قصد توجیه ندارم اما پیشنهاد میکنم خودتون ببینید. قسمت اول یا دوم هست اگر اشتباه نکنم ٬ این بنده خدایی که از کشور شما هست میگه یه شرکت دارویی وقتی فهمید میخوام بیام ایران آزادم کرد (تا ویروس پخش بشه). به نظر من و چندین مخاطب دیگه که اطلاع دارم منظور شرکتای غربی داخل افغانستان هست. امیدوارم به بزرگی خودتون ببخشید و ما رو با فیلم قضاوت نکنید چون خدا شاهده واقعأ خیلی ها رو میشناسم که از ته دل دوست دار شما هستن.
زنده باد افغانستان مستقل
ارادتمند شما رضا

>>>   سلام بخاطر پخش اين سريال همين امروز توهين وتحقير نسبت به مردم أفغانستان در صف نانوايي را ديدم گذشته ازينها دردما مردم أفغانستان يكي دو تا نيست درطول أقامت مهاجرين هر نوع تحقير وتوهين كه ممكن است در حق ما شد ولي هيچ كس از مسؤلين در دولت ما پيد نشد كه اعتراض كند ايران با كشور هاي هم مرز است كه هيچ كدام إز نظر امنيتي إز أفغانستان بهتر نيست ولي تلويزون دولت ايران جرئت ندارد نسبت به ساير همسايگان خود چنين جسارت بكند

>>>   سفارت افغانستان درایران اعتراض کند.

>>>   کاملا درست است

>>>   برادران افغانستانی عزیزم - چرا اینقدر زود فریب برخی از دشمنان دو ملت را می خورید . شما را به خدا صبور باشید . خواهر شازیه راست می فرمایند . اجازه دهید سریال تمام شود و اگر نتیجه گیری آن جسارت به ملت غیور افعانستان بود حتما باید تلویزیون ایران عذرخواهی کند و اگر نبود حتما در پیشگاه خداوند متعال استغفار نمائید . مگر می شود که ایرانی برادر افغانستانی اش را آنهم در مقابل دشمنان مشترک تحقیر کند . ما یک ملت هستیم و بقول مقام معظم رهبری "ما بیش از همسایگی قوم و خویش هستیم ". برای کسانی که نمک ایران را خورده اند و سال ها در کشور ما میهمان بوده اند می گویم ؛ در هر کجا که انسان ها دور هم باشند اختلاف هم هست مگر در خانواده هایتان اختلاف و حتی قهر را بین پدر و پسر و یا برادران و خواهران ندیده اید ؟ این مقدار کم صبوری در مقابل ملت مقاوم افغانستان تعجب برانگیز است . مطمئن باشید که در نهایت ما یکی خواهیم شد حتی اگر آمریکا و اسرائیل از حسادت کور شوند . انشاءالله .
برادرتان حسن از تهران

>>>   بهتراست ایرانی ها دیگر پذیری وسعه صدر رایاد بگیرند وبه دیگران احترام بگذارند ومهاجرت وپدیده های چون این مخصوص این کشورنیست وهیچکدام بی احترامی ها واغراض ایشان را توجیه نمیکند.
مهرداد

>>>   برادران عزیز افغانی باور بفرمایید هیچ توهینی در کارنیست واین سریال یا هر مجموعه داستانی برای ایجاد کردن یک فضای داستانی از یک سری المان ها استفاده میکند اگر برنامه های سیمای ایران را دنبال میکنید شاهد سریال های زیادی هستیم که با تکیه بر روایت های داستانی گوشه کنار مردم این سرزمین مثله لهجه ،اداب رسوم ، .... ساخته میشود
فوابستگی فرهنگی ایرانی ها و افغانی ها بسیار عمیق تر و بسیار ریشه دار تر از آن است که با چنین مسائل حاشیه بخواهد تیر تار شود
زنده باد افغانستان و زنده باد ملت نجیب ، باهوش ، سخت کوش افغان
محمد از کرمان

>>>   در جواب دوستمان کارشناس مسائل سیاسی از قزوین
دوست عزیز شما بایستی کارشناسی روانشناسی را هم بگیری تا بتوانی قضاوت درست کنی به همچین مسائلی نمیشود صرفا نگاه سیاسی داشت بهتره درباره حیثیت یک ملت به همین راحتی صحبت نشه و بهتر میبود اگه دانشگاه قزوین 2واحد شعور سیاسی هم اضافه میکرد به چارت درسیتان
محمد سعید

>>>   در ضمن ترور کردن فقط کار تروریست ها و داعشی ها نیست بلکه ترور شخصیتی بسی بمراتب تلختر و کشنده تر است چرا که زخم شمشیر زود خوب میشود ولی زخم زبان شاید هرگز!!!
محمدسعید

>>>   1-یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَكُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ یَكُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ. اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء كنند، شاید آنها كه مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره كنندگان باشند. و همچنین زنان یكدیگر را مسخره نكنند، زیرا ممكن است زنان مسخره شده از آنها كه مسخره مى‏كنند بهتر باشند. و مبادا از یكدیگر عیب جویى كنید و زنهار از اینكه یكدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد كنید كه پس از ایمان آوردن، نامى كه نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر كس كه از این رفتار توبه نكند ستمگر و ظالم است
2-رسولخدا -صلّى اللّه علیه و آله- فرمود:
و من اذلّ مؤمنا اذلّه اللّه.... كسى كه مؤمنى را خوار شمارد خدا او را ذلیل خواهد كرد.
3-إنّ اللّه تبارک و تعالى أخفى أربعه فی أربعه… و أخفى ولیّه فی عباده فلا تستصغرنّ عبدا من عبید اللّه فربّما یکون ولیّه و أنت لا تعلم. خداى تبارک و تعالى چهار چیز را در چهار چیز پنهان نموده است:… ولىّ خود را در میان بندگان خویش پنهان داشته است. پس به هیچ بنده‏اى از بندگان خدا با چشم حقارت نگاه مکن که شاید همان (کسى که به او بى‏اعتنا هستى‏) ولىّ خدا باشد و تو ندانى.
4-من حقّر مؤمنا لقلّه ماله حقّره اللّه فلم یزل عند اللّه محقورا حتّى یتوب ممّا صنع... .
كسى كه به خاطر فقر و تهیدستى مؤمنى را كوچك شمرد خداوند او را كوچك مى‏شمارد و همیشه در نزد خدا خوار و زبون است تا آنكه از كردارش توبه كند...
حرمت مؤمن از حرمت كعبه بیشتر است
5 – اگر به همه موارد فوق اعتناندارندحال باید اقلا به قوانین و رسوم امریکائی باورداشته باشند که آنها هم تحقیر دیگران را مردود میشمارند واگر به توصیه نشد تحریم ها علیه او وضع میکنند تا سربراه شود !
6 – اگر به هیچکدام موارد فوق اعتنا ندارند پس عمل شان هم بی ارزش است هرچه بگویند وهرچه انجام دهند هیچ عیبی برای شان نیست !
( گیلگمش )

>>>   امیدوارم سریال را کامل ببینید.
ان افعانستانی که در سریال است برای دیدن بچه های خود به ایران می اید و آمریکایی ها چون می دانند او به ایران می آید عمدا این کار را می کنند.
دقیقا متوجه توهین به افغانستانی ها در سریال نمی شوم.
ما ایرانی ها همیشه پذیرای افغانستانی ها بوده ایم.
کافی است فقط رفتار ما را با رفتار اروپایی ها علیه مهاجرین مقایسه کنید. البته رفتار برخی ها که بسیار کم هم هستند نباید به پای مردم ایران بگذارید.

>>>   متاسفم که دروغ می زنید ، چرا چیز کوچک را بزرگ می کنید ، چرا تفرقه می اندازید ، هدف چیست ؟ .......

>>>   پریسا از هرات ما مردم ایران هم از صداسیما راضی نیستیم

>>>   به عنوان یک ایرانی میگم بنظر من اینکار غلطه.ماها به کمک هم نیاز داریم

>>>   بلى امريکا از هر کشور و ملت عليه ملت و کشور ديگر استفاده سوء کرده است.
" غول قندهار" ، پرنده جاسوسی آمریکا از ایران
نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که از هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی " دیده بان RQ -170 " ، برای جاسوسی از ایران استفاده می کند.
مگر يک وزير امريکا در پايتخت افغانستان بر ايران حمله لفظى نکرد, مگر امريکا پهباد (هواپيماى بدون سرنشين ) حريم هواى و زمينى ايران را نقض نکرد?
مگر امريکا نبود که سرکرده تروريست بلوچى جند اله را از هواى افغانستان نجات مى داد که ايران آن هوا پيما را در خاک خود پايين کرد. با اين کار تروريسم در بلوچستان و سيستان نابود شد.
مگر افغان جاسوس نمى شود.
مگر کرزى و غنى را که به اريکه قدرت آورد. مگر ملا عمر که يک چشمه به کورها پادچا بود جاسوس پاکستان نبود? مگر شاه شجاع و عبدالرحمان خان کى ها بودند.
وبلاخره آزادى هنرى !
همين زمانى که ما پيرامون اين مطلب مى نويسيم به صد ها بار داستان درباره افغانها در فليم ها و سریال هاى کشورهاى امريکا و غرب با توهين ضريفانه وزريکانه وآشکار در جريان است.
بلى افغان من نيستم, چون اول از اين نام منحوس خوشم نمى آيد.
"سريال سازى مستند امريکا"
القاعده و طالبان
1- افغانستان
مگر همين امريکا سرزمين و مردم سرزمين من را (نامگذار خاک وطنم يک انگليسى بود به اسم مونت استوارت الفنستون ) بمباران نکرد . بمهاى اش با کلاهگک هاى هسته اى زهرآگين بود و انسانها و حيوانات معيوب مى زايند.
2- اعراق
داعش سازى
3- لبيي
4- سوريه
قبيله افغان انگشت پيغار خود را در قدم نخست به رخ خود کن!
اگر نه سه انگشت ات به سوى خودات است.
اى بى خبر از شر وخير!
خوب است که در ايران پناه هنده هستى!
در شرق آلمان در خانه سوزى مى سوختى!
در سواحل ترکيه و يونان در دريا غرق مى شدى!
توهين در آلمان?
بخاطر که افغان بدون سواد زبان ياد ندارى و ظرافت و ساختار عمق زبانى را ياد ندارى.
بلى تو افغان هستى تو نمک حرام هستى
ازهمين خاطر هميشه در ناله و افغان هستى
در پشتونخاک و گرد جهان نالان هستى
در پيش خدا و قران سرگردان هستى
دور از فرهنگ و آهنگ در جهان هستى

>>>   از وقتيکه نام هفت ستان از بيست و يک ستانى آريانم "افغان" شد
ستان هاى هفت شهر عشق ويران شد.

>>>   کارشناس علوم سیاسی دانشگاه قزوین، با نشون دادن یه افغانستانی ناقل می خواد می خواد آموزش پیشگیری بده؟!؟!؟! اگه احیانا یه ایرانی ناقل می بود به سریال جنبه آموزشیشو از دست می داد؟ شبکه اطلاع رسانی افغانستان شما هم بی خودی مته به خشخاش نزن.مگه چه تعداد هستند که این سریالو تماشا می کنند؟

>>>   بــه اشــــکــان !
رابطه دیرینه وکهن تاریخی بین دوملت نمیتواند صرف با یک سریال یا فلم خدشه دار گردد شاید هدف نویسنده یا کارگردان این سریال عمدا توهین نباشد وچیری دگری باشدیا روی آن طرف امریکائی ها باشد واگر هم عمدا باشد بازهم این به نمایندگی از تمام ملت ایران نیست در زمان فعلی که افغانستان به مشکلات عدیده دچار است اگرمهاجرین به مجبوریت به دیارشما آمده اند هرگاه ما مانند امریکا قدرتمند واقتصاد قوی داشته باشیم بازهم به اقتضای فرهنگ مشترک زبان مشترک نژاد مشترک با همیم یعنی درهرحالت !
ر

>>>   روزیکه اریانا افغانستان شد؟؟ زندگی سرما گورستان شد؟؟

>>>   سلام خدمت همه ایرانیا و افغانای عزیز
دوستان مردم افغانستان چه گناهی کردن که باید آنقدر عذاب بکشن...الان توی تهران وضعیتشون خیلی بده، من افغان هارو عین برادر دوست دارم...خدا پاکستان و طالبان رو لعنت کنه که این بلاهارو سر شما میارن که آواره اینجا بشین ولی دوستان در نظر بگیرید که ایرانم وضعیت بدی داره کشور داخل رکود و پاسخگوی نیاز ملتش نیست...

>>>   درهیچ تلویزیون های افغانستان من فلم بنام مدرسه یا همسایه ندیده ام

>>>   سلام به دوستان افغانی
به عنوان یک ایرانی هیچ‌وقت به ملت افغانستان به عنوان بیگانه نگاه نکردم...
ایران از مجاهدان در مقابل شوروی دفاع میکرد و ملت افغانستان شهدای زیادی در راه دفاع از ایران در مقابل عراق تقدیم کردن...
گرچه سرزمینمان از هم جدا شده ولی هنوز یک ملتیم...
تحت تاثیر تبلیغات قرار نگیرین انشاءالله مشکلات اقتصادی افغانستان حل میشه و طالبان ریشه کن میشه... و افغانستان از این باتلاق جنگ همیشگی خارج میشه... انشاءالله

>>>   افرین! سرانجام در تلوزیون ایران یک حقیقت نمایش داده شد. وقتی ملت هایی ساه ترین اصول بهداشتی را رعایت نمیکنند و از طرفی توسط امریکا هم اشغال هستند معلوم است که ورود بی حساب اتباع این کشورها به ایران میتواند به شیوع بیماریهای خطرناک منجر شود. نمونه بارز ان فلج اطفال است که سالها در ایران منقرض شده اما در شهرهای هم مرز با افغانستان و پاکستان هنوز که هنوز است شیوع دارد.تا کی باید ملت ایران هزینه های فقر و فلاکت افغانی را تحمل کنند. اقا ما مسلمان نیستیم شرتان را از سر مان کم کنید.
والسلام

>>>   «شیوع» را زود قضاوت نکنید/ افغانستانی‌ها برادران ما هستند

تهیه کننده مجموعه تلویزیونی «شیوع» گفت: مخاطبان این سریال زود قضاوت نکرده و صبر کنند داستان کمی جلو برود آن وقت می‌بینند که توهینی به افغانستانی‌ها نداشته‌ایم و آنها مانند برادران ما هستند.
خبرگزاری فارس: «شیوع» را زود قضاوت نکنید/ افغانستانی‌ها برادران ما هستند

«بیژن شیرمرز» در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که چرا سریال «شیوع» به افغانستانی‌ها توهین کرده؟ گفت: اصلا چنین تعبیری کاملا اشتباه و بی‌اساس است.

وی افزود: ماجرای ما به لحاظ داستانی این بستر روایتی را می‌طلبید. یک آزمایشگاه امریکایی در مرز ایران و افغانستان وجود دارد که ما مجبور بودیم قصه را از آنجا شروع کنیم.

شیرمرز اظهارداشت: از مخاطبان گرامی این سریال تقاضا می‌کنم که ما را زود قضاوت نکنند و سریال را تا آخر ببینند. آن وقت متوجه می‌شوند که هیچ توهینی نسبت به افغانستانی‌ها در این سریال نشده است. اصلا چه دلیلی دارد که ما به کسانی که آنها را مانند برادرانمان می‌دانیم توهین کنیم؟ ما که با آنها دشمنی نداریم. هیچ دلیلی هم برای توهین وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امیدوارم دوستان کمی حساسیت‌ها را کم کنند و دیرتر قضاوت کنند تا بتوانیم حرف بزنیم و کار کنیم.

>>>   از افغانستان فقط اواره و مواد مخدر و بیماری و تروریسم به ایران می اید. این یک حقیقت روشن است که خودتان هم بهتر از هر کسی میدانید. فقط مشکلتان ان است که از همه دنیا طلبکارید و سیاستهای نابخردانه نظام ایران هم به این توهم شما افزوده.چه دلیلی داره میلیون ها تبعه بیگانه غیر مجاز در ایران باشند. شکستن سکوت توسط تلوزیون ایران ناشی از فشار افکار عمومی برای تعیین تکلیف اتباع بیگانه بخصوص افاغنه بود.

>>>   این سریال فقط واقعیت را نشان اد و بس.اما خب واقیات وقتی به ضررت باشد حتما تلخ است

>>>   برادران و خواهران افغانستانی من، همه پسران و دختران پیغمبر ند احتمال هیچ خطایی ازشون وجود نداره فقط این مملکت گل و بلبلشون ایرانیها و پاکستانیها و آمریکایی ها با خاک یکی کردن عزیزان من در کشوری که مهم ترین محصولش مواد مخدر که اگر قبول داشته باشید که با این نگاه شما به خودتون حتما خارجیا دارن به ملت شما تهمت میزنن که اینم اصلا از شما بعید نیست بگید این خارجیا خودشون مراحل کشت، داشت و برداشت و فراوری انجام میدن اصلا یه نفر هم از افغان ها در این پروسه شرکت نمیکنه.

>>>   دلتون خنک شد ؟ این خبر گذاشتید ک این همه مردم باز ب جون هم بیفتن ...
لطفا سریال رو با دقت نگاه کنید ...
در این سریال درسته فرد مبتلا یک افغان بود ولی اگر دیده باشید مسئولین وزارت بهداشت اولین حدسشون این بود که این کار آزمایشگاه های سه یا چهار آمریکایی میتونه باشه و دنبال اون ها بودند ! یعنی مشکوک ب خرابکاری و بیماری سازی از طرف آمریکا بودند ک ماشا الله آمریکا کم هم از این کار ها نکرده و بخاطر فروش واکسن و کسب درآمد انواع اقسام بیماری ها رو در مردم سایر ملت ها ایجاد میکنه
این دیگه چه ربطی داشت ب اون مهاجر بدبخت ؟!
الان مثلا من ِ ایرانی با دیدن این سریال نگاهم ب افغان ها بد شد ؟! نخیر اون مهاجر یک انسان نوعی بود ک قربانی اون ویروس مشکوک شد که معلومه از کجا اومده ... من نفرتم از غرب بیشتر شد.. .
لطفا یه کم انصاف داشته باشید
اینقدر هیزم در این آتش نریزید ... این رو هم با ایرانی ها هستم که هم وطنم هستند هم با افغانستانی ها ... هرکاری کنید نمیتونید این منکر بشید که ما همگی با هم برابریم ... آریایی و هم زبانیم .. همسایه ایم ... مسلمونیم ...
خراسانی

>>>   در جواب سینا هراتی : برادر عزیزم اما من اول تامل کردم بعد متاسف شدم به حال شما و دوستان افغانستانی که این همه سال با یکدیگر ستیز کرده اید توسط آمریکا انگلیس عربستان پاکستان بین شما تفرقه انداخته اند و هر کاری که بخواهند در کشور شما انجام میدهند آیا این بزرگترین توهین نیست؟؟؟
کارشناس سیاسی دانشگاه قزوین و خون شریک برادران افغانستان

>>>   من ازبیگانگان هرگز ننالم --هرآنچه با من کرد آن آشناکرد.
مهاجر.

>>>   باسلام به همه یربال شیوع به نوعی خون بهای شهدای مدافع ولایت یا حرم می باشد که حدود20000نیروی جوان افغانستانی را در خارج از ایران برای دفاع از کشورش در سنگرجنگ با دشمنانش می فرستند اما برای سرگرمی مردم خود و سیانمایی و مسخره وتوهین به همین خانواده های که فرزندانش در سوره از منافع ایران دفاع می کند بدترین توهین که نه عرف جوامع بین المللی و نه دین و اخلاق اسلامی می پسندد ایران انجام می دهد

>>>   جناب (ر)
هر چند سازنده گفته که هرگز قصد بدی نداشته است اما باید این افراد عقل خودشان را به کار بیندازند و ببینند ‍پیامد این کارشان چیست نه این که برنامه ساخته شود و بعدا بفهمند اشتباه کرده اند. همین تلویزیون حداقل سه برنامه در مورد مهاجرین در سال 94داشته است که استقبال خوبی هم از آن ها شد اما این سریال مثل یک لکه سیاهی است که بر یک پارچه سفید افتاد و همه زحمات بقیه را تباه کرد.
اشکان

>>>   دراین داستان چرا آمریکایی ها یا اسرائیلها این ویروس را از طریق عربستان که هزاران حاجی در رفت و آمد است. یا از طریق دوبی یا از طریق ترکیه و یا از طریق پاکستان که محل تجمع تمامی ویروسها است وارد ایران نشده که از کشور افغانستان وارد شده است؟. این کار چند دلیل می تواند داشته باشد: 1- دیوار کوتاه تر از افغانستان در سیاست ایران وجود ندارد2- مسؤلین فرسوده ای افغانستان به فکر آبروی افغانستان نستند.
سوال اینجاست که این فیلم ساز چرا ویروس از طریق عربستان سعودی که دشمنی این کشور با ایران کمتر از اسرائیل و آمریکانیست انجام نداده دلیلش واضح است.
فرهاد

>>>   در حالی که کشورهای عرب زبان با تکیه بر مشترکات فرهنگی و تاریخی شان علیه جمهوری اسلامی ایران و عیه هویت تاریخی و پارسی اش ایستاده اند، مقامات فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به جای تکیه برگسترش و تامین همبستگی با همتباران تاریخی و فرهنگی خودیش، چنگ و دندان علیه فارسیان بیرون از مرزهای سیاسی خود تیز کرده و به آن حمله می کنند که نشر سریال مستهجن "شیوع" درست در همین راستاست.

این کار نهادهای فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران را که بیشک زیر نظر مقامات سیاسی آن کشور صورت می گیرد، در یک طرف بی ادبی و در سوی دیگر بیخیردی سیاسی می توان نام نهاد نه چیزهای دیگر.

به گفتۀ یکی از شخصیتهای سیاسی کشور- "ده گور چند بیلر تیلی که شما بیشتر دارید"! مگر ما چه کمبودی از شما داریم که باید بر ما طعنه بزنید؟ اگر افغانی و ایرانی اینقدر فرق دارند و ازهم جدایند پس به گور هفتاد پشت تان می خندید اگر مولوی و سنایی و دقیقی و ناصر خسرو و ابن سینا و .... را از خود و ایرانی بخوانید. مگر اینها همه همشهری ما نیستند؟ چگونه است که مولوی ما خوب است و ما بد استیم؛ هااء؟

>>>   سلام به همه برادران ایرنی و افغانی. این فیلم با نیت توهین به برادران افغانی تهیه نشده و لذا هدف آن تنها هشدار به مردم ایران است که در قبال انواع جنگ و هجوم دشمن (آمریکا) هوشیار باشند. اینکه این ویروس در این فلم از طرف کشور افغانستان وارد ایران شده خوب امری طبیعی است چراکه تمایل به ورود غیر قانونی از این مرز ایران بسیار بیشتر از مرزهای دیگر است و لذا وضع کنونی کشور افغانستان محیای چنین شرایطی هست و از طرفی وضعیت این منطقه از ایران هم مساعد چنین شرایطی می باشد. به هر حال این فلم عداوت و دشمنی غرب را نشان می دهد و نباید موجبات خدشه دار شدن روابط حسنه دو ملت را فراهم آورد

>>>   سلام به همه برادران ایرنی و افغانی. این فیلم با نیت توهین به برادران افغانی تهیه نشده و لذا هدف آن تنها هشدار به مردم ایران است که در قبال انواع جنگ و هجوم دشمن (آمریکا) هوشیار باشند. اینکه این ویروس در این فلم از طرف کشور افغانستان وارد ایران شده خوب امری طبیعی است چراکه تمایل به ورود غیر قانونی از این مرز ایران بسیار بیشتر از مرزهای دیگر است و لذا وضع کنونی کشور افغانستان محیای چنین شرایطی هست و از طرفی وضعیت این منطقه از ایران هم مساعد چنین شرایطی می باشد. به هر حال این فلم عداوت و دشمنی غرب را نشان می دهد و نباید موجبات خدشه دار شدن روابط حسنه دو ملت را فراهم آورد

>>>   دوستان دو ملت افغانستان و ایران قبل از این فیلم روابط حسنه با هم داشته اند و بعد از اتمام این فلم با ز هم روابط حسنه خواهد بود. موضوع را خیلی جدی نگیرید

>>>   ما که این همه تلویزیون ایران را نگاه می کنیم و هیچ خبری علیه مهاجران و افغانستان نمی شنویم. ولی کمتر رسانه ی افغانی را می توان یافت که علیه ایران خبر منتشر نکند.

>>>   کسی که اینگونه سریالها را می سازد گوش شان به قرآن و احادیث معصومین بدهکار نیست. آنان ساز و نواز خود شان را می زنند.

>>>   چـــنـــدین مــراتبه بعد ازینکه درافغانستان به اثـــــر .اکسین پولیو نابودشده بعد دوباره از پاکستان ناپاک به افغانستان سـرایت کرده وباز عده را معیوب کرده اما ازما نه حرفی دارند نه سریال وفلمی درحالیکه آن سریال تخیلی است اما این موضوع واقعی است
.

>>>   به اون آقای بی ادبی که در بالا توهین کرده اند می خواهم بگویم : بی ادب تو مولوی و سنایی و دقیقی و ناصر خسرو و ابن سینا و .. را می شناسی ؟ یک خط یا بیت از آثار این بزرگان به گوشت رسیده است ؟ مسلماٌ نه ، که اگر خوانده بودی یا شنیده بودی اندکی ادب از محضر این بزرگان آموخته بودی . بی ادب در یک فیلم ایرانی یک افغانی مریض نشان دادند غیرتی شدی ؟ تو اگر غیرت داشتی روزی که آمریکائی ها بر جسد هموطنانت شاشیدند غیرتی می شدی . اگر غیرت داشتی روزی که قرآن خدا را در افغانستان همراه زباله ها به آتش کشیدند غیرتی می شدی . اگر غیرت داشتی روزی که عروس و داماد افغانی به همراه میهمانان جشن عروسی توسط آمریکائی ها به آتش کشیده شدند غیرتی می شدی .
دقیقی طوسی اهل طوس و ابن سینای اهل روستای خرمیثن بخارا به تو چه ربطی دارد که دهان خود را به بی ادبی باز می کنی ؟
از کلیه افغانستانی های شریف عذر خواهی می کنم . جواب های ، هوی است .
شهروند - ایران

>>>   تلویزیون ملی افغانستان حتی سریال ابو حنیفه ساخت مصر وتائید شده از طرف الازهر را هم بعضی قسمت هایش را پرده می اندازد وسانسور میکند

>>>   باعرض تأسف از دولت مردان کشور عزیزما افغانستان که خود شان را مدافع ملی کشور میدانند اما از ایرانیها بار ائل هم نیست وبار آخرهم مطمئنا نخواهد بود که بدون واهمه ودلهره ازاینکه فردا های شاید کسی دنبال قضیه توهین وتقیر را بگیر د واز حق ملت وکشور خود در مقام دفاع بر بیاید سالهای سال هست که از رسانه های ملی واستانی کشور به اصطلاح دوست شاهد بودیم که باهزاران تأسف نه رئیس جمهور ونه بقیه ارگان ها صدایش در نیامد دیگه از بس مسئولین کشورما افغانستان بی غیرت ومزدور هست دیگه ما مهاجرین به توهین وتحقیر عادت کردیم و رفته رفته باور مان میشود که ما انسان های بی ارزش هستیم . خدایا روزی میشود که این چرخ گردون بربگرده وماهم به عنوان یک انسان ازپاینترین حقوق انساینت برخوردار شویم

>>>   آفرین بر دوست شهروند که موضوع را با منطق قوی مطرح کردند
بچه وطن

>>>   برادران عزیز اگه کسی مثل خراسانی عزیز توجیه کنه که هدف بد بین کردن مردم نسبت به غرب هست پس چرا از خود تون یا از یک کشور دیگه مایه نمی گذارید وه مستقیم رفتید سراغ کشور مظلوم وبی کس وبی دفاع افغانستان اگه راست میگید بگید یک ایرانی که از آمریکا برگشته یا یک عراقی که وارد ایران شده نسبت دهید که ازعراق وامثال آن چه پاسخی می بینید . این حرفها حرف هست نه هدف چیزی دیگه هست

>>>   سلام
این یک حادثه واقعی است و توهینی به برادران افغانی نشده.
متاسفانه حکومت افغانستان درمورد آمریکا با ایران همکاری نمی کند. چندین مورد هواپیمای جاسوسی از کشور افغانستان برای جاسوسی به مرزهای ایران نزدیک شده اند/ چندین گروه تروریستی از افغانستان به روستاها و پاسگاه های ایران با حمایت آمریکا حمله کرده است
پس قصد توهین به ملت هم زبان و همکیش افغانستانی نیست.

>>>   خیلی تبعیض بالای محاجر در ایران است الان تقریبا 6 ماهی میشه در آلمان هستم وقبلا ایران بودم برخورد آلمان ها با مهاجرین زمین تا آسمان با ایرانیها فرق داره

>>>   لعنت بر طالبان و اشرف غنی که ملت افغانستان در همه جای دنیا خوار و ذلیل کردند
به خدا قسم هر روز هر شب لعنت میفرستیم بر طالبان و اشرف غنی که ما را آواره ملک بیگانگان کردند
احمد از تهران

>>>   کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ :
نام کتاب سفرنامه ای به فارسی از زین‌العابدین مراغه‌ای است که در حدود سال1321 هجری قمری در استانبول منتشر شد. این کتاب تاثیر زیادی در آگاهی اجتماعی و سیاسی جامعه ایران در آستانه جنبش مشروطه ایران داشته است.
کتاب با گزارش مسافرتی آغاز می‌شود اندک اندک در انتها تمثیلی می‌گردد. ابراهیم‌بیگ یک تاجر زاده ایرانی است که در مصر بزرگ شده و ثروتی اندوخته است. بین او و دختری از خانه زادانش به نام محبوبه تعلق خاطری هست. اما عشق بزرگ تر و محبوبه واقعی اش ایران یا به قول یکی از آدم‌های قصه «ایران خانم» است. عشقی که نویسنده شرایط رشد و پرورش آن را در محیط خانواده قهرمانانش نشان داده است. در عالم خیال وطن را بی نقص‌ترین و منزه‌ترین جاهای دنیا می‌داند، تا حدی که حاضر نیست هیچ خبر ناگواری راجع به ایران بپذیرد یا حتی بشنود. در برابر هر سخن واهی اما امید بخشی درباره ایران را با دادن پاداش به گوینده اش استقبال می‌کند.
سرانجام ابراهیم‌بیگ برای زیارت مرقد امام هشتم و نخستین دیدار از وطن معبود از راه عثمانی رهسپار ایران می‌شود. سر راهش، در استانبول، نویسنده داستان (یعنی زین‌العابدین مراغه‌ای) را ملاقات می‌کند و در خانه او نسخه‌ای از کتاب احمد را می‌بیند و می‌خواند. ابراهیم‌بیگ انتقادات این کتاب از وضع ایران را جدی نمی‌گیرد و با خود فریبی از آن می‌گذرد. سفر ادامه می‌یابد و ابراهیم‌بیگ به به قفقاز می‌رسد و نخستین بار، حال و روز غم انگیز ایرانیان مهاجر را از نزدیک می‌بیند، پس به خود دلداری می‌دهد که این جا غربت است و در سرزمین اصلی ایران امن و آسایش حکمفرماست..
از نوشته‌های ناظم‌الاسلام کرمانی در تاریخ بیداری ایرانیان درمی یابیم که محفل‌ها و انجمن‌های آزادیخواه، پیش از مشروطه، هیچ کتاب آموزش تئوری برای تقویت و تربیت دانش سیاسی خود نداشته‌اند جز کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ. ناظم الاسلام یادآوری می‌کند که این کتاب را روحانیٍ مردم گرا سید محمد طباطبایی به او داده بود و در انجمن مخفی که از فرزانگان و فضلای ناراضی تشکیل شده بود آن را می‌خوانده اند و «... اهالی انجمن و فداییان بعضی به حالت تباکی (گریه کردن) و بعضی ازکثرت حزن و غم از خود رفته و حالت بهت به آنها دست داده تا چندی حالت یک کلمه سخن گفتی باقی نبود. هم و غم غریبی عارض هر یک گردیده به اوضاع غریبه مملکت و گرفتاری عجیبه این ملت سر به گریبان تعجب و حیرت و سرافکندگی و فکرت فرو برده....»
ر

>>>   من یک مهاجرمقیم ایران هستم و قسمتی از این سریال رادیده ام واقعا از دیدن آن خجالت کشیدم که چطور شبکه ملی ایران چنین توهین را بر ملت مهاجر افغانستان یا هر افغانی دیگر روا میدارد.

>>>   خاک بر سر اینها با این فیلمشون که دیواری کوتاهتر از افغانی ها پیدا نکردن

>>>   ایران تکلیفش با خودش هم مشخص نیست، از یک سو برنامه می سازد برای فرهنگ سازی و رفتار انسان دوستانه با هموطنان افغانستانی و از سویی اینگونه آبرو می ریزد.
سکوت هر هموطن در برابر این توهین خیانت است به ملیتش

>>>   بسیار فیلم نژاد پرستانه آنهم سازمان یافته است. مگر میلیونها افغان در ایران چقدر ایرانی را کشته یا چرا همسایگانی مانند عراق در این جریانات لاله پاک کرده هستند.
شیوا،بلخ

>>>   جمهوری اسلامی ایران ب جای اینکه بر طبق وظیفه شرعی و دینی میان ملت های اسلامی الفت ایجاد کرده وتنفرهای غیر مشزوع وغیر معقول را ازبین انهابردارد با پخش این سریال درست بالعکس عمل میکند. خداوند درایه شریف ه ب شدت از تحقیر وتمسخر قومی وملیتی نهی فرموده سازندگان این سریال چگونه کارخودشان را توجیه میکنند.

>>>   چرا برای اعراب سریال نمیسازد که در طول تاریخ دشمن جان ومال ایرانی بوده اند در موضوع بحرین صد ها ایرانی را زنده به زیرخاک وریگ گور کردند درحالیکه افغان ها در هر مصیبت ومشکلات زمانه درکنار ایرانی هابوده چرا برای انگریزها سریال نمیسازد که سال ها در پی خسارت ایرانی ها بوده مانند کودتا ها وغارت سرمایه های ملی ایران .چرا برای روسها سریال نمیسازد که خاک ایران را اشغال وبعدا تجزیه کرد ؟؟

>>>   روزی روزگاری ما هم بپای خود ایستاده خواهیم شد واین موضوعات را برخ نسل های شما خواهیم کشاند

>>>   سلام وزارت خارجه باید جلو گیری از پخش این فیلم کند

>>>   بسیار تحلیل و برداشت مسخره ای بود متاسفم برای سایتی که این تحلیل رو داره واقعا عجیبه ملت افغانستان هنوز نمیدونن چقدر راحت مورد سو استفاده امریکایی ها که حامی اصلی صهیونیسمه قرار میگیرن واسه هیچ کسی پوشیده نیست که حامیان اسرائیل برای از بین بردن نسل مسلمونا شروع به ساخت ویروس هایی در محیط آزمایشگاهی کردن که مسلما بهترین نقطه برای شیوع اولیه اش کشورهایی هستن که زیر سیطره خودشونن بعد انتقال به بقیه کشورها ولی نمیدونم توهین به شما تو این سریال کجاش بود در واقع مضمون این قسمت از سریال مظلومیت مردم افغانستانه که این ویروس بهشون منتقل شده و خباثت امریکا اما برداشت شما جالبه که اکثریت مردم ایران رو درازگوش فرض کردین که بعد این سریال رو به مهاجرستیزی بیارن درسته در ایران عده ی قلیلی برای مهاجرین مزاحمت ایجاد میکنن و کارشون قابل نکوهشه ولی مطمئنا اگر اکثریت ایرانی ها مهاجرستیز بودن الان هیچ مهاجری تو ایران نبود مطمئن باشید این سریال هیچ تغییری در نگرش اکثریت و اون اقلیتی که گفتم به وجود نمیاره و اگه مزاحمتی برای مهاجرین پیش بیاد باز هم کار همون اقلیته بهتره افغان پیپر به جای این تحلیل های مسخره دنبال آگاهی دادن به کاربران باشه برای مراقبت از سلامتیشون تا دوباره مثل سال 2009 ویروس آنفولانزای اسرائیلی (خوکی) رو نندازن به جونشون
اینم بگم که ایرانی ها نابغه نیستن ولی از او چیزی که شما فکر میکنین خیلی خیلی خیلی باهوش ترن و اگه میخواستن تحت تاثیر رسانه قرار بگیرن مطمئنا براشون از سریال که یه داستان معمولا تخیلی هست استفاده نمیکردن (توجه کنین به موضوع اصلی سریال که خباثت امریکاست نه مردم افغانستان پس اگه قراره تاثیر منفی داشته باشه بر علیه امریکاست)
البته این نوشته هام برای تعداد کمی از شیعیان افغانستان بود که ایران رو دوست دارن ولی اینو میدونم خیلی ها توی افغانستان برای نابودی ایران از هیچ کاری فروگذار نمیکنن و مطئنم این نوشته هامم هیچ تغییری در نگرش شما به وجود نمیاره
بیرجندی ایرانی افغان الاصل

>>>   متاسفم
خیلی متاسفم

>>>   سلام ،من از همینجا از کلیه هموطنان افغان چه در ایران چه افغانستان‌ عذر خواهی میکنم ولی مث اینکه درست این سریالو تجزیه تحلیل نکردید در این سریال اتفاقا نشان داده شده که ملت افغانستان مورد ازار رژیم صهیونیستی قرار گرفته و شخصی که ناقل بیماری هست به زور این بیماری را وارد بدنش شده و شخص از شدت خطرناک بودن این بیماری اصلا خبر نداشته و‌ وارد ایران شده عزیزانه من در این فیلم کسی قصد توهین به هیچ نژاد و ملتی نداره فقط قصد بر اینه نشان داده شه که صهیونیست چه کارهای کثیفی برای از پا در اوردن ملت ها میکنه من از همینجا از همه ملت محترم افغانستان اگر این فیلم‌باعث شده ناراحتی بوجود بیاد عذر خواهی میکنم

>>>   برادران افغانستانی عزیزم - چرا اینقدر زود فریب برخی از دشمنان دو ملت را می خورید . شما را به خدا صبور باشید . خواهر شازیه راست می فرمایند . اجازه دهید سریال تمام شود و اگر نتیجه گیری آن جسارت به ملت غیور افعانستان بود حتما باید تلویزیون ایران عذرخواهی کند و اگر نبود حتما در پیشگاه خداوند متعال استغفار نمائید . مگر می شود که ایرانی برادر افغانستانی اش را آنهم در مقابل دشمنان مشترک تحقیر کند . ما یک ملت هستیم و بقول مقام معظم رهبری "ما بیش از همسایگی قوم و خویش هستیم ". برای کسانی که نمک ایران را خورده اند و سال ها در کشور ما میهمان بوده اند می گویم ؛ در هر کجا که انسان ها دور هم باشند اختلاف هم هست مگر در خانواده هایتان اختلاف و حتی قهر را بین پدر و پسر و یا برادران و خواهران ندیده اید ؟ این مقدار کم صبوری در مقابل ملت مقاوم افغانستان تعجب برانگیز است . مطمئن باشید که در نهایت ما یکی خواهیم شد حتی اگر آمریکا و اسرائیل از حسادت کور شوند .
انشاءالله .
برادرتان حسن از تهران

>>>   امیدوارم سریال را کامل ببینید.
ان افعانستانی در سریال است برای دیدن بچه های خود به ایران می اید و آمریکایی ها چون می دانند او به ایران می آید عمدا این کار را می کنند.
دقیقا متوجه توهین به افغانستانی ها در سریال نمی شوم. منظور از توهین چیست؟
ما ایرانی ها همیشه پذیرای افغانستانی ها بوده ایم.
کافی است فقط رفتار ما را با رفتار اروپایی ها علیه مهاجرین مقایسه کنید. البته رفتار برخی ها که بسیار کم هم هستند نباید به پای مردم ایران بگذارید.

>>>   بلى امريکا از هر کشور و ملت به سوى ملت و کشور ديگر استفاده سوء استفاده کرده است. مگر يک وزير امريکا در پايتخت افغانستان بر ايران حمله لفظى نکرد, مگر امريکا پهباد (هواپيماى بدون سرنشين) حريم هواى وزمينى ايران را نقض نکرد?
مگر امريکا نبود که سرکرده تروريست بلوچى جند اله را از هواى افغانستان نجات مى داد که ايران آن هوا پيما را در خاک خود پايين کرد. با اين کار تروريسم در بلوچستان و سيستان نابود شد.
مگر افغان جاسوس نمى شود.
مگر کرزى و غنى را که به اريکه قدرت آورد. مگر ملا عمر که يک چشمه به کورها پادچا بود جاسوس پاکستان نبود? مگر شاه شجاع و عبدالرحمان خان کى ها بودند.
وبلاخره آزادى هنرى !
همين زمانى که ما پيرامون اين مطلب مى نويسيم به صد ها بار داستان درباره افغانها در فليم ها و سریال هاى کشورهاى امريکا و غرب با توهين ضريفانه وزريکانه وآشکار در جريان است.
بلى افغان من نيستم, چون اول از اين نام منحوس خوشم نمى آيد.
"سريال سازى مستند امريکا"
القاعده و طالبان
1- افغانستان
مگر همين امريکا سرزمين و مردم سرزمين من را (نامگذار خاک وطنم يک انگليسى بود به اسم مونت استوارت الفنستون ) بمباران نکرد . بمهاى اش با کلاهگک هاى هسته اى زهرآگين بود و انسانها و حيوانات معيوب مى زايند.
2- اعراق
داعش سازى
3- لبيي
4- سوريه
قبيله افغان انگشت پيغار خود را در قدم نخست به رخ خود کن!
اگر نه سه انگشت ات به سوى خودات است.
اى بى خبر از شر وخير!
خوب است که در ايران پناه هنده هستى!
در شرق آلمان در خانه سوزى مى سوختى!
در سواحل ترکيه و يونان در دريا غرق مى شدى!
توهين در آلمان?
بخاطر که افغان بدون سواد زبان ياد ندارى و ظرافت و ساختار عمق زبانى را ياد ندارى.
بلى تو افغان هستى تو نمک حرام هستى
ازهمين خاطر هميشه در ناله و افغان هستى
در پشتونخاک و گرد جهان نالان هستى
در پيش خدا و قران سرگردان هستى
دور از فرهنگ و آهنگ در جهان هستى

>>>   نمی دانم، این سریال را وزارت فرهنگ و ارشاد ملاحظه کرده است یا نه؟ این نوع سریال، هیچ گاه با مبانی اسلام و اهداف جمهوری اسلامی که ایجاد وحدت و یکرنگی میان جوامع اسلامی است، سازگار نمی باشد. مثلا، در زمان انقلاب اسلامی مردم افغانستان علیه شوری سابق، اتحاد شوروی به امام خمینی «ره» پیشنها کرد که اگر از حمایت مجاهدین افغانستان دست بردارد، ایران در جنگ با صدام، حمایت نظامی و سیاسی می کند، ولی امام «ره» این پیشنهاد را قبول نکرد.
امروز، ساختن چنین سریالی، که به توهین یک ملت بزرگ و قهرمان مثل افغانستان منجر میشود، ثمره اش بر خلاف اصول زندگی مسالمت آمیز مسلمانان در کنار هم و اهداف جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.
ما از وزارت ارشاد اسلامی ایران تقاضامندیم که جلو پخش چنین سریالی را بگیرد.
این نه به نفع کشور ایران است و نه به نفع کشور افغانستان. دو ملتی که از حیث دین (اسلام) و زبان و فرهنگ با هم مشترکند....
ضیایی

>>>   برادران و خواهران افغانستانی بدانید مردم ایران هم از این صداسیمای جمهوری اسلامی با این وضعیت رضایت ندارند و مخصوصا در مورد این سریال منم به عنوان یه ایرانی از این سریال زشت اعلام تنفر میکنم.

>>>   من یک ایرانی هستم و بشخصه از سمت خودم از تمام مردم افغان عذرخواهی میکنم.
متاسفانه کشور ما یک خودبین متکبر هست و البته این اشتباه از مردمانش نیست. حداقل همه مردم این چنین نیستند.
این ها تقصیر آن مسئولیست که اجازه پخش میدهد ...

>>>   شیوع بزرگترین اهانت به مردم افغانستان است انسان نمی تواند خودرا قانع نماید که وقتی خون مهاجر افغانی برای دفاع مقدس، آبادانی ایران، دفاع از منافع ملی ایران در سوریه و.... لازم است همه خاموشند ولی وقت که فراغت یافتند انسان افغانستانی سوژه تمام رذالت ها می شوند. آخر چرا تا این حد دشمنی و لجاجت! نمی دانم!

>>>   ایران میگه افغانستانی آنفولانزا آورده آخه یکی نیست بگه ایرانیها ک ندارن چرا خهر روز با گرفتن آنفولانزا میمیرن ولی افغانستانیها ک دارن و تو افغانستان این ویروس هست چرا مرگی توسط این ویروس از افغانستان گزارش نمیشه .عجیب والا

>>>   واقعاکه مهاجر نیستید بفهمید توهین یعنی چی اونایی که میگین اشتباه برداشت کردین متاسفم

>>>   باسلام خدمت برادران وخواهران عزیز افغان سریال قصد توهین به هیچ شخص یا ملتی را ندارد متاسفانه یکی از واقعیتهای تلخ این دوران حملات اینچنینی است که قصد هرملتی را می کند افغانی و ایرانی هم نداره ما باید با افزایش توان علمی ونظامی از ملتهایمان دفاع کنیم ولی با نگرش منفی نباید به موضوع نگاه کرد راه انتقال اینچنین حملاتی هر قوم ونژادی می تواند باشد که دشمنان ما وشما به هرکاری وبه هر روشی دست می زنند به نظر من بهتر با صبر حوصله سریال را دنبال کنید و از خطرات پیرامون آگاه شویم

>>>   ع غ کجاست چراچزی نمیگه این مردم هرجا خوبی کنه بدمیبینه ایرانی جماعت رامحکم بکوبی ....خوشش میایدمثل عربها از ما بدش میایدچون خدمت میکنیم

>>>   هزاران ایرانی توسط اتباع افغانستان نه با بیماری که با چاقو سربریده شدند. انهم در خاک ایران. ایران یک دوره ای زمان اقای خمینی اشتباهی کرد در مملکت را به روی شما باز کرد به شرط انکه بعد از جنگتان برگردید قرار نیست مملکت را به نام شما بزنیم.

>>>   ایران هم به اندازه صهونیست و امریکا در حق اتباع خارجی ظلم کرد ،همین پارسال مگه تو اسید پاشی اصفهان یک دختر افغانی هم مورد حمله اسید قرار نگرفته ،همین افغانی ها تو هشت سال دفاع مقدس برا این اب و خاک خون دادند، فقط بخاطر اسلام ،همین الانش هم خیای از اتباع افغانی مدافع حرم ،چرا دولت ایران در این باره فیلم نمیسازه؟

>>>   فعال فرهنگی افغانستانی در اعتراض به پخش سریال «شیوع» از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، گلایه‌هایش را تحت عنوان «گلایه‌های همزبانی» ‌در قالب یک شعر به رشته تحریر درآورد.
«محمد حسین فیاض» فعال فرهنگی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به بهانه پخش سریال «شیوع» گلایه‌هایش را تحت عنوان «گلایه‌های همزبانی» به رشته تحریر در آورده که در زیر آمده است:
«««««چه با من می‌کند این بار سیما»»»»»»»
همه اهل بخارائیم و شیراز
و یا از غزنه و بلخِ غزل ساز
و با آیات قرآن، شعر حافظ
بهار خویش را کردیم آغاز
چه با من می‌کند این بار، سیما؟
پی هم می‌کند رگبار، سیما
زبانم فارسی، همسایه اش، من
ولی کرده مرا انکار، سیما
برای خلق یک مضمون مرا بُرد
به سوی وادی مجنون مرا بُرد
نشست و ساخت فیلم «چارخونه»
به سوی درد بی درمون مرا بُرد
کجا «سیما» نشست از همدلی گفت؟
کجا از دشنه‌های زابلی گفت؟
به ما که می‌رسد، مثل همیشه
ز ویروس و «جواد کابلی» گفت
نمی‌دانم چگونه جست، سیما
گلایه می‌کنم از دست سیما
فضای همدلی‌ها را خجل کرد
تمام هجو من دربست سیما

>>>   هدف این سریال شاید توطعه آمریکا بوده اما حقارت وتوهین به مردم افغانستان به طور مشخص در اون دیده میشه باید متاسف بود برای کسانی که خود را روشنفکر وتحصیل کرده میدانند ودر تهیه این چنین برنامه هایی دخیل هستن. باید متاسف بود برای ملتی که خود را مدافع حقوق بشر ومظلومان وستم دیدگان جهان اسلام معرفی میکند اما درواقع بوی از انسانیت نبرده است واین چنین با عزت مردم ما بازی میکند.هم وطنان عزیزم همه باهم برای سر بلندی کشورمان تلاش خواهیم کرد واجازه نخواهیم داد کسی به آن نگاه چپ کند وجواب اینگونه رفتار ها راخواهیم داد به امید آن روز...
(یک دانشجوی افغان.تهران)

>>>   من این سریال را ندیده ام ولی از نظرهای که داده شده معلوم می شود که خالی از توهین نیست. باید یاد اور شد که از خصلت های بد ایرانیها بد اخلاقی ان هم در سطح رسانه ای است.
یک هموطن از پاریس

>>>   ما نباید فریب کشورهای دشمن و حوزه خلیج عرب را بخوریم
دوستدار افغانها و ایرانیها

>>>   لطفا زودقضاوت نکنید چون خداوند تنها قاضی است.
تشکر میکنم بخاطر انتخاب بازیگران و انتخاب بازیگر خردسال این سریال مسیحا علیمحمدی که بازیگر جذاب و توانمندی است.
امیدوارم باز این بازیگر را ببینم.
ممنون ممنون ممنون بازهم ممنون

>>>   سلام من يك ايراني ام اين فيلم نشان دهنده مظلوميت كشورهاي شيعه نشين است چرا انقدر زود قضاوت ميكنيد ما ايراني ها فيلم مزار شريف كه نشاندهنده مظلوميت افغاني ها بود را نيز در كارنامه خود داريم

>>>   ما ایرانی ها خودمان برنامه های این صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نگاه نمی کنیم، بس که به درد نخور و بی محتوا و بی ارزش هستند.
شما افغانستانی های عزیز هم نگاه نکنید این برنامه های بی ارزش را.

>>>   برای کشورم متاسفم.
فقط ادعا

>>>   کجا توهین به افغانستانه این که سریال ضد امریکاییه الان نزدیک سه میلیون افغانی تو ایران هست دارن کار میکنند و در امنیت زندگی میکنند کجای دنیا سه میلیون مهاجر اونم تازه مسلمونشه قبول میکنند همین اروپا برای یک میلیون مهاجر یک سره جلسات سری میزاره چرند نگین اصلا هم توهین نیست

>>>   بازم بحث نژادی من نه این فیلم و دیدم ن میبینم ولی مطمئنم موضوع اونجوری ک شما میگین نیس چون کشورمو میشناسم ایدئولوژی کشور من این نیس ک به نژادی توهین کنه یا ... ان شاالله افغانستانم هم به زودی اوضاعش آروم میشه و برادرای افغانستانیمون مجبور به مهاجرت نمیشن بحث نژادی تو ایدئولوژی اصلی کشورم یعنی ایدئولوژی شیعه اصلا مطرح نیس برخی با رفتار غلط این بدبینی رو ایجاد کردن

>>>   واقعا جای تاسف دارد موضوع واسه فیلم ساختن کم داشتین که گیر دادین محاجرین افغانستان
مگه کی افغانستان و ملت افغانستان در سیاست های خارجی ایران دخالت داشته که چنین رفتاری اهانت آمیز
و نژادپرستانه روبرو بشه و مسئولین سکوت کنند

>>>   با سلام
تا چه وقت این سیاست مزخرف شما ادامه داره من نمیدونم ما چه هیزم تری به دولت ایران فروختیم که اجازه پخش چنین سریال هایی رو میده چارخونه و چن تا فیلم دیگه بس نبود برای سرکوب ما مهاجرین مظلوم حالا یه فیلم دیگه رو کردین خواهشا دیگه دم از حقوق بشر و انسانیت و از این چیزا نزنید که میخام بالا بیام

>>>   جلوی پخش این سریال مضحک رو بگیرییییییییییییییییییید

>>>   ایرانی ها حاضرند برای رسیدن به اهداف سیاسی شون پا روی هرچیزی بذارند ولو آن چیز عقل شان باشد. داستان فیلم غیر واقعی و مضحک هست ههههههه

>>>   سلام من یک شیعه افغانی ومتولد ایران هستم که در زمان شاه ازدست ظلم فرارکرده وبه ایران پناه آورده ایم یک ایرانی هيچوقت نمیتواند مارادرک کند که بخواهد در این زمینه نظر بدهد ما مردمی هستیم که هر روز صبح باخواندن ایت الکرسی از خانه خارج میشویم تا مبادا آزاری از کسی ببینیم سریال شیوع بدترین تاثیر را برروی زندگی مامهاجرین خواهد گذاشت یک افغانی که در نظر خیلی از ایرانیها به عنوان قاتل دزد قاچاقچی و. ..است حالا ویروس خیلی خطرناک که امنیت ملی را تهدید می کند هم به آن اضافه شده است عوامل سریال باید درمقابل خداوند پاسخگو باشند
علی مشهد

>>>   پخش این سریال توهین بزرگی به مردم افغانستان است...
ملت ایران که اینقدر دم از فرهنگ میزند چرا به این سریال اجازه پخش داده است؟
متاسفم برای ایران و مردمش...
متاسفم برای کارگردان و نویسنده و بازیگران و کلیه کسانی که در ساخت این فیلم دست داشتند.

>>>   باسلام
از انجا که در ایران همواره نژادپرستی محکوم میشه ولی برعکس ان انجام میشه و همیشه و درهمه حال این نژادپرستی بر اقوام افغان اعلام میشه. حتی جاهایی که به قانون مراجعه میکنی تا حامی تو باشن ولی متاسفتنه همان قانون پادچبر روی گذاشته و تورا با لهنی ذلت اور تورا اجنبی خطاب کرده و و دستور به طرد مرز شدنت میدهد و همیشه از سوی دولت و‌ملت در خفقان هستن وهمیشه جانب داری خاصی از خود میکنن حتی اکر مشخص و محرض باشه که مقصر خودشان هستن ولی نتاسفانه تورا محکوم میکنن.
مسلم از مهاجرین افغانی که متاسفانه در ایران هستم.

>>>   ساده ترین پیام این سریال, فاصله گرفتن انسان ایرانی از مهاجر افغانی در همه جا و همه احوال است؛ زیرا پس از این, انسان مهاجر افغانستانی در صفوف مختلف کارگری, نانوایی, اتوبوس, مدرسه, داخل قطار و هواپیما و...مرادف و ملازم با یک «ویروس» شناخته شود.
رها از تهران

>>>   در عجبم چرا همه از جنبه ای منفی سریال نگریسته ند؟ در حالیکه میشه اینطوری گفت: سریال «شیوع» لایه های دروغین و ننگین مدعیان تمدن چن هزارساله را برای جهان و افغانستان آشکار تر می کند،
(علی سینا مهاجر- از ایران)

>>>   کدوم دشمن دو ملت؟؟؟واقعن نمیبینین یا خودتون رو زدین به کوری؟؟توهین و تمسخر به این بزرگی، منحی این ها خیلی از ماها مدتهاست که ایران زندکی میکنیم و میبینم واقعن ایرانی ها چه رفتاری با ما دارن اسمشونو گزاشتن جمهوری اسلامی ایران..کدوم دین کدوم اسلام برای رضای خدا کمتر اسم دین اسلام رو توی دنیا بد کنید، ایران مثل یه پیرزن میمونه که هر چند وقت یکبار به فکر خاله زنک بازی میفته.
متاسفم براشون

>>>   دوستان باید در نظر بگیریم که این فیلمه و کشور افغانستان هم مساله ..ما فکر میکردیم دوستان افغانستانی با جنبه تر از اینها هستند...

>>>   شیوع!!!!!!!هه ایران هنوز خسته نشده ؟؟اون تا دیروز که بخاطر دعوت افغانستانی ها ،در برنامه خنداوانه رامبد جوان هزار و یک فحش و تمسخر فرستاده بودن برای رامبد اینم از این...تا میتوتی زور بزن ایران خسته نباشی ...ماهمون مردیمی هستیم که اینهمه زجر رو تحمل کردیم و به خودمون افتخار میکنیم بیدی نیستیم که با این بادا بلرزیم این فیلما و نمیدونم چرندیات فقط خودتونو کوچیک میکنه..این یعنی ما ها اون قدر مهم هستیم که شما ها برای خراب کردن ما هزار و یک ترفند میچینید به به همچنان مشغول باش ایران
(نرگس16)

>>>   از مسئولین افغانستان خواهشمندم به این مسئله رسیدگی کنند و ساکت نشینند.این فیلم با هر هدفیرکه ساخته شده چه تخریب امریکا چه هر چیز دیگه اما مهم اینه که به افغانستان هم توهین شده. مردم افغانستان تازه توهین و تحقیرهایی رو که در سریال چهارخونه شده بود رو از یاد بردن ولی با شروع این سریال زخمشون مجدد تازه شد.تمامی مسئولین و بزرگان افغانستان باید اعتراض خودشون رو به گوش دولت ایران برسونن و اون ها رو وادار به عذرخواهی کنند.
بسه سکوووووووت....
تا کی میخواین اجازه بدین به این ملت توهین بشه؟؟؟
تا کی دنبال منافع شخصی خودتون میخواین برید؟؟؟
نجیبه از تهران

>>>   از امروز به بعد هر روز دو جامعه ازهم دورتر میشن
دلم به حال اون سه, چهار هزارتا شهید که برای دفاع از ایران دادیم میسوزه واسه کیا جونن دادن
محسن سویدن

>>>   سلام، متأسفم واقعا برای جامعه ای که دم از فرهنگ و تمدن چند هزار ساله میزنند وبعد خود ب مسخره و تحقیرکردن کردن دیگران ميپردازه،اصلا چرا باید چنین فیلمی ساخته بشه که درآن توهین باشه،چرا ما افغاستاني ها همیش ه وسيله ای برای رسیدن ب خواسته های شما باشیم، ،این فیلم باید متوقف بشه
شما که ما را ناقل بیماری و ویروس میدانید چرا هنگام عبور از مرزبراي خارج شدن، نميزاريد ما ازکشورتان بريم،آری شما همیشه با تحقیر و توهین ما درکشورتان و هنگام خروج با گلوله و کشتن ما. از ما پذیرای میکنید،
شهره از سمنان

>>>   با سلام: من سريال را نديدم و هيچ علاقه به سريالهاى ايرانى ندارم ..در ايران مهاجرين هميشه با زخم زبانهاى مردم ايران مواجه بوده و هست، چون دولت مركزى افغانستان به فكر مردم كشورش نيست.حالا اين سريال ب شكل رسمى توهين به مردم افغانستان مى باشد ..و چرا نماينده هاى مردم افغانستان در پارلمان سكوت اختيار كردن در مقابل اين توهين!! جرا دولت اشرف غنى و عبدالله هيح واكنشى از خود نشان ندادن و نمى دهند؟؟ حال اينكه ايران خود را دوست و برادر افغانستان اعلام ميكند..و اگر ايران خود را دوست و برادر افغانستان خود را ميداند..پس نتيجه همچين سريال را جز دشمنى و انزجار دو ملت چه متواند باشد..سكوت نماينده هاى پارلمان افغانستان خيانت به مردم افغانستان مخصوصا مهاجرين مى باشد ..

>>>   من مطمعن هستم ساختن این فیلم بدون هدف و دستهای پشت پرده نبوده،،،، نه نشون دادن چهره منفی امریکا، بلکه خراب کردن وجهه مهاجران افغانی در ایران بوده،،،
حالا چر ا یک فرد افغانی باید برای این کار انتخاب میشد،،،،،
اقای که میگه ایران چند میلیون افغانی رو جا داده. تو اصلا خبر داری به اندازه نفس کشیدنمون از مون پول میگیرن،،،،
شاید فعلا زورمون به شما نمیرسه ولی امیدوارم خدا یه روزی شما رو جای ما بذاره تا یک مهاجرافغانو درک کنی،

>>>   باسلام
دوستان عزیز اهل ایران ک اکثریت انها قابل احترام، بافرهنگ و بصیر هستند برای مهاجران افغان محترم هستند اما در این دنیایی ک هرکسی از ی گوشه صداشو برای توهین ب مسلمونا (اعم از شیعه و سنی - بخصوص برا شیعه) بلند میکنه و پول خرج مصرف میکنه تا اونارو ازبین ببرن و اونارو ادمایی بی فرهنگ، بی فکر، وحشی، حیوان صفت و... معرفی کنن چرا خود مسلمونا زمینه برداشت ناصحیحو دراین فضا نسبت ب یکدیگه ایجاد کنن. بالاخره افرادی هستند ک در این جامعه زمینه مزاحمت برای افغانستانیهای عزیزو ایجاد میکنن و امادگی فکری برای برداشت صحیح از این نوع برنامه هارو ندارن هرچند فرض کنیم سازندگان محترم اینگونه مجموعه ها نیت بدی نداشته باشند.

>>>   باسلام
دوستان عزیز اهل ایران ک اکثریت انها قابل احترام، بافرهنگ و بصیر هستند برای مهاجران افغان محترم هستند اما در این دنیایی ک هرکسی از ی گوشه صداشو برای توهین ب مسلمونا (اعم از شیعه و سنی - بخصوص برا شیعه) بلند میکنه و پول خرج مصرف میکنه تا اونارو ازبین ببرن و اونارو ادمایی بی فرهنگ، بی فکر، وحشی، حیوان صفت و... معرفی کنن چرا خود مسلمونا زمینه برداشت ناصحیحو دراین فضا نسبت ب یکدیگه ایجاد کنن. بالاخره افرادی هستند ک در این جامعه زمینه مزاحمت برای افغانستانیهای عزیزو ایجاد میکنن و امادگی فکری برای برداشت صحیح از این نوع برنامه هارو ندارن هرچند فرض کنیم سازندگان محترم اینگونه مجموعه ها نیت بدی نداشته باشند.
ایا شما دوستان اهل ایران اسلامی این کشور شیعه دوازده امامی رو که عاشق اهل بیت پیامبر بزرگ اسلام (ص) و در راس ان ولایت مطلقه فقیه و انسانی دین محور و بزرگ هستو با کشورهای غیراسلامی و خاین که اکثرا قوانینشون براساس دید غیر اهلهی و غیرمعنوی پایه ریزی شده رو باهم مقایسه میکنید...!!! اصلا قابل مقایسه هستند...!!!؟؟؟
افغانستایهای عزیز هم براساس این دید و باور به این کشور بزرگ و مردمانی بزرگتر اعتماد کرده اند و هرگونه تضاد در این باورها باعث ایجاد زمینه بدبینی (حتی ناخاسته) میشود
این ملت باعظمت هم سعی داشته درشرایط مختلف در کنار ایران اسلامی بماند (همانطور که اکنون نیز چنین سعیی دارد)
باید یک مهاجر باشید درکنار اعتمادی که به مردمان سرزمین دوست داریدتا درک شود چرا اینگونه برداشت ها بوجود میان
باتشکر - رضا از مشهد مقدس
>>>   واقعا جای تاسف است وقتی فیلمی مدرسه و اردوگاه سنگ سفید در افغانستان ساخته می شود و قرار است که بروی پرده سینماه برود مردم افغانستان به رسم هم زبانی و هم فرهنگی و هم دینی مانع این کار می شود ونمی گذارند آبروی یک مسلمان خشه دار شود ولی از این طرف ما هروز شاید یک فاجعه جدید در مورد برادران خداجوی افغانستانی هستیم چهارخانه، کالیسکه، خفاش شب، ماجرای یزد حالا هم شیوع خدایا خودت کمک مان کن.

>>>   موضوع فیلم رد گم کنی هست کاری که سینمای هالیوت با اسلام داره میکنه همین سیستم هست.از یک فیلم سینمای غرب هم نمیتوان اسلام ستیزی را دید.ولی یک مجموعه ای از فیلمها تاثیر خودشو رو میزاره به نظر میاد سیاستهای کشور دوست و همسایه نسبت به شرایط حال ویا احیانن اینده نسبت به محاجرین رو به بهتر شدن حرکت میکنه به هر حال توجه ملل را به بودن حقوق بشر در این کشور تعهد کرده است از جمله ادعا میشه که حقوق محاجرین هم مثل اساسنامه حقوق محاجر در سازمان ملل هست. به هر حال احساس میشه ی حقوقی رو به محاجرید میخاهند بدهند.اما در عوض با یک سیاست رسانه ای دوباره عرصه رو برای مهاجرین تنگ میکنند من به شما گواهی نامه و بیمه وتردد در کشور رو.....میدهم ولی شمااز نظر این اجتماع یک انسان مریض و ویروسی و احتمالا شما یک زانبی هستید.
بلخابی

>>>   سلام واحترام به همه ای هم وطنان عزیز انتقاد کننده سریال شیوع
متأسفانه زود قضاوت کردید وقضاوت عجولانه مسلما درپیشگاه خداوندجواب می خواهد.
مهاجر

>>>   آنانی که با مرز کشیدن و توهین به یک ملت هنر و سینما را به گند می کشند، قابل ترحم استند. من و شفق سیاه پوش در اعتراض به نشر سریال توهین آمیز به هموطنان ما به روی این "مرز" شرماور "پل" خواهیم زد. مطمئن استم این کار "صدا و سیما" کار یک مشت ... است و به ملت ایران تعلق ندارد. از مردم آزاده در دوسوی مرز می خواهیم از انتشار و "شیوع" چنین امراض که هدفی جز نفرت و بی باوری در پی ندارد، با اعتراض های مدنی جلوگیری کنند. این آهنگ را تا ساعاتی دیگر منتشر خواهیم کرد و بر روی هرچه اندیشه نفاق "پل" خواهیم زد

>>>   با سلام.
اول اینکه کارگردان سریال میتوانست سریال رو طوری بسازه که باعث تحقیر نشه.اصلا معلوم بود که قصد تحقیر رو داره.
دوما مگه این اولین سریالیه که ساخته میشه.نمونه بارزش چارخونه که اصلا له کرد مهاجرا رو.
درسته مهاجرت سختی های خودشو داره.تحقیر.فقر.کمبود و.... ولی به نظرم برادران انصار که ادمای خوبی هم هستن میتونستن بیشتر هوای مهاجرا رو داشته باشن.یا کمتر سختگیری کنن.واقعا خودم خجالت میکشم. نباید یک دولت مسیحی یا یهودی در انسانیت پیشی بگیره از یک مملکت امام زمانی(عج).نباید...
ی

>>>   ...ه روزی میرسد که ما افغانها ایران را مانند محمود افغان نابود کنیم و انتقام همه این تهین ها را بگیریم
علی از ایران

>>>   جالبه همه دوستایی که اعتراض دارن خودشون سالهاست تو ایران زندگی میکنن و کمتر کسانی که ساکن افغانستان هستند اعتراض دارن .

>>>   دو تا سرباز عربستان تو فرودگاه جده به تو تا پسرایران تجاوز کرد
تا ویروس به ایران بفرسته
هراتی

>>>   آب را نادیده پاه را از موزه نکشید۰ سریال هنوز پایان نیافته۰

>>>   من بعنوان یک مهاجر از خدای تمامی مهاجرین میخواهم که ظهور مهدی موعود منجی عالم بشریت رو برسونه همون مسافری که بیش از 14قرن قمری از غربتش میگذرد دوستان عزیز برادران شیعی اگه ما با هم متحد باشیم خداوند هم بر ما منت مینهد و ظهور اماممان را میرساند و نرید ان من علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین
محمدسعید

>>>   با درود و سلام به تمام برادران و خواهران که در این سایت اجتماعی متن و نظریات خویش را نوشتند . برادران و خواهران رندگی منحصر به فرد.است گر چه بنده این سریال و یا فلم را ندیده ام اما لازم نیست این قدر حساسیت بر انگیز برخورد نمایم. در هر جای که بشر است .شر است. ممکن همین فلم از واقعیت ها برخوردار باشد چقدر خوب است بجای انتقاد و زشت گفتن برویم به انعطاف پذیری و منابع آنرا در یافت نمایم که از کجا این فلم آعاز و به کجا ختم میشود. مهم این نیست که مردم برای ما چه میگوید مهم این است که ما چه هستیم یگانه راه ترقی و پیشرفت دسترسی به علم است نه به نپذیرفتن. اگر یک سگ هم از افغانستان به یک کشور دگر برده شود مردم میگوید سگ افغانی به این منظور نسیت که تمام سگ های افغان راگفته باشد. و یا افغانستان را بد گفته و یا تحقیر کرده باشد بنام افغانستان باد میشود . در فسبوک های تان متن های را که نوشته میکنید آیا یک بار آن را
مورد مطالعه خود تان قرار میدهید؟ و کار های را که در حق یک دگر تان میکنید . سر های که در افغانستان توسط خود افغان ها بریده میشود. قتل فرخنده تثبیت کننده هویت یک عده مردم جاهل و نادان نیست مربوط افغانستان نمیشود . اول باید خود را اصلاح نمایم بعد برویم در جان دگران.

>>>   چه عجب تلوزیون ایران یک واقعیت از خطرات اوارگان افغانی را به ملت ایران نشان داد.

>>>   با سلام عزیزان نمیدونم چی بگم ما افغانستانی تحقیر میشیم بخاطر این ک دولت ما دولت نییت .همه کشورهای دنیا همینن .اروپام بهتر از ایران نیست اونجا دینتو ازت میگیرن اینجا هویت و تو ازت میگرن اینجا انسان بودنتو انکار میکنن ن همه ایرانی ها ن هستن خوب داخلشون همون طوری ک بد پیدا میشه توی کشورمون همه رو ب یک دید نبینین بد خوب همه جا هست

>>>   سلام به همه ! اين بدبختي هارا خودما برسرخود اوارده ايم ازخود شكوه كنيم اكربنده بدانددر همجو مملكت تحقير ميشوم سفرم خواب ومحال خواد بود اكر(...) به ايران برود دمبش را قطع ميكنم اكر هيج جاره نداشتم مركم را در وطنم ترجيع ميدهم به اميد صلح ثبات وطنما با احترام خادم وطن

>>>   توجه
توجه
توجه
تمنا دارم فریب رسانه ها رو نخورید!!!!!!
خودتون فیلم‌رو دانلود کنید و ببینید!!
کاره یه شرکت غربیه !!!

>>>   شما که میگید حساسیت نباید نشان. داد . حرفی واقعا اشتباه می زنید . زیرا رسانه ها در ایران تاثیر گذار ترین وسیله است
و یه جورایی فرهنگ مردم ایران این است که وقتی یه فیلمی را نگاه می کنند که حالا جدای از واقعیت باشه یا واقعیت نباشه
مخصوصا درمورد افغانی ها باشه فردا در کوچه بازار. مدرسه و جاهای دیگه پخش میکنن حرف و کلام روزانه شون هم همون فیلم میشه .
این داستان فیلم هم واقعیت نداره و سوژه طلبی برخی از فیلم نامه نویسان ایرانی هست .

>>>   ماشالله!!
چقدر نظر وجود داره زیر این نوشته ناچیز! میبینم ایرانیها هم با حساسیت تمام نظر دادند.
چطور قابل دیدند این عزیزان زیر نوشته "یه افغانی" بقول خودشان نظر بدن!!؟؟؟

>>>   باسلام واحترم به هم وطنان کشور عزیزما افغانستان وهم چنین ایرانی های که از ( کره ماه افتاده پایین ) من هم یکی از مهاجرین در ایران _ شیراز هستم که بعد از پخش این سریال مهاجر سیتیزی بااینکه شاهد توهین وتحقیر های زیادی در این کشور در مدت 24 سال بودم باز هم شاهد نتیجه اثر سوء بعد از پخش قسمت پنجم بودم که داخل اتوبوس یک افغانستانی سرفه کرد دیدم که همه آنهای که نزدیکش بودند رفتن به کناری وبایک دیدی بسیار بدی نگاه میکردند

>>>   دم عربستان گرم
تجاوز میکند
می کشد
و....
باز ایران اسرار دارد که درمقابلش کوتاه بیاد

>>>   آنچه قلب ملت مرا جریحه دار ساخته نه " حالمو به هم زدی" های شیوع بلکه بی اعتنایی و بی توجهی مقامات ایرانی به اعتراضات ملت ام است.
نه اعتراضات مدنی و نه اعتراضات دیپلوماتیکی مورد توجه قرار نگرفتند.
یعنی ایرانیان کوچک ترین ارزشی برای ما قایل نیستند.
اینک در اعتراض ما " کمپین ملی نشر فیلم های مدرسه و سفید سنگ( همسایه) " را راه اندازی کردیم.
کلوخ انداز را پاداش سنگ است
جواب است ای برادر این نه جنگ است.
اگر ملت من سکوت کند مدیون و شرمنده ابدی شهدایی هستند که در راه غرور و عزت کشورمان جان شان را فدا کردند.

>>>   دم تلوزیون ایران گرم.چقدر قشنگ واقعیت را به مردم ایران نشان داد.البته مردم ایران سالها است که با واقعیات اشنا هستند و افزایش فشارها برای اخراج اتباع افغانی خود گویای همه چیز هست.اب را به روی ملت ایران میبندند و کشورشان شده بزرگترین تولید کننده مواد مخدر و تروریسم بعد اسرار دارند دیگران برایشان فرش قرمز هم پهن کنند.

>>>   «محمد حسین فیاض» فعال فرهنگی مهاجرین افغانستانی مقیم ایران به بهانه پخش سریال «شیوع» گلایه‌هایش را تحت عنوان «گلایه‌های همزبانی» به رشته تحریر در آورده که در زیر آمده است:

«««««چه با من می‌کند این بار سیما»»»»»»»

همه اهل بخارائیم و شیراز

و یا از غزنه و بلخِ غزل ساز

و با آیات قرآن، شعر حافظ

بهار خویش را کردیم آغاز

چه با من می‌کند این بار، سیما؟

پی هم می‌کند رگبار، سیما

زبانم فارسی، همسایه اش، من

ولی کرده مرا انکار، سیما

برای خلق یک مضمون مرا بُرد

به سوی وادی مجنون مرا بُرد

نشست و ساخت فیلم «چارخونه»

به سوی درد بی درمون مرا بُرد

کجا «سیما» نشست از همدلی گفت؟

کجا از دشنه‌های زابلی گفت؟

به ما که می‌رسد، مثل همیشه

ز ویروس و «جواد کابلی» گفت

نمی‌دانم چگونه جست، سیما

گلایه می‌کنم از دست سیما

فضای همدلی‌ها را خجل کرد

تمام هجو من دربست سیما

>>>   چـــــــــــــــــرا حتی یک سریال راجع به اینکه اعراب درموضوع بحـرین چگونه صدها ایرانی را زنده زیرریگ ها دفن کردند نمیسازد تا نسل های جوان ایرانی بدانند چرا روسها چندین بارخاک ایران راغصب کردند یک سریال نمیسازد تا نسل نو از تاریخ گذشته بهتر بدانند؟؟
اگر درانتخابات امریکا جمهوری خواهان پیروز شدند آن وقت بجای ویروس کروز را علنی به شنما خواهند فرستاد دران زمان عرب ها درکنار امریکا وما بازهم باشما خواهیم بو.د


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است