حکومت در جنگ قندوز به طالبان امتیاز داده بود
متاسفانه در حکومت اراده قوی برای سرکوب تروریست ها وجود ندارد. مثلاً در قندوز و در جریان آن نیروهای امنیتی می گفتند که برای ما یک دستور است که در حالت دفاعی باشیم و جنگ نکنیم. در واقع حکومت در آن موقعیت به طالبان امتیاز داده بود 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۷    ۱۳۹۴/۱۲/۱۳ کد خبر: 112853 منبع: پرینت

یک سال و نیم از توافق سیاسی میان رهبران و تشکیل حکومت وحدت ملی می گذرد اما هیچ کدام از بندهای این توافقنامه اجرا نشده است و اوضاع افغانستان روز بروز بدتر هم می شود. جنگ و صلح در افغانستان در وضعیتی پیچیده به سر می برد و مشخص نیست چه آینده را پیش رو دارد؟ سناریوی جنگ و صلح افغانستان چیست و چرا هیچ کدام نتیجه ای ندارد؟

احمدضیا مسعود نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب گفت: تاسف می خورم که در طول این یک ونیم سال حکومت وحدت ملی نتوانست شعارهایی را که به مردم داده بود عملی کند. امنیت هنوز هم در وضعیت بدی قرار دارد و هنوز هم تروریست ها فعالیت می کنند و گسترششان ادامه دارد. در مسایل اقتصادی هم هنوز نتوانسته است که اساس یک اقتصاد ملی را در کشور به وجود آورد. در قسمت مشارکت سیاسی هم که نظام سیاسی باید انعکاس دهنده منافع گروه های مختلف اجتماعی و قومی باشد با مشکلات مواجه هستیم. قومیت گرایی نیز در حکومت به چشم می خورد.

وی، در خصوص در حاشیه نگاه داشتن جنرال های کارکشته کشور، درجنگ افغانستان بیان داشت: مردم انتقادهای زیادی در این مورد دارند که چرا حکومت، افرادی را که می خواهند علیه تروریست ها بجنگند، از ساختار حکومت دور می سازد.

مسعود، با انتقاد از حکومت برای عملی نساختن مفاد توافقنامه سیاسی گفت: هر توافقی که صورت بگیرد و اگر نظام سیاسی در تطبیق آن تلاش نکرده و عمل نکند، مردم انتقاد کرده و به مشروعیت آن آسیب می رسد.

نماینده رییس جمهور از دست دادن قندوز را از سوی حکومت عمدی دانسته و افزود: متاسفانه در حکومت اراده قوی برای سرکوب تروریست ها وجود ندارد. مثلاً در قندوز و در جریان آن نیروهای امنیتی می گفتند برای ما یک دستور است که در حالت دفاعی باشیم و جنگ نکنیم. درواقع حکومت در آن موقعیت به طالبان امتیاز داده بود.

مسعود، در ارتباط با چند دستگی در حکومت در مقابل مخالفان مسلح بیان داشت: حکومت وحدت ملی از یک حزب خاص در کشور به وجود نیامده است بلکه با توافق چندین حزب و گروه، شکل گرفته است. ده ها رهبر سیاسی در آن وجود دارد و در مسایل مختلف ده ها نظر متمایز از هم وجود دارد. این پختگی سیاسی هم وجود ندارد که یک نظر برتر نظر واحد برای همه شود. باور من این است که تا ما جنگ علیه تروریزم راتشدید نبخشیم و تا وقتی که برنامه سرکوب رانداشته باشیم صلح در حالت دفاعی که داریم به وجود نمی آید.

وی، در تعریف از طالبان گفت: طالبان تروریست هستند که مردم ما را می کشند، به منافع ملی احترام نمی گذارند، معتقد به ارزش های جامعه مدنی نیستند و برخورد طالبان سیاسی و مدنی نیست و برخوردی وحشیانه دارند.

مسعود، وجود ستون پنجم را در حکومت تایید کرده و ابراز داشت: حلقاتی در زمان کرزی وجود داشت و حالا هم وجود دارند که در یک نوع نزدیکی و تبانی با طالبان هستند و طرفدار این نیستند که طالبان سرکوب نظامی شوند. این افراد، پشتیبان حضور طالبان به صورت نظامی در افغانستان هستند. این چهره ها باید افشا شده و محاکمه شوند. تفاهم دندغوری توسط عده ای در حکومت انجام گرفت و کارهایی که در بغلان صورت گرفت، در مطابقت بامنافع ملی کشور نبود. این سبب شد که طالبان از آن استفاده کنند و مردم را متضرر بسازند.

به باور وی، مجاهدین قدرت قبلی خود را ندارند و در طول چهارده سال گذشته، تشکل خود را از دست دادند. رهبران مجاهدین نتوانستند تشکلی را که در زمان جهاد و مقاومت داشتند حفظ کنند. بعد از شهادت احمدشاه مسعود آنها در یک نوع پراکندگی به سر بردند و ما نتوانستیم موقعیت مجاهدین رابه شکل درست به عنوان یک گروه سیاسی نگاه داریم.

مسعود، به عنوان یک عضو در شورای احزاب جهادی گفت: شورای احزاب جهادی، متشکل از تعدادی از رهبران جهادی هستند که در حکومت وحدت ملی در تیم تحول و تدوام برنامه هایی دارند که می خواهند آنها را به مردم افغانستان معرفی کنند. احتمال دارد که در طی یک یا دو هفته دیگر مراسم بزرگی در کابل بگیرند وبرنامه های خود را در قبال تمام مسایل ملی، برای مردم افغانستان ارایه دهند.

وی، پروسه صلح را بی نیتجه خوانده و افزود: حکومت، مردم و جامعه بین المللی باید بدانند که نباید وقت را ضایع بسازیم و به پروسه صلح امیدوار باشیم. این پروسه نتیجه ای به دنبال ندارد.

نماینده ویژه رییس جمهور در اصلاحات و حکومت داری خوب گفت: حکومت داری خوب به این معنا است که چطور می توانیم از منابع اقتصادی و بشری خود به گونه ای استفاده کنیم که خدمات درست رابه شهروندان عرضه کنیم. فساد هم باید محدود شود تا این خدمات به درستی عرضه شود. فساد هم وقتی در کشور محدود می شود که ما یک سیستم قضایی بسیار درست و شفاف داشته باشیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما از رهبران تا به حال فقط تنها و تنها حرف شنيديم.همه رهبران فقط ياد گرفتند كه مسايلي را توجه مردم را جلب ميكند بگويند. عمل تا به حال صفر:حرف مفت صد.
سيد حسين هاشمي

>>>   بس تا ن است دیگر ها هم از افغا نستا ن اند و با ید در این وطن زند گی کنند شما را در طو ل همین مدت بس است

>>>   تاریخ حکمدارد وشاهدا است که مردم صلحشورو غیور اقغانستان همواره از نوامیس ملی وتمامیت خاک خود دفاع کرده اند اکنون که کارد به استخان مردم رسیده ورزیم فاسد مخصوصا عبد الله گل عروس خود را مجاهد میگوید وایکه مانع جنگ میشوند درمقابل طالب مطلق درتمام این خون های ناحق سیهم وبغصضب خدا گرفتار درهردو جهان هستند ...
اما اغاز این فاجعه دررزیم پلید کرزی اوف بشدت چریان داشت ودر همان اوان مسعود معاون کرزی بود چرانکرده بود همه میدادند مردم وطن بسیاست میفهمند که جون مسعود هیچ سمت بدذد بخورندارد فقط بخاطر اینکه مثل (...)بیرون مانده است اکنون غال مغالرا اوازه انداخته است ما ازبدست حقوق ملت جدی طرفدارهستیم بهرقیمتی که باشد همنوا هستیم
رحیم پزمان ازپروان

>>>   چـــــــــــــــــوکی کلانتر برای مسعود صاحب بدهید تا دردش دوا شود وازین مشکلات وسرگردانی نجات پیداکند

>>>   پکول تان را کج کنید که خوب معلوم شوید فعلا مانند نداف بیکاره معلوم میشوید.

>>>   دیورند نه از ما است و نه از ما خواهد شد. یک مشت جاسوس و فروخته شده که در شکم چرخبال های امریکایی به افغانستان گسیل شده اند و هنوزهم پول و خرج دسترخوان شانرا از انگلیس می گیرند، با سر دادن شعارهای میانتهی دیورند خواهی، بر بخش بزرگ خاک یک کشور دعوا دارند و به خاطر این ادعای واهی، همه روزه خون صدها هموطن بی گناه مارا می ریزانند، سربازان مارا به کشتن می دهند، کودکان مارا یتیم و مادران و پدران مارا بی فرزند می سازند و کشور مارا به یک کشور محتاج، عقب مانده مستعمره و ویرانه مبدل کرده اند. در حالی که خود این جاسوسان و دیورند خواهان، هیج دلبستگی به این کشور و این مردم ندارند و همین اکنون خانواده های شان در اروپا و امریکا زندگی میکنند و پاسپورت های دومی خودشان هم در بغل جیب شان است. وقتی فشار آمد و عرصه تنگ شد،به سوی کشورهای اصلی شان فرار می کنند.

>>>   وقتی دولت شاریده غنی برای طالبان امتیاز داد آیا خودت ضیا مسعود در دولت نبودی ؟داکتر عبدالله
پس چه میکند ..دوستم معاون اول و دیگران .چه صلاحیت دارند ..همه تان سمبول تشریفاتی و قومی
هستید و بس ..شما بعد از مردن مردم حلوا میخورید آیا امریکا توافق نامه امنیتی اش معنی همین را دارد
که وقتی یک شهردر حالت سقوط باشد نظاره کند ؟ اگر اینطور است هیچ بودن امرفیکا ضرور نیست
بس است شما دزدان و بی وجدان ها در دولت همه تان خاین به ملت هستید ..و خاک را بر چشم ملت دیگر
زده نمیتوانید .و اینرا باورد داشته باشد که مردم روزی از اشرف غنی خاین گرفته تا همه تانرا محاکمه
و به جزای اعدام محکوم خواهد نمود .. همچنان طالبان وطن فروش و همکاران آنها را به جزای مرگ
محکوم میکند ..و دیگر راه فرار ندارید در هر جا بروید حاضر میشوید ...
جمشید

>>>   کدام حکومت این که مامیبنبم باطالب وداعش یکی است تمام امکانات که دردست طالب وداعش است دولتی است. شرم کنید اسم این دزد هاراحکومت نکویید ...
یاران ابوذر

>>>   درصورتی که مسؤل حکومت داری خوب از حکومت شکایت میکند،درینصورت مردم عادی که از کمبود تشناب های عمومی در شهر کابل رنج میبرند،اجازه دارند غرض رفع حاجت به دهن ارگ ریاست جمهوری مراجعه نموده و رفع حاجت کنند.

>>>   هـــــــــــــــــر زمـانی کسی که بعضی اوقـــــات نکتــــــائی می بنــــــدد پکـول پوشـیـد معنی اش اینست که از چــوکی خود راضی نیست یا قدرت می خواهد تا بتواند اختلاس چوروچپاول کند

>>>   پکول چی کرد ؟؟؟؟؟

>>>   خودت در دولت کرزی و غنی اشتراک داشتی و در خیانتهای کرزی و غنی شریک و همکار بودی. بمردم دروغ میگویی. از غنی و کرزی برضد منافع ملی حمایت کردید

>>>   خودت حکومت هستی حرا به طالبان امتیازدادی من ازشما میپرسم یا صرف برای امتیازگرفتن درحکومت شریک شدی قسم بخدا است که روزی جواب بگوئی

>>>   سلام به همه، نماینده فوق العاده رئیس جمهور خوب گفتند که عده در حکومت هستندکه نمیخواهند مقابل مخالفین جنگ صورت گیرد. من هم میگویم تعداد هم هستند که منافع شخصی شان را در صلح با طالبان در خطر میبینند. و از هر نگاه کوشش میکنند تا پروسه صلح را در خطر بی اندازند. چون با آمدن صلح دیگر آنها نزد ملت ارزش ندارند. و از همین خاطر روی بهانه های مختلف در صدد ایجاد شوراهای مقاومت و ... هستند. جناب خودش نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات هستند. چرا پیشنهادات مفید را که در امور اصلاحات دارند با رهبران حکومت در میان نمی گذارند. اگر گذاشته اند و به آن وقعی نشده است. به نظر من این مقام چند روزه را رها کرده به ملت خود مراجعه کنند و پشتیبانی ملت را با خود داشته باشند. تا مانند صلاح الدین ربانی کسی نتواند در منفکی و تقرر شان بغیر از ملت مجاهد شخصی دیگر نقش داشته باشد. فکر کنم که کدام فرمایش جدید جناب داشتند و از طرف ریاست جمهوری پذیرفته نشده است. بناء تلاش های صلح را بی نتیجه خوانده و باز در فکر مجاهدین شده است تا باشد باز برای چندی آنها را با سفرهایشان به ولایات بازی داده و حمایت شان را بدست آورد. مگر من فکر میکنم حالا مردم هوشیار شده اند. از زمان که جناب معاون اول رئیس جمهور کرزی بودند هم به ملت توجه نکرد و حالا هم که در حکومت فعلی است کدام توجه به ملت نکرده است. مردم این موضوع را درک کرده اند هر گاه که سیاسیون به مشکلات در حکومت مواجه شوند باز به ملت مراجعه میکنند و به نام این و آن شوراهای مجاهدین و مقاومت میسازند. وسلام.

>>>   ای دگه از کجا شد؟؟؟؟؟ تا دیروز بوت پاکی غنی را کرده به مقامی رسید حال که برایش حق نداده اند میخواهد احمدشاه مسعود شود.

>>>   من ازشما می پرسم حکومت کی است ایا حکومت یکنفر است ویا یک تیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است