مارشال فهیم، پس از قهرمان ملی، بهترین جایگزین
مارشال فقط یک رهبر مردمی نبود، هم رهبر و هم مدیری خوب بود. ویژگی و خلاقیتی که در وجود هیچ یک از بزرگان کشور دیده نمی شود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۷    ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ کد خبر: 113190 منبع: پرینت

مارشال محمد قسیم فهیم، معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان در زمان رییس جمهور کرزی، دوسال قبل در چنین روزی درگذشت. محمد قسیم فهیم، از فرماندهان ارشد مجاهدین بود. او بعد از سقوط طالبان و ایجاد حکومت جدید به رهبری حامدکرزی به عنوان وزیر دفاع ملی افغانستان ایفای وظیفه کرد و در دور دوم حاکمیت کرزی به پست معاونت اول ریاست جمهوری رسید. فهیم در زمان حاکمیت کرزی مرتبه مارشالی را گرفت و اولین کسی بود که در افغانستان به این رتبه رسید. مارشال فهیم از چهره های شناخته شده دوران مقاومت واز با وفاترین فرماندهان احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور بود.

سمیع الله صمیم، عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «بازنگاه» گفت: مارشال ویژگی های منحصر به فردی داشت که مختص وی بود. همین ویژگی ها باعث می شد که مارشال، وطن را ناموس خود بداند و از آن دفاع کند. رییس جمهورکرزی، پیش از وفات مارشال، بحث هایی در مورد اینکه امکان دارد افغانستان توسط خارجی ها تجزیه شود، داشت اما مارشال فهیم این اجازه ها را نمی داد و گفته بود که سنگریزهای خوست و پکتیا با زمرد پنجشیر، برای من هیچ فرقی نمی کند و باید از همه وطن دفاع شود. مارشال فهیم به معراج وطن پرستی رسیده بود و معتقد به یک افغانستان واحد وغیر قابل تجزیه بود. این باعث شده بود که مارشال فهیم در ساختار نظام سیاسی افغانستان از خودگذشتگی های زیادی کند.

وی ادامه داد: مجموع مردم افغانستان به خاطر دارند که رییس جمهورکرزی، فقط با یک چپن به داخل افغانستان می آید. در گام نخست این بادیگاردهای مارشال فهیم هستند که از رییس جمهور کرزی حفاظت می کنند و بادیگاردی وی را به عهده می گیرند. این از خودگذشتگی های مارشال فهیم باعث شده بود که نظام نوین افغانستان ساخته شود.

صمیم، معتقد است مارشال، از قومیت گرایی ها به دور بوده و بیان داشت: مارشال فهیم به خاطر صلابت و عزت افغانستان حاضر نبود به خود راحتی بدهد و اجازه دهد حقی در افغانستان ضایع شود. همین از خودگذشتگی وی بود که باعث شد حکومت نوین افغانستان ساخته شود. پیشنهاد جلسه بن پیشنهاد مربوط به شخص مارشال بود که گفت:« از همه اقوام باید در راس رهبری افغانستان بیایند تا حقی در این کشور ضایع نشود و اگر مشکل مردم بر سر تغییر رهبری افغانستان است ما به دیده باز می پذیریم.» وی به کسی اجازه نداد که با توسل به زور در افغانستان حکومت کند. هیچ کس فراموش نمی کند، رفتار وی را با خارجی هایی که در میدان هوایی بگرام آمده بودند، با قاطعیت در برابر آنها ایستاد و گفت تا وقتی زنده هستم به کسی اجازه نمی دهم که به خاک من تجاوز کند.

این نماینده مجلس، در خصوص به حاشیه رانده شدن مارشال در دور اول ریاست جمهوری کرزی گفت: در دوره اول انتخابات ریاست جمهوری، کرزی مارشال فهیم را به حاشیه رانده بود وشخصی دیگر در کنار وی قرار گرفت اما در دور دوم، کرزی خود اعتراف کرد که در مورد مارشال فهیم اشتباه فکر کرده است و از رسانه های اروپایی و غربی می خواهد که راجع به مارشال فهیم خوب بنویسند. کرزی، درک کرده بود که مارشال، چهره ای ملی در افغانستان است و باور به کشور دارد و به آن معتقد است و یکی از آرزوهای بزرگش آرامش و ثبات افغانستان است.

صمیم، مدیریت و رهبری فهیم را قابل تحسین خوانده و افزود: مارشال فقط یک رهبر مردمی نبود. هم رهبر و هم مدیری خوب بود. خلاقیتی که در وجود هیچ یک از بزرگان کشور دیده نمی شود. کرزی رهبر خوبی بود اما مدیر خوبی نبود. اشرف غنی شاید مدیر خوبی باشد اما رهبر خوبی نیست. مارشال فهیم هردوی این ویژگی ها را با هم داشت. وی انسانی کارکشته بود انقلاب، از وی اسطوره ساخته بود. کوره های داغ مبارزه در افغانستان، مارشال فهیم را به خبرگی سیاسی و نظامی رسانده بود. مارشال فهیم کسی بود که در مبارزه ای مشروع علیه دشمنان مردم افغانستان قرار داشت. وی تا لحظه وفات خود در مبارزه سیاسی و نظامی بود. طبیعتاً زمان و مبارزه و جایگاه، وی را به این درجه رسانده بود. هرگاه وضعیت در افغانستان دگرگون می شد مارشال، با مدیریت کامل، می توانست آن را در کنترل داشته باشد. حوادثی که در بخش های مختلفی از افغانستان صورت گرفت با مدیریت وی بود که آرام می شد.

این نماینده مجلس، در باره خصوصیات شخصی وی بیان داشت: وی، خبرگی سیاسی داشت، هیچ گاه اجازه نمی داد که حقش ضایع شود وهیبت خاصی داشت. همیشه می گفت که صلابت برای یک انسان هدیه ای الهی است. وی از آن به خوبی استفاده می کرد اما در کنار هیبت و صلابت خود انسانی عیار و جوانمرد بود.

صمیم همه مردم افغانستان را طرفدار و پیرو مارشال می داند و می گوید: مارشال فهیم تمامیت خواهی را به هیچ عنوان نمی پذیرفت. برای همه از طرفداران و پیروانش گرفته تا خارجی ها ثابت شده بود که وی، متعلق به یک جبهه و گروه نیست. مردم قندهار پشت مارشال فهیم ایستاده بودند. مردم هلمند پشت سر وی بودند. مردم خوست و پکتیا نیز از وی حمایت می کردند و مردم فراه و دیگر شهرها پشتیان وی بودند. وی، متعلق به مردم افغانستان شده بود و عدالت خواهی در کشور می خواست و حقوق مجموع مردم افغانستان را در چارچوب اصول و قانون می طلبید.

وی، در پایان گفت: مارشال فهیم، پس از قهرمان ملی، احمدشاه مسعود توانست جایگزین قهرمان ملی شود و بحران های آن زمان افغانستان را بهترین مدیریت کند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مارشال فهیم یک قهرمان ....است از کابل مبالیغ هنگفت را دوزدی نموده است. در یک هر دوزد را قهرمان می نامند.
فرید

>>>   وبعد از مارشال بسم الله خان وبعدا ایوب سالنگی بهترین جای گزین است

>>>   قهرمان شكم و دالر.

>>>   حتمأ این شخص از پهلوی مارشال صاحب چیزی به دست آورده است و گر نه چیزی که عیان است حاجت به بیان نیست

>>>   فرید اسمی از زبانی فارسی است .
دشمنان زبان و فرهنگ ما از این اسمای فارسی استفاده می کنند

>>>   مارشال کجا کوتل خیرخانه یا دشت چمتله. و همان کسی که این دزد را مارشالی داد خود او بی حیثیت ترین انسان است.

>>>   خودت چطور که ملیون ها دالر اختلا ص دارید هیچ کاری به مردم فراه نکردید غیر از وارد کردن تیل های بی کفیت

>>>   غم نخورید فعلا شما هم درجمع قهرمانان حساب شده اید که بالای کرزی انتقاد میگیرید

>>>   یقینا که مرد قلم وخواهان اتحاد یکپارچگی ملت بود او انسان با تدبیر و آرزوی صلح دایمی مردم کشور را به سر داشت تا روزی کشور افغانستان از جنگ بدبختی خلاص شود و جوانان از کسب دانش برخوردار شوند
فضلی

>>>   بعد از بسم الله خان وایوب سالنگی حبیب استالفی بهترین جاگزین بود که حیف شد !

>>>   هرکس چیزیکه کشت کرده درومیکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است