حکومت، روحیه نیروهای امنیتی از بین می برد
ولسوالی کوهستانات سقوط کرد و بعد از سه روز در برنامه شورای امنیت قرار گرفت. این بسیار وحشتناک و خنده آور است و نشان می دهد که بخش های امنیتی ما صبر کرده اند که ولسوالی سقوط کند، غارت شود و بعد اقدام کنند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۶    ۱۳۹۴/۱۲/۱۹ کد خبر: 113267 منبع: پرینت

گزارش ها، حرف ها و اعلام های اخیر مقام های آمریکای حاکی از این است که سال پیش رو سالی ناامن و پر از جنگ برای مردم افغانستان خواهد بود. این در حالی است که همین مقام های آمریکایی در گفتگوهای صلح، شرکت می کنند و از آن امیدواری می دهند. مردم افغانستان باید جنگ را باور کنند یا صلح را؟ چرا نشست های صلح به نتیجه نمی رسد؟ سناریوی جنگ سال آینده افغانستان چیست و مردم چگونه باید با آن مقابله کنند؟

محمد حسن شریفی بلخابی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نگرش» گفت: مصیبت ها و ناامنی ها را کسانی در کشور ما به وجود می آورند که در بیرون از افغانستان قرار دارند. یعنی در واقع تحت تاثیر فعالیت های بین المللی ناامنی ها جریان دارد و از بیرون مدیریت می شود. علمای افغانستان، مدرسه های دینی افغانستان و حوزه های علمی افغانستان، هیچگاه فتوای افراطیت و تندروی مانند سلفی گری نمی دهند. لذا ریشه های افراطیت در افغانستان، به کشورهایی بر می گردد که به خاطر رسیدن به اهدافشان و داشتن ابزار، آن را تولید می کنند. کشورهای عربی از جمله کشورهایی هستند که افراطیت را تمویل می کنند. از امیر قطر سوال کردند شما که افراطیت را تمویل می کنید و آن را در افغانستان و پاکستان و جاهای دیگر گسترش می دهید، اگر آنها به قطر بیایند و در کشورهای عربی جهاد کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ وی نپذیرفته و جهاد را در کشورهای عربی جایز ندانست.

وی، معتقد است در افغانستان مبارزه با افراطیت و مخالفان به شکل واقعی وجود ندارد و افزود: ادبیات صلح باید عوض شود، چرا که سیاست تضرع، سیاست امتیاز دهی یک جانبه، انعطاف بیش از حد و این نوع کرنش بی مبالات تا به حال نتیجه ای نداشته است. ما در عمر تشکیل شورای عالی صلح، تلفات مالی، جانی و هزینه های سنگینی صرف کردیم ولی چیزی جز شهادت، مظلومیت و به خاک و خون کشیده شدن عاید مردم ما نشد.

بلخابی، از همکاری های حکومت با مخالفان انتقاد کرده و بیان داشت: آنچه که رهبران حکومت وحدت ملی باید انجام دهند، این است که گزارش آنها از وقایع امنیتی، مطابق با واقعیت باشد، از پسته ها، ولایت های زیر جنگ و جبهه ها باید گزارش هایی تهیه شود که مطابق با واقعیت باشد. یکی از ولسوالی های مهم سرپل، به نام ولسوالی کوهستانات است. از نامش پیدا است که کوهستانی است. فعلا مرکز آموزش مخالفین در شمال، ولسوالی کوهستانات شده است. این ولسوالی، جای بسیار مهمی است که برفاریاب، جوزجان، سمنگان، بامیان و غور اثرگذاری دارد و راهی از غور به هلمند است. وقتی گزارش ها آمد که این ولسوالی در حال سقوط است شخصا به بخش های امنیتی رفتم و تلفنی هم صحبت کردم اما ولسوالی کوهستانات سقوط کرد و بعد از سه روز در برنامه شورای امنیت قرار گرفت. این بسیار وحشتناک و خنده آور است و نشان می دهد که بخش های امنیتی ما صبر کرده اند که ولسوالی سقوط کند، توسط دشمن به کلی غارت شود و بعد آنها وارد اقدام شوند.

به باور نماینده مجلس، حکومت اگر می خواهد خود دوام داشته باشد و ناامنی ها را نیز کنترل کند باید چنین اقداماتی را انجام دهد: ما سیصد و پنجاه هزار نیروی امنیتی داریم اما حکومت، روحیه جنگ را در آنها را از بین می برد. حکومت باید تعریف مشخص از مخالفان داشته باشد اما چنین تعریفی تا به حال ارایه نشده است. گزارش دقیق از تک تک ستون های نظام تا همان پسته هایی که فروخته می شود را داشته باشد که متاسفانه این مورد نیز اجرا نمی شود. باید از نفوذ بیشتر ستون های پنجم هم در حکومت جلوگیری شود و مکافات و مجازات برای خیانتکاران در نظر گرفته شود. اما صد افسوس که در راس رهبری حکومت، اراده برای سرکوب کردن طالبان و مخالفان وجود ندارد.

بلخابی، در خصوص شرایط کشور در سال آینده بیان داشت: اظهارات رییس استخبارات آمریکا بسیار مهم است و تقریبا هجده استخبارات دنیا به آن گزارش می دهند. این استخبارات پیش بینی جنگی سخت را در سال آینده کرده است. احتمالی قوی دارد که این جنگ اتفاق افتد اما توانایی کنترل آن در افغانستان، به اراده حکومت برمی گردد. اگر حکومت اراده قاطع و جدی داشته باشد،سکتورهای امنیتی مدیریت سالم شوند، بین مردم اعتماد سازی شود، نیروهای زمینی و هوایی تجهیز شوند و از همه مهم تر اگر کارشکنی ها از درون نظام برطرف شود و کار خانگی ما انجام شود نیروهای امنیتی ما که با یکصد و بیست هزار نیروی تا به دندان مسلح و مجهز خارجی ها این سرزمین را حفظ کرده اند،این توانمندی و نیرو دارند که در بهار آینده هم آن راحفظ کنند.

وی، شرایط مقابله با اوضاع سال آینده را چنین بیان کرد: مردم افغانستاان باید متحد، هماهنگ، همسو و واحد باشند. حکومت نیز باید در برابر خلا و سوء مدیریتی که در بخش های امنیتی در رده های بالا و پایین وجود دارد، بایستد. در جاهایی که نیروهای امنیتی فعالیت می کنند، اتهام های عملیات قومی و زبانی و سمتی به آنها زده نشود تا آنها روحیه خود را از دست ندهند. همچنین حکومت باید قاطعانه در برابر مخالفان بایستد و حمایت مردم را داشته باشد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روحیه جنگ از افغانها بین رفتنی نیست چون از طریق جنگ نان بدست می آورند مثلا اگر همین اشرارموجوده ما که شاید هزاران کس باشد از طریق جنگ دال وکلدار پاکستان را بدست می آرند اگر جنگ نباشد چی کنند؟؟ بیکار درخانه بنشینند؟؟وقتی برای هزاران فارغ دانشگاها کاریافت نمیشود برای افراد اشرارما که نه سوادی دارد ونه هنری چی کاری یافت میشود ؟؟؟
ر

>>>   زبان فارسی در افغانستان با چالش‌های بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالی است که عشق به زبان فارسی در کوچه‌های افغانستان موج می‌زند، حتی قهرمان ملی افغانستان بسیار به شعر حافظ عشق می‌ورزید و شب قبل از شهادتش، شعر حافظ خوانده بود." -- داوود مرادیان، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان

>>>   اگراین حکومت روحیه نیروهای امنیتی را ازبین میبرد این را یاد میکنید وکسانیکه چند سال پیش مکمل نیروهای امنیتی را باتجهیزاتش ازبین برد ونابودش ساخت حرا ازآنها هم یاد نکردید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است