افکار عمومی از سیاست های دوگانه آمریکا نفرت دارد
میراث حضور غرب در افغانستان، گسترش تروریزم، ناامنی گسترده، فرار نسل جوان از کشور، رکود اقتصادی و افول تجارت افغانستان و همینطور تهاجم به ارزش های اخلاقی و فرهنگی مردم افغانستان بوده است 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۹    ۱۳۹۴/۱۲/۲۰ کد خبر: 113268 منبع: پرینت

در حالیکه غربی ها به هیچکدام از وعده های خود نسبت به افغانستان عمل نکرده بل بر گسترش تروریزم در کشور ما نقش فغال داشته و در تمامی زمینه ها چهره دوگانه داشته اند، مسکو مایل است تا در بخش ساخت و ساز و مناسبات اقتصادی، با کابل همکاری کند. پیش از این مسکو در راستای تجهیز نیروهای افغانستانی با جنگ افزارهای سبک و سنگین همکاری نموده بود. نقش مسکو در تعیین مناسبات اقتصادی و امنیتی در چه سطحی خواهد بود و این سرمایه گذاری ها چقدر به نفع حکومت افغانستان است؟

داکتر لطیف نظری استاد دانشگاه در برنامه «باخبر» گفت: تحولات در منطقه هم اکنون به گونه ای پیش رفته است که روسها احساس می کنند باید در افغانستان حضور داشته باشند. حضور آنها باید حضور ضمنی، نیابتی و غیر مستقیم باشد. علت این است که سیاست های مشکوک و پر ابهام آمریکا در افغانستان و متهم شدن آمریکا و غرب به حمایت از گروه های افراطی و تروریستی نگرانی هایی را برای روسیه و متحدان روسیه به وجود آورده است. به همین جهت است که روسها می خواهند هم در حوزه امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی در افغانستان حضور داشته باشد و هم در حوزه اقتصادی و تجاری روابط خود را در افغانستان گسترش دهد. باور روسیه این است که به هر میزانی روسیه در حاشیه تحولات افغانستان قرار داشته باشد دشمنان روسیه، یعنی آمریکا بیشتر، در افغانستان زمینه مانور و نفوذ پیدا می کنند و از این طریق می توانند آسیای میانه را و همچنین مرزهای روسیه و چین را تحت تاثیر قرار دهد.

وی، با بیان اینکه اعلام همکاری روسیه با افغانستان می تواند هم رویکرد تجاری و هم اقتصادی داشته باشد، افزود: هدف اصلی روس ها تاثیرگذاری روی تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان است. در واقع گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی می تواند زمینه بازتثبیت روسیه را در حوزه های سیاسی ایجاد کند. روس ها تلاش می کنند که از هر ابزار حتی ابزار فرهنگی در افغانستان استفاده کنند و حضور خود را بازتثبیت کنند تا از نظر امنیتی آسیب پذیر نشوند. نگرانی روسیه این است که اگر در افغانستان حضور نداشته باشند، آمریکایی ها دیر یا زود چالش های بسیار جدی را در برابر هژمونی منطقه ای روسیه ایجاد می کنند و مرزهای روسیه را ناامن می سازند و آن زمان روس ها ناگزیر هستند به جای اینکه در افغانستان با روس ها بجنگند، در قفقاز وارد نبرد با تروریست ها شوند که بگونه ای مورد حمایت آمریکا و متحدان آمریکا می باشند.

داکتر نظری، معتقد است، فضا برای حضور و چنین کارکردی برای روسیه فراهم است چرا که استراتژی مبارزه با تروریزم آمریکا پاسخ عقلانی و منطقی را دریافت نکرده و نه تنها پس از یک دهه تروریزم در افغانستان نابود نشده بلکه روز بروز شاهد گسترش تروریزم در افغانستان هستیم. بنابراین در نزد مردم افغانستان هم، آمریکایی ها اعتبار خودرا از دست داده اند. افکار عمومی به شدت از سیاست های دوگانه و متکبرانه آمریکا نفرت دارند. بنابراین مردم افغانستان هم خواستار این هستند که روابط افغانستان و کشورهایی مثل چین، روسیه، ایران و هند گسترش پیدا کند. این دولت ها، دولتهایی عمدتاً ضد غربی و ضدآمریکایی می باشند. از طرف دیگر تشابهات فرهنگی زیادی با افغانستان دارند. پس زمینه حضور روس ها در افغانستان فراهم می باشد.

این آگاه سیاسی، به منظور ایجاد زمینه برای حضور روس ها در افغانستان و کمرنگ شدن آمریکا بیان داشت: میزان وابستگی حکومت به غرب، آمریکا و ناتو سبب شده است که در واقع روابط افغانستان و کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین و هند آنگونه که انتظار می رود توسعه پیدا نکند. افکار عمومی در حال حاضر می تواند فشارها و اهرم های لازم و جدی را روی دولت افغانستان اعمال کند. در حال حاضر، دولت افغانستان به دلیل ناکار آمدی هایی که داشته است به شدت تحت تاثیر افکار عمومی قرار دارد. اگر افکار عمومی بیدار عمل کند، دولت ناگزیر خواهد بود که رابطه خود را با روسیه گسترش دهد و به تدریج سیاست چند جانبه را در سیاست خارجی خود دنبال کند.

داکتر نظری، در خصوص علت ارتباط ایجاد روسیه با افغانستان بیان داشت: هدف استراتژیک روسیه در حال حاضر این است که به گونه ای وضعیت امنیتی منطقه را تحت کنترل و رصد خود در بیاورد. بنابراین نگرانی اصلی روسها، هم نگرانی امنیتی است و هم از نفوذ و توسعه گروه های افراطی و تروریستی به داخل آسیای مرکزی و در نهایت قفقاز هراس دارد و هم سیاست های مشکوکی را که آمریکایی ها و ناتو دنبال می کند وهم قصد دارد در حیات خلوت امنیتی روسیه چالش ایجاد کند، نگرانی جدی دارد. موضوعات اقتصادی به این دلیل برای روسها اهمیت دارد که چون آمریکا اجازه نمی دهد که کشورهای ضد غربی به افغانستان نفوذ پیدا کنند، روسیه می خواهد از طریق تجارت و اقتصاد نفوذ خود را بیشتر کنند.

وی، در خصوص دلیل علاقه حضور سه قدرت بزرگ، چین، آمریکا و روسیه در افغانستان گفت: دلیل اول اینکه، افغانستان با یک خلا قدرت از لحاظ سیاسی و امنیتی روبرو است. کمتر کشوری از نظر ساختار سیاسی و امنیتی به وضعیت افغانستان دچار است. دوم، موقعیت ژیوپولتیک افغانستان است. افغانستان تنها کشوری در آسیا می باشد که هم همسایه بزرگترین قدرت اقتصادی جهان، چین می باشد و هم در مجاورت با آسیای مرکزی به عنوان نقطه انرژی قرار دارد و از آن طریق با قدرت بزرگ نظامی مثل روسیه در تماس است. از طرفی هم با دو قدرتی که منازعه دایمی در جنوب آسیا داشتند یعنی پاکستان و هند مجاور است. از این طرف باایران هم همسایه است. این موقعیت ژیوپولتیک سبب شده است که غربی ها، آمریکا و ناتو تلاش کنند که در افغانستان نفوذ استخباراتی و سیاسی داشته باشند. از این طرف هم رقبای غرب هم در تلاش هستند که یک سد نفوذ و سپر دسته جمعی را در برابر توسعه استخباراتی و اطلاعاتی غرب و آمریکا و ناتو ایجاد کنند.

داکتر نظری، حضور روسیه و آمریکا را در افغانستان مقایسه کرده و گفت: میراث حضور غرب در افغانستان، گسترش تروریزم، ناامنی گسترده، فرار نسل جوان از کشور، رکود اقتصادی و افول تجارت افغانستان و همینطور تهاجم به ارزشهای اخلاقی و فرهنگی مردم افغانستان بوده است. این در حالی است که هیچگونه دستاور جدی که قابل توجه باشد نداشته است. بنابر این برآیند حضور آمریکایی ها در افغانستان بیشتر ناکامی و نفرت بوده است تا دستاوردهای مشخص و ملموس. اصولاً برای آمریکا دموکراسی و حقوق بشر و آزادی یک مساله فرعی می باشد. همانطور که مشاهده می کنیم، امروزه کشورهای زیادی وجوددارند که چون در راستای منافع آمریکا عمل می کنند هیچگاه متهم به نقض حقوق بشر نمی شوند ولی کشورهایی که بر خلاف منافع آمریکا عمل می کنند وسیاست سلطه طلبانه آمریکا را نقد می کنند هر روز متهم به نقض حقوق بشر و تخطی از دموکراسی می شوند. بنابراین روابط افغانستان با روسیه بیشتر به نفع افغانستان می باشد. چرا که آمریکایی ها سیاست شفافی رابا افغانستان دنبال نکرده و نمی کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   پنج سال پس از ترور مرموز مولانا!
ترور هاى زنجيره يى را كى ها مديريت كردند؟
داکتر عبدالله عبدالله: کسانی که مولانای سیدخیلی را متهم به نسل کشی کردند، خاین ملی است.
ظاهرن اشاره اش به كي است؟كرزي

>>>   اول: همي اوباما "سر پياز يا كون پياز" كه به داكتر عبدالله زنگ بزند؟
دوم: گيرم زنگ زده باشد. كجايش افتخار دارد؟ غلامي حلقه‌ به گوشي حكومت‌مداران ما را نشان نمي‌دهد؟
سوم: هيچ باورم نمي‌شود كه در هنگامه‌ي "غوروفيش" داكتر عبدالله زنگ نزد و كري را فرستاد. حالا چطور زنگ زده باشد؟
چهارم: پژواك آبرو را بُرد!

>>>   نوشته از منان ناصح
=======================
"خبرپراگنی پژواک را بشناسید"

خبرگزاری پژواک به نقل از یک منبع ارگ شایعه ی پخش نموده که گویا رییس جمهور امریکا طی یک صحبت ویدئویی اخیر با داکتر عبدلله و اشرف غنی، از غنی بعنوان رییس جمهور "منتخب" یاد کرده و از عبدالله خواسته که در مورد صلاحیتهای قانونی غنی مشکلی ایجاد نکند!!

تجربه من از پیشینه پژواک و رییس آن یعنی دانش کروخیل، که از ناقلین فاشیست بگرام است، نشان میدهد که دم این شایعه زیر پای ارگ بوده و به همان جنگ روانی ارتباط دارد که میخواهند برای همه بفهمانند که با ختم موعد دولت وحدت ملی تا شش ماه دیگر، نه کدام مشکل قانونی ایجاد میشود، نه اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و نه هم با بودن و نبودن عبدالله کدام چیزی از جا تکان خواهد خورد. یعنی خلاصه اینکه غنی حد اقل چند سال دیگر تا به نتیجه رسیدن مذاکرات بین الاوغانی، ولی در حقیقت بین الپشتونی، بصفت رییس جمهور بلامنازعه باقی خواهد ماند.

پیشینه پژواک و دانش کروخیل

مدتی پیش از انتخابات گذشته، پژواک در تبانی با موسسه آمریکایی گلیوم که رییس آن یک استخباراتی انگلیس بنام اندرو گارفیلد، است، هر دو نظرسنجی های جعلی تهیه کرده و پیشبینی کرده بودند که غنی با تقریبن ۵۵% در مقابل ۴۵% بر عبدلله پیروز میشود. و وقتی موفقتنامه حکومت وحدت ملی اعلان شد، باوجود تعهد اینکه هیچ نتیجه ی اعلان نشود، پژواک اعلان کرد که به نتایج انتخابات دست یافته است که نشان میدهد که غنی ۵۵% رای را کسب نموده است. این اعلان آغاز یک جنگ روانی برای تداوم کار و مشروعیت بخشیدن به غنی بود.

آقای اندرو گارفیلد که قبلن کارشناس ارشد امور "جنگ روانی" و "ذهنیت سازی" در استخبات انگلیس بوده است مدت زیادی هم در افغانستان کار کرده و گفته میشود که ارتباطات نزدیکِ با حلقه تمامیت خواه داشته است.

مسولیت ما

خب، گله از بیرونی ها نیست. دفتر و دیوان آقای کروخیل فاشیست که هر روز جعلیات و اکاذیب در راستای منافع قبیله بخش میکند، در تایمنی کابل و دربین تاجیکان شمالی است! اگر او یکبار بخاطر تعصب شدید قومی، نشر اکاذیب و توطیه گوشمالی شده بود، هرگز جرات نمیکرد که تظاهرات "پنجاه هزار" نفری را پنج هزار و تظاهرات سه صد نفری اسمعیل یون را "هزاران" جلوه دهد.

وقتی همه دنیا به اینهمه بیعرضعه گی و بی برشی عبدالله نگاه میکنند، از راست و دروغ در باره او و یا در تضاد با منافع ما چه هراس دارند؟ حالا دیگر عبدالله مهم نیست. و گله از او رفع مسولیت ما نمیشود. مشکل افغانستان سالهای سال دوام خواهد کرد. "سپر از دست میانداز که جنگ است هنوز".

>>>   ايا راست است باز به اوباما پناه بردى؟
از امين و تركى نياموختى؟!
زمان جرگه هاى جعلى گذشته، تو مانند كرزى هوتلى در جيبت قوطى نصوار در دستت تف دانى نيستى، حد اقل دنيا را ديدى ريس!
و اين مسله را مى دانى مردم تغير ميخواهند !
نصيحت من را گوش كن غنى جان و اصلاحات را در نظام و قانون اساسى بياور و در تاريخ بهترين فرصت را دارى تا نامت به نيكى برند!

>>>   وپروپاگند ها بيشتر از طرف حاميان كرزى دامن زده ميشود سايت پژواك همدست افغان ملتى هااست باور نكنيد همه اش دسيسه است

>>>   یک مشت انسانهای نادان وجاهل راامریکایهای لعنتی برسر
مردم بیچاره ومظلوم افغانستان به عنوان ریس جمهور و
معاون ریس جمهورریس اجرایه ومعاون ریس اجرایه مقرر
ساخته تاخودشان ازجهالت این شخصیتهاخوب سودببرند و
ضررآنرامردم افغانستان باجانهای شیرینشان بپردازندازبرای
خدا دوستم ومحقق بایدمعاونین حکومت باشندحالافکرکنید
دردنیای سیاست امروزی آیاغربیهاوآمریکایهای جهانخوراز
اینهاسوی استفاده میکندیانی..
شجاعی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است