آمریکا پایش را از گلیم اش درازتر کرده است
حضور چهارده ساله آمریکا در افغانستان و بدتر شدن وضعیت امنیتی منطقه، مشخص می کند که آمریکا اهداف استراتژیک اش را از طریق بحران در افغانستان دنبال می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۷    ۱۳۹۴/۱۲/۲۱ کد خبر: 113323 منبع: پرینت

فرمانده ارتش چین تعهده کرده است که برای مبارزه با تروریزم همکاری هایش را افزایش خواهد داد. وی وعده کرده است که چین به افغانستان در عرصه نظامی چهارصد و هشتاد میلیون ین کمک خواهد کرد. فرمانده ارتش چین همچنین از طرحی حمایت کرد که در نشست شانگهای به خاطر جلب همکاری های منطقه ای در امر مبارزه با تروریزم مطرح شده بود. گفته می شود که روسیه نیز با ده هزار کلاشینکف خواهان ایفای نقش مستقیم در قضایای افغانستان است. افزایش نقش رقیبان آمریکا در افغانستان چه وضعیتی را در اینجا ایجاد خواهد کرد؟

بشیر بیژن آگاه مسایل سیاسی، در برنامه «بازنگاه» گفت: گسترش روزانه تروریزم منطقه را دچار وهم و پریشانی ساخته است. ما در همان اوایل پیش بینی می کردیم که کشورهای منطقه بنابر ناگزیری هایی که احساس می کنند وارد واکنش و اقدام شوند. بر مبنای همین برداشت هم بود که طرح ایجاد قرار گاه های مشترک را در سطح منطقه به منظور مبارزه علیه دهشت افکنان و گروه های مزدور مطرح کردیم.

وی، مبارزه با تروریزم را مهمترین مبحث در افغانستان دانسته و افزود: بحث مربوط به پروژه های اقتصادی در افغانستان در اولویت دوم قرار دارند. پرداختن به مساله تروریزم مهمترین موضوع در افغانستان است. چرا که اگر از پیشرفت آن جلوگیری نشود، هیچ برنامه اقتصادی ممکن نیست تحقق پیدا کند. تشویش ها بر این است که این حرکت ها به شیوه درست مدیریت نشود. مخصوصا اینکه حکومت وحدت ملی هنوزجرات نمی کند حوزه واقعی جنگ افغانستان راتعریف کند. جنگ در افغانستان رابطه مستقیم با منطقه دارد. چرا که در اینجا جنگ جنگ تروریزم است. جنگ جنگ عقب گراها است. جنگ بنیاد گراها علیه دموکراسی، علیه حقوق بشر، پیشرفت ها و آزادی های انسان است. با ارایه این تعریف ممکن است که این انگیزه های ایجاد شده تشویق و تقویت شود.

بیژن، کمک های مالی چین و روسیه را برای مبارزه با تروریزم کافی ندانسته و بیان داشت: حکومت وحدت ملی مکلف است و این مکلفیت هنوز پابرجا است که منطقه و جهان را برای نبرد مشترک در مقابل دشمن مشترک فرا بخواند. فقط با گرفتن میلیون ها سلاح، از کشورهای منطقه نمی توانیم با تروریزم مبارزه کنیم. مشکل اینجا است که برای مبارزه با تروریزم، شک و تردیدها به جانب آمریکا وجود دارد. آمریکا کشوری است که اهداف معین استراتژیک را دنبال می کند. تا به حال شک و گمان بر این بوده است که آمریکا برای رسیدن به اهداف استراتژک خود بحران را ایجاد می کند. اگر این گمان درست باشد، چین هم رقیب آمریکا خواهد بود. حضور چهارده ساله آمریکا در افغانستان و بدتر شدن وضعیت امنیتی منطقه، این گمان را به یقین تبدیل می کند. برخی ها این منطقه را جغرافیای مربوط به آمریکا می دانند اما این آمریکا است که در جغرافیای دیگران پای گذاشته است.

معاون نهاد خدمتگزاران کابل، در خصوص نقش چین و آمریکا در نشست های صلح با تردید می نگرد و می گوید: چین از اقتدار خوبی در منطقه و در سطح جهان برخوردار است اما برای مذاکرات چهارجانبه هنوز موارد شک برانگیز وجود دارد. به همین دلیل باید با دقت برخورد شود. واژه ها عامل مفاهیم بسیار خاصی هستند. حضور چین و آمریکا در نشست چهارجانبه ناظر خطاب شده است. بار معنایی ناظر زیاد روشن نیست. قبل از اینکه چین و آمریکا به نشست چهارجانبه وارد شوند، خواهان ضمانت شده بودیم. اگر چین و آمریکا به عنوان دو کشور اشتراک کننده پاکستان را ضمانت می کردند منطقی و توجیه پذیر بود که با خوش بینی انتظار آینده را بکشیم اما حالا اطمینان چندانی برای صلح وجود ندارد چرا که هیچ مانیتی هم وجود ندارد.

بیژن، با بیان اینکه جنگ کنونی، جنگ ایدولوژیکی و جنگ آرمانی نیست، افزود: اهدافی را که جنگ کنونی دنبال می کند اهداف معین اقتصادی است. هم اکنون بر علیه این جنگ اجماع به وجود آمده است. کشورهایی در منطقه در تیررس خطر قرار دارند. هند، چین و روسیه از جمله این کشورها هستند و کانالهای آسیب آنها بسیار روشن است. سه کشور مقتدر منطقه و جهان در این جغرافیا به خوبی می دانند که اهداف استراتژیک به کجا تعلق می گیرد. در حال حاضر چین به یک غول اقتصادی مبدل شده است و رسیدن به این وضعیت عامل انگیزه هایی برای قدرت های دیگر می شود قدرت های دیگر فطرتاً در صدد تضعیف چنین آدرسی می باشند. اجماع منطقه ای در برابر تروریزم ازبسیار قبل ایجاد شده است اما سوء نیت ها از سوی برخی کشورها وجود دارد. به همین دلیل این کشورها نمی خواهند عدم امنیت، عامل عملی شدن این سوء نیت ها باشد.

وی، معتقد است به نشست های چهارجانبه اطمینانی نیست و گفت: ما نباید چندان خوش بین باشیم که پاکستان در مسیر امنیت برای ما حرکت می کند. در حال حاضر پاکستان، برای دنباله دار کردن نشست های چهارجانبه طرح می ریزد. ما یک بار دیگر با اطمینان های کاذب برای صلح اغفال می شویم. نه از این اجماع می توانیم استفاده کنیم و نه از شرایط های دیگری که می توانیم ایجاد کنیم.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امریکاهم باهمه غر وپف خودچیزی نبوده شوروی سابق در
افغانستان تجاوزکردباوجودیکه تاندان مسلح بودندبلاخره
کم آرودندوسرشکسته برگشتندوامپراطوری شوروی ازهم
پاشید.وحالانوبت امریکاشده که به کمک غربیهاپانزده سال
است که گیرمانده درافغانستان اگردرافغانستان شکست بخو
رد.دیگرایالات متحده امریکاو.برتانیاکبیر وجودنخواهد
داشت اگرطالبان پیروزشوندچی خواهدشد-
گلاب

>>>   ګناه شما نیست در همین عکس... تان را نشان داده اید. نیکتایی تان به امریکایان میماند. دستمال سر شانه تان به پاکستانیان یعنی که ماش مانند هستید. اګر طالب بیاید هماړ روز از اجداد طالب خواهد بودی.

>>>   طالبان گفته اند، ما به شرطی به عضویت چین در مذاکرات چهارجانبه موافقت داریم که چین ما را به رسمیت بشناسد و اجازه بدهد که ما دفتر خویش را در ایالت سنکیانگ چین افتتاح کنیم و دو ربعدی مذاکرات صلح افغانستان را در سنکیانگ برگزار کنیم.
هرچند ما میخواستیم یک دور مذاکرات را در نیویارک نیز برگزار کنیم، اما چون ما در لست سیاه ملل متحد قرار داریم، بنأ این امر امکان پذیر نیست.

>>>   در مورد تروریزم هرکه را رای ونظر خاصی است عده ای باین باورند که راستی هم این عناصر وپدیده ای عجیب بخاطر اسلام وایمان مبارزه دارد وبعضی ها هم می اندیشند که اینها ولو ظاهرا در خدمت استخبارات خارجی اند ولی هدف شان پاک است وملحوظ نیک دارند اما هستند عده ای قلیل ونادری که میگویند انها را ساخته اند تا اسلام را بدنام ومسلمانها را تباه وبا وسیله گردانیدن انها مرامهای استعماری ودکتورین بزرگان ونظرات اسلاف را به پیش ببرند اگر با دقت دیده شود همین نظریه اخیر صائیب تر ومعقولتر به چشم میخورد اگر این فرض درست باشد دیگر تلاش های صلح جویانه وندا های استقلال طلبانه و... دردی را دوا نمیکند مانند گوسفند ها وکبش قربانی در انتظار بود که بعد از نابودی فرهنگ اصیل کشور واز میان برداشتن عناصر ازادیخواه ونیک اندی باز دور که می اید وچه کسانی در ج برنامه وشامل پروگرام است
اما همیشه حوادث طبق دلخواه استعمار هم نخواهد بود عامل وعواملی پیدا میشود که انها جبرا وکرهابرنامه های دراز مدت وپلان های استعماری را به تعویق می اندازند اقای بیژن وسایرین از اباز واقعیت ها طفره میروند ویاتقیه مینمایند این نوع حرکات وروش هم به تروریزم وعاملین انها کمک نموده اذهان عامه را تخدیر وملت ها را به بی راهه میکشاند
شیخ علی بلخابی سرپلی

>>>   آمریکا درمورد افغانستان هیچ تقصیر ی درین باره ندارد . اگر وضعیت کشور ناآرام شد یا مردم کشته شدن ویا خرابی و ویرانی روز به روز بیشتر شد همه از دستی همین کرزي است این باعث شد که آمریکا و ناتو حملات شان را بر مواضع طالبان توقف بدهد این سبب شد که طالبان انتحاری را بیشتر افزایش بدهند واینکه ناجوانمردانه با سواستفاده از قدرت که داشت طالبان را بدون هماهنگی و نظر سنجی ملت از زندانها آزاد کرد همین جانی ها ی آزاد شده هرکدامشان ده ها جنایت را در گوشه و کنار مملکت انجام دادن

>>>   گلــــــــیــــــم امـریکــــآ حــــــــــدود نـدارد !

>>>   جنایتهای امریکا زیر نام حقوق بشر .
از سال 1777 میلادی. یعنی سالیکه امریکا استقلال خود را از انگلیس دریافت کرد تا به امروز جنایتهای بیشماری را این کشور در کره زمین انجام داده است. از نسل کشی ساکنان اصلی امریکا یعنی سرخ پستهای امریکای توسط سفید پوستهای اروپای تبار یا به انگلیسی وایت مین. و خرید فروش افریقایها توسط سفید پوستهای مهاجر امریکای اروپای الاصل و دخالت امریکا در کشورهای اروپای و روسیه وقت. و راه اندازی جنگ جهانی اول توسط امریکا از سال 1914 میلادی الی 1919 و کشتن 11 میلیون نفر. ایجاد یک کشور مزدور غربی به نام اسرایل در قلب کشورهای اسلامی .و راه اندازی جنگ جهانی دوم توسط امریکا از سال 1939 الی 1945 با کشتن میلیونها نفر دیگر. و حمله با کلاهکهای هسته ای به جاپان در سال 1945 و با کشتن میلونها نفر. حمله امریکا به کشور ویتنام بعد از جنگ جهانی دوم و کشتن میلونها نفر ویتنامی و مردار شدن 60 هزار امریکای و شکست و شرمساری کامل امریکا. و راه انداختن جنگ سرد با شوروی سابق و روسیه فعلی بعد از جنگ جهانی دوم الی 1990 و از همپاشی اتحاد جماهیر شوروی. و به وجود اوردن القایده و طالبان بعد از سال 1990 میلادی به منظور اشغال افغانستان و مسلط شدن بالای چین ایران روسیه هند. سازماندهی جنگ ایران عراق و سازماندهی جنگ عراق کویت توسط امریکا. حمله به افغانستان در سال 2001 میلادی به بهانه پیدا نمودن نخود سیا یعنی بن لادن دست پروده خود امریکا. حمله به کشور عراق در سال 2003 به بهانه سلاح شیمیایی که دروغ بود. به وجود اوردن گروه ترویستی داعش توسط امریکا انگلیس اسرایل و نابودی کشور عراق و سوریه.
این تنها چند در صد از جنایتهای امریکای خونخوار و متحدین غربی شان بود که یاد اوری شد.
سید محمد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است