ساخت نازک ترین لنز جهان
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۰    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ کد خبر: 113393 منبع: پرینت

محققان موفق شدند نازکترین لنز دوربین جهان را بسازند، دستاوردی که می تواند به پیشرفت های تازه ای در پزشکی و علوم و تحول در نانوفناوری منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری تک تایمز، نازک ترین لنز جهان 50 نانومتر ضخامت داشت، اما تیمی از دانشمندان به ریاست 'یورئری لری لو' از دانشگاه ملی استرالیا لنز بسیار نازک جدیدی را از نوعی کریستال به نام مولیبدن دی سولفید ساختند.

تیم تحقیق برای این کار، با استفاده از یک نوار چسب لایه بزرگی از کریستال را برداشتند تا بتوانند به ضخامت 6.3 نانومتری (9لایه اتمی) برابر با یک دو هزارم تار موی انسان دست یابند و از آن لنز را بسازند.

آنها از یک پرتو یون متمرکز استفاده کردند و یک لنز با شعاع 10 میکرون را از طریق تراشیدن اتم به اتم لایه ها و پس از دستیابی به محصول نهایی محدب، به دست آوردند. محققان دریافتند که تنها یک لایه هفت دهم نانومتری از کریستال خصوصیات بصری قابل توجهی دارد.

گرچه این فناوری می تواند کاربردها را در بسیاری از صنایع و وسایل متحول سازد، اما محققان همچنین معتقدند که می توانند از ردیف هایی از میکرو لنزها، با تقلید از چشمان مرکب حشرات، برای نظارت استفاده کنند.

دی سولفید مولیبدن در گروه موادی هستند که به دلیل ویژگی های الکترونیکی انعطاف پذیر خود در (ساخت) قطعات با فناوری بالا بسیار محبوب شده اند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است