ریاست اجرایی از بدنه دولت حذف می شود؟
خارجی ها در این دو سال دریافتند که با این حکومت وحدت ملی که خود تشکیل داده اند و این اوضاعی که در افغانستان جریان دارد، امکان دارد حتی کل نظام از هم بپاشد 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۴/۱۲/۲۳ کد خبر: 113408 منبع: پرینت

ریاست جمهوری شش روز پیش از امضای فرمان تقنینی آوردن اصلاح نظام انتخاباتی خبر داد اما تا اکنون این فرمان به هیچ اداره و رسانه یی فرستاده نشده است. گفته می‌شود اختلاف دیدگاه‌ها میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه سبب شده است تا جزئیات این فرمان تقنینی پخش نشود.از سوی دیگر، تاخیر در نشر فرمان تقنینی، گمانه زنی هایی را به وجود آورده است که این فرمان هنوز امضا نشده است. اما اگر این فرمان امضا شده، خود داری از نشر و ارسال آن به اداره‌ها و رسانه‌ها بیان‌گر چیست؟

عبدالقادر زازی وطن دوست عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «فراخبر» گفت: چند وقت پیش هیات اداری پارلمان، با رییس جمهور ملاقات داشت و در ضمن این ملاقات، برسر موضوع اصلاحات انتخابات بحث کرده بودند. ریاست جمهوری گفته بود، زمانیکه پارلمان به کار خود آغاز می کند طرح تعدیل قوانین انتخاباتی را به پارلمان روان می کنیم و از هیات اداری خواهش کرده بود تا این بار همکاری کنند و طرح تعدیلاتی را که روان می کند تصویب کنند.

وی، ادامه داد: وقتی یک روز به افتتاح اجلاس سالانه ما نزدیک می شود، رییس جمهور فرمان تقنینی را اعلام می کند. این کار نشان می دهد رییس جمهور خلاف قوانین عمل می کند. روزی که فردای آن شورای ملی از تعطیلات باز می گردند و کار خود را آغاز می کنند، رییس جمهور فرمان تقنینی را صادر می کند، این کار، بدین معنا است که وی، ما را در یک جنجال دیگری می اندازد. ما چهل و پنج روز در تعطیلات بودیم و اگر آنها می خواستند این فرمان را صادر کنند و ضرورت عاجل محسوب می شد، این کار را می کردند. این کار که رییس جمهور یک روزمانده به پایان تعطیلات، فرمان را صادر می کند، خاک انداختن به چشم های مردم افغانستان است. زمانیکه نمایندگان از تعطیلات برگردند، رییس جمهور دیگر نمی تواند فرمانی بدهد. رییس جمهور چهل و پنج روز برای این کار وقت داشت اما این فرمان را صادر نکرد. حالا هم که این فرمان را صادر کرده است متنی برای آن وجود ندارد. همه اینها نشان می دهد که رییس جمهور نمی خواسته این فرمان صادر شود.

زازی، در خصوص تاخیر صدور این فرمان بیان داشت: مشخص است که میان دو رهبر حکومت، بر سر این فرمان جنجال های زیادی وجود دارد. تا به حال هم که انتخابات برگزار نشده است به خاطر اختلاف ها و مشکلاتی است که میان این دو وجود دارد. هرکدام از آنها تلاش می کنند، این فرمان طوری طرح شود تا دوستان و خواست های شخصی شان در آن گنجانده شود. حالا هم که این فرمان صادر شده، امکان دارد دوباره بر سر آن جنجال شود و دوباره رد شود.

این نماینده مجلس، در خصوص دلیل این تاخیرها و به عقب افتادن های انتخابات ابراز داشت: فراتر از رییس جمهور و رییس اجرایی کسانی دیگر هم اقتدار و قدرت دارند و مانع اصلاحات انتخابات و حتی برگزاری آن می شوند. اینها همان کسانی هستند که یک روز، به رییس جمهور، رییس اجرایی، این حکومت و به این نظام صدمه خواهند زد و این نظام را از بین خواهند برد. اینها کسانی هستند که نه این نظام، نه این حکومت و نه این رهبران را می خواهند. به همین دلیل نمی خواهند که اصلاحات انتخاباتی انجام شود. اینها کسانی هستند که اطراف رییس جمهور و رییس اجرایی را محاصره کرده اند و اطلاعات اشتباه را به آنها می رسانند. رییس اجرایی هم در برابر این افراد کاری انجام نمی دهد.

زازی، معتقد است خارجی ها نیز اراده ای برای برگزاری انتخابات ندارند، به همین دلیل سعی در به حاشیه راندن داکتر عبدالله می کنند و گفت: اعلانی که چند وقت قبل توسط کمیسیون انتخابات انجام گرفت و در آن اشرف غنی را رییس منتخب افغانستان اعلام کرد، یک نوع زنگ خطر برای رییس اجرایی و تیم وی بود. این زنگ را کمیسیون انتخابات با پشتیبانی خارجی ها نواخته است. خارجی ها در این دو سال دریافتند که با این حکومت وحدت ملی که خود تشکیل داده اند و این اوضاعی که در افغانستان جریان دارد، امکان دارد حتی کل نظام از هم بپاشد به همین دلیل سعی در حذف رییس اجرایی دارند تا اشرف غنی را نگاه دارند و اهداف خود را به پیش ببرند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی را رییس جمهور منتخب افغانستان نمی باشد.
آمریکا شرف غنی را وارد افغانستان کرد .

>>>   آیا گاهی دیده شده که انگشت ششم در یک دست قابل قبول دارندۀ آن باشد؟ بهیچوجه! ریاست اجرائیه انگشت ششم در بدنۀ نظام است که به هیچصورتی کارا نخواهد بود، این انگشت ششم هرچه زودتر قطع شود، بهتر خاهد بود، و در ضمن حکومتی به اصطلاح وحدت ملی باید هرچه عاجل با این نام (وحدت ملی) خدا حافظی کند زیرا اینگونه نام در هیچیک از قوانین کشور ما نه آمده است
م.ز

>>>   بلی هموطنان عزیز !!!!تمام عملکرد اشرف غنی احمدزی رذیلانه وخاینانه است واین قبیله گرای پاکستانی نه تنها در حذف داکتر عبدالله بی عقل خواب آلود در تلاش است بلکه آماده تهیه سند تسلیمی وطن به پاکستان نیز می باشد ودر عقب این پرده سیاه دست های کرزی خاین نیز دیده می شود ،هموطن خوبم چرا بیدار نمی شوی وخاینین وجاسوسان ووطن فروشان را عزل نمیکنی بخدا اگر دیر تر بجنبی تو مانی ونه وطن.
پاچاگل از کابل

>>>   شیطانهای غربی نمیگزارند که افغانستان ارام باشد

>>>   اقای عبدالقادر زازی اگر هر قدریکه بخواهید قومگرایی وزبان اندیشی تانرا پنهان کنید وبه نفع قوم وزبانت سخنانی ارایه کنید وبخور مردم بدهید بازهم نظر به تجارب حاصله و گذشته وحالیه خودتان نمیتوانید که مردم را بفریبید .
اقای زازی خارجی ها از حمایت مردمی هردو شخص جناب اشرف غنی و جناب داکتر عبدالله زمان انتخابات وارزیابی شان زمان حال بی خبر نیستند درست است که به اثر وساطت جان کری داکتر عبدالله که برنده واقعی هردو دور انتخاب بود بخاطر مسایل کشوری وجلوگیری از وخامت اوضاع که به سود دشمنان بود گذشت از حق کرد وبخاطر بزرگ سالی و تقاضای وزیر خارجه امریکا که شریک وهمکار خوب مالی وامنیتی کشور ماست اشرف غنی را بحیث ریس جمهور موافقت کرد وروی یک سلسله مسایل مهم از جمله اوردن اصلاحات وتغیر دادن کمیشنران تقلبکار ودزد ارای پاک مردم شامل توافق نامه بین داکتر عبدالله وداکتر اشرف غنی صورت گرفته اما ازینکه جناب اشرف غنی بپاس تقلب کمیشنران متذکره برای جناب شان نمی خواهد که اصلاحات در قانون انتخابات وتغیر کمیشنران متقلب صورت گیرد به همین اساس حرکت زیک زاک را خلاف توافقات که حکومت وحدت ملی شکل گرفت و خلاف نظر اکثریت مردم در تغیر دادن کمیشنران متذکره واصلاح قانون انتخابات در پیش گرفته است وهمه مردم میدانند که اشرف غنی خلاف تفاهمنامه بین ان دوشخص وتعهداش بمردم پابندی نداشته وبرخلاف عمل میکنند وباساس نظر سنجی که صورت گرفت اکثریت مردم از عملکرد اشرف غنی نا راض اند وکمترین نمره را از طرف مردم گرفته است نماینده های مردم در شورای ملی وجامعه مدنی و اکثریت مردم از کارکرد اشرف غنی راضی نمی باشند ودر کاکردش ناکام است اکنون امریکا فهمیده که در انتخاب وحمایت از اشرف غنی اشتباه بزرگ را مرتکب گردیده اند چگونه طرف قبول خواهدبود که امریکا با وصف اشتباه گذشته شان بار دیگر اشتباه را مرتکب گردند واگر تجزیه افغانستان مطرحه باشد در انصورت چیزی گفته نمیتوانم گذشت زمان ثابت خواهند کرد.

>>>   كار خوبي خواهد بود كه يكي أزين دو نفر حذف و يكنفر در راس باشد. من به داكتر صاحب عبدالله خيلي احترام دارم ام اين وظيفه و لقبي كه به او داده اند قانوني نبوده و من فكر نكنم كه به اين شكل موفقانه كار كرده بتواند. لطفا به معاونين او نكاه كنيد. بودن عبدالله بين دو معاون مرا خيلي متاثر ميسازد. فكر ميكنم بهتر خواهد بود يكي أزين دو نفر استعفا بدهند زيرا انها كمتر توجه به وضع زندكي مردم دارند و زياد تر وقت شان به مذاكره و حل جنجال هاي شان ميكزرد. مردم به مرك راضي شده اند كي حيات خود را به خطر انداخته و فرار مي كنند. بايد رهبران به مردم فكر كنند.
فوزيه

>>>   درود!
ببینید چگونه امریکا از مزدور خود پشتیبانی نموده و از عبدالله عبدالله میخواهد از اجرای دستوراتیکه از سوی امریکا به غنی و دسته اش میرسد ،‌ جلوگیری نکند ،‌ خداوند که مرده را میشرماند ....سر تخته میاید .
اکنون این وطن فروشان (خیل و ختک غنی و هوادارانش) را ببینید که ازین پشتیبانی بادار شان جقدر خرسند شده اند!!

>>>   این زازی هم به خط اسمعیل یون روان است وحالا دلش را به این خوش میسازد که داکتر عبدالله که ظاهرا به نمایندگی یک قوم است حذف میشود وتنها پشتون ها می مانند وحکومت کردن اینهم بزور امریکا ومتباقی اقوام صرف برای رعیت بودن آفریده شده اند دلیلش هم اینست که پختون ها خیلی خوب حکومت وخدمت میکنند اینکه افغانیتان به درجه عالی پیشرفت وصنعت رسیده نتیجه کارآنها است . کاش زمانه های قدیم میبود که حالا کرزی صاحب با فامیل خود به انگلیس پناهنده میشد وبعد همراه با سربازان انگلیس می آمد وبرتخت می نشست وبعد مزد اینکار انگریزرا با امضای یک معاهده وطن فروشی ادا میکرد
ر

>>>   این کاربسیارکارنیک است ودولت مردم ازدودسته گی وسر
درگمی نجات پیدامیکنندوازطرف دیگرریس اجرایه هیچ
نوع فعالیتی درکابینه افغانستان نمیکندکه بدردمردم بخورد
بجزاینکه درکارهای حکومت خلل اجادکندبایدیک کشوریک
ریس جمهورداشته باشدیک مرجعه تصمیم گیری واحدوجود
داشته باشدنه دومرجعه که خوداین کارمردم کشورافغانستان
رابه چنددسته تقسیم کرده وبایدکه ریس
اجرایه ازحکومت افغانستان حذف شودتاریس جمهوربفهمد
که کدام کارخیر مملکت است وکدام کاربه خیرمردم نیست
,معلم

>>>   به موجودیت ریاست اجراییه که تشکیل آن خلاف قانون اساسی میباشدضرورت نیست وباید هرچه زودتر ملغی قرارداده شود
یحیی از دانشگاه حقوق کابل

>>>   بر طبق اطلاعات موثق هشتادو دو درصد از وزراء دوران حامدكرزى داراى پرونده هاى سنگين فساد و اختلاس و ارتشا و خيانت مالى مى باشند، كه سر به صد ها ميليون دالر مى زند.
يكى از دستآورد هاى درخشان حامد كرزى عدالت او در آفرينش بستر مناسب فساد براى تمام وزراء كابينه از همه اى اقوام بوده است كه از اين جهت مى توان او را فاسد ترين عادل عصردانست.

>>>   نه کل ماند ونه کدو خاک بر سر هر دو...

>>>   زورپشتونهادردوردوم انتخابات ریاست جمهوری مردوم افغانستان دیدندضرورنیست که باز پشتونها کسی امتحان کندولی افسوس که اهمیت این جان فشانیهای پشتونهارا اشرف غنی ندانست وبه سر رایهای پاک پشتونها ودرمجموع افغانهاقمارزده شد

>>>   براي خدا جرا هر موضوع را قومي ميسازيد. بس است . در كدام نقطه دنيا شما حكومتي مثل افغانستان درك داريد. هيج مملكت رهيس اجراهيه ندارد. خلاف قانون اساسي افغانستان است. خدا حكومت امريكا را جزا بدهد به اين خيانت شان. هر موضوع را شخصي و قومي نسازيد. همه افغان هستم. بكزاريد مملكت ارم شود.

>>>   نظر به توافق شده هردو جناح در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ اشرف غنی وعبدالله عبدالله دو حلقه ی به هم گری خورده اند هرگاه یک حلقه از حلقه دیگر جدا شود حلقه دیگراش هم خود بخود بزمین می افتد پس این دو حلقه لازم وملزوم یکدیگر اند اگر عبدالقادر زازی استناد به گفتار دزد ارای پاک مردم وتقلبکار بنام نوررستانی که پس از بیشتر از یکسال بی وقت اذان داده نتیجه انتخابات ساخته شده اش را اعلان کرده است یکبار دیگر اثبات کرده است که دستبرد به ارای پاک مردم زده ویک شخص تقلبکاری خاین به ارای مردم است خداوند انسان را اینقدر خوار و ذلیل و پست نسازد که ابرو وحیثیت خود را در بدل پول ومقام بفروشد وبیشرمانه وروسیاهی خود را خودش بزبان اش بیان کند چنانکه نورستانی ریس دزد ومتقلب کمیسون انتخابات را بزبان خودش افشا و سر افگنده کرده است .

>>>   بگذارید یک چیزی را بگویم، تا همین لحظه فکر می کردم مسوولین ریاست اجرایی بی کفایت استند و کم کاری های خودشان باعث شده است این همه بر آنها انتقاد کنیم ولی بازی های سیاسی را که می بینم به این نتیجه رسیده ام که مسوولین ریاست اجرایی بی چاره شده اند. من از تمام منتقدان ریاست اجرایی ها خواهش می کنم این مسئله را جدی بگیرند. داکتر عبدالله از یک سو زیر فشار سیاسی غنی و تیمش است و از سویی دیگر عالمی از فشار از جانب کسانی است که او را به این کرسی رسانیده اند. من از داکتر عبدالله و تمام دار و دسته اش خواهش می کنم که بیایند صادقانه ناتوانی های خودشان را در برابر ارگ و ستون پنجم ابراز کنند تا مردم راه و چاه خودشان را پیدا کنند. پنهان کاری سیاسی و تن دادن به معامله های پشت پرده، پشت کردن به خواست میلیون ها انسانی است که برای دکتر عبدالله رای داده اند. وجدان تان را کف دست تان بگذارید بیایید صادقانه مردم را از وضعیت سیاسی آگاه سازید تا دوباره تصمیم بگیریم. ما را بخاطر چار روز ماندن در ریاست های تشریفاتی فریب ندهید ورنه دوباره تاریخ را به تکرار به تجربه خواهیم نشست.

>>>   داکترعبدالله ازرای شفاف بیرون امدولی خارجی ها قبولش نکردن گپ چه بود جهادی بود که ازخاکش درمرابر اجنبی های گراین های دربرابرشوروی های در برابر طالب در برابر هرگروه جهاد نمیر کردن ایا پاکستان میامد در افغانستان حکومت میکرد

>>>   سلام
اساسا ریاست اجراییه کدام صبغه قانونی ندارد و باید حذف گردد . حذف آن به خیر ملت است . عبدالله فقط از حمایت مافیای قتل و کشتار برخوردار است و بدون آنها پایگاه مردمی ندارد.
ستار سعادت

>>>   وقتی زازی صاحب حکومت میگویند باب میشوم وعرق از حبینم سرازیر میگردد کدام حکومت ؟ کدامین رئیس جمهور شاید معنی رئیس جمهورنزد عده ای منتصب کشور خارجی باشد وانها عبارت غلام ودست نشانده را با رئیس جمهور اشتباه گرفته اند وقتی میگویند رئیس اجرائیه خجالت واحساس شرمندگی ام دو چندان میشود وبخود میلزم که ایشان بامضای کسی که اورا اورده اند ونصب نموده اند تعیین گردیده وصلاحیات شان بیشتر از صلاحیت های نماینده ای خاص در حکومت داری خوب نیست ! ! !
وجود حضرت عالی دربدنه ای حکومت مزدور ودست نشانده چندان مفید نبوده وحذف شان هم هیچ تاثیری بالای سایر ممثلین نمیگذارد زیرا نه این اراده واختیار دارد ونه ان ترتیب ظیم امور از ان سوی مرزها اداره وسرپرستی میشود اماایشان رکورد بی ارادهگی وسست عنصری ودنباله روی وتسلیم را شکستاندند به ساتیرین هریک شاه شجاع وببرک کارمل وکرزی و... تا این حد بی خاصیتی وپسیفیت سراغ نمیشد که در شخصیت جناب شان می بینیم گویا کلوخ بی چشم وادمک برفی را اورده اند ودر گوشه ای از خانه ای خلق میخ کرده اند
بدینوسیله مجاهدین واقعی وازادمنشان این مرزوبوم از انها وعملکردهای خجالت اورشان بیزاری جسته وانهای که بایشان رای داده ویا در رای اوردن شان به نحوی سهیم بوده اند از ملت بزرگ وقهرمان معذرت میخواهند
یتیم بچه ای کوهستانی

>>>   اگربود چی فایده اگربرود چی نقص مساوی هیچ

>>>   این همه گفتار های قصه بیش نیست خاک ده این حکومت مردار هیچ دست آورد ندارند نه عبدالله نه اشرف غنی نه کرزی فقط انتخابات جدید با کمیسیون جدید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است