آمریکا و برخی کشورها، طالبان را حفظ می کنند
طالبان موجوداتی سودآور برای یک سری افراد در داخل حکومت هستند. همانطور که سودآوری اقتصادی برای افرادی در بیرون از حکومت و برای کشورهای دیگر از جمله آمریکا دارند 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۵۵    ۱۳۹۴/۱۲/۲۵ کد خبر: 113518 منبع: پرینت

یکبار آنقدر خوشبینی ها در مورد صلح افغانستان بالا می گیرد که گویا تمام ابهامات روند صلح، هجو است اما چند روزی از ناکامی گروههای رو در رو نمی گذرد که از آدرس های مختلف از طالبان خواسته می شود به روند صلح بپیوندند اما آنها اعلام می کنند که به میز گفتگو حاضر نمی شوند. معاون دوم رییس جمهور در مراسم گرامیداشت استاد مزاری خطاب به طالبان می گوید که دشمنان باید بدانند که ما آماده گفتگو با آنان هستیم و اگر این کار را نکنند با سرکوب های نظامی روبرو خواهند شد. گفتگوهای صلح در افغانستان در کدام مسیر در حرکت است؟ اگر قرار است صلح شود سرکوب نظامی برای چه؟ و آیا دولت افغانستان توانایی سرکوب نظامی طالبان را دارد؟

نظری پریانی مدیر مسوول روزنامه ماندگار، در برنامه «باخبر» گفت: آنچه زیر نام گفتگوهای صلح مطرح می شود، زیر سقف بی اعتمادی کلان صورت می گیرد. این بی اعتمادی ازسطح مردم گذشته است و حالا حتی نخبه های سیاسی هم به گفتگوهای صلح اعتماد ندارند. از طرفی دیگر، حکومت در ترکیب شورای عالی صلح، افرادی را گرد هم آورده که بیشتر سبب بی اعتمادی مردم به این پروسه می شوند. اگرچه شورای عالی صلح هیچ نقشی در گفتگوهای صلح ندارد و هیچ تاثیری در پروسه نمی گذارد اما با این وجود، آمدن کسی که خود طالب است، در ریاست شورای عالی صلح، نشان می دهد که ما در مسیری نامطمئن هستیم. بنابراین در یک وضعیت بی اعتمادی می بینیم که معاون شورای عالی صلح و کسانی که در مراسم استاد مزاری صحبت کردند، می آیند و از جنگ در مقابل صلح صحبت می کنند. در واقع در مورد پروسه ای که آغاز شده و ناکام شده صحبت می کنند.

وی، معتقد است پروسه صلح و گفتگوهای آن نوعی بازی است که توسط عده ای در حکومت گردانده می شود و افزود: حلقه خاصی در حکومت وجود دارد که یک بازی را به راه انداخته اند. افرادی که در این حلقه هستند از این بازی منافع اقتصادی خود را می برند. درجریان این بازی و تطبیق این پروژه، آنها سعی دارند سیاست هم کنند. این حلقه تمام مسایل کشور را در اختیار و کنترل خود گرفته و با آن بازی می کند. اصلاً هم به فکر منافع کشور و مردم نیستند. قدرتی که در کشور باید توزیع شود، توسط آنها و در حلقه آنها متمرکز شده است. رییس جمهور هم در راس این حلقه قرار دارد و صلاحیت همه ارگان های کشور در ارگ خلاصه شده است و این حلقه است که تمام کارهای درون و بیرون از کشور را انجام می دهند. برخی از افراد حکومت هم در این حلقه جایی ندارند و عملا عروسک هستند و نقشی بسیار سمبولیک دارند.

پریانی با بیان اینکه پروسه صلح هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، افزود: این نوع گفتگوها از زمانی آغاز شده است که طالبان آفریده شده اند. یعنی از عمر گفتگوهای صلح بیست سال می گذرد و مذاکرات زیادی به همین صورت انجام گرفته است اما نتیجه ای در برنداشته است. جنگ افغانستان یک بازی است و صلح زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که وضعیت معلوم باشد. یعنی طالبان به وضوح یا دشمن شناخته شوند یا دوست مطرح شوند. در نشست های چهارجانبه ای هم که برقرار شده است در مورد همه چیز غیر از صلح صحبت شده است پس نمی توانیم امیدی به این نشست ها نیز داشته باشیم.

وی افزود: صلح زمانی می تواند نتیجه بخش باشد که حکومت توانایی سرکوب دشمن را داشته باشد. اگر طالبان احساس ضعف و ناتوانی در برابر حکومت کنند می آیند و بر میز گفتگو می نشینند اما بحث در اینجا است که اراده ای برای سرکوب طالبان وجود ندارد. طالبان موجوداتی سودآور برای یک سری افراد در داخل حکومت هستند. همانطور که سودآوری اقتصادی برای افرادی در بیرون از حکومت و برای کشورهای دیگر دارند. از این لحاظ قرار بر این نیست که طالبان سرکوب شوند، از این جهت آنها حفظ می شوند. حتی آمریکایی ها و برخی کشورهای دیگر نیز نیاز دارند که طالبان حفظ شوند. حتی اخیراً روس ها نیز با طالبان قراردهایی امضا کرده اند. از این رو قدرت هایی که می خواهند با طالبان بازی کنند زیاد است. پس این قدرت ها نه طالبان را در پروسه صلح سهیم می سازند و نه با آنها جنگی برای سرکوب انجام می دهند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   گفته ميشود كه چرخبال كمكى هندوستان به پاكستان انتقال شده است اين هم ستون ششم در ارتش اين ها را دستگير كرده اما وزير جنگ لنگ امر كرده كه او را رها كنيد اگر كسى معلومات بيشتر دارد با ما شريك سازد

>>>   یک مقایسة منطقی غیرقابل باور ودرضمن شرم آوربه مداحان دموکراسی !!
قوائ روسی درمدت کمتربعد ازشش ماه عملیات درسوریه ودوباره بازگشت بوطن شان توانست حداقل امنیت نسبی را درسوریه تامین کند واراضی که توسط داعش ..اشغال شده بود دوباره آنراآزاد کند وبشاراسد را ازشکست حتمی نجات دهد ، اما به برکت ۴۴کشورجهان ودرراس «امریکائ بزرگ ونامیمون » قریب ۱۶ سال است درضمن اینکه ازامنیت خبری نیست حتی اراضی بیشتر کشور به دست آدمکشان قرارگرفته ومیگیرد.

>>>   قطعات و پرزه جات چرخبال های هندی توسط حنیف اتمر غنی و و سرپرست
وزارت دفاع رزاق لنگ نوکران پاکستان در موتر خصوصی .جایگزین شده بود که امر فوقالعاده
وزارت دفاع را داشت از کابل تا پاکستان بدون تلاشی و باز رسی ..موضوع وقتی جدی شد که در
جلال آباد قوماندان باز رسی به این موتر شک کرد و امر بازرسی را داد ..هر قدر از وزارت دفاع
مخابره شد که به این موتر اجازه بدهد مگر قوماندان قبول نکرد وقتی باز رسی شد دیده شد که
قطعات چرخ و بال هندی بی شرمانه به پاکستان قاچاق میشد .هیچ این مزدوران پاکستان شرم
و ننگ ندارند ..حالا امضا ا شان در امر به دست آمده انکار هم کرده نمیتوانند ..هند بر ضد طالبان
و دشمنان وطن کمک میکند و اینها وطن فروشی کرده آنرا به دشمن تسلیم میکنند ..

>>>   خداوند عزوجل هدایت نصیب گرداند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است