سیاستمداران سوری آینده را چگونه می بییند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ کد خبر: 113523 منبع: پرینت

آتش بحران سوریه در ماه مارچ 2011 شعله ور شد و اکنون در حالی وارد پنجمین سال خود می شود که سوری ها تصور نمی کردند کشورشان که یکی از امن ترین کشورهای جهان به شمار می آمد، پنج سال هدف بمباران و دشمنی از سوی ده ها کشور جهان قرار گرفته و مهاجرت و بی خانمانی در انتظارشان باشد.

در همین حال دیدگاه برخی شخصیت های دولتی و مخالفان سوریه در مورد آینده کشورشان که هنوز بحران بر آن سایه انداخته است را دنبال می کنیم.

«خالد العبود» عضو مجلس سوریه در مورد امیدهای خود به آینده کشور پس از 5 سال بحران گفت: وقتی می گوییم، به سمت شدت مواضع در حرکت هستیم به این معنی است که هر کس که در صدد شدت مواضع است قدرت و اراده این کار را داشته و از این طریق به دنبال تحقق اهداف خود است و این یعنی تغییر موضع آمریکا در قبال سوریه.

وی افزود: برخی طرف ها نیز قدرت و اراده شدت مواضع را ندارند و فاقد امکانات این کار هستند در نتیجه به سمت حل و فصل بحران تمایل پیدا کرده اند، اما این حل و فصل از سایر پرونده های منطقه ای جدا نیست از همین رو همواره باید به راس بحران که همان آمریکا است توجه داشت.

وی توضیح داد: در این خصوص با نگاهی به مواضع آمریکا متوجه می شویم که واشنگتن امروز در جایی ایستاده که با 5 سال پیش متفاوت است.

«زهیر الطراف» از دیگر اعضای مجلس سوریه نیز دیدگاه خود در مورد مرحله آینده این کشور را اینگونه تشریح کرد: من معتقم سیاست به طور مداوم رو به تغییر است و نمی توان پیش بینی کرد که فردا چه اتفاقی خواهد افتاد، زیرا بر اساس تحولات موجود و یا آنچه در پشت پرده در جریان است و یا بازی منافع، هر احتمالی هست بنابراین باید گفت سیاست همواره در حال تغییر است.

وی همچنین پیش بینی کرد که صحنه سیاسی کشور به زودی به نفع سوریه تغییر کند زیرا افزایش درد نوید زایش است و هرچند مشکلاتی به وجود خواهد آمد اما در نهایت قهرمانانی تقدیم کشور می شوند که همچنان به دفاع از کشورشان ادامه خواهند داد.

«شریف شحاده» از اعضای مجلس سوریه نیز اظهار داشت: با وجود شدت حمله ها علیه سوریه ما خوشبین هستیم و هرچند عرب ها به یک کشور عربی حمله کردند اما ما متحدان واقعی را یافتیم و علاوه بر این متوجه شدیم که حمله علیه امت عرب و مسلمان ادامه خواهد یافت و متاسفانه عرب ها بیش از اسراییل، یک کشور عربی را هدف قرار داده اند.

وی افزود: من بر این باورم وقتی سوریه توانست مقاومت کند و 5 سال مبارزه کند می تواند با ایتلاف هایی که تشکیل داده است و درکنار قدرت ارتش و ایستادگی و مدیریت نهادهای مختلف پیروز شده و آنچه را که دیگران از تحقق آن ناتوان ماندند، تحقق بخشد.

در این میان «میس کریدی» از مخالفان سوری با بیان اینکه دولت وحدت ملی بهترین گزینه برای مرحله آینده است، گفت: ما نقشه راه را ارایه کرده و دولت وحدت ملی را بهترین گزینه می دانیم.

وی افزود: تشکیل جبهه داخلی یکپارچه برای مقابله با تروریسم یک اصل است از همین رو معتقدم که حل سیاسی بحران باید برخاسته از دمشق بوده و بین خود سوری ها جریان داشته باشد زیرا آنان حامی واقعی راه حل سیاسی هستند.

میس کریدی ادامه داد: دولت وحدت مالی قادر است توافق ملی را به ثمر بنشاند و همین دولت است که ماموریت اصلی یا همان توافق های بزرگ در سوریه به آن واگذار شده است.

دکتر «بسام ابوعبدالله» مدیر مرکز مطالعات بین المللی «دمشق» گفت: من نمی توانم روند اوضاع را پیش بینی کنم، اما معتقدم تمام طرف ها هر راه ممکن علیه سوریه را امتحان کردند در حالی که خود غرق مشکلات داخلی هستند.

وی در توضیح این مطلب افزود: ترکیه با مشکلات واقعی و عمیقی دست به گریبان است و تلاش دارد از این مشکلات فرار کند و عربستان نیز در بحران یمن غرق شده است و در حالی که فریاد قهرمانی سر می دهد هر روز شکست را تجربه می کند و مزدوران سعودی نیز در آنجا به هلاکت می رسند.

ابوعبدالله در ادامه گفت: این کشورها ناکام مانده اند و ملت های منطقه آنان را شکست خواهند داد تا جایی که آل سعود به زباله دان تاریخ خواهد رفت، زیرا ملت و دولت سوریه بیش از 3 سال و نیم در فرودگاه کویرس، نبل و الزهرا ایستادگی کردند حال آنکه بی تردید این اراده و جانفشانی را نمی توان در دشمن سراغ گرفت از همین رو سرنوشت آنان چیزی جز شکست و ناکامی نخواهد بود.

«ابراهیم محمود» رییس کمیته امنیت ملی در مجلس سوریه نیز گفت: در سال 2016 گروهک های مسلح در خاک عراق و سوریه اقدام های مسلحانه خود را افزایش خواهند داد وما نیز به نوبه خود در دفاع از خاک کشور به مبارزه برخواهیم خاست و تروریست ها را در هر نقطه از خاک سوریه تعقیب کرده و تمام این گروه ها را در کشور نابود خواهیم کرد.

وی افزود: معتقدم امسال آرام نخواهد بود مگر اینکه روند تحولات به نفع سوریه پیش برود و امیدواریم که کشور در مسیر درست بازسازی قرار بگیرد.

کد(6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است