با انتخابات، چوکی های همه در خطر است
زمانیکه اعضای سفارت آمریکا قصد داشتند پیمان امنیتی امضا شود با نمایندگان دیدار و گفتگو داشتند و یکی از معامله های آنها این بود که دوره کاری مجلس نمایندگان تمدید شود 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۱    ۱۳۹۴/۱۲/۲۶ کد خبر: 113568 منبع: پرینت

رییس کمیسیون انتخابات هشدار داد که ممکن است انتخابات پارلمانی و شوراهای محلی به دلیل نبود بودجه در سال آینده نیز برگزار نشود. وی گفت که برخی مقام های حکومتی و نهادهای بین المللی و سفارت های خارجی با سوء استفاده از اصلاحات انتخاباتی در امور کمیسیون انتخابات مداخله می کنند. ابهاماتی که در پروسه اصلاحات انتخاباتی و زمان برگزاری انتخابات پارلمانی مطرح است در نهایت افغانستان را به کجا خواهد برد؟

داکتر رمضان بشردوست عضو مجلس نمایندگان در برنامه «خط کابل» گفت: دموکراسی در افغانستان مثل جهاد و خلافت، برای نخبگان، رهبران و زمامداران افغانستان وسیله ای است که توسط این وسیله مردم را فریب می دهند و قدرت خود را حفظ می کنند. به همین دلیل در پانزده سال اخیر، اوضاع انتخابات هر روز بدتر و بدتر می شود و تقلب ها در آن گسترده تر می شود.

وی، ادامه داد: در این میان چیزی که برای رهبران افغانستان از هر قوم، زبان، مذهب و تنظیم و ایدویولوژی مهم است منافع شان است. آنها به قدرت می آیند تا بتوانند جیب های خود را پر کنند و بروند.

بشردوست، در مورد دلایل عدم برگزاری انتخابات بیان داشت: مشکل اساسی برگزار نشدن انتخابات تامین بودجه نیست. چرا که چند میلیون دالر برای انتخابات افغانستان، برای آمریکا مانند نخود است و هیچ اهمیتی ندارد. مساله اینجا است که هیچ مقامی در افغانستان علاقه ای به برگزاری انتخابات ندارد. نمایندگان مجلس هم علاقه ای به برگزاری انتخابات ندارند. به این دلیل که فکر می کنند اگر دوباره انتخابات برگزار شود امکان دارد دوباره رای نیاورند. پس نمایندگان مایل هستند که انتخابات برگزار نشود. نه تنها متمایل هستند بلکه در این زمینه کار و زدو بند هم می کنند. زمانیکه سفارت آمریکا قصد داشت پیمان امنیتی امضا شود با نمایندگان دیدار و گفتگو داشتند و یکی از معامله های آنها این بود که دوره کاری مجلس نمایندگان تمدید شود.

این نماینده مجلس، معتقد است، هیچ کس در افغانستان علاقه ای به انتخابات ندارد و گفت: اگر در افغانستان انتخابات پارلمانی انجام شود، در کنار آن باید انتخابات شورای ولایتی نیز برگزار شود. بدین ترتیب ترکیب مجلس بزرگان قانون اساسی کامل می شود. اگر این مجلس بزرگان دایر شود، ع و غ چوکی خود را در خطر می بیند . تجزیه و تحلیل آمریکایی ها هم این است که اگر این مجلس بزرگان قانون اساسی دایر شود، امکان دارد تعداد زیادی از نماینده های مردم بایستند و اعتراض کنند که موافقتنامه امنیتی که برای ده سال امضا شده، هیچگونه بهبودی در اوضاع امنیت نیاورده است. بنابراین می خواهیم که مجلس بزرگان این مساله را در برنامه داخل کند و خطر لغو آن وجود داشته باشد. یعنی ع و غ، نمایندگان و سناتورها، والی ها و فرمانده ها، رهبران جهادی و چپی که در حکومت سهم دارند و همچنین آمریکا و کشورهای اروپایی هیچگونه علاقه ای ندارند که در افغانستان انتخابات شود.

وی، در خصوص هدف اصلی تغییر در کمیته گزینش بیان داشت: برای کمیته گزینش انتخابات، ترکیب نویی ساخته شده است، با این کار، این کمیته را حکومتی ساخته اند. به طور کل، هدف اساسی تشکیل کمیسیون، کمیته، کنفرانس و اکتشاف در افغانستان، به تعویق انداختن و حل نکردن موضوع است. در مورد کمیته گزینش هم این موضوع صادق است چراکه اشرف غنی و عبدالله هیچ منفعتی در برگزاری انتخابات ندارند. حتی با این ترکیب جدید هم انتخابات برگزار نخواهد شد و اصلاحات آورده نخواهد شد. فقط با این ترکیب جدید، این کمیته بیشتر می تواند زیر فرمان ع و غ و حکومت باشد. حتی در این دوره جامعه مدنی هم زیر فرمان و تسلط رییس جمهور است.

بشردوست، پارلمان را وسیله ای برای اجرای فرامین و خواست های دولت و بیرونی ها دانسته و افزود: متاسفانه پارلمان ما، برای مردم کار نمی کند. به همین دلیل خارجی ها با همین پارلمان خوشحال هستند. آمریکا، فرانسه، انگلیس، پاکستان همین پارلمان را می خواهند. اگر این پارلمان فقط متعلق به وطن و مردم خودمان باشد، وزیر فاسد به وزارتخانه ها راه پیدا نمی کند، والی فاسد هم نمی تواند به ولایت راه پیدا کند، ع و غ هم نمی توانند حتی یک روز در ارگ بمانند. چراکه پارلمان این صلاحیت را دارد که آنها را بخواهد و به سوی محکمه ارجاع دهد.

نماینده مجلس، با بیان اینکه به سود کسانی که در قدرت هستند نیست که در افغانستان تغییری به وجود آید و انتخابات شود، افزود: تمام مشکلات ما در افغانستان به کمیسیون انتخابات برنمی گردد. یک درصد از مشکلات ما به کمیسیون انتخابات برمی گردد اصل مشکلات ما بر می گردد به این سیستم مافیایی که در افغانستان وجود دارد. آنها هستند که تقلب انتخابات را در افغانستان سازمان دهی می کنند.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب بشردوست صاحب!
تاجاییکه من درسرحدیترین نقطه افغانستان شاهدم دموکراسی وجودندارد جهادخوروطالبان وامثال مزدوران ممثل دولت قبلی وفعلی اند یعنی بااین وضعیت بارهاانتخابات شودبارهاصندوق درمنزلشان یابه فیصله زورمندان داخلی وخارجی بردوباخت خواهدشد. پس من اطرافی مشتاق هیچیک این انتخابات نیستم اول رقبای بیرونی زوربزنند به تعقیب پیروزمیدان هم غارت خودراادامه دهدنوبت به مردم میرسد چون مافیاتازه مزه خورک شده فقط مشت مردم دندانش رامیشکند مصلحت مظلومانه خنده آوراست.
وطندار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است