آيا نوروز خلاف شرع و بدعت است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۲:۴۲    ۱۳۹۵/۱/۱ کد خبر: 113672 منبع: پرینت

در نظام أقرينش، روز ها و سال ها و ماه ها مي گذرد و لحظه ها هم سپري مي شود، كردش اين وضعيت در نظام كون و هستي در اختيار إنسان ها نيست.
نام گذاري انها به روز و ماه و سال و لحظه ها از دست أورد هاي إنسان است. هيج لحظه و سال و ماهي و نيز مكاني ، به خودي خود مقدس و يا نا مقدس نيست.

اگر زماني و أوقاتي و مكاني داراي خيرات و بركات مادي و يا معنوي مي شود و يا ميمون و نا ميمون مي گردد به خاطر أعمالي است كه انسان ها از خود ، در ان بجا مي گذارند.
مثلا اكر در روز هاي جمعه كه روز هاي بزرك و مقدسي است بخاطر عبادت و روي أورد ن انسان ها به معنويات، أن روز ها مقدس گرديده است ، هر روز خون إنسان هاي بيگناه ريخته و زناني بيوه و فرزندان يتيم گردند، أن روز براي أن مردم مقدس است؟
و اگر مسجد كه پايكاه عبادت و أمر بمعروف و نهي از منكر است جايكاه غيبت، تهمت، ستم، نفاق، بي عدالتي و ابرو ريزي گردد، أن مسجد براي مسلمانان مقدس است؟
اگر بلي! پس چرا خدا حكم تخريب مسجد ضرار را در قران داده است و فرمان تعمير مسجد تقوي را براي إنسان ها صادر نموده است؟

آيا اگر خانه خدا به جاي اينكه مركز وحدت مسلمانان و خانه مبارك است، خداي نحواسته مركز توطئه و شرارت وبي ديني گردد باز هم مقدس است؟، پس چرا در زمان صدر إسلام كه اين خانه ، بت خانه بود مقدس نبود؟
بعد از شكستن بت ها تبديل به خانه خدا و بيت الله گرديد ، قبل از ان، ان خانه بتخانه بود و براي مسلمانان احترامي نداشت. روز ها و زمان ها و مكان ها و لحظه ها و تمام أوقات و أزمنه در صورتي مقدس است كه در خدمت انسانها قرار داشته بأشند و در انها عبادت خدا صورت گيرد. كناه و معصيت خدا نشود و سبب و عامل خير و بركت و حيات و عدالت و حب الله و حب الناس گردند.

روز ها و مكان ها يا بأيد مقدمه خير بأشند و يا خود أسباب خير و خوبي با شند در غير أن زمان ها عبث و زمين ها شوره زار خواهند بود.
كساني امروز طبق شريعت خود ساخته خود مي گويند كه اين كار ها حرام است در نو روز و ... آيا نوروز و والنتاين و روز هشت مارج و روز زن و روز كودك و ... چگونه هستند؟
اين روز ها ذاتا بد هستند؟ اگر چنين است كه زمان ها و زمين ها بد و خوب ندارد ، بنا بر اين اگر در اين روز ها نا فرماني خدا مي شود و بر ضرر إنسان ها كاري انجام مي گيرد بدون شك برگزاري هر بر نامه اي و لو تحت عنوان خدمت به خدا و مردم هم باشد نا روا است و از طرف هر مقامي با شد بد است و اگر در اين زمان ها و زمين ها كاري بر خلاف خواست خدا و خلاف أمور بندگان خدا صورت نمي گيرد چرا اين روز ها نحس ، نا ميمون و نا مبارك باشد؟

مگر معروفي كه ما در قران مامور به أجراي أن و منكري كه ما در قران أمر به ترك أن شديم چه است؟ نه اينكه معروف خوبي ها ، شايستكي ها و منكر زشتي ها و نا پاكي ها است.
آيا اگر آدم به بهانه ها و أسباب مختلف دست بپو شيدن لباس نو و أقدام به خودن غذاي متفاوت نمايد گناه است؟
آيا اگر إنسان به بهانه اي كودك و خانمش و يا شو هرش را شاد و مسرور گرداند كناه هست؟
آيا اگر كسي به بهانه اي أقدام به گردش و و رفتن بدامن طبيعت كرد و ديدن صحنه هاي دلكش طبيعت را ديد خطا كرده است؟
آيا اگر به بهانه هاي مختلف ادم دوش گرفت و استحمام كرد جرم است و بر خلاف حكم خدا است؟
آيا اگر كسي به بهانه نوروز براي خانمش لباس خريد و به بهانه نو روز چشني گرفت گناه كار است؟
آيا اگر كسي گفت روز تان مبارك ، نو روزتان ، روز جمعه و ... تان مبارك معصيت كرده؟
آيا اگر در دنيا كساني كار خوب و معروفي انجام دادند جون از ما نيستند كار شان خوب نيست و اكر كار بدي را ترك كردند، ترك أن كار بد نيست؟

بيايید به آموزه هاي دين نگاه كنيد. قرآن : و لا يجرمنكم شنآن قوم أن لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب لتقوي. دشمني قو مي سبب نشود تا شما را از مسير عدالت خارج سازد.
أساسا كار خوب أن نيست كه فقط ما انجام مي د هيم بلكه كار هاي خوب أن ها است كه فطرت إنسان ها هم أن ها را تأيید مي كند.
قران : فطرة الله التي فطر الناس عليها . پاكي ها و شايستكي ها از فطرت است و دين هم كه سر أمد همه خوبي ها است و جوشيده از فطرت بشر است و جزء ذات إنسان ها مي با شد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   فرخند ملک زاده دختر ۲۷ سالهٔ افغان، از اهالی کابل بود که به اتهام سوزاندن قرآن در مسجد شاه دوشمشیره در تاریخ ۲۸ حوت ۱۳۹۳ در پی حمله صدها تن از مردان خشمگین کشته و سپس جسدش در بستر خشک دریای کابل سوزانده شد.

>>>   آقای مصباح هراتی اجر شما با خدا انشاالله

>>>   عنعنات خجسته که یکی آن تجلیل از نوروز است هیچگاهی از
منطر دین رد نه شده این ما انسان ها هستیم که به اهداف سیاسی این خطوط را ترسیم میکنیم .
طالبان و سلفی ها و غیره شاخه ها و گروه که بنام دین صدها
جنایات را مرتکب شده و میشوند مزدوران قطب های سیاسی اند
سید عبدالله نصرت

>>>   نوسینده شخص است که از قران و سنت رسول للله بدور مانده و خود اش مملو از شرک و بدهت است حرفهای اش در ستیز با قران و سنت است توسعه من به ایشان اینست که اولا باید از حرف های اش توبه نمایید و کلمه رد کفر بخواند و بعدا خودرا با قران و حدیث اشنا بسازد

>>>   هرچند که با شما در بدعت نبودن نوروز موافقم اما جناب آقای مصباح، شما مقداری زیاده روی کرده اید.
برخی از مکان ها بخاطر انتساب شان به خدای متعال تقدس دارند مانند خانه کعبه و طور سینا که خداوند فرمود:‌ فاخلع نعلیک فانک بالواد المقدس طوی.
خانه کعبه آن زمان که در آن بت هایی هم گذاشته بودند، تقدس داشت. دلیلش هم آن است که حضرت پیامبر(ص) و مسلمانان پیش از فتح مکه در سال هشتم هجری نیز آن را طواف می کردند و برای زیارت آن با وجود بت ها، از مدینه به قصد زیارت آن حرکت کردند. صلح حدیبیه فراموش نشود.
احسانی.

>>>   اقای مصباح صحت و سلامتی نصیب شما باد .اگر همه عالمان
از تنگنای تعصب و فنده منتالیزم بیرون آیند ودر دین جامع و سازگار
به زمانه ها که بی شک آیین اسلام است دیگران به زانو می آیند
کجاست عالمی که که تآویل صحیح از اسلام ناب داشته باشد
آقای عبدالله نصرت هم کوتاه گفته ولی لب لباب را ارایه داشته و
خلاصه اش اینکه که دین را در خدمت سیاست واقتدار جویی قرار دادن به دین
خیانت است
نگینه جمالی بدخشان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است