آیا اول حمل یا همان نوروز، روز عید است؟
عید نه بى بند و بارى و هرزگى و عياشى كردن است، نه قاه قاه خنديدن و همديگر را به مسخره گرفتن است و نه سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن و آتش بازى كردن است 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۱    ۱۳۹۵/۱/۱ کد خبر: 113682 منبع: پرینت

عید نوروز که با تحویل سال و چرخیدن یک دور کامل زمین به گرد خورشید شروع می‌شود، از جمله اعیادی است که تاریخ پیدایش آن قبل از اسلام است. این عید با آمدن اسلام و زدودن خرافات از چهره آن مورد موافقت و تایید اسلام قرار گرفت.

نوروز روز نو، روز تازه و روز جديدى است اول حمل، روز نو سال جديد آغاز مى گردد و كهنگى سال قبل كه با سرما، خستگى و تكرار كارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سال جديد كه طراوت طبيعت آن را تر و تازه ساخته تبديل مى گردد. اين روز براى بسيارى از ملتها روز عيد محسوب مى شود. عيد به معنى بازگشت است كه از ريشه «عود» گرفته شده است.

عيد به معناى بازگشت به وضعيت مطلوب گذشته است و به روزهاى سرور و شادى نيز گفته مى شود. عيد يكى از بزرگترين و مهيج ترين مظاهر حيات اجتماعى يك ملت است.

اعياد چهار نوع است:
اول، اعياد دينى مانند عيد فطر و عيد قربان كه مسلمانان جهان اين روزها را عيد مى گيرند.
دوم، اعياد مذهبى مانند عيد غدير و عيد نيمه شعبان كه شيعيان جشن مى گيرند.
سوم، اعياد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها از چنگ استعمار.
چهارم، عيد طبيعى و تكوينى مانند عيد نوروز كه در آغاز بهار و سال نو مطرح مى شود.

در اسلام روزهايى به عنوان عيد اعلام گرديده است كه مهمترين آنها عبارتند از: اول شوال (عيد فطر)، دهم ذي الحجه (عيد قربان)، بيست و هفت رجب (روز مبعث) و جمعه و تمام اين روزها به نوعى بازگشت به خويشتن و احساس مسووليت و به انگيزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.

بنابراين عيد نه جامه رنگارنگ پوشيدن است، نه شربت و شيرينى و غذاهاى متنوع خوردن است ، نه به سياحت و تفرج بى محتوى پرداختن است، نه بى بندوبارى و هرزگى و عياشى كردن است، نه قاه قاه خنديدن و همديگر را به مسخره گرفتن است و نه سبزه روياندن و سفره هفت سين چيدن و آتش بازى كردن است.

هيچ كدام از اينها مفهوم عيد از ديدگاه اسلام نيست كه عيد اسلامى براى موفقيت در راه انجام وظيفه و تطهير نفس و تصفيه جان از ناپاكيها و تمرين صبر و استقامت و شكستن غرور و خودخواهى است.

و اگر بخواهيم عيد نوروز براى ما يك عيد واقعى باشد بايد به ارزشهاى اسلامى اين عيد كه در سايه تعاليم اسلامى رنگ دينى پيدا كرده توجه نموده و از ضد ارزش هاى عيد دورى نماييم در اينجا مرورى داريم به ارزشهای عيد نوروز.

از ارزشهاى عيد نوروز نظافت و خانه تكانى است كه مردم قبل از رسيدن سال نو تحولى در زندگى خود ايجاد مى كنند و با خريد لباس نو تغيير ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مى دهند.

از امام صادق(ع) روايت شده كه فرمود: در نوروز غسل كن و تميزترين لباس هاى خود را بپوش و به بهترين عطر خود را خوشبو كن و اين روز را روزه بگير.

حضرت صادق (ع) به معلى بن خنيس تعليم فرمود : چون روز نوروز شود، غسل كن و پاكيزه‏ترين جامه ‏هاى خود را بپوش و به بهترين بوهاى خوش خود را خوشبو گردان و در آن روز روزه بدار. پس چون از نماز پيشين و پسين و نافله‏هاى آن فارغ شوى چهار ركعت نمازبگذار (يعنى هر دو ركعت به يك سلام) و در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره «انا انزلنا» بخوان و در ركعت دوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل يا ايها الكافرون» و در ركعت سوم، بعد از حمد ده مرتبه سوره «قل هو الله احد» و در ركعت چهارم، بعد از حمد ده مرتبه «قل اعوذ برب الفلق و قل اعوذ برب الناس» بخوان و بعد از نماز به سجده شكر برو و اين دعا بخوان:

«اللّهمَّ صلِّ على محمد و آل محمد الاوصياء المرضيين و على جميع انبيائك و رسلت بافضل صلواتك و بارك عليهم بافضل بركاتك وصل على ارواحهم و اجسادهم. اللهم بارك على محمد و آل محمد و بارك لنا فى يومنا هذا الذى فضّلته و كرّمته و شرّفته و عَظّمت خطره. اللهم بارك لى فيما انعمت به علىّ حتى لا اشكر احداً غيرك و وسّع علىَّ فى رزقى يا ذاالجلال و الاكرام. اللهم ما غاب عنّى فلا يغيبنَّ عنى عونك و حفظك و ما فقدتُ من شى‏ءٍ فلا تفقد نى عونك عليه، حتى لا اتكلَّف ما لا احتاج اليه يا ذاالجلال و الاكرام» چون چنين كنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزيده شود . و بسيار بگو: «يا ذالجلا ل و الاكرام».

يكى از ارزش هاى عيد نوروز ديد و بازديد از بستگان، دوستان، همسايگان و بزرگان شهر و روستااست و ديدار جمعى از مصيبت ديدگان در سال گذشته.

در اين ديد و بازديدها از غم ها و مشكلات يكديگر آشنا مى شوند. چه بسيار كدورت هايى كه در اين ايام با نگاهى دوباره فرو مى ريزد و به عشق و محبت مبدل مى گردد و به قول حافظ:
درخت دوستى بنشان كه كام دل به بارآرد
نهال دشمنى بركن كه رنج بى شمار آرد

حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز به گونه اى كه قرآن اين كتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو يكى از اركان سفره عيد است و نيز قرائت قرآن و بوسيدن آن در ساعات تحويل سال از جمله آداب سال تحويل است.

براى روز اول سال، دعا و درخواست خير وبركت، موفقيت و سعادت و بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضايل انسانى از جمله آداب اين روز مقرر گرديده است.

بارالها! اين سال جديد است و تو خدايى ازلى و قديم هستى. خير اين سال و خير آنچه را در اين سال پيش مى‏آيد، از تو خواستارم و از شر اين سال و شرآنچه در اين سال پيش خواهد آمد، به تو پناه مى برم...

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   >>> هر روزی که انسان در آن معصیت خدا را نکند و طاعت او را به جا آورد برای او عید است...

>>> بسيار خوب آمدي حد اقل روز نو و آغاز سال را با بندگي آغاز كن نه با گناه و عصيان نه با خون ريزي و آدمكش به نام اسلام كه گناه كلان تر از ان نيست.

>>> اگرنوروز را جشن بنامیم برای ... ما بهتر قابل درک میشود اگرعید گفتیم فورا در ذهن شان دوعید فطر واضحی حاضر میشود واز عید بودن نوروز انکار می ورزند بنا بهتر است نوروز را جشن بگوئیم تا ... بدانند جنبه دینی ندارد

>>>   لاف بزرگی که اشرف غنی زد اما با کمال تاسف باید اعتراف کنیم حقیقت دارد. میگویند امسال به اندازه صد سال گذشته برق تولید میکنیم. یعنی هیچ برقی مانند صد سال گذشته تولید نمیکنیم. از این حقیقت تلخ بالاتر چی میخواهید. این فساد حکومتهای امروزی ریشه در تاریخ حکومتهای گذشته دارد. حکومتهای کشور ما در دو صد سال اخیر فاسد ترین حکومتها در تاریخ بشریت بوده اند. همین فساد حاکمان باعث شده هیچ کار خیری در مملکت نکنند. برق یکی از اساسی ترین نیاز های بشری است. در قرن بیستم به خانه دور افتاده ترین روستا های کشورهای جهان راه پیدا کرد. در همین کشورهای همسایه افغانستان بسیار شان صادر کنند برق هستند. اما در افغانستان در قرن 21 نمی توانند 001% برق مصرفی کشور را تولید کنند. بعضی از هموطنان آنچنان در مورد خدمات ظاهر خان و داود خان گلو پاره میکنند که انگار این کشور را گل گلزار کرده بودند. اما در حقیقت هیچ کار نکرده بودند. من خودم یادم هست در زمان داود خان در همین هرات فقط شبها آن هم در مرکز شهر برق بود. ما در محله امام فخر رازی هرات یا نزدیک مناره های اصلا برق نداشتیم. وقتی به خانه دوستان یا اقوام به مرکز شهر میرفتیم، یادم هست وقتی اذان شام برق می آمد دویده میرفتیم خانه تا تلویزیون را روشن کرده تماشا کنیم. امروز هم افغانستان وارد کنند برق است. تولید برق در کل کشور به صد کیلو وات هم نمی رسد. برق وارداتی که کفاف مراکز ولایات را نمی کند. بسیاری از ولایات کلا برق ندارند. مرکز شهرستانها و روستا ها در کل کشور برق ندارند. پس سخن یا لاف جناب اشرف غنی کاملا درست. همچنان مانند صد سال گذشته هیچ برقی تولید نمیکنند.

>>>   نوروز در شعر مولوی بلخی
ربيع بس بديع
بهار آمد بهار آمد بهار مشکبار آمد
نگار آمد نگار آمد نگار بردبار آمد
صبوح آمد صبوح آمد صبوح راح و روح آمد
خرامان ساقي مه رو به ايثار عقار آمد
صفا آمد، صفا آمد که سنگ و ريگ روشن شد
شفا آمد شفا آمد شفاي هر نزار آمد
حبيب آمد حبيب آمد به دلداري مشتاقان
طبيب آمد طبيب آمد طبيب هوشيار آمد
سماع آمد سماع آمد سماع بي صداع آمد
وصال آمد وصال آمد وصال پايدار آمد
ربيع آمد ربيع آمد ربيع بس بديع آمد
شقايق ها و ريحان ها و لاله خوش عذار آمد
کسي آمد کسي آمد که ناکس زوکسي گردد
مهي آمد مهي آمد که دفع هر غبار آمد
دلي آمد دلي آمد که دلها را بخنداند
مي اي آمد مي اي آمد که دفع هر خمار آمد
کفي آمد کفي آمد که دريا دُرّ ازو يابد
شهي آمد شهي آمد که جان هر ديار آمد
کجا آمد کجا آمد کزينجا خود نرفته است او
وليکن چشم گه آگاه و گه بي اعتبار آمد
ببندم چشم و گويم شد، گشايم گويم او آمد
و او در خواب و بيداري قرين و يار غار آمد
کنون ناطق خمش گردد کنون خامش به نطق آمد
رها کن حرف بشمرده که حرف بي شمار آمد

شور گل
بهار آمد بهار آمد سلام آورد مستان را
از آن پيغامبر خوبان پيام آورد مستان را
زبان سوسن از ساقى کرامت هاى مستان گفت
شنيد آن سرو از سوسن قيام آورد مستان را
ز اول باغ در مجلس نثار آورد آنگه نقل
چو ديد از لاله کوهى که جام آورد مستان را
ز گريه ابر نيسانى دم سرد زمستانى
چه حيلت کرد کز پرده به دام آورد مستان را
"سقاهم ربهم" خوردند و نام و ننگ گم کردند
چو آمد نامه ساقى چه نام آورد مستان را
درون مجمر دل ها سپند و عود مي سوزد
که سرماى فراق او زکام آورد مستان را
درآ در گلشن باقى برآ بر بام کان ساقى
ز پنهان خانه غيبى پيام آورد مستان را
چو خوبان حله پوشيدند درآ در باغ و پس بنگر
که ساقى هر چه دربايد تمام آورد مستان را
که جان ها را بهار آورد و ما را روى يار آورد
ببين کز جمله دولت ها کدام آورد مستان را
ز شمس الدين تبريزى به ناگه ساقى دولت
به جام خاص سلطانى مدام آورد مستان را

رستاخيز طبيعت
آمد بهار خرم و آمد رسول يار
مستيم و عاشقيم و خماريم و بي قرار
اي چشم واي چراغ روان شو به سوي باغ
مگذار شاهدان چمن را در انتظار
اندر چمن زغيب غريبان رسيده اند
رو رو که قاعده است که " القادِم يُـزار"
گل از پي قدوم تو در گلشن آمده است
خار از پي لقاي تو گشته است خوش عذار
اي سرو گوش دار که سوسن به شرح تو
سرتا به سر زبان شد بر طرف جويبار
غنچه گره گره شد ولطفت گره گشاست
از تو شکفته گردد و بر تو کند نثار
گويي قيامت است که برکرد سرزخاک
پوسيدگان بهمن و دي مردگان پار
تخمي که مرده بود کنون يافت زندگي
رازي که خاک داشت کنون گشت آشکار
شاخي که ميوه داشت همي نازد از نشاط
بيخي که آن نداشت خجل گشت و شرمسار
آخر چنين شوند درختان روح نيز
پيدا شود درخت نکوشاخ بختيار
لشکر کشيده شاه بهار و بساخت برگ
اسپرگرفته ياسمن و سبزه ذوالفقار
گويند سربريم فلان را چوگندنا
آن را ببين معاينه درصنع کرد گار
آري چو در رسد مدد نصرت خدا
نمرود را بر آيد از پشه ايي دمار

>>>   عید ان عید است که خداوند از ان صفت کرده باشد ودر کتاب اسمانی نام برده باشد مانند عید فطر وعید قربان. ولی این روز های دیګری که مردم عید ګفته تجلیل میکند مردود است وشرک. مانند نوروز. چهارشنبه سوری غدیر و دیګران اش.

>>>   به تقویم ها اعتمادی نیست....
اگر تحولی در دل و زندگیت روی داد،مبارک است...
راز نو شدن را باید دانست، وگرنه بهار، یک فصل تکراریست...
گذشت عمر،تبریک ندارد...
صافی دل ها و نو شدن ها تبریک دارد...
با آرزوی بهترین ها برای همه شما...
مهدی از ولایت (استان) مازندران، شمال ایران

>>>   بسیار عالی خیر ببینید

>>>   به : عید ان عید است ....
بنا بر منابع تاریخی امام جعفر صادق ( ع ) و امام رضا ( ع ) عید نوروز را تائید کرده اند ممکن است شما این دو اولاد رسول را مانند ما ، امام ندانی اما قطعا آن ها را مردود و مشرک نمی دانی ، در ضمن در تمام دوران اسلامی به جز امویان ، همه حکومت های مسلمان از خلفای عباسی گرفته تا سلاطین سامانی و غزنوی و صفاری و آل بویه و دیگران مراسم نوروز را بر پا می داشتند گمان نمی کنم شما همه این ها را مشرک و مردود بدانید . در همین زمان بیشتر علما در ایران و افغانستان و عراق و ترکیه و آسیای میانه مراسم نوروز را تائید کرده اند ، شرط عقل نیست که شما همه این ها را مشزک و مردود بدانید . بیشتر فکر کنید .
شهروند - ایران

>>>   برادر عزیز؟ چه کسی گفته کرده که نوروز شرک است؟ نوروز یک عید باستانی است که بسیاری از مردم جهان آن را جشن میگیرند. عید نوروز عید طراوت و تازگی و عید نو شدن طبیعت است/ در ضمن چهارشنبه سوری به رسم آیین زرتشتی در بسیاری از مناطق آسیای میانه برپا میشود .البته اسلام به تمام ادیان احترام میگذارد.چهارشنبه سوری اگر در حد اعتدال برگزار شود زیباست.
شیرفرهاد مسلمی- از مهاجران افغان ساکن ایران شهر

>>>   بسیار جالب آقای نویسنده اصلی متن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است