بررسی وضعیت بلخ در سالی که گذشت
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۲    ۱۳۹۵/۱/۲ کد خبر: 113701 منبع: پرینت

در سال 1394 هجری شمسی با وجود تلاش های هراس افگنان برای گسترش نا امنی ها در ولایت بلخ باز هم صدها پروژه همگانی و زیربنایی در این ولایت به مرحله ی اجرا گذاشته شد.

امسال سه حمله مرگبار در ولایت بلخ به وقوع پیوست که در نتیجه ی آنها بیشتر از ۲۰ تن کشته شدند و نزدیک به 100 تن دیگر زخم برداشتند و بیشترین قربانیان این حملات غیر نظامیان بودند.

امسال بیشتر از 300 رویداد خشونت آمیز در برابر زنان نیز ثبت شده است. ۲۵ کشتار ناموسی و ۲۰ تجاوز جنسی در جریان امسال در ولایت بلخ گزارش شده است.

به گزارش طلوع، در جریان سال گذشته ۳۳۴ پروژه همگانی به ارزش ۵۵۰ میلیون افغانی در ولایت بلخ به بهره برداری سپرده شد.
بیشتر از ۱۱ کیلومتر جاده با هزینه ۲۲۵ میلیون افغانی قیرریزی شد و کار قیرریزی بیشتر از ۱۰ کیلومتر جاده جریان دارد.

در جریان امسال، نزدیک به ۶۰۰ هزار دانش آموز در ولایت بلخ توانستند که درس بخوانند. ۴۹ در صد از این دانش آموزان دختران هستند.
بر بنیاد گفته های مسوولان معارف بلخ، این دانش آموزان در ۵۹۳ مکتب آموزش می بینند و تمامی این مکتب ها به روی دانش آموزان باز بوده است.
امسال، ساختمان ۲۰ مکتب به بهره برداری سپرده شد. اما هنوز هم ۱۸۳ مکتب در بلخ ساختمان ندارد.

در جریان سال گذشته، برای نخستین بار قرارداد ساخت یک شفاخانه ویژه نسایی ولادی با هزینه بیشتر از 15 میلیون یورو با کشور آلمان امضا شد.
این مرکز بهداشتی دارای 320 بستر خواهد بود که قرار است که تا سه سال آینده به بهره برداری سپرده شود.

سال ۱۳۹۴ هجری خورشیدی سال پر چالشی برای زنان در بلخ بوده است. رییس دادستانی منع خشونت در برابر زنان در بلخ می گوید آمار خشونت ها در برابر زنان در این ولایت افزایش یافته است. شمار قتل های ناموسی در بلخ به 25 و شمار تجاوزهای جنسی به ۲۰ رسیده است.
بلخ با وجود آنکه در ۹ سال گذشته عاری از کشت کوکنار بود اما در جریان امسال شماری از کشاورزان این ولایت به کشت کوکنار روی آورند.

سال گذشته، بلخ گواه سه رویداد هراس افگنانه بود.
حمله بر دادستانی بلخ، آماج قراردادن قونسلگری هند و حمله انتحاری بر موتر حامل ارتش در ولسوالی دهدادی از مهمترین رویدادهای هراس افگنانه بود.
مسوولان امنیتی بلخ می گویند در این رویدادهای هراس افگنانه ۲۲ تن کشته و ۹۵ تن دیگر زخم برداشتند. بیشتر قربانیان این خشونت ها غیر نظامیان بودند.

در جریان سال گذشته عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ دو بار لباس نظامی بر تن کرد و برای مهار کردن فعالیت های طالبان به ولسوالی های آسیب پذیر این ولایت رفت.
او برای نخستین بار حضور داعش را در این ولایت تایید کرد و از تلاش های آنان برای نفوذ در شمال کشور سخن گفت.

امسال آهنگ رشد اقتصادی در بلخ کند بوده است. 180 کارخانه ی تولیدی بگونه نیمه فعال درآمدند و صدها کارگر این کارخانه ها بیکار شدند.
نا امنی، نبود بازار برای فروش فرآورده های این کارخانه ها، نبود جای مناسب و نیروی برق از عوامل رکود کارخانه های تولیدی در بلخ گفته شده است.

در آخرین روزهای سال، شهرک مولانا جلال الدین محمد بلخی در ولسوالی بلخ با هزینه ۵۰۰ هزار دالر از کمک ترکیه به بهره برداری سپرده شد.
در این شهرک ۳۸ خانه برای کسانی که جایدادهای شان را در بازسازی مدرسه پدر مولانا از دست داده بودند، ساخته شده است که کلیدهای این خانه از سوی عطا محمد نور، سرپرست ولایت بلخ به مالکان آن ها سپرده شد.

سال ۱۳۹۴ هجری خورشیدی با همه فرصت ها و چالش هایش به پایان رسید و باشندگان بلخ در حال ادامه جشن نوروز استقبال از سال نو هستند.
آنان امیدوارند که رهبران کشور چالش ها را از میان بردارند و فرصت ها را مغتنم شمارند و یک زندگی خوب را برای شهروندان کشور فراهم سازند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عطا محمد نور سرپرست بود و اینهمه دست آورد داشت. اگر سرپرست نمیبود ده چند دستاورد میداشت حداقل در بخش اقتصادی تیم خودش.
جمبو

>>>   بلخ وبخلیان توانسته خیلی کار کنند وخیلی فعالیت داشته اما به نظر می رسد که خیلی کم وناچیز است، وای برحال ولایات دیگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است