قبیله گرایی توجیهی بر خودکامگی ارگ
در هر دوره ای و با هر بهانه ای که اعضای چند صد نفری جرگه مشورتی گردآوری می شدند عینا همان تصمیمی اتخاذ می شد که مد نظر دولتمردان و ارگ نشینان بود و همان خروجی ای را در پی داشت که انتظار می رفت 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۷    ۱۳۹۵/۱/۲ کد خبر: 113711 منبع: پرینت

از دیرباز، بر این منوال بوده است که ریش سفیدان و سران اقوام و قبایل و احزاب گرد هم جمع می شدند و در مورد یک مساله عمومی و ملی هم اندیشی و تعیین مسیر می کردند؛ این مربوط به دوران تجمع اضداد و تعدد نظرات بوده است.

اما در حال حاضر در افغانستان حرف و عمل و نظر و فکر و شیوه و راه یکی است، یک قالب دیکته شده و کلی برای همه ی صاحبان چوکی و زر و زور در نظر گرفته شده است که از ابتدا تا انتهای مسیر را مشخص می کند و نیز آن را از همه ی انتقادات و اعتراضات کاری مصون می دارد.

در دوران های گذشته و زمان پادشاهی پادشاهان قدیم، ریش سفیدان و سران اقوام و قبایل با در نظر گرفتن منافع جمعی و در مشروعیت کامل تصامیم خود را به تمام اعضای قوم و حزب خود تعمیم می دادند و اینگونه بود که مسایل به سرعت و سهولت حل و فصل می شد.

در دوران حکومت کرزی، سران احزاب و بزرگان قومی مذهبی که به دقت و ظرافت انتخاب شده اند و همه تحت نفوذ کامل ارگ ریاست جمهوری بوده و هستند تحت عنوان لویی جرگه ی مشورتی و شورای بزرگان گردهم می آمدند تا نقابی بر استبداد و خودکامگی حکومت باشند.

بدین ترتیب بود که در هر دوره ای و با هر بهانه ای که اعضای چند صد نفری جرگه مشورتی گردآوری می شدند عینا همان تصمیمی اتخاذ می شد که مد نظر دولتمردان و ارگ نشینان بود و همان خروجی ای را در پی داشت که انتظار می رفت؛ بدین ترتیب اپوزیسیون نیز رفته رفته اعتبار خود را از دست داد.

در دوران حکومت وحدت ملی و روی کار آمدن اشرف غنی و عبدالله در مقام روسای جمهور و اجرایی نیز سعی بر آن شده است تا جایگاه نمادین مجلس بزرگان برای احتیاط در برخی موانع و جستن از برخی اتهامات غرب زدگی و غرب محوری، حفظ شود تا همچنان در خدمت حکومت دست نشانده باشد.

نظر به تمام موارد مذکور و نیز از قلم افتاده، اینک درخواست حامد کرزی مبنی بر تشکیل فوری مجلس بزرگان چه توجیهی دارد؟ آیا بهانه ی رییس جمهور پیشین درخصوص ناکامی دولت در مواجهه با مهاجرت مردم ملکی و حملات چندجانبه ی طالبان، قابل اعتنا است؟

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما به کردار گلب الدین می بینیم نه گفتارش. در گفتار داکتر نجیب هفتاد چند حکمتیار لفاظ بود. آیت حدیث هم می گفت. اما در عمل رییس خاد بود و قاتل هزاران نفر. گلب الدین کدام پدیدۀ نو ظهور نیست که حالا حرفهایش را بشنویم و او را بشناسیم. 40 سال است که مردم با کار و کردار گلب الدین دست و گریبان اند

>>>   اینطور معلوم میشود که یکی دیگرش رامیگوید که در طول یکسال بسیار کم خیانت کردی مثل لالایت مردم درست قتل نکردی انتحاریها درکابل درست نیامده زندانیهارااًزادنکردی اًخربرادرهای مااستند یک مترهم تو ازاین وطن برسر بادارما پاکستان نفروختی امریکا ازتو درست خوش نیست باز غنی میگوید ازدست عبدالله است اگر باردیگر ماوتو انتخاب شدیم هلمند وکنر وحلال اًباد رامیفروشیم
محمدسعید فاضلی ازاداره امور

>>>   کشور وقتی از بحرانات فعلی خارج میگردد که شکل حکومتداری از شکل قبیلوی وتک زبانی وتک قومی نجات پیدا میکند زیرا در حدود بیشتر از دو صد سال به این طرف این سیستم حکومت داری مروج شده است که البته نوع حکومتداری وانتخاب این قوم به نظر همسایگان شمالی وجنوبی آنزمان سرزمین ما بوده است وچون یک انتخاب بکار وپرنتیجه در امتداد سال های متمادی بوده این متود وروش تا امروز ادامه وقابل اعتماد شان است در شرایط امروز وآ ینده ای جهانی بسیار بدرد بخور است ولی مردمیکه همیشه قربانی بوده اند بازهم فدایی امیال شوم شان میشوند

>>>   کرزی و غنی هردو مزدور امریکا اند و دروغ میگویند بمردم. جنگ در افغانستان بسود این دور مزدور است

>>>   دیر یا زود این ملت قهرمان به پای خود خواهد ایستاد ولی آنانی که فرصت های مردم افغانستان را دردی می کنند مطمئین باشند که تاوان و خساره این بد سرشتی ها و خود کامگی های شانرا خواهند پرداخت و خود و خانواده های شان منفور تاریخ خواهند بود ولو اینکه صد سال دیگر هم با همکاری باداران شان بر این ملت تحمیل گردیده باشد آنانی که به این حقیقت باور ندارد یکبار دگر توجه شان را به وعده های الله حل علی شانه معطوف می دارم که خداوند دیر گیر و سخت گیر است.
با احترام
همشه شاهد
کابل

>>>   کرزی طالب است و همواره طالبان را به مقاصد مختلف حمایه و تجهیز کرده است.
میر زا شمال

>>>   بلی تا آخرمردم یک ولسوالی بالای مردم حکومت نکند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است