مهمترین تحولات آمریکای لاتین در هفته گذشته
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۶    ۱۳۹۵/۱/۳ کد خبر: 113721 منبع: پرینت

کشورهای آمریکای لاتین در هفته گذشته میلادی شاهد تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی مهم از جمله انتصاب لولا دا سیلوا به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری و تظاهرات اعتراضی مردم به آن، سقوط هواپیمای نظامی در اکوادور و سفر اوباما به کوبا بودند.

برزیل
صدها هزار برزیلی در یکی از بزرگترین اعتراضات خود به خیابان ها آمده و خواستار کناره گیری دیلما روسف رییس جمهوری این کشور شدند.
این تظاهرات گسترده که نشان از خشم مردم برزیل داشت ممکن است کنگره این کشور را به استیضاح روسف یک رهبر چپ گرا ترغیب کند.
این تازه ترین تظاهرات در جریان موجی از راهپیمایی های ضد دولتی بود که اواخر سال گذشته شتاب خود را از دست داد ولی نزدیک شدن زمان تحقیقات درمورد فساد فزاینده درمحفل داخلی روسف باعث شد تا از نو شتاب گیرد.
از شهر مانائوس در جنگل آمازون گرفته تا مرکز تجاری سائوپائولو و برازیلیا پایتخت برزیل ، معترضان یکصدا خواستار برکناری روسف شده و فشار بر قانونگذاران را برای پیش بردن طرح استیضاح دو چندان کردند. این در حالی است که چند هفته پیش چنین به نظر می رسید که این طرح محکوم به فناست.
برآوردهای پولیس از اطلاعات گردآوری شده از بیش از150 شهر حکایت از آن دارد که حدود سه میلیون برزیلی در این تظاهرات شرکت کرده اند.

لولا داسیلوا رییس جمهوری پیشین برزیل پذیرفت که به عنوان وزیر در کابینه دیلما روسف آغاز به کار کند.
این انتصاب کمتر از دو هفته از بازداشت و متهم شدنش به فساد مالی صورت گرفت.
حزب حاکم کارگران می گوید که انتصاب او کابینه دیلما روسف رییس جمهوری کنونی را تقویت می کند.
لولا با وزیر شدن نوعی مصونیت قضایی پیدا می کند. کارشناسان می گویند که روسف این حکم را برای جلوگیری از محاکمه لولا که از متحدان او است، صادر کرده است.
وزیران کابینه برزیل را فقط دادگاه عالی می تواند محاکمه کند و تعقیب قضایی آنان توسط دادگاه های محلی مقدور نیست.

«ایتاجیبا کاتا پرتا» قاضی فدرال برزیل، دستور لغو انتصاب «لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا» به عنوان عضو دولت با این استدلال که این انتصاب می تواند مانعی برای تحقیقات قضایی در مورد وی باشد، را صادر کرد.
قاضی برزیلی در حالی این دستور را داد که رییس جمهور پیشین برزیل روز پنجشنبه به عنوان رییس دفتر «دیلما روسف» رییس جمهور این کشور سوگند یاد کرد .
قاضی در بیانیه ای دو صفحه ای اشاره نمود که تصدی و فعالیت در سمت ریاست دفتر ریاست جمهوری می تواند منجر به یک مداخله ناروا و زشت در فعالیت پلیسی وزارت کشور و قوه قضاییه شود.
قاضی معتقد است که انتصاب «لولا دا سیلوا» به عنوان رییس دفتر ریاست جمهوری، یک مداخله مستقیم از سوی «دیلما روسف» در نهاد قوه قضاییه برای حذف اقتدار قضایی در تحقیقات علیه رهبر چپگرا می باشد.

آرجانتاین
آرجانتاین یک فروند قایق ماهیگیری متعلق به چین را در جنوب اقیانوس اطلس غرق کرد.
گارد ساحلی آرجانتاین اعلام کرد، بدلیل ماهیگیری غیر قانونی قایق های چینی به سوی یکی از این قایق ها شلیک و آن را غرق کرد.
براساس این گزارش، قایق ماهیگیری 'لو یان یوان یو 010' بدون اجازه در فاصله 800 مایلی از سواحل 'پورتو مادرین' آرجانتاین، در منطقه اختصاصی اقتصادی آرجانتاین، به همراه گروه دیگری از قایق های چینی سرگرم ماهیگیری بود.
گارد ساحلی آرجانتاین افزود که به منظور محافظت از منابع غذایی این کشور، به این قایق ماهیگیری به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی برای خروج از این منطقه هشدار داده شد که از سوی قایق چینی این هشدار نادیده گرفته شد که پس از آن نیروهای آرجانتاینی اقدام به شلیک تیر اخطار کردند. قایق ماهیگیری چینی تلاش کرد تا با گشت گارد ساحلی آرجانتاین برخورد کند، که فرمان آتش داده شد.
دراین حادثه ناخدای قایق چینی توسط گارد ساحلی آرجانتاین از آب گرفته شد و قرار است در دادگاه آرجانتاین محاکمه شود.
وزارت خارجه چین اعلام کرد در این حادثه 32 نفر از سرنشینان این قایق ماهیگیری بدون اینکه آسیب ببینند (چهار نفر توسط گارد ساحلی آرجانتاین و بقیه توسط قایق های چینی که در آن نزدیکی قرار داشتند)، از آب گرفته شدند.

سقوط هواپیمای نظامی در اکوادور با 22 سرنشین
«ریکاردو پاتینیو» (Ricardo Patiño) وزیر دفاع اکوادور، اعلام کرد: تنها چیزی که از سانحه هواپیمای ارتش می دانیم، سقوط آن در کوه و صخره است.
پاتینیو با حضور در محل سقوط هواپیمای نظامی ارتش اکوادور، اعلام کرد: هیچ چیزی بیشتر از این که هواپیمای نظامی در کوه و صخره سقوط کرده است، نمی دانیم.
وی همچنین از پیدا شدن اجساد همه قربانیان و انتقال آن به کیتو (پایتخت) خبر داد.
یک فروند هواپیمای «آراوا» (Arava) متعلق به ارتش اکوادور در ساعت 19 و 30 دقیقه روز سه شنبه گذشته به وقت گرینویچ در شرق این کشور و در استان (پاستازا) در مرز پرو، سقوط کرد.
«رافائل کوره آ» رییس جمهوری اکوادور در توئیتری خبر سانحه هوایی پاستازا را اعلام و دقایقی بعد عنوان کرد: هیچکس زنده نمانده است. ما 22 سرباز خود را از دست دادیم.
ارتش نیز در بیانیه ای اعلام کرد: دو خلبان، یک تکنسین پرواز و 19 چترباز در هواپیمای سانحه دیده که مشغول تمرین آموزشی بودند، جان باخته اند.
به گفته یک دانشجوی مدرسه هوانوردی پاستازا که در محل حادثه حضور یافته است، بال های هواپیما جدا و بدنه نیز کاملا متلاشی شده است.

ونزوئلا
دادستانی ونزوئلا اعلام کرد شورش در زندان «فنیکس» در شهر «بارکیسیمتو» واقع در استان «لارا» در شمال غربی کشور باعث کشته شدن پنج نفر و زخمی شدن 57 نفر شد.
دادستان ونزوئلا تصریح کرد که این شورش هنگامی رخ داد که رییس زندان در حال انجام بازدید در یکی از بخش های این مرکز بود و پس از آن وضعیت خشونت آمیز صورت گرفت که در نتیجه آن پنج نفر جان باختند و 57 نفر نیز مجروح شدند.
این نهاد قضایی که تحقیقات در مورد وقوع این حادثه را آغاز کرده ، توضیح داد که چهار نفر از قربانیان، زندانی و یک نفر دیگر از کارکنان زندان بودند در حالی که 52 زندانی ، 4 زندانبان و خود رییس زندان مجروح شده اند.

«دیوسدادو کابیو» نماینده مجلس ونزوئلا روز پنجشنبه گفت که کشورهای کلمبیا، اسپانیا و آمریکا که آنها را «دشمنان انقلاب بولیواری» قلمداد نمود، در پشت یک کودتای قریب الوقوع در این کشور آمریکای جنوبی هستند.
کابیو که تا پایان سال 2015 ، رییس مجلس ملی بود در صدمین برنامه خود که از تلویزون ملی ونزوئلا پخش شد، هشدار داد: هیچ دولت راستگرایی از سوی ملت این کشور پذیرفته نخواهد شد و از این انقلاب ، همانگونه که باید دفاع شود، دفاع خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد که بر اساس گزارش یک 'وطن پرست همکار'، عوامل اطلاعاتی اسپانیایی با سیاستمداران راستگرای افراطی در ونزوئلا دیدار و گفتگو کردند.
به گفته کابیو، این که عوامل اطلاعاتی اسپانیا از ونزوئلا بازدید کنند و با سیاستمداران راستگرای افراطی و کارآفرینان ونزوئلایی دیدار به عمل آورند ، بسیار جدی و غیر قابل قبول است.
وی از سوی دیگر، آمریکا را به داشتن 'آمیزه ای از جهل و نیت بد نسبت به ونزوئلا' متهم کرد و در این راستا گفت سفارت آمریکا هر روز علیه ونزوئلا توطئه می کند و این نمایندگی، به هیچ عنوان در مورد آنچه که واقعا در ونزوئلا رخ می دهد بی طرفانه گزارش نمی دهد.
به گفته وی، رسانه های مطبوعاتی راستگرای ملی و بین المللی با انتشار گزارش های متفاوت با واقعیت ها نیز همین کار را می کنند .
کابیو افزود: امیدوارم که در ماه نوامبر در آمریکا انتخابات برگزار شود زیرا در صورت لغو انتخابات، ما بسیار نگران خواهیم شد. در ونزوئلا، ما در سال 2018 انتخابات ریاست جمهوری خواهیم داشت و کسی که از چارچوب قانون اساسی خارج شود را تنبیه می کنیم.

مجلس ملی ونزوئلا تمدید60روزه وضعیت فوق العاده اقتصادی که ازسوی«نیکلاس مادورو» رییس جمهوری این کشور از دو ماه قبل اجرا شده است، را رد کرد.
گروه ایتلاف مخالفان دولت «میز وحدت دموکراتیک» در استدلال مخالفت خود با این امر اعلام کرد که اکثر اقداماتی که درحکم مذکور مطرح شده ا ند، نیاز به اعلام وضعیت فوق العاده اقتصادی ندارند و در نتیجه هیچ توجیهی برای تمدید وجود ندارد.
به رغم مخالفت با تمدید این طرح ، نمایندگان گروه مخالف دولت آمادگی خود را برای کار با دولت و اقدامات لازم برای پشت سر گذاشتن بحران وخیم اقتصادی که نشانه آن تورم 181 درصدی در پایان سال 2015 و کمبود دو سوم از کالاهای اساسی است، را اعلام کردند.
مادورو در واکنش به این مخالفت ها، تصمیم مجلس ملی را تاسف بار قلمداد نموده و آن را تقبیح کرد.
بلوک مخالفان، قبلا نیز چنین استدلالی را برای رد تمدید وضعیت فوق العاده اقتصادی استفاده نموده بود، اما دیوان عالی کشور در روز11 فوریه، آن را تصویب کرد.

کوبا
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روزیکشنبه برای انجام سفری تاریخی وارد هاوانا پایتخت کوبا شد و پس از 88 سال این نخستین سفریک مقام بلندپایه در سطح رییس جمهوری امریکا به این کشوراست.
هواپیمای حامل اوباما ساعت 4 و30 دقیقه بعدازظهر به وقت محلی وارد فرودگاه هاوانا پایتخت کوبا شد ومورد استقبال برونو رودریگز وزیرخارجه کوبا قرار گرفت.
اوباما دراین سفر با «رائول کاسترو» همتای کوبایی خود دیدار وگفتگو کرد؛ صحنه ای که تا همین چند سال قبل حتی تصورش هم ممکن نبود. وی همچنین قراراست با مخالفان سیاسی کوبا دیدار کند.
آمریکا و کوبا دو دشمن سابق جنگ سرد پس ازنیم قرن قطع رابطه اکنون بار دیگر روابط خود را آغاز کرده اند. سفر رییس جمهوری آمریکا برای نخستین بار از زمان دیدار «کالوین کولیج» سی اُمین رییس جمهوری این کشور (1929-1923) به کوبا انجام می شود. این دیدار همچنین برای نخستین بار از زمان توافق اعلام شده توسط رییس جمهوری آمریکا و کاسترو درباره ازسرگیری روابط شان دردسامبر سال 2014 میلادی انجام می شود.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است