عملکرد دولت و افزایش بی‌سابقه فرار مغزها
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۶    ۱۳۹۵/۱/۳ کد خبر: 113729 منبع: روزنامه چراغ پرینت

در حالی هر روز خبرهای تأسف باری از وضعیت غرق شدگان و زندانیان و اردوگاه‌های یونان و ترکیه و دیگر گذرگاه‌های سد راه مبدأ تا مقصد مهاجرین غیرقانونی می‌شنویم که اکثریت قریب به اتفاق این قربانیان را مهاجرین افغانستانی تشکیل می‌دهند.

مایه بسی تأسف، تأثر و ننگ است که کمپ ها و زندان های ترکیه این روزها به اردوگاه اجباری و البته موقت افغانستانی‌ها تبدیل شده است و هرکس با هر توانی که دارد تا آنجا که بتواند به دورترین نقطه جغرافیایی نسبت به این کشور می‌گریزد.

فرار مغزها که با مشکلات فراوان طی این مدت 14 سال آماده خدمت شده بودند یکی از جبران‌ناپذیرترین خسارت‌هایی است که متولیان امور سیاسی به بدنه کشور وارد کرده‌اند.

از یک سو، مسوولان حکومتی و اقوام و اقارب ارگ نشینان دوتابعیتی با خروج ارز و سرمایه‌های ملی موجود در خزانه ملی از کشور و انتقال به شرکت‌ها و بانک‌های سوئیس و دبی و ترکیه با انتقال خانواده‌های خود، مقدمات سفرشان را فراهم می سازند و جای پای خود را برای بازگشت به اروپا محکم می‌سازند.

از سوی دیگر، مردم غیرنظامی مقیم افغانستان و مهاجرین ساکن در ایران و پاکستان بار سفر بسته‌اند و از خطرناکترین و بی‌بازگشت ترین راه‌های ممکن، عازم ورود غیرقانونی به یونان و مقدونیه و ایتالیا و کشورهایی از این دست می‌شوند.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد، تعداد متقاضیان پناهندگی در ماه‌های اخیر به بی‌سابقه ترین و بالاترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده و در عین حال، میزان قابل توجهی از افغانستانی‌هایی که به طور قاچاقی وارد برخی کشورها شده‌اند، در زندان بسر می‌برند و برخی نیز در آب‌های آزاد غرق می‌شوند.

گفتنی است؛ افغانستان این روزها به مخروبه‌ و ویرانه‌ای غیرقابل سکونت و فارغ از کمترین میزان امنیت و ثبات و رفاه و بهداشت عمومی تبدیل شده، به گونه‌ای که مرزها هر روزه شاهد فرار و مهاجرت غیرقانونی دسته‌های چند صد نفره مردم به سوی امیدهای واهی در آن‌سوی کره زمین است.

در واقع بی‌مبالاتی‌ها و سوء مدیریت حکومت وحدت ملی، حتی به کمپ‌های مهاجرپذیر در ترکیه و یونان نیز رسیده و آثارش در زندان‌ها و سواحل مملو از اجساد و مردگان افغانستانی نمایان است.

کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مردم از خاطر مفت خوری هم فرار میکنند تنها بس امنیت و بیکاری نیست

>>>   کدام فرار مغز ها؟
نود ونه فیصد افغان هایی که به اروپا آمده اند، در هیچ کدام رشته یی تحصیل نکرده اند و اگر هم تحصیل کرده اند مطابق معیار های تحصیلی اروپا نیست.
یک تعداد شان حتی در سر کمود نشستن را یاد ندارند و مثل بیت الخلا سر دوپای مینشینند که هم خود و کالای خود را چتل میکنند و هم روی فرش تشناب را.

>>>   ترکیه پان است. ترکیه دشمن مردم فارس هست. ترکیه فقط به مردمی که زبان ترکی دارند احترام میگذارد نه افراد دیگر.
امید از اصفهان

>>>   برادر، خواهر، وطندار!
برای رسیدن با وحدت باید از حل اختلافات بگذرید. در لفظ وحدت کثرت نهفته است. وحدت و اتحاد مستلزم وجود کثرت است. تا وقتی که اختلافات را نشناسید و مطرح نکنید، آنرا حل کرده نمی توانید و به هیچ وحدتی نمی رسید. وحدتی که بدون طرح اختلافات به دست آمده باشد، دروغی و خودفریبی یی بیش نیست. یاد بگیر و شهامت طرح اختلافات را داشته باش. در طرح اختلاف است که هم خود را می شناسی و هم حریف را. در طرح اختلافات است که هم سرحدات قابل حرمت حریف را می شناسی و سرحداتت را می شناسند. احمقانه است که بدون شناخت اختلافات و با مکتوم ماندن اختلافات ادعای وحدت شود.
این اصل از روابط دو نفر گرفته تا روابط دو قوم، دو حزب سیاسی و دو کشور مطرح است. راه همین است. سرود عاشقانه خواندن به یکدیگر، وحدت بار نمی آورد. خود را سبک نسازید!

>>>   چندین مراتبه به صفت یک هموطن و یک موی سفید خواهش
کرده ام و این بار به نام خدا از شما میخواهم که پرهیزاز لهو گفتن
زیور آدمیت است.لطفآ توجه نمایید که ادب قلم را که خدا به
آن قسم یاد کرده در مد نظر بگیرید . آزادی بیان لهو و توهین نیست.
دشنام کار بی خردان است.
از سایت محترم افغان پیپر جدآ میخواهم نظرات راکه عفت بیان را
رعایت ندارند نشر نفرمایند لهو و هرزه گویی از وزن سایت میکاهد.
یک خالیگاه سایت فیس بوک که آنرا در نگاه اهل اخلاق سبکسر
ساخته انتشار دشنام ها - توهین ها - و داخل شدن به حریم
خصوصی اشخاص است.
امید خاص من توجه متصدیان سایت افغان پیپر به این مورد است.
م.ش. ف بدخشان

>>>   اگـــــــــــــــــر آنهـا مغز میداشتند فرارنمیکردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است