تفرقه بینداز و حکومت کن، به مزار رسید
در نوروز 1395 مردم مزار شریف و صفحات شمال در التهاب های تعمدی و دیکته شده ای بسر می برند که با اتش افروزی افراد مغرض میان ازبک ها و تاجیک ها، دشمنان را به مقاصدشان نزدیک و نزدیک تر می کنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۳۳    ۱۳۹۵/۱/۳ کد خبر: 113737 منبع: پرینت

متاسفانه با گذشت قریب به چهار دهه از آغاز جنگ های داخلی و خانمان سوز در افغانستان، هنوز هم دامن زدن به تعصبات قومی و پر رنگ کردن اختلافات نژادی، بزرگترین دستاویز دشمنان داخلی و خارجی برای رخنه در اذهان عمومی است.

به عبارت دیگر قوم ارگ نشین و برخی ذی نفوذان صاحب منصب که از اختلاف افکنی و تفرقه اندازی میان اقوامی که نتوانسته اند مستقیما تحت کنترل خود دربیاورند سود می برند تا چوکی خود را تضمین نمایند اما مردم ملکی و برخی پیروان سران احزاب نادانسته و ناخواسته به آن دامن می زنند.

برای این مدعا، مصادیق و شواهد بسیاری می توان آورد که در این مقال نمی گنجد اما روی سخن ما با مردم مزار شریف در نوروز 1395 و صفحات شمال در التهاب های تعمدی و دیکته شده است که نباید با اتش افروزی میان ازبک ها و تاجیک ها، دشمنان را به مقاصدشان نزدیک و نزدیک تر کنند.

در این ایام پر رفت و آمد بلخ و مزارشریف برای مراسم جهنده بالا و میله گل سرخ که مردم از شهرها و نقاط مختلف به سیاحت و زیارت می آیند، رسم مهمان نوازی آن است که هم امنیت نظامی و هم امنیت روانی میزبان و میهمان فراهم شود اما...

اما علیرغم تمام تمهیداتی که والی بلخ و نیروهای ارتش و پولیس تحت امر وی اندیشیده اند تا امنیت جانی مردم را در روزهای عید نوروزی فراهم کنند؛ برخی حلقات و جریانات وابسته به ارگ، امنیت روانی شمال را نشانه گرفته اند.

همزمان با انتشار عکس های استاد عطا محمد نور و جنرال عبدالرشید دوستم در کنار هم در مراسم نوروزی بلخ، با دسیسه دشمنان آرامش، افرادی که خود را پیرو و هم تبار این دو چهره ی برجسته و شاخص معرفی کرده اند، به جان هم افتاده و عکس های سران ازبک و تاجیک را در شبرغان و مزارشریف پاره کرده اند.

اینکه بی حرمتی به سران شاخص یک قوم مایه فخر و مباهات قوم دیگر باشد متاسفانه نه تنها زمینه های اتحاد و انسجام و همبستگی را کمرنگ می کند که به برخی اقوام دیگر تکیه زده بر حکومت فرصت غنیمتی به دست می دهد تا سیاست تفرقه انداز و حکومت کن را به بهترین نحو ممکن پیاده کنند. از این رو، هشیاری بیشتری برای امنیت جانی مردم ملکی باید به خرج داد.

کد (8)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   از تصاویر راهپیمایی دیده می شود که دو گروه خیلی می کوشند فضای بلخ را متشنج بسازند،‌ ۱ گروه «النصری ها» همان باند تروریستی خلیلی، ۲ گروه حمعه خان همدرد به نمایندگی از حزب اسلامی!
النصری ها + حکمتیار با تمام قوت، برنامه و آشوبگری شان در هماهنگی ۱ شکست خورند و پوز کثیف شان به خاک مالیده شد،‌ مطینن که اینبار نیز روی این سفاکان «جعمه خان و خلیلی ها» مانند گذشته به خاک مالیده می شود.

>>>   قبیله وفاشیزم حساب بزرگی برای براندازی تنش میان اقوام شریفی ازبیک وتاجیک باز کرده بود اما این چیک سفید شان توسط ماموران بانکی متعهد ما جعلی ثابت شد، ملت شما ل وسیاست مداران بیدار اش توطئه های کلان فاشیزم را بلد استند استاد عطا وجنرال دوستم خوب میدانند که بقا وتداوم قدرت شان در حمایت یکدیگر شان گره خورده، اگر یکبار به حافظه ی تاریخی مان نظر اندازیم نابودی جنرال دوستم توسط جنرال ملک موجب نابودی شمال شد وسپهسالار مقاومت مسعود بزرگ جلوی تحرکات فاشیزم در شمال را گرفت، پس اقتدار وآرامش نسبی شمال منوط به اتفاق همین سیاست مداران است.

>>>   نگذارید تا ماجرای عکس ها بحران بیافریند!
==========
از دیروز به این سو مطالب زیادی، در پیوند به پاره شدن تصویر جنرال دوستم در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. گذشته از آتش بیاورهای معرکه و حاضر در میدان های غیر مسئول، متن های منتشر شده از نشانی نزدیکان جنرال دوستم، مانند بابر فرهمند رییس دفتر وی و بشیر احمد تینج نماینده مجلس و از نزدیکان وی، خبر از یک برنامه ی پر چالش در شمال به ویژه بلخ دارد. متن های این دو به شدت با ادبیات خصم و جدل همراه است و متاسفانه دارند مردم را از ولایت های مختلف به آوردگاه می طلبند.
ولی آن چه تا این جای کار شاهد بودیم، این است که تصویر جنرال دوستم در بلخ توسط افراد ناشناس پاره شده و مسئولان بلخ هم ضمن تقبیح این عملکرد گفته اند که این کار از سوی افراد ماجراجو و توطئه گر صورت گرفته است؛ در حالی که چند روز پیش از این رویداد، آقای ترکستانی فرمانده تازه مقرر شده ی فاریاب که از افراد خاص آقای دوستم است، با آغاز کارش تصویر شهید مسعود را از سر دروازه فرماندهی پایین کشید.
دیروز و پریروز هم متاسفانه شماری از افراد و هواداران جنرال دوستم تصاویر شهید مسعود را در فاریاب و جوزجان پاره کردند. یعنی واکنش اعضای جنبش و جوانان ازبک در واکنش به پاره شدن تصویر جنرال دوستم در بلخ، یک واکنش قومی در برابر تاجیک هاست تا مخالفت های شخصی با استاد عطا به عنوان والی بلخ که این رویه از سوی یک حلقه ی احساساتی و ناعاقبت اندیش در جنبش سازماندهی می شود، بسیار اشتباه و خطرناک خواهد بود.
در این میان آن چه دیدنی است شادمانی و هیاهوی شماری است که متاسفانه برای ناآرامی و حضور نحس شان در شمال لحظه شماری می کنند و می خواهند از این ماجرا ماهی مراد خود را صید کنند.
آن ها با استفاده از کم خردی شماری در دو سوی معرکه حساب باز کرده و برنامه ای در سر می پرورانند.
آن ها روابط ازبک ها و تاجیک ها را در شمال از روی موضوع گیری، برخی از جوانان درس خوانده ازبک در ترکیه که حالا در کنار جنرال صاحب دوستم قرار دارند، محک می زنند. متاسفانه در موضع گیری های شماری از این جوانان به گونه ی ستیز با تاجیک ها دیده می شود، ولی همزیستی مسالمت آمیز تاجیک ها و ازبیک ها در شمال با این کارها به هم نمی خورد. میان این دو قوم شریف و هم سرنوشت مشترکات فراوانی وجود دارد.
با این وجود انتظار می رود هم جنرال صاحب دوستم و هم استاد عطا اجازه ندهند تا نزدیکان شان به عاملان بحران تبدیل شوند. اگر خدای نخواسته بحران ساخته ی دیگران کلید بخورد، متضرران اصلی مردم شمال خواهد بود.

>>>   مگردوستم چی خدمتی کرده که عکسش نبایدپاره شود.
بیشترین خیانت رادوستم درحق مردم افغانستان کرده
بایدمحاکمه شودبه عنوان خایین ملی حالادراین دنیانشود
ولی جواب خون انسانهای بیگناه که ازدست خودی این
جانی وطرفدارنش کشته شده بایددرپیشگاه خداوندبدهد
دراین دنیاهم انشاالله خداوندنتیجه ظلم هایش رانشان
میدهدحالاخودش نبینه اولادش خواهددید خداوندقول
انصاف وعدالت رادرروی زمین داده به انسانها...
عبدال

>>>   عکس کاندید های ریاست جمهوری و کاندیداد های شورای ملی و شورای ولایتی و ولسوالی ها، تنها در هنگام انتخابات باید مورد استفاده قرار بگیرند، نه اوقات دیگر.
علاوه بر آن عکس های رهبران نباید د ادارات دولتی و ستدیوم ها وغیره جاهانصب باشد.
آن زمان هایی که عکس های رهبران در نوت های بانکی و غیره جا ها نصب میشد، بخاطر آن بود که مردم رهبران را بشناسند.
اما امروز وسایل ارتباط حمعی آنقدر گسترده است، که همه مردم از آن استفاده میکنند و ضرورت به چاپ عکس های آنها نیست.
بنآ وزارت اطلاعات و فرهنگ باید قانونی را روی دست بگیرد، که بر علیه این کیش شخصیت پرستی در جامعه مبارزه شود.

>>>   تقویم را درافغانستان خیلی دقیق تعقیب میکنند مثلا میگویند از 5695 مین سال نوروز تجلیل شد اگر این واقعیت است پس چرا وقتی از سابقه تاریخی کشور صحبت میشود بدون کم وکاست فوراعدد ثابت 5000 سال رایاد آوری میکنندو695 سال دیگر را به آن ضمیمه نمیکنند که بگویند ما سابقه تاریخی 5695 ساله داریم ؟؟ این حاتم بخشی ها برای چی است که از 695 سال صرف نظر میکنند؟؟
درکناراین ها والی بلخ کم کم روبه بدعت گذاری آورده واخیرا بعد از تکمیل سرک حلقوی شهر مزار شریف یک چهار راهی را بنام کسی مسمی ساخته است که انسان بجایش حتی یک مورچه را شاید عمدا نکشته باشد نه سرمایه ئی دارد نـه بلند منزل یا قـصـری نه مقامی حتی شاید باورتان هم نشود که درین قرن 21عضویت هیچ سازمان استخباراتی راهم ندارد همه اینها یکطرف صرف همین که اوازافغانستان و آنهم از بلخ است مارا قانع میسازد که اورا به این کارها چی؟؟ واصـف باختـری !همانطوریکه میدانید او شاعر ومحقق ادبی است که حتی یک شعرش را هم ندیدم درمدح شاه یا حاکم وقت باشد ازین شاعری چی سود؟؟اگر درگذشته ها فرصت نداشته یا زمانه یاری نکرده حالا هم سروقت است بیاید ودر توصیف رئیس جمهور که متفکر جهان است اقلا چند شعری بسراید تا سندی باشد بر واقعیت شاعر بودنش ،به محقق ادبی ما ضرورتی داریم ؟؟حالا قرن 21 است املا وانشا آنقدر مهم نیست طورمثال یکی از نویسنده های شیرین قلم که صاحب یک سایت مطرح هم است در چند مقاله گل کرده اش که محتوای نوشته هایش هم کاملا واقعیت دارد اینطور نوشته :( مثلن) کــه اینرا سابق می نوشتند مـثـلا ،یا فارغین دانشگاه های ما حرف ( س ) را بجای ( ص )و ( ث ) بکارمیبرند واز حرف (ض) بجای ( ز ) طوریکه (مریض) را (مریز )می نویسند اینها مهم نیست مقصد اینکه چاره سازی شودوتفهیم صورت گیرد مهم اینست که ما انگلیسی را بلد باشیم ! یا اینکه اخیرا مولفین زیاد سر برآورده اند که می خواهند مردم از دانش شان که حالا بصورت یک کتاب در دسترس شان قرارمیگیرد استفاده کنند یک مثال کوچگش کسی کتابی نوشته تحت عنوان (چگونه 120 سال عمرکنیم ) اما خودش در 67 سالگی از دنیا رفته است .
رسم نیکوی دیرینه نیاکان ما همین بوده که همه مکان هاباید بنام اعراب باشد چون آنها خیلی خدمت کرده اند مثلا یکی ازانها یک بزرگ قبیله را که مسلمان است می کشد ودر همان شب با زنش هم بستر میشود حالا اگر نسل امروز ازگذشته ها چیزی بیاد ندارند از نام های اعرا ب هم عصرخود استفاده کنند کم نیست مثلا( چهار راهی شهزاده النایف ) یا شهزاده دیگری که چندی پیش درپارتی شبانه یک ملیون دالر را فدای زلفان سیاه یک رقاصه کرد تا بدینوسیله ثابت سازد که چگونه به اجرای حقوق زنان علاقمندهستند ! یا اینکه شهزاده دیگرعربی که به مستخدم قصرش در یک ایالت امریکا قصد تجاوزداشت اما کفاربا آگاه شدن ازین پیش آمد آنرا رسانه ئی ساختند وهمه جهان را آگاه ساختند چون آنها دشمن اسلام هستند یا اینکه دختری معصومی را بزور میگیرند وبعد از ظلم وناورا ازدروازه موترمدل بالای شان به سرک پـرتاب می کنند ، چون حالا زمانه بدل شده دیگر با شمشیرگردن زدن واز کوه پرتاب کردن وزنده درآتش سوختاندن زمانش سپری شده ما نباید خدمات ایشانرا که چرا با ازمنهء گذشته مشابه نیست نادیده بگیریم واز گذاشتن نام شان بالای مکان های بزرگ خود داری کنیم وگرنه با این سنت شکنی ها وبدعت های که هیچ کسی چنین نکرده وما میکنیم نتیجه اش را هم می بینیم تنها درسالی که گذشت دویا سه مراتبه زلزله شد سیلابها ی مخرب براه افتاد حتی ماه گرفتگی بمیان آمد ازین هاباید پند گرفت ! نمیدانم علمای متبحربلخ چرا ساکت هستند ؟؟؟
والی بلخ اگربه فکرمردم نیست خودشان باید متوجه عواقب این اعمال باشند و آن چهار راه را بنام یک عرب بگذارند تا ما با این تقصیرات نور گـرفتار معصیت وتباهی نگردیم ! اگر این کار را هم نمیکنند اقلا دوحرف در اول وآخر نامش بیافزایند ( الـــواصف البــاختــری .... )تا دل ما هم تسکین یابد !
گیلگمش

>>>   تهمت اعتماد را از بين ميبرد.

>>>   دوستان گرامی ، از تظاهرات چند انسان بیکار و بی روزگار در سرزمین فلاکت زده چی حاصل میشود ، بی نظمی ، پایان هر بی نظمی ، خشونت است و پایان هر خشونت جنگ ! به راستی این همه نعره الله و اکبر برای چیست ؟ طرفداران جمعه خان دزد و رهگیر راه بلخ -- چاربولک هم الله و اکبر نعره میزنند . این رسوایی را ببینید که دزدان دیروز هم مسلمان شده اند و دعوای اسلامیت دارند اما در حقیقت ایشان ادعای اوغانیت دارند نه اسلامیت .
درین گیر و دار دستان تمامیت خواهان درونی و بیرونی کار میکند و قصدا با فیر یک مرمی به طرف مظاهره چیان ، چنان جنگی را راه اندازی کند که ولا اگر سگ صاحبه پیدا کند . در مزار ما یک عکس جنرال صاحب دوستم را کسی پاره نموده ، کی پاره کرده و چرا پاره کرده ، معلوم نیست و اگر معلوم هم شود آیا به خاطر یک عکس و عمل نامردانه یک نفر اینهمه بدبختی بعد این خشونت را میشود پذیرا شد ؟
چی باید کرد آرامش نسبی که در مزار بود دوباره احیا شود و جلو چور و چپاول چند یاغی و باغی گرفته شود ؟ این بی نظمی سرآغاز یک فاجعه انسانی خواهد شد که پایانش جز زیاده شدن قبور شهدا ، قطار بیوه ها و یتیم ها و آواره شدن اجباری یک توده بزرگ از مردمی که لقمه نانی ندارند .

>>>   متاسفانه مردم مافهم ودرک سیاسی ندارد اکثرا حرفهای دشمن راتکرار میکند وکارای دشمن راانجام میدهد ودشمن را خوش حال میکند. واکر مردم دشمن خودرا بشناسد وبینش سیاسی شان رابالا ببرند شاید ماازاین که هستیم بهتر باشیم....
یاران ابوذر

>>>   براي استعمار دوچيز لازم است : اكثريت نادان واقليت خائن .
اين هردو كافي درجوزجان موجود است مردم ازبك بسيار جاهل است چون بخاطر عكس يك جناور اين قدر جمع شدن ؟ اقلأ سوال كنيد همين دوستم جز ازمعامله درحق ازبك چه كرد !
باجمعه خان جنگيديد بلاخره بخاطر قدرت دست آنراهمين دوستم بالا كرد
وباز هميشه شعار ضد پشتون شما داديد اما هميشه پشتونها مثل ... سر دوستم سوارنبودند ؟
درجوزجان كي آزاد سياست ويا شغلي بدون تعريف دوستم انجام داده مي تواند كه شما شعار ديموكراسي ميدهيد ؟ آيا يك فيصد ديموكراسي دروجود دوستم است ؟
اصلا خدا ميداند سر شما بلا راخود بجان تان قبول كرديد
بخود بيايد فرق خادم وظالم را بكنيد
دوستم بجز خود حتي پرواي فاميل برادرش را ندارد ومادر اولاد خودرا تروركرد ، جوزجان ومزار رادرآبادي مقايسه كنيد درحاليكه اين نفر بنام دوم كشور است !
درد مند از جوزجان

>>>   از توطعه وشیطانت ورزالت وتفرقه اندازی فاشیزم در داخل ارگ هردو قوم تاجیک وازبیک بشمول قوم هزاره اگاهی کامل دارند که انها می خواهند بخاطر اقتدار وحاکمیت خود شان بر سایر اقوم از هیچ نوع خیانت وجنایت دریغ نکرده ونمیکنند وبا شناخت از انها هر توطعه و خیانت شان در جدا سازی ودرز اندازی بین اقوام تاجیک تبار وازبیک تبار وهزاره تباره نقش بر اب میگردد وموفق به این هدف شان شده نمیتوانند وهیچ چیزی دیگری جز شرمساری و خجالت بخودشان چیزی دیگری بدست اورده نمی توانند انشا الله بیاری ونصرت الله متعال .

>>>   باید درین باره جنرال صاحب دوستم واستاد اعطا خودشان دست به کار شده مردم را به أرامش دعوت کند اگر نه این ملت بااحساس به ‏ جان هم افتاد خون یک دیگر را خواهد ریختاند.
فاریابی

>>>   زنده باد آقای دوستم این عطا صاحب نور کی است که با جنرال صاحب دوستم برابری میکنه دوران های جنگ مزار فکر می کنم از یاد عطا جان رفته بسیار کس ها با جنرال صاحب دست و پنجه نرم کرده نمیتواند این عطا گک چی است

>>>   شاهان افغان به فرمان بادران
از برکت ميراث زياد انگريزان
"تفرقه اندازان و حکومت کنان"
پيشينه دراز حاکمان
ياداشت کوتاه "استر جنرالان"
مايه شرم مايان
در گهواره فرهنگ پارسايان
در فلات آرياهان

>>>   بدبختي افغانستان مربوط به فرهنگ قوم پرستي و دعواهای کودکانه مابين قومها مي باشد که مردمان چشم و گوش خود بر حقيقت بسته کرده اند و به جان هم ميافتند. بس است اين تعصبهای قومي .از همين خاطر بيسوادی و بيغيرتي ملي است که همه دشمنان و داعش و طالبان بر ما سوار هستند.چرا از ملتهای ديگر درس نمي گيريم؟

>>>   بخدا قسم .... جنرال صاحب دوستم سر اي جمعه خان ... شرف دارد..
زماني ما به طرفداران جنرال صاحب دوستم اجازه بي بندباري نميتيم كه ده ها هزار نفر دارند جمعه خان خو با چهل پنجاه نفر نمايشي اش هيچ غلطي كرده نميتواند..من نفهميدم عكس جمعه خان در تظاهرات چي ميكند؟ كسي ميداند؟..

>>>   دوستم و دوستمی ها از غیرت و شهامت می داشتند، انتقام شهدای هفت جوزا را می گرفتند!
آیا واقيعا هفتم جوزا فراموش شده ؟
فریاد مظلومیت خلق بپاخاستۀ جوزجان، که در روز هفتم جوزای 1386 با بیرحمی تمام از حنجرۀ تفنگ باشلیک مرمی جواب گفته شد و خون پاک ده ها فرزند پاکباز آن دیار که کوی و برزن شهر شبرغان را آزین بست و خاک سیاه و تشنۀ عدالت آن شهر را رنگین نمود، هرگز از حافظۀ تاریخ فراموش نخواهد شد....

>>>   تا مردم افغانستان سواد یاد نگیرند کاری افغانستانی ها همیشه بی حساب و مانند بچه سر هرچیز جنگ خواهند کرد.

>>>   بشُنُودِ تاجكان!
تاجكها نبايد همه چيز را همانند. هميشه با دل پاك و سادگي تمام گذشته فكر كنند، چون هر آن دشمن براي بر پايي فتنه جديدي برنامه مي سنجد...
با آنكه به برادري همه اقوام شريف كشور به ويژه دو ملت تاجك و ازبك باور دارم ولي نبايد بيش از اندازه خوش باور بود
شما ببينيد كه:
هويت افغانستان يعني تصوير قهرمان ملي، توسط فرد شماره يك جنرال دوستم از قومنداني امنيه جوزجان پايين و پاره شد ولي شما خاموشي اختيار كرديد، اما هويت بشير تهينح و بابرفرهمند توسط افراد ناشناس و فتنه انگيز پاره شد، آنها با جهالت تمام با همه معني آماده انتقام گيري شدند
حالانكه بر همه روشن است كه جنرال دوستم را تاجكها بيشتر از أزبكها دوست دارند، ولي رفتار امروز ريس دفتر جنبش اين پيام قوي را به تاجكها رساند كه شما در محاسبه ساده دلي و باورمندي تان داريد اشتباه ميكنيد
بابر فرهمند و تهينح با دشمن ملت شان كه همدرد است دست دوستي و برادري دادند اما با تاجكها هنوز از دروازه انتقامگيري ميخواهند پيش بيايند
تاجكان هميشه براي بلند ساختن صداي مظلوميت ديگران، پيشگام بوده اند، تا آنجا كه حتي از مظلوميت خويش هم فراموش كرده و غافل شده اند

>>>   همین که بدون دلیل تصویر نصب میکنند خودش ماجرا جوئی است چی ضرورت است به نصب تصویر دوستم یا عطا محمد نور؟ سالگرد تولــد شان است ؟ کاندید شده اند ؟؟ نوروز به آنها چی ربطی دارد؟؟ تجلیل برای سال نو است یا دوستم وعطا؟؟؟
ر

>>>   برادران بی انصافی نه کنید دوستم وعطا کدام وخت باهم جور بودند به یاد دارم که عطا می گفت که دوستم کمونیست است ومن طالب را قبول دارم اما دوستم .... را قبول نه دارم حال چه شده که همه مینوسید که کار فلان قوم است اگر در دایکندی برف ببارد میگویند کار فلان قوم است اگر در مزار ویاهرات کدام دختر خود کشی کنند انرا کار یک قوم میدانند جنگهای سال 1372 بین این جنایت کاران هم کار کدام قوم خاص بوده؟ این ها مربوط به کدام قوم نه بوده اینها جنایت کاراند اینها دوزد است وبس

>>>   اول میخواستن که دوستم را به بهانه نبرد درشمال کارش را یک طرفه کنند اما نتوانستند باز بار دوم نقشه کشیدن برای یکطرف کردن واز سر راه برداشتن دوستم ولی باز هم موفق نشدن این چال بعدی بود که نسبتا خنثا شد وچالهای دیگر نیز در راه است دیده شود که کشت مات چه وقت داده خواهد شد
نسیم افغان مقیم مسکو

>>>   واه واه گل میدان.
ع

>>>   خداوندا ! تواين كشور از جاهلان نجات بدهي ، دوستم نفر دوم كشور ؟؟؟؟؟وضع افغانستان را كي تحليل كند ازبراي خدا ؟اشرف هم صاف ديوانه !!!

>>>   چرا تاجکها میترسند ومنکر میشوند!
ای نور تاریک برخیز و ان سخنان تاریخی ات(دوستم ا....) را باز بگو ....

>>>   احمق ترین مردم ...ند که آب را نا دیده پای از موزه بیرون می کشند. بلخ در طی 14 سال گذشته شهری آرام و بی سر و صدا از هر گونه تنگ نظری و تفوق طلبی های قومی بود. خلاف آنچه که جنبشی ها در دهه ی 70 بلخ را مرکزیت قومی خود ساخته بودند. حالا بلخ مرکز هم پذیری و آرامش است که همه اش از مدیریت خوب و والی فرهیخته ی بلخ می باشد.
ما مردم اصیل بلخ بامی در مقابل هر نوع زور گویی و بی خردی می ایستیم و در کنار والی بلخ از دست آوردهای شهر خود دفاع می نماییم.
بگذار تا حلقات بی خرد که آله ی دست پاکستان و ارگ نشینان متعصب میشوند هر چه دلشان می خواهد بگوییند.
حمید بلخی

>>>   انسانهای که ازدوستم پشتیبانی میکنندهمگیشان ازدوستم
کرده بی عقل تر.واحمق ترهستندکسی که سوادنداردکتاب
سیاست امروزی دنیارا چطوری بخواندکسی که زبان وگفتار
نداردسیاست امروزی دنیای مدرن راچطوری درک وبه مردم
بیان کنددوستم یک وزارت وچندین پست رادردولت
افغانستان بی فایده بنداداخته وغربیهاوامریکایهاازبیسوادی
وبی سیاستی اش دوباره برعلیه مردم وکشورافغانستان
استفاده میکنندبایددوستم ازحکومت دست بکشدچراکه این
حکومت حکومتی بیست سال پیش نیست همه چیزمشخص
است حالانه احمدشا مسعوداست.نه مزاری است.نه استاد
پروفیسوربرهاندین ربانی است.درانزمان دربین کورها
یکچشمه پاچایی میکردبسکه حرج ومرج بودولی مردم
چون دوستم رابقایه حکومت خدابیامرزداکترنجیب اله فکر
میکردندبرایش احترام میکردند ولی دوستم تادردنیای
سیاست بدنام نشده بایدازسیاست دست بردارد.
ف ا

>>>   اول اینکه تصویر وتصویر پرستی از نگاه شرعیت مجاز نیست ازینکه دوستم معاون رئس جمهورافغانستان است تصویر ان قابل احترام است اما نصب کردن تصاویر سائر اشخاس همچو عطا محمد وغیره نصبواحترام به ان جهالت است علاوتا پره کردن یا پاین کردن تصویر بالای شخصیت انسان کدام تاثیرمثبت ویا منفی نمکند ونه اینکه تصویر یک شخص ویااعما ل بد یک شخص که از هر قوم وملیت باشد مربوط همان قوم ویاملیت شود به نظر من دخیل ساختن زبان ملیت وقوم را در همچو مسایل این خود یکخیانت ملی است مردم همه میدانند که کدام اشخاص وطن پرست است کدام اشخاص پول پرست وقدرت پرست وسرکردی مافیان است وچرا تشنج را به میان ماورند چراتضادقومی زبانی ومنطقوی را دامن میزند معلوم است به خاطر چور بیت المال وبقایلی قدرت خود شان پس همه ملت باید اگاه باشد همچو اشخاص بدرد ملت وجامعه نمی خورد بلاخره به مثل فرعون وقارو ن ازجانب خداوند متعال به جزای اعمال شان می رسند چنانچه تعداد زیادی به جزای عمل شان رسیده اند
رحمانی از کابل

>>>   تمام این بدبختی ها از دست فاشیزم است که زاده انگلیس هستند و آب را خط کرده خود ماهی میگیرند.

>>>   جنرال عبدالرشید دوستم رهبر یک کتله بزرگ این سرزمین است و هیچگاهی و هیچکسی از موقف او چیزی کم کرده نمیتواند و هر کسی که این عمل را انجام داده دشمن مردم شمال است و میخواهد که با تفرقه انداختن در بین ملت شمال ...شمال کشور را نا آرام سازد امید وارم که طرفداران جنرال دوستم و عطا از عقل استفاده کنند و نگزارند که دیگران از این فرصت به نفع خود شان استفاده نمایند.
با احترم - احمد بغلان

>>>   آغای عطا محمد نور و طرفدارانش ار روشهای طفلانه استفاده میکنند. این سیاست نیست اوباشی است که فقط از اوباشها متصور است. عطا محمد نور از محبوبیت دوستم در بلخ نگران است. ولی امپراتوی اوباشان با پاره کردن عکس حفظ نمیشود. بهتر است عطا محمد و طرفدارانش از شیر سیاست طفلانه جدا شوند.
وحید کابلی

>>>   گرچه به همه هویدا است که تفرقه و نفاق افگنی بین اقوام باهم برادر ازبک ، تاجک و هزاره کار متعصبین ، شؤونیستان وفاشیزم پشتونیزم به همکاری ارگ نشینان متعصب وفاشست چون آقای اشرف غنی احمدزی ، حنیف اتمر ، ستانکزی ودیگر یاران قبله گرای شان میباشد ؛ اما به نظر من درین قضیه انگشت انتقاد به آقای دوستم ویاران جنبشی میباشد که درایام خجستهٔ میلهٔ نوروز چرا به توطئه های عقب پرده فکر نکرده و شکار جمعه خان همدرد ​(این قاتل ازبک های شجاع شبرغانی) گردیدند۰ آیا شورش و بی نظمی یک ولایت بزرگ فرهنگی بخاطر پاره نمودن یک عکس جنرال دوستم ارزش چنین یک عمل احساساتی را دارد؟ چرا در زمان ولایت آقای جمعه خان همدرد درشبرغان که خود آقای دوستم را از شبرغان خارج کرد ـ عکس العمل های به موقع صورت نگرفت ؟ طالبان که به ناموس آقای دوستم تعرض کردند وخود جنرال دوستم را تبعید به ترکیه وازبکستان نمود ، عکس العمل صورت نگرفت ؟ حالا با استفاده از فضای باز ودموکراتیک رهبری ولایت بلخ وشخصاُ جناب استاد عطا محمد نور که نصیب ساکنین بلخ باستان گردیده و دژ مستحکم درمقابل فاشیستان ووطن فروشان میباشد چنین اقدامات طفلانه وبدون ارزیابی عواقب آن صورت میگیرد؟ به همه معلوم است که اشرف غنی برای یک ساعت هم خواهان دوام کار وفعالیت و والی بودن آقای نور نبوده ونیست و نخواهد بود ، اما به کمک خدای بی نیاز وهمکاری مردم شریف بلخ نامی این شیرمرد آریائی نژاد به کرسی ولایت بلخ ماندگار بوده وفاشیزم افغان ملت با توطئه های جدید به خاطر برطرف نمودن آقای نور از کرسی ولایت دست به توطئهٔ جدید با همکاری حزب جنایتکار گلب الدین راکتیار ورهبری جمعه خان همدرد این قتل عام کنندهٔ ازبکان بیگناه ، زده که انشاءالله این توطئه خنثی گردیده وروی دشمان آرامی ، ترقی وآسایش اهالی بلخ باستان ، سیاه گردیده ونفرین انسانیت به آدرس حزب مزدور وفروخته شده به آی اس آی پاکستان یعنی حزب غیراسلامی راکتیار ودیگر قبله گرایان وتاریک اندیشان ستون پنجم صادرگردیده واتحاد ازبکها وتاجکها بیشتر از پیش مستحکم تر میگردد
لیلما یثرب

>>>   ته ینج یک انسان بی سواد ماجر جو مداح چاپلوس به دوستم است وهمین نادانی و چاپلوسی ان سبب شد که مردم در ارتباط پاره شدن عکس دوستم طرفداران جنرای دوستم مظاهرات خیابانی را در شهر ارام مزار براه بیاندازند همین سخنگوی بیسواد بجز از صفت کردن دوستم چیزی دیگری در کله وزبانش ندارد وبا همین چاپلوسی به دوستم خود را وکیل مردم فاریاب ساخته همیشه در سخنانش دوستم را پاچاه ساز و غیره القاب های دیگری جعلی وتقلبی میدهد چنانچه در نشست فرا خبر تلویزیون طلوع با نماینده مردم خوست روی همین حرف نادرست اش در گیر شد واقای اصولی نماینده مردم خوست جنرال دوستم را پاچا ساز نه بلکه یک جنگ سالار دهشت افگن و مسبب قتلداکتر نجیب الله معرفی کرد شفیع عیار در ارتباط همین سخنان ته ینج در یک برنامه خود که از طریق تلویزیون اریانای افغانستان در امریکا پخش میگردد ودر یتوب هم قابل دید است دروغ وچاپلوسی ته ینج را با اسناد ودلایل روشن ساخت وهم چنان بیسوادی این سخنگوی (دروغگوی ) را در ارتباط سخنان دروغ اش واضح کرد بر خلاف دوستم را در جنگ ها وقتل وکشتار مردم کشور متهم کرد و مسبب قتل داکتر نجیب دانست در حالی که چندین بار قران ها در کشور ما توسط جنیت کاران سوختانده شد همین سخنگوی در نکویش عاملین ان زبان باز نکرد اما در مقابل عکس بادارش که نفع رسان مالی وحامی قدرت ان است چه احساسات از خود تبارز داده و اعضای جنبش را به حرکت تظاهرات فرا خواند که گویی عکس کدام شخصیت والا مقام را کسی بزمین انداخته باشدبهتر است بعوض ازین عکس پرستی به روش اخلاقی انسانی ووطندوستی و جلوگیری از تفرقه اندازی توجه بیشتر مبذول گردد مشک ان است که خود بوی دهد نه که عطار گوید .
عماد مبشر

>>>   طالب بیچاره گناه ندارد وقتی این به اصطلاح سران در روزهای نیک مردم به کارهای احمقانه دست میزنند و مراسم خوشی مردم را اخلال مینمایند. این چی حماقت است که در آمدن نوروز طرفداران اغای نور مرتکب شده اند. احقانه تر اینکه به طرفداری عطا نور تظاهرات به را میندازند. این طرفداری از عطا محمد نور است یا از پاره نمودن عکس دوستم.
ذبیح همکار

>>>   فقط وفقط دشمنان اقوام ازبک، تاجک وکشور اندکه به اشکال مختلف این موضوع را دامن زده وتشنج ایجاد مینمایند، صرف طالب، داعش وتوامیت خواهان قومی اندکه ازان بهره خواهندبرد، این اشخاص هرکه باشند،بهر مقامی که باشند، از هر قوم وقبیله که باشندو به هرزبانی که صحبت نمایند دشمنان وحدت ویکپارچگی وطن محبوب مان خواهند بود، فرداهادر برابرمردم و تاریخ این کشورمحکوم خواهند شد.
کوهستانی

>>>   وطنداران عزیز سعی کنید چیز های درست و خوب بنویسید با نوشته های بد مملکت ما را به طرف بربادي سوق می دهید .بااین مطالب که شما ها مينويسيد .تا قیامت مردم ما باید دست به يخن همدیگر باشیم.اگر با دواه و درگیری مشکل ما حل می شد تاحالا در این30سال شده بود لعنت خدا بر آنهای که تفرقه می اندازد حکومت می کند

>>>   ازقدیم مانده:- اجل مورچه برسد مورچه بال وپرمیکشد وبلند پروازی میکند وخودرا زیرپای مردم میاندازه.
اجل عطاچور رسیده
قوماندان عطا محمدچور در روز دوشنبه 2حمل کاروان تظاهرات کنندگان به حمایت از جنرال دوستم ازولایت های فاریاب، جوزجان وسرپل آمده بودند ممانعت کردند واجازه دخول را به شهرمزار شریف نداده است.
روشنفکران

>>>   یک فورمول انگلیس از سابق در افغانستان مانده ومورد استعمال وابستگان انگلیس باقیمانده که: ((تفرقه بانداز وحکومت کن. ))
تفرقه ونفاق افگنی بین دو شخصیت مطرح بحث شمال به نفع طالب داعش وبلاخره پشتون ها است که از اتحاد وهمبستگی اقوام درهراس بوده در جنگ وتفرقه وهرج ومرج آسایش وکامیبابی خودرا میبینند.زیرا همین دونفر در برابر داعش وطالب خوب قاطع ایستاده گی میکنند دشمن تاحال نتوانسته که ولایات شانرا سقوط بدهد اکنون فاشیست های قبیلوی از فرمول کهنه انگلیسی کار گرفته دبتبانی با اتمر ها وجمعه خان خیل ها عمال سیاه کار را که در داخل شهر مزار بودند این اوباش های فروخته شده عمل دسیسه آمیز راانجام دادند امروز پشتون ها خصوصا ارگ نشینان سخت سود میرند ازین وضع.
اگر این دوشخصیت وسایر ملیت ها چون هزاره ها ازبک ها ترکمن ها ...دیگران متحد باشند واتحاد وهمبستگی شان در مقابله بادشمن خونخوار کامیابی شان تضمین میگردد که طالب وهمکاران دال ارگ شان به اهداف شوم شان که سقوط سمت شمال است موفق نمیشوند. پس هوشیار باشید که به دسایس فاشیست ها فریب نخورده دشمن هردوی تان یک دشمن مشترک است این دشمن به هیچ کدام تان ترحم ندارد ومیخواهند که سمت شمال را سقوط بدهند ...ازبالا هم سازمان دهی میشوند لازمست از خویشتن داری کار گرفته عاقلانه تصمیم بگیرند نابودی هرکدام نابودی وسقوط شمال است آنگاه نسل کشی فاشیست ها بدتر از کندز عمل میکنند بیدار باشید.
بااحترام عبید.

>>>   دعطانور فقط و فقط بزور تفنگ
وحکمت باندی و مافیایی که در طول ۱۳ سال بر سر مردم رنج دیده وجنگ دیده افغانستان حاکم است در آن جا
حاکم میباشد دیگر هیچ دلیل ویا منطق وجود ندارند اگر از لحاظ قومی
باشد تاجیک ها بیش از یک ربع باشندگان بلخ را تشکیل نمیدهد در حقیقت این امتیاز را آمریکایی ها و اروپایی ها برای جمیعت ربانی داده است من بعنوان یک پشتون هیچ گونه نگرانیی ندارم بخاطر که حاکمیت عطا
در ولایت بلخ یک حاکمیت مصنوعی است و زود یا دیر بر سر شان چپه خواهد شد همینطور که جنرال دوستم
برای عطا نور خطر ناکتر از طالبان است پس برای دوستم هم عطا نور خطر ناکتر از طالبان است
جوزجانی

>>>   وحيد خان كابلي
أصلا دوستم را تو نمي شناسي ، از روده خود بي مفهوم و بي معني چيزي را كه نمي فهمي نوشته نكن
زازي

>>>   هردویشان درسمت شمال پاچایی میکننددرسمت شمال از
پاچایی ع غ هیچ خبری نیست فقط دستورهمین دونفرحکم
ریس جمهور رادارد.
احمد

>>>   تفـــــــــــــرقــــه بیـانـداز و اخـتـلاس و غـصـب کـن !

>>>   زازی خان !
همین گفتنی ات را مودبانه تر هم گفته میتوانی ، حالا او هم اگر بی ادبی کند بد ترش را برای تو می نویسد اگر می خواهی احترام شوی دیگران را احترام کـــــــن !
ر

>>>   هم وطنان وطن دوستان > سلام علیکم > عید شما مبارک > شما را به خداوند جل جلاله قسم می دهم که از نوشتن جمله های اختلاف انگیز خود داری نمایید . بدانید آنهای کلمات اختلافی می نویسند یادشمن افغانستان هستند یانادان هستند .
شیخ گلشهری

>>>   نويسنده نجيب سلام:
=============
ما چه بخواهيم و يا نخواهيم جامعه ما از اقوام و تبار هاى گونه گون با فرهنگ ها و بينش هاى منحصر به خودشان شكل يافته است . ما تاحال ملت نيستيم و سيستم اداره ء مدرن هم نداريم تا زمينه را براى ملت شدن و تشكيل ملت و دولت به عنوان پديده هاى مدرن مساعد سازد، آنچه است ادامه ء حكومت هاى سنتى است كه محور و بدنه اساسى آنرا «برترى و فضيلت قومى» مى سازد، و اين از عمده ترين اسباب عقب ماندگى اجتماعى و سياسى اين سرزمين است .
ادعاى برترى تك تبارى «پشتونها» ، ساير اقوام را كه در طول حاكميت سه سده ء سلطه تبارى قبيله گرا ، به عنوان باشندگان درجه دوم و سوم پنداشته است ، جبرن و قهرن واداشته است تا براى مطرح كردن خود در هيرارشى قدرت و دست يافتن به عدالت ، رو آورند به تكتيك هاى دفاعى و تشكلات قومى تا مانعى باشند در مقابل تك روى هاى قبيله گرايان . جاى شك نيست كه اين رويكرد هاى واكنشى باعث رشد تيكه داران قومى در ميان اين اقوام شده است و مردم را دچار درد مضاعف كرده است ، مردم از يكسو از اپارتايد تاريخى رنج مى برند و از سوى ديگر از قوت گرفتن نيرو هاى مافيايى خودى كه مردم را در دوراهه قرار داده اند و چاره ندارند مگر در دامن اين تيكه داران افت نمايند. هم اكنون قدرت سياسى ميان اين نيرو هاى نامتجانس تقسيم شده است و سران اين حكومت لازم و ملزوم يك ديگر اند تا به قدرت شان ادامه دهند ،قبيله گرايان براى حفظ اقتدار تك قومى و تيكه داران براى حفظ منافع گروهى خود در يك ائتلاف نامقدس اسباب سقوط جامعه از يك فاجعه به فاجعه ديگر شده اند .
پرسش اساسى كه نخبگان جامعه بايد از خود بپرسند ، چه بايد كرد است ، آيا بايد چنين ادامه داد و يا راه سوم را انتخاب كرد.

>>>   هموطن عزیز احمد !
آیا ع و غ را و بخصوص غ را خودت در جمله انسان و رئیس جمهور حساب میکنید فلهذا اشتباهی بزرگی کرده اید اید لعنت تائسف بحال آن کسانانیکه این دیوانه مطلق و فاقد عقل را دوهمین مغز متفکر جهان میدانند . شاید از عمل کرد و انتخابی که کرده اند خجالت زده هم باشند.

>>>   همه رهبران افغانستان وابسته به خارج است هیچ استثنایی وجودندارد.تازمانیکه رهبران ونمایندگان پارلمان وجنرالان وهمه افراد تاثیرگذار ازوابستگی خارج نشوند هرگز افغانستان روی صلح وارامش رانخواهد دید. هرفرد تاثیرگذاررا که شماپاک بدانید وقتی به گذشته اونگاه میکنیم پرونده او دارای ظلم وخیانت هست چه عالم دین باشد . جنرال باشد. داکترباشد قومندان باشد نماینده پارلمان باشد. والی وولسوال باشد.این کشورنفرین شده است باید ملت خودرااصلاح کند دست ازخیانت .دزدی دروغ.رباخوری.قتل.لواط.ظلم و وابسته به بیگانه وتعصبات قومی مذهبی بردارد انوقت روی صلح وارامش راخواهیم دید.
محمد ازغزنی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است