عفو بین‌الملل: صادرات سلاح به عربستان ممنوع
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۱    ۱۳۹۵/۱/۴ کد خبر: 113755 منبع: پرینت

سازمان عفو بین‌الملل با اعلام اینکه انگلیس و آمریکا بزرگ‌ترین تجهیزکنندگان عربستان هستند، از شورای امنیت خواست صادرات تسلیحات به این کشور که می‌تواند در جنگ یمن مورد استفاده قرار گیرد را تحریم کند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی از ششم فروردین 94 با تشکیل کمپینی متشکل از رژیم‌های مرتجع عربی، مناطق مختلف یمن را آماج حملات جنگنده‌های خود قرار داده که طبق اعلام منابع رسمی، این جنگ تاکنون به کشته شدن دست‌کم 8500 تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شده است.

در همین راستا، سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا و انگلیس، مهم‌ترین تجهیزکنندگان عربستان سعودی به سلاح، و برخی کشورها، در حالی صادرات تسلیحات را ادامه می‌دهند که می‌تواند در ارتکاب و تسهیل موارد نقض خطرناک حقوق بشر و ایجاد بحران انسانی در ابعادی بی‌سابقه مورد استفاده قرار گیرند.
این سازمان افزود: زمان آن فرا رسیده است که سران جهان به اولویت دادن منافع اقتصادی‌شان پایان دهند.
در این بیانیه از شورای امنیت خواسته شده است «تحریم‌های کامل و فراگیری علیه انتقال تسلیحات برای مورد استفاده قرار دادن آن در یمن اعمال کند.»

جیمز لینچ مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل اظهار داشت: با گذشت یک‌سال (از جنگ یمن)، واکنش جامعه جهانی نسبت به آن بسیار شرم‌آور است.

سازمان عفو بین‌الملل پس از ثبت تلفات جانی طی یک سال از جنگ در یمن، اعلام کرد مجموعه‌ای از موارد نقض خطرناک حقوق بشر را گردآوری و آنها را در رده جنایات جنگی درج کرده است.

لینچ تأکید کرد: مطابق قانون بین‌المللی حقوق بشر، همه طرف‌های درگیر متعهد هستند برای کاهش دادن خطرات علیه غیرنظامیان و همچنین برای دسترسی غیرنظامیان مستقر در مناطق تحت تصرف آنها به کمک‌های انسان‌دوستانه تلاش کنند.

کد (6)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است