حذف یارانه ها، نگرانی مهم مهاجرین در ایران
اکنون مشكل افغان ها مقيم ايران مطرح مي شود كه چه كسي يا چه چيزي اين كاهش قدرت خريد و يا عدم توانايي مردم افغان براي مخارج روزانه اي كه در اثر اين گراني ناخواسته بوجود امده را جبران مي كند ؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۴    ۱۳۸۹/۳/۲۷ کد خبر: 11397 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، دولت جمهوری اسلامی ایران طی چند روز گذشته خبر از قطعی شدن طرح هدفمند کردن یارانه ها در برخی ولایات این کشور را نشر نمود، که این مطلب باعث نگرانیهای فراوان مهاجرین افغانی مقیم ایران شده است.

دولت ایران در نظر دارد تا با حذف سوبسید ( یارانه ) حاملهای انرژی مثل گاز ، برق، بنزین و دیگر کالاهای اصلی از جمله گندم، برنج، شکر و ... مبلغ این سوبسید ها را به صورت نقدی به اتباع خود پرداخت کند در حالی که پرداخت نقدی یارانه ها شامل مهاجران افغانی نخواهد شد.

حذف يارانه ها از اين كالاها باعث ايجاد تورم بسياري در اقتصاد مي گردد و از طرفي به دليل ارتباط داشتن اين كالاها با توليد ساير كالاي ديگر باعث افزايش قيمت تقريبا همه توليدات داخلي ایران خواهد شد. اين تورم بوجود امده باعث كاهش قدرت خريد مردم مي شده كه بخشي از اين مشكل بوجود امده براي مردم ايران توسط يارانه هاي نقدي که از طريق دولت پرداخت مي گردد جبران مي شود .

اما اکنون مشكل افغانستانی های مقيم ايران مطرح مي شود كه چه كسي يا چه چيزي اين كاهش قدرت خريد و يا عدم توانايي مردم مهاجر براي مخارج روزانه اي كه در اثر اين گراني ناخواسته بوجود امده را جبران مي كند ؟

بر اساس آمار وزارت داخله ایران در حدود یک میلیون مهاجر قانونی (دارای مدرک اقامتی) در این کشور حضور دارند. اگر میانگین افراد هر خانواده را 4 نفر در نظر بگیریم در حدود 250 هزار خانوار به طور قانونی در ایران اقامت دارند. از مجموع یک میلیون مهاجر قانونی حدود 250 هزار نفر شاغل یا جزو نیروی کار بازار هستند. البته شغل‌های که به عنوان شغل مجاز از طرف مسؤولان مربوطه اعلام شده اند تقریبا شغل‌های شاقه و سخت است از قبیل مرغداری، گاوداری، کشاورزی، کارهای ساختمانی، حفر چاه، کوره های آجر پزی و... البته تعدادی قابل توجهی در شغل‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای دیگری نیز مشغول کار هستند.

بر اساس نمونه‌ای که از چند شهر مهاجر پذیر (تهران، ورامین، دماوند، سمنان، اصفهان، کرج و...) گرفته شد حداقل و حداکثر درآمد ماهیانه هر کارگر بین 300 تا 500 هزار تومان در نوسان بوده است. (قطع نظر از نوسانات فصلی کار) که اگر میانگین درآمد سر پرست هر خانوار را 400 هزار تومان در ماه در نظر بگیریم و طبق برخی گزارش‌ها که خط فقر 700 هزار تومان در ماه می‌باشد، بیش از 70 درصد مهاجرین قانونی زیر خط فقر بوده و تقریبا همه مهاجرین مستأجر هستند و مقدار اجاره بها نیز نسبت به مراکز شهرها و شهرک‌های حومه و روستاها متفاوت می‌باشد.

علاوه بر این در چند سال اخیر مبالغی از هر خانواده مهاجر تحت عناوین مختلف ( از جمله هزینه ثبت نام در مدارس، شرکت در طرح آمایش، تعویض کارت های شناسایی، دریافت کارت کارگری و ... ) گرفته شده است. که البته این هزینه‌ها در حالی‌ است که این مهاجرین قانونی بجز استفاده از کالاهای عمومی یارانه‌ای (سوبسایدی) از حمایت قانونی از قبیل بیمه درمانی، بیمه بی‌کاری، بیمه تأمین اجتماعی و از کمک و مساعدت ارگان‌های حمایتی از فقرا و افراد بی‌بضاعت از قبیل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سازمان‌های خیریه بین المللی برخوردار نیستند.

بنابر اظهارات عده ای از مهاجرین وضعیت اقتصادی و معیشتی شان طبق شرایط موجود بطور نسبی غیر مطلوب است و در صورت افزایش قیمت کالاهای عمومی و حذف سوبسید و افزایش قیمت‌ها مطابق نرخ‌های جهانی بدون افزایش درآمدها به همان نسبت، فاصله طبقاتی در کشور ایران بالا خواهد رفت که با پرداخت کمک‌های نقدی به شهروندان ایرانی بخشی از آن جبران خواهد شد اما وضعیت اتباع خارجی و به‌خصوص مهاجرین افغانی دارای مدرک اقامتی دچار مشکلات عدیده خواهد گردید.

با این حال می توان نتیجه گرفت که هدفمند کردن یارانه‌ها قطعا تأثیری بر سطح زندگی مهاجرین خواهد داشت و باعث می‌گردد که سطح نازل امکانات موجود در اختیار از آنچه هست بیشتر تنزل نماید و برخی از مهاجرین که اندوخته و پس‌اندازی اندکی دارند در فرایند زمانی نه چندان طولانی از دست خواهند داد که طبق ضرب المثل معروف؛ شبنم در لانه موریانه طوفان است.

از سوی دیگر افراد واجب التعلیم و مستعد که در صورت تحصیل در سطوح عالی می‌توانند به عنوان یک فرصت و پتانسیل مشترک دو کشور ایران و افغانستان در آینده محسوب گردند، به ناچار جهت تأمین مایحتاج روزمره زندگی ترک تحصیل خواهند کرد. چنانکه در حال حاضر نیز برخی از این افراد دچار چنین معضلی شده اند .

لذا بررسی این موضوع از سوی مقامات دو کشور و حتی مراجع بین المللی امری ضروری به نظر می رسد چرا که دولت جمهوری اسلامی ایران اکنون به عنوان یک الگو در جهان اسلام مطرح است و لازمه تحقق چنین ادعایی در نظر داشتن تمام جوانب امور می باشد.

در ضمن باید اذعان داشت که مطرح کردن این مسایل به هیچ وجه به معنای نادیده گرفتن کمک‌ها و مساعدت‌های سخاوتمندانه چند ساله کشور ایران به گروه گسترده از این مهاجران در زمینه‌ اشتغال، تحصیل و ... نمی‌باشد و همچنین باید حضور مهاجرین غیر قانونی (فاقد مدرک یا کسانی‌که به هر دلیل مدارک شان ابطال گردیده است) که آمار صحیحی از آنان در دست نیست، را نیز در نظر گرفت.

البته لازم به ذکر است که طی پیگیری های نهاد مختلف اجتماعی مهاجرین در این رابطه، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که: این کمیساریا از کشورهای کمک‌کننده به خود درخواست بودجه اضافی کرده است تا قدری از فشار بر مهاجران باقی‌مانده در ایران کاسته شود.

بر اساس این گزارش سازمان ملل، بودجه این نهاد در سال جاری برای کمک به مهاجران افغان در ایران نزدیک به ۳۷ میلیون دلار تعیین شده، اما تاکنون تنها یک پنجم از این مبلغ توسط این کمیسیون دریافت شده است.

که البته هنوز معلوم نیست این بودجه به چه طریق در اختیار مهاجرین قرار خواهد گرفت، زیرا تا کنون هیچ یک از مهاجرین افغانستانی در ایران طی سی سال گذشته به خاطر ندارند که وجه نقدی از سوی سازمان ملل به آنان پرداخت شده باشد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دولت ایران در راس آن احمدی نژاد با همین هدف که بتوانند مهاجرین را در تنگنا قرار دهند این طرح را در دست اجرا گذاشته اند تا همان حرفی که رئیس جمهور زد که من کاری بکنم که کابل برای مهاجرین بهشت و ایران جهنم شود و یکی شعار های انتخاباتی اش نیز همین بوده که اکثر مهاجرین را با این طرح یا به کشورشان یا به دیگر کشور ها بر میگردند دارد عمل میکند . البته باید بگویم که مهاجرین هم خدایی دارن در بالای سر و تا حالا هم خدا تنها پشتیبان ما بوده و خداوند مکرشان را به خود شان باز خواهد گرداند

>>>   بشر دوست ......رابگویید که عوض فحش ودشنام ،اگر مرد است کاری برای مهاجرین دربدر کند نه با خوش خدمتی برای غربیها وبرانگیختن احساسات ایرانی ها روزگار مهاجرین راخراب تر کند.
جمال

>>>   چونکه مهاجرین افغانی داشتن یک حکومت بی کفایت درافغانستان این ظلم هارا تهمل می کند.
حکومت آقای کرزای صاحب بی کفایت ترین حکومت افغانستان درطول تاریخ است
بنده یک محصل فنی وحرفه ای هستم اما نداشتن سفیر خوب سرگردانم که برای گرفتن مدرک فنی وحرفه ای جای نیست سرم را نزده باشم جناب سفیر مانکه فقط وفقط برای خوشگذرانی خودشان و اعضای خانواده یشان هستند نه بخاطر حل مشکلات مهاجرین.
ودود جان از ایران

>>>   باز مردم از کشورهای غربی شکایت دارد و شما میدانید که بیش از یک ملیون ایرانی در لسانجلیس امریکا من حیث یک شهر وند امریکای با اعصاب ارام زندگی میکند .
دولت ...... ایران چنان بالای مهاجرین افغانستانی فشار وارد میکند که تا اکنون حد واندازه ندارد .
تله سیاه ÷ اردوگاه جهنمی سفید سنگ ÷ کاهریزک ودها اردوگاهی هتلری مانند . که هر هم وطن بنام و جرم افغان بودن تنبه بدنی و روحی شود .
ناصر

>>>   يارانه دولتي شامل افغاني هاي داراي كارت ميشود. اين يك طرح است كه د ر دو يا سه ولايت استاني است اگر جواب خوب نباشد در ايران انجام نميشود. پس فقط طرح براي دو سه ولايت است .

>>>   او برارو وخوا رو شمو دیگه ده غم چی مندید ! حق ایران استه که مهاجرین ره از وطن خو بر کنه حق شو هم استه تابکی ، این کشور از مو استه که غم مهاجر خیره بوخوره امی طور نیه آلی جان ؟!
اینی کرزی جان است آلی ، که فکر ده آل اینیمی زی قمبوختو ایچ نمو کنه اونه دیدی که رییس جمهور دیگا اقای احمدی نژاد چکار موکنه در حق مردم خو !
ازمو ره که اونه معدن موره در رو امریکاییا موبره اوی ! قرار بیشنید خدا ره یاد کده از ای چیزا دیگه نوشته نکیت . آخ آتی مه شوی
اینمی گپ یک دیوینه خوره گوش کیت .

>>>   با عرض سلام و خسته نباشید به مسولین سایت افغان پیپر
جا دارد تا از اطلاع رسانی به موقع مسولین این سایت که تا حدودی گوشه ای از مشکلاتی که مهاجرین افغان مقیم ایران به برکت والطاف بی دریغ دولت جمهوری اسلامی ایران –این الگوی جهان اسلام-با آن دست وپنچه نرم میکنندقدر دانی و تشکر نمود .
لذا لازم به یاد آوری به مسولین این سایت و کلیه نهادهای باصطلاح حامی مهاجرین و کمیساریای پناهندگان است که اولا وضعیت مهاجرین افغان مقیم استان اصفهان باتلاش شبانه روزی مدیریت محترم دفتر امور مهاجرین اقای همت یارو سایر پرسنل این اداره تحت سرپرستی شخص نام برده کلیه مهاجرین اعم از قانونی و غیر قانونی انی هم ارامش را حتی در خواب و رویا هم نمی بینند.این اداره خدوم با اطمینا از تمامی جوانب از انجای که با قلبی مطما از این جهت که هیچ مرجع رسیدگی کننده درامر مهاجرین افغان وجود ندارد بر توسن ظلم و .......... سوار و از هرگونه اقدام جهت ازیت و ازار و بد نام نمودن وجه مهاجرین کوتاهی نکرده. و در این چند سال که شخص همت یار سکاندار این اداره گردیده به همت والا و بالای خویش به دستورات ........ ایرانی خویش عمل نموده و بیساری از مدارک قانونی مهاجرین را که تمامی حواله کردهای و مالیات های خویش را نیز تقدیم دولت نموده بودند به بهانه های مختلف باطل نمود و همچنین به انجام این رسالت انسانی خویش پایبند بوده و در راستای مبارزه با مهاجرین بی پناه تمام همت و نیروی انسانی و عقیدتی خویش را به کار انداخته است.لذا جا دارد تا از زحمات بی شایبه ایشان از طرف مقامهای حامی مهاجرین تقدیر و تشکر لازم به عمل بیاید.
ثانیا در توضیح شغل های مجاز که برای اتباع ومهاجرین در نظر گرفته شده لازم به یادیاوری می باشد که کار های ساختمانی از دسته شغلهای مجاز محسوب نگردیده و کسانی که در حال اشتغال به این نوع کار توسط اداره همت یار دستگیر شود مدارک اقامتی ان شخص به همراه خانواده محترم برای بار اول درلیست انتظار باطل شدگان قرار میگیرد و در نوبت دوم مدراک باطل گردیده و شخص مذکور به وطن عودت داوطلبانه از نوع اجباری داده شدخواهد.
درپایان از مسولینسایت و تمامی سایتهای خبری دیگر و تمام کسانی که در ضمینه اطلاع رسانی نقشموثری میتوانند ایفا کنند تقاضا میشود.که این عملکرد ظلم ستیزانه را با قلم و بیان خویش به عموم اطلاع رسانی نمایند .
به امید روزی که سرزمین عزیزمان اباد و ازاد گردد و تمام هموطنانب با عزت و سربلندی در وطن زندگینموده و دیگر خاطرات تلخ مهجرت تکرار نگردد.
سنگ صبور

>>>   گزارش خوبي بود.

>>>   با سلام
روزي را روزي رسان پر ميدهد بي مگس هرگز نماند هيچ عنكبوت
ما شاهد چندين طرح واعمال فشار از سوي اين كشور انصار به اصطلاح الگو اسلام ؟ بوديم وخواهيم بود خصوصا در اين اواخر كه مع الاسف تعدادي از مهاجرين افغان از كشور الگوي اسلام؟ به اروپا يا كشور هاي غير اسلامي پناهنده ميشوند. بايدباور داشت كه الملك لله اين جهان از آن خداوند خالق است وخداوند ناظر خلفا اش در روي زمين است،هرچه بر مهاجرين عزيز ما روا ميدارند خداوند حسنه مهاجرين را در صبر شان افزود ميگرداند.
مهاجرين كه مهاجر اند ومهجور اما در چند سال بعد ما شاهد هجرت اتباع ايران نيز خواهيم بود اگر روال چنين باشد چنانچه اين عمل آغاز يافته چنانچه پاكسنان طالب سازي كرد خودش گرفتار شد ابران هم بايد وحتما اين مشكل را به بيند . البته مشيت الهي بر اين قرار خواهد بود.
انشاالله كه اين خرابه را خداوند ازكرم خويش آرام گرداند ومهاجرين عزيز ما باعزت تمام به كشور شان بر گردند .
م-م مهاجر در كشور غير اسلامي ولي بارحم

>>>   بله برادران عزیز!
آسوده زیستن اینگونه مشکلات را باید داشته باشد.بنده در تعجب هستم که چقدر باید در ایران بمانیم؟ و هر روز این ننگ را به جان بخریم.
از تهمت ها و غرض ورزیها فرارکنیم.
آیا وقت آن نرسیده که به گپ امام حسین (ع) عمل کنیم؟
که می گفت: مرگ بهتر از زندگی ننگین است.
مگر دوست نمی دارید وطن را با همین دستان خود بسازید؟
آیا بازهم منتظر هستید که ننگ دیگر را به جان بخرید؟ که روزی بگویند ما بودیم که وطن شما را ساختیم.به هوش آیید برادران و بدانید که این باید ما باشیم که چیزی به نام وطن افغانستان می سازیم نه کسی دیگر.
غلام مهدی حسینی،تهران،1389/3/28 فرزند کوچک ملّت افغانستان

>>>   شما انقدر ساده فکر میکنید؟فکر میکنید احمدی نژاد این کار را با هدف مقابله با افغانی ها کرده است؟
هدفمند کردن یارانه ها منافع بسیاری برای دولت ایران دارد.این کار را برای خودشان و مردم کرده است نه برای مخالفت و بیرون کردن مردم ما.
کشور ایران مال خودشان هست و میتوانند هر قانونی را برای خودشان تصویب کند.
آنها هزینه ی نفت و بنزین که از جیب دولت میرفت را برمی دارند و به مردم خودشان هم آزاد میدهند.نفتی که مال خودشان هست و در کشور خودشان هست چرا باید به خارجی ها بدهند؟
سرمایه های ایران بیت المال خودشان هست و مصرف خودشان میشود چرا باید به دو میلیون افغانی بدهد؟
من خودم به عنوان یک مهاجر قبول دارم که این قانون برای مردم ما سخت میگذرد اما کاری نمیشه کرد و نباید این اقدام ایران دشمنی آنها برابر افغانستان بدانیم.
ما مهاجر هستیم و این از مصیبت های مهاجرت هست یا اینکه تحمل کنیم و یا اینکه به کشور خود بازگردیم.

>>>   آماری که در سال 1388 اوایل این سال اعلام کرده بودند تعداد افغانستانی های کارت دار را 950 هزار اعلام کرده بودند. چطور هست. که طی یک سال این قدر افزایش یافته. ایرانیها کارت جدید که به بی کارتها نداده. حتما زاد و لد کارت دارا زیاد شده. آنهم به نظرم همه شان دوقولو بدنیا آورده اند.

>>>   از اینکه به وضعیت مهاجرین هموطن ساکن در ایران نیز توجه دارید صمیمانه تشکر می نمایم.

>>>   نگرانی ما از یارانه نیست بلکه از ممنوعیت شغل از طرف دولت ایران است.
ایا کدام کسی در دولت افغانستان یافت میشود که از مشکلات عمیق محاجران افغان در ایران اطلاع داشته باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هم ا کنون دولت ایران بشدت از یاد گیری کارهای مثل نقاشی- صافکاری- مکانکی-تراشکاری و غیره که افغانها در حال یادگیری اینها هستند جلوگری میکنند با اینکه از مدارک کامیل برخوردار هستند.
ادرس

>>>   اگر ایران این کار را نکند
آن وقت دو برابر جمعیت ایران از کشورهای دیگر برای گرفتن یارانه به ایران حمله خواهند کرد
و اقتصاد ایران ورشکسته می شود
کمی فکر کنید برادران....

>>>   بد نبود عالی است
ناصریان از کویته

>>>   او براری که سفیر را متهم به خوش گذرانی کرده ما اصلا سفیر در ایران نداریم مستشار ارشد است سید معصوم بدخش که یک جوانک خام است .

>>>   بعد از هدفمند سازی یارانه ها، ایران تبدیل به دهمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد شد .............. لطفا در این زمینه تحقیق کنید

>>>   لطف کنید برادرانه افاغنه ......... زیادی نکنید شما حتی بین خودتون هم یه نظر درست ندارید
شما دست بوس ملت ما و غلام ما خواهید ماند
شما حتی بین خودتون هم کنار نمیاین چه برسه به بقیه
اگه می تونید برید حقتون رو بگیرید
در ضمن اون 7 میلیون ایرانی رو که میگید در اروپا و آمریکا با بهترین رفاه و آرامش زندگی می کنند حقشونه چون ایرانی هستند و میتونند حقشون رو بگیرن

>>>   مهاجرین افغانی در ایران با تمام وجود کار میکنند و دارای پرونده قانونی هستند. اما متأسفانه از هیچ گونه حقوق انسانی برخوردار نیستند.
420 از هرات

>>>   اون فردی که در بالا نظر داده فکر نکنم ایرانی باشد ......

>>>   اگر در ایران زندگی برای افغانها سخت است چرا به کشور دیگری نمی روند مثلا به کشور برادر پاکستان یا عربستان یا امارات متحده عربی براستی اگر کوچکترین تظاهراتی در خصوص افغانهای مقیم عربستان بشود که براحتی گردن می زند فردا صبح می بینید تمام افغانها را از آنجا اخراج کردند. اما از ایران مطمئن هستید که هر چیزی بگوئید باز هم با نگاه رأفت به شما نگاه میکند. سعی کنید سپاسگزار این نعمت باشید. شکر نعمت نعمتت افزون کند کفر نعمت از کفت بیرون کند.

>>>   دولت افغانستان به جای نگران بودن از وضعیت مهاجرین درایران بهتر است به فکر مردم داخل افغانستان با شد
سیف الله از تهران

>>>   سلام ازاطلاع رسانی خوب تان تشکر میکنم راستی مشکلات مردم زیاد است فقط خدا میتواند بداد مردم مهاجر برسد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است