آیا سفارتخانه های افغانستان جواز قاچاقبری هم دارند؟
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۱۷    ۱۳۸۹/۳/۲۷ کد خبر: 11406 منبع: پرینت

این سوال من متوجه وزارت محترم امور خارجه افغانستان است که امیدوارم در این مورد روشنی اندازند!
من تقریبا دو ماه و یا دو نیم ماه قبل در میدان هوائی منتظر یکی از اعضای فامیل بودم که از کابل به کشور بلغاریا می امد من همان روز یک زن نسبتا جوان شاید در حدود 38 و 40 ساله را با 4 و یا 5 طفل خورد سال سر و نیم سر دیدم که از کابل به بلغاریا امدند (قرار گفته همین عضو فامیلم این زن از کابل الی ترکیه و بلغاریا همراه شان بوده) بعدا دیدم که دریور سفارت افغانستان به استقبال این فامیل امده بود و بکس هایشان را به موتر اش جابجا میکرد.
این یک امر عادی بود من فکر کردم شاید عروس اقای سفیر و یا دختر ش باشد چون سن و سالس از خود سفیر خیلی جوانتر بود و نمیدانم شاید هم یکی از اعضای فامیل و یا هم بکلی بیگانه باشد.( بخدا معلوم است).
اما چیزیکه مرا به تعجب انداخت و از همان روز تا حال از خود سوال میکنم که این زن کی بود و با اقای سفیر و یا شاید هم اعضای دیگر سفارت چه قرابت و نسبتی داشت در حیرت افتاده ام و کسی نیست که به سوالات ام پاسخ دهد.

من 10 روز پیش در دفتر نمایندگی ملل متحد در بلغاریا رفتم که کاری داشتم در انجا در انتظار خانه همان زن را با اطفالش انجا دیدم او مرا نمی شناخت که من هم افغانم اما من او را میشناختم که یکی از وابستگان اعضای سفارت است. زن خیلی سراسیمه بود و وارخطا .
میخواستم پیش بروم و بگویم که اگر کار و خدمتی داشته باشد باز فکر کردم که شاید از اعضای سفارت انجا باشند.
بعد هر چند که چشمم پالید کسی از سفارت نبود نه دریوری و نه هم کارمندی. بعد من منتظر همان دوست بلغاری ام که بودم امد و از او پرسیدم که این زن برای چه امده؟ او پرسید ایا او را میشناسی ؟ در این لحظه به فکر شدم که حتما کدام گپ خو هست و برای او گفتم نه خیر او را نمی شناسم چون طفل زیاد دارد پرسان کردم گفت بلی این زن افغان است و در خواست پناهندگی داده .
من خیلی تعجب کردم که از میدان هوائی او را موتر سفارت برد که حتمی به شکل رسمی و قانونی از طریق هوائی امده و شاید هم قاچاقی ، هیچ نمیدانم. اما حالا تنها به دروازه ملل متحد پناهنده میشود. چند روز بعد که از همان رفیقم در باره ان زن پرسان کردم او گفت که ان زن گفته شوهر ندارد و یک قاچاقبر از او پول گرفته او را با اطفالش به بلغاریا اورده و رها کرده و او هیچ جای را بلد نیست.
من به راستی دلم برای او زن و اطفال سر و نیم سرش میسوزد که شاید به چه مشکلات و قبولی چه مبالغ هنگفتی خود را به بلعاریا رسانیده است.
*اما سوال من این جا است که ایا این زن یکی از اعضای فامیل کارمندان سفارت و یا جناب سفیر افغانستان است؟
*ایا کارمندان سفارت و یا سفیر صلاحیت دارند و هر کسی را در کشور مقیم خواسته میتوانند؟
* ایا اعضای فامیل دیپلومات ها میتوانند در کشور دیگه در خواست پناهندگی دهند؟
*و بالاخره ایا دیپلومات ها صلاحیت دارند که در بدل پول افغان ها را از داخل به کشوریکه مقیم هستند بخواهند و راهی باشند بخاطر پناهنده شدن افغان ها؟
* ایا این کار ها شکل قانونی دارد و یا بصورت خلاف و یا بصورت قاچاقی صورت میگیرد؟
و اگر این صلاحیت قانونی شان است در بدل چه مبالغی اجازه چنین کاری را دارند؟
امیدوارم که وزارت محترم خارجه به این سوالات پاسخ دهد و اگر چنین صلاحیت قانونی برای سفرا ودیگر کارمندان وزارت خارجه وجود دارد چرا این حق به همه داده نمی شود تا واقعا هموطنان که مستحق باشند از این حق بهره مند شوند. و درصورتی که این کار خلاف است چرا دیپلومات هاو یا سفیر دست به قاچاق و قاچاقبری می زند و قرار شنیدگی که گفتند این ها مهمانان سفیر بوده چون در میدان هوائی گفتند که بچه سفیر صاحب هم بوده اما من بچه اش را نمی شناسم .

من از یک مساله ترس دارم که اگر بعد از بازجوئی و تحقیق از این زن هر گاه افشا شود که بوسیله سفارت افغانستان از کابل به بلغاریا قاچاقی امده باز ابروی افغانستان خو ضرب صفر است. در خارج افغانستان نام خوبی هم ندارد در پهلوی نام های تروریست و جنگجو و تریاکی و هروئینی یک نام دیگه هم بخود اختصاص خواهد داد قاچاقبران دولتی، انهم که این قاجاق به نام سفیر افغانستان انجام شود. منبعد شاید دیگر هیج افغانی در کشور بلغاریا نتواند حتی اعضای فامیلش را بصورت قانونی و رسمی بخواهد چون هم ابروی مردم و هم ابروی یک دولت و یک کشور به هدر خواهد رفت و یک ضربه بزرگی بر سر مهاجرین که ار این کشور زندگی دارند، خواهد بود.

امیدورام مسولین محترم و یا هم سفارت افغانستان مقیم بلغاریا پاسخ این سوالات را ارائه دارند.( قسمی که نمی خواهم برای خواهری که پناهندگی داده صدمه برسد با حفظ حقوق دادن پناهندگی برایش)

والسلام
امان نور از کشور بلغاریا


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این به همه معلوم است که اکثر کارمندان سفارت ها خصوصا در اروپای غربی منجمله آلمان به افغانستان برنگشته و پناهندگی سیاسی داده اند و یا خود برای مدت کوتاهی به افغانستان برگشته و در تلاش برای مقرر شده مجدد میباشند که لیست این افراد زیاد است و وزارت محترم خارجه نیز از این جریان اطلاع دارد آناناینکه موقتا به افغانستان برگشته اند برای فامیل خود در کشوریکه مشغول کار بودند و میباشند پناهنگی سیاسی گرفته اند البته در این جای شکی نیست که امکان زندگی در افغانستان برای همه خصوصا برای آنانیکه برای مدتی در اروپا کار کرده اند زندگی دشواری را در پیش خواهند داشت .
بقول یک دیپلومات سابقه که خود به افغانستان برنگشته است میگوید
هر کس که به اروپا مقرر میشود با تلاش چندین ساله و حتی پرداخت تهفه و دیگر ... او از اول میداند که برگشت اش به افغانستان مورد سوال خواهد بود و به حتمال قوی برنگردد و یا اگر برگردد تنها بر خواهد گشت و فامیل را با خود نخواهد برد با وجود آنکه هر افغان میتواند مشکل آنان را درک کند ولی سوال اصلی این است پس چگونه وزارت خارجه میتواند یک گروپ با تجربه و متخصص در این وزارت بوجود بیاورد اگر بنا شود اکثر دیپلومات ها به افغانستان بر نگردند ؟
برای عدم فرار کارمندان با تجربه به خارج از کشور وزارت محترم امور خارجه افغانستان باید طرح و پلانی را در نظر گیرد تا این مشکل تا اندازه ای بر طرف گردد .
یکی از دیپلومات ها در المان بشوخی میگفت حتی وزیر صاحب وزارت خارجه پاسپورت اش در جبیب است که هر وقت دلش نخواست و یا به کار مهمی مقرر نشد افغانستان را ترک کنند نه تنها وزیر صاحب بلکه آقای کرزی و اعضای بلند رتبه دولت افغانستان که فعلا با طالبان تفاهم میکنند با آمدن طالبان یکی شان در افغانستان نخواهند ماند .
ایا شما فکر میکنید که آقای فراهی از چک برخواهد گشت ؟
آیا شما فکر میکنید که آقای اتمر در افغانستان خواهند ماند و ده ها سوال دیگر.
بهتر است گاه گاهی سایت وزین شبکه خبر رسانی افغانستان این سوالات را مطرح کند تا مردم از موضوعاتی که مامورین ارشد افغانستان در خارج انجام میدهند به مردم بنویسند .
حق جو از المان

>>>   تشکر برادرعزیزم از این احساس پاک تان که احساس مسؤلیت میکنیددر برابرخدا ، وطن، دین، ملت ومردم ا ت هست . یک عده اشخاص بی دین وبی وجدان که به چنین بی غیرت ناموس خودرا دربرابر مبلغ ناچیز بی سرنوشت میسازد ازوطن ومردمش جداساخته ودست به گدائی وبالآخره به روسپی گری میزند من به عنوان یک انسان وطبعه افغانستان اعلام مینمایم که باچنین اشخاص وافراد که نظام فعلی به حیث کارمند درادارات حکومت ویا کشورهای خارجی به نماینده حکومت ومردم افغانستان اعزام مینماید جزجنایت وخیانت درحق مردم چیزی دیگری نیست .
عازم « هدفمند» دانشجو در مسکو

>>>   اینه دگه وطندار!
تو اقه ده هر جای چرا هستی؟ ده میدان هوایی، ده دفتر ملل متحد، ده انترنت! جن هستی یا قصه جور می کنی

>>>   دوستان عزیز سلام
باز شما گندگی های سفارت افغانستان در قاهره را شور دادید و بر خود لازم میبینم که حقایق را بیان کنم
عبیدالله ترجمان سفارت از جمله دوستان سرسخت محمد محق در حالیکه خود کارمند دولت افغاستان است و پاسپورت خدمت صادر شده وزارت خارجه افغانستان دارد و راجستر شده ملل متحد هم است .
و با استفاده از بورس دولتی که اصلا مطابق به قانون حق ندارد در پوهنتون قاهره بورس ماستری گرفته و استفاده جویی میکند و بورس را محمد محق برایش داده و تاکید کرده افغاننان محصل خبر نشود.
ملا مشک عالم - قاهره

>>>   من گفته های برادران را تایید میکنم
من خود شاهد هستم که سفارت افغانستان در قاهره برای مخالفین دولت و ملت افغانستان بورس توزیع میکند .
بصیر پروانی - پوهنتون قاهره

>>>   سلام عزیزان
من خود شاهد کسی هستم که بورس پوهنتون قاهره را مبلغ پنج هزار دالر امریکایی بصیر برای پسر خاله اش از دیپلومات های افغانی خریداری کرده است .
که البته پنج هزار دالر را محمد محق تنها نمیخورد بلکه اسامی ذیل شریک هستند.
آقای سفیر دو هزار دالر
محمد محق یک هزار دالر
عبدالستار حقبین یک هزار دالر
جلال الدین جوینده یک هزار دالر
دوست که بورس را خریداری کرده دستگاه ام پی تری اش رادر ریکارد مانده و صدای محمد محق مسول فرهنگی را ثبت کرده که گفته پول را تنها من نمیخورم بلکه همه حق میگیرند.
کجاست سارنوال که حق ملت مظلوم را از این ظالمان خدا نا ترس بگیرد
م-ا- الازهر الشریف قاهره

>>>   برادر امان
این یک کاری عادی را شما مشاهده کردید. و 90 درصد حدس شما درست خواهد بود. در مالیزی ازسال 1996الی 2007 هر سفیری کی امد همه اعضای فامیل ایشان را از پاکستان ؛کابل و تاجکستان به پاسپورت های دپلوماتیک از مالیزی خارج کردند. امان الله جیحون و فرمان یکی از ان دو افرادی هستند که فامیل دپلومات قبلی عبدالقیوم کریمی را به کانادا به ویزای توریستی دپلومات وارد و وبالاخره همرای اولادش به ضد حکومت کرزی پناهنده شدند. سفیران مثل جیحون فرمان و سفیر بلغاریه همه شان قاچاقبران رسمی بودند.
عبدالله هراتی

>>>   تشکر از ابرا ز نظر نیک و دلسوزانه تا ن بر ادر اما ن نور در قبا ل وطن عز یز .
درست است که نبا ید سفا رتها چنین کا ری زشتی را انجا م دهند که ما یه سر افگند گی ملی شود.
مشر قی و ا ل

>>>   اوه برادر ها!
حال خو چند روز پیش اقای سفیر بلغاریا داوود پنجشیری در کابل بود و یکی از همکاران گفت که شاید او را وزارت بخاطر دوسیه اختلاس اش خواسه باشد . اما نمیدانم که بالاخره چه شد و این هم یک دوسیه دیگر قاچاق روی دوسیه اختلاس در وزارت حفظ خواهد شد.
بی غم باشید و لطفا تبصره هم نکنید چون از این ادم ها کسی پرسان نمی کند .
بی غم باش

>>>   حال چرا وزارت خاموش است؟ درست است که اکثر دیپلومات ها در ختم وظیفه پناهده میشوند و یا هم اعضای فامیل شان. او کار خو د شان است . نمی توان جلوش را هم گرفت.
اما این مسأله جدا است این سفیر محترم خو کسی دیگری را در بدل پول خواسته و بعدا" این فامیل رفتند و پناهنده شدند.
چون سفرآ کشور ها میتوانند برای غیر از اعضای فامیل خود برای اشخاص دیگری چون دوست و رفیق و اقوام و ... دعوتنامه روان کنند و بوسیله همین دعوتنامه سفارت همان کشور خارجی که در کابل نمایندگی دارد برایشان ویزه موقتی میدهد 2 ماهه و یا سه ماهه.
چون هر کارمند که به خارج مقرر میشود از همان اغاز کار این کارمند الی ختم وظیفه برای اعضای فامیلش مثل اولاد ، خانم.. ویزه سه ساله اجرا میگردد و فامیل دیپلومات بدو ن کدام ممانعتی میتوانند که در همین مدت سه سال به وطن شان رفت و امد کنند
اما به نظر بنده این کار اقای سفیر شکل دیگری بخود می گیرد شاید اقای پنجشیری از همان دعوتنامه استفاده کرده باشد وقتی این فامیل به بلغاریا رسیدند رفتند و پناهنده شدند . اما دیده شده که بعضا" از سفیر ها از همین صلاحیت شان سوء استفاده کرده در مقابل یک مقدار پول چنین دعوتنامه های را ترتیب داده دوست ها و اشنایان خود رااز کابل میخواهند. و این کار برای فامیلی هم که می اید خیلی مناسب و اقتصادی تمام میشه چون این بهترین راه و بی خطر ترین راه است برای فرار از وطن . مخصوصا" یک زن با اطفالش .
نوش جان اقای پنجشیری
کارمند وزارت

>>>   برادر امان جان !شما اگرازرسوائی های که درسفارت افغانستان در روسیه است بشنوید آنچه راکه شمادر سفارت افغانستان در بلغاریا دید فراموش خواهید کرد .
عازم « هدفمند » دانشجو در مسکو

>>>   از سفیر..... افغانستان که در بلغاریا است پرسیده شود شاید جواب داده بتواند .عصاب جناب همیشه خراب است خود را قانون مند میگیرد فکر نکنم که موتر سفارت بدون اجازه نفر اول سفارت بیرون براید و سفیر خبر نباشد .

>>>   دوستان عزیز
بنده هم بنوبه خود وجیبه وجدانی خود دانسته میخواهم یکی از شهکاری های سفارت افغانستان در قاهره را بیان کنم.
گذشته از اینکه دیپلومات های افغان بعد از ختم وظیفه به عوض اینکه به وطن برگردند به کشور های اروپایی فرار و پناهنده میشوند. از جمله اشرف سکرتر اول سفارت و بعد از آن شفیق سکرتر اول سفارت افغانستان در قاهره .
حال آقای جلال الدین جوینده سکرتر سوم در حالیکه وظیفه اش به اتمام میرسد تمام قوم و فامیل خود را با استفاده از وظیفه از افغانستان خارج ساخته و منتظر ختم وظیفه بوده تا به کشور سویدن پناهنده شود.
البته ضمینه سازی این پناهندگی را قونسول کشور سویدن در قاهره برایش مهیا نموده و دقیق معلوم نیست که این همه در مقابل چه ارزشی این کار را قونسول سویدن انجام میدهد. ممکن تسلیم اطلاعات سری سفارت است یا هر چه باشد.
محمد محق برای یکی از محصلین هراتی که روابط نزدیک با محمد محق سکرتر اول سفارت دارد. وظیفه سپرده تا برای فامیل خواهرش که تعداد شان 12 نفر است خانه کرایه کند که کسی خبر نشود . البته این موضوع در لیلیه پوهنتون قاهره افشا شده است .
کیست بازخواست کننده که این همه بی عدالتی ها و استفاده جویی ها را جلو گیری کند.
حتی یک تعداد محصلین با ادره لوی سارنوالی افغانستان تماس گرفته و آنها وعده داده اند اگر دلیل قاطع داشته باشید ما تمام کارمندان سفارت را توقیف میکنیم.
دردمندان -قاهره

>>>   سلام به همه ! دوستان آنچه را در بالا خواندم متوجه شدم که همین نام را وزارت خارجه کم داشت . یعنی نام قاچاقبری قانونمند. واقعا شرم اور است . یکی از موارد دیگر که خیلی هم نگران کننده است این است که فرار دیپلومات ها است. واقعا این مسئله خیلی به ضرر کشور ما است. بالاخره یک نهاد مثل وزارت خارجه زمانی میتواند تخصصی شود که افراد کاردان تجاربی از ماموریت های داخلی وخارجی شان را در اختیار این نهاد بگذارند. اما زمانیکه دوستان از ماموریت خارجی بر نمیگردند واقعا خیانتی بزرگی را به ملت میکنند ومهمتر اینکه وزارت خارجه شاید به هیج وجه تخصصی نشود. چون جای انهارا ادم های تازه نفس پر میکند که آنها باز بعد از چند سال به خارج مقرر میشوند وبا استفاده از عملکرد سلف شان آنها هم نمی آیند. وای به حال این ملت . اما من پیشنهاد میکنم به وزارت امور خارجه که برای آنعده از دیپلومات های که بعد از ماموریت دوباره به کابل بر میگردند خوب امتیاز بدهد وبه رخ آنهای بکشد که نمی آیند تا جلوی این بی بند باری ها گرفته شود. چون اینها تعهد به وطن دارند.
فردوس

>>>   من با نظریه فوق 100فیصد موافقه دارم چون دراکثریت سفارت خانه ها این کارها صورت میگیرد به طور مثال درسفارت افغانستان ( مصر ،اندونیزیا ، کویت ،ودرسفارتخانه های اروپائی وامریکائی) 100فیصد دیپلوماتان واکثر سفیران بعداز ختم وظیفه دوباره دلشان نمیشود که به وطن بازگشت نمایند . دلیل اصلی ان این است که ( سفیر وجدانشان را ضمیر اضافه از سه ویا چهار موتر سواری مودل سال ، اقامتگاه دیلوکس ومجلل ومعاش بلند دالری اضافه از کار وعملکردهای سفیران کمک های دولتی وکیسه بری خودسفیران از عواید سفارتخانه ها وکشورمیزبان به بهانه های مختلف که وزارت امورخارجه وحکومت افغانستان از اعمال که سفیر ان درکشورمیزبان انجام میدهند غافل هستند ویا اینکه خوب میدانند وزرو شان نمی رسید . چون هر یک دیپلومات را به چشم بد نگاه کند از یک طرف نی از یک طرف اواز بلند میگردد که خبردار شخص مورد نظر من است با خبر که درموردش بدون مشوره من کدام اقدامی صورت نگیرد . پس واضیح است که سفارت خانه های افغانستان درخارج محل قاچاق انسان هم است .
نتنها درسفارت چک بلکه درسفارت افغانستان مقیم کویت از سابق نرفتن دیپلوماتان بعد از انجام امورات رسمی یک پیشه شده بود به طور مثال ( واحد زاده ، عبدالجمیل جلیلی ، عقل خان ، شفیق احمد استاک ، خانم ملیحه صیقل دارند پاسپورت کشور استرلیا ، خانم لیلا ، جواد اقای فضل الله رشتین . چه کنیم همین حکومت همین وزارت امورخارجه وهمین قسم دیپلوماتان بی سر وبی پا که نه وابسته به قانون اند ونه وابسته به مردم افغانستان .
به منظور بهتر شدن روابط دیپلوماتیک میان کشورهای خارجی بهتر این است که هر دیپلوماتیکه درخارج کشور مقرر میشود باید قبل از مقرر اگر به حکم جناب ریس جمهور مقرر میگردد ویا به ام رجناب وزیر امورخارجه باید یک تهعد ویا تضمین پس امدن را به جکومت افغانستان بدهد وباید وزارت محترم امورخارجه یک اصل دیگر را درنظر داشته باشد که درتمامی نمایندگیهای سیاسی خود برای سایر دیپلوماتان خانه مفروش بگیرد تا دیپلوماتان از این ناحیه دوچار مشکلات اقتصادی نگردند .
اولین ضربه که یک دیپلومات میخورد همین است که درکشور ی که به صفت دیپلومات مقرر میشود .جناب سفیر صاحب ویا مستشار ویا جنارل قونسل صاحب خودش دریک خانه بیسار زیبا با تمامی امکانات زندگی میکند وبرای دیپلومات بیچاره کیلد خانه خالی داده میشود و برایش میگویند که تمامی وسایل خانه را باید خودت از معاش خود اماده کنید .
پس شما خواننده گرامی قضاوت کنید که اگر برای سکرتر اول ، سکرتر دوم ، سکرتر سوم مقام سفارت خانه مفروش عادی دریک اپارتمان که دارای سه ویا چهار اتاق باشد بگیرد واز همین اول دیپلومات را نگذارد که درحدود بشتر از 7000الی 10000 دالر امریکائی ضربه بخورد به یقین گفته میتوانیم که هیچگاه دیپلومات ما شوق پناهندگی را د رهیج کشو رنمیکند به غیر انهای که هوس خارجی درسر میپرورانند ونام مبارک دیپلوماتان که عاشق وطن ومصدر خدمت به مردم مهاجر وحکومت خود هستند . بد میسازند . من نمیگویئم که مانند سفیر ویا مستشار خانه مستقل داشته باشند باید درحد متوسط اگر کرایه خانه سفیر ویا مستشار 6000الی 10000دالر دریک ماه باشد برای سایر دیپلوماتان باید کرایه منزل ماهانه 1500الی 2000دالر باشد تا انها بتوانند به خوبی وراحتی دوره کار یخود را درکشور میزبان سپری نموده وبه خیر وفلاح مملکت صادقانه کار وپیکار نمایند . وبعد از انجام وظیفه دوباره به کشور برگردند .
بعضی سفارت خانه ها هستند که ویزای برای اقوام ودستان خود میکشند وبعدا انها را به بهانه های مختلف از سفارت دورمیسازند من ضرورت نمیدانم که اسم ان سفارت خانه های محترم را بگیرم اما از ما وشما کرده مقام وزارت امورخارجه بیسار بهتر میداند که سفیرانشان درکشورهای میزبان مشعول چه کارهای هستند . کار اصلی را رها نموده اند دنبال کارهای شخصی وپیدا و وند زنی به گفته یم برنامه تلویزیون اریانا که بیخاریست بیخیاریست برای سفیران این مثل بیسار خوب صدق میکند .که از این بیخاری تا که میتوانند خوب سوء استفاده نمایند که دیگر نه سفارت میماند وانها سفیر میشوند . ودراخیر یک پیام به جناب ریئس جمهور ویک پیام به جناب وزیر امورخارجه دارم که نباید از اعمال ضعیف وکارکردهای سفیران وسایر دیپلوماتان خویش درکشورهای میزبان چشم پوشی های مخفییانه نمایند . بلکه باید انها را هرچه زود تر به میز محاکمه بکشانند تا پندی برای سایر دیپلوماتان که به جای انها تقرر حاصل میکنند باشد .
با احترام حق جو کابل افغانستان

>>>   در سفارت افغانستان خوخیلی از قانو ن و قانونمندی گپ میزنند و میگویند این کار قانونی است و این کار نه ، شاید براستی این کار سفیر صاحب هم قانونی باشد و شما ها ندانسته حرف میزنید. سفیر صاحب به راستی جواز کار های سیاه را از مقام وزارت گرفته است. چونکه من چندین بار دیدم و شنیدم که سفیر صاحب مهمان دارد. حتی سال گذشته یک زن را همرای خانم ساغر دیدم و او گفت که خانم برادر سفیر صاحب است. شاید او خانم هم در سال گذشته پناهنده شده باشد . سفیر صاحب چون از سال اول این کار را انجام میدهد حتما به راستی جوازش را هم دارد
وطندار از بلغاریا

>>>   دوستان عزیز سلام مرا همه تان بپذیرید، اولتر از باید همه بدانند، که کسانکه در وزارت خارجه کار میکنند یگانه مقصد شان به خارج رفتند و قبل کردن پناهنگی است. در اینجا خود را با نکتائی های سرخ و سبز آراسته میسازند و در نهایت در یک کشوری دیگر به گدائی مینشنند. وقتی در کابل نزد شان بروی، خود را چنان فهمیده جلوه میدهد، که بگوئی از پدر و پدر دانشمند است. اینها اصلاً اولاد این وطن نیستند. سر کار من با همین ها است. و من بسیار خجالت میکشم، که با آنها سر و کار دارم. کار شان معلوم نیست غرو فششان کلی دنیا گرفته. حیف معاش که دولت برای اینها می پردازد. کشور های دیگر وقتی یک تبعه آن به کدام سفارت مراجعه میکند به آنها اولویت میدهند. از ما از دست چاپلوسی به خارجی ها. اینطور فکر میشود، که افغان ها بعوض درس دیپلوماسی درس چاپلوسی برای خارجی ها را خوانده باشند. خلاصه چندان مردمی نیستند. خوب است، که اینها از وطن ما گم شوند و به کدام کشوری دیگری برای گدائی بروند، که همین کار برای شان زیاد تر میزیبد، نه اینکه با نکتائی های سرخ و سبز مردم ما را سرگردان کنند.
بااحترام هادی از کابل

>>>   طبق اطلاع تاكيد شده وبنقل قول از عبيد جان ترجمان و تكه دار سفارت در قاهره در يكى از مجالس خصوصى برادران هراتى در مصر اينكه درعقب ختم وظيفه وبركنارى اقاى حفيظ الله ايوبى سفير كنونى وكانديد شدن يكى از سفراى اسبق وجمعيتى در قاهره همه اعضاى سفارت هم از دبلومات ها وكارمندان محلى در صدد دريافت ويزه هاى کشور های اروپایی جهت فرار و پناهنده شدن در انكشور شدند
بنقل قول از عبيد جان جناب ايوبى سفير كبير اسبق قاهره در عقب دريافت مكتوب ختم وظيفه شدنش خيلى عصبانى وناراحت شده حكومت ونظام كنونى وكرزى وشخص وزير خارجه واستاد ربانى را نفرين كرده مى رود وبراى همه كارمندان سفارت ومنجمله براى خود عبيد جان وفامليش وعده همكارى جهت دريافت ويزاى کشور های اروپایی جهت پناهنده شدن شانداده است در سابق هم ايوبى براى اقاى اشرف سكرتر اول در بناهنده شدنش در لندن همكارى نمود ه بود ومدتى قبل اقاى محق ويزاى لندن را بدست اورد وسفرى هم جهت برسى وضع در انجا جهت تصميم پناهنده شدن داشته است
طبق فرموده عبيد جان ايوبى صاحب سفير كبير دارنده باسبورت خارجى وهمه اعضاى فامليش در خارج بسر مى برند ودر مدت سفير بودنش در قاهره اكثريت اوقات در خارج وبا فاميل خود مى بود
از همين جهت است كه صلاحيت امور سفارت بدست عبيد جان ترجمان وشفيق جان لغمانى واشرف جان مى بود كه منجر به اينهمه مشكلات براى محصلين افغان در قاهره وعقب ماندن روابط دبلوماتيك دوكشور واستفاده جوى هاى دبلومات هاى سفارت از بورسهاى تحصيلى وديكر امتيازات تخصيص داده شده براى افغانستان شده است
تمنا داريم سفير جديد بتواند اينهمه مشكلات بوجود امده را از دوران سفارت ايوبى ودبلومات ها بى نظير ان حل وتصفيه نمايد
هروى

>>>   مطلبی که به نام اینجانب چاپ شده است، از قول من نیست. در این کشور بلغاریا یک افغان خیر افغان دیگر را نمی خواهد، به همین دلیل از اسم بنده سواستفاده شده است.
امان نور- بلغاریا

>>>   بخدا قسم که انقدر خنده کردیم به نوشته یکی از دوستان که نویسنده را گفته که تو خو جن استی یا چیزی دیگری که در هر جا استی... خیلی وطنی گفته...
در رابطه به سفارت خانها باید بگویم که این همه کارها از چشم گوشنگی و چشم سفیدی میشود... باید اولا علاج چشمانهای این رقم سفیرا شود... از هر کوچه و قشلاق میایند و سفیر میشوند... قوارش به سفیر نمی ماند خود را سفیر میگویند... نکتایی را بسته کرده نمیتواند خود را شیک و با سلیقه میگویند... این رقم سفیر را باید اول خوب صیقل شوند و قوارهایشان را جور کرده باز به خارج بفرستند... هر کل و کور امده در وزارت خارجه کوشش دارند که سفیر شوند... خدا دیگه خودش خوب کند افغانستان را... کجایش سیده است که سفیرای اش سیده شود...همان مثل شتر است دیگه.... خو بازهم امید دارم که وطن ما جور میشود انشاالله.
برادر مسافرتان

>>>   با عرض سلام به تمامی خواننده گان عزیز سایت خبری افغان پیپر !
خوب ! موضوع ایکه این دوست عزیز برای ما اطلاع رسانی کردند، دوستان اگر به موضوع مطروحه بیشتر بنگرند به این مطلب می رسند که : جـــز بد نام ساختن وزارت امور خارجه و سفارت دولت افغانستان در بلغاریان و همچنان کارمندان زحمت کش وزارت امور خارجه ج.ا.افغانستان جیز دیگری نیست .
دوم: این طور گب زدن و طرز فکر کردن ناشی از از یک دل نا آرام است . به عنوان مثال اینجانب ( شاید این دوست عزیز ما که در کشور بلغاریا مقیم می باشند ، ناراحتی بین این دوست با سفارت افغانستان در انجا بوجود آمده باشد ) که میتوان گفت این دوست عزیز در عرصه بزرگتر حتی وزارت این کشور درصدد بد نامی آن بر آمده باشد. که آمده.
اما این طور نیست.
در آخیر باید بگویم که ما افغانها آنچنان بی ظرفیت هستیم که اختلاف شخصی را به اختلاف قومی مذهبی نژادی و در اخیر کشوری تبدیل می کنیم.
طالقانی-ایران

>>>   شنیدم که ساغر جان پناهنده شده با کانادا. حالا نمیدانم که چقدر درست است اما اگر کسی دقیق خبر دارد ما را اطمینان بدهد.

>>>   سلام دوستان عزیز
امیدواریم با خوانندن این همه حقایق مسول پیدا شود تا داد ما ملت مظلوم از این ظالمان بستاند.
روز گذشته برای کاری اتاق یکی از محصلین رفتم . که البته اتاق محسل مذکور همجوار با اتاق یکی از محصلین خیلی نزدیک آقای محمد محق سکرتر اول سفارت افغانستان است و این محصل قصه میکرد که تا محمد محق برایش وظیفه سپرده تا در بین محصلین تجسس کند که کی برای سفارت و دیپلومات ها بد گویی یا حقایق شان را بیان میکند.
شما افغانان عزیز خوب قضاوت کنید که این سکرتر موش مانند بد بخت بجای اینکه سبب گردد ما افغان ها متحد شویم . برای خبر چینی برای محصل وطندارش پول میدهد تا خبر چینی کند .
خداوند شر تو محمد محق را از سر ما کم کند.
مسعود -پوهنتون قاهره

>>>   جایی گله نیست دست بدست هم بدهید وبرای أینده مملکت کار کنید شما خوب میدانید که مدعیان شعار های (امید و تغییر)
مسبب اصلی این قضایا هستند بخاطریکه در زمان عبد اله تمام سفارت خانه به پنچر مینها داده شده(خلاف تمام نورم های جهان) فعلأ هم کسانیکه از ایشان دفاع میکنند صرف به منظور تخریب وطن است نه اعمار أن.
احمد فواد و نظری از لندن

>>>   خداوند همه ما را هدایت نیکی نصیب کند .
سفارت افغانستان در قاهره منشا جعل و تقلب و ساخته کاری است .
از کدام کار گله دارید. اینکه محق همایون را مامور تجسس ساخته این برای همه واضح است . حتی همایون را در رادیو مقرر کرده است .
خداوند خود میداند.
ملا ملنگ آغا - پوهنتون قاهره

>>>   دوست تان در ناروی چی خبر هاست

>>>   برادران نهایت عزیز سلام
مطمین باشید هیچ سکرتر های صلاحیت ندارد چنین کار های را انجام بدهد بجر سفیر . چون سفیر نماینده خاص رئیس دولت و شخص اول سفارت است،دیگر سکرتر ها تابع امر هستند.

>>>   سلام به اقای نور نام:
اولا که شما کی هستید؟ ؟؟؟ در بلغاریا همچون شخصی به نام امان نور وچود ندارد .. اگر شما راست میگین پس بدون کدام ترس نام حقیقی خود را بگین............
حسین.... صوفیا بلغاریا

>>>   دوست عزيز اقای دردمندان-قاهره واقعا جای شرمساری و خجالت است به جاي انکه محصلين ما در کشور مصرمصروف درس و تعليم خود باشند مصروف شايعه پرانی چرنديات و مذخرفات اند و از اين غافل اند که پول تحصيل ايشان پول تمام مردم غريب و بيچاره افغانستان است.بطورمثال اگر اقای جلال الدين جوينده بعد از ختم وظيفه به کابل رفت باز قبول ميکنی که تمام گفتار ات چرنديات است .بخاطر تصديق دروغگوهی شما بعد از رفتن ايشان به کابل در همين سايت برای شما خواهم نوشت تا تمام عزيزان ازين مزخرفات شما با خبر شوند.
علی يار

>>>   در مورد نظر دو برادر .... ، بی خبر، بی دانش و بی وطن که خود را فواد و نظری از لندن معرفی نموده اند. باید بگویم که در مورد دانش، سویه و شخصیت آقای سفیر افغانستان در بلغاریا بحث نمیکنم زیرا همه میدانند که به کدام سویه است و چه تحصیلات دارد. اما در مورد قضاوت کور کورانه شما که بیانگر یک عالم تعصب، تهجر و تنگ نظری میبا شد باید گفت که این معلومات اصلا واقعیت ندارد که گویا درزمان داکتر عبدالله تمام سفارت خانه ها به مردم پنجشیر توزیع شده بود در حالیکه غیر از شما دو نفر ....، بی خبر و بی وطن همه مردم افغانستان کسانیکه از افغانستان استند و در افغانستان زندگی میکنند نیک میدانند که زمان وزارت عبدالله درخشان ترین دوره درتاریخ وزارت خارجه افغانستان بوده است.
درمورد اینکه گفته اید" پچنجر مینها " فکر کنم همه مردم افغانستان فقیر اند و برای بدست آوردن لقمه نان حلالی برای فامیل خویش ضرورت دارند تا کار شرافتمندانه داشته باشند. از انجمله مردم باغیرت وباناموس پنجشیر هم مانند سایر اقوام وطن به عوض اینکه از راه های حرام مانند کشت وقاچاق مواد مخدر ودیگر معامله گری ها ی پیدا و پنهان که واقعآ شرم اور است دست بزنند قوت و لایموت فامیل خویش را از راه حلال تهیه مینمایند که این کار آنها هیچ جای طعنه نیست بلکه جای افتخار است.

>>>   همـه مينويسند كـه سفير افغانستان در بلغاريا ، هر چه خواندم و ديدم نام سفير صاحب به چشم ام نخورد. و يا شايد هم هيچ كسي نام سفير افغانستان در بلغاريا را ذكر نكرده و يا جناب شانرا نمي شناسند. آقــــآي داود پنجشيـري ( پنچـرمـن) فعلاً سفير افغانستان در بلغاريا ميباشد. شايد كدام پنجشيري بيـوه خود را كمك كرده باشد!

>>>   برادر مسعود در پوهنتون قاهره:
السلام علیکم شما آقای محق را به جاسوسی متهم کرده اید، در حالیکه تا جای بنده ایشان را می شناسم یک آدم دانشمند متواضع می باشد، از شما خواهش می کنم که با ایشان نزدیک شوید و فیض ببرید حتما شناخت ناکافی شما در باره ایشان سبب گردیده است تا گمان سوء علیه ایشان بکنید ایشان دست بالای در مسایل اسلامی دارند و نویسنده توانای هستند
. برادرتان فیروز از کابل

>>>   دوستان عزعز
من تمام نوشته ها را خواندم خوب است که همه سفیران و دیپلوماتان تنها به نام افغان به دیګر کشور ها پناهنده شود که ما از شر شان خلاص شویم این را هم نیدانید که یکی از انها هم دیپلومات تیست کسی پنچیرمین کسی چه و کسی چه بلا د پس شان
نور جان از کابل

>>>   سلام خدمت تمام دوستان و خوانندگان افغان سایت
بنده ضمن تقدیم سلام و احترام میخواهم یک موضوع را بدانم چرا وزارت خارجه در انتخاب دیپلومات ها دچار خطا میگردد. و یا اینکه اصلا دیپلومات به تمام معنی وجود ندارد.
شما خود قضاوت کنید تا جایی که محصلین که از مصر فارغ گردیده و در وزارت خارجه افغانستان وظیفه اشغال کرده اند و بعد از چند مدت همین ها منحیث کارمند دیپلوماتیک در سفارت خانه ها مقرر میگردند.از جمله مرتضی هراتی که چهار سال فاکولته را در شش سال تمام کرد و ورسجی تخاری که چهار سال فاکولته را در شش سال با د. سال ناکامی و بلاخره در دور سپتمبر که همه ناکام ها میباشند فارغ و به مجرد فارغ شدن و واسطه پدر مرتضی جان منحیث کارمند دیپلومات در وزارت خارجه مقرر گردید. شما خود فکر کنید کسی که بسیار به مشکل فاکولته را تمام میکند چگونه آدم میباشد که منحیث دیپلومات وظیفه اجرا کند.
در کشور های دیگر کسیکه در وزارت خارجه مقرر میگردد از جمله ممتاز ترین انخاب میگردند.
بهر حال برادر فیروز خان میدانم که شما یک انسان نیک هستید و همه باید بداند و میداند. شما باور کنید در طول مدتی که من در مصر هستم کسی را نیافتم که شما را بد بگوید علت اینست که شما خوب هستید .
اینکه شما محمد محق را دانشمند قلمداد کردید من به احترام سخن شما میپذیرم. ولی شیظان بسیار عالم بود و حتی استاد ملایکه ها بود . ما چی کنیم که محق دانشمند است . ولی چرا سبب بد بختی میان محصلین میگردد. و همایون هراتی را به پول یا هر چه که باشد اینکه او را به خانه دعوت میکند یا هر چه باشد . یا وعده بورس ماستری یا هر عندان که باشد . علت این همه تجسس چیست ما باید بدانیم . آیا شما محمد محق کارمند سفارت است یا کارمند استخبارات افغانستان یا کدام برای کدام کشور دیگر جاسوسی میکند.
شما فکر میکنید که اعمال شما دیپلومات ها از نظر پنهان میماند نخیر.
خداوند هدایت کند همه ما و شما را
مسعود – پوهنتون قاهره

>>>   برادران محصل عزیز در کشور مصر
تا جاییکه من متن مقاله فعلی و نظریات شما عزیزان را خوانندم و بسیار اظهار تاسف کردم بر حال ما ملت مظلوم و بیچاره . چرا ما ملت اینقدر بد بخت هستیم که خارجی هم ظلم میکنند و بقیه ظلم و بد بختی را افغانان بالای هم روا میدارند.
البته من کسی هستم که سالیان دراز را در مصر بسر برده ام و مشغول کسب علم هستم.
در مورد اتهامات که شما بر بالای سفارت افغانستان در قاهره دارید تا جایی همه معلومات ها درست است مثلا فرار و پناهنده شدن دیپلومات های افغان مقیم قاهره.
و دیگر مداخله مغرزانه دیپلومات ها و ایجاد تفرقه بین محصلین یک از مهم ترین فعالیت های دیپلومات ها را تشکیل میدهد. بطور مثال و حقیقت که همه این موضوع را میدانند و حتی وزیر صاحب معارف هم اطلاع کافی دارند.
محمد محق سکرتر اول سفارت که از جمله شعله ای های زمان حفیظ الله امین بوده که در زمان مکتب اش عضویت و سبب بد بخت شدن مسلمانان افغانستان شده است. پدر محمد محق که مستنطق ریاست امنیت یا اداره استخباراتی حفیظ الله امین در هرات را عهده دار بوده و ملت مظلوم را بالای منقل ایستاده و ناخن های ملت را میکنده است.
و حال بخاطر این همه تغییر نام و بد بختی هایش در رشته فلسفه اسلامی از ایران ماستری گرفته است .
ما نمیتوانیم او را دانشمند اسلامی بنامیم چنانچه برادر فیروز نوشته اند. بنده به شخص فیروز خان نهاین احترام دارم ولی چون ایشان معلومات کافی در باره محمد محق ندارد اینطور فکر میکنند. پدر محمد محق مدال ننگ آور حفیظ الله امین را برای اذیت و آزار ملت به سینه زده است . و حال شما او را دانشمند اسلامی خطاب میکنید.
چون وزیر خارجه اسپنتا از جمله شعله ای ها است وی را مقرر کرده در حالیکه در هرات شعل استادی بیش نداشت.
شما هرات بروید و نام پدر محق را بگیرید و ببینید که مردم چگونه وی مورد نفرین قرار میدهند.
بهر حال خداوند روز آخرت همه را جزایی خیر و شر میدهد.
گرچه من کدام دشمنی شخصی با محمد محق ندارم ولی همه این موضوعات بخاطر حق نوشتم نه کدام غرض شخصی. نه کدام کاری دارم و نه ترسی.
بهر حال من این کار برادر محق را برای نفاق انگیزی و پول دادن برای دوستان اش برای تجسس محکوم میکنم. گرچه بچه های افغان در مدینه البحوث میگویند که محق میخواهد یکی از هراتی ها را ریس اتحادیه افغانان بسازد .
بهر حال امیدوار هستم ما افغانان همه این بد بختی ها را فراموش و دست به دست هم بدهیم و تا وطن آرام داشته و معادن را استخراج و وطن را شگوفان سازیم.
د/ حق جو - الجامعه الازهر الشریف الاسلامیه مصر

>>>   برادران عزیز آقای مسعود جان و استاذ حقجو در قاهره
احترامات بنده را قبول نمائید
نوشته های شمارا خواندم تشکر از شما که بنده را آدم نیک خطاب کردید امیدوارم که چنین باشم، اما در ارتباط به استاد محق معلومات را که شما ارائه کردید نمی توانم تصدیق کنم و نه رد، باید در مورد ایشان تحقیق کنم، در زمانیکه من درآنجا بودم آقای محق را آدم نیک و دانشمندی یافتم، بهرحال توصیه بنده به شما برادران این است که از همه چیز بیشتر به درسهایتان اولویت بدهید چون من تجربه کافی دارم امتحانات پوهنتون های قاهره و ازهر بسیار مشکل است باید که به تعلیم خود مشغول باشید زیراکه دوران محصلی و دوران مسافرت سختی های فراوان را در بر دارد باید تحمل کنید، یک محصل خصوصاً در دیار هجرت و دور از وطن توقع و انتظارات زیاد می داشته باشد بویژه از نگاه مالی و تشویق و خصوصاً از جانب سفارت که یگانه مرجع رجوع محصلین به آنجا می باشد، اعضای سفارت باید با برادران محصل رفتار نیک داشته باشند نه تنها اینکه رفتار نیک بلکه درصورت امکان با ایشان از هیچ نوع همکاری دریغ نکنند، بهرحال این توقع محصلین اکثراً برآورده نمی شود، اما باید مأیوس نشوید دیر یا زود از پوهنتون هایتان فارغ می شوید زمان بسرعت درگذر است باید از صبر تحمل و بردباری کار بگیرد انشاءالله به جایگاه خوبی درآینده می رسید. امیدوارم که از پرحرفی زیاد دردسر برایتان ایجاد نکرده باشم به همینقدر اکتفا می کنم موفق و کامگار باشید
برادرتان فیروز از کابل

>>>   برادران ودوستان خوانند سایت شبکه اطلاع رسانی افغان
از انجای بنده نویشته های کسانی راکه از قاهره نویشته کرده اند خواندم وانتقادهای راهم که متوجه برادر محق کردند بنام برادر مسعود از دانشگاه قاهره گویا از محق انتقاد کرده است بنده خبر دارم که ما دونفر محصیل در دانشگاه قاهره بنام مسعود داریم در این روز ها مصروف امتحان هستند فکر میکنم که وقت ندارند که یک چنین موضوعات بی پردازند وکدام کشیده گی هم با آقای محق ندارند قراری معلوات بنده واز ظرف دیگر هم بنده هم به عنوان یک دانش آموز میدانم ومفهمم که آقای محق یک دانشمند و90درصد محصیل به ایشا ن احترام دارند برادران نویشته های را د حق جو کرده است بنام مستعار ایشان یک شخص بنام عبد الله عطای از هرات است که در ظاهر با محق دوست اما ایشان تما م این نویشتهار ادر مورد محق بنام مسعود وبنام حق جو وغیر و انجام مدهد وشخصی ایشان یکسی است که با تمام نیرنگ سفیر هارا در محوری جادوگرای خود جذب کرده تمام معلوات های سفارت را گرفته به جهت های نا معلوم تجارت میکرد اما انیکه محق مانع این عملکردههای آن گرده حا لا دست به چنین نویشته میزند تا شخصیت محترم محق را خدشه دار کند برادران شما وآقای محق خوب باید بدانند که کسی از هرات نباشد ودر هرات زندگی نداشته باشد چطور از زندگی وگذشته محق وفامیل محق باخبر است باید جناب محق صاحب دقیقا متوجه شده باشد
محمد سبحانی قاهره

>>>   بیائید سر اصل موضوع در بلغاریا صحبت کنید ، شما ها در قاهره به جان یکدیگر چرا افتاده اید؟

>>>   فيروز جان جالب است محصلين را به درس خواندن واستفاده از وقت شان توصيه مى كنى ايا خودت جرا با ين توصيه ها خود عمل نمى كردى درضمن عجبتر از همه توصيه شما براى اعضاى سفارت جهت رفتار نيك وتقديم همكارى هاى لازمى با محصلين واعتراف شما براينكه توقع محصلين از سفارت براورده نمى شود وبعدم مايوسى ايشانرا توصيه مى كنى اينهمه تناقضات بيسار جالب است اينهمه را جرا جناب شما دروقتى محصلى وبعدا دروقت سكرتريت سومى خود اجراء نكرديد بلكه بيوسته در صدد خلق مشكلات وهمدستى با بقيه كارمندان مشكل تراش سفارت بوديد
درتائيد سخنان بردر ما محمد سبحانى از قاهره بايد اضافه كرد كه يكى از علل واسباب اينهمه مشكلات كنونى در سفارت افغانستان درقاهره همانا اقايان عبدالله عطائى وبرادرانش عبيد جان ترجمان واقاى هروى نطاق مى باشند كه با امدن هر سفير ودبلومات جديد اورا در احاطه خود قرار ميدهند اميدواريم سفير جديد در دام اين باند قرار نيابد وخودرا از الوده ساختن با يشان نجات دهد تا سرنوشت وى اقاى ايوبى وشيرزوى نشود
ورسجى

>>>   دوستان عزیز و خوانندگان محترم افغان
تا جاییکه من متن موضوع و انتقادات برادران را مطالعه کردم بدین نتیجه رسیدم که چرا تا این بد بینی ها در بین محصلین و اعضای سفارت وجود دارد. من تا جاییکه اطلاع دارم یک سلسله نزاکت های بین محصلین با سفارت و حتی بین خود اعضای سفارت وجود دارد.
ثانیا" میاییم بالای موضوع متن و انتقاد برادر محمد سبحانی از پوهنتون قاهره . گرچه بنده تمام محصلین جامعه قاهره را نمیشناسم و لاکن با تماس تلیفونی با برادران دوست دریافتم که کسی بنام محمد سبحانی در پوهنتون قاهره نیست. و یک محصل بنام سبحان است که پسر کاکای خسر احمد شاه مسعود است . ماشا الله خانواده احمدشاه مسعود از بورسیه های پوهنتون قاهره سالانه سه نفر حق فوق العاده دارند. چون خسر بره احمد شاه مسعود هستند در حالیکه همین ها میگویند که مسعود در خانه اش راه نمیداد و حالی بنام مسعود استفاده جویی میکنند. خسر بره کلان مسعود که خالدین نام دارد که همه او را منحیث یک لوده میشناسند و تنها هشت نفر از فامیل خسر بره مسعود از بورسیه ها استفاده میکنند. سفارتیان ما هم بنابر نزاکت ها بخاطر راشدین جنرال قونسول افغانستان در دبی همه لوایح و قانون را زیر پا کرده و سالانه سه بورسیه را برایشان تخصیص میدهند و شما برادریان اگر در این ارتباط شک دارید سری به جامعه قاهره بزنید ببینید که ترانسپورت پنجشیری ها شده است.
در ارتباط داکتر صاحب عطایی شما فرمودید و شما اصلا با برادر عطایی ننشسته اید و آیا شما خود را این حق را میدهید که محق را با جناب داکتر صاحب عطایی برابر کنید . اگر چنین کنید خداوند روز آخرت از پیشتان بازخواست خواهد کرد.
استاد دوکتور عطایی عالم و افتخار افغانستان است . شما او را به یک شعله ای برابر میدانید. آیا پدر جناب عطایی را با پدر محق مستنطق اگسا حفیظ الله امین برابر میکنید؟
بهر حال امید وار هستم این همه مشکلات ما حل شود و روزی استاد عطایی بر کرسی محق تکیه زند که این وعده استاد عطایی برای محق است.
د/حق جو / الجامعه الازهر الشریف الاسلامیه - قاهره

>>>   بری د ست تا ن خلا ص همین کا رما است نر واری مکینیم.
کمیسون قا چا قبر ا ن افغا نستا ن

>>>   لطفا این نظر را به نشر برسانید دراین نوشته حقایقی وجود دارد
هموطن شما از سویدن بشما مینویسد
یکی از اقوم نزدیک مارشال صاحب که مدت ده سال است در برلین اشته نظامی میباشد در تمام این مدت بیشتر از ده ماه را در محل کار خود یعنی دربرلین نبوده و معاش ماهانه بیش از 3500 هزار یورو به اظافه پول بیمه و کرایه خانه ازدولت افغانستان به کمک مارشال صاحب میگیرد بردن افراد از یک مملکت به مملکت دیگری ازجمله کارهای شخصی او میباشد .
به گفته بعضی از افغان ها در سویدن و المان اتشه نظامی درموتر سیاه رنگ با نمره پلت دیپلوماسی خود افراد را از پولند ، اتریش ، هالند و سویدن به شهر های مختلف اروپا غربی میبرد ولی معلوم نیست برای چه منظوری .. خصوصا از پولند که ماهانه یک باربه ان مملکت سفر میکند که او اغلب در محل وظیفه نمیباشد و به قول خودش مهمانان سیاسی را انتقال میدهد که معلوم نیست این مهمانان سیاسی چه کسانیی میباشند و طوریکه یک برادر از یک کشور به کشور دیگر جابجا میشوند آیا وزارت دفاع ازوضعیت این مسؤل اشته نظامی اطلاع دارد ؟
آیا تا حال کسی از حضور چنین اتشه نظامی در برلین المان آن هم در سفارت افغانستان مطلع میباشد آیا تا حال این فرد در روابط نظامی افغانستان و المان کدام مقاله نوشته یا کدام فعالیتی نشان داده این ها همه سولاتی میباشند که وزارت محترم دفاع باید پاسخ بگوید واگر به هموطنان پاسخ نمیگوید خود به بررسی این موضوع به پردازد تا حقیقت معلوم شود .
درافغانستان قانون و مسؤلیت پذیری وجود ندارد اگر وزرات دفاع به این موضوع رسیدگی نکند این اعتراض ها به زبان های المانی و انگلیسی به وزارت دفاع المان ارسال خواهد گردید به احتمال قوی وزارت دفاع المان به عنوان مملکت مهمان دار از وجود چنین اشته نظامی دربرلین اطلاع ندارد واین فرد را اصلآ ندیده است .
لطفا هموطنانیکه از این جریان بیشتر معلومات دارند نظریات خود را بنویسند این موضوع تا بررسی وزارت دفاع افغانستان پی گیری خواهد شد تا ازاین طریق اطلاعاتی درمورد کارمندان دولت افغانستان در خارج از کشور که خود دولت ازآن مطلع نیست با خبر شود تشکر
کریم از سویدن

>>>   سلام به کمیسیون قاچاقبران افغانستان نا اقای شفیق فهیم اشته نظامی ... افغانستان در برلین را نیز به این لیست اظاف نماید
قاچاق گبرک از منش

>>>   سلام برای همه خوانندگان گرامی:
اولآ وزیر صاحب وزارت امور خارجه ثانیآ معین های محترم ثالثآ تمام کارمندان وزارت خارجه صرف با نکتائی پوشیدن و گردن خود را در دنیا بسته نمودن کدام مشکل حل نمیگردد تمام شما باید خجالت بکشید ، آیا شما انسان هستید زره احساس دارید ؟ آیا در وجود شما خون که در گردش است کدام نوع خاصیت دارد که باعث غیرت و یا تفکر شما در قسمت این وزارت باشد همیشه طوریکه مشاهده میگردد در تمام نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج و همچنان در داخل خود وزارت خارجه یک چور چپاول ، وطن فروشی ، خیانت و جرم جنایت جریان دارد . اگر شما از وزیر گرفته تا مامور حاضری وزارت خارجه کمی هم غیرت داشته باشید و یا ننگ افغانی داشته باشید با این همه سر صدا ها پائین داده و مثل اشخاص پاک نفس در مقابل مطبوعات حاضر میشود و حقیقت را روشن میسازد ، خاموشی شما خانین به این مفهوم است که صد در صد فساد ، جرم ، جنایت وطن فروشی در این وزارت به اوج خود رسیده است.

>>>   سلام عزیزان !
از نظر نویسندگان محترم چنین برداشت نمودم که محصلین افغانی در قاهره بعوض اینکه در فکر دروس خویش باشد در فکر منافقت اند که از جمله منافقین شمرده میشوند .

>>>   شیر تان قاچاقبران افغانستان
هاشمی از کابل

>>>   حقجو جان خدانكند كه عبدالله جان عطائى بركرسى جناب استاد محق تكيه زند جون ايشان خلطى از حقد وحسادات وحس انتقام جويانه ومتنفر بودن از همه مخلوقات زمين مى باشد باوجود اينكه عبدالله جان عطائى اكنون كدام نقش رسمى در سفارت ندارد اما اين حقيقت اشكار براى همه ما محصلين در اينجا است كه طول سالهاى قبلى بسب ضعف اداره سفارت ووجود دبلومات هاى جون شفيق جان واشرف جان وفيروز جان و با برادر خود عبيد جان ترجمان واقاى عبدالرووف هروى ريشه بدبختى ها اختلافات بدبينى ها وتنفر را ميان سفارت ومحصلين افغان در مصر بشمار مى ايد
على يار

>>>   یکی از قاچاقبران حرفوی وکار کشته فردی بنام امان است که به برکت خیانت هایش درسفارت افغانستان دراوکراین مانند اختلاس،قاچاقبری ،دوبه گری فریب کاری وغیره وغیره فعلا معاون قونسلی مقرر گردیده است .هموطنان شما چه توقع دارید اگر چنین قاچاقبر در یکی از سفارت خانه ها مقرر گردد باز چه خواهد کرد .جواب روشن است

>>>   برادران عزیز القدر و خوانندگان محترم افغان سایت
بنده از جمله محصلین جامعه قاهره میباشم. و در مدت یک سال که بنده در لیلیه جامعه قاهره زندگی دارم بسیار مشکلات را تماشا میکنم.
تا جایی اطلاعات برادران درست است . ولی تا جایی غلت. من همه متن را خواندم و انتقاد های برادران را و کسی بنام فیروز همه را خوب نصیحت پدرانه کرده است که متاسفانه بنده افتخار آشنایی شان را ندارم. وقتی از بچه ها پرسیدم گفتند که مسول قونسولی بوده و انسان بوده که بسیار خیر خواه ملت و مشکل اش این بوده که از قانون بو نمیبرده است. بدلیل اینکه بچه ها قصه میکنند که از جمله کسانی که به جعل و واسطه بورس پوهنتون قاهره را گرفته اند کمک فراوان کرده منجمله . کسی بوده بنام عبدالصبور که بورس مصر برایش داده شده بوده قانونا" ولی عبدالصبور نام به مصر بمیاید و از ایران ناپدید میگردد و حتی فامیل اش وی را خیلی دنبال میکنند ولی درک و احوال اش گم میشود. ولی بجای عبدالصبور مفقود یکی از برادران بدخشان که در زمان حکومت فراری ربانی بوده با استفاده از پاسپورت عبدالصبور مفقود با جعل ( فوتو چنج) به مصر آمده و کسی متوجه اینموضوع نمیشود. نام کسی که پاسپورت را فوتو چنج کرده مصطفی از بدخشان است. و برادر فیروز با استفاده از مهر قونسولی سفارت برای مصطفی نام پاسپورت صادر و برای تمام ادارات مصر رسما مکتوب مینویسد که اسم مصطفی اشتباها عبدالصبور نوشته شده است البته اینکار بعد از زمان صورت میگیرد که در آن زمان که مصطفی نام به مصر آمده بوده فیروز محصل بوده در جامعه قاهره.
تا هنوز فامیل عبدالصبور کدام اطلاع از پسر مفقود شان ندارند. و تا جایی که مصطفی نام و دوستان اش این موضوع را پنهان کرده بودند ولی این موضوع چند ماه است که افشا شده است. عبدالصبور مرحوم را مصطفی نام در ایران در سه راهی افسریه منطقه تهران با استفاده از زهر مسموم و به قتل رسانده و جسدش را در خرابه ها انداخته اند و چند روز بعد پولیس ایران جسد عبدالصبور را پیدا کردند که اسناد برای ثبوت هویت اش بدست پولیس نیافتاده و دوسیه اش در دفتر پولیس راجستر است.
حال سوال من از برادر فیروز خان اینست که به کدام صلاحیت اینکار را کرده و خون بهای قتل عبدالصبور را کی باید پرداخت؟
شما برادر فیروز با استفاده از موقف و تغییر اسم مصطفی شریک در قتل هستید و این را بدانید که خداوند انتقام میگیرد.
البته من این موضوع را از برادران افغان در پوهنتون قاهره شنیدم و این موضوع باید دنبال شده و قاتلین به جزای اعمال شان باید برسند.
حال شما محصلین را به صلح و درس تشویق میکنید. اعمال خودتان را چه کسی بررسی کند.
مسولین سفارت مسول تحقیقات هستند و باید جواب گوی این همه بی عدالتی ها هستند.
جامعه قاهره- مصر

>>>   دوستان عزیز
من سخنان داکتر صاحب حق جو را تصدیق میکنم اینکه پنجشیری ها جامعه قاهره را به محاصره در آورده اند . و این موضوع خیلی جالب است که بین خود هم جور نیستند و بین خود هم پارت و پارت بازی دارند.
در مورد خالدین بنویسم . ایشان با استفاده از نام خسر بره بودن مسعود خیلی استفاده های نا مشروع میکند و سفارت پرده بر روی اعمال اش میندازند.
تمام روز دنبال .....بازی و دنبال اینست که ........ کجاست. شما قضاوت کنید آیا مسعود زنده میبود این را میگذاشت؟؟؟؟؟
تا وقتیکه در پوهنتون قاهره البته در لیلیه زنده گی میکرد کارش نفاق انگیری در بین محصلین و تبلیغ تاجک و پشتون و هزاره و ازبک بود.
و چه غم دارد ویزه پنج ساله دبی در پاسپورت اش بوده و ماهانه دبی و همه دنیا را به عیاشی میگذراند و شاید فامیل اش فکر کنند که مشغول درس میباشد.
احمدزی – جامعه قاهره

>>>   برادران عزیز
یک برادری که حتی نامش راهم نویشته نکرده است اما در اخر جامعه قاهره - مصر نویشته کرده
در مورد عبد الصبور ومفقود بودن آن نویشته
اولا: به این برادر بیگویم که الحمد الله عبد الصبور داری صحت وسلامت بوده نه مفقود است ونهم کشته شده بنا به مشکلات وملاحظه که داشت بود نخواست که در بورس بیاید او حتی در آن وقت اصلا در ایران نبود وحالا هم نیست در پهلوی فامیل محترمش بنا به معلومات که بنده دارم فعلا فاکولته را خلاص کرده مصروف کار است وباید گفت که ایشان از بدخشان است نه ازجای دیگر وبنده آشنای کامل به او دارم و درآن وقت من با موافقت ایشان در عوض این که بورس از بین میرفت من به عنوان یک افغان از آن استفاده کردم
دوم : در مورد تبدیل کردن نام باید گفته برادری عزیز این تنها مشکلات من نبوده چندین تن در دانشگاه الازهر شریف بود که آنهام یک چنین مشکلات را داشتند واین موضوع در طی یک موافقت سفارت افغانستان که در آن وقت جناب محترم شیرزی صاحب سفیر بودن وزارت خارجه " وزارت داخله "و وزارت تحصیلات عالی مصر دراین مورد بتوافق رسیده اول برادران دانشگاه الازهر وبعدشم من از این تصمیم استفاده کردم این از صلاحیت جناب فروز نبوده این در اثر توافق سفارت افغانستا ودولت مصر و سه مرجعه اساسی آن در فوق زکر کردم صورت گرفته است
اما جناب شما خواستید یک فکاهی بیگوید واین هاوه گوی شما بشتر شباههت به یک سنه کومیدی دارد که مشاهد ویا تماش گر را نخنداند
مصطفی قاهره

>>>   من هم نوشته خواهر یابرادری که دررابطه به امان نوشته اند تصدیق میکنم امان شخصی است که ازپدر من مرحوم سناتور ابراهیمی نیز مبلغ 5000 دالرگرفته بود وبرایش وعده ویزه یکی از کشور های غربی راداده بود این شخص فریبکاربعدازختم وظیفه از اوکراین فرارکردوپول پدرم را مسترد نکرد خداوند درروز آخرت جزای این فریبکار رابدهد بسیار متاسفم که او حالا معاون قونسلی وزارت خارجه مقرر شده است

>>>   من کارمند سابقه دار وزارت خارجه هستم تا جائیکه بمن معلوم است عنقریب شهرت قاچاقبران که بحیث ماموردر سفارت خانه ها ویا دروزارت خارجه کارمیکنند به نشر خواهم سپرد

>>>   لطفا این نظر را به نشر برسانید دراین نوشته حقایقی وجود دارد
هموطن شما از سویدن بشما مینویسد
یکی از اقوم نزدیک مارشال صاحب که مدت ده سال است در برلین اشته نظامی میباشد در تمام این مدت بیشتر از ده ماه را در محل کار خود یعنی دربرلین نبوده و معاش ماهانه بیش از 3500 هزار یورو به اظافه پول بیمه و کرایه خانه ازدولت افغانستان به کمک مارشال صاحب میگیرد بردن افراد از یک مملکت به مملکت دیگری ازجمله کارهای شخصی او میباشد .
به گفته بعضی از افغان ها در سویدن و المان اتشه نظامی درموتر سیاه رنگ با نمره پلت دیپلوماسی خود افراد را از پولند ، اتریش ، هالند و سویدن به شهر های مختلف اروپا غربی میبرد ولی معلوم نیست برای چه منظوری .. خصوصا از پولند که ماهانه یک باربه ان مملکت سفر میکند که او اغلب در محل وظیفه نمیباشد و به قول خودش مهمانان سیاسی را انتقال میدهد که معلوم نیست این مهمانان سیاسی چه کسانیی میباشند و طوریکه یک برادر از یک کشور به کشور دیگر جابجا میشوند آیا وزارت دفاع ازوضعیت این مسؤل اشته نظامی اطلاع دارد ؟
آیا تا حال کسی از حضور چنین اتشه نظامی در برلین المان آن هم در سفارت افغانستان مطلع میباشد آیا تا حال این فرد در روابط نظامی افغانستان و المان کدام مقاله نوشته یا کدام فعالیتی نشان داده این ها همه سولاتی میباشند که وزارت محترم دفاع باید پاسخ بگوید واگر به هموطنان پاسخ نمیگوید خود به بررسی این موضوع به پردازد تا حقیقت معلوم شود .
درافغانستان قانون و مسؤلیت پذیری وجود ندارد اگر وزرات دفاع به این موضوع رسیدگی نکند این اعتراض ها به زبان های المانی و انگلیسی به وزارت دفاع المان ارسال خواهد گردید به احتمال قوی وزارت دفاع المان به عنوان مملکت مهمان دار از وجود چنین اشته نظامی دربرلین اطلاع ندارد واین فرد را اصلآ ندیده است .
لطفا هموطنانیکه از این جریان بیشتر معلومات دارند نظریات خود را بنویسند این موضوع تا بررسی وزارت دفاع افغانستان پی گیری خواهد شد تا ازاین طریق اطلاعاتی درمورد کارمندان دولت افغانستان در خارج از کشور که خود دولت ازآن مطلع نیست با خبر شود تشکر
کریم از سویدن

>>>   جهل كارى وتقلب وتصديق شهادتنامه تقلبى مرحله فاكلته افغانستان وحتى ماسترى توسط اقايان فيروز جان وشفيق خان لغمانى وعبيد جان ترجمان در مقابل هزار دالر صورت مى يافت واكثريت محصلين افغان در دوران كه اين اشخاص در سفارت كارمى كردند توانستند با تصديق سفارت بر شهادتنامه هاى تقلبى ليسانس بوهنتون كابل به مرحله ماسترى جامعه دول عربى در شهر قاهره شامل شوند جاى مسخره وتمسخر اينجا است كه يك محصل كه در صنف اول ويادو فاكلته الازهر يا قاهره مى بود در عين زمان مشغول ماسترى در جامعه دول عربى مى بود ودر حاليكه موفق به ادامه مرحله فاكلته خود نمى شد قبلا سند ماسترى را از معهد جامعه دول بدست مى داشت كه اضافتر از شصت الى هفتاد محصل با اسناد جهلى تصديق شده توسط سفارت به اين كار دست زدند كه جمله يكى از اين محصلين اقاى عبد الله عطائى برادر عبيد جان ترجمان كه با همين سند جامعه دول شامل مرحله داكترى در الازهر شد واكنون ادعاى داكترى را دارد اين تقلب وجهل كارى وتصديق اسناد جهلى افغانى توسط شفيق لغمانى وفيروز وعبيد ترجمان به اندازى رسيد كه حتى براى محصلين كشور هاى خارجى مختلف اسناد تحصيلى تقلبى افغانى را تهيه نموده در بدل هزار ها دالر تصديق مى كردند واين محصلين توسط همين شهادتنامه هاى تقلبى شامل تحصيلات در بوهنتون هاى مصر مى شدندبرعلاوه اينكه اين دبلومات صاحبان هر كدام براى خود اسناد تحصيلات عالى منسوب به بوهنتون كابل ساخته وانرا با مهر سفارت تصديق نموده خودرا شامل ماسترى وخواهان شموليت در مرحله داكترى هم با استفاده از بورسهاى تحصيلى افغانستان طوركه شفيق خان نمود كه بايد اين اقايان دبلومات هاى تقلبى درسفارت افغانستان در قاهره مورد تحقيق ومحاكمه ومجازات قانونى قرار يابند
احسان

>>>   برادر امان
این یک کاری عادی را شما مشاهده کردید. و 90 درصد حدس شما درست خواهد بود. در مالیزی ازسال 1996الی 2007 هر سفیری کی امد همه اعضای فامیل ایشان را از پاکستان ؛کابل و تاجکستان به پاسپورت های دپلوماتیک از مالیزی خارج کردند. امان الله جیحون و فرمان یکی از ان دو افرادی هستند که فامیل دپلومات قبلی عبدالقیوم کریمی را به کانادا به ویزای توریستی دپلومات وارد و وبالاخره همرای اولادش به ضد حکومت کرزی پناهنده شدند. سفیران مثل جیحون فرمان و سفیر بلغاریه همه شان قاچاقبران رسمی بودند.
عبدالله هراتی

>>>   سلام به همه ! دوستان آنچه را در بالا خواندم متوجه شدم که همین نام را وزارت خارجه کم داشت . یعنی نام قاچاقبری قانونمند. واقعا شرم اور است . یکی از موارد دیگر که خیلی هم نگران کننده است این است که فرار دیپلومات ها است. واقعا این مسئله خیلی به ضرر کشور ما است. بالاخره یک نهاد مثل وزارت خارجه زمانی میتواند تخصصی شود که افراد کاردان تجاربی از ماموریت های داخلی وخارجی شان را در اختیار این نهاد بگذارند. اما زمانیکه دوستان از ماموریت خارجی بر نمیگردند واقعا خیانتی بزرگی را به ملت میکنند ومهمتر اینکه وزارت خارجه شاید به هیج وجه تخصصی نشود

>>>   به منظور بهتر شدن روابط دیپلوماتیک میان کشورهای خارجی بهتر این است که هر دیپلوماتیکه درخارج کشور مقرر میشود باید قبل از مقرر اگر به حکم جناب ریس جمهور مقرر میگردد ویا به ام رجناب وزیر امورخارجه باید یک تهعد ویا تضمین پس امدن را به جکومت افغانستان بدهد وباید وزارت محترم امورخارجه یک اصل دیگر را درنظر داشته باشد که درتمامی نمایندگیهای سیاسی خود برای سایر دیپلوماتان خانه مفروش بگیرد تا دیپلوماتان از این ناحیه دوچار مشکلات اقتصادی نگردند

>>>   رئیس جمهور دستور داد چگونه گی سقوط سقف یک صنف درسی در ننگرهار بررسی گردد
حامدکرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان مراتب همدردی و تسلیت عمیق خویش را به بازمانده گان شاگردان یکی از مکاتب ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار که در اثر سقوط سقف صنف درسی شان کشته شدند، ابراز می کند.
روز چهارشنبه در اثر سقوط سقف آهن چادری یک صنف درسی در یکی از مکاتب ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار برعلاوه کشته شدن پنج متعلم تعداد دیگر نیز جراحت برداشتند.
رئیس جمهوری اسلامی افغانستان از بروز این واقعه به شدت متاثر شده و به مقامات وزارت معارف هدایت داد که چگونه گی این رخ داد را با جدیت بررسی نمایند و همچنان تدابیری را اتخاد کنند تا جلو تکرار چنین واقعات گرفته شود.
همچنین رئیس جمهور به مقامات وزارت صحت عامه هدایت داد تا در تداوی سریع مجروحین با جدیت اقدام کنند.

>>>   به دنبال حذف فرانسه نایب قهرمان دور قبل جام جهانی از رقابت های جام جهانی2010، ایتالیا مدافع عنوان قهرمانی نیز با یک شکست و دو تساوی از گردونه بازی ها خارج شد.
امروز با برگزاری دو مسابقه همزمان، بازی های گروه F به پایان رسید. ایتالیا که فقط دو امتیاز از تساوی با پاراگوئه و نیوزیلند اندوخته بود، برای قطعی شدن صعود به مرحله یک هشتم نهایی چاره ای جز برتری مقابل اسلواکی نداشت. صعود ایتالیا با سومین تساوی، مشروط به اتفاقات بازی همزمان در ورزشگاه پیتر موکابا بود.
با انجام دیدارهای امروز، نیوزیلند بدون شکست از دور مسابقات حذف شد. پاراگوئه با 5 امتیاز در صدر جدول گروه قرار گرفت و اسلواکی 4 امتیازی هم به عنوان تیم دوم پا به مرحله یک هشتم نهایی گذاشت.
دیدار تیم های ایتالیا و اسلواکی با حضور 54 هزار تماشاگر در ورزشگاه الیس پارک ژوهانسبورگ و به قضاوت هوارد وب از انگلستان برگزار شد.
اسلواکی در این بازی با تاکتیکی کاملاً متفاوت نسبت دو دیدار قبلی به میدان آمد. از همان دقایق نخست، به وضوح نمایان بود که اثری از نمایش محتاطانه مقابل نیوزیلند و بازی نا امید کننده مقابل پاراگوئه در تیم ولادیمیر وایس دیده نمی شود.

>>>   در بیست دقیقه نخست، سه موقعیت عالی گلزنی روی دروازه فدریکو مارکتی ایجاد شد که روی هر سه نیز کاپیتان هامچیک نقش داشت. مارک هامچیک که خود در ایتالیا توپ می زند، گرچه باز هم گل نزد اما بیش از دو دیدار قبلی پا به توپ شد و مدافعان آتزوری را آزار داد.
رابرت ویتک در دقیقه 25 اولین گل این دیدار مهیج و پر برخورد را به ثمر رساند. روی اشتباه دانیل ده روسی، پاس زیبای هامچیک به ویتک رسید و شوت سنگین او دور از دست های مارکتی به تور دروازه ایتالیا چسبید.
بوفون سنگربان اصلی ایتالیا که به دلیل مصدومیت فقط 45 دقیقه در این جام به زمین رفت روی نیمکت نشسته بود و با عصبانیت روند حذف تیمش را دنبال می کرد.
ویتک یکی از ضلع های مثلث هجومی اسلواکی است که به اتفاق در دقایق پایانی بازی با نماینده قاره اقیانوسیه تعویض شدند و خروج آن ها از زمین منجر به پیش کشیدن مدافعان حریف شد تا گل تساوی را نیز یک مدافع –وینستون رید- در دقیقه 93 به ثمر برساند.
او که در پایان بازی به عنوان چهره برتر این مسابقه معرفی شد 28 ساله است و در لیگ ترکیه برای آنکارا گوچلو توپ می زند. زننده گل نخست اسلواکی مقابل ایتالیا، در دیدار با نیوزیلند هم گلزنی کرده بود.
مارچلو لیپی برای بیرون کشیدن تیمش از گرداب سقوط، در ابتدای نیمه دوم دو تعویض انجام داد. کریستین ماجو و فابیو کوالیارلا به جای کریشیتو و گتوسو به زمین آمدند. ریکاردو مونتولیوو هم در دقیقه 56 از زمین خارج شد تا آندری پیرلو آخرین تعویض لیپی در جام جهانی 2010 باشد.
لیپی در این جام از تمام مهاجمانش استفاده کرد و حالا باید پاسخگوی منتقدان عصبانی پر شماری باشد که او را بابت عدم دعوت از توتی، بالوتلی، کاسانو و تونی و حتی دل پیرو که این اواخر از معدود بازیکنان موفق یووه بحران زده بود شماتت خواهند کرد.
در طرف مقابل، آقای وایس هیچ تغییری در ترکیب تیم موفق نیمه نخست ایجاد نکرد. خراب کردن دو موقعیت خوب توسط یاکوئینتا و دی ناتاله حاصل کار ایتالیا تا دقیقه 65 بود.

>>>   در دقیقه 66، کوالیارلا که زوج کاپیتان اسلواکی در خط حمله ناپولی است تا آستانه فروپاشی دروازه حریف پیش رفت اما ضربه او قبل از عبور از روی خط توسط مارتین اسکرتل برگشت داده شد.
در دقیقه 73 هامچیک نیز با هوشیازی جورجیو کیه لینی از تسخیر دروازه حریف باز ماند.
در شانزده دقیقه پایانی مسابقه، چهار بار توپ از خط دروازه ها گذشت که سهم هر دو تیم 2 گل بود. ابتدا رابرت ویتک باز هم روی پاس زیبای هامچیک موفق به گلزنی شد. ویتک حالا 3 گله است و کنار گونسالو ئیگواین در صدر جدول گلزنان جام ایستاده است.
در دقیقه 81، آنتونیو د ناتاله فاصله را به حداقل رساند. اگر آقای لیپی درهمان یک ساعت نخست بازی هر سه تعویضش را انجام نداده بود، د ناتاله مدت ها قبل از گلزنی از زمین بیرون می رفت.
لحظاتی پس از گل ایتالیا، بازیکنان دو تیم با هم درگیر شدند. کوالیارلا می خواست سریعاً توپ را به وسط زمین ببرد اما ممانعت یان موچا دروازه بان اسلواکی منجر به بروز درگیری شد. داور هم به او کارت زرد داد.
آقای وایس، هر سه تعویضش را در دقایق آخر بازی انجام داد. کامیل کوپونیک در هشتاد و نهمین دقیقه وفقط 2 دقیقه پس از ورود به زمین، تیر خلاص را به شقیقه قهرمان جام هجدهم شلیک کرد. ذخیره طلایی اسلواک ها 26 ساله است و در لیگ این کشور برای اسپارتاک ترناوا توپ می زند. آرشیو جام جهانی نشان می دهد که همین یک گل برای خروج او از لیگ ملی و پیوستن به یک تیم بهتر کافی است.
در وقت های تلف شده، شوت زیبای کوالیارلا گل دوم ایتالیا را رقم زد و مجدداً فاصله را به حداقل رساند. اما گل دیگری در این بازی به یادماندنی رد و بدل نشد تا اسلواکی 3-2 بر ایتالیا غلبه کند.
فاتح چهار دوره از بازی جام جهانی و مدافع عنوان قهرمانی، ناباورانه در رده آخر گروه ایستاد.
آخرین باری که ایتالیا در مرحله گروهی حذف شده بود، جام 1974 آلمان غربی بود. ایتالیا یک بار دیگر در سال 1950 که مدافع عنوان قهرمانی بود در مرحله گروهی حذف شد.
بجز ایتالیا، دو بار دیگر مدافع قهرمانی در مرحله مقدماتی حذف شد. تیم های برزیل (1966) و فرانسه (2002) در حالیکه در دور پیش قهرمان شده بودند نتوانستند از گروه خود صعود کنند.

>>>   باراک اوبامــا، رییس جمــهوری آمــریکا، ژنــرال استنلی مــک کــریستال، فــرمــانده آمــریکایی نیــرو هـــای ائتــلاف و ناتــو را از کـــار خــود برکنــار و ژنــرال دیــوید پتــرویوس را بــه جــای او معـــرفی کـــرده است.
این اقدام آقای اوباما پس از آن صورت گرفت که ژنرال مک کریستال برای توضیح سخنان اخیرش از کابل به واشنگتن فرا خوانده شده بود.
ملاقات فرمانده کل قوای آمریکا و ژنرال مک کریستال کمتر از سی دقیقه طول کشید. این ژنرال آمریکایی در مقاله ای که نسخه اینترنتی آن در مجله رولینگ استون منتشر شده به انتقاد شدید و گاه تمسخر مقام های بلندپایه غیرنظامی می پردازد

>>>   هموطنان عزیز ما اطلاع دارند که باشندگان قصر ریاست جمهوری همه کارشناس اند. تعداد مشاورین وکارشناسان بحدی رسیده که جناب رئیس جمهوری راهش را از چاه گم کرده. بیشترین تلاش که مشاورین دارند این است تا رئیس جمهور همیشه از مردم فاصله داشته باشد وتنها بحرف های ایشان گوش بدهد همان است که ذهینت رئیس جمهور را نسبت به پارلمان ومردم خیلی منفی ساخته اند
طوریکه رئیس جمهور فیصله های پارلمان را یک جرقه هستی سوز فکر کرده قبل از فیصله آماده مقابله و ویتو است واین کار طبعا رئیس جمهور را در تضاد با مردم نشان میدهد. که برای یک نظام مردمی عیب بزرگ است.

>>>   مثلا برای رئیس جمهور میگویند اعضای پارلمان اشخاص اکادمیک نیستند. مشت تفنگ سالار ویا قاچاقچی واین چیز ها ترانه های است که از طرف مشاورین جوان داخل ارگ بگوش رئیس جمهور زمزمه میشود . اما این را نمیدانند که اینها نمایندگان اقوام شان هستند وچون در افغانستان احزاب رسمی جایگاه خوبی ندارند همین اقوام جای احزاب را گرفته. رئیس جمهور هم خوش است بجای احزاب با اقوام معامله کند ودر ترکیب کابینه تناسب قومی را رعایت کند. این روش به هیچ صورت به نفع دولت نیست. حکومتیکه با مردم خویش در ستیز باشد ودشمنان داخلی وخارجی هم چشمان خود را از حدقه کشیده باشند برایش خیلی قیمت تمام میشود که همیشه با نمکایندگان سر نا سازگاری داشته باشد. همین مردم تا سه دورۀ دیگر هفتاد فیصد أعضای پارلمان را تشکیل میدهند اگر رئیس جمهور منتظر باشد که در انتخابات پیرو با چهره های جدید مواجه میشود برداشت سالم وواقعی نیست. همین ها نمایندگان اقوام خود اند باز هم انتخاب میشوند. معیار های جهانی درینجا نقش ندارد.
مثلا رئیس جمهور در جواب خبر نگاران بخاطر تأخیر معرفی أعضای کابینه طور تمسخر آمیز فرمودند وکیل صاحب ها عجله ندارند چون ا بکار های دیگه مصروف هستند. . ؟؟/ یعنی چه این کنایه استضاح آمیز چه معنی داشت یعنی کار های منفی وزمانی هم أعضای پارلمان را به جاسوسی بخارجی ها معرفی نمود این ها همه مسائل اند که از طرف مشاورین خود محور بگوش رئیس جمهور خوانده میشود. متخصصین کاذب ودروغین به رئیس جمهور معرفی شده اند که خودرا همه کاره میدانند.
در برنامه های میز مدور یکی از رسانه های تصویری چشم مان به چهره های شسته وچرب کرده می افتد که نام شان کار شناس واکت شان طوطی است. جالب اینکه رسما کارشناس یک پست است اما متخصص تمام عرصه ها. اقتصاد سیاست امنیت و غیره
مثلا در یکی ازشب ها چند دوست را دیدم که در بر نامه میز مدور تلویزیون آریانا با مشاور رسانه های داخل ارگ روبروی نصیر فیاض حلقه زده بودند. این جوان که چند واژۀ غیر متعارف را حفظ کرده بود تمام دنیارا گز میکرد در حالیکه نام ولسوالی های کنر را هم نمیداند. . او گمان میکرد آنچه در تئوری خوانده همه چیز است تئوری که قطعا با واقعیت های عینی جامعه ما همخوانی ندارد ونمیتواند جا بیافتد. ولی خوش بود اکادمبک واسترتیزیک ونهادیه ونو پا وکجدار . . . . نمیداند مخاطب وبیننده مردم کی ها اند وبکدام زبان می فهمند؟. این واژه ها به درد یک امتحان تئوری میخورد نه برای تفهیم مردم افغانستان. . . . .
محور اصلی صحبت ها. دلیل عدم معرفی باقیماندۀ أعضای کابینه به پارلمان بود. که به هیچصورت ربطی به این کار شناس نداشت چون وظیفه آن کارشناسی در امور رسانه ها بود . نه مسائل حقوقی وغیره .
مثلا این جوان کمتر از سی سال عمر داشت وسوابق کاری اش هم کمتر از سه سال بود. یک شخص که هزار ها کتاب خوانده باشد تا یک دوره عملا کار نکرده باشد نمتیواند مشاور شود . اینها وقتی برای شان مشکلات افغانستان یاد آوری شود میگویند تمام کشور ها دارادی این قاعده وقانوناست. واگر کسی دیگری از قانون پذیری کشور های جهان صحبت کند باز میگویند برادر اینجا افغانستان است هزار های مشکل پیش روی است خصوصا کسانیکه تئوری شان از واقعیت های عینی جامعه ما فرسنگ ها فاصله دارد بسیار حراف وزبنباز اند.
من را عقیده بر این است که کار شناسان داخل ارگ تنها از فعل وانفعلات وتصامیم ارگ صحبت کنند نه از امنیت در کشور یا از نیاز های اجتماعی مردم ونه از چیز هائیکه به مردم ار تباط میگیرد چون ازبیرون ارگ آگاهی ندارند خصوصا از ولایات. کسیکه از ارگ ومحدودۀ کابل بیرون نر فته باشد وریشه مشکلات امنیتی افغانستان را درک نکند چگونه میتواند مشکلات کشور را تحلیل وراه حل خوبی پیشنهاد کند هر گز نه.
کارشناس جوان امور رسانه های داخل ارگ گاهی از از جایگاه وزارت خارجه صحبت میکردوزمانی از چگونگی تأمین امنیت وهم از جایگاه معیینت وزارت داخله نمایندگی میکرد. قانون اساسی را تفسیر مینمود حق را بحقدار میرساند کل اختیار مطلق. واز اقتصاد هم چیز های میگفت. نظر من این است تا ازین به بعد باید پرسیده شود وظیفه این مشاور چه است ؟ ودر کدام عرصه کار میکند واز اول برایش گفته شود شما تنها پیرامون مسئولیت وظیفوی خود صحبت کنید وبس. نمیشود هرکسیکه شریک آشپز خانه ریاست جمهوری باشد همه چیز را بداند شما میدانید که کار ریاست جمهوری از دست این مشاورین بکجا کشیده.
بهانه ها:اگر کسی راه حل مناسب برای حل مشکلات پیشنهاد کند ایشان عصبی شده بهانه های ذیل را پیش میکشند.
1- کشوریه سی سال در جنگ سپری کرده. کشوریکه میراث خور رژیم خلقی ها ومجاهدین وطالبان است چه مشکلات دارد. دموکراسی نو پا قانون اساسی بی پا وغیره. . . .
بلی کشور سی سال در جنگ سپری کرده به اندازۀ صد سال تجربه آموخته. ما باید بیشتر از هر زمان از کفایت ومدیریت بهره مند باشیم کسیکه ازین سی سال باز هم چیزی نیاموخته خدایش هدایت کتد.
یکی از سخنگویان میگوید کسانیکه به این نظام خوش نیستند میخواهند کشور بحالت قبل از 2001 بر گردد. چه منطق ضعیفی. کسانی به این وضعیت راضی نیستند که وضعیت را در 2001 تغییر دادند شما وضعیت را تغییر نداده اید که به آن افتخار میکنید شما مفت آمدید دیگران خون دادند. در طفلی بچه ها میگفتند یا خدا یا خرما. . حالا میگویند اگر به همین حالت خوش هستید خوب والا طالبان میایند. نه خیر ما خرما وخدارا یکجا میخواهیم این دو هیچ با هم منافات ندارد رژیم وساختار سیاسی بهتر ازین هم میشود نمیشود یا این نظام ویا نظام طالبی قناعت کرد. حالا سیاست سر در گم امنیت بحرانی اداره معتاد است. وهمه جهان هم پشت سر ما استاد است وای ازان روزیکه مانند مجاهدین وطالبان از جهان تجرید باشیم. با کسی مارا به اسپند دود کردن هم نمی پذیرد.
منطق ضعیف دیگر اینکه میگویند در مقایسه با حکومت مجاهدین وطالبان زمین تا آسمان فرق کرده. این مقایسه انسان را دیوانه میکند. اول مجاهدین نه حکومت داشتند ونه از طرف کدام کشوری خارجی طور درست حمایت میشدند به عین تر تیب طالبان که دران وقت همه دنیا بر خلاف همان نظام بود. حالا دست هفتاد دو ملت به دهان این حکومت است وسخن از کمک صد ها ملیارد دالر بمیان میاید. آنزمان پول جعلی افغانی چاپ میکردند حالا ملیارد ها دالر ویورو وپوند صدقه سر این نطام میکنند این دو سیستم با هم قابل مقایسه نیست. واز همه کشور ها مشاورین ومتخصصین آمده تا دست این طفل نو پای را بگیرد که باز هم بزانو میافتد. بخدا قسم اگر هر کسی را اینطور حمایت میکردند بپای استاد میشد وحتی طالبان بهتر ازین زالو های بیرحم خدمت میکردند. . من با هیچ کس دشمنی ندارم اما میدانم این کمک ها رایگان نیست. ومفت ضایع میشود. کشور بطرف تباهی میرود همان است فریاد میکشم که مقایسه کردن این حالت با زمان مجاهدین وطالبان یک مقایسه غیر منطقی وقیاس مع الفارق است وهیچ به هم ربطی ندارد. ما باید از امکانات وچانس ها استفاده کنیم با چیز های اندک قناعت نکنیم. . خوش نشویم شرائط از زمان مجاهدین وطالبان بهتر است ان وقت نه شرائط بود ونه حکومت ونه جهان. . . . .
قانون گریزی: من به یک مورد قانون گرزیزی وراه حل منطقی ان اشاره میکنم. در قانون اساسی میعاد معرفی أعضای کابینه مشخص شده واگر رئیس جمهور روی معاذیر نتواند مطابق به مفاد قانون اساسی أعضای کابینه را معرفی کند باید چه کاری انجام دهد که متهم به قانون شکنی نشود. ؟
بلی می پذیریم که سیستم ریاستی ورئیس جمهور رئیس هر سه قوه است. حال این تعریف به معنی این است که رئیس جمهور شخص فرا قانونی بوده در برابر قانون اساسی هیچ التزام وتعهدی ندارد؟ هر گزنه. از نظر من ایجاب میکند وزارت امور پارلمانی من حیث پل ارتباط معاذیر رئیس دولت را رسما به پارلمان ارجاع کند تا در مورد تأخیر به مردم وضاحت داده شود نه اینکه مبهم ومجهول . باید تصریح گردد که دلائل ازین قبیل باعث نقض قانون اساسی میشود وبایدمرجع صلاحیت داشته باشد تا برای رئیس جمهور وقت بیشتر بدهد. اگر کسی بگوید رئیس جمهور من حیث شخصاول حق دارد پس مادۀ قانون اساسی چرا رئیس جمهور را مکلف ساخته تا وقت مشخص أعضای کابینه را معرفی نماید؟تمام کار شناسان نا عاقبت اندیش دلائل قانون گریزی ریاست جمهور را مربوط به صلاحیت های میدانند که نظام ریاستی دارد. آخر برای رئیس جمهور در نظام ریاتسی هم قواعدی وجود دارد ورئیس جمهور در چوکات قانون میتواند تصمیم بگیرد او شخص غیر مسئول نیست والا سلطان بلا تکلیف میباشد. که خلاف قانون اساسی است.
من به محترم رئیس جمهور مشوره میدهم تا تمام معاذریکه با قانون تصادم میکند از طریق وزارت پارلمانی با أعضای پارلمان در میان بگذارد وبا هم آهنگی مشکل را حل کند. مثلا بگویدنسبت شرائط خاص که در کشور حاکم است أعضای پارلمان در مورد تمدید وقت معرفی أعضای کابینه تا زمان مشخص دیگر تجدید نظر کنند چون تشکیل لویه جرگه بخاطر تعدیل قانون اساسی مشکل است. این مشکل بدون تصادم وبر خورد وتنش حل میشود. حالا اگر طور مبهم یک ماه به دو ماه ودو ماه به شش ماه کش شود ومشخص نباشد چه وقت رئیس جمهور مفاد قانون اساسی را رعایت میکند؟. اگر وضع به این منوال ادامه داشته باشد مردم دیگه بیشتر به قانون شکنی جرأت میکنند. رئیس جمهور از مشاورین فعلی بهره نگیرد خوب است چون مشاورین امتحان خوبی ندادند ومیخواهند عمر شان طولانی شود واز آب گل آلود ماهی بیشتر بگیرند. از طرف بسیاری از مشاورین أهلیت نظر دادن را ندارند. خیلی عاطفی وسلیقه ای عمل میکنند وبا شرائط افغانی آشنای ندارند. .

>>>   بیچـــاره مــلتی کــــه چنیــن و چنـان شود
گاهی به دست این وگهی دست آن شود
وارونه گشت طـــــــــالع مــــــردم زبخت بد
قاضی حرام خــــواره و دُزد پاســــبان شود
در گیـــر و دار فتنه و آشــــــوب، چنـــد گاه
بالا مقـــــــام، دستِ تنِ خـــر چــــران شود
دیدم به چشم خویش در عبرت سرای دهر
ناخوان وزیر مســـــــکن و شهر و پلان شود
دانا که خون دل خورد و جان خویشتن
دزد و سخیف صاحب جاه و مکان شود
نفرین به دهر و بازی دوران بد کُنش
بنگر که سفله صاحب نام و نشان شود
از زن نشان مردی و مردانگی مخواه
هیزک کجا که پیشرو کاروان شود؟
جمعی برای خود بفزودند ملک و مال
صاحب مقام، ابن فلان و فلان شود
دردا که سوخت ملک دلم آه روزگار
ایشب بکن سحرکه خیانت عیان شود
خواهم که قهر و خشم خدا زود تر رسد
خائن به دار بسته پس ازگفتمان شود
یارب کدام روز بود آن زمان سعد؟
اجساد خائنین که خوراک سگان شود

>>>   دیریست درخیـال پریشــان چنین گذشت
از تلخی زمان که به مـا سهمگین گذشت
تاریخ نگا شت آنچــــه ز اعمــال خوب وبد
بر ملک ما ویا که به هـر سرزمین گذشت
ظلم وســتم زدست هــــلاکــــو وتیمورش
بر خلق مــا واین وطــــــــن ِ نازنین گذشت
ا ز دست انگلیس و تزار قــدیم روس
وزآن تجاوزات شوم دیگرغاصبین گذشت
از کودتای ثور ومرحلۀ شش جَدی ِآن
کشتار مردمان به َحـدِ آخرین گذشت
دید یم زخون خواری اردوی بلشویک
سیلاب خون به کشورافغان زمین گذشت
هر قلب داغ دار مردم ما میکند بیان
تیری که از کمان خم ِملحدین گذشت
احــــوال ُکشتــــگان وطن َکــی رود ز یاد
برگورها هر آنچه ز دست همه قاتلین گذشت
تنــها ز بسملان وطن میتوان شنید
ازآنچه بهر شان به دم ِ واپسین گذشت
بعد از شکست روس وزوال نظام غیر
غمهــای دیگری بدل این غمین گذشت
تاریخ گواه روشن این مـــدعــا بود
آن ننگ ونفرتی که بر ِ ظالمین گذشت
بنگرهمیشه چهرۀ زشت ِستمــگران
بر دفتر زمانه سیاه اینچنین گذشت
هرگز به آب ُجو نتوان شستشو نمود
بر خائنین که لکۀ ننگ بر جبین گذشت
ثبت است بر صحـیفـــۀ اوراق روزگار
هرکس به کار خوب وبدِ خود َرهِین گذشت
دیدم به روزگار مردم هردم شهید خود
ایام خوش نبــوده ویا کمتـرین گذشت
کی از دماغ وخاطر من دور میرود
آن لحظه های گرم که باهمنشین گذشت
هر گزسخن بغیر حقیقت مگو« عزیز»
گفتارحق به اهل دلان دلنشین گذشت
پــــــا یــا ن

>>>   بنابر معلومات يک منبع آگاه به روزنامه آرمان ملى، قرار است حامد کرزى رئيس جمهور کشور ليست نامزد وزيران چند وزارت باقيمانده را به منظور اخذ رأى اعتماد نماينده گان مردم به ولسى جرگه بفرستد نام هاى اين نامزد وزيران قرار ذيل است:
1- جنـرال بسم الله محمدى، نامزد وزيروزارت امور داخله
2- دين محمد مبارز راشدى، نامزد وزير وزارت ترانسپورت
3- سرور دانش، نامزد وزير وزارت تحصيلات عالى
4- عبدالقدوس حميدى نامزد وزير وزارت فوايد عامه
5- معين مرستيال، نامزد وزير وزارت اقوام و قبايل
6- عبدالمالک صديقى، نامزد وزير وزارت مهاجرين و عودت کننده گان
7- عنايت الله بتاش، نامزد وزير وزارت تجارت و صنايع
8- داکتر عبيدالله عبيد، نامزد وزير وزارت صحت عامه
قرار است امروز سه شنبه مجلس فوق العاده¬ى با شرکت رئيس جمهور، اعضاى کابينه و شمارى از رهبران جهادى برگزار گردد، احتمالاً در مورد اين ليست نامزد وزيران نيز بحث شود و در ليست تغييراتى رونما خواهد شد

>>>   عدالت اجتماعی؛ مهمترین نیاز اجتماع ما
عدالت اجتماعی از نیاز های ملی و اساسی جامعه ما است که متأسفانه آنطوری که مطلوب است در جامعه ما موجود نمی باشد.بسیاری از نا ملایمت های کنونی در جامعه واجتماع ما ناشی از بی توجهی به تأمین این اصل مهم انسانی وفطری می باشد.
به باور جامعه شناسان، چالش های چون هرج ومرج اجتماعی، گسست اجتماعی و بحران عدم اعتماد در اجتماعات ناشی از فقدان عدالت اجتماعی است.
در جامعه ای که عدالت اجتماعی نباشد، برای بیشتر اعضای آن جامعه بسیاری از مزیت ها وسهولت های زندگی مدنی میسر نیست.در این چنین جوامع ممکن است برخی افراد از امنیت اجتماعی برخوردار باشند اما اکثریت از همچون امنیتی برخوردار نیستند.
جامعه در فقدان عدالت اجتماعی از رشد یکسان وهمگین باز می ماند و تبعیض میان اقشار مختلف اجتماع عمومیت وگسترش می یابد.
بسیاری از تبعیض ها در جوامع بشری ناشی از فقدان همین نوع عدالت است. در جوامعی که عدالت اجتماعی تأمین است تبعیض کمتر مشاهده می گردد زیرا که اصل مساوات در توزیع منابع به افراد اجتماع در نظر گرفته می شود و یا به عباره دیگر جایی که مساوات است تبعیض نیست وجایی که تبعیض است مساوات نیست.
جامعه شناسان بر این نظر اند که یکی از دلایل اصلی رو در رو قرار گرفتن طبقات اجتماعی در برابر هم ، ناشی از فقدان عدالت است. در بیشتر اجتماعات اگر طبقه ای در برابر قشر یا گروه ای می شورد ، اغلب بخاطر نقض حقوق شان است.اگر در آن جامعه به عدالت اجتماعی احترام گذاشته شود ونظام سیاسی حاکم در جامعه باورمند به ارزش های عدالت پسندانه باشد، اینچنین چالش ها در فضای مسالمت آمیز وعدم التهاب حل می شود ، در غیر آن تنش ها میان طبقات در گیر بیشتر تر می شود و بحران در آن جامعه وسعت می یابد.
اگر نگاه جامعه شناسانه به تاریخ معاصر افغانستان بیاندازیم، بخوبی در خواهیم یافت که بیشتر چالش های کنونی اجتماعی در افغانستان ناشی از فقدان همین نوع عدالت بوده است.
این سخن ما نیست ، سخن واقعیت های تاریخی افغانستان است که بیشتر زمامداران کشور ما نه تنها در صدد تآمین عدالت نبودند که خود موانعان اصلی در برابر تأمین عدالت در جامعه زخم خورده ما بودند.

>>>   اگر نگاه جامعه شناسانه به تاریخ معاصر افغانستان بیاندازیم، بخوبی در خواهیم یافت که بیشتر چالش های کنونی اجتماعی در افغانستان ناشی از فقدان همین نوع عدالت بوده است.
این سخن ما نیست ، سخن واقعیت های تاریخی افغانستان است که بیشتر زمامداران کشور ما نه تنها در صدد تآمین عدالت نبودند که خود موانعان اصلی در برابر تأمین عدالت در جامعه زخم خورده ما بودند.
عملکرد آنان نشان می دهد که آنان دوام حاکمیت خود را در استبداد وسرکوب طبقات مختلف اجتماع جستجو می کردند وهمه توان خود را برای خاموش ساختن صدای عدالتخواهان به کار می بردند.
این زمامداران که مست از باده قدرت بودند دوام قدرت پوشالی شان را در خفقان اجتماعی وهرج ومرج می دیدند ونخواستند اجتماع ما قوت یابد.
آنان برای قوت خود اجتماع ما را ضعیف ساختند و در این راه تا توانستند دست به بی عدالتی زدند.
متأسفانه روش های عدالت ستیزانه آنان تا کنون هم در نزد برخی از حلقات حاکم در افغانستان مدار اعتبار دارد. این حلقات برای رسیدن به منافع شخصی وخانوادگی خود با تأمین عدالت اجتماعی که منجر به بیداری اجتماعی می شود سخت مخالفت دارند.
حال آنکه بی توجهی به تأمین عدالت اجتماعی در جامعه افغانستان چه در گذشته وچه حال یکی از بزرگترین خیانت های ملی بوده واست که نباید از کنار آن بی تفاوت گذشت.
اگر در گذشته برای بر آورده شدن عدالت اجتماعی در کشور ما کاری نشده است اکنون در شرایطی که افغانستان قرار دارد ، راه برای تحقق این مأمول هموار شده است.
نظام کنونی افغانستان که خود را باورمند به تأمین عدالت از هر نوع آن می داند مکلف است در این راستا گام های موثر وبیشتری بردارد.اکنون فرصت های زیادی برای سازندگی میهن در اختیار ما است .
دولت ورهبران اجتماعی ما باید از این فرصت ها برای تحقق عدالت که آروزو دیرینه مردم ما می باشد بخوبی استفاده نمایند.آنان اگر از این فرصت ها بدرستی استفاده نکنند در پیشگاه تاریخ ومردم افغانستان شرمنده خواهند شد که

>>>   رحیم مهریار،مطرب آواره و آزاده ء افغان رُخ در نقاب خاک کشید.
شنید ن وخواندن خبر وفات رحیم مهریار،آواز خوان با نام افغان،برای دلباخته گان و دوستداران موسیقی کشورما ، باور کردنی نیست . برای من که از مقارن سالهای 50 خورشیدی صدا و ارایه های هنری او را در قالب آهنگهای دلپذیر ش دوست داشتم و پیوسته می شنیدم بیشتر از دیگران باور کردنی نیست . اما وقتی به دایره زندگی ما و ظرافت خلقت خود دقت می کنیم باید به عنوان بنده بپذیریم که مرگ حق است بناً تسلیم حق باید بود . وقتی باور می کنی و درمی یابی که دیگر قلب پر مهر و محبت سرائیندی عاشق وطن و وطندارش " مهریار" ، از تپش گرم ایستاده است غمی با سنگینی کوهی را بردل ات احساس می کنی که خیلی دشوار است برای تسلیت این غم بزرگ فقد یک چاره داریم آن اینکه ، هرچند ، رحیم مهریار ، دیگر در میان ما نیست و به جاویدانگان پیوسته است . ولی صدایش دل انگیزش و توشهء هنری که نتیجه ء بیشتر از سی سال تلاش و زحمات او در عرصه خدمت به موسیقی کشورماست از او بجا مانده است . من فکرمی کنم که رحیم مهریار ، در آخرین باریکه روی ستیژ حضور یافت ، درمحفلی اهدا، جوایز به هنرمندان و آوازخوانان افغان بود که به ابتکار تلویزیون آریانا ء کابل ، در شهر هامبورگ المان ،سال روان میلادی برگزار شده بود. او آهنگی را روی این تصنیف با همه قشنگی و زیبائیش با صدای ملکوتی خدا داد اش سرود :
من بنده آزادم عشق است امام من
عشق است امام من عقل است غلام من
هنگامه اين محفل از گردش جام من
اين كوكب شام من اين ماه تمام من
عشق است امام من عقل است غلام من
اي عالم رنگ وبو اين صحبت ما تاچند
مرگ است دوام تو,عشق است دوام من
عشق است امام من عقل است غلام من
با وصف آنکه در رخسارش علایم رنجوری و درد نمایان بود ولی او با همه توان و قدرتش چنان جانانه به پاس حرمت به هنر و هنرمندان وطنش حاضر در محفل روی ستیژ آمد و آهنگش را اجرا کرد و دم را در خلوت با یاران و همنوایان غنیمت شمرد تا ماند گار خاطره ای باشد بعد از او که با تاسف و درد چنین شد . روحش شاد باد .
فضل الرحیم رحیم
23.06.2010
با کلیک کردن روی متن زیر می توانید آهنگ من بنده آزادم را ببنید و بشنوید .
http://www.youtube.com/watch?v=cP5FX8vm1ss

>>>   سلام عزیزان !
این همه تفرقه بین محصلین افغان در مصر از دست چند هزاره بنام های حیات الله ، عبدالله و سلیمان است بایدبدانند که دیگر دست بتفرقه نزنند و اگر نه سرنوشت شان مانند عبدالعلی مزاری خواهد شد .
حق پرست

>>>   سلام به همه برادران !
من گفته های حق پرست را تأئید میکنم این سه تن به گفته محصلین قاهره همیشه نزدیک کمپیوتر خود استند و همیشه در فکر جنگ اندازی بین محصلین استند این سه محصل باید بدانند که روی شان نزد تمامی محصلین سیاه خواهد شد .
نجم الله شینواری

>>>   حرف دل
حــــرف دلــم هــنـوز هـــویـــدا نـگـفـــتــه ام
شعـــری کـه در دل است بـه لبهـا نـگـفــته ام
جــز وصــف خـال کـنج لبِ یک پـری رخـی
یک مصــرعـی به نـرگـس ِ شهــلا نـگـفته ام
آغـوش گـرم و خـوابـگۀ نــــاز مهـــوشـــــان
تــوصــیف کـــرده از شـبِ یـلـدا نـگــفــتـه ام
گـل هـای بـاغ وصـف نمـوده بـه صــد زبــان
از سبـــزه هـــای تشـــنۀ صحـــرا نــگــفته ام
از هــودج و تــجــمل و محـــمل مــدام وقــت
گــفــتم ولـــی ز حســـرت لـــیــلا نــگــفته ام
ازچـــشـــــم انـتــظــار بــه ره مــاندۀ کـــسی
حـــــرفــی بپــاس مـــرهــم دلـهـــا نـگـفـته ام
تبخــاله بستــه بــرلبِ ، لب تشنـه گــان شـوق
من ایـن سخـن بـه سـاحـل و دریـا نـگـفــته ام
بــوئــی ز درد و رنـــج بـه شعــرم نـبرده راه
صــد حـــیف از احــتیــاج و تــمنــا نـگــفته ام
از یــاس و درد و رنـــج خـــود و مــردمِ دیــار
شعــــری قـــــبول حضـــرت درگــاه نـگـفته ام
پـــر(1) گـــفته ام بــه وصـفِ بتـان لـیک ایدریغ
حـــمـــدی بـــه شــــانِ خـــالقِ یـکـــتا نـگفته ام
ای اشــک داغ نقـــشِ خجـــالت ز رخ بشــــوی
زآن عـــذرهــــا کـــه در دل شبـــهــا نـگـفته ام

>>>   دردانه
مست شـیدا کی دریـن میخانه می گیرد قرار
شـور جـام جـم نـه در پیمـانه می گیرد قـرار
قـصـۀ زلـف عـبـیـر افشـــان نــدارد انـتــها
موج مشکین کی بروی شانه می گیرد قرار
بـادۀ لعــل لـبـش را مـی سـرایــم در غــزل
شعـر شیرین در سـرمستـانه می گـیرد قرار
عشق سوزان گربخاکستر نشاند عقل و دین
سـرّ معـنی در دل دیـوانــه مـی گیـرد قـرار
خـرمـن هـر بی سـروپـا را نسـوزانـد شـمع
شعـله اش در سیـنۀ پـروانـه می گیـرد قـرار
گـر عــدو ویــرانــه ســـازد خـانــۀ آبـاد مـا
گنـج شـایان در دل ویـرانـه می گیـرد قــرار
دورجهل وشب پرستی چندروزی بیش نیست
مهـر تـابـان در بـر فــرزانـه می گیـرد قـرار
گـوهـر اصـل وطـن را کـی شـناسـد اجـنبـی
در دل پـاک صـدف دردانـه می گـیرد قـرار

>>>   برادران عزیز !
واقعآ محصلین مقیم قاهره بدون بدختی و بدون قاچاقبری هیچ کاری دیگر ندارد تمام روز تفرقه بازی ، قاچاقبری با همکاری کارمندان سفارت و سایر منافقت دیگری را دارد ، اگر از هر کدام شان بپرسید ممکن بیشتر از ده ها سال در قاهره مقیم هستند یعنی هر سال ناکام می مانند ولی بد بختی در این است که پوهنتون اسلامی الازهر تا که زنده باشی حق اخراج را از پوهنتون نداری بنآ تمام این ها شوله مصری را خورده خوش هستند افسوس به حال این محصلین بنده ایشان را خوب میشناسد .
قاری صیب از قاهره

>>>   سلام خدمت تمام خوانندگان عزیز و افغانان عزیز
امروز من هم معتقد به این شدم که این همه شایعات دروغ نبوده بلکه حقیقت داشته است. خوانندگان محترم اسم من بصیر از ولایت پروان افغانستان بوده و محصل سال اول پوهنحی اقتصاد و علوم سیاسی پوهنتون قاهره بوده که بخیر صنف دوم میشوم.
به جواب برادر مصطفی که با استفاده از جعل و تقلب ( فوتوچنج) پاسپورت کسی دیگر به مصر آمده است. امروز من صد در صد معتقد این شدم که این همه سخن ها دروغ نبوده بلکه حقیقت هم دارد.
برادر مصطفی جعل کار من اصلا خودت را به چهره نمیشناسم ولی از شهکاری و قتل برادر مرحوم عبدالصبور شنیده بودم و ده هزار مرتبه یقین کامل پیدا کردم که تو نه تنها یک یک تقلب کار بلکه قاتل هم بوده ای.
ولی من این وعده را برایت میدهم چند هفته بعد افغانستان بروم بطور یقین همان اندازه اگر بخداوند ایمان داشته باشی یقین کن که فامیل عبدالصبور مرحوم را پیدا کرده و از طریق لوی سارنوالی به جرم قتل و تقلب پاسپورت و استفاده بورسیه دولتی بطور جعل رسما حکم دستگیری ات را به مصر میارم. ما مردم پروان همیشه خود را فدای ملت افغانستان کرده ایم و به هر قیمت که باشد وعده میسپارم که حکم اعدام ات را از آغای کرزی میگیرم. مادر داغدار عبدالصبور مرحوم را با قصاص فرزند اش خوشحال میکنم.
خوانندگان محترم و افغانان عزیز:
شما خود میبینید که مجرم خود اقرار کرد که پاسپورت عبدالصبور را فوتو چنج کرده و با تقلب به مصر آمده و دیپلومات ها تقلب کار ما با استفاده از پول و واسطه پرده بر روی جرم اش انداخته اند.
برادر را من شخصا نمیشناسم ولی خود اقرار میکند که سفارت مکتوب داده به وزارت داخله و وزارت خارجه مصر.
خوانندگان عزیز سفارت ممثل دولت افغانستان و شخص سفیر نماینده خاص ریس جمهور است. این واقیعت است وقتی در مکتوب مهر سفارت باشد همه ازگان های دولتی مصر مکتوب را قبول میکنند.
شما حالی اطمینان حاصل کردید که تا چه اندازه خبر های سفارت مصر حقیقت داشته و دیپلومات ها فرار و پناهنده سیاسی میشوند. در سفارت جعل و تقلب صورت میگیرد و پاسپورت ها فوتو چنج میشود . دیپلومات
جاسوسی کشور ها را میکنند . میگویند که شفیق الله شفق جاسوس آی اس آی پاکستان بوده است.
حالی شما قضاوت کنید وطن ما چرا در بدر شده بخاطر که مسول خاین است نه وطن دوست.
مصطفی نام عبدالصبور را به قتل میرساند و پاسپورت اش را فوتو چنج میکند و سفارت برایش مکتوب میدهد که نام اش غلط شده .
پاسپورت که صادر میشود هزار بار تذکره ات را چک میکنند چطور نام تو برادر غلط شده است.
ولی این موضوع را به یاد داشته باش که خون ناحق دست از دامان قاتل باز نمیدارد. ولی خداوند مرا مقرر کرده که ترا به جرم قتل . تقلب و فوتو چنج و تقلب در پاسپورت رسمی دولت که اعتبار بین المللی دارد تسلیم لوی سارنوالی کنم. والله سوگند است که افغانستان بروم رسما در پارلمان با تمام امکانات ام به محاکمه میکشانمت. حتی قرار ادعا خودت که عبدالصبور زنده است. اگر زنده هم باشد جرم تقلب در پاسپورت و جعل و استفاده از نام دیگران را نمیدانی که چه اندازه سنگین است.
خدمت گذار تک تک ملت افغانستان – بچه شمالی زمین
بصیر پروانی جامعه قاهره - مصر

>>>   برادران عزیز
تقلب سفارت قاهره را به اندازه رسیده است که حتی محصلین بحوث ازهر هر کدام مهر سفارت را در پاکتان جور کرده در جیب دارند و برای تمدید سفارت نمیروند و محصلین بخواهند پاسپورت هایشان را تمدید کنند به اناق هم میروند و تمدید میکنند. این را همه محصلین و کارکنان سفارت میدانند.
قرار اطلاعات دقیق دیگر حتی عبیدالله به مبلغ پنچ صد دالر امریکایی برای شهنواز در جامعه ازهر داده و برایش مهر سفارت را در پاکستان ساخته است.
ازهریان عدالتخواه- مدینه البحوث الاسلامیه – الازهر الشریف - مصر

>>>   واه واه نام خدا مصطفی جان به این املاء و انشاء .برادرکم اول کمی در روی کاغذ بنویس و خوب پرکتس کن و بعد که غلطی املائی نداشتی ، باز بیا پشت کمپیوتر.
اتشهء فرهنگی

>>>   کریم صاحب از سویدن سلام
نوشته جالب و مهم تانرا خوانم از معلومات شما تشکر من یکی از افغان های شهر منش المان هستم و در باره اشته نظامی گپ های شنیده بودم ولی با اطاعاتی که ارائه نموده بودید موضوع روشن شد .
من اغلب سایت سفارت افغانستان در برلین را میبینم ولی تا حال هیچ مطلبی را در باره فعالیت های اشته نظامی نخواندم و فردی که گویا این مسؤلیت را داشته باشد چیزی ندیدم چطور ممکن است مقامی به عنوان اشته نظامی افغانستان در برلین وجود داشته باشد ولی هیچ افغانی از ان مطلع نباشد ؟
من قبل از اینکه این چند کلمه را بنویسم با چند افغان دیگر از شهرهای هامبورگ ، بن و هانور گپ زدم هیچ کسی از چنین مقامی بعنوان اشته نظامی در برلین اطلاع نداشت شاید هم این مقام و وظیفه بسیار محرمانه باشد . اگر واقعا چنین فردی در برلین باشد حتما لباس نظامی خواهد داشت و به احتمال قوی یک جنرال خواهد بود ما از سفارت محترم افغانستان در برلین خواهشمندم در این زمینه که اولا ایا چنین مقامی در سفارت وجود دارد چرا نام و وظیفه اش در سایت سفارت معرفی نشده و ثانیا وظیفه اش چیست و در این مدت که تقریبا ده سال تذکر شده چه کارهای انجام گرفته است و ایا تاحال کدام مراسمی و یا کنفرانس مطبوعاتی از اتشه نظامی تهیه شده است ؟
انتظار معلومات شم هستیم
یعقوب از منشن المان

>>>   به سراب: دیده نهادهء، تو کجا و سَیر هوس کجا
پیء نار کینه فتادهء، تو کجا و مشـرب خس کجا
به نرد پیچ وخم زمان، چو جدا فتادی زهمـرهان
نرسی دگـر پی کاروان، تو کجا وشور جـرس کجا
چو شفـق بخون نه تپیده ی، سفر جنون نگزیدهء
چو نیء گلو ندریده ی، تو کجا و سوز نفـس کجا
به کجــاست ید کفایتت؟ هنـرت؟ عروج درایتت؟
سمـر ازغرور لِغایتت؟ تو کجـا و چشمِ زِکـس کجا
ـودت: تو سدِ نیازشو، تو کریم وبنده نواز شو
چو عقاب همرۀ باز شو، تو کجا و بزم مگـس کجا
به درآء: ز عزلت زندگی، بشکن سلاسل بندگی
تو یگـانه وارث گلشنی، تو کجا و کنج قفـس کجا

>>>   کنفرانس امروز که "سمپوزیم فرصت های سرمایه گذاری در معادن افغانستان" نام گذاری شده بود، در یکی از هتل های با شکوه در مرکز لندن برگزار شد و حدود شصت سرمایه گذار و بانکدار را از کشورهای مختلف دنیا در آن شرکت داشتند. این کنفرانس از سوی مارک لاوکوک رئیس عمومی اداره توسعه بین المللی بریتانیا افتتاح شد.
هیلاری سیت سفیر پشین بریتانیا در پاکستان و هند که گردانندگی نشست را به عهده داشت، هیئت وزارت معادن افغانستان به ریاست وحید الله شهرانی وزیر معادن را معرفی کرد و در مورد اهمیت معادن افغانستان برای آوردن ثبات و استقرار در این کشور و منطقه صحبت کرد.
وحید الله شهرانی وزیر معادن افغانستان سپس با استفاده از نقشه ژئولوژیکی افغانستان دریک توضیح مفصل، ظرفیت های معدنی افغانستان را برای شرکت کنندگان کنفرانس توضیح داد.
آقای شهرانی گفت که افغانستان دارای ذخایر غنی معدنی در نقاط مختلف این کشور است و تحقیقات انجام شده در خاک افغانستان نشان می دهد که این کشور به ارزش 1 تا 3 تریلیون دلار منابع معدنی دارد.
آقای شهرانی گفت که منابع غنی طلا در تخار، بدخشان و غزنی وجود دارد، ذخایر سرشار مس و آهن در مرکز و جنوب افغانستان وجود دارد و منابع قابل توجه نفت و گاز در شمال افغانستان دست نخورده مانده.
وزیر معادن افغانستان هدف از نشست امروز را تشویق سرمایه گذاران بین المللی برای سرمایه گذاری در معدن آهن حاجی گک خواند. او گفت که معدن حاجی گک در مرکز افغانستان حدود دو میلیون تن آهن است که ارزش آن به میلیاردها دلار می رسد.
او گفت که روند داوطلبی در این معدن به صورت رسمی در ماه سپتامبر امسال آغاز خواهد شد. وزیر معادن افغانستان همچنین در مورد قانون معادن افغانستان صحبت کرد و تاکید کرد که روند داوطلبی تحت نظارت معتبرترین موسسات مشورت دهی بین المللی صورت خواهد گرفت تا شفافیت کامل در این روند ضمانت شود.
وزیر معادن افغانستان همچنین افزود که این آغاز یک تلاش بین المللی برای جلب سرمایه گذاری جهانی در معادن افغانستان است. وی همچنین گفت که نشست بعدی که در ماه آگوست در سنگاپور برگزار خواهد شد.
در این کنفرانس همچنین مشخص شد که قرار است تا اوایل سال آینده روند داوطلبی برای استخراج معادن گاز و نفت شمال افغانستان که ارزش آن به بیش از یک و نیم میلیار دلار می رسد، آغاز شود.
واکنش سرمایه گذاران
در این نشست شماری از مهمترین نهاد های سرمایه گذاری و بانکی جهان از جمله نمایندگانی از گروه بین المللی بانکداری گلدمن ساکس وبانک بریتانیایی لویدز شرکت داشتند.
پس از توضیحات وزیر معادن افغانستان، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و بیشتر سرمایه گذاران در مورد ظرفیت های زیربنایی افغانستان از او پرسیدند.
وزیر معادن افغانستان از پروژه های تکمیل شده شاهراه حلقه ای این کشور صحبت کرد و گفت که کار پروژه های مهم خط آهن که غرب افغانستان را به آسیایی میانه در تاجیکستان وصل می کند و همچنین پروژه خط آهن که معدن مس عینک را به پاکستان در جنوب شرق افغانستان و به تاجیکستان در شمال افغانستان وصل می کند، آغاز شده و در پنج سال آینده تکمیل خواهد شد.
پاسخ وزیر معادن افغانستان به این سوال بی بی سی که چرا بیشتر سرمایه گذاران در مورد سیستم حمل و نقل افغانستان پرسیدند و سوالهای زیادی در مورد ذخایر افغانستان مطرح نشد، این بود که سرمایه گذاران در مورد موجودیت ذخایر معدنی مطمئن هستند.
او گفت "پرسشهای سرمایه گذاران درمورد سیستم حمل و نقل افغانستان، نشان می دهد که سرمایه گذاران علاقه زیادی برای سرمایه گذاری در معادن افغانستان دارند. چون وقتی آنان در معادن سرمایه گذاری کنند، تمامی مواد به دست آمده از این معادن در داخل بازار افغانستان به مصرف نمی رسد و نیاز به سیستم پیشرفته حمل و نقل برای حمل این مواد به بازارهای منطقه و جهان وجود دارد".
در صحبت های که بی بی سی با شماری از سرمایه گذاران شرکت کننده انجام داد نشان داد که بیشتر آنان از توضیحات تیم وزارت معادن افغانستان در مورد فرصت های سرمایه گذاری در معادن افغانستان استقبال کرده اند اما معتقدند که بدون تردید آنها به اطلاعات بیشتری در مورد معادن افغانستان و مخصوصا" معدن آهن حاجی گک نیاز دارند.
یکی از نگرانی هایی که از سوی نماینده شرکت آمریکایی گولدمن ساکس بزرگترین موسسه مالی شرکت کننده در این کنفرانس مطرح شد، این بود که اطلاعات موجود در مورد معدن حاجی گک بیشتر متکی است به تحقیقاتی که از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه شصت میلادی صورت گرفته و اطلاعات تازه در این زمینه وجود ندارد.
در پاسخ به این نگرانی، عتیق صدیقی مشاور وزیر معادن افغانستان در امور منرال ها( مواد معدنی) گفت که این تحقیقات بسیار دقیق و همه جانبه بوده و در حال حاضر نیز از سوی ادارات مهم تحقیقات ژئولوژیک بین المللی تائید شده است.
در هر حال این نشست تنها دو هفته پس از انتشار گزارشهای تازه در مورد ذخایر معدنی در افغانستان، برگزار شده و به نظر می رسد که موجی از تلاشهای این چنینی از سوی دولت افغانستان و حامیان بین المللی آن آغاز شده تا بازار سرمایه گذاری در افغانستان راگرم کنند.

>>>   حمیــد رحیمــی با پیــروزی برحــریف آلمــانی اش بمقـــام قهــرمــانی جهـــانی بوکـــس در کـــلاس جی بی سی دست یــافت.
حمید رحیمی بوکسر افغانی مقیم هامبورگ در مسابقه بوکس که به تاریخ 17.06.2010 در شهر کیل کشور آلمان تدویر یافته بود حریف آلمانی اش را در روند یازدهم از پا درآورده و لقب قهرمان جهانی درکلاس جی بی سی را برای بار اول بدست آورد.
حمید رحیمی که تابعیت دوگانه افغانی ـ آلمانی را دارا میباشد برای اولین بار به حیث بوکسر افغانی در مقابل بوکسر آلمانی داخل رینگ بوکس گردیده است.
در ابتدائی مسابقه پرچم های هردو کشور به اهتزاز در آمده و سرود ملی هردوکشور پخش گردید.
حمید رحیمی در حالیکه در روند سوم از ناحیه گوش راست جراحت برداشته بود باز هم توانست حریف اش را که ازجمله بوکسران نامدار کشور آلمان (اندی دیلن ) که به دیوار مگدیبورگ مشهور است،را در روند یازدهم بعد از وارد آوردن ضربات پیهم ناک اوت نماید. باید متذکر شد که مسابقه مذکور در وزن 72 کیو گرام اجرا شده است
حمید رحیمی نظر به عشق وعلاقه ئی که به وطن اش دارد از امتیازات کشور آلمان صرف نظر نموده بعد از طی مراحل حقوقی با استفاده از تابعیت دوگانه بنام کشور زادگاه اش افغانستان در مقابل هموطن آلمانی اش داخل رینگ میشود.
به گفته حمید رحیمی: من یک افغان هستم مادر وپدر ام افغانی هستند وآرزو دارم تا از طریق ورزش برای وطن ا م خدمت نمایم فقط یک آرزو دارم تا آنچه در کشور آلمان آموخته ام، افتخارات و اندوخته هایم را به وطن ووطندارم تقدیم نمایم.
حمید رحیمی در سال 1983 در شهر کابل متولد گردیده و از سال 1992 بدینطرف درکشور آلمان ـ شهر هامبورک زندگی می نماید.
رحیی در سال 2000 به ورزش بکس رو آورده و در ابتدا تای بکس جیم کی وان را آغاز ودر سال 2002 برای مدت سه ماه در یک اردوگاه ی تای بکس در کشور تایلند فنون بکس تایلندی را فراگرفت.
از سال 2003 الی سال 2007 به حیث بوکسر آماتور و از سال 2007 تاکنون به حیث بکسرحرفوی در کشور
آلمان فعالیت مینماید
رحیمی تاکنون 15 بار به شکل حرفوی مسابقه نموده که15بار برحریفانش غالب گردیده است
از جمله 15 مسابقه در 5 مسابقه حریفانش را ناک اوت نموده است
حمید رحیمی وانجام یک مسابقه بوکس حرفوی تحت نام (مبازه بخاطر صلح وآزادی) به سطح جهانی در شهر کابل
در صورت مساعد شدن شرایط لازم قرار است الی اخر سال جاری عیسوی حمید رحیمی بمصاف حریف امریکائی اش رود و آنهم در شهر کابل.
قرار است درصورت مساعد شدن شرایط لازم حمید رحیمی تحت نام مبازه بخاطر صلح وآزادی مسابقه حرفوی بوکس را در زادگاه اش شهر کابل انجام دهد. به گفته آقای کرستین فون هولست منیجر آقای رحیمی این مسابقه به سطح جهانی وحریف مقابل اش هم یک بوکسور امریکائی خواهد بود
در رابطه به اهداف این مسابقه حمید رحیمی طی یک پیامی به مردم افغانستان گفته اند:
آرزوی من انجام یک مسابقه حرفوی بوکس تحت نام مبارزه بخاطر صلح وآزادی فقط در وطن عزیزم افغانستان میباشد تا بدینوسیله توانسته باشم سهم خویشرا در تأمین صلح وآزادی در زاد گاه ام افغانستان ادا نمایم
بنظر من ورزش بهترین گزینه برای تحقق این مرام است، در ضمن میخواهم تا برای هموطنان آلمانی ام چهره اصلی افغانها و افغانستان عزیز را معرفی نمایم
یکی از بزرگترین آرزو هایم اعمار مکاتب، میدان ها وجمنازیوم های ورزشی برای آینده اطفال و جوانان میهنم میباشد.
سازماندهی امور مربوط به مسابقه فوق تحت نظر یک گروپ کاری که در رأس آن منیجر آقای رحیمی قراردارند و ازجانب افغانی ـ نمایندگان ریاست المپیک افغانستان در اروپا ( آقایان همایون طاهر ونعمت اله زمانی ) که همزمان رهبری کمیته تدارکاتی ورزشی اروپا را نیز عهده دار میباشند موظف گردیده اند.
گروپ متذکره فعلاً مصروف بررسی شرایط لزم از لحاظ امنیتی، محل تدویر مسابقه، موضوعات تبلیغاتی ومسایل ضروری دیگر میباشند. قرار است گروپ کاری متذکره با تیم تلویزونی آلمانی قبل از تدویر مسابقه به کابل سفر نموده با مقامات ریاست محترم المپیک افغانستان از نزدیک ملاقات نمایند
پیام حمید رحیمی به مردم افغانستان
هموطنان گرامی ورزشکاران وورزش دوستان عزیز سلام !
قلب من برای دو مملکت می تپد برای زادگاه ام افغانستان ووطن دوم ام آلمان، من افغانستان را در سن نه سالگی به خاطر حمله شوروی سابق جبراً ترک کردم وبه وطن فعلی ام آلمان مهاجرت نمودم
ریشه، خون ویک قسمت از کلتورم افغانی است اما تعلیما ت و اطلاعات در رابطه به دموکراسی، حقوق اجتماعی وآزادی را در وطن دوم ام آلمان آموختم
زمان کودکی ام را در افغانستان سپری نمودم ونوجوانی وجوانی ام که دو ثلث از زندگی ام را تشکیل میدهد در وطن دوم ام آلمان سپری نمودم از زمانیکه در المان زندگی میکنم آرزوی بازگشت به وطن ام را داشته ام.
با وجود آنکه عساکر آلمانی برای تأمین صلح وآزادی در کشور من خدمت می نمایند اما آنچه من دراین سر زمین از صلح وآزادی میشناسم، تأمین آن در افغانستان هنوز بعید است.
در حالیکه از خدمات صادقانه عساکر آلمانی در افغانستان سپاسگذاری میکنم اما متأسفم که تعداد از آنها بخاطر تأمین صلح وآزادی براِ ی وطن ام افغانستان جان خود را از دست میدهند.
من که هردو مملکت را از صمیم قلب دوست دارم لازم می بینم که به حیث یک ورزشکار افغانی در این زمینه خدمتی انجام داده باشم
آرزوی من نجام یک مسابقه حرفوی بوکس تحت نام (مبارزه بخاطر صلح وآزادی) فقط در وطن عزیزم افغانستان میباشد
تابدینوسیله توانسته باشم سهم خویشرا در تأ مین صلح وآزادی در زادگاه ام افغانستان ادا نمایم.
به نظر من ورزش بهترین گزینه برای تحقق این مرام است
در ضمن من میخواهم تا برای هموطنان آلمانی ام چهره اصلی افغانها وافغانستان عزیز را معرفی نمایم.
یکی ازبزرگترین آرزو هایم در پهلوی کمک های مادی واعمار مجدد فعلی توسط جامعه جهانی، اعمار مکاتب، میدانها وجمنازیوم های ورزشی برای آینده اطفال وجوانان میهنم میباشد.
پیام جوابیه کمیته ملی المپیک افغانستان مبنی بر تدویر مسابقه بوکس رحیمی در شهر کابل
ریاست تربیت بدنی، سپورت وکمیته ملی المپیک افغانستان

>>>   خدمت برادر محترم خود بصير بروانى مى خواهم عرض كنم اينكه خداوند شمارا در برنامه كه براى افشاى جانيتكاران داريد همكارى ويارى فرمايد اما بايد متاكد باشيم كه مصطفى جان در اين قافله تقلب كاران تنها نيست اما بدون شك در جنايت كه يكى از دوستان ما به ان اشاره كردند اكر حقيقت داشته باشيد همنظير ندارد وبايد در صورت ثبوت به مقامات تحقيقاتى كشور فرستاده شود ولى هم بايد كفت كه اكثريت برادران بنجشيرى بدخشى وتخارى وجلال ابادى ما وشما در قاهره بورسهاى اشخاص ديكر را دوزدى كرده بنام ونشان شان باسبورت ساخته به مصر امدند وما شما شنديدم كه با يك نام دو شخص به قاهره امدند ودريك فاكلته در الازهر تحصيل مى كردند همجنان ما شنديدم كه يكى از محصلين سابق در اينجا بنام سيدنورالله از كه راغ بدخشان بود و به فاكلته دارالعلوم قاهره تحصيل مى كرد بورس شخص اصلى كه بنام سيدنور الله راغى بود با همكارى كاكايش كه در تاجكستان قنصل بود وهمجنان با همكارى اقاى بيمان كه مامايش مى باشد بمصر امد وشخص اصلى صاحب بورس از زمينه تحصيل محروم ماند وطبق اطلاع بعضى از دوستان اكنون اين شخص تقلب كار ونامدزد كارمند وزارت خارجه شده سكرتر در سفارت افغانستان در ابوظبى مى باشد
بصير جان درحاليكه از اين احساسات باك شما قدردانى مى شود ولى متاسفانه و بنابر كفته هاى عبيد جان ترجمان سفارت براى يكى از محصلين كه اورا دوروز قبل ديده بود كه اينهمه داد وفغان محصلين وشكايات شان از برسونل سفارت فايده ندارد وجاى را نخواهد يافت بلكه اينهمه بيان حقيقت ها جاى شان زباله دانى است عبيد جان درحاليكه باوعد وعيد وتهديد صحبت مى كرد بيان داشت كه دوستان شان در وزارت خارجه اقايان فيروز ورقيب و ورسجى وسيدنورالله راغى جاويد جان مجددى وسي صمد اغا وغيره از ايشان در داخل وزارت خارجه دفاع مى كنند وسفير جديدرا از اكنون ونيامده به مصر از ان خود كردند وهمانند سفراى قبلى كه در اين سفارت بودند نخواهد توانست كه كدام تغيراتى را در بهبود بخشدين حالت فلكتبار سفارت بوجود اورد جون متاسفانه از نظر اينجانب واكثريت برادران محصل هم به اينظر هستند وما همه شاهد هستيم كه مشكل اساسى سفارت در قاهره درعدم وجود اداره سالم وشخص سفير با قاطعيت در سفارت مى باشد ما شاهد ان بوديم كه هر سفير جديدى كه مقرر مى شود توسط همين افراد واشخاص كه درقاهره وجود دارند محاصره وزير تاثير قرار مى يابد سفيرى كه نتواند كارمندان خودرا كنترول نمايد وضع وحالت به اين افتضاح مى رسد.
از براى خدا موتر رسمى سفير جناب ايوبى در غياب ان كه هميشه در لندن مى بودند در اختيار عبيد جان ترجمان وفاميل خانم مصريش قراردارد وخدا مى داند جه نوع اعمال غير قانونى توسط همين موتر سفير انجام مى يابد فيروز جان با مجرد تقرر وامدنش در قاهره بس از انكه در اينجا محصل بود هميشه با موتر رسمى سفارت در بوهنتون قاهره مى بود وروزانه بعد از عصر وانتهاى رسميات سفارت با همصنفيان مصرى خود بالخصوص دختران فاكلته در سركهاى جيزه ومصر الجديده ديده مى شد.
اما در باره شاهكارى ها ى اشرف جان و شفيق خان لغمانى نماينده باصلاحيت سفارت باكستان در سفارت افغانستان معلوماتى را در اينده با تفصيل خدمت هموطنان خواهيم رسانيد
مزارى

>>>   اقايان در سفارت افغانستان درقاهره براى برهم زدن اين موضوع مهم كه از جنايات وتقلب كارى شان را كشف وبراى هموطنان عزيز برملاء مى سازد در سعى وتلاش هستند تا موضوعات خبرى مختلف سياسى واقتصادى كه اصلا به اين موضوع بحث ارتباط ندارد طى اين صفحه بفرستند تا صفحه طولانى شده ازهان هموطنان مارا مغشوش واز اصل موضوع دور سازند
ولى اينهمه فايده ندارد وروز بروز خيانت تقلب كارى وجنايات شان براى هموطنان عزيز افشائ شده وهمه از حقائق اطلاع حاصل كردند
صمدى

>>>   از وزارت خارجه وجناب وزير خارجه خواهانيم تا اينهمه شكايات برادران وارجمندى هاى عزيز مارا در كشور مصر از سفراى محترم وسفارت شان در قاهره وكارمندان در انسفارت مورد برسى وتحقيق عاجل نموده راى حل عاجل براى اينهمه اعتراضات شان بوجود اورد در همه ويب سايت ها خبرى افغانى روزى نيست كه اعتراضات وشكايات محصلين افغانستان در قاهره را دربرنداشته باشد
اميدواريم همه كارمندان مورد انتقاد واعتراض محصلين را به مركز وزارت بخواهد واناننكه فعلا در داخل وزارت تشريف دارند از ايشان تحقيق منصفانه نمايد ودر صورت تقصير يا اثبات اين انتقادات ايشانرا به مركز تبديل كنند ومجازات ادارى يا قانونى برايشان بدهد اما اينكه سالها وسالها سر وصداى اين شكايت واعتراضات محصلين از سفارت در قاهره در هر جا بلند باشد غير قابل تحمل است
ايا مقامات وزارت خارجه يا رياست جمهورى از خواندان اينهمه شكايات واعتراضات بر عليه سفارت وسفير وكارمندان سفارت در قاهره خسته نشدند
دكتور محمد اياز

>>>   برادر دکتور محمد ایاز !
شما درست می فرمایند باید این موضوع جدی پیگیری شود بنده هم یکی از محصلین مقیم مصر می باشد تمام محصلین درگیر همچو موضوع هستند بنآ باید موضوع باید جدی پیگیری شود .
تشکر
مولوی کریم الاازهر

>>>   بنام خدا
یکی از برادران که بی نام ما که در آخر موضوع خود جامعه قاهره نوشته است که بنده برای تغییر نام آقای مصطفی همکاری کرده ام، اتهامات و اکاذیب زیاد را نوشته و یک سیناریو از افکار مریض خود ترتیب داده است به این برادر می گویم لطفاً قلب خود را پاک نگهدار گمان بد نیکی ها را از بین می برد، کار خوبی شد که آقای مصطفی خودش برای تان پاسخ داد، در زمان ماموریت خود بنده تا حد توان با برادران محصل همکاری کرده ام ، خصوصاً برخی از ایشان که با مشکل نام مواجه بودند، برخی ایشان در پوهنتون الازهر بودند بنده خودم دفتر به دفتر و اداره به اداره رفتم و مشکل ایشان را حل نمودم، البته فراموش نشود که آقای شیرزوی سفیر وقت آن زمان نیز همکاری شایان در این رابطه انجام داده است.

>>>   هموطنان غزیز . لطفا صفحه ی که مربوط به وزارت خارجه و مشکلات نمایندگی های سیاسی در خارج از کشور اختصاص یافته است لطفا مطالب دیگر را در آن ننویسید چون محتوای نوشته ها باید براساس مطالبی باشد که قبلا مشخص شده و هوطنان در همان موضوع مینویسند . مطالب دیگری از قبیل ورزش و دیگر موضوعات و اشعار را میتوانند در صفحۀ دیگری بنویسند تا مطالب گت نشده و خواننده بتواند اصل مطلب را درک کند و اگر بخواهد چیزی بنویسد اصل موضوع از بین نرود امید هموطنان عزیز به آن توجه نمایند و فقط مطلب عنوان شده را بنویسند که فقط مربوط به وزارت خارجه باشد چون خیلی از مطالعه کنندگان میخواهد از مطالب نوشته شده در بارۀ نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج مطالبی بنویسند
با تشکر یکی از خوانندگان این سایت

>>>   از شما سوال دارم جناب فیروز
خودت به کدام صلاحیت اینکار را کردی و حتی همکاری شیرزوی صاحب. شیرزوی صاحب قانون اساسی افغانستان نیست مثل خودت یک کارمند دولت است. نه شیرزوی صاحب و نه خودت صلاحت این را ندارید بلکه شریک در جرم قتل. جعل و تقلب پاسپورت و سو استفاده از مهر سفارت .
مصطفی..... و خودت و حتی اگر شیرزوی صاحب همکاریکرده باشند ایشان هم شریک در همه این جرم ها میباشید که باید محاکمه شوید.
بصیر پروانی جامعه قاهره

>>>   سلام آقای مستعارنام بصیر پروانی
درصورتیکه قانون منجر به ضرر مردم ما باشد باید آن قانون را تعدیل نمود، شما در غندی خیر نشسته اید و از قانون و قانون مداری صحبت می کنید، شما اگر جرآت داشته باشید مستقیماً این موضوع را به سفارت بگوئید و یا با نام مستعار داخل نشوید بخاطر معلومات بیشتر شما و صیقل دادن افکار بیمارتان باید بگویم که تصحیح نام ها به اساس هدایت مرکز و یا وزارت امورخارجه صورت گرفته استف چون هموطنان ما در مصر بخصوص محصلین افغانی با این مشکل دست و گریبان بودند به اساس تذکره دست داشته شان و هدایت مرکز این کار صورت گرفت.
فیروز

>>>   فيروز جان! راستش را مردانه وار اعتراف كن كه خودت وعبيد جان از اين درك ودر مقابل تغيير نام مصطفى خان جقدر بول شيرينى بدست اورديد ؟؟ مصطفى جان در مجالس خود لاف مى زند كه شش هزار دالر در اين زمينه مصرف كرده است تا اينكه توانست نام ونشان خودرا از ريشه واساس تغيير دهد!!!!
اما در باره استدلال بى منطق شما بر اينكه تغيير نامها محصلين افغانى در قاهره باساس هدايت مركز صورت يافته است !!! جناب شيخ صاحب فيروز جان! هدف جنابعالى كدام مركز است ؟ اگر هدف جناب شما مركز وزارت خارجه است ؟؟ در اين مركز تعدادى زيادى از وطنداران و دوستان وهمنصنفيان تان واشخاص بى تجربه وجاهل از قانون ومقررات دولتى جابرجا هستند كه اكنون هم شما نسبت به دبلومات ها موجود در قاهره مركز بشمار مى ايد وهدايت اشخاص كارمند مركز كه شما از ان نامبرديد بنابر شرح مضمون مكتوبهاى فرستاده شده شما ورفقاى دبلومات تان صادر مى شود ووابستگىى به اين دارد كه جناب تان در مكتوب ارسالى به مركز تان در انزمان جه استدلال كرديد وجه فرمايد واصل قضيه را جطور شرح داديد وموضوع تغيير ويا تصحيح نام را به جه شكل افاده نموديد.
فيروز جان! متاكد باشيد كه ملت افغانستان ووطنداران تان امروز خيلى هوشيار وبيدار شدند وفريب دادن ملت با استدلال هاى بى منطق جاى را نخواهد يافت اگر امروز اشخاص خائن جنايتكار تقلب وجعل كار توانستند از محاكمه قانون براى مدتى خودرا دور ودر امان سازند ولى روزى نزديك براى محاكمه اين جنايتكاران خواهد رسيد.
فيروز جان اصلاح اشتباه در نام اشخاص درصورت اضافه بودن يا كمبودى كدام نقطه در يكى از حروف اسم نوشته نشده باشد يا فراموش شده باشد يا حرفى در اصل اسم شخص اضافه شده باشد از اساس قانون بنابر ارائه اسناد ومدارك قانونى واحكام ادارات مختص تصحيح اشتباه جائز است اما اينكه اسم ولد وتاريخ تولد يك شخص را از اساس وتماما تغيير داده شود ويك شخص به شخص ديگرى تبديل شود هتيج مرجع قانونى در جهان اجازه انرا نمى دهد وهرگونه تصرف در اين زمينه را تقلب وخلاف قانون كشور بلكه جهان وجرم كلان بشمار مى ايد كه مرتكب ان بايد از اين كار تقلب كارى وجرم خود محاكمه شوند
اما در باره استدلال شما در همكارى اقاى سفير اسبق در قاهره شيروزى صاحب بايد اضافه نمود كه خوشبختانه ا گر راستى در اين زمينه باشما همكار بود ايشان هم بايد محاكمه شود.
حيدر

>>>   برادرعزیز!چه فکرمیکند که با نشراین بیام دراین سایت وظیفه خود را درمقابل وطن ویکی ازفامیلهای فریب خورده وطن خود ادا کردید ویا مسولیت دیگری نیز دراین راستا دار ید ؟

>>>   جناب عا لقدر وگرامی که اسم خویش را فیروز ذکر نموده اید در صورتکه شما همان فیروزالدین پارسا دپلومات اسبق در سفارت کشور مقیم مصر باشید باید بدانیدکه شما را همه به عنوان یک انسان صادق_ مخلص_ باشرف _ آبرومند وخدمتگذار حق شناس در ذهن خاطر خویش دارند بخصوص محصلین موجود درکشور مصر پس ضرور نیست که جناب شما با چنین یک شخصکه من اطمنان دارم دوچار مالی خولیا ومرضی نفسی است وقت پر بهای تانرا به مصرف برسانید؟ وبرای این شخص می گویم که این ادعا آت بی اساس شما از دید گاه قانون ومنطیق حیثیت طفل را دارد که قبل از تولد مرده باشد وهمه نقش بر آب است برو بیچاره وقت بی ارزشت را جای دیگری مصرف نما جایکه هم نوعانی خودت از نطری اخلاقی حضور دارند والبته این در صورتکه افراد مریض عاری از اخلاق انسانی چون شما وجود داشته باشد و من امید وارم که نداشته باشد
یکی ازمصلین افعان مقیم کشور مصر

>>>   اقاى فيروز قوانين معمولا به ضرر يكتعداد از مردم كه خلاف ان قانون رفتار وتعامل مى كنند منجر مى شود ايا جناب شما مى خواهيد همه قوانين كشور را تعديل ويا از بين ببريد بطور مثال قانون مبارزه با مواد مخدر به ضرر مردم كه در افغانستان در مواد مخدر تجارت مى كنند منجر مى شود قانون مبارزه با رشوت وفساد ادارى به ضرر يكتعداد ديكرى از ملت افغانستان مى شود از نظر مبارك شما بايد اينهمه قوانين را از بين برد وهر قانون را دل طبع وموافق خواهشات ومنافع فردى هر شخص ساخت ودر صورت ضرر بودن ان براى يكتعداد بايد انرا تعديل كرد
افرين براى وزارت خارجه با داشتن اينطور ديبلومات هاى ورزيده وقانونى وسياستمدار همانند فيروز جان
خاكسار

>>>   برادر فیروز خان
با معذرت اسم من مستعار نبوده و اسمم بصیر و تخلص ام پروانی و از ولایت طاغوت شکن پروان هستم
البته من کدام مشکل خاصبا خودت و سایر برادران سفارت منظورم دیپلومات ها ندارم و دلیلی این همه انتقادات جهت اصلاحی بی قانونی های ما میباشد.
شما باز هم تاکید کردید که من قانون نمیدانم و شما خوب بلدید. من در فاکولته اقتصاد و علم سیاسی درس میخوانم و خودت تا جایی بچه ها میگویند در فاکولته دارالعلوم که اصلا جایی خودت وزارت حج و اوقاف بوده نه وزارت خارجه.
حال خوانندگان قضاوت کنند که فاکولته علوم سیاسی از قانون خبر میداشته باشند یا فاکولته علوم دینی؟؟؟؟؟
البته یاد؟اور شوم که دقیقا نامم بصیر است میتوانی با دوستان ات در مصر تماس بگیری و بپرسی
بصیر پروانی طاغوت و طالب شکن
جامعه قاهره - مصر

>>>   مصطفى جان جعل كار كه بنام يكى از( مصلين افغان)؟؟؟؟؟ مقيم كشور مصر ابراز نظر كردىد جهت معلومات شما شخص خائن ودوزد وجنايتكار هميشه در ترس ولرز است وبدون شك اينجا براى هموطنان خود جرم وجانيتكارى خودرا به اثبات رسانديد وانقدر در ترس ولرز قرار داريد كه محصلين را (مصلين) مى نوسيد وكلمات احمقانه را اينجامى نويسى كه هتيج شخصى انرا خوانده وفهميده نمى تواند ايا براى هموطنان خود مى تواند معنى كلمات( دوچار مالی خولیا ) را شرح داده مى توانيد كلمه (منطیق )( ازمصلین)(نوعانی) وغيره را شرح بدهيد خوشبختانه در حدود ده سال در بوهنتون قاهره درس خوانديد اما امكان ندارد خائن وجنايتكار وجعل كار از نعمت علم ومعرفت برخوردار شود اما ثناء وصفت وتوصيف شما از فيروز جان بارسا خان يك امر ضرورى وحياتى براى جناب شما بشمار مى ايد بالخصوص كه اقاى فيروز اين جعل كارى وجنايت را براى تغيير نام يك جعل كار ونام وبورس درزد كه شما باشيد انجام داده وصاحب فضل وخير براى جنابعالى مى باشد وموكدا اينهمه صفت نمودن فيروز جان نظر شخصى شما بوده وخواهد بود
على يار

>>>   اقای بصیر پروانی !
شما را من خوب میشناسم ضرورت نیست که اینقدر تبصره بی جای کنید شما سابقه خوب ندارید
تشکر
از پروان سه

>>>   در سفارت افغانستان در قاهره تنها اقاى فيروز نيست كه تقلب وجعل كارى وكارهاى بى قانونى را مرتكب شده است اكثر رفقاى سفارت به اين مرض مبتلاء هستند برخى از كارمندان دبلومات سفارت باسبورت هاى افغانى را براى باكستانى ها واشخاص بدون جنسيت در مصر وحتى كشور هاى خليج فروختند اقاى شفيق سكرتر اول سفارت شخصا با باسبورتهاى سفيد افغانى ومهر تابه ساختگى كه انرا سال قبل براى خود ساخته است به تعدادى از كشورهاى خليج سفر نموده در مقابل هزارها دالر اين باسبورتهاى افغانى را بفروش مى رساند وتنها در كويت كه جند ماه قبل به انجا سفر كرده بود اضافتر از بيست جلد باسبورت را بفروش رسانيد اما در مدنية البعوث الازهر وليلة بوهنتون قاهره ميان همه محصلين زمزمه است كه باسبورت افغانى توسط عبيد ترجمان بفروش مى رسد سوال حيرت انگيز اينجا است كه ايا جناب ايوبى سفير صاحب در قاهره از اينهمه تجارت باسبورت ها وبودن مهر وتابه ها جعلى سفارت در دسترس همه كارمندان سفارت خود اطلاع دارند ؟؟؟؟ وجناب دبلومات هاى سفارت اينهمه باسبورت هاى سفيد را از كجا بدست مى اورند ؟؟؟موكد انرا از افغانستان خريدارى مى كنند ودر بكس هاى دبلوماتيك شان انرا داخل كشور مصر مى نمايند
ین سوال من هم متوجه وزارت محترم امور خارجه افغانستان است که امیدوارم در این مورد روشنی اندازند!
نصرت

>>>   دوست عزیز از پروان سه
من بصیر طاغوت شکن هستم و هر چه میدانی بنویس من خوف ندارم که شما در باره من چه مینویسید
بصیر پروانی طالب و طاغوت شکن
جامعه قاهره مصر

>>>   اقای طاغوت شکن !
در عمر چند ساله گی این نوع کار ها را انجام میدادید ؟ ایا شکن همین معنی را دارد که شما جناب را در باب تین (یکی از لیله محصلین تاجک او ازبک در مصر ) محصلین طاجکستاتی شما و بچه خاله شما را که کینگ تخصل میکند به چه اندازه کوبیده بود ؟ ایا به یاد دارید ؟
رامین رضایی دانشجوی در دانشگاه قاهره

>>>   رامین جان . نمیدانم که نام اصلی ات چیست ولی اگر مرد هستی بیا اتاق و خود را معرفی کن.
به تمام مردم و ملت قهرمان افغانستان معلوم است که مردم شمالی طاغوت شکن و طالب شکن هستند.
بصیر پروانی طالب و طاغوت شکن

>>>   سال هاست که افغانستان به حیث کشور ....... شناخته شده است و مقام اول را از خود کرده...
م.احمدی از پاکستان

>>>   بصیر جان پرده اول !
رامین جان راست میگوید شما به یاد دارید که در باب تین شمارا محصلین تاجکستانی چقدر کوبیده بود ؟ ایا طاغوت شکن همین معنی را دارد ؟ ایا طالب شکن همین معنی را دارد ؟ و در اینجا موضوع شمالی جنوبی نیست . موضوع شخصی خودی شخصی شما است ضرورت نیست که موضوع را به شمالی و جنوبی به کشانید فقد جواب باب تین را بدهید درست است
تخاری از بحوث شریف

>>>   بصير جان! ايا مى دانى شخصى كه بنام رامين واشخاصى كه بى نام ونشان اينجا برضد شما اظهار نظر مى كنند ومى نويسند وكلمات غير اخلاقى وانسانى را استعمال مى كنند همانا رفقاى بد نام جعل كار وقاچاقبر در سفارت افغانستان در قاهره از كارمندان اسبق وبرحال اقايان فيروز وشفيق واشرف وعبيد ترجمان وشخص مصطفى خان .... كار ....... ورفقايش مى باشند انجنابان انقدر بى خود عصبانى ودر ترس ولرز قرار دارند كه اصلا نمى دانند كه اينهمه اسرار وافعال واعمال غير قانونى شان براى هموطنان ومسولين دولت افغانستان كشف وبرملاء شده است بالخصوص دراين روزهاكه تغييرات وتبديل وتقرر ها در سفارتخانه ها جريان دارد
على يار

>>>   برادر بصیر پر وانی نام!!!!!!!
اول: برایت یاد آور شوم که فدا کاری _ دشمن ستیزی _افتخار آفرینی _شهکاریهای کم نظیر _ وپیکار جوی برای غلبه حق بر باطل همه وهمه میراث فرد فرد از فر زندانی جان بر کف سر زمین مرد خیز ماست وهیج گونه دسته بندی را زیر نام منطیقه قوم ونژادبه رسمیت نمی سناسد بدون شک برا دران ما درمنطیه شمالی طی یک مرحله از تاریخ با شدید ترین حملات نا جوان مردانه از سوی دشمنان این مرز وبوم قرار گرفتن که خوشبختانه با شجاعت وجان بازی برادران ما دشمنی بی آبروی سرزمین کهن ما درین منطیقه به زانو درامد. ولی فرا موش نکنید که این منطیقه تنها یکی از دها سنگر مقاومت در نقاط مختلف کشور بود که سر بازان وقهرمانانی ما در هر یکی ازین سنگر های داغ با سپر ساختن سنه هایشان از آبرو وتما میت ارضی کشور دفاع می نمودند پس هر کسکه به عنوان یک وطن دوست دشمن غدار ما را با گلولهِ نشا نه گرفته از لقب قهر مانی بر خور دار وافتخار ماست فرق ندارد که از کجا وکه است.

دوم: قرار معلوم وبه نقل قول از خود تان شما خویشتن را به بیشتر از یک ولایت کشور نسبت مدهید از جمله کابل_ کندز و با الآخره پروان خوب حالا به فرض انکه شما افتخار نسبت به پروان را داشته باشید.... می توانید بگوید دران روز ها که تگر گ مرگ روی سری خوهرا برادران و اطفال معصوم ما درین منطیقه می بارید جناب شما که خود را سنگ شکن وچوب شکن وبت شکن نام نهادید کجا بودید .......... !!!!!..... کجا ؟؟!!!!! درصف برادران ما در سنگر مقاومت علیه دشمن؟؟؟ همراه با جان بر کفان مبارز در منطیقه شمالی؟؟؟ یا انکه از فرسنگها فاصله سوختن و تا راج هست وبود مردم بگناه مارا ازخلال امواج رسانه های خبری می شنیدید؟؟ یا که اصلا ازین حکایت در همین نزدیکی ها اطلاع یافتید؟؟

سوم: جوان!!! قرار معلوم شما در دانشگاه الازهر شریف بورسی تحصیلی داشتید و آنرا نا تمام گذاشته ودر مقابل پر داخت رشوت بورسی تحصیلی دیکر در دانشگاه قاهره ودر دانشکده اقتصاد وعلوم سیاسی به دست آوردید درین موضوع خود تان هم شک ندارید حتما!!!!!!!! ویگانه سبب هم این بوده که در دانشگاه الازهر دختر ها وپسر ها با هم نیستد وبر عکس در دانشگاه قاهره کاملا یکجا هستند البته در اثنای درس ولکچرها .

بلی عزیزان انسانکه خود را قهر مانی سنگ شکن چوب شکن وبت شکن خطاب می نماید با ید از چنین صفات بر خور دار باشد پس در نتیجه می توانیم بگویم که این وطندار ما وشما نه بت شکن است و نه سنگ شکن ونه هم چوب شکن ویاید متفقانه براش بگویم جوان تنها تو می توانی یک چیز باشی وبس کلوخ شکن.

>>>   بصیر پروانی و ........... جنرال جرآت !
ضرورت نیست که به منطقه بازی بپیوستید ، بنده نیز از شمالی میباشد ولی مهم این است که از خود دفاع کنید ، اقای رامین راست میگوید که شما و بچه خاله شما که بسیار ستایلش هم است از طرف محصلین تاجکستانی به حد لت کوب شده بودید که باز محصلین افغان شما را نجات داد ایا طاغوت شکن همین معنی را دارد ؟ ایا طالب شکن همین معنی را دارد ؟ پس ضرورت به بسیار پر گویی نیست من شما را بسیار خوب میشناسم اقای پروانی .
احمد بدخشی

>>>   شخص بى نام ونشانى كه بر وطندار خود بصير جان انتقادات وخيز ك مى زند نا فهميده بر رشوت ستانى وفساد ادارى وتقلب وجعل كارى رفقاى دبلومات خود در سفارت افغانستان در مصر اعتراف مى كنند وضمننا اينهمه رشوت ستانى هاى را در فروش بورسها توسط وتقلب وجعل كارى ها وبى عدالتى ها ى كارمندان سفارت را تاكيد مى نمايد كه حتما از اين نوشتار خود مورد سرزنش جعل كاران ورشوت خوران سفارت خواهد شد .
امابراى مصطفى بدخشى .....كه با نامهاى مستعار اين وان ودر اخير بنام احمد بدخشى ورامين( ومصلين افغان در مصر )!!!!! وغيره در افشانى مى كنيد بايد اطمئنان داد كه مقامات كشور تحقيقى را در اين باره روى دست دارند وشخص دبلومات ..... خان كه در اين جعل وتقلب كارى در تغيير نام ونشان جناب شما واصدار باسبورت افغانى با شما دست داشت به تحقيق خواسته مى شوند وجناب شما در قدم اول از سرنوشت رفيق كه نام ونشان وبورس تحصيلى ايشانرا دوزدى كرده بوديد وبعضى ها شمارا به رساندين ازيت جسمى برايش متهم مى سازد بايد اينهمه را جواب بدهيد وبدون شك دفاع رفقاى سرسخت شما كارمندان وزارت خارجه از جمله اقايان راغى وورسجى وسيد عزيز الله خان وفيروز جان وغيره بدرد تان نخواهد امد
هروى

>>>   برادران و خوانندگان عزیز
اینکه من لت خورده ام مربوط خودم هست و اینکه من با دختران چکر میزنم مربوط خودم هست . بلی من تا حالی 200 گرل فرند تغییر داده ام و چیز ی از دست میاید؟؟؟؟؟؟؟
نه شما کدام زور دارید و نه سفارتیان تان . هر لحظه مه تصمیم بگیرم همه دیپلومات ها را حتی سفیر را خانه نشین میکنم . این را باید همه شما و دوستان سفارت بدانند.
اینکه مرا گفتید در پرده اول میرقصم و از شما سوال دارم که در افغانستان کی ها بچه را نکاح میکنند؟؟؟؟؟؟؟
همه میدانند.
بصیر پروانی طاغوت و طالب شکن
جامعه قاهره - مصر

>>>   آقای بصیر پروانی آفرینت خودت آبرویت را ریختی چون بسیار خام هستی، در پوهنتون قاهره درس می خوانی اما تا هنوز هم افکار بسیار طفلانه داری، درس خودرا بخوان و خودرا بی عزیت نساز!!
از بت کشنی و طالب شکنی گپ می زنی کدام بت شکن هستی و کدام طالب شکن!1 اگر مسعود پنجشیری نمی بود، شاید که حالا اطفال و نواسه هایت به کدام زبان دیگری تکلم می کردند، مگر تو طالب شکن و بت شکن نبودی که بالای موتر های طالبان گلباشی کردید؟؟ همان مسعود شما را در پنجشیر جا داد و دوباره طالبان را شکست داد، دیگه زیاد افتخار نکنی که گذشته های تان نیز بیادت می آورم.
همایون ملت مل

>>>   همايون خان ملت مل ؟؟ نمى دانم ملت مل يعنى جه ؟؟ خدمت شما ...... مركب ومسعود برست وياران تان بايد ياداور شد كه سبب همه بدبختى هاى سى سال درافغانستان وتا امروز و قتل وكشتار مليونها افغان شريف در كشور يكى هم همانا مسعود وياران ايشان مى باشند ر شمال وجنوب وشرق وغرب افغانستان سوخت همه از توطئه هاى جناب شان وقدرت برستى شان بود
ارمان

>>>   افرین بصیر جان قرصک !
واو واو بسیار کله خام هستی بچیم
احمد بدخشی

>>>   اقای بصیر قرصک !
من شما را خوب میشناسم ضرورت به این نیست که بگوید من بت شکن و یا چوب شکن و یا هم قلخ شکن هستم من یک سند شما را از لیسه عبدالهادی داوی هم دارم اگر نه باز انرا برایت پخش میکنم
همایون جامعه قاهره

>>>   بعد از عرض سلام دوستان عزيز وخواننده محترم من مي خواهم يك نكته را اشاره كنم در باره سفير صاحب افغانستان در قاهره آقاي حفظ الله ايوبي يك روزي با سفارت رفتم مي خواستم از ايشان برسان كنم در باره بورسهاي سالي جاري اقاي سفير صاحب جي طور هست سستم و بر نامه شما در اين باره كفتن ما بورسارا از افغانستان مي خواهم بعد از يك ماه شندم يكش را با سكرتر اولشان شيفيق خان لطف كردن ودو دانيش را با خويش آوندان خودش ديكرانش را كسانك موريد بوشندشان بوده من رفتم با سفارة از ايشان برسيدم شما با كدام معيار توزيع نمودين اقاي سفير جي طور مي شوه كه سكرتر دريك تايم دوكارا انجام بدهند كاري وسفارت و درس را ديك ساعة معين ما بين سفارة و دانشكاه 10 تا 15 كلومتر هم فاصله هست در باسخ اقاي سفير كوفت مي تانن درس را بيش بيرن بعد از جند ماه شنديم دو دانه خويشا وندانش با استراليا رفتن وسكرترشان با اورباه بنا هنده شدن من رفتم از همان دانش كاه بر سان كردم قيمت يك بورسيه جند هست كفت 25 هزار دالر مي باشد اكر خواند يا نه خوند شا كرد ان حساب مي شوه اين خدمت آغاي حفظ الله خان هست 75 دالر فقد من با جشم خود وحاظر سنه بودم ظربه ضده اكر 100دالر از جيب أقاي ايوبى برويد مي ممره جراك من دليل دارم محصلين افغان در قاهرة رفتن طلب 100$ دالر را از اقاي سفير كردن ماه وار از خاطري نشاطهاي فرهنكي آمده 100$دالر را نه شد اما اين قدر بول را با ملت بيجاره ضربه ضدا غير ازين هزاران جنايت ديكري را كرده هست من يك نكنه كمي را ايشاره كردم بايد اين قسم سفير خبيس محاكمه شوه
والسلام نوسنده سنك قاهرة

>>>   سلام بهمه دوسان . جوازقاچاق بری برای همه سفارتخانهانیست فقط فقط برای انهای است که بنجشیری یاکمونست های خلق برچم درآس قرارداشته باشد مانندداودبنجشیری کی هم بنجشیری است وهم کمونست برچمی برادردستګیربنجشیری خالد میباشد .

>>>   جلالتماب حفيظ ايوبى سفير كبير در قاهره انطوركه يكى ازبرادران ما در اين صفحه فوق ياداورشدند بورسهاى مصر را براى دبلومات هاى سفارت خود واعضاى فاميل ودوستان شان وكارمند محلى سفارت (نور جشمى دبلومات ها!!!!! عبيد جان ترجمان )وخويشاوندانش توزيع مى كرد اگر همين جناب عاليقدر ايوبى سفير كبير ودبلومات هايش در قاهره طى مدت سالهاى خدمت شان به حكومت كرزى در قاهره غير از همين خيانت ( بورس فروشى وباسبورت فروشى وجعل كارى) دگر كدام خيانت مرتكب نشده باشد؟؟؟؟؟؟ در حقيقت اين ضائع ساختن بورسهاى تحصيلى ومحروم ساختن محصلين مستحق به اين بورسهادر داخل كشور بزرگترين خيانت است كه همه انها در حق ملت مظلوم افغانستان ونسل جوان كشور مرتكب شدند كه بايد از اين جنايت شان محاكمه شوند
برعلاوه اين كارها جناب سفير كبير در قاهره در حالى كه نماينده سياسى وفوق العاده رئيس جمهور واين حكومت بشمار مى ايد در عين حال دبلومات ها سفارت وفاميل هاشانرا به خارج بصفت بناهنده سياسى روان كرد كه اين خود يك ضربه وافتضاح سياسى به حكومت كنونى افغانستان است اشرف خان سكرتر اول سفارت با همكارى جناب ن ايوبى به لندن وشفيق لغمانى به اروبا يا لندن بناهنده سياسى شدند واقاى محق كه بنام بارشوتى هراتى در وزارت خارجه مسما است هم در صدد اماده شدن وفرار به لندن است طبق سخنان عبيد جان در يكى از محافل لاف زنى هاى خود اقاى مستشار صاحب محق ماه گزشته با همكارى وتشويق ايوبى صاحب به لندن سفر كرد تا زمينه اقامت خودرا در انجا براورده سازد وخود عبيد جان هم بنابر افاده يكى از دوستان هرويش توانسته است با همكارى سفير ويزه جند كشور را در باسبورت خود وفاميل مصريش داشته باشد وبراى خانم وخشو مصرى خود باسبورت افغانى از سفارت تهيه كرده ومنتظر ختم وظيفه وسفر نهائى ايوبى از قاهره مى باشد تا او هم به سرزمين بهشت موعود خود برواز كند
فكر نمى كنم كه در طول تاريخ وزارت خارجه وسفارت افغانستان در قاهره همجو اشخاص بى لاياقت ونشناليست وفتنه انگيز بصفت دبلومات ها مقرر شده باشد اصلا جناب هاشان در غم خدمت به دولت نستند هدفش شان استفاده جوى هاى متنوع وبقدر امكان و سبرى كردن جند روز در ناز ونعمت سفارت وموترهاى بنز سفارت جيزى دگرى نيست ايا باور مى كنيد كه اداره وصلاحيت سفارت طى اينهمه سالها بدست سكرتر هاى سفارت فيروز واشرف وشفيق وجلال وعبيد ترجمان وفامليش داده شده بود كه اين خود يك علامه استفهام براى همه ما محصلين در باره حقيقت كارها ورول اصلى ترجمان صاحب در سفارت بوده است
دبلومات هاى اين سفارت بى .......... بورسها تحصيلى مصر را در افغانستان مى فروختند واشخاص كه بورسها را بدست مى اوردند بنام صاحب اصلى بورس باسبورت وشهادتنامه جعلى مى ساخت وبه مصر مى امد وبعدا همين دبلوماتهاى بورس فروش نام انشخص را دوباره بنام اصلى تغيير مى دادند طوريكه در واقعه فيروز خان با مصطفى خان كه تفصيل قضيه در اين صفحه شرح داده شد ه است مطالعه نموديم اما باسبورت فروشى شفيق ورفقايشاز اعضاى سفارت براى همه اينجا معلوم الحال است اما كجا است دولت يا وزارت يا مقامات دولتى كه در اين وقايع تحقيق كنند
حيدر

>>>   ای مفتری جان حیدر نام
چرا نا آگاهانه برای مرم اتهام می بندی آقای شفیق سکرتر اسبق از ناحیه کمر رنج میبرد و در ترکیه عملیات شده است، و فامیل او در کابل است، چرا هرآنچه در ذهنت می گذرد آن را فکر می کنی درست است؟ مگر از خدا ترس نداری که در روز آخرت از این افتراات تو پرسان خواهد شد؟
شاهین کابل

>>>   شفيق جان يا( شاهين جان ) باور كنيد فكاهى شما بيسار خنده اور بود نام خدا جناب شفيق جان بخاطر كمر داردى در تركيه عمليات شده و بعلت جشم داردى شان در المان رنج ميبرد وبسبب سردردى در هالند شب وروز خواب عمليات شدن را در انجا مى بيند
شفيق جان بايد كمى احتياط مى كردى وبكس باسبورت ها سفيد را با حتياط بلند وبائين مى كردى تا كمر ت ضربه نمى ديد واز ناحيه كمر رنج نمى بردى ومجبور به رنج بردن از كمر دردى نمى شدى
اما در كويت از اينكه شفيق جان كه از درد شديد روماتيزم رنج مى كشيد يكمقدار باسبورت هاى افغانى را براى اشخاص بدون تابعيت كه در كويت بسر مى برند در مقابل هزارها دالر بفروش رساند وحمام صونه يا بخار گر فته وبعدا جهت عمليات كمر به تركيه رفت جاى كه هزارها نفر در انتظار سفر به كشورهاى غربى با همكارى مافيا قاچاقباران در انجا مى باشند وبدون شك بازار فروش باسبورتهاى افغانى در انجا حتما بيسار مهم وضرورى است
شفيق جان وطنداران شما به اين حد بى سود هم نيستند كه فكر مى كنى با اين فكاهى ايشانرا بازى مى دهى
شفيق جان در باره بورس بوهنتون قاهره كه انرا ضائع ساختى تا حالى كدام فكاهى براى هموطنان خود نساختى ؟؟؟
حيدر

>>>   عزيران من فكر مي كونم آقاي حفظ الله ايوبي خلي انسان ...........هست كدام اراده وكدام ابتكاري از خود نه داره مثل رموت كترول هست جراك من يك روز با سفارت رفتم يك از دبلوماتان سفارت را برسان كردم مسائل برسهاي تحصيلي از جي قرار هست در جواب كوفت آقاي سفير صاحب را از داخل افغانستان يك ترافك ههم تلفون كونه برايش بربورس تحصلي را مي دهد ان قاي سكرتر مي كوفت من اين طور سفير بزديل و واسطه جي را درعمري خود نه ديدم
يك نقطه ديكر را بايد هم ايشاره كرد يك كورسي ورك شابي در قاهره هست در آن كورس بايد شخصيت هاي بزرك و ماسترها وداكتر هاي افغانستان در ان اشتراك كونن از زيادي كشورها مي باشد هر يك كسور يك تا دو دانه سعميه داره آقاي سفير حفظ الله ايوبي از دستك بي سواد هستن زياد رشك مي برن با تبقي محصلينك در مرحلي ماستري ودكتوراه هست تقربا تعداد محصلين كه ماستري ودكتري مي خوانن بيش از 10 نفر مي باشن آقاي سفير صاحب خوانه سامان خودرا دران كورسي (ورك شاب) معرفي كردن وا افسوس وا افسوس سفير هاي ديكر كشور براي محصلينك ماستري داكتري مي كونن زياد جوايزي وتشجع مي كوند وا افسوس با ين قسم سفيرك خوانه ساماني خودرا دير اين طور كورسها معرفي مي كوند لعنت با همان دوهزار داريك ميدهد همان كورس نامي افغانستان در ما بين ديكر ملتها طرف صفير مي رود جراك ممثل افغانستان هست لعنت با تو سفير كه يك كشوريك با علم وتمدن وتاريخ قهرمان مشهور هست تو خوانه سامن خودرا معرفي مي كوني جي طور تمثل مي كونه يك كسيك شب روز تشناب سفيرا باك كونه از يك ملت با فرهنك .
سنك من قاهره


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است