به هزاره های پدر سوخته افغانی
اخر پدر سوخته افغانی تو را چه به برق تو برو کارگری و درس بخوان. مگر در چاه کنی هایی سی ساله ات در تهران، در رفتگری خیابان های نامهربان ان شهر از یک شب تا پنج صبح که انگیزه هر روزه ات می شد برای بهتر زیستن تو برق داشتی پدر سوخته افغانی؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۶    ۱۳۹۵/۲/۱۸ کد خبر: 115530 منبع: پرینت

وقتی مهاجر ایران شدی، بار کل شرم همدیگر کشی ها تاریخ پر جنایت کشورت را تو بر دوش کشیدی، تو با آن چشمان بادامی و بینی گم شده در صورتت نماد افغانستان بودی و من با چشمان که خیلی قشنگ تر از چشمان تو بود، افغان به حساب نمی آمدم. آنقدر پدر سوخته افغانی شنیدی، که دست و دلت از هستی سوخت. اما نماد من ماندی و من غبطه خوردم وقتی به تو افغانی گفتند و به من نه. تو اما دم نزدی. شب کار کردی و روز دانشگاه رفتی. اخر پدر سوخته افغانی تو را چه به برق تو برو کارگری و درس بخوان. مگر در چاه کنی هایی سی ساله ات در تهران، در رفتگری خیابان های نامهربان ان شهر از یک شب تا پنج صبح که انگیزه هر روزه ات می شد برای بهتر زیستن تو برق داشتی پدر سوخته افغانی؟

وقتی دخترانت در کلان شهر تهران که هزاران دختر تهرانی پشت سبک روز گم بودند در زیر زمین های نمور و تاریک تاتر افغانستان را برای جشنواره فجر آماده می کردند، تو برق داشتی پدر سوخته افغانی؟ وقتی چهره همدیگر را برای اجرای اولین تیاتر خیابانی افغانستان در تهران با روشنایی خورشید دیدید مگر تو برق داشتی پدر سوخته افغانی؟

هزاره غار نشین، وقتی در مغاره کوه های سخت و ستبر بامیان دختران و پسران ات در پناه نور لرزان و بی رنگ و رونق شمع بالاترین نمره های کانکور را می گیرند، مگر تو برق داری؟ وقتی دختران جوان و رعنایت برای اولین بار، سال ها پیش پا به رکاب دوچرخه بردند و زنان شهر فرهنگ و تمدن، هرات باستان سال ها بعد جرات پا به رکاب گذاشتند را می یابند، تو برق داشتی هزاره غارنشین ؟

تاریخ نجابتت را از یاد برده ای؟ وقتی شیرین بی سواد قصه چهل دختران برای حفظ نجابت خود و هم قطاران اش جنسیت قوی را رقم زد و خودش را از فراز بلندترین کوه های ارزگان به پایین رها کرد، تا حداقل درس رهایی به زنان اکادمیکی به یادگار بگذارد که در پناه مدارک شان هنوز هم باید تن به زنانگی های نامیمون بدهند!!! مگر آن دختر برق داشت هزاره موش خور؟

تاریخ سیاست تا کی تکرار شود تا تو از یاد نبری وقتی مریم منصف از جبرییل هرات هجرت به آن سوی دنیا را پذیرفت، وقتی آرزوهایش را در سر می پروراند، جبرییل حتی یک چراغ روشن هم نداشت.

من دیده ام هر چه تو را سر می زنند...تو قوی تر سر بر می زنی، نماد شجاعت، نجابت، سیاست سالم ... نور بند من، شمع قلمم، روشنگر کتاب و دفترت... تو برو درست را بخوان تا روزی تمام افغانستان با دستاوردهای تو روشن شود. خدا قوت.
با حفظ احترام به تبارهای رنگارنگ مردم افغانستان.

«داکتر حمیرا قادری»


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   یکی نداند فکر میکند همه نفوس افغانستان از برق و ...برخوردارند و زندگی شاهانه میکنند فقط هزاره اواره هست و هیچ ندارد. ببینید چه داستانی برای یک تعقییر مسیر برق درست کرده اند.

>>>   اگر هزاره ها اقلیت نبودند پشتون ها که صاحبان اصلی افغانستان هستند را قتل عام میکردند. در اقلیت چنین میکنید در قدرت بودید چه میکردید.

>>>   این یعنی چی؟
به خدا قسم من ایرانی از دست این حرفهای شما افغانها خسته شدم . حداقل سه میلیون افغانی در ایران هستن .
خودتون دیدید اروپا تحمل چند هزار افغانی رو نداره .
چرا کمی فقط کمی انصاف ندارید؟
آخه من ایرانی مگه مسوول کار و شغل و ازدواج شما هستم؟
شما که میگید در ایران سخت کار می کنید برید افغانستان سخت کار کنید
نه شما راست نمی گید . ایران هزار مرتبه براتون بهتر از افغانستان بوده و هست
والا چرا به قول خودتون در ایران سخت زندگی می کنید
شما ده تا بچه بیارید و ایران مظلوم من به فکر مدرسه و کارش باشه
من شکایت شما را به خدا خواهم کرد
افغان پیپر نشان بده لطفا

>>>   چقدر از ایران بد می گویید . خدا را خوش نمی آید

>>>   هزاره ها فقط مظلوم نمایی می کنند

>>>   نفهمیدم بالاخره توهین بود یا همدردی؟!!

>>>   نوشته خوب است، به هر دلیلی نوشته شده باد....هم می کوبد و هم تشویق میکند. زبان بیانی آن دلچسپ نیست،
م مشتاق

>>>   از این قسم مطالب تحریک آمیز بپرهیزید دشمن در پشت پرده کار میکند تا خدا نخواسته یک جنگ داخلی صورت گیرد قسمیکه عراق و سوریه را به ویرانه مبدل کردند.
پروژه توتاپ یا انتقال برق ترکمنستان از راه افغانستان یک منفعت ملی است نه منفعت قومی، این پروژه سه سال قبل شروع شده بود چرا محقق و خلیلی و سرور دانش یا کسان دیگری صدا نکشیدند حالا فکر میکنند وقتش است که خود را در قلوب مردم محبوب سازند نخیر میخواهند مردم را بین هم انداخته بکشند.
هارون
افغان

>>>   داکتر حمیرا قادری:
این نظرات منفی تانرا درمورد مردم زحمتکش هزاره رد مینمایم وتاءسف باینداکتری که واقعیت های عینی جامعه را وحقوق شهروندی وهم قانون اساسی واعلامیه جهانی قوق بشر را نقض میکنید. بلی همه انسانهای روی زمین درین قرن 21 مستحق برق اند وحق دارند که از دست آورد های تکنالوژی نوین وپیشرفت های تخنیکی معاصر استفاده نمایند نزد نداوند هم کل بشریت یکسان بوده برتری صرف باتقوی میباشد نه با فلان ملیت یاقوم.
درست است که هزاره ها در زمان امیر عبدالرحمان خون آشام به شدت شکنجه شدند چشم های شان ازکاسه سر زنده زنده کشیده شد فرار داده شدند زمین های شان مصادره وبه پشتون ها تئزیع شد به نوشته ملا فیض محمد جنگ های ازرگان وغزنی دایمیداد بهسودها را یاد کرده چه ظلمی در حق شان کرد.درین قرن 21 هم از طرف رهبران معمله گرشان مورد تجارت سیاسی وخرید وفروش قرار داده شدند تا آنها در دربار کرزی وغنی بمقام ومنزلت رسیدند وشهرک ها ساختند وبا قیمت گزاف بفورش رسانیدند مالک سرای ها بلند منزل ها خودرا ساختند واولاد هایشان درخارج تحصیل میکند اما مردم عوام وزحمتکش هزاره بازهم کشته میشود درپولیس واردوی ملی وامنیت ملی خون ازین ها میریزد سر این ها بریده میشود کوچی ها هم بخانه ومزرعه شان حمله ور میشوند.
وحق دارند برق داشته باشند غریبی ویا مهاجرت واجرای کارهای شاقه کدام ننگ نبوده کار افتخار است. الکاسب حبیب الله...
من هزاره نیستم ولی نظر شما درمورد این ها کاملن ضدیت بابشریت دارد وباین طور نظرات منفی که دارید من تاسف میکنم باز در آخر نوشته اید داکتر حمیرا....خوب نیست . درهیچ دین وآیین اهانت ملیت ها جواز ندارد.
بااحترام داکتر عبید فضل پور نجرابی.

>>>   شما خودتان مقصر هستید

>>>   خیلی زیبا خانم قادری

>>>   بسیار زیبا .... واقعا ننگ بر هزاره ستیزی

>>>   اشکم در آمد بسیار زیبا و عالی همه حقیقتی است که بیان نمودید اما در این وطن جز حسرت و آتش تبعیض چشمشان را کور کرده تا ببینند. .....قلم تان رسا باد.
پرنده مهاجر از دیار غربت

>>>   همه وهمه برادر و مسلمان ایم ، هزاره وافغن ندارد بالای هر موضوع خورد وکوچک جنجال مکنید که الله پاک ضل وکرم اش بالای ما شود.
عبدالله ریحان

>>>   امروز نی فردا حقیقت بجایش می نشیند سی سال پیش اوضاع ازین بدتر بود پنجاه سال پیش خیلی بد بود صد سال پیش بردگی بود سی سال بعد تو هزاره نه پدر سوخته هستی ونه بی برق پنجاه سال بعد سرافراز ترین کسی است که صاحب استعداد وهنر است که تو هستی
ر

>>>   حالا این یعنی چی مثلا خانوم دکتر حمیرا قادری؟؟؟؟
مثلا دلت برای دخترای افغان داخل ایران سوخته که داری اینو مینویسی؟؟؟؟
یا واقعا پرتی یا خودتو زدی به گیجی.
افغان پیپر یه سر بیا داخل ایران ببین دختران افغان چه اوضاعی دارند این خانوم دکتر رو هم روشن کن.
خدا شاهده دیروز نمایشگاه کتاب بودم. دخترای افغان در کنار بقیه دختران ایرانی هم داشتن کتاب میگرفتن هم داشتن تفریح خودشون رو میکردن(دوچرخه سواری)
موندم از چی حرف میزنه این به اصطلاح دکتر

>>>   حمیرا .. های خیابانی تهرانت تمام شده حالا میخوای برای مردم روضه بخوانی؟
در قالب چند جمله مثبت هزاران توهین تحقیر حواله مردم نجیب هزاره کردی آگاهانه یا جاهلانه؟ مردم هم درس میخواهند و هم حق شان را میگیرند . حق خواهی و انجام تکلیف هردو مایه پیشرفت مردم است. تابکی مردم باید برسرش بخورد و دم برنیارد؟.

>>>   پدر سوخته هزاره، بسيار مردم بيگانه، و بيگانه پرور هستيد، مگر همه جاي افغانستان برق دارد، همسايه باميان، وردك در آن ساليان دراز بند چك برق توليد ميكرد و به شهر نشينان كابل انتقال داده ميشد، حتي ما مردم چك هم حق استفاده از آن نداشتيم. بايد از تحمل كار گرفت، حالا هزاره ها در داخل و خارج از هر امتياز و حتي بنام أقليت و مظلوم، امتيازات بيشتر از همه اقوام داشته و گرفته ايد، ديگر اينكه انتقال برق بيگانه براي كشور بيگانه آنطرف مرز چندان ارزش براي مان باي نداشته باشد،وهر وقت بخواهند سويچ آنرا بالاي ما گل ميكنند، حالا بايد بفكر آن باشيم كه در منطقه خود با عث إعمار بند هاي برق و آب شويم.
خداوند در دل تان محبت افغانستان را منحيث وطن پيدا نمايد، تا از اين أقليت بودن رهائي حاصل نمائيد. فريب شيطان بزرگ ، ايران برادر امريكا را نخوريد، باز اگر به افغاني بودن تان خوش نيستيد، دروازه هاي ايران و يا هم منگوليا برايتان باز است، بيني بلندان تان ايران برويد، و بيني چسپيده هايتان منگوليا ، و خاطر آرام زندگي كنيد.

>>>   چنان از زجر مهاجرت را مطرح کردی که گویی برای حفظ افغانستان مهاجر شده بودند. نخیر خانم مهربانتر از مادر؛ مهاجر شده بود تا آسایش داشته باشد و مرا زیر ظلم و ستم کمونیست و طالب تنها گذاشت. با یک قضیه تخنیکی احساسی بر خورد نکنید. بگذارید مهندسان کارشان را بکنند.

>>>   فکر میکنم که این مقالعه برای مردم کم سوادان و بی سوادان خیلی پیچیده است و درک ان برای...ن نا مناسب و غیر قابل فهم است.

>>>   خانم قادری من از ایران این پیام رو واست میزارم.ادبیات خوبی رو بکار نبردی، میتونستی با کمی تامل بیشتر و استفاده از کلمات و واژهای دیگر حق مطلب رو بدرستی ادا کنی! بین هزاره و افغان و فارس و .... هیچ تفاوتی نیست. تفاوت در ایدئولوژیه که آدمها رو بجون هم میندازه، بعضی اوقات چاشنی این دعوا ها تعصبهای کورکورانه و نژاد پرستیها هستند که شدت جراحات بر جسم و روح آدمها رو بیشتر وخشن تر میکنند.
اما به دور از همه ناملایمات و سختی ها من وما هر وقت از تلویزیون صحنه هایی رو در حق مردم افغانستان میبینیم از عمق وجود ناراحت میشویم در اون لحظه ناراحتی و بغض درگلو و اشک در چشمان کسی سئوال نمیکند که این مجروهها و کشته شده ها چه ایدئولوژی و چه نژاد و قومیتی دارند .بلکه این دلها هستند که برای انسانها به درد می آید.
دوست عزیز ، نه ، همزبان عزیز اینکه یه شهروند افغان توی کشور ما ایران کارگری میکند مقصر ما نیستیم، مقصر مهارتهای اون فرد هستش و اوضاع بد اقتصادی در هر دو کشور،در نزدیکی خونه من یه خانواده افغان زندگی میکنند علی رغم اینکه توی شهر من قوانین تغییر کرده و مهاجران نباید کار کنند وبجای این شهر دو سه تا شهر دیگه رو دولت براشون برای کار درنظر گرفته. ولی ما نگذاشتیم دولت و پلیس متوجه اونها شود.
اتفاقا از قوم هزاره هم هستند و ما اهل محل به چشم افغان و هزاره بهشون نیگاه نمیکنیم بلکه اونها رو همسایه میدونیم و بسیار هم آدمهای خوب وزحمت کشی هستند.
شما هم حمیرا جون لحن مطالبت را تغییر بده تا کسی ازت دلگیر نشود و دفعه بعد مطالبت رو نخواند.بلکه اونقدر زیبا بنویس که مخاطبان در صف دست نوشته ها و دلنوشته هایت بایستند.
موفق باشید.

>>>   این خانم که خود را داکتر معرفی کرده، دروغ گفته، زیرا یک شخص تحصیل کرده، چنین منطقی ندارد. از طرز فحاشی او فهمیده می شود که نوکر اجنبی است و می خواهد بین اقوام ساکن در افغانستان اختلاف بیندازد.

>>>   ایشان خواستن یک کنایه فنی به دیگر اقوام غیر هزاره بزند
یکی از آروزوهای بنده اینکه مردم هزاره مثل رژیم اسراییل شود؟
بی رحم . متفکر. قوم پرست. تا بتوانیم برای بقای خویش بجنگیم
البته ما مردم هزاره یک مشکل بزرگتری نیز داریم ؟ شدیدا با کمبود رجال مواجه هیم چون اصلا کسی را نداریم برای درست خدمت کنند

>>>   کسانیکه داخل ایران هستند شکایت ندارند اگر دارند چرا برنمیگردند کسی آنهارا به زنجیر نبسته حتی اداره ملل متحد سفریه بازگشت هم برایش میدهد ! اما تعدادی بیکار دیگر سوژه ندارند بدنبال تفرقه اندازی و ماجراجوئی هستند ! اگر در ایران وتهران کار شاقه میکند درکابل همان کتارهم برایش میسر نمیشود ، ایران هم میتواند مانند جرمنی شمارا به ترکیه بسپارد تا داخل کمپ ها زندانی سازند !
( ر)

>>>   هـر فامیـــــــل پانـــــزده طفل تولــــد کند روزی اش را خارجی ها میدهند وزنش را زمین برمیدارد فایده ما همینقدر بس که کلمه گوی زیاد میشود!

>>>   این بیشترتوهین به هزاره هاست تا...

>>>   نا امید نباشید مردم ولایات مرکزی به شما هم نوبت می رسد.
منتظر بمانید اول قندهار و هلمند و خوست برق دار بشه بعد کم کم نوبت به بامیان خواهد رسید.
کوچی وردکی

>>>   بنظری من باید این پروژه از سالنگ بیاد به کابل جناب بامیانی ها شما که میگد نمیدونم این دولت کاری نکرده برایتون یه کمی خجالت بکشید اگر از سالنگ بیاد به منفعت همه است نه فقط سالنگ یا بامیان همه اما اگر از بامیان بیاد مصاریفش دو برابر می شود به نحف هیچ کسی نیست جناب ها این دولت برای مردم بیچاره بدخشان تا الان چه کار کردن حتی یه بار احتراز نکردن متاسفم برایتون قوم پرست ها مرده پرست ها

>>>   غنی وعبدلله اگر به اعتراضات مردم هزاره احترام نمیگذارد پس به ناچار رهبران ما باید به رهبران امریکا ،اروپا وسایر کشورها وسازمانها بین لمللی کمک کننده اعتراض شان را در میان بگذارد تا کمکهای بین لملی سر جایش مصرف شود وجلو دولت نژاد پرست وإپارتاید را بگیرند که کمک های جامعه جهانی رج به نام خودشان به یغما نبرند،مثل پروژه توتاب.نادرشاه

>>>   درود بر خانم حمیرا جان. زیبا نوشتی، از احساس پاک انسانی تان سپاس گزارم. هرچه برقوم من ستم می کنند. کسانی مثل شما از غیر قوم وقتی دردم را درک می کند کمی آروم میشوم و زخم هایم التیام می شود.
زهرا از کویته پاکستان

>>>   بهتر است بجای کنایه به یکدیگر درس یکدلی را در تمامی قومیت های افغانستان تقویت کنیم و رسم و رسوم زندگی خوب و سالم را بهمراه خواهران و برادران عزیز ایرانیمان اجرائی نماییم .
عایشه از ایران

>>>   داکتر حمیرا قادری عزیز سلام .
متن زیبایتان که در اصل باز تاب زنده ای از زندگی مردم شریف وبا شهامت سرزمین ما یعنی نقاط مرکزی که در روزگاران دور هزارستان یاد میشد وامروز بنام هزاره ها یاد شده وجبر وظلم جباران وحکومات گذشته وامروزی نوشته اید در نگاه اول کلمات واصطلاحات بسیار زننده وتوهین کننده به چشمم رسید اما بعدآ متوجه شدم که شما با قلم تان که از دیوات قلب تان رنگ میگرفت زیبا نوشته وحقایق زندگی این مردم ایکه خلوص نیت را زندگی عاری از هرگونه ننگ وتسلیم را بر تجمل وخود برتر بینی برگزیده اند به خامه کشیده اید .سپاس از شما وهزار آفرین به پشتکار ودلیری این مردم .

>>>   چه نویسنده .. ! اهل قلمتون این طوری باشن وای به حال مردم عادی

>>>   تنها مردم هزاره نیستند که نور برق مستفید نیستند ، تاجیک ها در بدخشان ، تخار ، پنجشیر ، کاپیسا ، پروان ، پشتونها در ارزگان ، زابل ، هلمند و حتی کندهار از نبود برق رنج میبرند ، به عقیده بنده مرغ زیرک در دو حلقه بند است ، رهبران قومی هزاره در طول تاریخ و خصوصآ 13 سال اخیر عقب رو بزرگان پشتون بوده اند و حالا سزای قروت آب گرم . در زمان حکومت حبیب الله کلکانی ، جانب امان الله را گرفتند ، در زمان حکومت برهان الدین ربانی با حکمتیار " راکت یار " همدست شدند و از پشت خنجر به حکومت غیر وابسته تاجیکان زدند ، و بعدآ با حکومت فاسد ، مستبد و تک قومی حامد کرزی و نا کاره نفاق ملی ، سر سازگاری گرفتند و به مردم شریف هزاره خیانت ها نموده ، پول و دارایی غیر مشروع تصاحب نمودند .
کوه کن

>>>   تو گوئی که تمام افغانستان برق دارد و امنیت، همه چیز برای زندگی و رحایش. فقط مردم هزاره جات از همه چیز محروم مانده اند.یک کمی انصاف خوب است. انسان های حریص هرگز به چیزی که دارند قناعت نمی کنند. همیشه زیاد تر و بیشتر می خواهند. از همین لحاظ در هیچ حال راضی نیستند. آخر هزاره جات که ناف دنیا نیست و مردم هزاره برگزیده ای خدا نیستند. شما تصور می کنید، که تمام اقوام افغانستان دشمن شما اند. این تصور شما را به انسان های روانی (پارانوئید) تبدیل کرده است. از همه کس ترس و نفرت دارید. برای شما فقط هزاره جات وطن تان است، نه تمام افغانستان.
آنقدر مظلوم نمائی به درد کسی نمی خورد. آنقدر هر روز داد زدید که دیگر کسی به داد تان گوش نمی دهد. مانند آن پسر بچه ای چوپان که هر روز داد می زد، آی مردم کمک کنید، گرگ آمد. زمانی که واقعا گرگ آمد و رمه هایش را درید، دیگر کسی به فریاد هایش اعتناء نکرد، زیرا همه تصور کردند، او این بار نیز شوخی می کند.

>>>   یا این خط برق از بامیان عبور میکنه یا از هیچ جا -خلاص

>>>   سوال بیشترین ترور وآدم کشی توسط چه قومی انجام می شود ؟ طالبان متعلق به چه قومی هست؟ هزاره پشتون تاجک یا ازبگ؟ سالهاست که افعانستان توسط قوم پشتون اداره می شود چرا این قدر کشور مان فقیر و بیچاره است" من مخالف قوم گرایی هستم اما از واقعیت نمی توانیم بگزریم تازمان عدالت نباشد و قوم گرایی حاکم باشد نمی توانیم در کنار هم با صلح زندگی کنیم " پس برادران قوم گرایی را کنارگزاشته از حق و عدالت دفاع کنیم و برای عدالت تلاش کنیم.

>>>   وقتی داکترمااین باشد

>>>   از نگاه ایرانی، همه افغانها (( پدر سوخته افغانی )) است.هیچ فرقی
بین هزاره و هراتی و کابلی و ....نیست.همگی پدر سوخته افغانی است.اگه هزاره از قیافه اش افغان است، هراتی و .... از لحجه اش بنابراین از نگاه نظام ایران همگی افغانها (( پدر سوخته افغانی ))است.

>>>   متاسفانه مردم افغانستان به شکل بسیار بدی قومیت گرا هستند! تا وقتی با خودتون مشکل رو حل نکنید به هیچ جا نمیرسید.

>>>   زیبا بود ولی لحن گفتار ملتمسانه که به مزاق من هزاره زیاد خوش نمیاید عادت ندارم التماس کنم حقم را به هر حال تشکر از نوشته تان

>>>   نویسنده بیچاره به گمان خودش قصد دفاع از قوم زحمت کش هزاره رو داشته است، اما متاسفانه صفات زشتی رو به این قوم بافرهنگ و غیور و با استعداد نسبت داده است. که قابل بخشش نیست.
نمی دانم در مورد سایر اقوام هم همین طور صفات زشت قابل نسبت دادن هست یا نه؟
و من نشنیده ام که در جراید و مقالات به آنها صفات زشتی نسبت داده شده باشد که در آنها نیست.
مهاجر از ایران

>>>   خانم داکتر حمیرا قادری واقعیات امروز جامعه افغانستان را بیان کردند. واقعیاتی که حکایت از تعصبات و بی عدالتی ها در کشور ماست .به امید روزی که همه مردم عزیز افغانستان بدون وجود کوچکترین تعصب و با شرایط کاملا عادلانه زندگی سرشار از امنیت و آرامش و رفاه داشته باشند.

>>>   سلام وقتی شما از مادرت تولوت شدی سواد داشتی ؟ ایقد خوش زبان بودی وووو

>>>   برادر من خودمه یک هزاره هستم ولی این کار شما درست نیست که هی گپ هزاره .اوقان .ازبک .پشتون و ... را میزنید ما همه افغانی هستم باید با هم متحد و یک دست باشیم برادرا انگشتان یک دست مثل هم نیست آخر چرا این گپ ها را میزنید آخر تا کی آوارگی تا کی نژاد پرستی یک گپ است که اگر کسی تو را در خانه ات نزند بیرون
علیرضا جعفری تهران

>>>   جوان هزاره بیدار شو

>>>   این توطئه قابل توجه جوانان هزاره که در خواب خرگوشند وپشتون وتاجیک را برادر میخوانند اینها همان نژاد پرستان گذشته هستد وباز بروید دنبال خوشگذرانی واواز خوانی و.....

>>>   ایران برای حدود 30 سال میزبان 3 الی 4 میلون افغان بوده و هست. در حال حاظر نزدیک به 3 میلیون بیکار ایرانی داریم. فکر میکنم آمار بیکاران افغان های مهاجر شاید 5 درصد هم نباشد.
مطالب شما بدون در نظر گرفتن شرایط ایران بیان شده است. گویی که هیچ نکته مثبتی در ایران وجود ندارد. همگی رفتار آلمان ها و دیگر اروپایی ها رو با مهاجران بویژه افغان ها دیدیم.
در ضمن سطح دانش و مهارت افراد در کنار دیگر مسایل، با وضعیت شغلی، درآمدی و نگاه دیگر افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد. پس نگاهی به شرایط مهاجران نیز میتواند به تحلیل درست کمک کند.
علاوه بر اینها انصاف هم چیز خوبی است که این روزها دیگر از مد افتاده است!!!

>>>   به نویسندۀ پیام "سوال بیشترین ترور وآدم کشی توسط چه قومی انجام می شود ؟"
سوال متقابل: بزرگترین قربانی را طالبان از کدام می گیرند؟ طبعاً که از قوم پشتون.
من هم قومگراه نیستم، اما واقیعت این است، که برای طالبان قومیت مطرح نیست بلکه خواسته های پاکستان مطرح ست.

>>>   من به عنوان یک هزاره معتدم انچه را این داکتر گفته است همه از روی تعصبات قومی است هر انچه که به ماچسپانده است لایق خودش باد. اگر این سخنان را درجلو من می گفتی از وسط ات جیرت می دادم و جگرت را از قلبت برون می کشیدم.
وطن پرست

>>>   التم تو این برقتون که نمیزارید از بامیان بگذره
مجتبی غلامی

>>>   برادرعزیزمان واقعیت ها را بیان نموده اما منظورت را ندانستم چه بود

>>>   خانم قادری، زیبا نوشتی، من یک هزاره ام و وقتی همدردی اقوام دیگر را می‌بینم به آینده افغانستان امیدوار می شوم

>>>   کسانی که به خانم قادری بی حرمتی کردند خوب است راجع به فعالیت های ایشان در سایت معتبر ویکی پیدیا نیم نگاهی بیندازند، ایشان باعث افتخار و مباهات ما افغانستانی ها هستند.

>>>   بیایم از همین کشورهای همسایه مان خجالت بکشیم که نه دین مطرح است نه قوم نه زبان جیزی که برایش ارزش دارد کشورش ومنافع کشور ارزش دارد ما افغانها راه انسانی خودرا اشتباه می رویم فقت افغانستان است که به ما ارزش می دهد اگر افغانستان آباد باشد منو شما نام ونشان داریم ولاغیر حسین خادمی ازتهران

>>>   همان داکتر تا اندازه زیاد واقیعت ها را انعکاس داده، اما رساندن انرژی برق حق مسلم تمام مناطق مرکزی افغنستان است از هر راهی که منافع عُلیای کشور باشد و به نفع تمام مردم افغانستان وفیصله متخصصین امور در بخش اقتصاد و انرژی با شد باید تن داد. این پروبلم را سیاسی وقومی نکنیم. و از تظاهرات قومی و ملیتی اجتناب کنیم،تا تظاهرات باالمقابل از طرف اقوام دیگر صورت نگرفته و اوضاع سیاسی را خراب وآب به آسیاب دشمن بریزیم. مشکل برق سرتاسری است.70-75% مردم افغانستان از برق محروم اند.

>>>   تا جایی که من میدانم، نود و پنج در صد از خواننده گان این مقاله مطلب را خوب درک نکرده اند. خصوصاً عزیزان ایرانی. لُبَّ مطلب این مقاله، نظام حاکم بر افغانستان فعلی را نشانه رفته است نه مردم شریف و مهمان نواز ایران را. نوک پیکان این نوشتار، افراد فاشیست و قوم پرست افغانی را نشانه رفته است نه اقوام ساکن در افغانستان را. مقاله می گوید: درد. و غم آ وارگی را پیشتر، بلکه اکثراً هزارها می کشند. چون در ایران نماد تام و کامل افغان و افغانیت هزاره ها است. آنهم به خاطر چهره مخصوص به خود شان) اما در موقع سود مادی و بهره برداری از امکلمات ملی، کسی(دولت مردان حاکم)آن ها را به حساب نمی آورند. و..

>>>   متاسفانه قومی دیگر سالهاست برای باز پس گیری دیکتاتوری وکسب حق نامشروع خود وحکومت تک قومی دویست وچند ساله خود دست به انتحار وانفجار وقتل عام مردم بیگناه زده وخود را نوکر پاکستان قرار داده وبه وطن خود خیانت میکند وانهمه هزینه که برای این مزدوران پاکستان شده در هیچ جای ونقطه این وطن نشده ولی افسوس .این قوم وطن فروش نوکری پاکستا را بر ابادی وطن ترجیح میدهد وانسانیت را زیر پا گذاشته .هزینه هایی که صرف رام کردن انها میشود باید صرف ابادی کشور شود.حال انکه دیگر اقوام اندک خواسته خویش ان هم مسالمت امیز راتقاضا میکند تهدید برای کشور میباشد برو برادر برو قوم وطن فروش خود را به راه راست هدایت کن.که دست از خیانت ونوکری پاکستان بردارد.

>>>   باید هسته اففغانستان قلب اسیا واماا قلب افغانستان بامیان هست باید.من هزاره نیستم در پنتون المان هستم با توجه به افغان بودنم احترام به این قوم میگذارم

>>>   متأسفانه حدودی ۱۴۰۰ سال ازبعثت پیامبررحمت میگذرد وداکتر نماهای ملت ماهنوز درقرن حجر زندگی مکنند آتش تعصب سراسر وجود شان رااحاطه کرده ولی خودشان خبر نداره واقعا حرفهای حمیرا همانند یک بچه صنف دوم یاسوم بود بلکه احمقانه تر این داکترحتما دکترای تعصب ونژاد پرستی دارد نه تحصیلات عالی این نکته از نویشته هایش هم معلوم چون به هزاره ها سفارش به درس خواندن کرده نه خودش به امید آن روزی که روشنفکران وقلم بدستان حرمت قلم رانگهدارد وازین وسیله تعلیم برای تعلم جامعه استفاده نماید نه تخریب جوامع اسلامی باید بدانیم که قبال گفته های خودمان مسؤلیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است