جنگ و صلح افغانستان، فرا افغانی و فراپاکستانی است
منافع برخی کشورهای منطقه و جهان به جنگ و صلح را در افغانستان پیوند خورده است و قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر، مافیا، تجارت انسان و همه و همه به جنگ و صلح در افغانستان پیوند دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۶    ۱۳۹۵/۲/۲۲ کد خبر: 115703 منبع: پرینت

مقام های پاکستانی، گفته اند که گزینه نظامی در برابر طالبان و در مقابله با طالبان کارساز نیست و پاکستان هنوز به آن درجه نرسیده است که علیه طالبان اقدامی انجام دهد. آیا اینبارهم پاکستان برای صلح زیر تمام وعده ای خود زده است و تمایلی برای صلح در افغانستان ندارد؟ و آیا این بار هم افغانستان را فریب داده است؟

داکتر فرامرز تمنا، استاد دانشگاه در برنامه «آماج» گفت: نگاه حکومت، جامعه مدنی و تمام افغان ها به صلح، یک نگاه سطحی بوده است. چرا که در طول چهارده سال گذشته ما به صلح به عنوان یک پدیده عادی نگریسته ایم و آن را در مقابل جنگ قرار داده ایم. صلح یک امر انسانی است و تمام اموری که به انسان مربوط می شود پیچیده هستند.

وی، در خصوص چالش های صلح بیان داشت: اشتباهی که افغانستان در مورد صلح داشته است، این بوده که گمان می کند پاکستان تنها بازیگر، در روند صلح افغانستان است. در صورتیکه چنین نیست. کشورهای مختلف و زیادی در این موضوع دخیل هستند. بنابراین باید برای صلح افغانستان یک انیستیتود مطالعاتی علمی ایجاد می شد تا این موضوع به صورت دقیق و علمی دنبال می شد.

تمنا، جنگ و صلح افغانستان را فراافغانی و فراپاکستانی می داند و می گوید: جنگ و صلح در افغانستان فراتر و پیچیده تر از آن است که ما فکر می کنیم. افغانستان از زمان تجاوز شوروی، پیچیده شده است. منافع برخی کشورهای منطقه و جهان به جنگ و صلح را در افغانستان پیوند خورده است و قاچاق اسلحه، قاچاق مواد مخدر، مافیا، تجارت انسان و همه و همه به جنگ و صلح در افغانستان پیوند خورده است. این علت ها، علت های فرا افغانستانی و فراپاکستانی مربوط به صلح افغانستان است.

استاد دانشگاه، خواستار بررسی جنگ و صلح افغانستان در تمام ابعاد شده و گفت: جنگ افغانستان، تک علتی و تک منطقه ای نیست. هم اکنون هدف جنگ افغانستان ناامن شدن آسیای میانه است. این نگاه تک علتی به جنگ افغانستان باعث شده است که علیرغم تلاش هایی که برای صلح افغانستان می شود، به نتیجه ای نرسد.

تمنا در پایان گفت: نگاه تک علتی و همه مسایل و مشکلات صلح را به پاکستان نسبت دادن، یک خلا متدولوژیک است وباعث شده است که ما از ریشه ها و مبانی اصلی صلح دورشویم. پروسه صلح پروسه ای چند منظوره است و به نظر می آید که پروسه صلح وقتی حل می شود که همه جوانب آن درنظر گرفته شود و با آن مقابله شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی،امشب بیشترین رادیوهای لندن همین مسله را تبصيره میکردند و این دو کشور ودورهبر را فاسدترينها به زبان می آوردند که شرم آورترین برای کشوری بنام افغانستان میباشد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است