جامعه جهانی برای منافع خود کمک می کند
ظرفیت استفاده از کمک هایی که کشورها بر اساس منافع خودشان به افغانستان می کنند، به حکومت افغانستان بازمی گردد وگرنه بسیار روشن است که هر کشوری که به افغانستان کمک می کند منافع خود را در نظر می گیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۷    ۱۳۹۵/۲/۲۵ کد خبر: 115810 منبع: پرینت

با نزدیک شدن زمان نشست وارسا در مرکز هالند، رهبران حکومت برای این نشست آماده می شوند. جامعه جهانی لازمه مساعدت و کمک های مالی و نظامی به افغانستان از سوی کشورهای جهان را، مبارزه با فساد اداری، ایجاد حکومت داری خوب، مدیریت صحیح و اصلاحات در نظام انتخاباتی دانسته بودند. آیا رییس جمهور در این دوسالی که از عمر حکومتش می گذرد، چنین زمینه هایی را برآورده کرده است تا امیدوار به کمک های جامعه جهانی و نتیجه بخش بودن این نشست باشد؟ آیا این نشست می تواند برای افغانستان مفید واقع شود؟

صادقی زاده نیلی، عضو مجلس نمایندگان در برنامه «نگرش» گفت: هر موضوع بین المللی که در قبال قضیه افغانستان صورت می گیرد، نشان می دهد که افغانستان همچنان مدار توجه و نگاه بین المللی است. این موضوع، می تواند برای کشور ما یک نقطه قوت باشد و نشان می دهد که توجه به کشور ما وجود دارد.

وی افزود: ما در این خصوص باید موضوع مهمی را مورد توجه قرار دهیم و این است که چگونه می توانیم از این فرصت ها استفاده لازم را ببریم. چقدر مدیریت داریم، چقدر برنامه ریزی کرده ایم و چقدر کارهای خانگی خود را انجام داده ایم تا بتوانیم با یک دستاورد به این کنفرانس بین المللی حضور به هم رسانیم. یک طرف قضیه این است و یک طرف قضیه برمی گردد به کشورهای اشتراک کننده در این مذاکرات بین المللی. این مهم است که این کشورها، تا چه حدی بر سر قولها و وعده هایی که از این قبل داده اند، عمل کرده و به وعده هایی که از این پس داده اند صادق خواهد بود.

به باور نیلی، مردم افغانستان باید بدانند وعده هایی که آنها می دهند و کارهایی که قرار است برای افغانستان انجام دهند از روی دلسوزی و محبت به مردم افغانستان نیست. بلکه اجلاس هایی که صورت می گیرد به خاطر نیازمندیهای کشورهایی است که در قضیه افغانستان خود را دخیل و نیازمند احساس می کنند. حضور نیروهای خارجی در افغانستان هم بر اساس نیازمندیها و منافع خودشان بوده است و ادامه حضور هم بر اساس نیازمندیهایشان خواهد بود. اگر خارجی ها وعده هایی می دهند و به وعده های خود عمل می کنند یا نمی کنند بازهم بر اساس منافع ملی خودشان است.

این نماینده مجلس، معتقد است ظرفیت استفاده از کمک هایی که کشورها بر اساس منافع خودشان به افغانستان می کنند، به حکومت افغانستان بازمی گردد و گفت: وگرنه بسیار روشن است است که هر کشوری که به افغانستان کمک می کند منافع خود را در نظر بگیرد. حضور آنها به خاطر منافع خودشان است و هر گاه احساس کنند که دیگر منافعشان در اینجا تامین نمی شود اینجا را ترک خواهند کرد. به طور مثال بعد از شکل گیری طالبان، خارجی ها زمانی برای از بین بردن طالبان بر آمدند که آنها نیویورک را مورد هدف قرار دادند. قبل از آن هیچ اراده و انگیزه ای برای از بین بردن آنها نداشتند.

وی، با بیان اینکه متاسفانه این ظرفیت استفاده، به دلیل مدیریت ضعیف و وجود فساد در کشور بسیار کم است، افزود: فساد در افغانستان به یک مشکل اساسی تبدیل شده است که همه بخش ها را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین اختلاف عمیقی که میان سیاسیون ما وجود دارد هم بر این مدیریت ضعیف کشور تاثیر منفی گذاشته است.

این نماینده مجلس، در خصوص وظیفه پارلمان برای رفع ضعف حکومت بیان داشت: در اینکه پارلمان کشور هم در نظارت بر این دولت ضعیف، ضعیف عمل کرده و عده ای از اعضای پارلمان بر این ضعف و ناتوانی دامن زده اند شکی نیست اما اعضای پارلمان تا حدی مشخص اختیار دارند و بعد از این حد دیگر نمی تواند بر حکومت نظارت داشته باشند. وقتی حکومت با زور، این ضعف را حفظ می کند اعضای پارلمان دیگر نمی توانند با توپ و تفنگ آن را به راه آورد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عنوان این نوشته نظر شخصی شمااست .
شما همین حالا ازهمه امکانات این مردم و حتی کمک های جامعه جهانی استفاده میکنید و در نهایت هم به عوض شکران ،کفران نعمت ونمک حرامی میکنید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است