برق مهم نیست، نگاه تبعیض آمیز نمی خواهیم
ما می خواهیم نگاه تبعیض آمیز حکومت به مردم هزاره نباشد. این مردم مردمی هستند که مواد مخدر ندارند، انتحار و انفجار ندارند، در ثبات کشور شریک هستند، مردمی متمدن هستند که در تظاهرات به سرک ها ریختند اما بینی یک نفر خون هم نیامد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۵    ۱۳۹۵/۲/۲۹ کد خبر: 115977 منبع: پرینت

مظاهره کنندگان جنبش موسم به روشنایی از حکومت افغانستان خواستند تا افرادی را که ماستر پلان بیست ساله برق را دستکاری کرده اند، را بازداشت و به چنگ قانون بسپارند.

صادقی زاده نیلی عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «بازنگاه» گفت: بحث انتقال خط 500 کیلو ولت یا خط توتاپ قابل مذاکره و قابل بحث نیست، چرا که از دیدگاه جنبش روشنایی این خط در 2013 با نظر شرکت متخصصی که در ارتباط با انرژی افغانستان، استخدام شده بود مسیر مناسب و مسیری که می توانست گنجایش خوبی داشته باشد مسیر بامیان بوده است و آنها هم همین مسیر را انتخاب کرده بودند.

وی، ادامه داد: این تظاهرات هم به همین دلیل برگزار شد. خواست ما هم یک خواست مشخص، واضح و روشن است و آن هم انتقال این خط از مسیر اصلی اش است. امیدوار هستیم که جانب حکومت امروز صدای ما را شنیده باشد. انتقال خط از این مسیر یک کار با حساب و کتاب و معین شده است. به همین دلیل نه جای مذاکره و نه جای بحثی وجود دارد. امیدوار هستیم کسانی که در این قضیه دست برده اند امروز صدای مردم را شنیده باشند و به صدای آنها لبیک بگویند.

نیلی، با انتقاد از حکومت از تغییر مسیر برق ترکمنستان بیان داشت: با تغییر مسیر حط برق ترکمنستان، حکومت افغانستان در واقع، وقتی استراتژی انرژی افغانستان را آماده کرده است، انگار تا سال 2032 برای یک قسمت از خاک افغانستان هیچ چیز را در نظر نگرفته است. شرکت فیشنر این خط را مطالعه کرد و مسیر آن را از بامیان تشخیص داد، دلایل زیادی هم برای ابن انتخاب وجود دارد چه ضرورتی اقتضا می کرد که وزارت انرژی و آب یک هیات را به آلمان بفرستد و از آنها تقاضا کند که آنها بیایند و بدیل دیگری را مورد مطالعه قرار دهند. این خودش برای ما سوال است.

این نماینده مجلس در خصصو فیصله کابینه در یازده ثور گفت: در روز یازده ثور، کابینه از قبل در جریان برنامه قرار می گیرند تا بدانند که در مراسم آن روز دقیقا باید چه کنند. وقتی هنگام رای گیری بر سر قضیه انتقال برق می شود رییس جمهور به روشی که اصلاً شایسته جایگاهی که در آن نیست برای رای گیری استفاده می کند. رییس جمهور این فیصله را انجام می دهد و آن را افشا نمی کند تا زمانیکه خودش افشا شود. روشن است که خودش می دانسته کاری غیر منطقی و ظالمانه است.

وی، در پاسخ به سوال مخالفان جنبش روشنایی که می گویندهزاره ها برق می خواهند یا سیم برق می گوید: در واقع ما هیچ کدام از اینها را نمی خواهیم. ما می خواهیم نگاه تبعیض آمیز حکومت به مردم هزاره نباشد. این مردم مردمی هستند که مواد مخدر ندارند، انتحار و انفجار ندارند، در ثبات کشور شریک هستند، مردمی متمدن هستند که در تظاهرات به سرک ها ریختند اما بینی یک نفر خون هم نیامد. این مردم قابل تشویق هستند و باید این مردم تشویق شوند نه تحقیر. مهم این نگاه تبعیض آمیز است. چرا باید قشری از افغانستان تا سال 2032 این مناطق در استراتژی انرژی، محروم باشند؟ در حالیکه همه چیز مهیا و بدون مشکل است که آنها از برق استفاده کنند.

صادقی زاده نیلی در اخیر گفت: مردم مناطق مرکزی سالها بدون برق زندگی کرده اند چند سال دیگر هم می توانند اینگونه زندگی کنند اما نه بانگاه تبعیض آمیز.کسانی که در راس قدرت هستند این نگاه تبعیض آمیز رابا مردم هزاره دارند. خدا خانه آقای صمدی را خراب کند. همین آدم بود که با توطیه به آلمان رفت تا این مسیر تغییر کند. این مردم چرا به جرم اینکه هزاره هستند و چشمان کوچکی دارند برق نداشته باشند. وگرنه هیچ دلیل تکنیکی دیگری وجود ندارد.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   بلی همین طور است.

>>>   همین طور نیست

>>>   جناب صادقی
مگر این حرکت قومی که برمحور یک قوم میچرخید این خود گویای چیست
مگر میشود افتاب را به دو انگشت پت نمود
مگر تعصب که درذهن وضمیر همه هموطنان هزاره ما شعله ور است این اتش ویا شعله را از طریق زور میشود حل نمود.....؟
مگر دردو دهه اخیر این فورموله را تجربه نکردید تجربه ناکام
مگر جای پند نیست واینگون اقتباس های منفی شما که درمحور تعصبات قومی مذهبی میچرخد چی فکر مینمایید اقبال خوبی را پیش رو دارید دامن زدن به تعصبات مگر راه حل هست دراین شرایط ناگوار که امروز بنامهای مختلف پیرو جوان ما بیدون کدام گناه کشته میشوند ودشمنان ما میخوهاند کشور مارا بیدون سکنه سازند مگرجای به اینگونه فتنه ها هم باقی مینماند مگر پناه بردن مردم به کشور های غربی این را یک پدیده خود جوش مینمایید
نه خیر اینها همه توطعه بود وهست واین کار شما هم سلسله همان توطعه ها است که اتش اش توسط شما افروخته میشود
این اتش خانمان سوز هست که هست بود من وتورا از بین میبرد
پس امیدوارم که بخود ایید ودرراستای همزیستی برادری بر محور اسلام ووطن خود جمع شویم درغیر صورت افروختن این اتش پایان ندارد
بااحترام
محمد کریم

>>>   دوست گرامی تمام صحبت های شما گیریم که واقعیت است ولی یک حقیقت تلخ و نابخشنودنی از من بشنوید و آن اینکه شما نسبت به افغانی بودن هویت ایرانی تان بیشتر است که این حرکت خصمانه شما هویت تانرا خدشه دار ساخته است. چندین گردهمایی شما با بر افراشتن تصاویر امام و رهبر تان خمینی مزین میگردد. و این عمل بر خردانه تان نا بخشودنی بوده و از اذهان تابعین این کشور بدور نخواهد رفت و اگر بر این عمل تان درست دقت نمایید شاید خودتان شرمگین شوید. واین بیگانه پرستی بصورت آشکار شما را از هویت افغانی بیرون مینماید. اگر ازمن میشنوید به رهبران تان توصیه نمایید تصاویر بیگانگان، دساتیر بیگانگان و بالآخره پیروی از بیگانگان را کنار بگذارید، تا هویت افغانی خویش را به اثبات برسانید. در حقیقت با این کارتان روز به روز از هویت افغانی فاصله خواهید گرفت.
هموطن

>>>   برادر صادقی هزاره نه که پشتون پکتیا اگر بگوید سه لین برق را کوتل سالنگ کشش ندارد، باور می کنی یانه. گیرم هزاره ها هزار تا عیب دیگر داشته باشد ولی این گپ شان درست است که اگر خدای نخواسته یک لین برق خراب شد لین های دیگر خراب نشود. مثلا پارسال بخاطر دو پایه برق کابل دوماه برق نداشت. حالا اگر لین دیگر هم اضافه شود باز بیه جمع کن. یک آدم فرهیخته در این مورد بحث می کند.

>>>   این جنبش روشنایی به خوبی دین خودشان را درپيشگاه خداوند متعال نسبت به کشور ونسل های آینده ادانمودندوبادلایل عقلی ومنطقی خواسته های خداپسندانه شانرا مطرح وفریاد زدند حالا ایندولت دوسراست که راه حق راانتخاب یاراه باطل را می پیماید که ازباطل خیری برای کسی نمیرسدوکشور راآبادنمیکند حق خواستن به معنای اغتشاش ودوشمنی باکسی نیست دوستان درک این موضوع بسیار ساده است بااحترام

>>>   در جواب همه برادران که نظر داده اند،سه خط لین برق از یک دره کوچک رد شود تعصب قومی نیست اما 5 ولایت مرکزی که حالا اکثریت مردم شان از قضا هزاره هست تعصب قومی نیست؟دوم باز با کمال بی شرمی میگوئید که سه لین برق بازهم از یک مسیر بگذرد تا اگر روزی یک لینش قطع شد دو لین دیگرش باشد اما این را نمیگید که اگر یک لین قطع شود مسلما دو لین دیگر هم قطع میشود!سوم: شما حاضرید سه لین برق از یک منطقه محدود بگذرد اما مناظقی وسیعی ازکشور ومردمش سالها در تاریکی زندگی کنند اما تعصب قومی نیست؟ واقعا اکثریت شما از اسلام وجهاد دم میزنید اما عمل شما جز ضد انسانیت،ضد اسلام ونژادپرستی چیزی دیگری نیست؟ نادرشاه

>>>   در افغانستان باید یک نلسون ماندلای دیگر بدنیا بیاید تا علیه این حکومت آپارتاید افغانستان مبارزه کند.
M.ali sadeghi


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است