رد پای واشنگتن در مذاکرات حکمتیار و غنی
قرار است واشنگتن چه منفعتی از صلح و آشتی میان حکمتیار و حکومت وحدت ملی ببرد که حمایت همه جانبه خود را از توافق میان آنها اعلام کرده و برای این توافق سر از پا نمی شناسد؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۱    ۱۳۹۵/۲/۲۹ کد خبر: 115999 منبع: پرینت

پیش نویس توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی حکمتیار در کابل به امضای نماینده های رسمی این حزب در منزل گیلانی رییس شورای صلح به امضا رسید.

نبض صلح میان حزب اسلامی و دولت گاهی تند می زد و گاهی کند و در میان کش و قوس های این مذاکرات، شنیده ها حاکی از توافق محرمانه و پشت پرده میان حکمتیار و غنی از مدت ها قبل است اما اگر ارگ بطور جدی برنامه صلح با حزب اسلامی را روی دست داشت چه نیازی به این مخفی کاری ها و توافق های پنهانی بود؟

شاید این مخفی کاری ها، ترفند دولت برای یک واکنش آزمایی و بررسی بازتاب ها از روند صلح میان حکمتیار و حکومت وحدت ملی بوده است هرچند نتیجه اول و آخر این ترفندها مشخص بوده و قید و شرط های جناب گلبدین و موقف ضعیف دولت در برابر خواسته های آنان بر توافق صورت گرفته صحه می گذارد و نشان می دهد که خط و نشان ها از سوی حکمتیار کشیده و از سوی دولت نیز موافقت شده است.

اصولا برقراری صلح پس از منازعه های سیاسی امری بدیهی است اما اینکه در جریان صلح میان حکمتیار و دولت، چه قرار است بگیریم و چه بدهیم؟ و اینکه از چه حیث دولت می خواهد حتما به صلح برسد و چرا سران حکومتی از مواضع خود براحتی کوتاه می آیند و موقف ضعیف اتخاذ می کنند؟ از سوالاتی است که اذهان را با چالش جدی در این مذاکرات مواجه می سازد.

اینکه چرا دولت با آغوش باز به شرط و شروط های سخت حکمتیار تن می دهد؟ و قرار است واشنگتن چه منفعتی از این صلح ببرد که حمایت همه جانبه خود را از توافق میان حکمتیار و حکومت اعلام کرده و برای این توافق سر از پا نمی شناسد؟ و دیگر اینکه در لایه پنهانی ترحم رولا غنی نسبت به سال های پیری حکمتیار و بازگشت در آغوش وطن چه می گذرد؟

بی تردید در موضوع آشتی میان حزب اسلامی و در راس آن حکمتیار با حکومت وحدت ملی شاهد نوعی دست بستگی دولت و بله قربان گویی در برابر خواسته های حزب اسلامی هستیم بطوریکه پرداخت سالانه 4 میلیون دالر برای مصارف حکمتیار و حزب متبوعش، بازگشت دو هزار مهاجرین وابسته به حزب اسلامی از پاکستان به کشور با تمامی هزینه و مصارفش و دیگر شروط، پشت دولت را نلرزاند و گام های ارگ نشینان را برای رد این صلح و آشتی متزلزل نساخت.

هنوز مشخص نیست در پس این تحفه باد آورده واشنگتن برای حکومت چه می گذرد که سران کشور بدون توجه به هزینه هنگفت و سنگین بازگشت و حضور پرمصرف حکمتیار و کاروان پرطمطراق حزب اسلامی در کشور خود را مشتاق به آشتی نشان می دهند؛ هرچند این موضوع سوال برانگیز بوده که با وجود حمایت واشنگتن چرا هنوز در مورد حذف نام حکمتیار از لیست تروریستان جهانی حرفی به میان نیامده است؟

القصه... رییس جمهور غنی و دیگر سران حکومتی باید متوجه این موضوع باشند که پذیرش شرط و شروط حکمتیار و مصارف سنگین برای حزب اسلامی، باز هم درد قوم گرایی در کشور را تازه می کند و پشتونستان را بزرگ... و معلوم نیست حکومت برای این داستان پلان خاصی روی دست دارد یا قرار است از سهم دیگر اقوام بکاهد و حکمتیار و یارانش را بزرگ کند.

به هر حال از این دولت که صداقت بر نمی آید و توافق هایش را هم پشت پرده امضا می کند و امتیاز می دهد و امتیاز نمی گیرد و کسی هم خبر نمی شود اما حرف ما با دولت این بوده که در شرایطی که مردم ملکی آب و نان ندارند چرا باید سرنوشت افغانستان معطل برآورده ساختن خواسته های حکمتیار باشد؟ و چرا حکومت با مردم خود به زبان شفاف و بدور از وعده های تو خالی سخن نمی زند؟ و چرا نمی گوید قدم بعدی پس از آشتی با حکمتیار چیست؟

کد (20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   چيزي تعجب آورنيست ، چون كيسه همه شان يكي است ، بنا به أساس دستور مجبور هستند در سريال رول بازي كنند اما افسوس بالآي مردم مظلوم وعسكر بيچاره بدون مفهوم جان ميدهند !
جوزجاني

>>>   امریکا باپاکستان چند سال قبل قراردادی را راجع به اغانستان بین هم فیصله توافق وامضا کرده اند که متن آن تاحال معلوم نیست شاید تجزیه افغانستان یا دادن قسمتی به پاکستان اینگونه مسایل باشد حالا هم شاید پاکستان گلبیدین را کاندید داده که با سرکار آمدن او دیگر ترورست نمی فرستد وهمین پلان شان به تدریج عملی میشود
ر

>>>   بلاخره حزب اسلامی هم مجبورشد که زیر پرچم امریکا بیاید ودر راه منافع سردار وبادار خود امریکا حاضر به خدمت شود سوال اینجاست که چرا این کار را در زمان حکومت داکتر نجیب اله نکرد که صدها نی بلکه شاید ملیونها انسان بیگناه را حزب اسلامی به دستور گلبدین حکمتیار کشت و به خاک وخون کشید در طی این چندین سال. مگر بین امریکا و شوروی چی فرقی
وجود دارد مگر بین حکومت مزدور و نوکر فعلی ع و غ و حکومت کمونیستی داکترنجیب اله چی فرقی وجود داردکه گلبدین که نعره های جهاد سرمیداد و بودن خارجیها را
در افغانستان تجاوز میدانست وحالا یکباره تسلیم میشود و از حکومت دست نشانده ع وغ میخواهد همایت کند ...
س م

>>>   از الف تا ی ابن حکومت با آمریکا سر سازش دارد، چه شده این حرف اگر درست هم باشد شما را ورخطا ساخته

>>>   فکر کنم چقدر بعضی از دوستان فارسی زبان نگران این صلح حزب اسلامی هستند . نترسید مقام شما در خطر نیست.
حبیب الله یوسفزی.

>>>   یادم است که یکی ازوطنداران در شبکه اطلاع رسانی نوشته بود که دولت بعضی از خبر های مهم را نشر نمیکند ومخفی نگاه میدارد. واقعا مردم از این قائم موشک بازی غنی به ستو آمده اند موضوعات از قبیل یکی از سران بدنام که در این اواخر متلاشی شده که فقط اسم از آن باقی مانده که اصلا قابل تشویش و نگرانی نبوده ونیست . این ها خیلی وقت میشود که از صحنه روزگار حذف شده اند فقط با هيا هو و اطلاعات غلط وبی ارزش که نمیدانم در افغانستان این تعداد افراد مربوط حزبی اسلامی وجود دارد. رئیس جمهور ماهم فکر کرد با این کارش قوش را از آسمان میاورد پاین من اگر جای رئیس جمهور میبودم طالبان را به طرف دولت ميکشاندم نه گلبدین را .گلبدین که سنگ وچوب و مردم . درخت هرروز نفرین اش می کنند اینقدر از کاه کوه نسازید

>>>   گلبدین باپاه و قدم فلاکتباری اش هر جا قدم گذاشته فلاکتي را همراه داشته

>>>   نویسنده بی نام که شاید شما هم در غرب در عیش و نوش بسر ببرید و طرفدار صلح و آشتی نیستید، باید ګفت که جناب عالی اصلاْ از حزب اسلامی شناختی ندارید، ورنه هیچ وقت همچو یک قضاوت را در برابر حزب اسلامی نمیکردید. حزب اسلامی اګر مبالغه نکرده باشم خانه همه اقوام افغانستان به شمول برادران هزاره بوده و است. در این افتخار پیشتاز همه تنظیم های جهادی و احزاب سیاسی افغانستان است. اګر رهبر حزب شعار قومګرایی را پیش می ګرفت، امروز بدون شک یک رهبر بزرګ قوم پشتون می بود، ولی خدا را شکر که اینطور نبوده و نخواهد بود. روی همه کسانیکه دروغ و بهتان میګویند، سیاه باد! باید یادآوری کنم که رییس هیت حزب اسلامی آقای امین کریم تاجک بوده و از اهل پروان می باشند.بګذارید که این ملت ستمکشیده افغانستان در صلح و صفا زندګی کنند. افرادی مثل شما با این نوع مقالات زهرآګین میخواهند که این ملت همیشه در جنګ باشند. من از خداوند به شما طلب هدایت به راه راست و حقیقت ګویی هستم.
با عرض احترام
شریف

>>>   برای وابستگی حکمتیار به آمریکا همین بس که در دوران جهاد 80 فی صد کمک های مالی سیا در اختیار حکمتیار قرار می گرفت.

>>>   اين مردم از زمان قديم غلام بوده اند وحالا به نوبه خود هركدامش در راست دولت هاى دست نشانده ميايند ،نميدانم غيرت افغانى چى شد مردانگى وشجاعت مرد چى شد كه هر كدام دومتر ريش ولنگى غيرت اخر مزدور ميباريد پس اينها دركجا نماينده از اسلام ومسلمانى ميكنند تمام مملكت خراب شد دو مليون نفوس شهيد شد اخر همه نوكر وغلام حيف مردم بيچاره يك تعداد جوانان مردم كمونيست هاى بيناموس كشت بنام دفاع از وطن يكتعداد جهادى ها كشتند حالا اين ... ها كشته ميروند كه گويا ازوطن فروخته شده دفاع ميكنيم در مقابل اين مردم بايد قيام عمومى صورت گيرد تا از ريشه اين خاينان گم ونابود شوند واگرنه تمام روز يكى كله پز ميرود ... در جاى ميايد مرد بايد حركت كنند ٠
مسافرجبرى

>>>   مرحله سوم جابجای ناقلین افغان..
آیا میدانید هدف یکی ازماده های توافقنامه بین ارگ وحزب گلبدالدین گویا جایگزین کردن صدها هزار مهاجر مربوط به حزب گلبدالدین درنقاط افغانستان خصوصآ درشمال چیست؟
آیا این یک ترفند دیگری یعنی جاه بجاکردن پشتون های خائن پاکستانی آنطرف مرزتحت نام مهاجر...که قبلها زیرنام برنامه ناقلین عملی گردید بود نیست؟

>>>   داعش و طالب و گروهك هاى تروريستى اين قماش و حاميان اين گروگك ها ننگ انسانيت است.
دين را منفور كردند و انسانيت را زير سوال بردند.

>>>   ازاین معلوم میشود که قانون طبیعت درمسیر مخالفت با انسانیت درحرکت است!
طورمثال ، دیروزنماینده «همجنسگرا ی» امریکا به بالاترین مقام درارتش ایالات متحده امریکا ارتقاع یافت. سنای امریکا " ایریگ فاینگ » را به اتفاق آرا درپست وزیرنیروی زمینی قوای مسلح به تصوب رسانید ، ونیز درقاره آسیا درسرزمین دیگری بنام افغانستان حاکمان اش آمادگی برای فرش قرمز وخوش آمدید گفتن ، برای قاتل پدران ، مادران ، فرزندان ، وخواهران ....این وطن خون چکان دارند.

>>>   بیاد می آورید زمان ضرار احمد مقبل وزیر داخله بود. اول بیش از نصف از صلاحیت های وزارت داخله را از او گرفتند و ریاست ارگانها محلی ایجاد کردند. همچنین، در ارگ پکتیاوال آمر جنایی قومندانی امنیه کابل را در حضور رییس جمهور در کنار وزیر داخله می نشاند.
فعلا وزیر خارجه ربانی است در تشریفات اما در واقع وزیر اصلی حکمت کرزی است.
زمان محقق وزیر پلان بود. غیر از ریاست انجو ها اکثر صلاحیت را به جاهای دیگر داده بودند.
دوستم اشرف غنی را به ارگ رساند. بعد نشستن به چوکی برای او گمانم اتمر شرح وظایف ساخت: باید اسلحه از شمال جمع آوری کند!
معاون دوم مثل یک دانشجو تحقیق انجام دهد و به نظر رییس جمهور برساند.
زمانی که زخیلوال وزیر است هفتگی صلاحیت ها گسترش می یابد. زمان فارق وردک پنج وظیفه را همزمان پیش می برد.
این شیوه درست نیست و ما خواستار تغییر هستیم.

>>>   آيا «شوراي هماهنگي» دوباره شكل مي گيرد؟!
در حالي كه «شوراي عالي صلح» در ١٤ اخير عمدتا روي به ميز كشانيدن طالبان جهت مذاكره شكل گرفته بود، اما اخيراً اين شورا با چرخش موضع، رو به حكمتيار كرد و تلاش به خرچ دادند او را بعد از ٢ دهه نبرد، به كابل برگردانند. اشاره ي من به تركيب شوراي عالي صلح است. از زماني كه كريم خيلي و پير گيلاني، با حمايت معاون اول، جنرال دوستم در يك تشكيل مشخص (شوراي عالي صلح) توافق كردند، منجر شد گلبدين حكمتيار بتواند به كابل برگردد. اين ائتلاف مرا به ياد «شوراي هماهنگي» مثلت ضد دولت إسلامي استاد رباني مي اندازد كه مزاري+دوستم+حكمتيار ائتلاف نمودند تا دولت وقت را زير بكشند.
تحرك هاي ضد «جمعيتي» دوستم در شمال، نفوذ حزب إسلامي در بلخ، اشتراك غير مترقبه كريم خيلي در تشكيل شوراي عالي صلح، كم كم نشان مي دهد كه ائتلاف نا ميمون «شوراي هماهنگي» اما در ٢٠١٦ با اقتباس از كانسپ طرح (مزاري+حكمتيار+ دوستم) يك بار ديگر دارد شكل مي گيرد.
اما آيا نتيجه پايان اين بازي ٢٠١٦ تكرار ١٣٧٣ خواهد بود؟ اگر بازي گران تجربه ي تاريخي نگرفته اند، ضرر خواهند كرد.
هارون معترف

>>>   رهبر خوننریز وقاتل هم شریر
مرد ظالم وسفاک در قساوت بی نظیر
مزدور بیگانگان و خرابی خوی اوست
در پی تخریب کشور همچنان باشداسیر
در تعصب وتعند در عداوت پخته شد
ارد این ملت را بخونش کرد خمیر
کشته ها را پشته ها ساخت این جناب
بی کفن مدفون وتابوتش نهاد جای سریر
غیرتش مانند ارنب همتش پست وضعیف
نیست اورامرحمت عدل وانصاف در ضمیر
ازبرای تکمیل انچه مانده ازبدی
قصد داخل امدن در سر دارد امیر
مکتبش باکاف وعین وغین یکیست
رحم رخت بسته ازینها برملت خواروفقیر
عسکر ما بی کفن مدفون میگردد بدان
توباین ظالم دهی مسکه ونان و پنیر
دیگران خلع کردی از سلاح واسلحه
لیک می دهی ورا صد کمان جمله تیر
قاتل ملت را نباشد حریت هم سروری
جای اوزندان باشد نه لباس از حریر
خانه اش زندان باشدخوراکش زهر
حق ان باشد تاکشیم او را به زیر
لالیا کن دست دعا را تو بلند
تا جزایش را دهد ان خداوند قدیر
لالی ننگرهاری

>>>   بدون شک پشت این همه هم همه ها ماجرائی پنهانی نهفته است و لاشک دست امریکا و پاکستان عمیقا در کار است. عملا حزب اسلامی که در میدان نبرد با حکومت باشد وجود ندارد و تمام افراد رده های بالا و پایین حزب اسلامی در متن حکومت عملا وجود دارند. این فقط حکمتیار است که به تنهائی در درد انزوا زندگی دارد ازین تنهائی و انزوا و غلامی سخت رنج می برد. با آمدن حکمتیار حکومت یک جبههء دیگری را در میدان اضافه میکند و مشکلات ملت مظلوم را دوچند.
عبد الحی رحمانی
غزنی

>>>   هرحزب وتنظیمی که بخاطر قطع جنگ در کشور ما وامدن صلح در این سرزمین با نیت پاک وصادقانه دست بکار گردد کاری احسن است وهران کسیکه بخاطر جنگ ودشمنیوقتل وقتال وگرفتن قدرت خودش انهم به بدستور بیگانه مانندطالبان ترورست وطنفروش و شبکه حقانی وغیره خداوند هرچه عاجلتر انها را بغذب خود گرفتار شان کند ونابود شان سازد .

>>>   دشمنان افغانستان مخواهد دولت افغانستان را توسط گلبدين مكار از درون از بين ببرد خبردار باشيد. بدخشي كابل

>>>   میخواهم نوشته ای برادری را که در پره گراف نهم نظر کوتاهی اراءه کرده اند تصحیح نمایم! کمک های مالی ونظامی ولوژیستیکی خارجی ها برای حزب اسلامی ۶۰ درصد مجموعه ای کمک هابود ولی شاید ازان شصت در صد تنها ده تا پانزده درصد ان را برای ان اقا ومتباقی را بنام این حزب برای خود اختصاص میدادند چنانچه انها در ظرف کمتر از ۵ سال توانستند طیاره های f16 خریداری نموده وتمام سلاح های کهنه وفرسوده ای فوج خودراعصری ساختند بالمقابل فوجی ها وعده سپرده بودند که به هر شکلی میشود جناب معظم له را در اریکه ای قدرت نشانده شاه شجاع وار اختیار وزمام اصلی را خود در کنترول داشته باشند واین ورود ناگهانی ایشان هنوز هم تکمله ای همان استراتیجی قبلی میباشد
ازانجای که دیگر از کمونیزم خبری نیست واین مکتب با تمام سازوبرگش تضعیف ونابود گردیده است موصوف به عده ای تلفون نموده وبرای انها از خطر کمونیزم وتسلط شدن دوباره ای کمونیست ها در کشور خبر میدهند ودلیل بازگشت خود در کابل را مسلط شدن کمونیست ها اعلان نموده اند بلی کمونیست های سابق دیگر جامه بدل نموده اند ولباس امپریالیزم را به تن کرده اند واین بار همراه با برادران حزبی شان از راه مکتبهای ضد کمونیستی میخواهندبر شانه های ملت سوار شوند مانند اقای غین وعین وکاف واتمر صاحب واستانکزی صاحب ورولا غنی که از چپی های لبنان بودند وهستند
کم دل از پغمان

>>>   اگر واقعاً امده كه به كشور و ملت مظلوم خود كمك كند كه خوب است بعد از اين همه اشتباه.
خيلي به وطن و مردمش خيانت كرد.
فقط خداوند ببخشش و اشتباهاتش را جبران كند.
اجمل احمدزي لندن.

>>>   خود کوزه و خود کوزه گرو خود هم گل کوزه!
اول مبسازند وبعد تقدیم جامعه مینمایند ویگان وقت درصورت لزوم جنگ ها ومخالفت های ساختگی مینمایند عجیب انکه چنان به چشم ملت ومردم خاک میزنند که گویا انها را نمی شناسند هرگاه تصمیم واراده ای کار وبرنامه وپلانی را داشته باشند اینها خوب بلند گو سخن گوی انها شده میتواند بطور مثال چون خواستند دیگر بمباردمان را بالایطالب های دست نشانده شان قطع نمایند این موضوع را از طریق اقای کرزی مشروعیت می بخشند ووقتی بخواهند که نیروهای خودرا بیشتر وارد کشور نمایند و تا اخیر اینجا بماننداقای اتمر وعین وغین را درخدمت میگیرندانها اعلان میکنند که افغانها را تنها نمی گذارند چه همراهی ویاری که همه روزه صدها وهزاران افراد اردوی ملی وپولیس ملی وغیر نظامی های مارا توسط ایادی خود اینها به قتل میرسد نمیدانم این یار ویاور هاما چه وقت به دادما میرسد؟واگر راست هم باشد که خدای نخواسته اینها با مخالفین مخالفت دارنداین بان می ماند کهکه کسی بایک شیر درنده درمیدان در نبرد ومبارزه باشد ودوستها وحامیان او از دور برایش افرین بگوید ومقاومت ویا زخمی وپارچه شدن اوراستایش نماید وبرایش بگوید که افرین خوب زخمی میشوی وخوب میمیری وتوته توته میگردی فقط اینقدر اینهم شد همکاری وتنها نگذاشتن افغانها! ! !
وافغانها باواز بلند میگویند واعلان میکنند که مارا زخیر توامید نیست شر مرسان
تبنگ چی

>>>   حکمتیار مجرم مردم افغانستان است نه مجرم حکومت ع وغ و امریکا که اجازه میدهند گلبدین با حزب آدمکشش به افغانستان برگردد وبه دولت ع وغ بپیوندد مردم افغانستان هیچوقت راضی به آمدن گلبدین منفورترین شخصی که به نام جهاد باعث قتل عام مردوم شد و جهاد برحق مجاهدین را زیر سوال برد..م د

>>>   خارجی ها وقتی بخواهند عنصری را استخدام نمایند اول بزرگش میسازندوقهرمان سازی مینمایند به نفع او تبلیغات به راه می اندازند اورا درانظار عامه مهم جلوه میدهند بعد روی صحنه می اورند واستحصال خدمت می کنند چنانچه در پیشینیان کردند ومغز متفکرش خواندند ودر راس انتقال قدرت قرار دادند وهمه روزه به پا بوسی وبیرغ بوسی مشغولش نمودند تابلاخره در راس اهرم قدرت نشاندند ولی این ملت بیدار وهوشیار چنان پخته وابدیده شده اند که تا اینها اولش را شروع نکرده اخرش را میخوانند بیخبر از اینکه این قهرمان پلاستیکی شان ظرف۴۰ سال امتحان خودرا داده ومردم اورا شناخته اند اگر هر قدر ترور نمود وراکت ریخت ومردم را به خاک وخون کشیدیک گام هم نتوانست جلوبرود وهمیش عقب گرد داشت وفرار وسقوط قرار بود که با امین...حکومت بسازد واغاشاهی وزیر خارجه ای وقت کشور همسایه ای ما به کابل سفر نماید وحکومت مشترک کلته پوستین هارا بسازند که نشد بعدها تنی میخواست حکومت داکتر نجیب را سقوط بدهد وحکومت مختلط بسازند از بخت بد ناکام گردیدند پسانتر ها نوبت شورای نا هم اهنگی رسید که با دوستم ومجددی وپرچمی ها وخلقی های موجود درکابل بر اریکه ای قدرت تکیه زنند که نتوانستند وقتی از طالبها فراری گردید به اغوش مسعود وربانی قرار گرفت که انها را باخود یکجا به بدبختی وفلاکت برد اکنون درین حکومت راه پیدانموده میخواهد خودرا اظهار نمایددیده شود که چه میشود ایشان از اول در کابل بودند همه میدانند که اینجا بودند بجز عده ای محدود نمیدانستند که اینجا هستند هیچ دردی را دوا نتوانستند وکاری را از پیش نبردند وحزب محبوبشان فقط ۲ درصد رای اوردوهرقدر خون ریختند وتباهی ببار اوردند عطش خوانخواری شان فروننشست مگر اینبار تصمیم قاطع گرفته باشند که ۵ تا ۱۰ ملیون افغان را به نیستی بکشانند و این عمل شاید رهگشای ارگ گردد
نیمجان از نیم روز

>>>   هردو طرف امضا کننده اعضای گلبیدین بودند

>>>   ماشین ترور حکمتیار قتل های زنجیره یی را براه خواهد انداخت و باید منتظر ترور افراد زیادی باشیم. حکمتیار خونخوار از سال ها قبل میخواست کابل را به حمام خون تبدیل نماید.

>>>   لالی جان اگرچه به شعر وشاعری تازه وارد هستی ونظم سروده ات چندان وزن وقافیه نداشت اما مطالب ارزنده وشایسته را دارا بود ولی کجا گوش شنوا که این ناله های پر درد وسوز را بشنود انطوریکه خودت فرموده ای مکتب ومسلک اینها همه یکی ودر یک مسیر روان اند خوب است که تباهی وبر بادی انها را از خداوند بزرگ بخواهیم تا مشمول عدل الهی گردیده وبجزای اعمالشان برسند امین یا رب العالمین
جاندار از جاغو ری

>>>   بد خبری به هموطنان مظلوم:
سلسله ترور های بیشمار در کابل و افغانستان شدت خواهد گرفت.
بعلاوه به صاحبان بلند منزل ابلاغ میگردد که راکت های گلبیدین در انتظارش شان است. هر لحظه ممکن است از سوی چهار آسیاب فیر شود.

>>>   ملّت سرافراز افغانستان هوشیار باشید.
گلبدین حکمتیار که دستش بخون تمام اقوام افغانستان رنگ هست، امروز اقای اشرف غنی.......؟ با کدام دسیسه ایشان را وارد حکومت میکند.
اگر اشرف غنی خائئین نیست باید اول تمام افراد گلبدین را خلع سلاح وبعد وارید میدان کند این همان گلبدین هست، که کابل را ویران ودر میان تمام اقوام افغانستان نفاق انداخت.
ناصری

>>>   به نویسنده شریف
اول اینکه من یک افغان هستم و در افغانستان واز اجداد پشتون بودم و هستم اینجانب بتماما اقوام و نژاد های ساکن در افغانستان احترام قائل هستم همچنین از قدیم ها گفتند واقعیت همیشه تلخ است .وافتاب را نمیشود با دو انگشت پنهان کرد. واز شما خواهش میکنم مثله زبان و نژاد را مطرح نکنید

>>>   بـه هارون معترف:
باید اعتراف کنیم که ناخوشی دوستم ازحکومت و روابط نا خوب عطا با دوستم ونیز استقبال جمعه خان همدرد از دوستم همه نشانه های چیزی هست که گفتی اما معلوم نیست که گلو ترکیه را راضی کرده میتواند به این کار یانه؟
ر

>>>   آنان که حکمتیار را نوکر امریکا می گوید شاید نوگر قبلی باشد یا در رویا نوکری هست .
آن کس که حکمتیار را قوم گرا میداند ا صلا هیچ معلومات ندارد. معلو مات خویش را قدری بیافزاید و بدانید که جقدر از نخبگان و انجنیران از ملیت هزاره افتخار عضویت این حزب را دارند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است