مدیریت جنگ افغانستان؛ به دست خارجی ها
جنگ در افغانستان به اندازه زیادی به نفع برخی کشور ها است. به همین دلیل این کشورها جنگ را در افغانستان زنده نگاه می دارند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۷    ۱۳۹۵/۲/۳۱ کد خبر: 116044 منبع: پرینت

پس از گذشت نشست های چهارجانبه در مورد نقشه راه صلح افغانستان، که قرار بود طی آن، کشورهای اشتراک کننده، طالبان را به میز مذاکره بنشانند و آنها را به صلح افغانستان دعوت کنند، موضوع صلح، بی نتیجه باقی ماند. حتی نشست پنجم هم بدون نتیجه پایان یافت. چرا موضوع صلح افغانستان هر روز پیچیده تر می شود و واقعا توافق با حزب اسلامی چه تاثیری بر وضعیت امنیتی افغانستان خواهد داشت؟

محبوبه سراج، فعال مدنی در برنامه «آماج» گفت: جنگ در افغانستان به اندازه زیادی به نفع برخی کشور ها است. به همین دلیل این کشورها جنگ را در افغانستان زنده نگاه می دارند. این جنگ برای طالبان، پاکستان و کشورهای غربی منفعت است و آنها با حضور خود در افغانستان نه تنها نمی خواهند آن را متوقف کنند بلکه برای تدوام آن تلاش می کنند. برگزاری نشست های چهارجانبه و امثال ان نمایشی است که همه ساله از سوی این کشورها با صورت های مختلف انجام می شود.

وی، ادامه داد: حکومت افغانستان هم متاسفانه اقدام به کارهایی می کند که برای مردم فقط زیان است و بس. آزادی زندانیان طالبان بدون هیچ حساب و کتابی اوضاع افغانستان را بدتر کرده و می کند. در دوره کرزی و در دوره جدید؛ رهبران با انجام این اشتباه نابخشودنی جان بسیاری از مردم را گرفتند.

سراج، در ارتباط با خواست حکمتیار برای پیوستن به صلح بیان داشت: حالا هم که حزب اسلامی تمایل به صلح دارد، آزادی زندانیانشان از جمله خواست های آنان برای صلح است. حکومت، باید در این رابطه مطالعه دقیق کند و بدون در نظر گرفتن مسایل جان مردم، چنین کاری نکند و چشم بسته آنها را آزاد ننماید. ما دیگر نباید با سرنوشت زندگی و جان این مردم بازی نکنیم.

این فعال مدنی، مدیریت جنگ در افغانستان را از سوی کشورهای بیگانه می داند و می گوید: مدت زیادی است که جنگ دامن این ممکلت را گرفته است. کشورهای دنیا هر نوع بازی را که دلشان خواسته با افغانستان کرده اند. کشورهایی چون روسیه، کشورهای عربی، آمریکا و ناتو هر کدام به طریق خود با کشور ما بازی کرده اند. متاسفانه در این میان مردم ما بوده اند که سوخته اند و قربانی شده اند.

وی، با بیان اینکه مردم از جنگ خسته هستند و صلح می خواهند، افزود: یگانه راهی هم که می تواند مردم را از زیر این آتش و جنگ نجات دهد صلح است. غیر از این مرگ است که مردم را به کام خود می کشد. صلح هم باید با روشی درست و صحیح آورده شود. روشی که در آن مردم دیگر قربانی نشوند و منافع شان به خطر نیفتد.

بانو سراج در خصوص حامیان طالبان گفت: در حال حاضر، پاکستان هم هیچ تلاشی برای صلح افغانستان نمی کند. چرا که نه به نفع این کشور است که در افغانستان صلح بیاید و نه کشورهای جامعه جهانی فشاری بر آن وارد می کنند که برای صلح افغانستان کاری انجام دهد. منافع کشورهای غربی هم در جنگ افغانستان گره خورده است. هم اکنون همین کشورهای خارجی هستند که پاکستان را تمویل می کنند که آنها نیز طالبان را حمایت و تولید کنند.

وی، در خصوص نشست های چهارجانبه بیان داشت: نشست های چهارجانبه هم نشست هایی بی فایده و نمایشی بود که بتواند در فصل زمستان، افغانستان مشغول نگاه داشته شود و فصل جنگ فرا برسد. وگرنه نشت چهارجانبه نباید چهارجانبه می بود بلکه باید جوانب زیادی می داشت. چرا که کشورهای زیادی از جمله عربستان، روسیه، ایران و هند نیز در جنگ و صلح افغانستان دخیل هستند. اگر آنها در این نشت اشتراک می داشتند شاید اجازه داده نمی شد که این نشست ها اینگونه متوقف شوند وبدون هیچ نتیجه ای رها شود.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید امریکا و غربیها از افغانستان بروند بیرون امنیت کشور را که فرزندان وسربازان خود افغان هاتامین کرده اند پس بودن امریکا وباقی خارجیها در افغانستان معنی ندارد وبیشتر از این افغانستان را در دلدل جنگ ونا امنی فرو نبرند..
فهیمه صمیم

>>>   قتل ویاحمله به کاروان اختر منصور رهبر طالب ها معمای دیگر در معما های موجود افزودچشم پوشی خارجی ها از وجود طالب ها در ان سوی مرز های کشور وفشار نیاوردن بالای تمویل کنندگان انها ذهن همه را مغشوش نموده بود حال که اختر منصور در برون مرز های افغانستان هدف حمله قرار گرفته معلوم است که رهبریت طالب ها در داخل نه بلکه خارج از کشور است اینکه انها در تقویت ورهبری طالب ها وحه مشترک دارند ویا طالب ابزار دست یک کشور میباشدافکار عامه را بخود مشغول نموده جواب قاطعی ازان نمیشود پیدا کرد وباز هدف قرار گرفتن رهبریت طالب ها روی چه منظوری صورت گرفته فهم ما ازان قاصر ومسءله به از ما بهتران ارجاع میگردد مگر اینکه دیگر طالب ناکار امد گردیده وزمینه ای جولان داعش را فراهم نمایند ومهتاب کهنه را ستاره بسازند وماه جدید را عرضه دارند اما هرگاه کسی مصاحبه وتحلیل نعیم احمد یکی از اعضای برجسته ای ای اس ای را شنیده باشد اگر نشنیده باشید ان را میتوانید به سایت {شفیع عیار ۱۳۳ ویا ۱۳۴ پیدا نمایدکه موصوف صراحتا وبی پرده اظهار میدارد افغانستان از ما است وخواهد بود وما نمیتوانیم این همه ثروت های بدخشان وپنجشیر وگاز ونفت شبرغان و... را به دیگران واگذار نمایم واضافه میکند حتا میتوانیم موقعیت حساس واستراتیجی افغانستان رانیز به بهای گزاف به خارجی ها به فروش رسانیم ومیگوید چون طالب ها پشتون اند وما درین سوی مرز پشتونها زیادداریم که از طریق نفوذ اینهابالای طالب های افغانی دسترسی کامل داشته وافغانستان را در نقشه ای خود ودر عمق استراتیجی کشور خویش شامل میسازیم واقای حکمتیار نیز که مانند جلال الدین حقانی اصالت پاکستانی دارند از حامیان این نظر هستند
لالی از ننگرهار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است