دستاوردهای نشست بروکسل در مجلس ارایه شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۴    ۱۳۹۵/۳/۳ کد خبر: 116181 منبع: پرینت

اکلیل احمد حکیمی امروز با حضور در پارلمان، گزارشی از رایزنی ها جهت اخذ کمک های بین المللی و دستاوردهای نشست بروکسل ارایه داد.

در سفر خود به واشنگتن و در حاشیه کنفرانس مرتبط با بانک جهانی در جلسه هایی که با کشورهای تمویل کننده عمده مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و جاپان و بانک آسیایی داشتیم، توانستیم آنها را قانع و سپس آنها تعهد خود را نسبت به افغانستان در چند بخش اعلام کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اکلیل احمد حکیمی وزیر مالیه امروز دوشنبه سوم جوزا 1395 با حضور در مجلس نمایندگان ضمن ارایه گزارش در مورد رایزنی ها جهت کمک های بین المللی و دستاوردهای نشست بروکسل گفت: در چند روز گذشته سفرهای جدی و فشرده برای افهام و تفهیم جامعه بین المللی و کشورهای تمویل کننده برای حمایت های مالی داشتیم که خوشبختانه این سفرها نتیجه بخش بود.

وی افزود: در ابتدا یک کتگوری و طبقه بندی ایجاد کرده و بر مبنای آن پلان اخذ تعهد مالی از چند کشور دوست و همکار بین المللی را در بخش های حمایت نیروهای امنیتی و برنامه های انکشافی طراحی کردیم.

وزیر مالیه خاطرنشان کرد: در سفر خود به واشنگتن و در حاشیه کنفرانس مرتبط با بانک جهانی در جلسه هایی که با کشورهای تمویل کننده عمده مانند آمریکا، آلمان، انگلیس و جاپان و بانک آسیایی داشتیم، توانستیم آنها را قانع و سپس آنها تعهد خود را نسبت به افغانستان در چند بخش اعلام کردند.

حکیمی ادامه داد: اولین خواسته ما از آنها کمک های چندین ساله مطابق دهه تحول تا سال 2024 بوده که آنان در حال حاضر تا سال 2020 را متعهد شده اند و پس از آن در مورد سقف کمک ها نیز با این کشورهای تمویل کننده بحث کردیم که سقف کمک ها نباید کاهش یافته و حداقل با سال گذشته برابر باشد.

وی با بیان اینکه تقاضای دیگر ما این بوده که این کمک ها باید از طریق بودجه ملی به مصرف برسد، گفت: کشورهای تمویل کننده هم در مقابل خواسته های ما تقاضاهایی داشتند، آنها از ما در مرحله نخست خواسته اند که یک طرح عملی انکشافی که شامل پروژه های انکشافی باشد را به آنها ارایه دهیم، دوم اینکه مصرف بودجه ما باید مورد انتظار و تایید کشورهای حامی بین المللی باشد و مساله سوم اینکه باید یک طرح عملی ضد فساد اداری را به آنها ارایه دهیم و باید کشورهای بین المللی را قانع کنیم که طرح ضد فساد ما اجرایی می شود.

وزیر مالیه با تاکید بر اینکه در واشنگتن توانستیم تعهد و حمایت دونرهای تمویل کننده عمده را بگیریم، یادآور شد: همچنین با بانک انکشاف آسیایی صحبت هایی داشتیم که بر مبنای آن بانک انکشاف آسیایی کمک 4 ساله تا سال 2020 به میزان 878 میلیون دالر را نسبت به ما متعهد شده و قرار است از این میزان 858 میلیون دالر به پروژه های انکشافی اختصاص یابد.

حکیمی تصریح کرد: در واشنگتن همه تلاش خود را کردیم تا یک جریان افهام و تفهیم را ایجاد و کاملا تعهد و اعتماد را از کشورهای بین المللی بگیریم و اعلامیه نهایی نشست بروکسل نشان داد که به خوبی توانسته ایم کشورهای کمک کننده را قانع کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در جریان سفرهای ما و کنفرانس بروکسل، همچنین اتحادیه اروپا متعهد شده تا سال 2020 به افغانستان 200 میلیون یورو برای پروژه های انکشافی کمک کند.

وزیر مالیه گفت: در این مدت با حدود 29 وزیر انکشافی دیدار کردیم و انتظار آنها این بود که پلان انکشاف ملی خود را به آنها داده و یک طرح انکشافی استوار بر خودکفایی به آنها ارایه دهیم تا افغانستان از یک کشور وارد کننده به یک کشور صادر کننده تبدیل شود.

وزیر مالیه با اشاره به سفر خود به پایتخت اندونزیا یادآورشد: در اندونزیا با تعداد زیادی از وزرای مالیه کشورهای اسلامی دیدار و همچنین با رییس بانک انکشاف اسلامی صحبت ها و مذاکرات خوبی داشتیم و آنها نیز تعهد خود را نسبت به افغانستان اعلام کردند و قرار شده با کشورهای اسلامی در اندونزیا ملاقات مجدد داشته باشیم.

حکیمی گفت: در نهایت با مسوولان صندوق بین المللی جلسه هایی داشتیم و گزارش مالی خود را به آنها ارایه دادیم و در حال حاضر هم تیمی از ما در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول است، براساس مذاکرات صورت گرفته قرار است آنها کمک کنند تا امور بانکداری را در افغانستان اصلاح کنند، همچنین صندوق بین المللی پول می خواهد یک پروگرام به منظور تقویت سکتور خصوصی به افغانستان بدهد که در صورت امضای موافقتنامه، آن را اعلام می کنیم.

وی اظهار کرد: تمامی اسناد و اوراق این سفرها و دیدارها موجود بوده و می توانیم بطور جزیی آنها را در اختیار پارلمان قرار دهیم.

کد(20)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است