مشغله فکری موجب سالم ماندن مغز می شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۹    ۱۳۹۵/۳/۵ کد خبر: 116259 منبع: پرینت

نتایج مطالعات پژوهشگران در دانشگاه تگزاس حاکی از آن است که عملکرد شناختی و قابلیت های مغز افرادی که برنامه فشرده ای دارند، بیشتر است و برنامه فشرده روزانه یکی از فاکتورهای سلامت مغز است.

این محققان می گویند افراد پرمشغله در آزمایش های مربوط به حافظه، پردازش اطلاعات و استدلال بهتر عمل می کنند. اما یافته های این مطالعه اثبات نمی کند که پرمشغله بودن باعث باهوش تر شدن فرد می شود.

تحقیقات قبلی اثبات کرده بود که افراد مسنی که فعالیت بیشتری از نظر ذهنی، فیزیکی یا اجتماعی دارند، از عملکرد بهتر فکری هم برخوردار می باشند و کمتر در معرض ریسک دمانس یا زوال عقل قرار دارند.

دکتر سارا فستینی، عضو ارشد گروه تحقیق، در این خصوص می گوید: در این تحقیق به مشغله ذهنی مفید اشاره شده و اکیدا توصیه می شود که مشغله توام با استرس و تنش روحی، اثرات مخربی بر حافظه و عملکرد مغز دارد.

پژوهشگران توصیه می کنند با برنامه ریزی دقیق می توان چند کار را به صورت همزمان مدیریت کرد. مشغله های مثبت شامل پرداختن به امور الهام بخش و مفیدی است که با انگیزه انجام می شود و برای بدن و مغز مفید است.

در این مطالعه، ۳۳۰ مرد و زن در رده سنی ۵۰ تا ۸۹ سال از لحاظ میزان پرمشغله بودن رده بندی شدند. علاوه براین، از این شرکت کنندگان، تست های اندازه گیری کننده حافظه، سرعت پردازش اطلاعات، استدلال و دایره لغت به عمل آمد.

در مجموع در این مطالعه مشخص شد هرچقدر افراد در زندگی روزمره پرمشغله تر باشند، در تست ها عملکرد بهتری داشتند، مخصوصاً زمانی که از آنها خواسته می شد تا یک واقعه خاص در گذشته را به خاطر آورند.

محققان به افراد و به ویژه افراد میانسال و سالمند توصیه می کنند که برای داشتن ذهن قوی، همواره فعال بمانند و به انجام فعالیت های بپردازند که سبب نرمش ذهن می شود. یکی دیگر از مزیت های فعالیت ذهنی، پیشگیری از افسردگی می باشد.


کد (22)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روزانه ده هزار مرتبه توسط تسبیح سبحان الله و الحمد لله و الله اکبر را تکرار کن،بعد از یک سال در دنیا هیچ کس را نخواهی شناخت،حتی اعضأ فامیل ات را نیز نخواهی شناخت.اما در عوض اش صواب اخروی بدست می آوری،اگر آخرتی وجود داشته باشد؟ در غیر آنصورت،حیف زحمات ات.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است