حمایت از تروریست، کار دست پاکستان داد
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۳    ۱۳۹۵/۳/۶ کد خبر: 116312 منبع: پرینت

هرچند انتظار نمی رود در زمان ملا هیبت، طالبان به انسجام زمان ملا عمر برگردند اما این فرد در میان طالبان یک چهره کاریزماتیک و کاملا تندرو و مرجع استفتا بوده و در پیشبرد و ادامه دهنده افکار تهاجمی سلفی کاملا موثر خواهد بود چنانکه او را جدی تر از ملا عمر در ادامه نبردهای طالبان می دانند.

پاکستان برای تداوم حضور موثر در منطقه باید از حمایت از طالبان دست بردارد در غیر اینصورت منافع خود را به خطر انداخته و طبعا جایگاهش را در منطقه از دست خواهد داد.

شفیق بشر یار آگاه مسایل سیاسی در برنامه "همگام" ضمن تشریح وضعیت طالبان پس از مرگ ملامنصور و انتخاب رهبر جدید اظهار داشت: علت این سرعت در انتخاب رهبر از سوی این گروه چالشی بود که در زمان مرگ ملا عمر بخاطر از دست دادن زمان، این گروه را دچار انشعابات و در گیری های داخلی کرد، در واقع رسیدن سریع به اتفاق نظر در مورد ملا هیبت برای حفظ این گروه یک امر ضروری بود.

وی ادامه داد: هرچند انتظار نمی رود در زمان ملا هیبت، طالبان به انسجام زمان ملا عمر برگردند اما این فرد در میان طالبان یک چهره کاریزماتیک و کاملا تندرو و مرجع استفتا بوده و در پیشبرد افکار تهاجمی سلفی کاملا موثر خواهد بود چنانکه او را جدی تر از ملا عمر در ادامه نبردهای طالبان می دانند.

این آگاه مسایل سیاسی در ادامه گفتگو در مورد مواضع پاکستان با عنوان حامی اصلی طالبان نسبت به رهبر جدید این گروه گفت: از لحاظ سیاسی عواقب هرگونه فشار برای پاکستان بی تردید گریبان طالبان را هم خواهد گرفت، در این زمان شاهد افزایش فشارها از سوی ایران و آمریکا به پاکستان هستیم که از طریق خودداری از پرداخت 450 میلیون دالری کمک های آمریکایی، حمله مستقیم به خاک پاکستان، هدف قرار دادن ملا اختر و همچنین توافقنامه چابهار از سوی ایران این اعمال فشارها تشدید یافته است.

بشیریار تصریح کرد: زمانی پاکستان با پرورش طالبان و جنگ در افغانستان منفعت می برد اما با فشارهایی که اکنون روی پاکستان است برای تداوم حضور موثر در منطقه باید از حمایت از طالبان دست بردارد درغیر اینصورت منافع خود را به خطر خواهد انداخت و طبعا جایگاهش را در منطقه از دست خواهد داد اما ملا هیبت که اکنون هم ساکن کویته پاکستان است به نظر می رسد به پاکستان متوسل شود تا به سیاست جنگ طلبی اش بپردازد.

وی در خاتمه گفتگو رو به حکومت وحدت ملی گفت: در زمانی که یکی از جناح های مخالف حکومت چون حکمتیار خواستار صلح شده و در کنار شما قرار گرفته می توان با اتحاد و انرژی مضاعف به مقابله و یا مذاکره با طالبان پرداخت چنانکه جامعه جهانی هم خواستار ادامه دادن گفتگو های صلح در افغانستان و در مقابل پاکستان ایستاده است.

کد(14)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است