این فرصتی برای افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۱۷    ۱۳۹۵/۳/۶ کد خبر: 116319 منبع: پرینت

پاکستان با تقبیح حملهٔ پهپادهای امریکایی بر رهبر طالبان در بلوچستان؛ فراخوانی سفیر امریکا به وزارت خارجه خود به بهانهٔ نقض حاکمیت ملی آن کشور توسط امریکا و اجازه دادن به برگزاری جلسهٔ شورای رهبری طالبان در پاکستان برای انتخاب سردستهٔ جدید؛ در یک رویارویی اشتباه آمیز با امریکا قرار گرفته است.

به نظر من در حال حاضر تمام منابع و نهادهای اصلی نقش آفرین و تصمیم گیرنده در شکل دهی سیاست و استراتژی های امریکا؛ مثل نهاد ریاست جمهوری، گنگره، سازمان های اطلاعاتی ـ استخبارتی، پنتاگون، احزاب و جامعهٔ مدنی و «منابع مهم نا ملموس» به اجماع و نقطهٔ مشترکی برای اتخاذ یک استراتژی جدید در برابر پاکستان رسیده اند.

پاکستان آشکارا در راستای سقوط دولت افغانستان و فراهم آوری زمینه برای عقب نشینی شرم بار امریکا از منطقه تلاش کرده است.

شکست افغانستان یعنی شکست امریکا در منطقه. در حالی که امریکا تبعات جهانی و تاریخی این شکست را به خوبی می داند و به نظر نمی رسد، شکست کلان دیگری را در آسیا تحمل نمی کند. این امر فرصت مناسبی را در اختیار دولت افغانستان می گذارد تا از آن در جهت تحکیم موقعیت منطقه یی و جهانی خود استفاده نماید.

فکر می کنم پاکستان تغییر در سیاست پاکستانی امریکا را باور ندارد و یا آنرا به صورت کامل درک نمی کند. چون هنوز تغییری در رفتار آن کشور به چشم نمی خورد.

عزیزالله آریافر‏


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جالب این جاست که دولت افغانستان از یکطرف خط دیورند را به رسمیت نمی شناسد و از طرف دیگر میگوید که تروریست ها در خاک پاکستان هستند.
طالبان در ایالت پشتوتخواه و بلوچستان هستند که جز خاک افغانستان است و به پاکستان هیچ ارتباط ندارد.
اما بن لادن فکر میکنم که در خاک پاکستان کشته شده بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است