آیا چابهار می تواند جایگزین کراچی شود؟
بندر کراچی تمام تجارت ما را تشکیل می داد و آنهم مربوط به پاکستان بود، بنابر این مشکلات اقتصادی ما می تواند با بندر چابهار حل شود تا تمام تجارت و ترانزیت ما از طریق کراچی انجام نشود 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۱    ۱۳۹۵/۳/۸ کد خبر: 116352 منبع: پرینت

چابهار آسان ترین راه به آسیای میانه و آبهای گرم شده است. تفاهمنامه سه جانبه با حضور سران افغانستان، هند و ایران، در تهران امضا شد. سران سه کشور این اقدام را برای گسترش روابط شان امیدوار کننده دانستند. سوال اینجا است که این بندر برای افغانستان و منطقه از لحاظ تجارت و ترانزیت چه اهمیتی دارد و آیا افغانستان خواهد توانست پل ارتباطی میان آسیای میانه و آسیای مرکزی باشد؟

احمدشاه رمضان عضو مجلس نمایندگان، در برنامه «خط کابل» گفت: در سفری که اشرف غنی به ایران داشت، باید وزیر اقتصاد، وزیر مالیه و وزیر تجارت را با خود به همراه می برد اما رییس جمهور وزیر زراعت و وزیر ترانسپورت را با خود همراه کرده است.

وی، در خصوص اهمیت بندر چابهار برای افغانستان بیان داشت: ما تابحال در اقتصاد کشور، مشکلات فراوانی داشتیم. بندر کراچی تمام تجارت ما را تشکیل می داد و آن هم مربوط به پاکستان بود، بنابراین مشکلات اقتصادی ما می تواند با بندر چابهار حل شود تا تمام تجارت و ترانزیت ما از طریق کراچی انجام نشود.

رمضان، ادامه داد: بندر چابهار نمی تواند تهدیدی برای منافع افغانستان باشد. بلکه این بندر می تواند فرصت بسیار خوبی برای ترانزیت باشد. دولت ما باید تلاش کند تا برای هر موضوعی در افغانستان بدیل داشته باشد. مثلا ما که بدیلی برای بندر کراچی نداشتیم اوضاع اقتصادی و تجارتی خوبی نداشتیم. اگر این بدیل وجود می داشت مشکلات مان بسیار کمتر می شد.

این نماینده مجلس، با امیدوار بودن برای رشد اقتصادی کشور از طریق این بندر اظهار کرد: اگر این بندر به زودی و به خوبی افتتاح شود و کارش آغاز گردد، اقتصاد کشور ما به سوی رشد و شکوفایی پیش خواهد رفت. وقتی ما فقط بندر کراچی را داشتیم، پاکستان هرگاه که می خواست صادرات کالا را برما متوقف می کرد و ما با مشکلات فراوانی مواجه می شدیم. اما مساله ایران و هندوستان با پاکستان متفاوت است. ایران و هندوستان با افغانستان دشمنی خاصی ندارند و تروریست و انتحاری صادر نمی کنند پس مشکلات خاصی با این کشورها نخواهیم داشت و مانند پاکستان صدور کالا را نخواهند بست.

وی، در خصوص تهدیدهایی که متوجه کار بندر چابهار خواهد بود بیان داشت: دولت افغانستان باید کوشش کند تا با مدیریت سالم تهدیدهایی که متوجه بندر چابهار می شود را رفع کند. بندر کراچی بندری بود که بسیاری از نیازهای اقتصادی و تجارتی پاکستانی را از جانب افغانستان رفع می کرد و آنها بهره های زیادی از این بندر می بردند. در حالیکه اجازه نمی دادند افغانستان هم این بهره را به اندازه خودشان ببرد. وقتی بندر چابهار افتتاح شود، صد در صد رجوع مردم افغانستان بدان سمت خواهد شد. چرا که این بندر هم از نگاه اقتصادی و هم از نگاه امنیتی بسیار بهتر خواهد بود و همچنین مردم اطمینان دارند که آزارهایی که در بندر کراچی می دیدند در این بندر نخواهند دید. در این میان پاکستان که از این موضوع متضرر خواهد شد، تمام تلاش خود را می کند که این پروژه راناکام نماید و در آن مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین، پیشگیری و تقابل با این موضوع، مدیریت دولت های ایران، هند و افغانستان را می طلبد تا آگاهانه کار کنند.

رمضان، در خصوص فواید بندر چابهار گفت: اگر این بندر افتتاح شود، عواید افغانستان هشتاد درصد افزایش می یابد. این بندر از نگاه اقتصادی، افزایش عواید دولت، امنیت منطقه ای، ازنگاه وصل نمودن آسیای جنوبی و آسیای میانه و از این جهت که مردم افغانستان به زودترین زمان و بالاترین اطمینان به کشورهای دیگر می رسند، بندری بسیار مفید است.

کد (30)


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هند بخاطر دور بودن از گزند افغانستان که چهارده بار سلطان محمود عزنوی به هندوستان حمله کرده است و هفت بار احمد شاه درانی و چهارصد سال افغان ها در هند حکمروایی کرده اند، پاکستان را منحیث دیوار حایل بین خود و افغانستان ایجاد کرده است.
هرچند یگان پروزه ها را بخاطر دلخوشی افغان ها در افغانستان سر و سامان میدهد، اما با ساخت بندر چابهار امکانات انتقال تروریزم و همچنان مواد مخدره به هند زیاد تر میشود.
بنآ شاید ساخت این پروژه یا به درازا بکشد و یا هم بصورت محدود استفاده شود و به پاکستان وظیفه دهد که در راه این پروژه با عملیات تخریباتی سنگ انازی کند.

>>>   همه میدانندکه کشور همسایه ای ما ازبندر کراچی به حیث یک اله ای ضغط وفشار در امور سیاسی کارگرفته میخواست ازان طریق بالای دولت وملت ما فشار های اقتصادی وارد نموده شرایط سیاسی خودرا بالای ما تحمیل نماید وهم شرایط تجارتی رابرای اتباع وپیروان خود مساعد نموده همیشه مردم را محتاج ودستبین خودسازد وگرنه میدانستند که تسهیلات این راه تجارتی به نفع کشور انها بوده در رونق اقتصاد وعواید ملی شان مفید فایده میباشدولی انها بیشترینه به {قومی مفادات } دلبستگی دارند واین موضوع نزدشان از هر چیزی دیگر مهم است انها به عمق استذاتیجی ایمان دارند که خدای نخواسته باضم کشور ما به خاک خود این ارمان دیرین خودرا تکمیل مینمایندوباید هم این امید واری در قلب انها زنده باشدزیرا خارجی ها از قدیم الایام این وعده رابرای شان سپرده اند ودر داخل هم طالب وداعش وحکمتیار وعین وغین وکاف به دستورخارجی ها زمینه ای تحقق این خواب را برای شان مهیا مینمایند ودرین راستا بجز عده ای محدود از ملت بی دفاع وبیچاره دیگر مخالف ومعارض ندارند
می ایم در بندر چابهار که یگانه راه خلاص از مظالم پنجابی ها وبهترین گزینه برای رونق تجارت وطن عزیز است اما با وجود همه منافعی که عزیزان برشمردند مشکل اساسی که این راه را تهدید می نماید امنیت راه است که این مهره هم به نزد پاکستانی ها بوده از طریق ایادی خود میتوانند مانع بزرگ وسد توصیل اموا از هرات تا کابل ودیگر جا هاشوند باید در فکر حل این مشکل برامد وبیهوده قبل از حل مشاکل جشن وپایکوبی نباید کرد
لالی از ننگرهار

>>>   دولت افغانستان نباید دچار اشتباه شود .چون ما درحصار خشکی هستیم از راههای هوایی غافل نشوند...هشدار هشدار هشدار.

>>>   تبصره نظر دهنده اول متأسفانه کاملآ ساده لوحانه است.
از حملات غزنویان و احمد شاه درانی قرنها میگذرد و افغانستان دیگر قدرت نظامی آنزمان را ندارد و هند هم مانند آنزمان چنان ضعیف نیست.
بدون شک هند در چابهار اهداف خود را دنبال میکند و آن یکی رقابت با بندر گوادر و کراچی پاکستان است هدف دوم و عمده شان پیدا کردن راه های تجارتی برای تولیدات هندی با کشور های آسیای میانه، روسیه و حتی اروپا از طریق افغانستان است. زیرا یگانه راه کنونی در این جهت یعنی بندر کراچی در انحصار پاکستان قرار دارد و پاکستان همواره مانع آن میشود.
افغانستان و تاجران افغان میتوانند از بندر چابهار استفاده اعظمی را ببرند و از وابستگی خود به بندر کراچی و ناز های زمامداران پاکستانی بکاهند و اموال تجارتی خود را به قیمت نازل تر و وقت کمتر وارد و یا صادر کنند.

>>>   جوک های بزرگ نگویید زمان محمود غزنوی افغانستانی وجود نداست وی و دیوان شاعران درباری به نام ایران شعرهای بسیار سروده اند و وی خود را پادشاه ایران خوانده دیوان اشعار سنایی غزنوی ابوشکور بلخی و فرخی سیستانی و... گویای این مساله هستند به علاوه
افغان ها بر هند 400 سال حکومت کردند؟؟!!!!
جوک نگویید لطفا
نادر افشار دمار از هندیان در آورد

>>>   چا بهار را چی می کنید اول امنیت را بیا ورید بعد در غم اقتصا د شو ید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است